П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/5511/23-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Маренич Ігор Володимирович
Суддя-доповідач - Смілянець Е. С.
18 вересня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Смілянця Е. С.
суддів: Полотнянка Ю.П. Драчук Т. О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,
В С Т А Н О В И В :
у вересні 2023 року позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ", звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області (відповідача), в якому просило визнати недійсним та скасувати повністю податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області форми "Н" №00000/4136/ж10/24-13-04-06 від 17 травня 2023 року, яким застосовані штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 21717,57 грн.
Чернівецький окружний адміністративний суд рішенням від 19.04.2024 в задоволенні позову відмовив. Судове рішення мотивоване тим, що платники податків мали право сформувати податковий кредит за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг. за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, за умови приведення у відповідність податковий кредит, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН - не пізніше 15 липня 2022 року. Судом встановлено, що позивач здійснив реєстрацію податкових накладних після 15.07.2022, що є порушенням пунктів 201.10 статті 201, статті 187 розділу ПК України, тому викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а позов таким, що не підлягає до задоволення.
Не погоджуючись з рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Аргументами на підтвердження вимог скарги зазначає, що судом першої інстанції не надано належної оцінки законності зупинення роботи ЄРПН в період з 24.02.2022 по 27.05.2022, а також обмеженого часу щодо реєстрації податкових накладних, виписаних до 27.05.2022, що свідчить про відсутність вини позивача у несвоєчасній реєстрації податкової накладної.
Крім того, суд першої інстанції не врахував, що відсутність інтернету з обставин на які позивач не міг вплинути є непередбачуваною обставиною, яка не залежить від волі позивача.
У відзиві на апеляційну скаргу представник відповідача зазначає, що позивачем не враховано положення п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ (в редакції Закону України від 12.05.2022 № 2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", який набрав чинності 27.05.2022), згідно яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з ПКУ, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПКУ, що звільняють від фінансової відповідальності. Вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19), не застосовуються (абзац сімнадцятий п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ "Перехідні положення" ПКУ).
Згідно з положеннями ч. 3 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України), суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Виходячи з приписів ст.ст. 311, 263 КАС України, вищезазначена апеляційна скарга розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області проведено камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в ЄРПН з податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "Будмонтажсервіс 1".
За результатами перевірки складено Акт № 2436/ж5/24-13-04-06/36748338 від 11.04.2023, згідно якого встановлено порушення платником податку п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а саме:
1) ПН № 588 від 06.06.2022 зареєстрована 19.07.2022, кількість днів затримки - 5;
2) ПН № 618 від 31.05.2022 зареєстрована 19.07.2022, кількість днів затримки - 19;
3) ПН № 446 від 18.05.2022 зареєстрована 01.08.2022, кількість днів затримки - 4;
4) ПН № 658 від 16.06.2022 зареєстрована 01.08.2022, кількість днів затримки - 17;
5) ПН № 493 від 20.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
6) ПН № 670 від 20.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
7) ПН № 676 від 20.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
8) ПН № 687 від 22.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
9) ПН № 730 від 27.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
10) ПН № 670 від 20.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
11) ПН № 703 від 23.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
12) ПН № 523 від 25.05.2022 зареєстрована 09.08.2022, кількість днів затримки - 25;
13) ПН № 517 від 24.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
14) ПН № 439 від 18.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
15) ПН № 616 від 18.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
16) ПН № 554 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
17) ПН № 519 від 24.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
18) ПН № 560 від 31.05.2022 зареєстрована 09.08.2022, кількість днів затримки - 25;
19) ПН № 553 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
20) ПН № 458 від 18.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
21) ПН № 530 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
22) ПН № 516 від 24.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
23) ПН № 478 від 19.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
24) ПН № 449 від 19.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
25) ПН № 527 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
26) ПН № 715 від 24.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
27) ПН № 727 від 27.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
28) ПН № 719 від 24.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
29) ПН № 685 від 22.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
30) ПН № 494 від 20.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
31) ПН № 543 від 27.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
32) ПН № 461 від 24.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
33) ПН № 511 від 23.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
34) ПН № 558 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
35) ПН № 514 від 23.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
36) ПН № 619 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
37) ПН № 450 від 19.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
38) ПН № 518 від 24.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
39) ПН № 502 від 23.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
40) ПН № 726 від 27.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
41) ПН № 674 від 20.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
42) ПН № 741 від 29.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
43) ПН № 662 від 17.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
44) ПН № 737 від 29.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
45) ПН № 700 від 22.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
46) ПН № 747 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
47) ПН № 713 від 24.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
48) ПН № 663 від 17.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
49) ПН № 718 від 24.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
50) ПН № 733 від 28.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
51) ПН № 524 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
52) ПН № 542 від 26.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
53) ПН № 551 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
54) ПН № 509 від 23.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
55) ПН № 475 від 18.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
56) ПН № 555 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
57) ПН № 539 від 26.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
58) ПН № 506 від 23.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
59) ПН № 533 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
60) ПН № 550 від 30.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
61) ПН № 508 від 23.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
62) ПН № 664 від 17.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
63) ПН № 736 від 28.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
64) ПН № 714 від 24.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
65) ПН № 661 від 17.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
66) ПН № 686 від 22.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
67) ПН № 681 від 21.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
68) ПН № 706 від 23.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
69) ПН № 751 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
70) ПН № 847 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
71) ПН № 531 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
72) ПН № 513 від 23.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
73) ПН № 499 від 20.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
74) ПН № 445 від 24.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
75) ПН № 536 від 26.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
76) ПН № 504 від 23.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
77) ПН № 682 від 21.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
78) ПН № 657 від 16.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
79) ПН № 750 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
80) ПН № 500 від 20.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
81) ПН № 545 від 27.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
82) ПН № 521 від 24.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
83) ПН № 535 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
84) ПН № 559 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
85) ПН № 528 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
86) ПН № 476 від 18.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
87) ПН № 708 від 23.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
88) ПН № 671 від 20.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
89) ПН № 672 від 20.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
90) ПН № 710 від 24.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
91) ПН № 746 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
92) ПН № 683 від 22.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
93) ПН № 679 від 21.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
94) ПН № 724 від 27.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
95) ПН № 734 від 27.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
96) ПН № 540 від 26.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
97) ПН № 666 від 17.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
98) ПН № 660 від 17.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
99) ПН № 675 від 20.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
100) ПН № 705 від 23.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
101) ПН № 541 від 26.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
102) ПН № 440 від 18.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
103) ПН № 549 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
104) ПН № 498 від 20.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
105) ПН № 522 від 24.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
106) ПН № 525 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
107) ПН № 526 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
108) ПН № 717 від 24.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
109) ПН № 702 від 23.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
110) ПН № 716 від 24.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
111) ПН № 743 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
112) ПН № 722 від 27.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
113) ПН № 752 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
114) ПН № 704 від 23.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
115) ПН № 497 від 20.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
116) ПН № 507 від 23.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
117) ПН № 534 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
118) ПН № 529 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
119) ПН № 552 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
120) ПН № 753 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
121) ПН № 707 від 23.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
122) ПН № 720 від 27.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
123) ПН № 725 від 27.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
124) ПН № 665 від 17.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
125) ПН № 538 від 26.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
126) ПН № 544 від 27.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
127) ПН № 684 від 22.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
128) ПН № 659 від 16.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
129) ПН № 495 від 20.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
130) ПН № 557 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
131) ПН № 669 від 20.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
132) ПН № 749 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
133) ПН № 748 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
134) ПН № 668 від 20.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
135) ПН № 745 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
136) ПН № 735 від 28.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
137) ПН № 680 від 21.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
138) ПН № 667 від 17.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
139) ПН № 721 від 27.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
140) ПН № 709 від 23.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
141) ПН № 712 від 24.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
142) ПН № 561 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
143) ПН № 532 від 25.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
144) ПН № 556 від 31.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
145) ПН № 487 від 19.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
146) ПН № 617 від 23.05.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
147) ПН № 744 від 30.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
148) ПН № 738 від 29.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
149) ПН № 711 від 24.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
150) ПН № 701 від 23.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
151) ПН № 723 від 27.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
152) ПН № 656 від 16.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
153) ПН № 677 від 20.06.2022 зареєстрована 08.08.2022, кількість днів затримки - 24;
154) ПН № 501 від 30.04.2022 зареєстрована 25.08.2022, кількість днів затримки - 36;
155) ПН № 1526 від 30.04.2022 зареєстрована 31.01.2023, кількість днів затримки - 200;
156) ПН № 1527 від 31.05.2022 зареєстрована 31.01.2023, кількість днів затримки - 200.
На підставі Акту перевірки №2436/Ж5/24-13-04-06/36748338 від 11.04.2023 р. Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області 17 травня 2023 року винесено податкове повідомлення-рішення №00000/4136/Ж10/24-13-04-06, яким за порушення пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України на підставі пункту 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України до позивача застосовані штрафні санкції у розмірі 21717,57 грн.
26.05.2023 позивачем подана скарга до ДПС України, в якій ТОВ "АМП НОВА ЛІНІЯ" просить визнати недійсним та скасувати повністю податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області форми "Н" №00000/4136/ж10/24-13-04-06 від 17 травня 2023 року, яким застосовані штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 21717,57 грн.
31.07.2023 рішенням за результатами розгляду скарги скаргу ТОВ "АМП НОВА ЛІНІЯ" залишено без задоволення.
Не погоджуючись із названим рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.
Так спірні правовідносини врегульовано Податковим кодексом України №2755-VI від 02 грудня 2010 року (далі - ПК України).
Відповідно підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок № 1246).
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно пункту 187.1 ст.187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1. ст.188 Податкового кодексу України).
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до абзацу 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Отже, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.
Норма, викладена в абзаці 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру (норма-припис), а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.
Приписами статті 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Таким чином, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог ст. 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;
податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної.
Отже, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Як встановлено судом першої інстанції, за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених в період травня - червня 2022 року, реєстрація яких відбулася в липні - серпні 2022 року, при тому, що граничним терміном їх реєстрації були 15 липня 2022 року.
Разом з тим, Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ Про внесення змін до розділу XX Перехідні положення ПК України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування (далі - Закон №2876-ІХ), який набрав чинності 08.02.2023, підрозділ 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування (далі - ПН/РК) до податкових накладних в ЄРПН, встановлені пунктом 201.10. ст. 201 ПКУ, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПКУ.
Як видно з розрахунку штрафних санкцій до оскарженого податкового повідомлення-рішення, до позивача застосовувалась відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, датою їх складання до 16.01.2023.
Тому, зважаючи на те, що позивачем затримано реєстрацію вищезазначених податкових накладних, граничні дата реєстрації яких є - 15.07.2022 (фактично зареєстровані 19.07.2022, 01.08.2022, 08.08.2022, 09.08.2022, 25.08.2022), суд першої інстанції обґрунтовано вважав, що відповідачем правомірно оскаржуваним рішенням застосовано до позивача штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних саме згідно ст. 120-1 ПК України, а не відповідно до пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України.
При цьому, суд першої інстанції обґрунтовано відхиляв посилання позивача на зворотну дію в часі пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України на період з 24.02.2022, оскільки Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ чітко визначено, що він застосовується до податкових накладних/розрахунків коригування граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876-ІХ, тобто з 16.01.2023.
Водночас, колегія суддів зазначає, що умови юридичної відповідальності визначаються характером діяння, за яке така відповідальність установлюється. Відмінність у заходах відповідальності не може зумовлюватися «випадковими» чинниками, зокрема, недосконалістю законодавчої техніки, коли однакові за характером діяння мають різні умови покарання за них.
За подібних обставин, принцип верховенства права та заборона на дискримінацію платників податків, передбачена підпунктом 4.1.2 пункту 4.1 статті 4 ПК України, вимагають застосування однакових умов притягнення до відповідальності за несвоєчасну реєстрацію всіх податкових накладних, на які до 27 травня 2022 року поширювалася дія мораторію - як «ковідного», так і «воєнного».
Зважаючи на викладене, визначальним критерієм, який має братися до уваги при вирішенні питання про відповідальність за не своєчасну реєстрацію податкових накладних після скасування з 27 травня 2022 року дії мораторіїв, є можливість виконання платником своїх зобов`язань.
При цьому всі платники повинні мати однакові умови, за яких вони можуть уникнути відповідальності шляхом реєстрації податкових накладних у відповідний перехідний період - до 15 липня 2022 року.
Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Верховного суду від 07 лютого 2024 року у справі № 380/7070/23 і від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23, від 16.04.2024 по справі № 460/21543/23.
Загальновідомим є факт припинення роботи ЄРПН з 24 лютого 2022 року. Як зазначено вище відповідний реєстр відновив свою роботу з 27 травня 2022 року і платникам податку на додану вартість, окрім тих, що обрали спрощену систему оподаткування згідно пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України, надано можливість провести реєстрації, зокрема, податкових накладних та розрахунків коригувань до 15 липня 2022 року.
У подальшому Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» від 30 червня 2023 року №3219-ІХ, який набрав чинності з 01 серпня 2023 року (далі Закон України №3219-ІХ) пункт 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України доповнено пунктом 91, який передбачив особливості переходу суб`єктів господарювання, які використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу.
Також, названим Законом абзац 1 пункту 9 викладено у новій редакції, згідно якої установлено, що тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 1 серпня 2023 року, положення розділу XIV цього Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей.
Згідно підпункту 91.1 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу.
Окрім цього, підпункт пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України доповнено підпунктом 69.39 такого змісту:
«Для платників податку на додану вартість, якими сформовано податковий кредит за звітні (податкові) періоди лютий травень 2022 року на підставі первинних документів, отриманих від особи, яка на дату виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг відповідно до статті 187 цього Кодексу була зареєстрована як платник податку на додану вартість та обрала особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 цього розділу, зберігається право на податковий кредит за лютий травень 2022 року за податковими накладними, складеними такою особою, за умови їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом 60 календарних днів з дня відновлення реєстрації платником податку на додану вартість.».
Таким чином, тільки з 01 серпня 2023 законодавець визначив долю податкових накладних, складених платника податку з 15 лютого 2022 року, які обрали особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України.
Аналізуючи наведені вище положення нормативно-правових актів, суд дійшов висновку, що такі врегулювали порядок виконання приписів ПК України для суб`єктів, які були платникам податку на додану вартість та обрали особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України. Зокрема, законодавець звільнив таких платників від відповідальності за невиконання положень ПК України.
Однак, зазначені вище закони не містять жодних положень, які б врегульовували питання виконання положень ПК України платниками податку на додану вартість, які не обрали або не мали права обрати особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України.
При цьому законодавець, передбачивши право на врахування сум податку на додану вартість, зазначених у податкових накладних, які були складені платниками податку, що обрали особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України, в складі податкового кредиту, не врегулював питання звільнення від обов`язку реєстрації податкових накладних з сумами податкових зобов`язань, які кореспондуються з сумами податкового кредиту. Наведене обумовило ситуацію, за якою платники податку, маючи право на податковий кредит на суму податку на додану вартість, зазначену у податкових накладних, складених платниками податку, які обрали особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПК України, отримали звільнення від обов`язку сплачувати податок на додану вартість, однак змушені були поповнювати регліміт на аналогічну суму, запровадження якого на законодавчому рівні мало на меті саме своєчасну сплату податку на додану вартість. Отже, застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК є відповідальністю за правомірну поведінку в межах правильного визначення та сплати об`єкту оподаткування податком на додану вартість. Для інших платників така відповідальність не передбачена.
Таким чином, платники податків мали право сформувати податковий кредит за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, за умови приведення у відповідність податковий кредит, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН - не пізніше 15 липня 2022 року.
Зважаючи на те, що позивач здійснив реєстрацію податкових накладних після 15.07.2022, що є порушенням пунктів 201.10 статті 201, статті 187 розділу ПК України, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а позов таким, що не підлягав до задоволення.
Інші доводи апеляційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою апелянта з висновками суду першої інстанцій по їх оцінці, тому не можуть бути прийняті апеляційною інстанцією.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, а доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст.315,316 КАС Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Смілянець Е. С. Судді Полотнянко Ю.П. Драчук Т. О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2024 |
Оприлюднено | 20.09.2024 |
Номер документу | 121705338 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Смілянець Е. С.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні