Рішення
від 10.09.2024 по справі 908/587/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 27/50/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.09.2024 Справа № 908/587/24

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Дроздової С.С. при секретарі судового засіданні Вака В.С., розглянувши матеріали справи

за позовом: Запорізької міської ради (пр. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «База відпочинку Запорізького інструментального заводу» (вул. Слобідська, буд. 49, м. Запоріжжя, 69002, ідентифікаційний код юридичної особи 43712111)

про стягнення 143. 001 грн 02 коп.

за участю представників

від позивача: Щербаха Р.Ю., само представництво, витяг з ЄДР, посвідчення № 1644 від 22.07.2024

від відповідача: Задорожний О.В., в режимі відео конференції, адвокат, договір № 150724-1Г від 15.07.2024, ордер серія АА № 1465174 від 15.07.2024, Лізогуб О.М., керівник, паспорт серія СВ № 924048 від 15.04.2005

УСТАНОВИВ:

Запорізька міська рада звернулася до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «База відпочинку Запорізького інструментального заводу» про стягнення 143001 грн 02 коп. заборгованості за договором оренди землі № 202103000100148 від 23.12.2021 за період з 23.12.2021 по 31.12.2023.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.03.2024 здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/587/24 та визначено до розгляду судді Дроздовій С.С.

Ухвалою суду від 13.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/587/24, присвоєно справі номер провадження 27/50/24. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

22.03.2024 відповідач надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву, проти позову заперечує у повному обсязі.

01.04.2024 позивач сформував в системі Електронний суд відповідь на відзив.

05.04.2024 від відповідача надішли заперечення на відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 08.04.2024 визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато розгляд справи зі стадії відкриття провадження у справі, призначено підготовче засідання на 29.04.2024.

В судовому засіданні 29.04.2024 в порядку ч. 5 ст. 183 Господарського процесуального кодексу України суд оголосив протокольну ухвалу про перерву в підготовчому провадженні до 27.05.2024 о 12 год. 00 хв.

20.05.2024 на адресу суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу адвоката Литвина О.О. надійшов лист № 180324/11 від 15.05.2024 до якого додані:

- лист Головного управління ДПС у Запорізькій області на адресу ТОВ База відпочинку Запорізького інструментального заводу від 13.05.2024 (оригінал);

- лист Головного управління ДПС у Запорізькій області на адресу ТОВ База відпочинку Запорізького інструментального заводу від 21.03.2024;

- витяг з інформаційної системи ДПС щодо стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами на 18.03.2024;

- витяг з інформаційної системи ДПС щодо стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами на 03.04.2024;

- витяг з інформаційної системи ДПС щодо стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами на 26.04.2024.

Ухвалою суду від 27.05.2024 продовжено строк підготовчого провадження до 08.07.2024, відкладено підготовче засідання на 01.07.2024.

01.07.2024 представником Товариства з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу адвокатом Литвиним О.О. поданий до суду лист № 180324/3 від 18.03.2024, до якого додано копію звернення Товариства з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу до нового керівництва Запорізької міської ради щодо зняття позову, у зв`язку із фактичними втратами заводу від бойових дій, знаходження у скрутному фінансовому становищі.

В судовому засіданні 01.07.2024 судом в порядку ч. 5 ст. 183 ГПК України оголошено протокольну ухвалу про перерву в судовому засіданні до 08.07.2024 об 11 год. 00 хв.

08.07.2024 представники сторін, звернулися до суду із заявою про зупинення провадження у справі № 908/587/24 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 908/2803/23 у випадку перегляду справи у суді вищої інстанції.

Також, у заяві представник позивача зазначив, що не заперечує проти зупинення провадження у справі № 908/587/24 до набрання законної сили рішенням у справі № 908/2803/24.

Ухвалою суду від 08.07.2024 зупинено провадження у справі № 908/587/24 до набрання законної сили постановою Центрального апеляційного господарського суду від 05.07.2024 за результатами розгляду апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу на рішення Господарського суду Запорізької області від 10.11.2023 у справі № 908/2803/23.

11.07.2024 через підсистему Електронний суд Запорізькою міською радою подано клопотання про поновлення провадження у справі, у якому останній зазначає, що відповідно до матеріалів справи № 908/2803/23 вбачається, що земельна ділянка з площею 1,2443 га з кадастровим № 2310100000:03:044:0104, розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Чубанова, 2б, входила до земельної ділянки площею 3,4191 га з кадастровим номером 2310100000:03:044:0028, яка знаходилась в користування ТОВ Пектораль напротязі 2020 і до 23.12.2021, оскільки як вже зазначалось 23.12.2021 ТОВ БВ ЗІЗ було укладено договір оренди землі № 202103000100148, що випливає з довідки Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 340761121 від 28.07.2023. Вказує, що з листа ГУ ДПС у Запорізькій області № 3982/5/08-01 від 09.05.2023 вбачається, що ТОВ Пектораль в 2020 та 2021 роках нараховувало та сплачувало орендну плату за земельну ділянку площею 3,4191 га з кадастровим № 2310100000:03:044:0028, розташовану за адресою м. Запоріжжя, вул. Чубанова, 2б. Звертає увагу, на те, що ТОВ Пектораль в 2020 та 2021 роках сплатила плату за землю за тією ж адресою і за ту саму земельну ділянку, яка на той час не була сформована площею 3,4191 га з кадастровим номером 2310100000:03:044:0028, розташовану за адресою м. Запоріжжя, вул. Чубанова, 2Б. Зазначає, що також відсутність заборгованості відповідача за період з 09.10.2020 по 23.12.2021 також підтверджується листом № 3982/5/08-01 від 09.05.2023 ГУ ДПС у Запорізькій області в якому податковий орган зазначає, що ТОВ БВ ЗІЗ нарахована та сплачена сума орендної плати за користування земельною ділянкою площею 1,2443 га з кадастровим № 2310100000:03:044:0104, розташовану за адресою: м. Запоріжжя, вул. Чубанова, 2б, і заборгованість за 2020 рік та за 2021 рік відсутня. Таким чином, колегія Центрального апеляційного господарського суду зазначила, що висновок господарського суду про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог є помилковим, у зв`язку з чим у позові 05.07.2024рн. відмовлено. Повідомляє, що постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, порядок і строки оскарження визначені ст.ст. 286-289 ГПК України. Звертаємо увагу суду на те, що предмет спору та період стягнення, який розглядався у справі №908/2803/23 відрізняється від предмет спору та період стягнення у справі №908/587/24 і оскарження постанови Центрального апеляційного господарського суду від 05.07.2024р. у справі № 908/2803/23 ніяк не впливає на розгляд справи № 908/587/24. Просить суд постановити ухвалу, якою поновити провадження у справі № 908/587/24 за позовом Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу про стягнення заборгованості за договором оренди землі за період з 23.12.2021р. по 31.12.2023р. у розмірі 143 001,02 грн.

Ухвалою суду від 12.07.2024 в порядку ст. 230 Господарського процесуального кодексу України поновлено провадження у справі № 908/587/24 з 22.07.2024, призначено підготовче судове засідання на 22.07.2024.

Ухвалою суду від 16.07.2024 задоволена заява Товариства з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу про проведення судового засідання 22.07.2024 о 10 год. 00 хв. в режимі відеоконференції у справі № 908/587/24 поза межами суду з використанням власних технічних засобів.

16.07.2024 представником Товариства з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу через підсистему Електронний суд подана до суду заява про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді (внесення РНОКПП / коду ЄДРПОУ до додаткових відомостей про учасника справи та надання доступу до електронної справи).

17.07.2024 через підсистему Електронний суд Товариством з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу подані додаткові пояснення у справі.

19.07.2024 Товариством з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу через підсистему Електронний суд подано до суду клопотання щодо найновішої судової практики Центрального апеляційного господарського суду з питання цієї справи.

Ухвалою суду від 22.07.2024 підготовче провадження закрито, призначено справу до розгляду по суті 06.08.2024.

25.07.2024 через підсистему Електронний суд Товариством з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу подана до суду частина промови відповідача щодо судової практики апеляційного суду з аналогічного питання.

02.08.2024 Товариством з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу за допомогою підсистеми Електронний суд подані до суду доповнення до частини вступної промови щодо входження м. Запоріжжя до Запорізького району Запорізької області.

05.08.2024 через підсистему Електронний суд Товариством з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу подані до суду доповнення до частина вступної промови щодо усталеності позиції профільного Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України з питання того, що місто Запоріжжя входить до складу території Запорізької територіальної громади, яку (територію громади) включено до складу Запорізького району Запорізької області.

В судовому засіданні 06.08.2024 суд розпочав розгляд справи по суті, в порядку ст. 208 Господарського процесуального кодексу України заслухав вступне слово позивача. Під час оголошення вступного слова відповідачем заявлено усно відвід головуючому судді доповідачу Дроздовій С.С.

Судом в порядку ст. 216 ГПК України оголошено протокольну ухвалу про перерву в судовому засіданні до 08.08.2024 о 10 год. 45 хв.

06.08.2024 представник відповідача сформував в системі Електронний суд заяву про відвід судді Дроздовій С.С. (вх. № 15698/08-08/24 від 06.08.2024)

Ухвалою від 08.08.2024 відмовлено у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу про відвід судді господарського суду Запорізької області Дроздової С.С.

Ухвалою суду від 08.08.2024 в порядку статті 216 частина 2 ГПК України оголошена перерва в судовому засіданні до 04.09.2024 о 10 год. 00 хв. Також, вказаною ухвалою суду розгляд справи у судовому засіданні 04.09.2024 здійснювати в режимі відеоконференції у Підсистемі Електронний суд Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи (ЄСІКС).

08.08.2024, 14.08.2024 через підсистему Електронний суд та 20.08.2024 на поштову адресу суду Товариством з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу подані до суду окремі тези заключного слова.

Судове засідання 04.09.2024 не відбулося з поважних причин, у зв`язку з тим, що 04.09.2024 з 09 год. 00 хв. по 13 год. 00 хв. електромережі Господарського суду Запорізької області знеструмлено, що унеможливило проведення судового засідання, у тому числі в режимі відеоконференції.

Про що складено Акт № 5 від 04.09.2024 комісією у складі: керівника апарату Господарського суду Запорізької області Вознесенської О., заступника начальника автоматизованого документообігу суду, обробки та контролю виконання документів Бичківської О., старшого інспектора відділу захисту інформації, адміністрування баз даних та інформаційних технологій Гоцало М. додано до матеріалів справи № 908/587/24.

У зв`язку з тим, що судове засідання 04.09.2024 не відбулося з технічних причин, з метою дотримання прав учасників справи, ухвалою суду від 04.09.2024 перенесено судове засідання з розгляду справи по суті на 10.09.2024.

Судове засідання проводилось в режимі відеоконференцзв`язку.

Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося повне фіксування судового засідання з допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Головуючим суддею оголошено яка справа розглядається, склад суду, та роз`яснено права, у тому числі право заявляти відводи.

Відводів складу суду не заявлено.

10.09.2024 представник позивача в судовому засіданні підтримав заявлені вимоги на підставах викладених у позовній заяві. Просив суд стягнути з відповідача 143 001 грн 02 коп. заборгованості за договором оренди землі № 202103000100148 від 23.12.2021 за період з 23.12.2021 по 31.12.2023.

Відповідач свої заперечення проти позову виклав у відзиві, запереченнях на відповідь на відзив, додаткових поясненнях, посилався на Закон України від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», яким п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України доповнено підпунктом 69.14, яким передбачено, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України. Посилався на постанову Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» визначено, ідо перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій. Відповідно до Переліку територій, па яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (зі змінами): І. Території, на яких ведуться (велися) бойові дії: 2. Території активних бойових дій: 2.3. Запорізька область: Запорізький район; код UА23060000000070350; вся територія Запорізького району; дата початку бойових дій - 12.03.2022; дата завершення бойових дій - 31.12.2022. Відповідач вважає, що відмінені орендні земельні платежі на територіях активних бойових дій у 2022 році.

Позивач скористався своїм правом та надав заперечення на відзив, зазначив, що загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи починаючи з 24.02.2022 не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою Російською Федерацією. Ракетні обстріли м. Запоріжжя не відносяться до активних бойових дій в тій же мірі як і до інших територій та міст України, які не перебувають безпосередньо у зоні бойових дій (в т.ч. міста Київ, Львів, Хмельницький, Кривий Ріг, Одеса тощо). Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності. На момент набрання чинності 06.05.2023 Закону №3050 Наказ №309 діяв у останній редакції, за якою територія Запорізького району Запорізької області, до складу якої входить територія Запорізької міської територіальної громади, віднесена до територій можливих бойових дій (частина перша розділу І). Для цілей справляння плати за землю у 2022 році наказ №309 застосовується у частині наявності певної території у Переліку територій, затвердженого наказом №309 у чинній редакції (зі змінами). Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації не враховуються. Таким чином, у відповідача відсутні законні підстави для звільнення його від сплати за оренду землі у період з 12.03.2022 по 31.12.2022. Аналогічна позиція висловлена у Постановах Центрального апеляційного господарського суду по справах № 908/1118/23 від 08.02.2024, № 908/1180/23 від 11.12.2023, № 908/1435/23 від 08.11.2023. Таким чином, відповідно до чинної редакції Переліку територій, станом на момент набрання чинності Законом № 3050, територія Запорізького району Запорізької області, до складу якої входить територія Запорізької міської територіальної громади, не знаходилась в зоні активних бойових дій або в зоні тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України. За таких обставин відсутні правові підстави для звільнення відповідача від сплати орендної плати за землю за 2022 рік. Щодо контр розрахунку відповідача орендної плати за земельну ділянку, позивач вважає, що зазначений контр розрахунок не обґрунтований, адже Відповідачем не доведено, що є підстави звільнення його від сплати за оренду землі у період з 12.03.2022 по 31.12.2022. Відповідачем до свого відзиву додана квитанція до платіжної інструкції на переказ готівки №57082933-1 від 13.03.2024 р. на суму 41 800,00 грн. призначення платежу: 101;101; 43712111, 180010600; плата за землю за 12-2021, 2023, 2024. Період стягнення суми заборгованості за договором оренди землі № 202103000100148 від 23.12.2021 є з 23.12.2021 по 31.12.2023. Позов підготовлений позивачем з урахуванням плати відповідача станом на 01.02.2024.

У судовому засіданні 10.09.2024, на підставі ст. 217 ГПК України суд закінчив порядок з`ясування обставин та перевірки їх доказами і перейшов до судових дебатів ст. 218 ГПК України.

Судові дебати частина судового розгляду, що складаються з промов осіб, які беруть участь у справі.

Заслухавши представників сторін, дослідивши докази, суд вийшов з нарадчої кімнати та згідно ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголосив вступну та резолютивну частини рішення, повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Розглянувши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, заслухавши представників позивача та відповідача, суд

УСТАНОВИВ:

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, способами захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання права.

23.12.2021 між Запорізькою міською радою (далі Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «База відпочинку Запорізького інструментального заводу» (далі за Відповідач, Орендар) укладено договір оренди землі № 202103000100148 (далі Договір).

Відповідно до п. 1 Договору Орендодавець, відповідно до рішення третьої сесії восьмого скликання Запорізької міської ради № 48/44 від « 27» січня 2021р. надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування бази відпочинку, що знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Чубанова. 26.

Земельна ділянка належить Запорізькій міській раді на праві комунальної власності (п. 2 Договору.

Власником земельної ділянки загальною площею 1,2443 га, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Чубанова, 2 б є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01.02.2024 та № 364143757.

Відповідно до п. 11 договору, договір укладено до 27.01.2040, на 18 років, 1 місяць, 4 дні.

Пунктом 6 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 5 034 437 грн 00 коп., в цінах 2021 року.

Відповідно до п. 12 договору оренда плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 151 033 грн 13 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки в цінах 2021 року.

Відповідно до п. 14 договору орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок UA508999980334139812О00008479 отримувач: ГУК у Зап.обл/ТГ м. Запоріжжя/18010600 банк: Казначейство України (ел.адм.подат.), ЄДРПОУ 37941997.

28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення № 26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» (повний текст рішення знаходиться у відкритому доступі на офіційному сайту Запорізької міської ради за посиланням https://zp.gov.ua/uk/documents/item/33564). Зазначеним рішення Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).

Відповідно до додатку до вказаного рішення річний розмір орендної плати за землі рекреаційного та оздоровчого призначення, крім земельних ділянок вказаних у пунктах 3.2, 3.3, 3.4 (земельні ділянки, зайняті лікувальними, навчальними закладами, закладами охорони здоров`я, фізкультурно-оздоровчими та спортивними закладами, закладами культури, науково-дослідними, проектними установами, санаторіями-профілакторіями) становить 3 відсотки від їх нормативної грошової оцінки.

Запорізькою міською радою складено розрахунок розміру заборгованості за договором оренди землі, земельною ділянкою площею 1,2443 га за загальний період з 23.12.2021 по 31.12.2023:

Нормативна грошова оцінка у 2021р.:

5 034 437,80 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2021 року);

Розмір орендної плати у 2021 р.: 151 033,13 грн.;

151 033,13 грн. / 12 міс. = 12 586,09 грн. в міс;

12 586,09 грн. в міс. /31 день = 406 грн. в день;

406 грн. в день * 9 днів грудня = 3 654 грн.;

За інформацією Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради (лист від 15.01.2024 № 06.1-14/82) Відповідач протягом 2021 року не перераховував кошти до бюджету Запорізької міської ради.

Сума заборгованості з орендної плати за період з 23.12.2021 по 31.12.2021 складає: 3 654 грн 00 коп.

Нормативна грошова оцінка у 2022р.:

5 034 437,80 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2021 року) * 1,1 = 5 537 881,58 грн.;

Розмір орендної плати у 2022 р.: 5 537 881,58 грн. * 3 % (від нормативної грошової оцінки землі) = 166 136,45 грн.

За інформацією Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради (лист від 15.01.2024 № 06.1-14/82) Відповідач сплатив в 2022 році -1 339,81 грн.

Сума заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 складає: 166 136,45 грн. - 1 339,81 грн. - 164 796,64 грн.

Нормативна грошова оцінка у 2023р.:

5 537 881,58 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2022 року) * 1,15 = 6 368 563,82 грн.;

Розмір орендної плати у 2023 р.: 6 368 563,82 грн. * 3 % (від нормативної грошової оцінки землі) =191 056,91 грн.;

За інформацією Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради (лист від 15.01.2024 № 06.1-14/82) Відповідач сплатив в 2023 році -216 506,53 грн.

Сума переплати з орендної плати за період 01.12.2023 по 31.12.2023 відповідача складає: 216 506,53 грн. - 191 056,91 грн. = 25 449,62 грн.

За розрахунком позивача загальна сума заборгованості з орендної плати за період 23.12.2021 по 31.12.2023 відповідача складає: 3 654 грн. (за 2021 р.) + 164 796,64 грн. (2022 р.) - 25 449,62 грн. (за 2023 р.) = 143 001,02 грн.

Неналежне виконання відповідачем зобов`язань щодо сплати орендної плати за користування земельною ділянкою стало підставою для звернення позивача за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.

Правовідносини сторін врегульовані договором оренди землі № 202103000100148 від 23.12.2026.

Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України Про оренду землі, Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ Податок на майно) об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до вимог статті 124 Земельного кодексу України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.

Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 21 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Згідно положень ст. 21 Закону України Про оренду землі та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Статтями 11 та 509 Цивільного кодексу України визначено, що однією із підстав виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань), які мають виконуватись належним чином і в установлений строк, є договір.

За приписами ст. 173 Господарського кодексу України, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, у силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо) або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно з ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утримуватися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України (далі ЦК України) з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України та ст. 526 Цивільного кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським Кодексом України.

Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Відповідно до ч. 1 ст. 67 Господарського кодексу України відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності, виконуються на підставі договорів.

Згідно з ч. 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ст. 627 ЦК).

Згідно ст. 525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Зобов`язання, згідно ст. 526 ЦК України, має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом, ст. 525 Цивільного кодексу України.

Відповідно до положень ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно статті 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.

Підприємництво це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку (ст. 42 Господарського кодексу України).

Підприємницька діяльність здійснюється суб`єктами господарювання, підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом.

Правовідносини сторін врегульовано договором оренди.

Частина 1 ст. 759 Цивільного кодексу України передбачає, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Приписами ч. 1 ст. 283 Господарського кодексу України визначено, що за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Відповідно до ч. 1, 5 ст. 762 Цивільного кодексу України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.

Пунктами 1, 4 ст. 285 Господарського кодексу України визначено, що орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством. Строки внесення орендної плати визначаються в договорі.

Згідно ст. 530 цього Кодексу якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Оренда плата є одним із основних джерел наповнення міського бюджету, а отже існуюча заборгованість відповідача з орендної плати за землю порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та недоотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.

Згідно зі ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Статтею 599 ЦК України встановлено, що зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Відповідно до п. 31.8 Договору оренди землі Орендодавець має право здійснювати контроль за виконанням умов договору з боку Орендаря, у тому числі за правильністю індексування та повнотою перерахування орендної плати.

Орендар, відповідно до п. 34.4 Договору зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі вносити орендну плату.

Відповідно до пп. 265.1.3 п. 265.1 ст. 265 Податкового кодексу України, податок на майно складається з плати за землю.

У пп. 10.1.1 п. 10.1 ст. 10 Податкового кодексу України встановлено, що податок на майно належить до місцевих податків.

Відповідно пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі (ч. 1 ст. 21 Закону України Про оренду землі).

Водночас суд зауважує наступне.

Законом України від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України доповнено підпунктом 69.14, яким передбачено, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» підпункт 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України викладено у повій редакції, у тому числі абзаци 1-4: «За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або па тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.».

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» визначено, ідо перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.

Відповідно до Переліку територій, па яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (зі змінами): І. Території, на яких ведуться (велися) бойові дії: 2. Території активних бойових дій: 2.3. Запорізька область: Запорізький район; код UА23060000000070350; вся територія Запорізького району; дата початку бойових дій - 12.03.2022; дата завершення бойових дій - 31.12.2022.

Відповідно до листа Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 07.02.2024р № 22/7.3-1046-24: м. Запоріжжя, тобто Запорізька міська територіальна громада, входить до складу Запорізького району Запорізької області.

В матеріалах справи міститься лист-відповідь Головного управління ДПС у Запорізькій області № 12042/6/08-01-04-01-04 від 21.03.2024 на лист Товариства з обмеженою відповідальністю База відпочинку Запорізького інструментального заводу від 15.03.2024 № 14.0324/2, відповідно до якого заступник начальника Алла Децик повідомила, що «Особливості справляння Плати у період дії воєнного стану в Україні врегульовано розділом XXII Податкового кодексу України (далі - Кодекс) та п.п. 69.14 п, 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу з урахуванням змін, внесених Законом та Законом України від 11.04.2023 №3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та Інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (далі - Закон) та Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (далі - Перелік).

Зокрема за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується Плата за земельну ділянку, що розташована на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб.

Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку, Плата не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку.

Оскільки Запорізький район (UА23060000000070350), в тому числі Запорізька міська територіальна громада, з 12.03.2022 по 31.12.2022 включена до територій активних бойових дій, визначених Переліком, тому платник податків має право не нараховувати та не сплачувати податкові зобов`язання з Плати за земельні ділянки, що розташовані на території Запорізької міської територіальної громади за період з 01.03.2022 по 31.12.2022, починаючи з 01.01.2023 у платника податків виникають податкові зобов`язання з Плати за такі земельні ділянки.

Нормами Кодексу передбачена можливість коригування податкових зобов`язань з Плати за період з 01.03,2022 по 31.12.2022 шляхом подання уточнюючих розрахунків за об`єкти, що розташовані на територіях активних бойових дій або територіях тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначених підрозділом 2 розділу І та розділом ІГ Переліку.

Право самостійно уточнювати свої узгоджені податкові зобов`язання з Плати шляхом подання уточнюючих розрахунків (з урахуванням строків давності встановлених ст. 102 Кодексу) визначено ст. 50 Кодексу».

За результатами особистого прийому громадян 12 липня та 16 серпня 2024 року у містах Запоріжжі та Дніпрі, народний депутат України ОСОБА_1 звернувся до Комітету Верховної ради України з питань фінансів, податкової та митної політики (№ 300-08-2024/164 від 21.08.2024) про надання роз`яснення щодо застосування на період дії воєнного стану окремих положень Податкового кодексу України, чинного в поточній редакції (Закон України № 3813-ІХ від 18.06.2024 р.).

У Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики розглянуто депутатське звернення народного депутата України Наливайченка В.О. (реєстр. № 164д9/15-2024/183146 під 21.08.2024) про надання роз`яснення щодо підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України. Зважаючи на повноваження Державної податкової служби України щодо реалізації податкової політики у державі, та відповідно до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» направлено звернення до Державної податкової служби України.

06.09.2024 за № 592/2/99-00-04-01-04-02 Державна податкова служба України розглянула депутатське звернення від 21.08.2024 № 300-08-2024/164, надане Комітетом Верховної Ради України і питань фінансів, податкової та митної політики листом від 28.08.2024 № 04-32/10-2024/187614 (вх. ДПС № 554/2 від 28.08.2024), щодо реалізації у 2022 році права на звільнення від оподаткування, передбаченого підпунктом 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України: (далі - Кодекс), за об`єкти оподаткування, розташовані на території Запорізької міської територіальної громади, та в межах компетенції та повідомила:

«Відповідно до підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу за період з 01 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності), за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 01 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року ~ в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.:

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» (зі змінами) визначено, що «перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій».

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Міністерства Із питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (зі змінами) (далі - Перелік територій).

Уся територія Запорізького району (код КАТОТТГ UА23060000000070350) включена до розділу 2 «Території активних бойових дій» Переліку територій із 12.03.2022 до 31.12.2022.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» (зі змінами) у Запорізькій області утворено Запорізький район (з адміністративним центром у місті Запоріжжя) у складі території, зокрема, Запорізької міської територіальної громади, затвердженої Кабінетом Міністрів України.

Враховуючи зазначене, на територію Запорізької міської територіальної громади поширюється дія підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на території Запорізької міської територіальної громади, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з 01 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року.

Отже, фактично законодавцем на період дії воєнного стану фактично введено мораторій на стягнення плати за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

В подальшому Указом Президента України неодноразово було продовжено строк дії воєнного стану в Україні та на сьогоднішній день воєнний стан триває до 09.11.2024 включно.

Ураховуючи викладене, відповідачем не сплачувалася орендна плата з 01.03.2022 по 31.12.2022 з огляду на те, що на територію Запорізької міської територіальної громади поширюється дія підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на території Запорізької міської територіальної громади, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з 01 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року.

Відповідачем надано котрозрахунок, відповідно до якого відповідач зазначив наступне.

Відповідач заборгував позивачу орендну плату за землю не за повний 2022 рік, а лише за період з 01.01.2022 по 11.03,2022 включно. Період з 01.01.2022 по 12 03.2022 року складає: січень 2022 року = 31 день; лютий 2022 року = 28 днів; березень 2022 року до 12 березня = 11 днів. Період з 01.01.2022 по 12 03.2022 складає 70 днів.

Таким чином відповідач винен позивачу орендну плату не за 365 днів, як він протизаконно вимагає, а за 70 днів.

Згідно доданого розрахунку позивача сума заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2022 по 31.12.2022. складає 166 136 грн 45 коп.

Тобто, за один день це - 166 136,45: 365 днів = 455,17 грн.

За 70 днів загальна сума до сплати склала: 455,17 грн.х 70= 31 861,83 грн.

Неправомірно нарахована сума заборгованості з орендної плати за 2022 р. складає: 166 136,45 грн-31 861,83 грн= 134 274,62 грн.

Згідно інформації позивача сума 1 339,81 грн. була фактично заплачена у цей же період.

Отже борг відповідача, з урахуванням цієї суми склав: 31 861,83 - 1 339,81 = 30 522,02 грн.

У позовній заяві позивач вираховує заборгованість: загальна сума заборгованості з орендної плати за період 23.12.2021 по 31.12.2023 відповідача складає: 3 654 грн. (за 2021 р.) + 164 796,64 грн. (за 2022 р.) - 25 449,62 грн. переплати (за 2023р.) = 143 001,02 грн.

Загальна сума заборгованості з орендної плати за період 23.12.2021 по 31.12.2023 відповідача складає: 3 654 грн. (за 2021 р.) + 30 522,02 грн. (за 2022 р.) - 25 449,62 грн. (переплата за 2023 р.) = 8 726,40 грн.

Таким чином на 01.01.2024 відповідача фактично склав не 143 001,02 грн., а 8 726,40 грн.

Відповідно до листа № 06.1-14/82 від 15.1.2024 Департаменту фінансової та бюджетної політики, за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів, через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 р. №627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету, та органами місцевого самоврядування, ТОВ «База відпочинку Запорізького інструментального заводу»:

протягом 2021 року не перераховувало кошти до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» (відсутність будь-яких даних у системі);

протягом 2022 року в цілому сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 1 339,81 грн;

протягом 2023 року в цілому сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 216 506,53 грн.

Тобто у 2024 році Департамент фінансової та бюджетної політики показує, борги не на момент судового позову (березень 2024 року), а на два місяці раніше. Таким же чином Департамент фінансової та бюджетної політики не показує закриття боргів у 2024 році.

Наразі у 2024 році на користь Запорізької міськради, після 15.01.2024 року (дата на яку посилається Позивач) у якості орендних платежів за землю було перераховано 41 800 грн 00 коп., з них 16 733 грн 40 коп. за січень 2024 року.

Таким чином, різниця склала: 41 800 грн - 16 733,40 грн. (за січень 2024) - 8 726,40 (борг минулих періодів на 01.01.2024) - 10 352,74 (пеня за несвоєчасні оплати що сформована органами ДПС) = 5 987,46 грн.

Отже, переплата за оренду землі з боку відповідача на сьогодні має місце у сумі 5 987 грн 46 коп. грн.

Згідно рекомендацій Податкового Кодексу України вона буде зарахована у рахунок платежів майбутніх періодів.

Відповідно до ст. 10, п. 265.1.3, п. 269.1.2 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки відноситься до плати за землю і є місцевим податком на майно.

Відповідно до п. 131.2 ст. 131 Податкового кодексу України при погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов`язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені.

Якщо платник податків не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжній інструкції (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), контролюючий орган самостійно здійснює такий розподіл такої суми у порядку, визначеному ним пунктом.

Окрім зазначеного відсутність заборгованості відповідача за період з 23.12.2021 по 28.02.2022, з 01.01.2023 по 31.12.2023 слід зазначити, що також підтверджується листом Головного управління ДПС У Запорізькій області № 19749/6/08-01-13-04-03 від 13.05.2024, в якому податковий орган зазначає, що у Товариства з обмеженою відповідальністю «База відпочинку Запорізького інструментального заводу» відсутній податковий борг, недоїмка зі сплати єдиного внеску, інша заборгованість з платежів (у тому числі розстроченої, відстроченої, реструктуризованої), контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.

У відповіді на відзив позивач зазначив в тому числі, що вважає контррозрахунок відповідача не обґрунтованм, адже відповідачем не доведено, що є підстави звільнення його від сплати за оренду землі у період з 12.03.2022 по 31.12.2022. Відповідач звернув увагу суду на квитанцію додану до відзиву до платіжної інструкції на переказ готівки № 57082933-1 від 13.03.2024. на суму 41 800,00 грн. призначення платежу: 101;101; 43712111, 180010600; плата за землю за 12-2021, 2023, 2024.

Відповідач зазначив, що період стягнення суми заборгованості за договором оренди землі № 202103000100148 від 23.12.2021 є з 23.12.2021 по 31.12.2023. Позов підготовлений позивачем з урахуванням плати відповідача станом на 01.02.2024.

За приписами ч. 3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно з ч. 3 ст. 74 ГПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідно до ст. 96 Цивільного кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями усім належним їй майном.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Отже, відхиляючи будь-які доводи сторін чи спростовуючи подані стороною докази, господарський суд повинен у мотивувальній частині рішення навести правове обґрунтування і ті доведені фактичні обставини, з огляду на які ці доводи або докази не взято до уваги судом. Викладення у рішенні лише доводів та доказів сторони, на користь якої приймається рішення, є порушенням вимог процесуального закону щодо рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом. У справі "Руїс Торіха проти Іспанії", Європейський суд з прав людини зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 09.12.1994). Водночас, необхідно враховувати, що хоча національний суд і має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland) від 01.07.2003). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті (рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії" (Hirvisaari v. Finland) від 27.09.2001).

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судових рішеннях, суди мають також враховувати практику Європейського суду з прав людини, викладену, зокрема, у справах "Проніна проти України" (рішення від 18.07.2006), Трофимчук проти України (рішення від 28.10.2010), де Суд зазначає, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Водночас, Верховний Суд зазначає, що такий висновок Європейського суду з прав людини звільняє суди від обов`язку надавати детальну відповідь на кожен аргумент скаржника, проте не свідчить про можливість взагалі ігнорувати доводи чи докази, на які посилаються сторони у справі (близька за змістом правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 27.01.2019 у справі № 910/7054/18 та від 12.02.2019 у справі № 911/1694/18).

Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує право кожного на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

При цьому виконання рішень, винесених судом, є невід`ємною частиною права на суд, адже в іншому випадку положення статті 6 Конвенції будуть позбавлені ефекту корисної дії.

Позивачем належними і допустимими доказами не доведено позовні вимоги, що є підставою для відмови у позові.

Інші доводи та докази учасників справи, детальну оцінку яких не наведено у рішенні, позаяк вони не покладені судом в його основу, не спростовують вищевикладених висновків суду.

За вказаних обставин, в задоволенні позову слід відмовити.

Приймаючи до уваги відмову судом у позові, судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, відшкодуванню не підлягають та покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 42, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позовних вимог Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «База відпочинку Запорізького інструментального заводу» відмовити.

Повний текст рішення складено 20.09.2024.

Суддя С.С. Дроздова

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення10.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121752705
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/587/24

Ухвала від 23.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 05.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 01.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Рішення від 10.09.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 08.08.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 08.08.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 22.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 12.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 08.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні