Рішення
від 19.09.2024 по справі 520/20942/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 вересня 2024 року Справа № 520/20942/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Садової М.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні в приміщенні суду в місті Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

у с т а н о в и в :

позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача, у якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просить:

- визнати протиправною бездіяльність головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області яка полягає у не нарахуванні та не виплаті ОСОБА_1 пенсії без обмеження максимальним розміром з 01.12.2022 по дату прийняття рішення у цій справі (вимога-1);

- визнати протиправною бездіяльність головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області яка полягає у не нарахуванні та не виплаті ОСОБА_1 щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000,00 гривень згідно з постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 № 713 Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб з 26.01.2024, після проведення перерахунку пенсії на виконання рішень Харківського окружного адміністративного суду від 25.06.2018 по справі № 820/3656/18, від 13.05.2021 по справі № 520/2636/21 та від 15.02.2023 по справі № 520/484/22 (вимога-2);

- визнати протиправною бездіяльність головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області яка полягає у не нарахуванні та не виплаті ОСОБА_1 індексації пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 № 168 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році у повному розмірі без обмеження індексації пенсії максимальним розміром 1500,00 грн, з 01.03.2023 (вимога-3);

- визнати протиправною бездіяльність головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області яка полягає у не нарахуванні та не виплаті ОСОБА_1 індексації пенсії згідно з постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2024 року №185 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році у повному розмірі без обмеження індексації пенсії максимальним розміром 1500,00 грн, з 01.03.2024 (вимога-4);

- зобов`язати головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області перерахувати, нараховувати та виплатити ОСОБА_1 пенсію у розмірі 71% грошового забезпечення та без обмеження максимальним розміром та:

- з 26.01.2024 року з урахуванням щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000,00 гривень згідно з постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 № 713 Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб;

- з 01.03.2022 року додатково з урахуванням індексації пенсії, встановленої постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 року №118 Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році;

- з 01.12.2022 року по дату прийняття рішення у цій справі;

- з 01.03.2023 року додатково з урахуванням індексації пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 № 168 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році у повному розмірі без обмеження індексації пенсії максимальним розміром 1500,00 грн;

- з 01.03.2024 року додатково з урахуванням індексації пенсії згідно з постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2024 № 185 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році у повному розмірі без обмеження індексації пенсії максимальним розміром 1500,00 грн (вимога-5).

В обґрунтування позовних вимог покликається на те, що відповідачем невірно здійснено розрахунок його пенсії, адже обмежено розмір пенсії максимальним розміром пенсії, обмежено розмір індексації згідно наведених вище постанов КМУ, припинено виплату щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн згідно з постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 року № 713 Про додаткові соціальний захист окремих категорій осіб. Разом із тим просить зобов`язати відповідача залишити розмір пенсії 71% грошового забезпечення. Вважає таку бездіяльність відповідача протиправною та такою що суперечить вимогам чинного законодавства, а відтак відповідача необхідно зобов`язати до вчинення відповідних дій. З урахуванням наведено просить позов задовольнити. У відповідності до ст. 139 КАС України просить вирішити питання розподілу судових витрат.

Відповідачем не подано відзив, який би містив заперечення на позов.

Ухвалою суду від 01 серпня 2024 року адміністративний позов залишено без руху для усунення недоліків, які викладені у мотивувальній частині ухвали. Надалі, вказані недоліки були усунені стороною позивача.

Ухвалою суду від 09.08.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відтак розгляд і вирішення адміністративної справи проводиться за правилами письмового провадження на підставі матеріалів справи.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши дійсні обставини справи та перевіривши їх доказами, суд прийшов до наступного з огляду на таке.

Спірні правовідносини у сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі, та деяких інших осіб, регулюються Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-ХІІ від 09 квітня 1992 року (надалі - Закон №2262-ХІІ).

Суд установив, позивач перебуває на обліку в головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію з 01.12.2010 на умовах Закону № 2262-ХІІ в розмірі 71 % грошового забезпечення. Дані обставини установлено із перерахунків пенсії, пенсійна справа № 2001008008-Міноборони /а.с. 22/.

Щодо позовної вимоги про обмеження розміру пенсії позивача максимальним розміром, суд прийшов наступного.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 13.05.2021 у справі № 520/2636/21, зокрема, зобов`язано головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області перерахувати, нараховувати та виплатити ОСОБА_1 пенсію, починаючи з 01.04.2019 в розмірі, визначеному ІНФОРМАЦІЯ_1 в довідці від 18.01.2021 №ФХ-120238, з урахуванням проведених раніше виплат.

На виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду, відповідачем було здійснено перерахунок пенсії.

Відповідно до протоколу про перерахунок пенсії позивача від 22.07.2024, пенсія перерахована з 01.12.2022, основний розмір пенсії складав 71% грошового забезпечення (вислуга років 27) у розмірі 20347,36 грн. З урахуванням індексації базового ОСНП 2022, розмірі 2848,63 грн. Підсумок пенсії з надбавками складає 23195,99 грн. З урахуванням максимального розміру пенсії 20930,00 грн. Підстава перерахунку рішення суду /а.с. 21/.

Згідно з протоколу про перерахунок пенсії позивача від 22.07.2024, пенсія перерахована з 01.03.2023, основний розмір пенсії складав 71% грошового забезпечення (вислуга років 27) у розмірі 20347,36 грн. З урахуванням індексації базового ОСНП 2022, розмірі 2848,63 грн. З урахуванням індексації базового ОСНП 2023, розмірі 1500,00 грн. Підсумок пенсії з надбавками складає 24695,99 грн. З урахуванням максимального розміру пенсії 20930,00 грн. Підстава перерахунку рішення суду /а.с. 22/.

Відповідач листом від 22.07.2024 № 2000-0203-8/131005 повідомив позивача про те, що на виконання постанови 713 до основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01.07.2021 було встановлено щомісячну доплату' у розмірі 1851 гривня 95 копійок. У жовтні 2021 року на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.05.2021 по справі №520/2636/21 головним управлінням з 01.04.2019 здійснено перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення. Оскільки після перерахунку на виконання рішення суду зазначеного вище основний розмір пенсії ОСОБА_1 збільшився більше ніж на 2000 грн., з 01.07.2021 щомісячну доплату відповідно до постанови 713 не встановлено. Що до повноважень на проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 без урахування окремих норм постанов головному управлінню не надано.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року № 3668-VI, який набрав чинності з 01 жовтня 2011 року, максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих), зокрема, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Цим же Законом викладено в новій редакції частину п`яту статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», якою встановлено максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), який не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 08 липня 2011 року №3668-VI «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» передбачено, що обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Законом України від 24 грудня 2015 року №911-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», який набрав чинності з 01 січня 2016 року (зі змінами, внесеними згідно з Законом України від 06 грудня 2016 року №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»), доповнено частину п`яту статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» наступним положенням: «Тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2017 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень».

Згідно з пунктом 2 розділу 2 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24 грудня 2015 року №911-VIII, дія положень цього Закону щодо визначення максимального розміру пенсії застосовується до пенсій, які призначаються починаючи з 1 січня 2016 року.

Таким чином, як вбачається у період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2017 року діяло обмеження максимального розміру пенсії в розмірі 10740,00 грн, відповідно до Закону №911-VIII. З урахуванням встановленого на 2018 рік розміру прожиткового мінімуму на одну особу для осіб, які втратили працездатність, згідно з Законом України від 07 грудня 2017 року №2246-VIII «Про Державний бюджет України на 2018 рік» та Законом України від 08 липня 2011 року №3668-VI «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» максимальний розмір пенсії з 01 січня 2018 склав 13730 грн.

Разом з тим, пунктом 2 розділу 2 Прикінцевих положень Закону № 911-VIII передбачено, що дія положень цього Закону щодо визначення максимального розміру пенсії застосовується до пенсій, які призначаються починаючи з 01 січня 2016 року.

Крім того, Конституційним Судом України визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення законодавства, якими був обмежений максимальний розмір пенсії. Внесення в подальшому змін до Закону шляхом зазначення іншого часового періоду, протягом якого діють обмеження максимального розміру пенсії, за аналогією є неконституційними, оскільки вирішальне значення має не період дії обмеження, а сам факт обмеження прав особи на отримання пенсії у відповідному розмірі.

Таким чином, буквальне розуміння змін внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06 грудня 2016 року №1774-VIII, з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року №7-рп/2016 дозволяє стверджувати, що у Законі України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» відсутня частина сьома статті 43, а внесені до неї зміни є нереалізованими.

З аналізу викладеного суд зазначає, що протягом спірного періоду стаття 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не передбачала положення про те, що максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів.

Отже, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06 грудня 2016 року №1774 до частини сьомої зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 06 листопада 2018 року (справа №522/3093/17, від 16 жовтня 2018 року у справі №522/16882/17 та від 03 жовтня 2018 року у справі №753/1216917.

Зважаючи на викладене, у цій справі застосуванню підлягають норми Закону №2262-XII з урахуванням Рішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 № 7-рп/2016, а не норми Закону № 3668-VI.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 16.12.2021 у справі №400/2085/19, від 17.02.2022 року по справі №640/11168/20 та від 02.08.2022 по справі № 240/1369/21.

Таким чином, обмеження відповідачем максимального розміру пенсії позивача, право на пенсійне забезпечення якого встановлене Законом № 2262-ХІІ, є протиправним.

Аргументи відповідача про існування законних підстав для обмеження пенсії позивача, які наведені у листі від 22.07.2024 № 2000-0203-8/131005, не узгоджуються із нормативним регулюванням спірних правовідносин та правовими висновками Верховного Суду щодо застосування норм права. Тому, така бездіяльність відповідача є протиправною, оскільки, як встановлено позивач є військовим пенсіонером, перебуває на обліку у відповідача, який здійсним перерахунок пенсії позивача з обмеженням її розміру десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність з 01.12.2022.

З огляду на протиправність бездіяльності відповідача та для ефективного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області провести перерахунок та виплату пенсії позивача без обмеження її максимальним розміром з 01.12.2022.

Щодо частини позовної вимоги про виплату пенсії без обмеження максимальним розміром, то така не відповідає меті захисту порушено права позивача, адже містить ознаки одноразового характеру, а відтак суд вважає за необхідне ухвалити рішення про виплачувати позивачу призначену цим судовим рішення пенсії без обмеження максимальним розміром.

Щодо позовної вимоги про поновлення щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000,00 грн з 26.01.2024, суд установив таке.

Відповідно до протоколу про перерахунок пенсії позивача від 22.07.2024, пенсія перерахована з 01.07.2021, основний розмір пенсії складав 71% грошового забезпечення (вислуга років 27) у розмірі 10511,55 грн. Щомісячна доплата до пенсії згідно з постанови КМУ № 713 у розмірі 2000,00 грн. підсумок пенсії 12363,50 грн /а.с. 20/.

Станом на 01.12.2022 щомісячна доплата до пенсії у розмірі 2000,00 грн згідно з постанови КМУ № 713 відсутня. Підстава для перерахунку рішення суду. Дані обставини підтверджено перерахунком пенсії від 22.07.2024 станом на 01.12.2022 /а.с. 21/.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону № 2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб від 14.07.2021 №713 установлено з 1 липня 2021 року особам, яким призначено пенсію до 1 березня 2018 року відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - Закон) (крім військовослужбовців строкової служби), до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону станом на 1 березня 2018 року, щомісячну доплату в сумі 2000 гривень, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.

Особам, яким призначено (поновлено) пенсію після 1 березня 2018 року, розмір якої обчислено відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону (крім військовослужбовців строкової служби) з грошового забезпечення, визначеного станом на 1 березня 2018 року або до цієї дати, встановлюється щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту.

У разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 1 березня 2018 року, щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000 гривень. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000 гривень, щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту, встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.

Щомісячна доплата, передбачена цим пунктом, встановлюється у межах максимального розміру пенсії, визначеного Законом, починаючи з 1 липня 2021 року.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб від 14.07.2021 № 713 встановлено Пенсійному фонду України забезпечити встановлення з 1 липня 2021 року виплат, передбачених пунктами 1 і 2 цієї постанови, а також виплат, передбачених абзацом другим пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2010 року № 656 Про встановлення щомісячної державної адресної допомоги до пенсії особам з інвалідністю внаслідок війни та учасникам бойових дій для учасників бойових дій та постраждалих учасників Революції Гідності, за матеріалами пенсійних справ.

Отже постановою Кабінету Міністрів України Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб від 14.07.2021 № 713 встановлено, зокрема, для осіб, яким призначено пенсію до 1 березня 2018 року, щомісячну доплату в сумі 2000,00 грн, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, при цьому обумовлено, що вказана доплата не виплачується у разі коли пенсія переглядалася (перераховувалася) після 1 березня 2018 року, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000,00 грн. У такому випадку щомісячна доплата встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.

Водночас, аналіз наведених норм права, свідчить про те, що перерахунок пенсій, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 постанови № 713 є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000,00 грн до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-ХІІ має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ на підставі нормативно-правого акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається мета, яка слугувала підставою для ухвалення постанови №713, а саме зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, визначених на законних підставах.

Відповідно до правової позиції викладеної у поставові Верховного Суду від 08.11.2022 (справа № 420/2473/22) внаслідок ухвалення Постанови №713 з 01.07.2021 колишнім військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та іншим особам, пенсії яким призначено за нормами Закону № 2262-ХІІ до 01.03.2018 було встановлено щомісячну доплату в сумі 2000,00 грн, виплата якої не здійснюється у разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018. Аналіз наведених норм права, а також мети прийняття Урядом вказаної постанови свідчить про те, що перерахунок пенсій, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 Постанови № 713 є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000,00 грн до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-ХІІ має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ на підставі нормативно-правого акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається мета, яка слугувала підставою для ухвалення Постанови № 713, а саме зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, визначених на законних підставах. Натомість перерахунок пенсії, проведений на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої у особи виникло до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії. Оскільки перерахунок пенсії позивача, проведений ГУ ПФУ на виконання рішення суду з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, то позивач має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000 грн відповідно до Постанови №713, яка має виплачуватись для досягнення мети зазначеної постанови - поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01.03.2018.

Суд повторно відмічає, що перерахунок пенсії позивача зумовлений набранням законної сили рішенням Харківського окружного адміністративного суду, яке вище наведено.

Отже перерахунок пенсії позивача проводився не у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або введення нових щомісячних додаткових види грошового забезпечення, тобто не з підстав передбачених Законом № 2262-ХІІ, без відповідної заяви позивача чи рішення Кабінету Міністрів України.

Суд зазначає, що проведений на виконання судового рішення перерахунок пенсії позивача відбувся з метою відновлення порушеного права позивача після набрання 05.03.2019 законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва рішенням від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, в адміністративній справі № 826/3858/18.

З огляду на викладене, суд прийшов висновку про те, що оскільки перерахунок пенсії позивача здійснено на виконання судового рішення, а відтак права позивача порушено в частині не виплати щомісячної доплати відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 №713 Про додатковий соціальних захист окремих категорій осіб, а тому дії відповідача необхідно визнати протиправними щодо припинення позивачу нарахування та виплату з 01.07.2024 щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000,00 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб від 14.07.2021 року №713, а відтак з метою поновлення порушеного права позивача необхідно зобов`язати відповідача поновити з 26.01.2024 нарахування та виплачувати позивачу щомісячну доплату до пенсії до пенсії в сумі 2000,00 грн згідно з постанови Кабінету Міністрів України Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб від 14.07.202 №713.

Щодо частини позовної вимоги про виплату щомісячної доплати до пенсії, то така не відповідає меті захисту порушено права позивача, адже містить ознаки одноразового характеру, а відтак суд вважає за необхідне ухвалити рішення про виплачувати позивачу призначену цим судовим рішення щомісячної доплати до пенсії.

Щодо позовних вимог про обмеження індексації пенсії позивача максимальним розміром у 2023 та 2024 роках, суд прийшов наступного, з огляду на таке.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верст населення у 2023 році» з 01 березня 2023 передбачено підвищення розміру пенсій, з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до п.2 постанови 118 на коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,197 у межах максимального розміру пенсії, визначеного Законом. Відповідно до пункту 10 постанови 168 розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не може перевищувати 1500 гривень.

Згідно з протоколу про перерахунок пенсії позивача від 22.07.2024, пенсія перерахована з 01.03.2023, основний розмір пенсії складав 71% грошового забезпечення (вислуга років 27) у розмірі 20347,36 грн. З урахуванням індексації базового ОСНП 2022, розмірі 2848,63 грн. З урахуванням індексації базового ОСНП 2023, розмірі 1500,00 грн. Підсумок пенсії з надбавками складає 24695,99 грн. З урахуванням максимального розміру пенсії 20930,00 грн. Підстава перерахунку рішення суду /а.с. 22/.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2024 № 185 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році» (далі - постанова 185) з 01 березня 2024 передбачено підвищення розміру пенсій з урахуванням коефіцієнту збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,0796 у межах максимального розміру пенсії, визначеного Законом. Відповідно до пункту 3 постанови 185 розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктом 1 та підпунктами 1-7 пункту 2 цієї постанови не може перевищувати 1500 гривень.

Протокол про перерахунок пенсії станом на 01.03.2024 відсутній.

Однак, відповідач у листі від 22.07.2024 зазначає обставини про те, що на виконання вказаної постанови КМУ провів перерахунки пенсії позивача та згідно зі вказаним вище розрахунком пенсії та індексація базового ОСНП 2024 становить 1500,00 грн.

З огляду на викладене вище, суд прийшов висновку про те, що відповідач під час перерахунку фактично провів індексацію пенсії позивачу, останнім не подано та судом не встановлено, адже відсутні належні, достовірні та допустимі докази застосування відповідачем обмеження розміру індексації, оскільки такі установлені вказаними вище нормами під час перерахунку пенсії з 01.03.2023, з 01.03.2024, а відтак позовні вимоги в цій частині не обґрунтовані та не підлягають задоволенню, адже права позивача відповідачем не порушені.

Щодо частини позовної вимоги про виплату пенсії позивача у розмірі 71 %, з урахуванням індексації з 01.03.2022 відповідно до постанови КМУ від 16.02.2022 № 168 та з 01.12.2022 по дату прийняття рішення у цій справі, суд прийшов переконання про те, що права та інтереси позивача у цій частині позову не порушено, адже докази цього відсутні, а відтак, оскільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому, суд приходить висновку про відмову у задоволені таких позовних вимог.

У випадку, якщо позивач за результатом вчиненого відповідачем, на підставі рішення суду у вказаній справі, перерахунку буде незгоден з нарахованою до сплати сумою пенсії, він не позбавлений права звернутися до суду із відповідним позовом.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене суд прийшов висновку, що позовні вимоги необхідно задовольнити частково.

У відповідності до ст. 139 КАС України, з урахуванням пропорційності задоволення позовних вимог, стягнути з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір у розмірі 2422,40 грн.

Керуючись статтями 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

у х в а л и в :

адміністративний позов ОСОБА_1 до головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо обмеження максимальним розміром пенсії ОСОБА_1 з 01.12.2022.

Визнати протиправною бездіяльність головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо припинення виплати ОСОБА_1 з 26.01.2024 щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000,00 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб від 14.07.2021 року №713.

Зобов`язати головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити перерахунок та виплачувати пенсію ОСОБА_1 з 01.12.2022 без обмеження максимальним розміром пенсії, з урахуванням раніше виплачених сум.

Зобов`язати головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області призначити та виплачувати ОСОБА_1 з 26.01.2024 щомісячну доплату до пенсії в сумі 2000,00 гривень згідно з постанови Кабінету Міністрів України Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб №713 від 14.07.2021, з урахуванням раніше виплачених сум.

У решті частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 2422,40 грн.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивач ОСОБА_1 , місце проживання АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ;

відповідач головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області, місцезнаходження місто Харків, майдан Свободи, 5, код ЄДРПОУ 14099344.

Повне судове рішення складено суддею 19.09.2024.

Суддя М. І. Садова

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121735382
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —520/20942/24

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Постанова від 31.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Рішення від 19.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні