ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2024 р. Справа № 520/2002/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Курило Л.В.,
Суддів: Мельнікової Л.В. , Бегунца А.О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12.04.2024, головуючий суддя І інстанції: Лук`яненко М.О., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, по справі № 520/2002/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Регіональний центр Аквакультура"
до Головного управління ДПС у Харківській області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Регіональний центр Аквакультура" (далі - позивач, ТОВ "Регіональний центр Аквакультура") звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області ( далі - відповідач, ГУ ДПС у Харківській області), в якому просило суд:
- визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 17.01.2024 №0002685070.
В обґрунтування позовних вимог зазначило що відповідачем протиправно прийнято податкове повідомлення-рішення від 17.01.2024 №0002685070, яким до ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" застосовано штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому, позивач діяв розумно і добросовісно, і вжив всі необхідні заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства і своєчасної реєстрації податкових накладних, тому відсутня вина позивача у несвоєчасній реєстрації накладних у зв`язку з наведеними вище обставинами, що є обставиною, яка виключає притягнення позивача до відповідальності за інкриміновані порушення.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 12.04.2024 позов задоволено.
Визнано протиправним і скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 17.01.2024 №0002685070.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Регіональний центр Аквакультура" судовий збір у розмірі 10498, 22 грн.
Головне управління ДПС у Харківській області, не погоджуючись з вказаним рішенням суду, звернулось з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначило, що платники податків, які мали можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо реєстрації податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 01.02.2022 по 31.05.2022 та не подали їх на реєстрацію у строк до 15.07.2022 притягуються до відповідальності у вигляді штрафу у встановлених розмірах. Щодо посилання позивача на неприйняття документу у зв`язку із закінченням дії форми - 28.02.2022 вказав, що наказ про зміну форми податкової накладної прийнято 16.02.2022 і у позивача було достатньо часу ознайомитись із змінами в законодавстві. Тобто, платник мав достатньо часу для реєстрації податкових накладних.
Позивач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Згідно зі ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, відзив на апеляційну скаргу, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Регіональний центр Аквакультура" зареєстроване 15.07.2008 як суб`єкт господарювання - юридична особа в Єдиному державному реєстрі фізичних осіб-підприємців, юридичних осіб та громадських формувань за податковим номером 35973236 за адресою: вул. Велика Панасівська, буд.205, м. Харків, 61040.
Основним видом діяльності підприємства є неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.
ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" перебувало на обліку як платник єдиного податку 3 групи (2%) з 06.05.2022 по 31.07.2022, що підтверджується витягом №117118 від 28.07.2022 з реєстру платників ЄП.
Співробітниками податкового органу проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Регіональний центр Аквакультура", за результатами якої складено акт від 08.12.2023 №39119/20-40-07-02-05/35973236 (т.1 а.с.45-83).
Висновками акту перевірки, окрім іншого, встановлено порушення пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" здійснена несвоєчасна реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або розрахунків коригування при виникненні податкових зобов`язань за лютий - серпень 2022 року, зареєстровані в ЄРПН у період з 01.10.2020 по 30.09.2023 на загальну суму податку на додану вартість 874852,06 грн, зокрема: податкові накладні:
1. №1 від 16.03.2022, дата реєстрації 29.08.2023 о 10:03,кількість днів затримки - 411;
2. №7 від 31.03.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:04, кількість днів затримки - 411;
3. № 5 від 25.03.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:04 кількість днів затримки - 411;
4. № 6 від 22.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:20, кількість днів затримки - 411;
5. №10 від 27.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:23, кількість днів затримки - 411;
6. №11 від 28.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:23, кількість днів затримки - 411;
7. № 3 від 19.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:18, кількість днів затримки - 411;
8. №50 від 27.02.2022, дата реєстрації 28.08.2023 9:31, кількість днів затримки - 410;
9. №4 від 23.03.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:05, кількість днів затримки - 411;
10. №2 від 18.03.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:01, кількість днів затримки - 411;
11. №2 від 18.04.2022 дата реєстрації 29.08.2023 10:18, кількість днів затримки - 411;
12. № 48 від 22.02.2022, дата реєстрації 29.08.2023 9:56, кількість днів затримки - 411;
13. №6 від 29.03.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:06, кількість днів затримки - 411;
14. №12 від 29.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:24, кількість днів затримки - 411;
15. № 8 від 25.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:22, кількість днів затримки - 411;
16. №5 від 21.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:20, кількість днів затримки - 411;
17. № 7 від 23.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:21, кількість днів затримки - 411;
18. № 1 від 16.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:16, кількість днів затримки - 411;
19. № 9 від 26.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:22, кількість днів затримки - 411;
20. №4 від 20.04.2022, дата реєстрації 29.08.2023 10:19, кількість днів затримки - 411;
21. №9 від 14.03.2022, дата реєстрації 19.01.2023 3:31, кількість днів затримки - 189;
22. №49 від 27.02.2022, дата реєстрації 25.08.2023 5:12, кількість днів затримки - 407;
23. №40 від 19.02.2022, дата реєстрації 30.08.2023 10:33, кількість днів затримки - 412;
24. №27 від 11.02.2022, дата реєстрації 30.08.2023 10:47, кількість днів затримки - 412;
25. № 42 від 21.02.2022, дата реєстрації 30.08.2023 10:50, кількість днів затримки - 412;
26. №38 від 18.02.2022, дата реєстрації 30.08.2023 10:37, кількість днів затримки - 412;
27. №36 від 17.02.2022, дата реєстрації 30.08.2023 10:37, кількість днів затримки - 412;
28. №44 від 22.02.2022 дата реєстрації 25.08.2023 12:08, кількість днів затримки - 407;
29. №34 від 16.02.2022, дата реєстрації 30.08.202310:40, кількість днів затримки - 412;
30. №29 від 12.02.2022, дата реєстрації 30.08.2023 10:46, кількість днів затримки - 412;
31. № 46 від 14.02.2022, дата реєстрації 30.08.2023 10:52, кількість днів затримки - 412;
32. № 32 від 15.02.2022, дата реєстрації 30.08.2023 10:41, кількість днів затримки - 412;
33. №2 від 08.04.2022, дата реєстрації 19.01.2023 3:29, кількість днів затримки - 189;
34. №2 від 02.05.2022, дата реєстрації 08.09.2023 5:09, кількість днів затримки - 421;
35. №16 від 17.07.2023, дата реєстрації 04.10.2023 2:28, кількість днів затримки - 47.
За результатами розгляду акта перевірки ГУ ДПС у Харківській області винесено податкове повідомлення-рішення від 17.01.2024 №0002685070, яким застосовано фінансову санкцію (штраф) у розмірі 874852,06 грн відповідно до п.1201.1 ст.1201 Податкового Кодексу України за порушення п.201.10 ст. 201 ПК України.
Вважаючи податкове повідомлення-рішення від 17.01.2024 №0002685070 протиправним, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач намагався зареєструвати спірні накладні, проте отримав відмови від податкового органу, а тому ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" діяло добросовісно та вжило всі необхідні заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства і своєчасної реєстрації податкових накладних, отже, відсутня вина позивача у несвоєчасній реєстрації накладних, що є обставиною, яка виключає притягнення позивача до відповідальності.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі ПК України), єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
За приписами п. 187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з п. 188.1 ст. 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
З 27.05.2022 року вступив в дію Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 №2260-IX (далі також Закон №2260-IX), яким внесено зміни до підпункту 69.1 Підрозділу 10. Інші перехідні положення ПКУ.
Згідно з пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, який зареєстрований у Міністерстві України 25 серпня 2022 року за № 967/38303.
Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України визначено, що платники податків які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності, у т.ч. звітності передбаченої пунктом 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до набрання чинності Закону України № №2260-IX від 12.05.2022 за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 р., подання податкової звітності до 20 липня 2022 р. та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 р.
Згідно з пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України визначено, що платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені п. 69.1 цього пункту, реєстрацію ПН та РК в ЄРПН, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у п.п.69.1 п.69 та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних документів, з урахуванням даних ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН.
Відповідно до пункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: а) камеральних перевірок. Камеральні податкові перевірки податкових декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди: лютий, березень, квітень, травень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року.
Судовим розглядом встановлено, що ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" з 06.05.2022 по 31.07.2022 перебувало на єдиному податку 3 групи (2%), що підтверджується запитом про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку від 31.07.2022, квитанцією №2 до запиту; витягом №117118 від 28.07.2022 з реєстру платників Єдиного Податку.
Так, відповідно до роз`яснень Державної податкової служби України ( Роз`яснення ДПСУ від 07.04.2022 р. Питання відповіді щодо особливостей переходу платників на спрощену систему оподаткування) суб`єктам господарювання, які оберуть третю групу єдиного податку за ставкою 2 відсотки доходу, на час переходу на спрощену систему оподаткування перебуватимуть у статусі платника ПДВ, реєстрація платника ПДВ не анулюється, а є призупиненою на період перебування такого суб`єкта господарювання на третій групі єдиного податку за ставкою 2 відсотки доходу. Платники ПДВ позбавляються права на складання податкових накладних та розрахунків коригування до них за операціями, що здійснені в період перебування такого суб`єкта господарювання на третій групі єдиного податку за ставкою 2 відсотки доходу.
З наведеного вбачається, що позивач не мав права складати податкові накладні за операціями, що здійснені в період перебування на єдиному податку з 06.05.2022 по 31.07.2022.
Проте, мав таке право за тими операціями, що здійснені до переходу на єдиний податок. Тобто, за всіма спірними накладними в межах даної справи.
Позивач перейшов з єдиного податку ІІІ групи за ставкою 2 відсотки на загальну систему оподаткування 31.07.2022, тому передбачений п. 69.1. ст. 69 ПК України строк на реєстрацію податкових накладних спливав 29.09.2022.
Так, податкові накладні №27 від 11.02.2022, №40 від 19.02.2022, №27 від 11.02.2022, №42 від 21.02.2022, №38 від 18.02.2022, №36 від 17.02.2022, №34 від 16.02.2022, №29 від 12.02.2022, №46 від 14.02.2022, №32 від 15.02.2022 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" подало на реєстрацію 27.05.2022. Згідно з квитанцією №1 від 27.05.2022, документ не прийнято у зв`язку із закінченням дії форми 28.02.2022.
Після цього, ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" 07.06.2022 подало на реєстрацію податкові накладні №27 від 11.02.2022, №40 від 19.02.2022, №27 від 11.02.2022, №42 від 21.02.2022, №38 від 18.02.2022, №36 від 17.02.2022, №34 від 16.02.2022, №29 від 12.02.2022, №46 від 14.02.2022, №32 від 15.02.2022.
Згідно з квитанціями №1 від 07.06.2022 щодо кожної податкової накладної, документ не може бути прийнятий. Реєстрація платника ПДВ - продавця призупинена з 06.05.2022 у зв`язку з перебуванням на спрощеній системі оподаткування ІІІ групи зі ставкою 2 відсотки.
Втретє, податкові накладні №27 від 11.02.2022, №40 від 19.02.2022, №27 від 11.02.2022, №42 від 21.02.2022, №38 від 18.02.2022, №36 від 17.02.2022, №34 від 16.02.2022, №29 від 12.02.2022, №46 від 14.02.2022, №32 від 15.02.2022 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" подало 15.08.2022.
Згідно з квитанціями №1 від 15.08.2022 щодо кожної податкової накладної, документ не може бути прийнятий - порушення вимог п.5 наказу МФУ від 31.12.2015 № 1307 Про затвердження форми податкової накладної та порядку заповнення податкової накладної у редакції наказу МФУ від 23 лютого 2017 року № 276, а саме: дата подання податкової накладної не збігається з періодом подання.
Вчетверте, податкові накладні №27 від 11.02.2022, №40 від 19.02.2022, №27 від 11.02.2022, №42 від 21.02.2022, №38 від 18.02.2022, №36 від 17.02.2022, №34 від 16.02.2022, №29 від 12.02.2022, №46 від 14.02.2022, №32 від 15.02.2022 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" подало 16.08.2022.
Згідно з квитанціями №1 від 16.08.2022 щодо кожної податкової накладної, документ не може бути прийнятий - порушення вимог п.5 наказу МФУ від 31.12.2015 № 1307 Про затвердження форми податкової накладної та порядку заповнення податкової накладної у редакції наказу МФУ від 23 лютого 2017 року № 276, а саме: дата подання податкової накладної не збігається з періодом подання.
Після подання 30.08.2023 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" податкових накладних №27 від 11.02.2022, №40 від 19.02.2022, №27 від 11.02.2022, №42 від 21.02.2022, №38 від 18.02.2022, №36 від 17.02.2022, №34 від 16.02.2022, №29 від 12.02.2022, №46 від 14.02.2022, №32 від 15.02.2022 на реєстрацію, податковий орган зареєстрував їх в ЄРПН, що підтверджується квитанціями №1 від 30.08.2023.
Також, податкові накладні №44 від 22.02.2022, №49 від 27.02.2022 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" подало на реєстрацію 27.05.2022. Згідно з квитанцією №1 від 27.05.2022, документ не прийнято у зв`язку із закінченням дії форми 28.02.2022.
Після цього, ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" 07.06.2022 подало на реєстрацію податкові накладні №44 від 22.02.2022, №49 від 27.02.2022.
Згідно з квитанціями №1 від 07.06.2022 щодо кожної податкової накладної, документ не може бути прийнятий. Реєстрація платника ПДВ - продавця призупинена з 06.05.2022 у зв`язку з перебуванням на спрощеній системі оподаткування ІІІ групи зі ставкою 2 відсотки.
Втретє, податкові накладні №44 від 22.02.2022, №49 від 27.02.2022 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" подало 15.08.2022.
Згідно з квитанціями №1 від 15.08.2022 щодо кожної податкової накладної, документ не може бути прийнятий - порушення вимог п.5 наказу МФУ від 31.12.2015 № 1307 Про затвердження форми податкової накладної та порядку заповнення податкової накладної у редакції наказу МФУ від 23 лютого 2017 року № 276, а саме: дата подання податкової накладної не збігається з періодом подання.
Вчетверте, податкові накладні №44 від 22.02.2022, №49 від 27.02.2022 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" подало 16.08.2022.
Згідно з квитанціями №1 від 16.08.2022 щодо кожної податкової накладної, документ не може бути прийнятий - порушення вимог п.5 наказу МФУ від 31.12.2015 № 1307 Про затвердження форми податкової накладної та порядку заповнення податкової накладної у редакції наказу МФУ від 23 лютого 2017 року № 276, а саме: дата подання податкової накладної не збігається з періодом подання.
Після подання 25.08.2023 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" податкових накладних №44 від 22.02.2022, №49 від 27.02.2022 на реєстрацію, податковий орган зареєстрував їх в ЄРПН, що підтверджується квитанціями №1 від 25.08.2023.
Крім того, податкові накладні №7 від 31.03.2022, № 5 від 25.03.2022, № 6 від 22.04.2022, №10 від 27.04.2022, №11 від 28.04.2022, № 3 від 19.04.2022, №50 від 27.02.2022, №4 від 23.03.2022, №2 від 18.03.2022, №2 від 18.04.2022, № 48 від 22.02.2022, №6 від 29.03.2022, №12 від 29.04.2022, № 8 від 25.04.2022, №5 від 21.04.2022, № 7 від 23.04.2022, № 1 від 16.04.2022, № 9 від 26.04.2022,№4 від 20.04.2022 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" подало на реєстрацію 27.05.2022. Згідно з квитанцією №1 від 27.05.2022, документ не прийнято у зв`язку із закінченням дії форми 28.02.2022.
Після цього, ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" 07.06.2022 подало на реєстрацію податкові накладні №7 від 31.03.2022, № 5 від 25.03.2022, № 6 від 22.04.2022, №10 від 27.04.2022, №11 від 28.04.2022, № 3 від 19.04.2022, №50 від 27.02.2022, №4 від 23.03.2022, №2 від 18.03.2022, №2 від 18.04.2022, № 48 від 22.02.2022, №6 від 29.03.2022, №12 від 29.04.2022, № 8 від 25.04.2022, №5 від 21.04.2022, № 7 від 23.04.2022, № 1 від 16.04.2022, № 9 від 26.04.2022, 4 від 20.04.2022.
Згідно з квитанціями №1 від 07.06.2022 щодо кожної податкової накладної, документ не може бути прийнятий. Реєстрація платника ПДВ - продавця призупинена з 06.05.2022 у зв`язку з перебуванням на спрощеній системі оподаткування ІІІ групи зі ставкою 2 відсотки.
Втретє, податкові накладні №7 від 31.03.2022, № 5 від 25.03.2022, № 6 від 22.04.2022, №10 від 27.04.2022, №11 від 28.04.2022, № 3 від 19.04.2022, №50 від 27.02.2022, №4 від 23.03.2022, №2 від 18.03.2022, №2 від 18.04.2022, № 48 від 22.02.2022, №6 від 29.03.2022, №12 від 29.04.2022, № 8 від 25.04.2022, №5 від 21.04.2022, № 7 від 23.04.2022, № 1 від 16.04.2022, № 9 від 26.04.2022, 4 від 20.04.2022 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" подало 15.08.2022.
Згідно з квитанціями №1 від 15.08.2022 щодо кожної податкової накладної, документ не може бути прийнятий - порушення вимог п.5 наказу МФУ від 31.12.2015 № 1307 Про затвердження форми податкової накладної та порядку заповнення податкової накладної у редакції наказу МФУ від 23 лютого 2017 року № 276, а саме: дата подання податкової накладної не збігається з періодом подання.
Після подання 29.08.2023 ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" податкових накладних №7 від 31.03.2022, № 5 від 25.03.2022, № 6 від 22.04.2022, №10 від 27.04.2022, №11 від 28.04.2022, № 3 від 19.04.2022, №50 від 27.02.2022, №4 від 23.03.2022, №2 від 18.03.2022, №2 від 18.04.2022, № 48 від 22.02.2022, №6 від 29.03.2022, №12 від 29.04.2022, № 8 від 25.04.2022, №5 від 21.04.2022, № 7 від 23.04.2022, № 1 від 16.04.2022, № 9 від 26.04.2022,№4 від 20.04.2022 на реєстрацію, податковий орган зареєстрував їх в ЄРПН, що підтверджується квитанціями №1 від 29.08.2023.
Кожну з вказаних накладних позивач намагався неодноразово зареєструвати, що підтверджується квитанціями №1 до накладних.
Крім того, згідно з п. 69.1. підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2 відсотки, за умови виконання ними податкових обов`язків щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки.
Колегія суддів зазначає, що позивач, подавши на реєстрацію податкові накладні вчасно, виконав припис п. 201.1 ст.201 ПК України, який передбачає, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін, а також за відсутності дії спеціального правового режиму воєнного стану закономірно міг очікувати на наступні наслідки: на отримання за кожною податковою накладної у день подачі на реєстрацію квитанції № 1 (як це передбачено п.12-13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246) про прийняття/неприйняття/зупинення податкової накладної; або визнання податкових накладних зареєстрованими в силу положень ст. 201.10 ПК України (якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних).
В умовах дії правового режиму воєнного стану із врахуванням положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" № 2118-IX від 03.03.2022 та офіційного повідомлення ДПС від 04.03.2022 р. правомірні очікування платника податку були такі, що подані на реєстрацію податкові накладні не будуть реєструватися до завершення дії воєнного стану. Законодавчо ситуація змінилася лише із набранням 27.05.2022 чинності Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" № 2260 від 12.05.2022.
З матеріалів справи вбачається, що 27.05.2022 позивач подав на реєстрацію спірні 35 податкові накладні, отже, вперше податкові накладні позивачем направлені на реєстрацію в межах граничного строку, а тому колегія суддів зазначає, що цього факту достатньо для того, щоб ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" вважалося таким, що виконало свій податковий обов`язок, передбачений п. 201.1 ст. 201 ПК України щодо реєстрації податкових накладних на дату виникнення податкових зобов`язань.
В розрізі публічно-приватних відносин позивач виконав всі залежні від нього дії (навіть в умовах дії спеціального правового режиму воєнного стану) в частині "первинної реєстрації" податкових накладних.
Крім того, колегія суддів зазначає, що після спроб реєстрації спірних накладних 27.05.2022, 07.06.2022, 15.08.2022, 16.08.2022, в подальшому вказані податкові накладні були зареєстровані податковим органом.
Колегія суддів зазначає, що законодавством визначено можливість застосування до платника податків наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної, передбачених ст. 120-1.1 ПК України, лише за наявності його вини. Тобто, позивач, виконавши обов`язок щодо складання, підписання та надсилання податкових накладних до податкового органу протягом встановлених ПК України строків, не несе відповідальності у вигляді накладення на нього штрафу за те, що такі податкові накладні не були зареєстровані податковим органом в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Всі ці обставини в період воєнного стану перебувають поза межами об`єктивного контролю суб`єктів господарювання.
Відповідно до ст. 109 ПК України, податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Про відсутність у діях позивача одночасно всіх із зазначених елементів складу правопорушення свідчить вищевикладене. Таким чином, у відповідача відсутні правові підставі для застосування штрафних санкцій, а тому оспорюване податкове повідомлення-рішення не може вважатись правомірним.
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Регіональний центр Аквакультура" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправними і скасування податкового повідомлення-рішення від 17.01.2024 №0002685070 є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Як зазначив Європейський суд з прав людини у справі "Бурдов проти Росії" (Burdov у. Russia), зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою в особі відповідних суб`єктів владних повноважень, навіть якщо такі зобов`язання містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії. При цьому, якщо держава схвалила певну концепцію, то суб`єкт владних повноважень вважатиметься таким, що діє протиправно, якщо він відступить від встановлених обов`язків, оскільки схвалення такої політики чи поведінки дало підстави для виникнення обґрунтованих сподівань у суб`єктів відповідних правовідносин стосовно суворого додержання уповноваженим державою суб`єктом владних повноважень такої політики чи поведінки. Також, дія принципу правової визначеності пов`язана із іншим принципом - відповідальності держави, який полягає в тому, що держава не може посилатись па власне порушення зобов`язань для запобігання відповідальності.
Зважаючи на вищевикладені обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що ТОВ "Регіональний центр Аквакультура" діяло добросовісно та вжило всі необхідні заходи для дотримання правил та норм податкового законодавства щодо своєчасної реєстрації податкових накладних, а тому відсутня вина позивача у несвоєчасній реєстрації накладних, що є обставиною, яка виключає притягнення його до відповідальності за несвоєчасну реєстрацію спірних податкових накладних.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що податкове повідомлення - рішення від 17.01.2024 №0002685070 є неправомірним та підлягає скасуванню.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право: залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно-правовим обгрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Ураховуючи те, що за наслідками апеляційного перегляду цієї справи рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін, тому відсутні підстави для перерозподілу судових витрат.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12.04.2024 по справі № 520/2002/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя Л.В. Курило Судді Л.В. Мельнікова А.О. Бегунц
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121757834 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Курило Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні