РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про залишення позовної заяви без руху
18 вересня 2024 року м. Рівне№460/10730/24Рівненський окружний адміністративний суд в особі судді Борискіна С.А., перевіривши виконання вимог статті 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України за позовною заявою
ОСОБА_1
до Рівненського обласного центру медико-соціальної експертизи Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду через систему "Електронний суд" з позовом до Рівненського обласного центру медико-соціальної експертизи Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації, в якому просив:
-визнати протиправним та скасувати рішення Рівненської міжрайонної спеціалізованої психоневрологічної медико-соціальної експертної комісії на підставі акту огляду МСЕК № 936 від 09.11.2020 про встановлення інвалідності.
За результатами перевірки матеріалів позовної заяви в порядку ст.171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суддя встановив, що адміністративний позов подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 КАС України.
Відповідно до п.4, 5 ч.5 ст.160 КАС України в позовній заяві зазначаються зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.
Зміст адміністративного позову - це адресоване адміністративному суду прохання позивача процесуально-правового характеру задовольнити його вимогу до відповідача.
Частина 1 статті 5 КАС України визначає формулювання позовних вимог, що можуть становити зміст адміністративного позову. За суттю, це бажаний для позивача спосіб захисту адміністративним судом прав, свобод чи інтересів, які він вважає порушеними. Тому вимагається точності та дотримання вимог, встановлених законом.
Як встановлено судом, позивач просить "визнати протиправним та скасувати рішення Рівненської міжрайонної спеціалізованої психоневрологічної медико-соціальної експертної комісії на підставі акту огляду МСЕК № 936 від 09.11.2020 про встановлення інвалідності".
При цьому, позивачем не конкретизовано, яке саме рішення ним оскаржується, а отже зміст позовних вимог визначений не точно.
Суд не наділений повноваженнями визначати спосіб захисту порушеного права на стадії відкриття провадження, оскільки саме позивач наділений правом на звернення та обов`язком визначення способу захисту.
Відповідно до ч.1 ст.122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Частиною 2 статті 122 КАС України передбачено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
При цьому, строк звернення до адміністративного суду - це проміжок часу після виникнення спору в публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів.
Встановлення процесуальних строків законом і судом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених КАС України певних процесуальних дій.
Інститут строків в адміністративному процесуальному праві сприяє досягненню юридичної визначеності в публічно-правових відносинах, а також стимулює їхніх учасників добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їхнього завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
Аналізуючи зміст ст.122 КАС України, очевидним є те, що законодавець виходить не тільки з безпосередньої обізнаності особи про факти порушення її прав, а й об`єктивної можливості цієї особи знати про ці факти.
Отже, початок перебігу строків звернення до суду починається з часу, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Як встановлено судом, в межах спірних правовідносин позивач не погоджується із рішенням Рівненської міжрайонної спеціалізованої психоневрологічної медико-соціальної експертної комісії на підставі акту огляду МСЕК № 936 від 09.11.2020 про встановлення інвалідності.
Оскільки огляд медико-соціальної експертної комісії, за наслідками якого прийняте оскаржуване у справі рішення, здійснено 09.11.2020, а з даним адміністративним позовом до суду позивач звернувся 13.09.2024, то шестимісячний строк звернення, визначений КАС України, позивачем пропущено.
Згідно з ч.6 ст.161 КАС України, у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов`язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.
У позовній заяві представником позивача заявлено клопотання про поновлення пропущеного строку звернення до суду, обґрунтоване тим, що про порушення прав та свобод ОСОБА_1 , стало відомо лише після отримання медичних документів, надісланих відповідачем у відповідь на адвокатський запит листом від 23.05.2024 №403/01-14/24.
Проте, отримання представником позивача листа відповідача 23.05.2024 у відповідь на адвокатський запит, не змінює момент, з якого позивач повинен була дізнатись про порушення своїх прав, а свідчить лише про час, коли сторона позивача почала вчиняти дії щодо реалізації свого права і ця дата не пов`язується з початком перебігу строку звернення до суду в даному випадку.
На переконання суду, наведені представником позивача підстави пропуску строку звернення до адміністративного суду мають виключно суб`єктивний характер.
Суд зазначає, що неналежна організація процесу щодо зверненням з позовною заявою до суду, виникнення організаційних складнощів для своєчасного подання позовної заяви є суто суб`єктивною причиною, а негативні наслідки, які настали у зв`язку з такою причиною, є певною мірою відповідальністю за неналежне виконання своїх процесуальних обов`язків, які для усіх учасників справи мають бути рівними.
Зміст заяви не містить інформації про наявність дійсних істотних перешкод чи труднощів для своєчасного подання позовної заяви до суду в межах встановленихзакономстроків, які б були об`єктивними та не залежали від волевиявлення сторони.
Відповідно до ч.1 ст.123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.
Частиною 2 статті 123 КАС України визначено, якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.
Відповідно до ч.1 ст.169 КАС України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
З огляду на наведене, позовну заяву слід залишити без руху.
Позивачу слід усунути недоліки позовної заяви шляхом подання до суду:
-належним чином оформленої позовної заяви із точним викладом змісту позовних вимог щодо відповідача (з доказами надіслання відповідачеві);
-заяви про поновлення пропущеного строку звернення до суду з позовом із обґрунтуванням та доказами поважності причин такого пропуску або ж доказів на підтвердження того, що строк звернення до суду позивачем не пропущено.
Керуючись ст.122, 123, 160, 161, 169, 241, 248, 256 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В :
Позовну заяву ОСОБА_1 до Рівненського обласного центру медико-соціальної експертизи Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій залишити без руху.
Встановити позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви тривалістю не більше 10 днів з дня вручення даної ухвали.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та окремо не оскаржується.
Суддя С.А. Борискін
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2024 |
Оприлюднено | 20.09.2024 |
Номер документу | 121702561 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
С.А. Борискін
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні