Постанова
від 17.09.2024 по справі 420/7168/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 вересня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/7168/24

Перша інстанція: суддя Харченко Ю.В.,

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Домусчі С.Д.

суддів: Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.,

розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 травня 2024 року у справі за позовом Головного управління ДПС в Одеській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) до Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради, третя особа - Комунальне підприємство Водопостачальник, про стягнення податкового боргу в сумі 664472,04 грн,

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Головне управління ДПС в Одеській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) звернулось з позовом до Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради, третя особа - Комунальне підприємство Водопостачальник, в якому просило суд стягнути з Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради в рахунок погашення податкового боргу у сумі 664 472 грн. 04 коп., який обліковується за Комунальним підприємством Водопостачальник а саме: по рентній платі за спеціальне використання води (крім рентної плати за спеціальне використання води водних об`єктів місцевого значення) на загальну суму 170 148 грн. 56 коп. на бюджетний рахунок - UA368999980333189357000015732, банк отримувача Казначейство коштів ГУК України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач в Од.обл./м. Татарбун./13020100; по рентній платі за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення на загальну суму 269 632 грн. 41 коп. на бюджетний рахунок - UA588999980333109366000015732, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./м. Татарбун./13030100; за надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти на загальну суму 93 179 грн. 85 коп. на бюджетний рахунок UA408999980333199363000015732, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./м. Татарбун./19010200; за надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини на загальну суму UA468999980333169364000015732, банк 131511 грн. 22 коп. на бюджетний рахунок отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./м. Татарбун./19010300.

В обґрунтування позову вказував, що Комунальне підприємство Водопостачальник станом на дату подання позову має податковий борг у сумі 664 472 грн. 04 коп. Податковим органом було здійснено всі заходи спрямовані на погашення податкової заборгованості Боржника, у відповідності до ст. 95 ПК України, безпосередньо з КП Водопостачальник, в тому числі в судовому порядку, шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, що обслуговують боржника, та у відповідності до ст. 96 ПК України в позасудовому порядку з органу місцевого самоврядування, однак такі дії контролюючого органу не призвели до повного погашення податкового боргу, а законні вимоги податкового органу не виконуються.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 травня 2024 року адміністративний позов Головного управління ДПС в Одеській області до Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради, за участю третьої особи Комунального підприємства Водопостачальник про стягнення суми податкового боргу, - задоволений.

Стягнуто з Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради в рахунок погашення податкового боргу у сумі 664 472 грн. 04 коп., який обліковується за комунальним підприємством Водопостачальник, а саме: по рентній платі за спеціальне використання води (крім рентної плати за спеціальне використання води водних об`єктів місцевого значення) на загальну суму 170 148 грн. 56 коп. на бюджетний рахунок - UA368999980333189357000015732, банк отримувача Казначейство коштів ГУК України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач B Од.обл./м. Татарбун./13020100; по рентній платі за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення на загальну суму 269 632 грн. 41 коп. на бюджетний рахунок - UA588999980333109366000015732, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./м. Татарбун./13030100; за надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти на загальну суму 93 179 грн. 85 коп. на бюджетний рахунок UA408999980333199363000015732, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./м. Татарбун./19010200; за надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини на загальну суму UA468999980333169364000015732, банк 131511 грн. 22 коп. на бюджетний рахунок отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37607526, отримувач коштів ГУК в Од. обл./м. Татарбун./19010300.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Виконавчий комітет Татарбунарської міської ради подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову..

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що обов`язок контролюючого органу звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке комунальне підприємство або його майно, виникає у разі отримання відповіді про відмову у задоволені його вимог або не отримання відповіді від такого органу місцевого самоврядувань.

Апелянт вказує, що передумовою звернення контролюючого органу до органу місцевого самоврядування (органу виконавчої влади) у порядку ст. 96 ПК України є вжиття ним заходів щодо виявлення майна, його продажу та встановлення недостатності коштів, отриманих від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства.

Апелянт звертає увагу, що позивач не звертався до Татарбунарської міської ради або виконавчого комітету міської ради з поданням в порядку ст.96 ПК України.

Позивач своїм процесуальним правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.

Апеляційний суд, заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Суд встановив, що Комунальне підприємство Водопостачальник зареєстровано в якості суб`єкта господарювання - юридичної особи, місцезнаходження: 68100, Одеська обл., м. Татарбунари, вул. Степова, буд. 3, код ЄДРПОУ - 31378219.

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником Комунального підприємства Водопостачальник є Виконавчий комітет Татарбунарської міської ради, код ЄДРПОУ 04527371, місцезнаходження: 68100, Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н, місто Татарбунари, вул. Лесі Українки, будинок 18.

У відповідності до вимог п. п. 59.1 ст. 59 ПК України, у зв`язку з несплатою узгодженої суми податкового зобов`язання, Комунальному підприємству Водопостачальник направлено податкову вимогу від 23.07.2020 форми Ю № 200830-52 на суму 362035,51 грн., яка надіслана та вручена КП Водопостачальник 30.07.2020. Зазначена податкова вимога не скасовувалась, не оскаржувалась та на теперішній час є дійсною.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31.08.2020 року по справі № 420/8285/20, залишеного Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2020 року без змін, задоволено позовну заяву Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська 5, код ЄДРПОУ 43142370) до Комунального підприємства Водопостачальник (68100, Одеська область, Татарбунарський район, м. Татарбунари, вул. Степова, буд.3, код ЄДРПОУ 31378219) про стягнення податкового боргу. Стягнуто з банківських рахунків Комунального підприємства Водопостачальник: р/р 2600242274 (українська гривня) АТ Райффайзен банк Аваль м. Києві, МФО 380805; р/р НОМЕР_1 (українська гривня) Одеське обласне управління АТ Ощадбанк м. Одеса, МФО 328845; р/р НОМЕР_2 (українська гривня) Южне ГРУ АТ Приват Банк м. Одеса, МФО 328704; р/р НОМЕР_3 (українська гривня) Южне ГРУ АТ Приват Банк м. Одеса, МФО 328704; р/р UA958999980385119000000061336 (українська гривня) Казначейство України (ел.адм. податк.), МФО 899998; р/р UA108201720344311001100 020864 (українська гривня) Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172; р/р UA408201720344381002100020864 (українська гривня) Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172; р/р UA278201720344300002000020864 (українська гривня) Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172; р/р UA468201720344351003100020864 (українська гривня) Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172; р/р UA828201720344391005197020864 (українська гривня) Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172; р/р UA828201720344391005100020864 (українська гривня) Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172 суму заборгованості у загальному розмірі 273684,37 грн., а саме: податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у сумі 57220, 56 грн. на бюджетний рахунок UА298999980313040029000015475 банк отримувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код 38012170, КБ 14010100, отримувач коштів УК у Татарб.р-ні/Татарбун.р-н/14060100; рентній платі за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення у сумі 78692, 52 грн. на бюджетний рахунок UА668999980333119366000015476, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код 38012170, КБК 13030100, отримувач коштів УК Татарб.р-ні/Татарбун.р-н/13030100; надходженню від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім РО у сумі 108448, 05 грн. на бюджетний рахунок UA 548999980333179364000015476, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код 38012170, КБК 19010300, отримувач коштів УК у Татарб.р-ні/Татарбун.р-н/19010300; надходженню від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти у сумі 24021, 01 грн. на бюджетний рахунок UA248999980333109363000015476, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код 38012170, КБК 19010200, отримувач коштів УК Татарб.р-ні/Татарбун.р-н/19010200; екологічному податку, який справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення у сумі 5302, 23 грн. на бюджетний рахунок UA188999980333139362000015476, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), МФ отримувач коштів УК у Татарб.р-ні/19010100.

06 липня 2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області винесено рішення № 144/15-32-13-02-39 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу Комунального підприємства Водопостачальник.

28.02.2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області винесено повторно рішення № 37/4/1532 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу Комунального підприємства Водопостачальник.

Водночас, згідно наданих суду копій платіжних інструкцій, на рахунках Комунального підприємства Водопостачальник відсутні кошти для погашення наявного у підприємства боргу, а часткове списання коштів з рахунків підприємства не призвело до зменшення податкового боргу в цілому, що унеможливлює виконання рішень Головного управління ДПС в Одеській області від 06.07.2024 № 144/15-32-13-02-39, від 28.02.2023 року № 37/4/1532.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відомості щодо зареєстрованого майна КП " Водопостачальник " відсутні.

Суд встановив, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником Комунального підприємства Водопостачальник є Татарбунарська міська рада, управління комунальним підприємством здійснює Виконавчий комітет Татарбунарської міської ради, код ЄДРПОУ 04527371, місцезнаходження: 68100, Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н, місто Татарбунари, вул. Лесі Українки, будинок 18 (а.с. 118).

16.06.2023 ГУ ДПС у Одеській області направлено до Татарбунарської міської ради (територіальної громади) (код ЄДРПОУ 04527371) за адресою: 68100, м. Татарбунари, вул. Лесі Українки, будинок 18, як органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває Комунального підприємства Водопостачальник, подання за вих. №9271/5/15-32-13-01-05 про розгляд питання щодо прийняття рішення згідно ст. 96 ПК України (а.с. 97).

Згідно копії рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення №65300 03458793, надісланого на адресу 68100, м. Татарбунари, вул. Лесі Українки, будинок 18, подання ГУ ДПС у Одеській області вручене - 23.06.2023 року (а.с. 98 зворот). Станом на день звернення до суду, контролюючому органу не надано відповіді на надіслане подання від 16.06.2023 №9271/5/15-32-13-01-05.

Суд встановив, що станом на момент подання позовної заяви, відповідно до розрахунку заборгованості, довідки-розрахунку заборгованості та інтегрованої картки платника (ІКП), податкова заборгованість Комунального підприємства Водопостачальник перед бюджетом становить 664 472 грн. 04 коп., а саме:

з податку на рентну плату за спеціальне використання води (крім рентної плати за спеціальне використання води водних об`єктів місцевого значення) (170 148 грн. 56 коп.);

з податку на рентну плату за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення (269 632 грн. 41 коп.);

з податку по надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти (93 179 грн. 85 коп.);

з податку на надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини (131 511 грн. 22 коп.).

Заборгованість по рентній платі за спеціальне використання води (крім рентної плати за спеціальне використання води водних об`єктів місцевого значення), виникла на підставі нарахування згідно:

податкової декларації №9310397194 від 10.04.2023 року на суму 108478 грн. 58 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9105081237 від 09.05.2023 року на суму 5128 грн. 64 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9105082021 від 09.05.2023 року на суму 2902 грн. 34 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9202883259 від 11.08.2023 року на суму 2902 грн. 34 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9202883366 від 11.08.2023 року на суму 5128 грн. 64 коп. (основний платіж);

податкового повідомлення-рішення №23533/15-32-04-07-20 від 18.09.2023 року на суму 281 грн. 87 коп. (штрафна санкція);

податкового повідомлення-рішення №23540/15-32-04-07-20 від 18.09.2023 року на суму 27748 грн. 41 коп. (штрафна санкція);

пені відповідно до ст. 129 ПК України на суму 591 грн. 43 коп.;

податкової декларації №9301037544 від 09.11.2023 року на суму 2902 грн. 35 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9301037567 від 09.11.2023 року на суму 5128 грн. 64 коп. (основний платіж);

пені, відповідно до ст. 129 ПК України на суму 640 грн. 72 коп.;

пені, відповідно до ст. 129 ПК України на суму 1230 грн. 59 коп.;

податкової декларації №9382861728 на 09.02.2024 року на суму 1084 грн. 01 коп. (основний платіж);

Заборгованість по рентній платі за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення, виникла на підставі:

пені відповідно до ст. 129 ПК України на загальну суму 32 452 грн. 80 коп.;

податкової декларації №9162427104 від 19.08.2022 року на суму 29776 грн. 12 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9164499101 від 23.08.2022 року на суму 29776 грн. 12 коп.(основний платіж);

податкової декларації №9234807278 від 09.11.2022 року на суму 29776 грн. 12 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9306777480 від 09.02.2023 року на суму 29776 грн. 12 коп. (основний платіж).

податкової декларації №9105079654 від 09.05.2023 року на суму 30771 грн. 75 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9202883744 від 11.08.2023 року на суму 30771 грн. 75 коп. основний платіж);

податкової декларації №9301037536 від 09.11.2023 року на суму 30771 грн. 75 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9382861625 від 09.02.2024 року на суму 24764 грн. 25 коп. (основний платіж).

Заборгованість по надходженню від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти виникла на підставі:

пені, відповідно до ст. 129 ПК України на загальну суму 9381 грн. 06 коп.;

податкової декларації №9314005586 від 31.10.2023 року на суму 22691 грн. 36 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9314005578 від 31.10.2023 року на суму 22691 грн. 36 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9314005501 від 31.10.2023 року на суму 20103 грн. 75 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9314005487 від 31.10.2023 року на суму 18312 грн. 32 коп. (основний платіж);

Заборгованість по надходженню від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини виникла на підставі:

податкової декларації №9158200325 від 10.08.2017 року на суму 5707 грн. 28 коп. (основний платіж);

пені, відповідно до ст. 129 ПК України на загальну суму 18869 грн. 97 коп.; податкової декларації №9235670967 від 10.11.2017 року на суму 21899 грн. 36 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9298546901 від 09.02.2018 року на суму 21898 грн. 76 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9089116119 від 10.05.2018 року на суму 18931 грн. 95 коп. (основний платіж);

податкового повідомлення-рішення №0131171209 від 19.06.2018 року на суму 6000 грн. 00 коп.(штрафна санкція);

податкового повідомлення-рішення №0131271209 від 19.06.2018 року на суму 340 грн.00 коп.(штрафна санкція);

податкової декларації №9249225103 від 13.11.2018 року на суму 18931 грн. 95 коп. (основний платіж);

податкової декларації №9246476032 від 09.11.2018 року на суму 18931 грн. 95 коп. (основний платіж).

Вирішуючи спір, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки податковим органом вірно обрано спосіб стягнення податкового боргу саме з Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради, оскільки останній є засновником комунального підприємства Водопостачальник, який має здійснити заходи по погашенню податкового боргу шляхом виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу, то позовні вимоги Головним управлінням ДПС в Одеській області є такими, що підлягають задоволенню, шляхом стягнення з Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради податкового боргу у сумі 664472 грн. 04 коп., який обліковується за Комунальним підприємством Водопостачальник.

Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, апеляційний суд дійшов такого висновку.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (з наступними змінами та доповненнями, чинними на час виникнення спірних відносин, далі - ПК України).

Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1. статті 14 ПК України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України (далі - ПК України; у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини (підпункт 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України)

Згідно з пунктами 36.1, 36.2 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.

Відповідно до пункту 95.1 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Пунктом 95.22 статті 95 ПК України, встановлено, що контролюючий орган звертається до суду щодо стягнення з дебіторів платника податку, що має податковий борг, сум дебіторської заборгованості, строк погашення якої настав та право вимоги якої переведено на контролюючі органи, у рахунок погашення податкового боргу такого платника податків. Сума коштів, що надходить у результаті стягнення дебіторської заборгованості, в повному обсязі (але в межах суми податкового боргу) зараховується до відповідного бюджету чи державного цільового фонду в рахунок погашення податкового боргу платника податків. Сума дебіторської заборгованості, що стягнута понад суму податкового боргу, передається у розпорядження платника податку.

Пунктами 96.1, 96.3 статті 96 ПК України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення. У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Таким чином, норми Податкового кодекс України встановлюють порядок дій, які повинен вчинити контролюючий орган у певній послідовності для примусового стягнення податкового боргу з платника податків, а саме: стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

При цьому, встановлений статтею 96 ПК України особливий порядок погашення податкового боргу комунальних підприємств не змінює послідовності дій стягнення податкового боргу, що передбачені статтею 95 вказаного кодексу.

Відповідно до п. 87.2 ст. 87 ПК України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Згідно з пп. 87.3.2, 87.3.3 п. 87.3 ст. 87 ПК України не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків: майно платника податків, надане ним у заставу іншим особам (на час дії такої застави), якщо така застава зареєстрована згідно із законом у відповідних державних реєстрах до моменту виникнення права податкової застави; майно, яке належить на правах власності іншим особам та перебуває у володінні або користуванні платника податків, у тому числі (але не виключно) майно, передане платнику податків у лізинг (оренду), схов (відповідальне зберігання), ломбардний схов, на комісію (консигнацію); давальницька сировина, надана підприємству для переробки, крім її частини, що надається платнику податків як оплата за такі послуги, а також майно інших осіб, прийняті платником податків у заставу чи заклад, довірче та будь-які інші види агентського управління;

87.3.3. майнові права інших осіб, надані платнику податків у користування або володіння, а також немайнові права, у тому числі права інтелектуальної (промислової) власності, передані в користування такому платнику податків без права їх відчуження;

Відповідно до ч. 1 ст. 136 Господарського кодексу України право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.

Я правильно встановив суд першої інстанції, станом на момент подання позовної заяви, відповідно до розрахунку заборгованості, довідки-розрахунку заборгованості та інтегрованої картки платника (ІКП), податкова заборгованість Комунального підприємства Водопостачальник перед бюджетом становить 664 472 грн. 04 коп.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомості щодо зареєстрованого майна КП " Водопостачальник " відсутні.

Відтак, у зв`язку з відсутністю майна у КП " Водопостачальник " контролюючий орган не мав можливості стягнути податковий борг з цього комунального підприємства шляхом продажу його майна, яке перебуває у податковій заставі.

Нормами ПК України передбачене погашення податкового боргу органом місцевого самоврядування, у власності якого знаходиться комунальне підприємство. Погашення податкового боргу може виконуватись шляхом виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків, затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу, шляхом ліквідації такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії, або прийняття відповідною радою рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків у разі, якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна.

Передбачено, що податковий орган у разі неможливості стягнення податкового боргу з комунального підприємства звертається з відповідним поданням до міської ради.

16.06.2023 ГУ ДПС у Одеській області направлено до Татарбунарської міської ради (територіальної громади) (код ЄДРПОУ 04527371) за адресою: 68100, м. Татарбунари, вул. Лесі Українки, будинок 18, як органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває Комунального підприємства Водопостачальник, подання за вих. №9271/5/15-32-13-01-05 про розгляд питання щодо прийняття рішення згідно ст. 96 ПК України.

Суд відхиляє доводи Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради, що позов заявлено до неналежного відповідача, оскільки судом встановлено, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником Комунального підприємства Водопостачальник є Виконавчий комітет Татарбунарської міської ради, код ЄДРПОУ 04527371, місцезнаходження: 68100, Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н, місто Татарбунари, вул. Лесі Українки, будинок 18.

До того ж, копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення №65300 03458793, направлена на адресу відповідача - 68100, м. Татарбунари, вул. Лесі Українки, будинок 18, та вручена останньому 23.06.2023 року.

Апеляційний суд зазначає, що посилання апелянта на неотримання подання ГУ ДПС в порядку ст. 96 ПК України у зв`язку із зазначенням отримувача «Татарбунарська міська територіальна громада» не може вважатися обґрунтованим, оскільки як вбачається з матеріалів справи, зазначене подання містить код ЄДРПОУ 04527371 та адресу 68100, м. Татарбунари, вул. Лесі Українки, будинок 18, що повністю відповідає даним Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради.

Водночас, жодних доказів реагування Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради (код ЄДРПОУ 04527371) на надіслане позивачем подання матеріали справи не містять.

Доказів прийняття Виконавчим комітетом Татарбунарської міської ради (код ЄДРПОУ 04527371) рішення, у відповідності до ст. 96 ПК України, до суду також не надано.

У разі неотримання відповіді на подання або отримання відповіді про відмову у задоволенні вимог, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Поданню мають передувати заходи у відповідності до п. 96.1 ст. 96 ПК України. У разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, орган державної податкової служби зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Суд першої інстанції правильно встановив, що позивачем здійснено вичерпний перелік заходів, що передував можливості звернення до суду з із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Так, 06 липня 2022 року представником Головного управління ДПС в Одеській області винесено рішення № 144/15-32-13-02-39 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу.

28.02.2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області винесено повторно рішення № 37/4/1532 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу Комунального підприємства Водопостачальник.

Згідно наданих суду копій платіжних інструкцій, на рахунках Комунального підприємства Водопостачальник відсутні кошти для погашення наявного у підприємства боргу, а часткове списання коштів з рахунків підприємства не призвело до зменшення податкового боргу в цілому, що унеможливлює виконання рішення від 06.07.2024 № 144/15-32-13-02-39.

Таким чином, судом встановлено, що податковим органом вжито вичерпний перелік заходів щодо погашення заборгованості Комунального підприємства Водопостачальник з дотриманням процедури стягнення податкового боргу, встановленої положеннями статті 95 Податкового кодексу України, та з урахуванням особливостей, встановлених статтею 96 Податкового кодексу України, однак такі заходи не призвели до погашення податкового боргу. Як наслідок, в контролюючого органу виник обов`язок звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу за рахунок коштів органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке комунальне підприємство.

Апеляційний суд зазначає, що наявність податкового боргу комунального підприємства, яке належить до сфери управління органу місцевого самоврядування, відсутність доказів надання міськрадою відповіді на лист позивача щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 статті 96 ПК України рішень, надання дозволу на продаж майна боржника та підтвердження будь-яких дій спрямованих на погашення боргу, вказує на дотримання податковим органом встановлених Податковим кодексом України підстав, порядку та способу стягнення податкового боргу з міської ради.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27 квітня 2018 року у справі №814/12/17 та у постанові від 21 травня 2020 року у справі №808/2720/16.

Апеляційний суд зазначає, що неприйнятним є посилання апелянта на порушення позивачем строку звернення до адміністративного суду встановленого ст. 122 КАС України, з огляду на те, що строк звернення до суду встановлюється цим Кодексом або іншими законами. В межах спірних відносин іншим законом є Податковий кодекс України, за положеннями пункту 102.4 статті 102 цього кодексу грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом може бути стягнено протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27 квітня 2018 року у справі №814/12/17.

Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 р., заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і зводяться до переоцінки встановлених судом обставин справи.

Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Таким чином, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, внаслідок чого апеляційна скарга залишається без задоволення, а оскаржуване судове рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 2-12, 72-78, 242, 257, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 травня 2024 року у справі № 420/7168/24 залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, за наявності яких постанова апеляційного суду може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 17.09.2024

Суддя-доповідач С.Д. ДомусчіСудді Г.В. Семенюк О.І. Шляхтицький

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2024
Оприлюднено20.09.2024
Номер документу121704828
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —420/7168/24

Постанова від 17.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 20.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні