Рішення
від 17.09.2024 по справі 620/8365/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 вересня 2024 року м.ЧернігівСправа № 620/8365/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді- Клопота С.Л.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Керівника Ніжинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області до Батуринської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Керівник Ніжинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області звернувся до суду з адміністративним позовом до Батуринська міська рада та просить:

1. Визнати протиправною бездіяльність Батуринської міської ради (вул. В. Ющенка, 30, м. Батурин, Ніжинський район, Чернігівська область), яка полягає у невжитті заходів щодо організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Обмачівське» загальною площею 210 га, охоронна зона 790 га, що знаходиться в адміністративних межах Батуринської міської ради, і закріплення їх в натурі (на місцевості) у відповідності до документації із землеустрою.

2. Зобов`язати Батуринську міську раду відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Обмачівське» загальною площею 210 га, охоронна зона 790 га, та закріплення їх в натурі (на місцевості) у відповідності до документації із землеустрою.

Ухвалою судді від 20.06.2024 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також судом запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову.

Відповідачем відзив на позовну заяву не подано.

Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Від Державної екологічної інспекції у Чернігівській області пояснення по суті спору не надходили.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов має бути задоволений у повному обсязі, враховуючи таке.

Ніжинською окружною прокуратурою в ході вивчення стану додержання законів при використанні об`єктів та територій природно-заповідного фонду виявлено факти порушень законодавства у галузі охорони та використання об`єктів природно-заповідного фонду на території Ніжинського району.

Установлено, що в 2021 році Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області в ході планового заходу дотримання вимог природоохоронного законодавства Батуринської міської ради проведено перевірку, у тому числі щодо об`єкта ПЗФ гідрологічного заказника місцевого значення «Обмачівське». За результатами вказаної перевірки, встановлено відсутність проекту землеустрою по організації і встановленню меж території вказаного об`єкту природно-заповідного фонду, про що складено акт №50/06 від 13-14.07.2021 та видано вимогу № 25/06 від 14.07.2021 про усунення вказаного порушення. Відповідь міської ради про стан виконання вказаної вимоги до інспекції не надходила.

Рішенням Чернігівського облвиконкому від 27.12.1984 з метою охорони та збереження в природному стані болотного масиву, що є регулятором водного режиму прилеглих територій і місцем заростання типової болотної рослинності, створено гідрологічний заказник місцевого значення «Обмачівське», який розташований біля с. Обманів Батуринської територіальної громади Ніжинського (колишнього Бахмацького) району Чернігівської області.

Відповідно до Положення про гідрологічний заказник місцевого значення «Обмачівське», затвердженого наказом директора Департаменту екології та природних ресурсів Чернігівської ОДА від 08.09.2021 за № 40, гідрологічний заказник місцевого значення «Обмачівське» загальною площею 210 га, охоронна зона 790 га, розташований на території Батуринської територіальної громади, входить до складу природно-заповідного фонду України і охороняється як національне надбання, щодо якого встановлений особливий режим охорони, відтворення та використання.

Пунктом 1.10. вказаного Положення передбачено, що межі Заказника встановлюються в натурі, оформлюється відповідними знаками та інформаційними матеріалами в порядку визначеному законодавством. Відомості про обмеження у використанні таких земельних ділянок, що встановлені законом та нормативно-правовими актами, в частині додержання природоохоронних вимог, вносяться до Державного земельного кадастру в установленому законом порядку та обов`язково враховуються у схемі планування території області, містобудівній документації, схемі землеустрою і технічно-економічного обґрунтування використання та охорони земель відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Зокрема, п. 3.4. Положення визначено, що забезпечення режиму охорони території земельних ділянок у межах Заказника здійснюються землекористувачем, тобто Батуринською міською радою.

Держуправлінням Мінекобезпеки в Чернігівській області 14.01.1997 видано охоронне зобов`язання № 1/12-578 КСП «Червона Зірка» щодо охорони та збереження в належному стані вказаного об`єкту природно-заповідного фонду.

Згідно із охоронним зобов`язанням від 11.09.2001 № 1/12-578 Державне управління екології та природних ресурсів в Чернігівській області передало під охорону Обмачівській сільській раді вказаний об`єкт ПЗФ.

Відповідно до розпорядження від 01.09.2020 № 1/12-578 Департаментом екології та природних ресурсів Чернігівської ОДА вказаний Заказник передано під охорону Обмачівській сільській раді.

У подальшому, у відповідності до ст. 53 Закону України «Про природно- заповідний фонд України» Департаментом екології та природних ресурсів Чернігівської ОДА, згідно охоронного зобов`язання від 09.09.2021 № 1/12-578 передано під охорону землекористувачу (землевласнику) Батуринській міській раді гідрологічний заказник місцевого значення «Обмачівське» загальною площею 210 га, охоронна зона 790 га.

У свою чергу вищевказаний землекористувач (землевласник) бере під охорону вищезазначений об`єкт ПЗФ і зобов`язується зберегти його та дотримуватися екологічних вимог при використанні природних ресурсів згідно ст. 40 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища», а також провести відмежування заповідного об`єкту в натурі, оформлення його природоохоронною наочністю, нанесення на планово-картографічні матеріали згідно ст. 46 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України».

За інформацією Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 19.04.2024 № 10-25-0.3-2426/2-24 до Головного управління документація із землеустрою щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення на реєстрацію відносно вказаного об`єкта ПЗФ не надходила, межі об`єкту не визначені.

Згідно листа Батуринської міської ради від 13.05.2024 № 13-07/433 отримано інформацію про те, що документація із землеустрою щодо організації та встановлення меж гідрологічного заказника «Обмачівське» міською радою не розроблялася.

Таким чином, майже 40 років, з моменту створення Заказника, не вжито заходів щодо винесення його меж та не закріплено межі в натурі (на місцевості), що в свою чергу унеможливлює належне використання та зберігання об`єкта ПЗФ, існує ймовірність використання даної території не за цільовим призначенням оскільки межі заказника не відомо де починаються та невідомо де закінчуються, земельна ділянка не внесена до Державного земельного кадастру.

Ураховуючи наведене, бездіяльність щодо невжиття заходів по винесенню меж гідрологічного заказника місцевого значення «Обмачівське» та не закріплення його меж в натурі (на місцевості) є протиправною та може у подальшому призвести до отримання особами у приватну власність земель природно-заповідного фонду, а тому необхідно зобов`язати землекористувача Батуринську міську раду вжити заходів по винесенню меж та закріпити його межі в натурі (на місцевості).

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 730-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Чернігівської області» Обмачівська сільська рада ввійшла до складу Батуринської об`єднаної територіальної громади.

Згідно із ч. З ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Таким чином, Батуринська міська рада є правонаступником всього майна, активів і пасивів, прав та обов`язків Обмачівської сільської ради.

Згідно із ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

У статті 2 Земельного кодексу України визначено, що суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України землі України за цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі землі природно- заповідного та іншого природоохоронного призначення.

Згідно ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом.

Статтею 43 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

У статті 79 Земельного кодексу України вказано, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно із ч. 1 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Статтею 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд» визначено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.

У відповідності до ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

У частині 3 ст. 26 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» вказано, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Статтею 60 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» встановлено, що охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають.

Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Згідно ст. ст. 1,2 Закону України «Про землеустрій» проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.

У статті 20 Закону України «Про землеустрій» вказано, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).

Підставою для здійснення землеустрою відповідно до ст. 22 Закону України «Про землеустрій» є рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою, укладені договори між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.

Згідно ст. 25 вказаного Закону одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

У відповідності до ст. 26 Закону України «Про землеустрій» замовниками документації із землеустрою можуть бути землекористувачі.

Статтею 47 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою:

а)збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу;

б)створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму;

в)створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини;

г)проведення науково-дослідних робіт;

ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг;

д)визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Відповідно до ч. ч. 4, 5 ст. 111 Земельного кодексу України обмеження у використанні земель (крім обмежень, безпосередньо встановлених законом та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами) підлягають державній реєстрації в Державному земельному кадастрі у порядку, встановленому законом, і є чинними з моменту державної реєстрації.

Обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, є чинними з моменту набрання чинності нормативно-правовими актами, якими вони були встановлені.

Відомості про обмеження у використанні земель зазначаються у схемах землеустрою і техніко-економічних обґрунтуваннях використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектах землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико- культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, проектах землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектах землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Відомості про такі обмеження вносяться до Державного земельного кадастру.

Відповідно до абзацу 1 ч. 1 та абзацу 1 ч. 3 ст. 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки природно- заповідного та іншого природоохоронного призначення, земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об`єкта природно-заповідного фонду або в межах прибережної захисної смуги, підлягає також погодженню із структурним підрозділом обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Таким чином, на Батуринську міську раду покладено обов`язок із організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Обмачівське» загальною площею 210 га, охоронна зона 790 га, що знаходиться в адмінмежах Батуринської об`єднаної територіальної громади біля м. Батурин та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Суть бездіяльності відповідача полягає у тому, що до цього часу не вжито заходів для оформлення землевпорядної документації гідрологічного заказника місцевого значення.

Відсутність встановлених меж в натурі фактично унеможливлює належну охорону об`єкта ПЗФ, збереження його в природному стані.

За таких підстав,суд дійшов переконання, що бездіяльність Батуринської міської ради (вул. В. Ющенка, 30, м. Батурин, Ніжинський район, Чернігівська область), яка полягає у невжитті заходів щодо організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Обмачівське» загальною площею 210 га, охоронна зона 790 га, що знаходиться в адміністративних межах Батуринської міської ради, і закріплення їх в натурі (на місцевості) у відповідності до документації із землеустрою, є протиправною.

Від так слід зобов`язати Батуринську міську раду відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Обмачівське» загальною площею 210 га, охоронна зона 790 га, та закріплення їх в натурі (на місцевості) у відповідності до документації із землеустрою.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами 1-3 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Ніжинської окружної прокуратури необхідно задовольнити.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов керівника Ніжинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області (вул. Овдіївська, 2, м. Ніжин, Чернігівська обл., Ніжинський р-н, 16600) до Новобасанської сільської ради Чернігівської області (вул. Шевченка, 49, с. Нова Басань, Чернігівська обл., Ніжинський р-н, 17461) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Батуринської міської ради (вул. В. Ющенка, 30, м. Батурин, Ніжинський район, Чернігівська область), яка полягає у невжитті заходів щодо організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Обмачівське» загальною площею 210 га, охоронна зона 790 га, що знаходиться в адміністративних межах Батуринської міської ради, і закріплення їх в натурі (на місцевості) у відповідності до документації із землеустрою.

Зобов`язати Батуринську міську раду відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Обмачівське» загальною площею 210 га, охоронна зона 790 га, та закріплення їх в натурі (на місцевості) у відповідності до документації із землеустрою.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 17 вересня 2024 року.

Суддя Сергій КЛОПОТ

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2024
Оприлюднено20.09.2024
Номер документу121703626
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —620/8365/24

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Рішення від 17.09.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні