Рішення
від 23.09.2024 по справі 524/6626/23
АВТОЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРЕМЕНЧУКА

Справа № 524/6626/23

Провадження №2/524/466/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.09.2024 року Автозаводський районний суд міста Кременчука в складі: головуючого - судді Нестеренка С.Г., за участі секретаря судового засідання Бельченко Н.Л., розглянув у загальному позовному провадженні у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Кременчук Полтавської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

У вересні 2023 року до суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) із позовною заявою до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

В обґрунтування позову позивач вказував, що є власником квартири АДРЕСА_1 , особовий рахунок № НОМЕР_1 відкритий на його ім`я.

У грудні 2022 року позивач отримав розрахунок вартості житлово-комунальних послуг за листопад 2022 року та дізнався, що змінився надавач послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, яким наразі є Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (далі - ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», відповідач). До листопада 2022 року надавачем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у м. Кременчуці було ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ».

З початку опалювального періоду 2022-2023 ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» здійснює нарахування плати за послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за тарифами, розмір яких значно перевищує рівень тарифів, що діяв у м. Кременчуці станом на 24.02.2022 року, що є порушенням ст. 1 ЗУ «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування».

Позивач стверджує, що при застосуванні відповідачем двоставкового тарифу була порушена процедура його встановлення. Зокрема, згідно п. 6 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженим Постановою КМУ України № 869 від 01.06.2011 (далі - Порядок № 869), у разі коли ліцензіат (в даному випадку відповідач) провадить (має намір провадити) діяльність у межах кількох територіальних громад, формування та встановлення тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії здійснюється окремо для кожної територіальної громади. При цьому витрати формуються за кожним видом ліцензованої діяльності у межах відповідної територіальної громади.

Отже, на думку позивача, формування та встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води повинно було бути проведено відповідачем для Кременчуцької міської територіальної громади окремо.

Однак, після прийняття рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 21.10.2022 № 1508 «Про визначення ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» виконавцем послуг з теплопостачання для споживачів м. Кременчука» відповідач не звертався до Полтавської обласної ради для встановлення тарифів споживачам у м. Кременчуці, а за замовчуванням застосував той тариф, що діяв для споживачів м. Полтави.

Позивач вважає, що тарифи на послугу з постачання теплової енергії ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для споживачів м. Кременчука не можуть перевищувати рівень тарифів, що застосовувались для цих споживачів до 24 лютого 2022 року, навіть якщо ці послуги до вказаної дати надавались іншим суб`єктом господарювання.

Просив визнати протиправними дії відповідача щодо застосування до нього, як споживача послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, двоставкового тарифу, розмір якого перевищує розмір, що застосовувався до нього раніше, зобов`язати відповідача здійснити йому перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за опалювальний період 2022-2023 і до дня ухвалення відповідного рішення суду, відповідно до рівня тарифів, що діяли станом на 24.02.2022 року.

Ухвалою судді Семенової Л.М. від 20 вересня 2023 року відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено її розгляд з викликом сторін (т. 1 а.с. 36).

06 жовтня 2023 року до суду від третьої особи - виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області надійшли письмові пояснення у справі з додатками (т. 1 а.с. 47-81).

Вказали, що відповідач ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» після прийняття рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 № 1508 «Про визначення Полтавського обласного комунального виробничого підприємства Теплового господарства «Полтаватеплоенерго» виконавцем послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води» не звернулось до Полтавської обласної ради для встановлення/визначення тарифу споживачам у м. Кременчуці, а за замовчуванням застосувало двоставковий тариф, що діяв для споживачів міста Полтави.

Тобто, відповідач на даний момент взагалі не має рішення Полтавської обласної ради щодо встановлення тарифу для споживачів міста Кременчука. Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 13.01.2023 № 86 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 року № 1508» внесли зміни до зазначеного рішення, зокрема, вирішено ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» застосовувати до своїх споживачів у м. Кременчуці тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, розмір який не перевищує рівень тарифів, що застосовувались до цих споживачів станом на 24.02.2022 року, та здійснити перерахунок вартості плати за комунальні послуги споживачам у м. Кременчуці.

Наголошують, що застосування тарифів на послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води ПОКВПГ «Полтаватеплоенерго» для споживачів м. Кременчука не може перевищувати рівень тарифів, що застосовувалися до цих споживачів станом на 24 лютого 2022 року, не залежно від того, ким надавалися послуги споживачеві. Просили позов задовольнити у повному обсязі.

24 жовтня 2023 року до суду від відповідача надійшов відзив на позов (т. 1 а.с. 85-93).

Відповідач вказав, що чинні тарифи для ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», встановлені рішенням Полтавської обласної ради рішенням № 477 від 30.09.2022 року і відповідають розміру тарифів, що встановлені рішенням Полтавської обласної ради від 21.10.2021 року № 286 зі змінами, внесеними рішенням обласної ради від 09.12.2021 року № 326, тобто розміру, встановленому до введення в Україні воєнного стану 24 лютого 2022 року. Діючі тарифи сформовані ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у єдиному розмірі та застосовуються до усіх споживачів підприємства, у тому числі і для споживачів на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ. Окремо звернули увагу, що не наділені правом встановлення тарифів, а таким правом наділена виключно Полтавська обласна рада. Щодо виконавчого комітету Кременчуцької міської ради, то остання не наділена відповідними повноваженнями щодо регулювання діяльності відповідача. Просили відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою суду від 14 листопада 2023 року (головуючий суддя Семенова Л.М.) визнано явку позивача обов`язковою (т. 1 а.с. 114).

Розпорядженням керівника апарату суду за № 370 від 17 січня 2024 року здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи у зв`язку із достроковим закінченням відрядження (як тимчасове переведення) судді Семенової Л.М . Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17 січня 2024 року визначено головуючим - суддю Нестеренка С.Г. (т. 1 а.с. 124-125).

12 грудня 2023 року до суду від третьої особи - Полтавської обласної ради надійшли письмові пояснення до позовної заяви з додатками (т. 1 а.с. 126-163).

Вказали, що рішенням Полтавської обласної ради від 30.09.2022 року № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» встановлені тарифи на рівні тарифів, що були встановлені рішенням Полтавської обласної ради від 21.10.2021 року № 286 та зі змінами, внесеними рішенням Полтавської обласної ради від 09.12.2021 року № 326.

Отже, чинні тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» відповідають розміру тарифів, які були встановлені обласною радою до введення в Україні воєнного стану 24 лютого 2022 року.

Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1508 від 20.10.2022 року Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно із законодавством. Отже, починаючи з листопада 2022 року ПОКВІТГ «Полтаватеплоенерго» надає послуги з постачання теплової енергії на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ. Формування тарифів здійснювалось ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» на підставі Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, затверджених постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» № 869 від 01.06.2011 року (із змінами). При цьому, формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води суб`єктом господарювання, що перебуває у спільній власності територіальних громад, для встановлення їх уповноваженим органом на економічно обґрунтованому рівні здійснюється в єдиному розмірі. Таким чином, діючі тарифи сформовані ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у єдиному розмірі та застосовуються до усіх споживачів підприємства, у тому числі і для споживачів на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ. Просили відмовити у задоволенні позову.

04 березня 2024 року до суду від відповідача надійшли письмові пояснення (т. 1 а.с. 184-185).

Ухвалою суду від 04 березня 2024 року залучено до участі у справі в якості третіх осіб - Кременчуцьку міську раду Кременчуцького району Полтавської області, Полтавську обласну раду, Полтавську обласну державну адміністрацію, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (т. 1 а.с. 207).

27 березня 2024 року до суду від третьої особи - Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України надійшли письмові пояснення (т. 1 а.с. 127-236).

Вказали, що на органи місцевого самоврядування покладено обов`язок щодо прийняття рішення про встановлення економічно-обґрунтованого розміру тарифів на житлово-комунальні послуги на підставі розрахунків суб`єкта господарювання та встановлення тарифів, що застосовуватимуться відповідачем до відповідної категорії споживачів на рівні тарифів, що застосовувалися до споживачів станом на 24.02.2024 року незалежно від того, який суб`єкт господарювання надавав такі послуги.

До введення воєнного стану відповідач здійснював господарську діяльність на території Полтавської області, а саме: м. Полтава, м. Решетилівка, м. Карлівка, смт. Котельва та смт. Машівка на підставі тарифів, встановлених рішенням Полтавської обласної ради від 21.10.2021 року за № 286 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів, релігійних організацій, які скореговані рішенням Полтавської обласної ради № 326 від 09.12.2021 року.

На початок опалювального сезону 2022-2023, 30.09.2022 року Полтавською обласною радою прийнято рішення № 477 та встановлено для ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» відповідні тарифи, що відповідають розміру тарифів, встановлених рішенням Полтавської обласної ради від 21.10.2021 року № 286, зі змінами внесеними рішенням від 09.12.2021 року № 326.

Позивачам у м. Кременчук послуги надавалися відокремленим підрозділом «Кременчуцька ТЕЦ». Після зруйнування країною-агресором Кременчуцької ТЕЦ, ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині м. Кременчука. Відповідачем здійснюються нарахування плати за послуги у м. Кременчук за сформованими тарифами, встановленими рішенням Полтавської обласної ради від 30.09.2022 року № 477 для м. Полтава м. Решетилівка, м. Карлівка, смт. Котельва та смт. Машівка.

Порядком № 869 не визначено процедури прийняття рішення про встановлення економічно-обґрунтованого розміру тарифів виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, та відповідно надання послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води під час зміни суб`єкта надання таких послуг в умовах воєнного стану, що на думку Мінінфраструктури не позбавляє обов`язку дотримання вимог Порядку № 869 при встановленні економічно-обґрунтованих розмірів тарифів на комунальні послуги окремо для кожної територіальної громади в силу приписів п. 6 Порядку № 869.

Вбачається, що встановлення тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для мешканців м. Полтава м. Решетилівка, м. Карлівка, смт. Котельва та смт. Машівка, здійснюється виключно Полтавською обласною радою. Однак, для мешканців м. Кременчука не встановлено таких тарифів на комунальні послуги, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» і споживачів м. Кременчука не було включено у розрахунок, який надавався ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» Полтавській обласній раді.

При цьому, формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води суб`єктам господарювання, що перебуває у спільній власності територіальних громад (ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго»), та подання їх для встановлення уповноваженим органом (Полтавською обласною радою) на плановий період здійснюється підприємством в єдиному розмірі та на економічно обґрунтованому рівні відповідно до вимог Порядку.

Водночас вказали, що предмет даного позову не стосується питань, наданих Міністерству повноважень. Просили врахувати письмові пояснення.

09 квітня 2024 року до суду від Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг надійшли письмові пояснення (т. 2 а.с. 12-14).

Звернули увагу суду на те, що ліцензійні справи ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» з виробництва теплової енергії, її транспортування тепловими мережами та з постачання теплової енергії передано до Полтавської обласної державної адміністрації, які на сьогодні і здійснюють регулювання цієї діяльності у сфері теплопостачання ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», а тарифи йому встановлюються Полтавською обласною радою.

Рішенням Кременчуцької міської ради від 14.10.2022 року № 481 цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» прийнято у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області. ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині м. Кременчука від джерел Кременчуцької ТЕЦ, а також визначено рівень тарифів, що мають застосовуватись при здійсненні нарахувань споживачам.

Відносини органів місцевого самоврядування з іншими підприємствами, установами, організаціями, що перебувають у комунальній власності будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності тощо. Здійснення контроля за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у галузі ЖКГ належить до повноважень місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів рад та Держпродспоживслужби. Просили врахувати надані пояснення.

27 травня 2024 року до суду від відповідача надійшли письмові пояснення (т. 2 а.с. 27-30).

04 липня 2024 року до суду від третьої особи - виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області надійшли додаткові пояснення у справі. Просили врахувати висновок ВС у справі № 917/730/23.

У судове засідання позивач ОСОБА_1 не прибув з невідомих суду причин, був належним чином судом повідомлений про час, дату та місце розгляду справи, про причини своєї неявки суд не повідомив, просив здійснити розгляд справи за його відсутності.

Представник відповідача - ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у судове засідання не прибув повторно з невідомих суду причин, керівництво якого було належним чином повідомлено про час, дату та місце розгляду справи, про причини неявки представника суд не повідомило.

Представники третіх осіб - виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Полтавської обласної військової адміністрації у судове засідання не прибули з невідомих суду причин, керівництва яких були належним чином повідомлені про час, дату та місце розгляду справи, про причини неявки представників суд не повідомили.

Представника третіх осіб - Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Полтавської обласної ради та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг у судове засідання не прибули. Просили справу розглядати без участі їх представників.

Суд, вивчивши матеріали справи, дослідивши надані учасниками справи докази у їх сукупності, встановив наступне.

Згідно з ч. 1 ст. 15, ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави (ч. 1 ст. 2 ЦПК України).

Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних чи законних інтересів (ч. 1 ст. 4 ЦПК України).

Судом достовірно встановлено, що позивачу на праві власності належить квартира АДРЕСА_1 та який є споживачем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за цією адресою. Особовий рахунок № НОМЕР_1 відкритий на ім`я позивача.

Надавачем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води на лівобережній частині міста до листопада 2022 року було ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ».

Рішенням Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 30.12.2012 року за № 1867, скориговано ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води для категорій споживачів з 01.01.2022 року, які згідно з п. 4 рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 25.10.2021 року за № 1421 «Про встановлення ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для категорій споживачів» становив: - тариф на послугу з постачання теплової енергії - 1 796,40 грн./Гкал (з ПДВ) або 1 497,00 грн./Гкал (без ПДВ).

Даний тариф застосовувався для споживачів лівобережжя м. Кременчука на момент введення воєнного стану в Україні 24.02.2022 року, що підтверджується відповідними копіями рахунків-квитанцій, наданих позивачем до матеріалів справи.

З 24.02.2022 року Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний стан, який неодноразово був продовжений і діє станом на день розгляду справи.

У зв`язку з військовою агресією рф стосовно України та в результаті неодноразових ракетних ударів агресора по м. Кременчуку, теплогенеруюче обладнання ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» було повністю зруйновано, через що товариство припинило виробництво, транспортування та постачання теплової енергії своїм споживачам.

29 квітня 2022 року Кабінетом Міністрів України ухвалено постанову № 502 «Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану», пунктом 1 якої рекомендовано органам, уповноваженим встановлювати тарифи, протягом дії воєнного стану в Україні, але не раніше завершення поточного опалювального періоду, не підвищувати, зокрема, тарифи на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання), у тому числі тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для населення та застосовувати їх до споживача (населення) на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24 лютого 2022 року.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», який набрав чинності 19.08.2022 року, запроваджено мораторій на підвищення цін (тарифів) у сфері теплопостачання, зокрема, передбачено, що протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

Рішенням Полтавської обласної ради № 473 від 22.09.2022 року «Про надання згоди на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» було надано згоду на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи Навчально-методичний центр з газової безпеки.

На підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 року № 894-Р «Про передачу цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу ТОВ Кременчуцька ТЕЦ Державної установи Навчально-методичний центр з газової безпеки у спільну власність територіальних громад Полтавської області», Полтавською обласною радою було прийнято рішення від 14.10.2022 року за № 481 «Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи Навчально-методичний центр з газової безпеки у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області».

Пунктом 4 вказаного рішення вирішено після затвердження акту приймання - передачі передати на баланс, як внесок до статутного капіталу Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства Полтаватеплоенерго, майно, зазначене у додатку до цього рішення, а саме цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ».

Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 року за № 1508 «Про визначення Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води», виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині міста Кременчука з покладанням відповідних обов`язків згідно чинного законодавства визначено відповідача ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго».

У подальшому рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 13.01.2023 № 86 було внесено зміни до вищезазначеного рішення № 1508, яким на виконання вимог ст. 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» зобов`язано ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» застосовувати до своїх споживачів у м. Кременчуці тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, розмір яких не перевищує рівень тарифів, що застосовувалися до цих споживачів станом на 24.02.2022 та здійснити перерахунок вартості плати за комунальні послуги споживачам у м. Кременчуці за період, у якому нарахована ціна за послугу вище, ніж станом на 24.02.2022 у м. Кременчуці, шляхом зменшення плати.

Згідно з рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 31.10.2022 року № 1574, опалювальний період 2022-2023 років для споживачів ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у Кременчуцькій міській територіальній громаді розпочався з 01 листопада 2022 року.

Таким чином, ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» здійснює постачання теплової енергії та постачання гарячої води до квартир споживачів лівобережної частини міста Кременчука з 01 листопада 2022 року.

У ході розгляду справи судом також встановлено, що рішенням сьомої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання від 21.10.2021 № 286 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» вирішено, зокрема:

- установити Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства «Полтаватеплоенерго»: тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій відповідно до додатку 1; двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії за категоріями споживачів відповідно до додатку 2; тарифи на послугу з постачання гарячої води за категоріями споживачів відповідно до додатку 3 (пункт 1 рішення);

- установити тарифи на транспортування теплової енергії інших ліцензіатів тепловими мережами Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» відповідно до додатку 4 (пункт 2 рішення);

- структури тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, на послуги з постачання гарячої води за категоріями споживачів наведені у додатках 5-64 (пункт 3 рішення).

У додатках до рішення пленарного засідання сьомої позачергової сесії обласної ради восьмого скликання 21.10.2021 № 286 зроблено примітку, що відповідно до положень розділу III Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022рр для розрахунків із кінцевими споживачами комунальних послуг (населенням) тарифи, встановлені цим рішенням, застосовувати після завершення опалювального періоду 2021/2022 рр.

Відповідно до підпункту 24 пункту а абзацу 1 статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» до відання виконавчих органів міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, про прийняття рішення про початок та закінчення опалювального періоду з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами та іншими нормативними документами.

Розмір тарифів, які використовує для розрахунку вартості теплової енергії відповідач ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», визначені рішенням Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022 року.

Так, рішенням шістнадцятої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання від 30.09.2022 р. № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго»» вирішено, зокрема:

- встановити Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства «Полтаватеплоенерго»: тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій відповідно до додатку 1; двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії за категоріями споживачів відповідно до додатку 2; тарифи на послугу з постачання гарячої води за категоріями споживачів відповідно до додатку 3 (пункт 1 рішення);

- встановити тарифи на транспортування теплової енергії інших ліцензіатів тепловими мережами Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» відповідно до додатку 4 (пункт 2 рішення);

- структури тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, на послуги з постачання гарячої води за категоріями споживачів наведені у додатках 5-64 (пункт 3 рішення).

- тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води введено в дію з 01.10.2022 (пункт 6 рішення).

- рішення обласної ради від 21.10.2021 № 286 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (зі змінами) вважати таким, що втратило чинність (пункт 7 рішення).

Із позовної заяви вбачається, що у грудні 2022 року позивач дізнався, що змінився надавач послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води з ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» на ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» та змінився у сторону збільшення тариф на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води у порівнянній з минулим опалювальним сезоном.

Із досліджених судом наданих позивачем копій рахунків-квитанцій постає факт застосування відповідачем двоставкового тарифу, на послугу з постачання теплової енергії, встановлений рішенням Полтавської обласної ради від 30.09.2022 № 477.

Тариф на теплову енергію ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів становить:

для населення: одноставковий тариф на теплову енергію - 2 310,91 грн/Гкал (з ПДВ) або 1 925,76 грн/Гкал (без ПДВ) за складовими:

- умовно-змінна частина двоставкового тарифу-1248,25 грн/Гкал (з ПДВ) або 1 040,21 грн/Гкал (без ПДВ);

- умовно-постійна частина двоставкового тарифу (місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження нараховується протягом року) - 162 986,29 грн/Гкал (з ПДВ) або 135 821,91 грн/Гкал/год (без ПДВ).

Без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів:

- умовно-змінна частина двоставкового тарифу на теплову енергію 1 248,25 грн/Гкал з ПДВ):

- умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію (місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження) - 162 986,29 грн/Гкал (з ПДВ) та тариф на послугу з постачання гарячої води за категорією споживачів «Для потреб населення» відповідно до додатку 3, а саме:

без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів:

- тариф на послугу з постачання гарячої води - 118,66 грн за 1 куб.м (з ПДВ).

Внаслідок застосування відповідачем двоставкового тарифу, збільшилася для позивача вартість наданих послуг у порівнянні з послугами, що надавалися раніше ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ».

Позивачем не оскаржувалися застосовані відповідачем тарифи. Відповідні докази матеріали справи не містять.

Предметом спору у даній справі є вимога позивача про зобов`язання здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за період з початку опалювального сезону, тобто з 01.11.2022 року і до дня ухвалення відповідного рішення суду, відповідно до рівня тарифів за послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що застосовувались до позивача станом на 24.02.2022.

Як визначено у ч. 1 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до житлово-комунальних послуг належать, крім інших, послуги з постачання теплової енергії та гарячої води.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 зазначеного вище Закону, споживач має право одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів. Такому праву прямо відповідає визначений п. 5 ч. 2 ст. 7 Закону України Про житлово-комунальні послуги обов`язок споживача оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.

Пунктом 2 ч. 3 ст. 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону належать до повноважень органів місцевого самоврядування.

Ціною послуги з постачання теплової енергії є тариф на теплову енергію для споживача, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії (ч. 5 ст. 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).

Відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону України «Про теплопостачання», тарифи на виробництво теплової енергії, у тому числі на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, на транспортування та постачання теплової енергії встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та органами місцевого самоврядування у межах повноважень, визначених законодавством.

У відповідності до частини 1 статті 12 Закону України «Про ціни та ціноутворення» державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.

Згідно ст. 16 Закону України «Про ціни і ціноутворення» органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом. Повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та іншими законами.

Відповідно до ст. 17 цього ж Закону, однією з основних функцій уповноважених органів є виконання контрольно-наглядових функцій за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Встановлення тарифів на теплову енергію нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на її виробництво, транспортування та постачання не допускається.

Статтею 16-1 Закону України «Про теплопостачання», передбачено, що до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій при регулюванні діяльності у сфері теплопостачання належить, зокрема, ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках), транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії в обсягах, що не перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами).

Відповідно до п. 1.4 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.03.2017 року № 308 (далі - Ліцензійні умови), обласні та Київська міська державні адміністрації здійснюють ліцензування господарської діяльності з постачання теплової енергії суб`єктів господарювання у разі, якщо суб`єкт господарювання здійснює (планує здійснювати) постачання теплової енергії на території відповідної області України (території міста Київ).

ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» внесено до ліцензійного реєстру суб`єктів господарювання (ліцензіатів), які здійснюють господарську діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії (в тому числі з використанням альтернативних видів палива) у Полтавській області (https://poda.gov.ua/attachments/155628).

Згідно п. 3.2. Ліцензійних умов при провадженні господарської діяльності з постачання теплової енергії ліцензіат повинен здійснювати постачання теплової енергії за тарифами, що встановлюються уповноваженим законом державним колегіальним органом або органами місцевого самоврядування в межах наданих повноважень.

У п. 37 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування» установлено, що питання щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств, вирішуються виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради.

ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», відповідно до власного Статуту, засновано на майні спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Полтавської області, засновником підприємства є Полтавська обласна рада.

Отже, тарифи на виробництво та постачання теплової енергії відповідачем ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» встановлюються Полтавською обласною радою.

За визначенням, яке наведене в ч. 5 ст. 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», ціною послуги з постачання теплової енергії є тариф на теплову енергію для споживача, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.

Враховуючи викладене, визначення відповідачем в рахунках-квитанціях на оплату, копії яких додані до позовної заяви, вартості теплової енергії за двоставковим тарифом на послугу з постачання теплової енергії та послугу з постачання гарячої води, які були встановлені додатком 2 та додатком 3 до Рішення Полтавської обласної ради № 477 для потреб населення, відповідало вимогам чинного законодавства України.

Щодо обов`язку встановлення окремого тарифу для міста Кременчука, відповідно до Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженого Постановою КМУ України № 869 від 01.06.2011 року (Порядок № 869), суд зазначає наступне.

Згідно з п. 4 Порядку № 869, під час формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води суб`єктами господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад, вимоги цього Порядку в частині формування тарифів для кожної окремої територіальної громади (у разі провадження ліцензованої діяльності та надання комунальних послуг у декількох територіальних громадах) на таких суб`єктів господарювання не поширюються.

Оскільки, як було встановлено судом, ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» є суб`єктом господарювання, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області та провадить ліцензовану діяльність і надає комунальні послуги у декількох територіальних громадах в межах Полтавської області, то, з урахуванням приписів п. 4 Порядку № 869, воно не зобов`язане ініціювати розгляд питання щодо встановлення окремого тарифу для споживачів міста Кременчука.

З огляду на викладене, суд вважає, що відповідач не має права самостійно встановлювати тарифи на постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачам, в тому числі - позивачу, а отже і не може самостійно їх змінити.

Щодо правомірності застосування відповідачем при обрахунку наданих позивачу послуг саме двохставкового тарифу, суд приймає до уваги, що Рішенням пленарного засідання двадцять другої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання «Про надання дозволу на встановленні двоставкових тарифів на теплову енергію та підтвердження приєднаного теплового навантаження для всіх категорій споживачів ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» від 19.10.2018 року № 917, відповідачу було надано дозвіл на встановлення двоставкових тарифів на теплову енергію та підтвердження приєднаного теплового навантаження для всіх категорій споживачів ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго».

Плата за користування послугами з листопада 2022 року нарахована ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» споживачу - позивачу за тарифами, встановленими рішенням Полтавської обласної ради від 30.09.2022 року № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води», що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго», за двоставковими тарифами на послугу з постачання теплової енергії за категорією споживачів «Для потреб населення» відповідно до додатку № 2 та послугу з постачання гарячої води за категорією споживачів «Для потреб населення» відповідно до Додатку № 3 до вказаного рішення.

Таким чином, тарифи для ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», які встановлені рішенням Полтавської обласної ради рішенням № 477 від 30.09.2022 року відповідають розміру тарифів, що були встановлені рішенням Полтавської обласної ради від 21.10.2021 року № 286 зі змінами, внесеними рішенням обласної ради від 09.12.2021 року № 326, тобто відповідають розміру тарифів, встановлених до введення в Україні воєнного стану 24 лютого 2022 року.

Діючі тарифи сформовані ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у єдиному розмірі та застосовуються до усіх споживачів підприємства у м. Полтава та Полтавської області, у тому числі і для споживачів лівобережної частини міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ, враховуючи, що місто Кременчук за адміністративно-територіальним поділом перебуває в межах Полтавської області.

Оскільки, відповідач надає позивачу послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, то відповідно до додатку № 2 та додатку № 3 до рішення пленарного засідання шістнадцятої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання, правомірно застосовував у правовідносинах з позивачем двохставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії.

Одночасно суд звертає увагу, що визначення правомірності рішень Полтавської обласної ради від 19.10.2018 року № 917, від 21.10.2021 року № 286 зі змінами, внесеними рішенням обласної ради від 09.12.2021 року № 326 та від 30.09.2022 року № 477 не відноситься до юрисдикції загальних судів та не є предметом розгляду даної справи.

Суд не погоджується та відхиляє посилання позивача на рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 13.01.2023 № 86, яким внесено зміни до рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 № 1508, у п. 1 якого зобов`язано ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» застосовувати до своїх споживачів у м. Кременчуці тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, розмір яких не перевищує рівень тарифів, що застосовувались до цих споживачів станом на 24.02.2022 р., та здійснити перерахунок вартості плати за комунальні послуги споживачам у м. Кременчуці за період, у якому нарахована ціна за послугу вище, ніж станом на 24.02.2022 р. у м. Кременчуці, шляхом зменшення плати.

Проте, рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 03.10.2023 у справі № 440/4765/23 вище зазначене рішення визнано протиправним, оскільки виконавчий комітет Кременчуцької міської ради, приймаючи спірне рішення, перевищив свої повноваження. Такі дії є втручанням у господарську діяльність ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго". Рішення від 03.10.2023 у справі N 440/ 4765/23 залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 22.05.2024 р.

Адміністративний суд, розглядаючи справу № 440/4765/23 зазначив, зокрема, що виконавчому комітету Кременчуцької міської ради на момент прийняття оскаржуваного рішення не було надано законних повноважень на покладання на ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» обов`язку щодо встановлення тарифів на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

Суд також бере до уваги, що рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 27.09.2023 у справі № 440/1693/23. відмовлено у задоволені адміністративного позову Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради про визнання протиправним та нечинним пункту 1 рішення Полтавської обласної ради від 30.09.2022 № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» в частині встановлення Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства «Полтаватеплоенерго» двоставкових тарифів з постачання теплової енергії за категорією споживачів «для потреб бюджетних установ» відповідно до додатку 2.

Полтавським окружним адміністративним судом було встановлено, що чинні тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» відповідають розміру тарифів, які було встановлено Полтавської обласною радою до введення в Україні воєнного стану 24.02.2022, у зв`язку з чим, твердження позивача про порушення Полтавської обласною радою заборони щодо підвищення тарифів, запровадженого Законом № 2479-IX, суд визнав помилковим.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2024 року зазначене рішення залишено без змін.

Також, суд враховує, що постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2023 року у справі № 440/5940/22 було скасовано рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11.04.2023 року в частині задоволених позовних вимог ОСОБА_3 про визнання протиправним та нечинним пункту 1 рішення шістнадцятої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання від 30.09.2022 № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» в частині встановлення Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства «Полтаватеплоенерго» двоставкових тарифів на послугу з постачання теплової енергії за категорією споживачів «Для потреб населення» відповідно до додатку 2 та тарифів на послугу з постачання гарячої води за категорією споживачів «Для потреб населення» відповідно до додатку 3. Апеляційним судом прийнято в цій частині нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 - відмовлено.

Крім того, суд зазначає про те, що у листі Департаменту економіки систем життєзабезпечення Міністерства розвитку громад та територій України за № 7/10-2/14445-22, який адресований Кременчуцькій місцевій раді та на який посилається позивач, зазначено про доцільність розгляду питання щодо встановлення окремих груп тарифів, що застосовуватимуться до споживачів відповідних територіальних громад на тому ж рівні, що діяв для цих споживачів станом на 24.02.2022, проте відповідач - ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» є обласним комунальним підприємством, яке застосовує тарифи, які встановлені виключно рішенням Полтавської обласної ради.

Суд зауважує, що відповідний лист не створює для відповідача юридичних наслідків, не спростовує чинність встановлених Полтавською обласною радою тарифів та не може підтверджувати обґрунтованість позовних вимог.

Що стосується посилань позивача у позові на те, що відповідачем при нарахуванні вартості спожитої позивачем теплової енергії порушено вимоги Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» № 2479-IX, який набрав чинності 19.08.2022 року (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), суд зазначає наступне.

Частиною 1 ст. 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» встановлено, що протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на: послуги з розподілу природного газу; теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

Одночасно вказана норма Закону № 2479-IX не є нормою-приписом (зобов`язанням) та не містить вимог до постачальників, які здійснюють постачання теплової енергії за регульованими тарифами (до числа яких належить відповідач), щодо вчинення певних дій (внесення змін до договорів, здійснення перерахунку наданих послуг, тощо).

Відповідне положення законодавства є спеціальною нормою, яка містить заборону, тобто вимогу про зобов`язання утриматися від вчинення певної дії (підвищення тарифів) та адресована суб`єктам, які наділені відповідними владними повноваженнями стосовно прийняття таких тарифів або внесення змін до них шляхом підвищення, натомість відповідач до числа таких суб`єктів не віднесений, а у своїй діяльності керується встановленими Полтавською обласною радою тарифами, що спростовує доводи позивача в цій частині.

При цьому, суд звертає увагу, що тарифи, які встановлені рішенням Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022, в тому числі і тарифи зазначені для категорії споживачів «Для потреб населення» відповідно до додатку 2 та додатку 3, залишились на рівні тарифів, встановлених рішенням Полтавської обласної ради № 286 від 21.10.2021 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій, які були введені в дію з 01.11.2021 (https://oblrada-pl.gov.ua/sites/default/files/field/docs/rishennya_286.pdf), зі змінами внесеними рішенням Полтавської обласної ради № 326 від 09.12.2021.

Тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, які були встановлені Полтавською обласною радою для відповідача станом на 24.02.2022 року, не змінювались (не підвищувалися) після набрання чинності Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» та відповідають розміру тарифів, які були встановлені обласною радою до ведення в Україні воєнного стану 24 лютого 2022 року.

Вимоги позивача про застосування до спірних правовідносин тарифів, які були встановлені рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області та що діяли станом на 24.02.2022 року, є безпідставними, оскільки зазначені тарифи були встановлені не відповідачу, а іншому попередньому теплопостачальному підприємству, а саме ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ».

У даному випадку тариф ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» єдиний для всіх споживачів Полтавської області, і будь-які підстави для обрахування вартості теплової енергії для споживачів м. Кременчука за окремим тарифом у відповідача відсутні.

За таких обставин, доводи позивача щодо порушення відповідачем мораторію на підвищення тарифів, запровадженого Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», суд вважає безпідставними, а визначення відповідачем в рахунках на оплату вартості теплової енергії за двоставковим тарифом на послугу з постачання теплової енергії та послугу з постачання гарячої води, які були встановлені додатком 2 та додатком 3 до рішення Полтавської обласної ради № 477 для населення, відповідає вимогам чинного законодавства України.

Суд погоджується з доводами позивача стосовно того, що фактично вартість спожитої ним з листопада 2022 року теплової енергії була обрахована відповідачем за тарифами, які є більшими, ніж тарифи, за якими позивачу постачалася теплова енергія ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» станом на 24.02.2022 року.

Разом з тим, підвищення для позивача вартості споживання теплової енергії, в першу чергу, знаходиться в прямому причинному зв`язку з військовою агресією рф стосовно України та неможливістю здійснювати постачання теплової енергії ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ». Таке підвищення не є наслідком протиправних дій чи бездіяльності відповідача внаслідок порушення ним вимог законодавства України.

Одночасно, суд звертає увагу на те, що обов`язки щодо постачання теплової енергії та постачання гарячої води позивачу були покладені на відповідача рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 року № 1508 «Про визначення Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води». На момент прийняття вказаного вище рішення Кременчуцька міська рада вірогідно та достовірно була обізнана про тарифи, які були затверджені уповноваженим органом для ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», оскільки рішення про їх затвердження було оприлюднено Полтавською обласною радою, відповідна інформація є загальнодоступною.

Крім того, суд вважає, що задоволення вимоги про частковий перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води позивачу починаючи з 01.11.2022 року (опалювальний період 2022-2023 року) і до дня ухвалення рішення суду, не забезпечить виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною - ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» в цілому, внаслідок чого не відбудеться припинення ним порушення у вигляді встановлення вартості послуг за неналежним тарифом. Тобто, за умови задоволення позову, спір по суті між сторонами не буде вичерпано в рамках даної справи, а відповідне судове рішення створюватиме передумови для інших судових процесів для захисту прав позивачем.

Суд звертає увагу, що у даному випадку належним способом забезпечення і гарантування позивачу відновлення його порушеного права є визнання недійсним пункту рішення Полтавської обласної ради, яким визначено розміри тарифів для ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго».

Щодо врахування судом при вирішенні даної цивільної справи висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 04.04.2024 року у справі № 917/730/23, суд зазначає, що правовідносини у справі, на яку посилається позивач не є подібними.

У постанові від 04.04.2024 за наслідками розгляду справи № 917/730/23 про визнання укладеними пунктів договору, Верховний Суд зробив висновки щодо правовідносин сторін, де договір не був укладений, ціну послуг теплопостачання та теплової енергії сторони не погодили. Отже, правовідносини у справі № 917/730/23 стосуються врегулювання переддоговірного спору в судовому порядку.

Тоді, як у даній цивільній справі правовідносини стосуються зобов`язання відповідача здійснити перерахунок вартості вже наданих/отриманих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води позивачу на підставі індивідуального договору, з умовами якого був обізнаний позивач на час споживання послуг та отримання відповідних квитанцій-рахунків, оскільки такий договір є публічним договором приєднання і опублікований на офіційному сайті підприємства, проте не заперечував проти цих умов та не звертався до відповідача з пропозицією про необхідність врегулювання цього питання.

Висновок, що зміна постачальника відповідних послуг у зв`язку з переданням цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» у господарське відання ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» не повинна мати наслідком підвищення тарифів на теплову енергію для споживачів м. Кременчука порівняно з тим розміром, що існував станом на 24.02.2022 є думкою суду апеляційної інстанції, викладеної в постанові Східного апеляційного господарського суду від 19.12.2023 у справі № 917/730/23 та не є висновком Верховного Суду. У постанові Верховного Суду від 04.04.2024 у справі № 917/730/23 Верховним Судом не було сформовано висновку щодо застосування наведених норм права у спірних правовідносинах, які виникли між сторонами у даній цивільній справі, а тому суд визнає таке посилання безпідставним.

З урахуванням всіх зазначених обставин, суд вважає, що позивачем не доведено, що саме відповідач є особою, якою порушено права та інтереси позивача у спірних правовідносинах.

У відповідності до приписів ч. 1 ст. 19 Конституції України та ст. 14 Цивільного кодексу України особа не може бути примушена (у тому числі, і у судовому порядку) до вчинена дій, які не є для неї обов`язковими в силу приписів закону або договору.

У даному випадку позивач фактично намагається примусити відповідача до порушення умов укладеного і чинного публічного договору приєднання, до якого доєднався позивач, та запровадження зміни ціна отриманої теплової енергії на минулий період, попри існування чинного і обов`язкового для відповідача рішення щодо розміру тарифу.

Таким чином, судом встановлено, що вимоги позивача про зобов`язання відповідача вчинити певні дії не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства України.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Оскільки позивач як споживач на підставі п. 9 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» звільнений від сплати судового збору при подачі позову до суду, то судові витрати у вигляді несплаченого судового збору за ставкою для сплати позивачами фізичними особами на день подання позовної заяви згідно п. 1 ч. 2 ст. 4 вказаного Закону України у розмірі 1073,60 грн. слід віднести на рахунок держави.

Справа розглянута в межах заявлених позовних вимог та наданих учасниками справи доказів.

Сторони у справі не заявляли про понесення ними будь-яких судових витрат.

Керуючись ст. 11 - 16, 509 - 510, 525 - 527 ЦК України, ст. 4, 5, 10-13, 18, 76-81, 83, 133, 141, 142, 258, 259, 263 - 265, 273 - 279, 352 - 354 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В:

Відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позову до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Витрати зі сплати судового збору у розмірі 1073,60 грн. віднести на рахунок держави.

Повний текст рішення суду виготовлено 23 вересня 2024 року.

Рішення може бути оскаржено до Полтавського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту.

Рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подана апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Суддя:

СудАвтозаводський районний суд м.Кременчука
Дата ухвалення рішення23.09.2024
Оприлюднено24.09.2024
Номер документу121776799
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —524/6626/23

Окрема думка від 27.01.2025

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Лобов О. А.

Постанова від 27.01.2025

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Ухвала від 27.01.2025

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Ухвала від 12.11.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Рішення від 23.09.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Нестеренко С. Г.

Ухвала від 04.03.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Нестеренко С. Г.

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Нестеренко С. Г.

Ухвала від 14.11.2023

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Семенова Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні