ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 вересня 2024 р. Справа № 440/4127/24
Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Чалого І.С.,
Суддів: Ральченка І.М. , Катунова В.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду (головуючий суддя І інстанції Слободянюк Н.І.) від 06.06.2024 року по справі № 440/4127/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аллюр Оіл"
до Головного управління ДПС у Полтавській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ТОВ "Аллюр Оіл", звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду із позовною заявою, в якій просив:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку № 9959 від 29 березня 2024 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЛЮР ОІЛ" критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЛЮР ОІЛ" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що рішення Комісії Головного управління ДПС в Полтавській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 9959 від 29 березня 2024 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЛЮР ОІЛ" критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки не можуть бути підставою для прийняття такого рішення операції, що відображені в податкових накладних за період, що перевищує 180 днів до прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості відповідно до абзацу 7 пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року. Крім того, недотримання контрагентами позивача податкової дисципліни має правові наслідки саме для таких контрагентів, адже чинне законодавство не містить норм щодо солідарної відповідальності платників податків.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 06.06.2024 року по справі № 440/4127/24 позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9959 від 29 березня 2024 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЛЮР ОІЛ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЛЮР ОІЛ" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень нуль копійок).
Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права з підстав, викладених в апеляційній скарзі. В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на те, що віднесення платника податків до ризикових є дискреційними повноваженнями податкового органу, скасування спірного протоколу не буде мати наслідком поновлення порушених прав позивача, оскільки воно не є рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, яке може потягти за собою порушення прав позивача та його контрагентів. Зазначає, що внесення контролюючим органом платника податку до переліку ризикових платників податків є лише діяльністю контролюючого органу з виконання своїх повноважень по збиранню та формуванню податкової інформації, яка сама по собі не створює для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов`язкових юридичних наслідків. Включення суб`єктом владних повноважень до бази даних певної інформації не створює жодних перешкод для діяльності платника податку. Віднесення платника податків до переліку ризикових не є формою юридичної відповідальності, а лише служить додатковим елементом контролю держави у сфері податків.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому наполягає на законності рішення суду першої інстанції, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.
Ухвалами Другого апеляційного адміністративного суду від 10.07.2024 р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.06.2024 року по справі № 440/4127/24 та призначено справу до розгляду в порядку письмового провадження.
Сторони про розгляд справи в порядку письмового провадження повідомлені належним чином.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги та відзив на неї, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" (ідентифікаційний код 43779768) пройшло державну реєстрацію юридичної особи 19 грудня 2022 року та відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстрованими видами діяльності є: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний); 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами /а.с. 9 т. 2/. ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" також зареєстроване платником податку на додану вартість.
Також судом встановлено, що ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на підставі рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 46410 від 16 листопада 2022 року /а.с. 39 т. 1/, згідно якого платник відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків; ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" реалізовано товарів з кодами УКТЗЕД: 27101241, 27101245, 27101943 більше, ніж придбало, а товар за кодом УКТЗЕД 270900 знаходиться у суб`єкта господарювання у значних залишках, при цьому згідно ЄРПН у 2022 році відсутні витрати на отримання послуг зберігання/відповідального зберігання ПММ, а також у підприємства наявні операції з придбання та реалізації з ризиковими контрагентами, та враховуючи, що при значних обсягах придбання та реалізації у підприємства ймовірно недостатня кількість найманих працівників, операції підприємства носять ймовірно ризиковий характер.
Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 12182 від 30 березня 2023 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку /а.с. 37 т. 1/, згідно якого Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЛЮР ОІЛ" (податковий номер 43779768, індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість 437797616032) відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копії відповідних документів від 21 березня 2023 року № 20/1 відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку; код (коди) податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності. Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 1) тип операції придбання / постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 31 серпня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 271012451; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 42671567; 2) тип операції придбання / постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 січня 2022 року по 31 травня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2709009000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 43380525; 3) тип операції придбання / постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 січня 2022 року по 31 травня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2707991100; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 43380525; 4) тип операції придбання / постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 лютого 2022 року по 31 серпня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2710194300; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 43772977; 5) тип операції придбання/постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 лютого 2022 року по 28 лютого 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2709009000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 41231175; 6) тип операції придбання/постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 30 вересня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2710124194; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 41579579; 7) тип операції придбання/постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 30 вересня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2710194300; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 43772977; 8) тип операції придбання/постачання придбання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 30 вересня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 3814009090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 43772977; 9) тип операції придбання/постачання придбання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 31 серпня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2710124194; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 44188746; 9) тип операції придбання/постачання придбання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 31 січня 2023 року; код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова 19.20.9; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 38288766. Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: податкові зобов`язання сформовано на ризикових контрагентів: ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК" (43772977), ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ" (43117559), ТОВ "ЛЕРСЕН ЛТД" (42671567), ТОВ "ОІЛ ЕНЕРДЖИ ПЛЮС" (43380525), ТОВ "ІНТЕРЕГО" (42814298), ТОВ ПАЛИВНО-ТОРГОВА ФІРМА УКР-ПЕТРОЛЬ (41579579), ТОВ "БРАЙЛІНГ" (41231175), ТОВ "НК ЄВРОТРЕЙД ОЙЛ" (44584466), ТОВ "УКР-ВЕКТОР" (44285375), ТОВ "КОНСТАНТА ТРЕЙД ПЛЮС" (42534696), ТОВ "ЕКСАВТОТРАНС" (37311081), ТОВ "ПАЛИВНО-ТОРГОВА ФІРМА "ЦЕНТР" (44613659); податковий кредит сформовано від ризикових контрагентів: ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ" (43117559), ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК" (43772977), ТОВ "ЗЕТ ЕНЕРДЖІ" (41462191), ТОВ "ВЕСРАЙТ" (44188746), ТОВ "ЕНЕРГЕТИЧНА АЛЬТЕРНАТИВА-7" (38288766).
Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЛЮР ОІЛ" подало до контролюючого органу Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 40/1 від 20 березня 2024 року /а.с. 21-36 т.1, 40-47, 195-зворот т.2/, у якому зазначило інформацію, зокрема, про те, що ТОВ АЛЛЮР ОІЛ не надає додатками до цього повідомлення документи, що підтверджують взаємовідносини з ризиковими контрагентами, які зазначені у рішенні № 12182 від 30 березня 2023 року, оскільки постановою КМУ від 02 червня 2023 року № 574 було внесено наступні зміни до пункту 6 абзацу 7 постанови КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165: У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено. При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.. Постанова набрала чинності через 30 днів з дня її опублікування 08 липня 2023 року. Всі податкові накладні щодо операцій з постачання та придбання товарів у контрагентів, які віднесені до платників податків, що відповідають критеріям ризиковості, подані на реєстрацію більше ніж за 180 днів до дати прийняття майбутнього рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості. Тобто підстави прийняття рішення про відповідність/невідповідність товариства критеріям ризиковості такі, як: - 12-постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; - 13-придбання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, є незаконними, адже при прийнятті рішення про відповідність товариства критеріям ризиковості не можуть бути підставою для прийняття такого рішення операції відображенні у пн за період, що перевищує 180 днів до прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості. Згідно ж позиції Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 27 березня 2018 року по справі № 816/809/17, від 26 червня 2018 року по справі № 826/3006/14 та 06 лютого 2018 року у справі № 821/589/17 - доводи відповідача з посиланням на податкову інформацію, що наявна в інформаційноаналітичних базах не може братися до уваги, оскільки така інформація не ґрунтується на безпосередньому аналізі первинних документів та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону. Між ТОВ АЛЛЮР ОІЛ та ТОВ АВРОРА 2020 укладено договір про надання послуг з приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів №1 від 01 січня 2022 року, згідно якого ТОВ АЛЛЮР ОІЛ передає на зберігання, а ТОВ АВРОРА 2020 приймає і зобов`язується зберігати і повернути в цілісності товар, який передається на зберігання партіями. Зберігання товару здійснюється ТОВ АВРОРА 2020 на нафтобазі, розташованій за адресою: проїзд Галузевий, 66, м. Кременчук, Полтавська обл. Згідно даних оборотно-сальдової відомості по рахунку 281 за період з 01 січня 2022 року по 31 грудня 2023 року на підприємстві ТОВ Аллюр Оіл відображено рух товару переданого на зберігання та товару, повернутого зі зберігання. До того ж, між ТОВ АЛЛЮР ОІЛ та ТОВ ЕНЕРГОРЕСУРС укладено договір про надання послуг з приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів №270923-1 від 27 вересня 2023 року, згідно якого ТОВ АЛЛЮР ОІЛ передає на зберігання, а ТОВ ЕНЕРГОРЕСУРС приймає і зобов`язується зберігати і повернути в цілісності товар, який передається на зберігання партіями. Зберігання товару здійснюється ТОВ ЕНЕРГОРЕСУРС на нафтобазі, розташованій за адресою: проїзд Галузевий, 66, м. Кременчук, Полтавська обл. Таким чином, ТОВ АЛЛЮР ОІЛ здійснює законну господарську діяльність з дотриманням норм діючого законодавства шляхом придбання як імпортованого, так і вітчизняного товару. Товар, який підприємство придбаває, такий і реалізовує без підміни номенклатури. Усі виписані податкові накладні були зареєстровані платником в ЄРПН. Ліміт з ПДВ, який відображається за даними електронного кабінету, підтверджується залишками товару, який знаходиться на зберіганні. На підставі викладеного, ТОВ АЛЛЮР ОІЛ просить прийняти зазначену інформацію до уваги, визнати товариство таким, що не відповідає критеріям ризиковості та вжити заходи стосовно виключення ТОВ АЛЛЮР ОІЛ з реєстру ризикових платників.
Разом із цим поясненням ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" надано до контролюючого органу копії документів: виписки; наказу про призначення директора; довідки про відкриття рахунку; штатного розкладу; наказу про призначення т.в.о. директора; наказу про достроковий вихід із декретної відпустки і продовження роботи на посаді; наказу про припинення обов`язків директора; договору оренди офісу № АП-2-2021 від 01 січня 2021 року; договору оренди офісу № АП-1-2023 від 31 грудня 2023 року; контракту з LEKI TRAIDE COMPANY s.r.o.; звернення про намір приєднання до Договору з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № МРП-9/223 від 13 травня 2022р. з АТ УКРЗАЛІЗНИЦЯ; договору № 3-AL від 26 травня 2022 року з ТОВ АФІНА-М; договору перевезення з ТОВ ЄВРОКАРГО № ЕУ-6 від 10 червня 2022 року; договору ТОВ АЛЬФА ГРУП 77 № 63 від 01 червня 2022 року; договору зберігання та відпуску нафтопродуктів №1 від 01 січня 2022 року; додаткової угоди №1 до Договору про надання послуг з приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів №1 від 01 січня 2022 року; рахунку № 76 від 30 листопада 2022 року та акту наданих послуг № 77 від 30 листопада 2022 року; рахунку № 93 від 30 вересня 2023 року та акту наданих послуг № 93 від 30 вересня 2023 року; рахунку № 95 від 30 жовтня 2023 року та акту наданих послуг № 95 від 31 жовтня 2023 року; платіжної інструкції № 145 від 04 квітня 2023 року; платіжної інструкції № 307 від 08 грудня 2023 року; виписки банку від 04 квітня 2023 року; виписки банку від 08 грудня 2023 року; договору зберігання та відпуску нафтопродуктів №270923-1 від 27 вересня 2023 року; актів приймання-передачі товару на зберігання /а.с. 40-355 т.1, 9-39, 48-195 т.2/.
Відповідно до Витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29 березня 2024 року № 65 /а.с. 198-199 т.2/ здійснено розгляд питання 1. Про розгляд інформації щодо відповідності/невідповідності суб`єктів господарювання критеріям ризиковості платника податку, визначених Постановою КМУ від 11 грудня 2019 року № 1165 (доповідач Калембет Тетяна). Калембет Тетяна повідомила, що згідно інформації, яка міститься в інформаційних ресурсах ДПС встановлено, що основний вид діяльності ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" - оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. Керівником підприємства є ОСОБА_1 , яка не займає аналогічних посад па інших суб`єктах господарювання. Статутний фонд складає 5000000 гри. Згідно з повідомленням за формою № 20-ОПП підприємство має у використанні офіс на правах оренди за адресою: м. Кременчук, проїзд Галузевий, буд. 70 (за даними Єдиного державного реєстру прав на нерухоме майно нежитлове приміщення належить ОСОБА_2 , ФОН (3120219718). За даними ЄРПН ТОВ "АЛЛІОР ОІЛ" лише 28 лютого 2023 року придбає послуги зберігання в зоні митного контролю у ТОВ "КРЕМЕНЧУЦЬКИЙ ЗАВОД ТЕХНІЧНОГО ВУГЛЕЦЮ" (0152299) на суму ПДВ 0,6 тис. грн.; придбання від неплатників ПДВ у березні 2023 року 13,1 тис. гри, у 2024 році відсутнє (р.10.4 декларації по ПДВ). ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" має дві ліцензії на оптову торгівлю пальним, за відсутності місць оптової торгівлі та на право зберігання пального. Відповідно до Відомостей про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку па доходи фізичних осіб та військового збору (ф. 4 ДФ) за 4 квартал 2023 року (грудень) кількість найманих працівників - 3 особи (середня заробітна плата 14042,8 гри.). Згідно даних фінансової звітності станом на 31 грудня 2023 року вартість основних засобів становить 20,7 тис. грн, вартість запасів - 357027,7 тис. гри, у т.ч. залишків готової продукції - 356878.8 тис. грн. За даними податкової декларації з податку па прибуток за 2023 рік задекларовано дохід - 93843,7 тис. грн, нараховано до сплати в бюджет - 541.4 тис. гри, (податкова ефективність за 2023 рік - 0,58 %). У 2023 році суб`єктом господарювання сплачено до бюджету: ЄСВ 131,8 тис.гри, ПДФО - 91,6 тис.грн, податок на прибуток - 678,5 тис.грн, військовий збір - 7,6 тис.грн, плата за ліцензій на право оптової торгівлі пальним - 10,0 тис.грн; у 2024: ЄСВ - 22,7 тис.грн, ПДФО - 18,6 тис.грн, податок на прибуток - 10,8 тис.грн, військовий збір - 1,5 тис.грн. Згідно поданих податкових декларації з ПДВ у 2023 році: відсутнє нарахування ПДВ до бюджету; за лютий 2024 року задекларовано від`ємне значення у розмірі 40813,5 тис. грн. Ліміт в СВА ПДВ станом на 26 березня 2024 року становить 41445,5 тис. грн. Поповнення електронного рахунку ПДВ грошовими коштами у 2023-2024 рр. - відсутнє. У січні, лютому, квітні 2023 року платником імпортовано розчинник комплексний із Словаччини. Сума ПДВ сплачена на митниці у 2023 році - 142069.2 тис. гри. Згідно відомостей ЄРПН з 20 травня 2022 року по 26 березня 2024 року ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" реалізовано товари/послуги на загальну суму ПДВ 69178,3 тис. грн. Основними покупцями є:
- розчинник комплексний ефірно-спиртовий: ТОВ "ІНТЕРЕГО" (42814298, перебуває у журналі ризикових з 28 березня 2023 року), ТОВ "КЛАРІКС АЛТІН" (44537264), ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК" (43772977, перебуває у журналі ризикових з 15 серпня 2022 року), ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАШ" (43117559, перебуває у журналі ризикових з 24 лютого 2023 року), ТОВ "ГРАНД-ВАНТАЖ" (38478201, перебуває у журналі ризикових з 14 березня 2023 року), ТОВ "НВП АГРІНОЛ" (32365441), ТОВ "МАКСІ-БУД ПЛЮС" (43907388, перебуває у журналі ризикових з 07 березня 2023 року); ТОВ "ТД "ІНТЕРГАЛ" (33672442, перебуває у журналі ризикових з 30 січня 2024 року), ТОВ "РАЙ-ЛОПСТИК" (37311081, перебуває у журналі ризикових з 20 жовтня 2022 року), ПП "МЕТЕКС" (31847834, перебуває у журналі ризикових з 26 вересня 2023 року), ТОВ "АЛЕКСПРОМ" (32679601, перебуває у журналі ризикових з 11 вересня 2023 року), ТОВ "УКР-ВЕКТОР" (44285375, перебуває у журналі ризикових з 20 грудня 2022 року);
- бензин, дизельне паливо, зокрема у qr-талонах: ТОВ "ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО" (41534920), ТОВ "АВТОСПЕЦТРАНС ТЕК" (42512075), ТОВ "КОМПАНІЯ "УКРАВТОЛГІСТИКА" (39427556), ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ (43117559, перебуває у журналі ризикових з 24 лютого 2023 року), ТОВ "ТД "ІНТЕРГАЛ" (33672442, продуктами, перебуває у журналі ризикових з 30 січня 2024 року), ТОВ "ЛЕРСЕН ЛТД" (42671567, перебуває у журналі ризикових з 27 червня 2022 року), ТОВ "СЕРВІСОІЛ КОМПАНІ" (41579579, перебуває у журналі ризикових з 31 травня 2022 року), ТОВ "МОТТО РЕНТАЛ" (42536284, перебуває у журналі ризикових з 16.16.2023), ТОВ "ПЕТРОВ ЕНЕРДЖИ" (44584466, перебуває у журналі ризикових з 20 січня 2023 року), ТОВ "РІФ СІЧ ОЙЛ" (44140809, перебуває у журналі ризикових з 30 березня 2023 року), ТОВ "ПАЛИВНО- ТОРГОВА ФІРМА "ЦЕНТР" (44613659, перебуває в журналі ризикових з 10 січня 2024 року), ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" (41487923, перебуває у журналі ризикових з 27 лютого 2023 року);
- суміш парафінових вуглеводнів стабілізована, суміш ациклічних вуглеводнів стабілізована: ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК" (43772977, перебуває у журналі ризикових з 15 серпня 2022 року), ТОВ "СПІРІТУС ВИШНЯКИ" (44161609);
- сольвент кам`яновугільний: ТОВ "ПВП БРОК СЕРВІС ЦЕНТР" (36454697, перебуває у журналі ризикових з 14 лютого 2024 року), ТОВ "РАЙ-ЛОГІСТИК" (37311081, перебуває у журналі ризикових з 20 жовтня 2022);
Згідно відомостей ЄРПН з 20 травня 2022 року по 26 березня 2024 року ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" придбано товари/послуги па загальну суму ПДВ 43745,0 тис. грн. Основні постачальники:
- суміш ациклічних вуглеводнів стабілізована, сировина вуглеводнева, нафта сира, конденсат газовий стабілізований природній, багатоцільовий розчинник, поліфункціопальпа присадка, компонент добавки антидетонаційної для бензинів у ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАШ" (43117559, перебуває у журналі ризикових з 24 лютого 2023 року), ТОВ "ЕНЕРГЕТИЧНІ ВОРОТА УКРАЇНИ" (41462191, перебуває у журналі ризикових з 13 жовтня 2023 року), ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК" (43772977, перебуває у журналі ризикових з 15 серпня 2022 року);
- паливо дизельне, бензин, дизельне паливо за QR-талонами: ТОВ "КОРДЕНС" (44429911, перебуває у журналі ризикових з 29 вересня 2023 року), ТОВ "ВЕСРАЙТ" (44188746, перебуває в журналі ризикових з 25 серпня 2022 року), ТОВ "АЛЕКСПРОМ" (32679601, перебуває у журналі ризикових з 11 вересня 2023 року), ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК" (43772977, перебуває у журналі ризикових з 15 серпня 2022 року), ТОВ "ОКСИГЕН ГРУП" (43817085, перебуває у журналі ризикових з 07 грудня 2023 року), ТОВ "ПЕРФОРМАНС-УЖ" (41754825, перебуває у журналі ризикових з 26 вересня 2023 року);
- сольвент кам`яновугільний у ТОВ "АЛЬТЕР ГРУПП (36962995);
- запасні частини у ТОВ "ПРОДАГРОТРЕЙД" (34614200, перебуває у журналі ризикових з 23 серпня 2023 року).
Крім того, придбані послуги міжнародних перевезень, загальний обсяг яких складає 10325,4 тис. гри у ПП "ТРАНЗИТ-СЕРВІС" (24564184) та ТОВ "АЛЬФА ГРУП 77" (40218394).
За підсумками обговорення зазначеної інформації, члени комісії прийшли до висновку, що ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податку за кодами, відповідно до наказу ДПС України від 11 січня 2023 року № 17 Про затвердження довідника кодів податкової інформації: 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 9959 від 29 березня 2024 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку /а.с. 19-20 т. 1, 196-197 т.2/, згідно якого Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЛЮР ОІЛ" (податковий номер 43779768, індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість 437797616032) відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копії відповідних документів від 18 березня 2024 року № 40/1, відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку; код (коди) податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності. Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 1) тип операції придбання / постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 31 серпня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 271012451; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 42671567; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 27 червня 2022 року; 2) тип операції придбання/постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 січня 2022 року по 31 травня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2709009000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 43380525; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 06 липня 2022 року; 3) тип операції придбання/постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 січня 2022 року по 31 травня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2707991100; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 43380525; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 06 липня 2022 року; 4) тип операції придбання/постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 лютого 2022 року по 31 серпня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2710194300; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 43772977; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 15 серпня 2022 року; 5) тип операції придбання/постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 лютого 2022 року по 28 лютого 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2709009000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 41231175; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 21 липня 2022 року; 6) тип операції придбання/постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 30 вересня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2710124194; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 41579579; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 31 травня 2022 року; 7) тип операції придбання/постачання постачання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 30 вересня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2710194300; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 43772977; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 15 серпня 2022 року; 8) тип операції придбання/постачання придбання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 30 вересня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 3814009090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 43772977; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 15 серпня 2022 року; 9) тип операції придбання/постачання придбання; період здійснення господарської операції з 01 серпня 2022 року по 31 серпня 2022 року; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 2710124194; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, - 44188746; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, - 25 серпня 2022 року. Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: податкові зобов`язання сформовано на ризикових контрагентів: ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК" (43772977), ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ" (43117559), ТОВ "ЛЕРСЕН ЛТД" (42671567), ТОВ "ОІЛ ЕНЕРДЖИ ПЛЮС" (43380525), ТОВ "ІНТЕРЕГО" (42814298), ТОВ ПАЛИВНО-ТОРГОВА ФІРМА УКР-ПЕТРОЛЬ (41579579), ТОВ "БРАЙЛІНГ" (41231175), ТОВ "НК ЄВРОТРЕЙД ОЙЛ" (44584466), ТОВ "УКР-ВЕКТОР" (44285375), ТОВ "КОНСТАНТА ТРЕЙД ПЛЮС" (42534696), ТОВ "ЕКСАВТОТРАНС" (37311081), ТОВ "ПАЛИВНО-ТОРГОВА ФІРМА "ЦЕНТР" (44613659); податковий кредит сформовано від ризикових контрагентів: ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ" (43117559), ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК" (43772977), ТОВ "ЗЕТ ЕНЕРДЖІ" (41462191), ТОВ "ВЕСРАЙТ" (44188746).
Не погодившись з рішенням комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9959 від 29 березня 2024 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, позивач звернувся до суду першої інстанції із вищевказаними позовними вимогами.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов до висновку, що під час судового розгляду документального підтвердження обставин стосовно того, що TOВ "АЛЛЮР ОІЛ" та його контрагенти задіяні у проведенні ризикових операцій, відповідач також не надав.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам з урахуванням доводів сторін та висновків суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі по тексту ПК України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
Податкова накладна, що містить помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, є підставою для віднесення покупцем сум податку до податкового кредиту.
Реєстрація податкових накладних/розрахунків про коригування може бути зупинена, зокрема через віднесення платника податків до категорії ризикових. Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної у податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок № 1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку № 1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банку/небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
Приписами Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачено чіткий перелік умов, за яких Комісія ДПС може віднести підприємство до категорії ризикових.
Порядком встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника ПДВ Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної/ розрахунку коригування. Встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності позивача Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
Комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені у постанові Верховного Суду від 30.11.2021 у справі № 340/1098/20.
Судовим розглядом встановлено, що підставою для прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Полтавській області оскаржуваного рішення, що оскаржується, слугувала відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку із наступним: податкові зобов`язання сформовано на ризикових контрагентів, а також податковий кредит сформовано від ризикових контрагентів, що відповідає пункту 8 Критерії ризиковості платника податку за кодами, відповідно до наказу ДПС України від 11 січня 2023 року № 17 Про затвердження довідника кодів податкової інформації: 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Разом з тим, як правильно зазначив суд першої інстанції, із змісту оскаржуваного рішення № 9959 від 29 березня 2024 року слідує, що воно прийнято за наслідками розгляду Повідомлення позивача про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 40/1 від 18 березня 2024 року.
Водночас, первинним рішенням, яким було визнано відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку і яке послугувало підставою для подання позивачем такого Повідомлення, слугувало рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 46410 від 16 листопада 2022 року, яким визначено відповідність ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку з підстави наявності такої податкової інформації: ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" реалізовано товарів з кодами УКТЗЕД: 27101241, 27101245, 27101943 більше, ніж придбало, а товар за кодом УКТЗЕД 270900 знаходиться у суб`єкта господарювання у значних залишках, при цьому згідно ЄРПН у 2022 році відсутні витрати на отримання послуг зберігання/відповідального зберігання ПММ, а також у підприємства наявні операції з придбання та реалізації з ризиковими контрагентами, та враховуючи, що при значних обсягах придбання та реалізації у підприємства ймовірно недостатня кількість найманих працівників, операції підприємства носять ймовірно ризиковий характер.
Як правильно зазначив суд першої інстанції, за змістом рішення № 46410 від 16 листопада 2022 року не того, під час моніторингу та перевірки якої саме ПН/РК Комісія дійшла висновку щодо відповідності ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" критеріям ризиковості, що свідчить про те, що комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність ТОВ "АЛЛЮР ОІЛ" критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.
Таким чином, віднесення платника податку до ризикових відповідачем проведено всупереч вимог Порядку № 1165.
Колегія суддів також зазначає, що контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС.
Здійснюючи такий моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням Податкового кодексу України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Отже, комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Разом з тим, в межах спірних правовідносин відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості. Крім того, висновок контролюючого органу про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку фактично ґрунтується на тому, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які включені до переліку ризикових, що свідчить про те, що негативна податкова інформація стосується не господарської діяльності підприємства позивача, а його контрагента.
Крім того, під час прийняття спірного рішення податковим органом не враховано, що між ТОВ «АЛЛЮР ОІЛ» та ТОВ «АВРОРА 2020» укладено договір про надання послуг з приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів № 1 від 01.01.2022р., згідно якого ТОВ «АЛЛЮР ОІЛ» передає на зберігання, а ТОВ «АВРОРА 2020» приймає і зобов`язується зберігати і повернути в цілісності товар, який передається на зберігання партіями. Зберігання товару здійснюється ТОВ «АВРОРА 2020» на нафтобазі, розташованій за адресою: проїзд Галузевий, 66, м. Кременчук, Полтавська область.
Також, між ТОВ «АЛЛЮР ОІЛ» та ТОВ «ЕНЕРГОРЕСУРС» укладено договір про надання послуг з приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів № 270923-1 від 27.09.2023р., згідно якого ТОВ «АЛЛЮР ОІЛ» передає на зберігання, а ТОВ «ЕНЕРГОРЕСУРС» приймає і зобов`язується зберігати і повернути в цілісності товар, який передається на зберігання партіями. Зберігання товару здійснюється ТОВ «ЕНЕРГОРЕСУРС» на нафтобазі, розташованій за адресою: проїзд Галузевий, 66, м. Кременчук, Полтавська область.
На підтвердження факту передачі на зберігання нафтопродуктів, підприємством позивача надавалися відповідні акти прийому-передачі, але податковим органом належної оцінки цим документам не надано. Крім того, податковим органом не враховано того, що взаємовідносини з окремими контрагентами, які віднесені до переліку ризикових і які зазначені в оскаржуваному рішенні відбувалися до включення цих платників ПДВ до переліку ризикових.
Також колегія суддів зазначає, що податкова інформація, наявна у контролюючого органу, є лише статистичними даними, які самі по собі не можуть свідчити про вчинення підприємством порушень та не підтверджує ризиковість платника податків. Будь-яка податкова інформація, зокрема, надана іншими контролюючими органами носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні закону.
В свою чергу, в межах спірних правовідносин податковий орган не надав доказів на підтвердження того, що підприємством позивача було порушено податкове законодавство, а також не зазначено інших обставин, які могли б свідчити про порушення останнім законодавства України.
Суд зазначає, що за презумпцією добросовісності платника, передбачено економічну виправданість дій платника, що мають своїм наслідком отримання податкової вигоди, та достовірність у бухгалтерській та податковій звітності платника.
Позивач не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже поняття "добросовісний платник", яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а саме, платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов`язань. А відтак, за умови невстановлення податковим органом наявності обставин, які б могли свідчити про узгодженість дій позивача та його постачальників для одержання товариством незаконної податкової вигоди, останнє не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу.
На підставі наведених вище обставин колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що рішення відповідача від 14 серпня 2023 року № 1142 є протиправним та підлягає скасуванню.
Також суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Така правова позиція узгоджується із висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 08.11.2019 у справі № 227/3208/16-а.
Суд звертає увагу на те, що статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що для належного та ефективного захисту порушених прав позивача необхідно зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити ТОВ "Аллюр Оіл" з переліку платників податку, які відповідають пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (№ 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (№ 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Зважаючи на результати апеляційного перегляду оскарженого судового рішення та положення статті 139 КАС України, у справі відсутні підстави для зміни розподілу судових витрат зі сплати судового збору.
Враховуючи те, що справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, відповідно до вимог ст. 327, ч. 1 ст. 329 КАС України.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 326, 327 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.06.2024 року по справі № 440/4127/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя І.С. Чалий Судді І.М. Ральченко В.В. Катунов
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2024 |
Оприлюднено | 25.09.2024 |
Номер документу | 121801542 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Чалий І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні