Справа № 560/7681/21
УХВАЛА
23 вересня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К.
розглянувши клопотання щодо здійснення судового контролю в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся в суд із клопотанням, в якому просить:
1. Встановити судовий контроль за виконанням рішення суду у справі № 560/7681/21 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Камянець - Подільської РДА про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії
2. За несвоєчасне виконання рішення суду на керівника Управління соціального захисту населення Камянець - Подільської РДА накласти штраф.
В обґрунтування заяви вказує, що рішення суду у справі №560/7681/21 від 17.11.2021 набрало законної сили, однак після пливу трьох років вказане рішення суду залишається невиконаним.
Вирішуючи подане клопотання, суд враховує наступне.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 17.11.2021 у справі №560/7681/21 визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
Рішення набрало законної сили 17.12.2021.
11.09.2024 ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації щодо виконання вищезазначеного рішення.
Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації листом від 17.09.2024 №882 повідомило заявника про наступне.
Виконання судових рішень управлінням соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області здійснюється відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2021 року № 902, із змінами (далі - Порядок).
Згідно п. 7 Порядку черговість виконання рішень визначається боржником за датою їх надходження до боржника, в межах однієї дати - за датою набрання рішенням законної сили, якщо рішення, які виконуються за датою набрання ними законної сили, прийнято стосовно декількох позивачів, - за прізвищами в алфавітному порядку.
Таким чином, рішення Хмельницького окружного адміністративного суду по справі № 560/7681/21 про зобов`язання Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених сум, включено у список черговості виконання судових рішень щодо перерахунку та виплати недоплаченої разової грошової допомоги до 5 травня за 2020-2022 роки, передбаченої законами України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і „Про жертви нацистських переслідувань (пріоритетність підпункт 2 пункту 5 Порядку) та наразі у черзі на виконання за порядковим номером 2.
Станом на 12.09.2024 року судове рішення виконане частково в частині нарахування недоплаченої грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, розмір якої складає 10246,00 грн (1769,00 грн розмір мінімальної пенсії за віком у 2021 році, перерахунок: 1769,00 грн * 8 - 3906,00 грн. (розмір виплаченої допомоги у 2021 році)).
Здійснити оплату нарахованої недоплаченої грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі 10246,00 грн Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області не має можливості у зв`язку з відсутністю спрямування бюджетних коштів на здійснення видатків відповідно до підпункту 2 пункту 5 Порядку.
В разі здійснення державного фінансування на зазначені цілі, виплату недоплаченої допомоги до 5 травня ОСОБА_1 буде проведено в порядку черговості та в повному обсязі.
Суд зазначає, що згідно ст. 370 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Відповідно до ч.1 ст. 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Отже, вказаною нормою КАС України передбачено право суду, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалено судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
При цьому, зазначені процесуальні дії є диспозитивним правом суду, яке може використовуватися залежно від наявності об`єктивних обставин, які підтверджені належними та допустимими доказами.
Відповідно до абзацу 3 статті 129-1 Конституції України держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.
Так, судове рішення може бути виконано в добровільному, або в примусовому порядку.
Суд звертає увагу, що Управлінням соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області не спростовується невиконання судового рішення в повному обсязі, проте боржник вказує, що виплата всієї суми коштів відбувається поступово, після виділення на це бюджетних призначень, в порядку черговості.
Згідно зі статтями 23, 116 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом. Взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом чи законом про Державний бюджет України є порушенням бюджетного законодавства.
Отже, виконання обов`язку виплатити нараховані кошти залежить від виділення відповідачу (боржнику) іншим органом бюджетних призначень на такі цілі. Водночас виділення відповідних коштів не залежить від Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області.
За змістом постанови Верховного Суду від 23 червня 2020 року у справі № 802/357/17-а, звертаючись до суду із заявою про встановлення судового контролю, позивач зобов`язаний навести аргументи на переконання необхідності вжиття таких процесуальних заходів і надати докази в підтвердження наміру відповідача на ухилення від виконання судового рішення. Такий же висновок викладено у постанові Верховного Суду від 10 лютого 2022 року по справі № 160/13013/19.
У постанові Верховного Суду від 23 квітня 2020 року у справі № 560/523/19 зазначено, що переслідуючи мету забезпечення реалізації конституційного принципу обов`язковості судових рішень, адміністративні суди мають зважено підходити до вибору процесуальних засобів такого забезпечення, а саме: встановлювати дійсні причини виникнення затримки у виконанні судового рішення, аналізувати акти законодавства, враховувати здійснені відповідною посадовою особою дії, спрямовані на виконання судового рішення, та їх відповідність вимогам законодавства.
Отже, суд зазначає, що окремим рядком у бюджеті передбачено видатки за рахунок коштів Державного бюджету України на фінансове забезпечення погашення заборгованості, нарахованої за рішеннями суду.
Звідси слідує, що фактична виплата нарахованих стягувачу коштів за рішенням суду залежить від виділення коштів на цю мету з Державного бюджету України. Виділені бюджетні кошти на виконання судових рішень, боржником в яких є Управління соціального захисту населення, спрямовуються на безумовне виконання таких рішень у порядку черговості прийняття, що зумовлене врахуванням принципу збалансованості бюджету та врахування суспільних та індивідуальних інтересів.
Невиконання Управлінням соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області судового рішення в частині виплати в повному обсязі грошових коштів за відсутності відповідного фінансового забезпечення не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин.
Отже, покладені судом зобов`язання на відповідача можуть бути виконані в повному обсязі у порядку, встановленому чинним законодавством, та в межах повноважень відповідача після надходження відповідних коштів з Державного бюджету України, а отже у суду немає підстав вважати, що заборговані суми не будуть виплачені заявнику.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для встановлення судового контролю за виконанням судового рішення у справі №560/7681/21, внаслідок чого у задоволенні цього клопотання слід відмовити.
Керуючись статтями 248, 254, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні клопотання ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду в адміністративній справі №560/7681/21 - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.
Головуючий суддя В.К. Блонський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2024 |
Оприлюднено | 25.09.2024 |
Номер документу | 121800661 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Блонський В.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні