Рішення
від 23.09.2024 по справі 420/16995/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/16995/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 вересня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Блейк Груп до Головного управління ДПС в Одеській області, Чорноморської державної податкової інспекції про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Позивач звернувся з позовом до ГУ ДПС в Одеській області, Чорноморської державної податкової інспекції із позовною заявою, в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, ГУ ДПС у Одеській області, Чорноморської державної податкової інспекції Одеської області, а саме:

- №10706687/40594549 від 12.03.2024 року про відмову податкової накладної №71 від 23.01.2024 року;

- № 10706686/40594549 від 12.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №94 від 29.01.2024 року;

- № 10751170/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №88 від 26.01.2024 року;

- №10751171/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №103 від 31.01.2024 року;

- №10751164/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №55 від 17.01.2024 року;

- №10751165/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №63 від 19.01.2024 року;

- №10751166/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №68 від 22.01.2024 року;

- №10751167/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №78 від 24.01.2024 року;

- №10751168/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №92 від 26.01.2024 року;

- №10751169/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №97 від 29.01.2024 року.

Зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області, Чорноморську державну податкову інспекцію Одеської області зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання.

Ухвалою суду від 21.08.2024 року залучено до участі у справі співвідповідачем Державну податкову службу України.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що за результатами господарської діяльності з контрагентами ТОВ «КОМФІ ТРЕЙД», ТОВ «ЕПІЦЕНТР К», ТОВ «РОЗЕТКА.УА» були складені та направлені на реєстрацію податкові накладні, реєстрація яких Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області була зупинена, а в подальшому відмовлено у їх реєстрації з підстав відповідності п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Всі податкові накладні були видані на підставі первинних документів та проведених розрахунків. Податковому органу на їх вимогу були надані всі необхідні документи, що підтверджували зазначене, а тому рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.

Від відповідачів надійшов відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги не визнали та зазначили, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкових накладних в ЄРПН була зупинена, оскільки позивач відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Позивачем на вимогу податкового органу були надані документи які не усунули виявлені розбіжності. Просять відмовити у задоволенні позовних вимог.

Судом встановлені такі обставини по справі.

ТОВ «Блейк Груп» спеціалізується на оптовій торгівлі посудом з нержавіючої сталі, кухонними приладдям, дрібною побудовою технікою.

Для здійснення господарської діяльності ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» орендує приміщення, складські приміщення у Одеського обласного оптового торговельно-виробничого об`єднання промислових і продовольчих товарів згідно договору № 18/04-01 від 18.04.2023 р.

Згідно штатного розкладу станом на 01.11.2022 штат працівників ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» складає 38 осіб.

Між ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» (Постачальник) та ТОВ «КОМФІ ТРЕЙД» (Покупець) 14.07.2017 року укладено Договір поставки №64429 відповідно до якого ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» зобов`язується поставити та передати у власність Покупця товар на підставі Замовлення в кількості і строки згідно умов Договору та Специфікації, що є невід`ємною частиною Договору. Товар передається з метою його подальшої реалізації Покупцем невизначеному колу осіб (споживачам). Покупець зобов`язується прийняти та своєчасно оплатити Товар який ним реалізовано, згідно умов Договору. Договір укладається з відкладальною умовою зобов`язання щодо оплати Товару у Покупця виникають при умові реалізації ним Товару відповідно до умов Договору.

Відповідно до цього договору, 23.01.2024 року ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» поставило ТОВ «КОМФІ ТРЕЙД» товар на загальну суму 190 281,60 грн (у т.ч. ПДВ 31 713,60 грн), що підтверджується товарно-транспортною накладною №P68 від 23.01.2024 року, видатковою накладною №68 від 23.01.2024 року, виставленим рахунком на оплату №68 від 22.01.2024 року.

ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за цією операцією направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №71 від 23.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 190 281,60 грн.

29.01.2024 року ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за Договором поставки №64429 від 14.07.2017 року поставило ТОВ «КОМФІ ТРЕЙД» товар у кількості 15 шт., на суму 7 284,60 грн (у т.ч. ПДВ 1214,10 грн). Позивач виставив ТОВ «КОМФІ ТРЕЙД» рахунок на оплату №94, склав видаткову накладну №94.

За результатами вказаної господарської операції була складена податкова накладна №94 від 29.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 7 284.60 грн., яку було направлено на реєстрацію.

Між ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» (Постачальник) та ТОВ «ЕПІЦЕНТР К» (Покупець) 10.02.2018 року укладено Договір поставки №17600 відповідно до якого ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» зобов`язується поставити Покупцеві товар у встановлені строки, а Покупець зобов`язується приймати такий Товар і оплачувати його на умовах Договору. Загальна кількість Товару, що підлягає поставці по Договору може визначатися у підписаній уповноваженими представниками Сторін Специфікації.

26.01.2024 року ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» сформувало товарно-транспортну накладну №P84 за змістом якої постачає ТОВ «Епіцентр К» товар на загальну суму 59 764,32 грн (у т.ч. ПДВ 9 960,72 грн), що підтверджується видатковою накладною №84 від 26.01.2024 року.

ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за цією операцією направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №88 від 26.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 59 764.32 грн.

31.01.2024 року ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» сформувало товарно-транспортну накладну №P100 за змістом якої постачає ТОВ «Епіцентр К» товар на загальну суму товару 518 076.90 грн (у т.ч. ПДВ 86 346,15 грн), що підтверджується видатковою накладною №100 від 31.01.2024 року.

ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за цією операцією направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №103 від 31.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 518 076.90 грн.

Між ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» (Постачальник) та ТОВ «РОЗЕТКА.УА» (Покупець) 12.11.2018 року укладено Договір поставки №2018/516 відповідно до якого ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» зобов`язується передавати у встановлений строк у власність Покупця готову продукцію, аксесуари і запасні частини, а ТОВ «РОЗЕТКА.УА» зобов`язується прийняти Товар в асортименті, кількості та за ціною, узгодженою Сторонами і сплатити за нього певну грошову суму.

17.01.2024 року ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за видатковою накладною №54 та Договором поставки від 01.10.2018 року поставило ТОВ «РОЗЕТКА.УА» товар у кількості 21 шт., на суму 7686,60 грн (у т.ч. ПДВ 1 281,10 грн).

ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за цією операцією направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №55 від 17.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 7 686,00 грн.

19.01.2024 року ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за видатковою накладною №60 та Договором поставки від 01.10.2018 року, поставило ТОВ «РОЗЕТКА.УА» товар у кількості 12 шт., на суму 6114,00 грн (у т.ч. ПДВ 1 019,00 грн) та направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №63 від 19.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 6 114.00 грн.,

22.01.2024 року ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за видатковою накладною №66 та Договором поставки від 01.10.2018 року, поставило ТОВ «РОЗЕТКА.УА» товар у кількості 22 шт., на суму 7356,60 грн (у т.ч. ПДВ 1 226,00 грн) та направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №68 від 22.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 7 356.00 грн.,

24.01.2024 року ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за видатковою накладною №77 та Договором поставки від 01.10.2018 року поставило ТОВ «РОЗЕТКА.УА» товар у кількості 26 шт., на суму 14790,00 грн (у т.ч. ПДВ 2 465,10 грн) та направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №78 від 24.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 14 790,00 грн.,

26.01.2024 року ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за видатковою накладною №88 та Договором поставки від 01.10.2018 року поставило ТОВ «РОЗЕТКА.УА» товар у кількості 15 шт., на суму 6480,00 грн (у т.ч. ПДВ 1 080,00 грн) та направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №92 від 26.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 6480,00 грн.

29.01.2024 року ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» за видатковою накладною №93 та Договором поставки від 01.10.2018 року поставило ТОВ «РОЗЕТКА.УА» товар у кількості 15 шт., на суму 7416,00 грн (у т.ч. ПДВ 1 236,00 грн) та направило на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №97 від 29.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 7 416.00 грн.

За отриманими Квитанціями з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних №68 від 22.01.2024, №71 від 23.01.2024 року, №88 від 26.01.2024 року, №97 від 29.01.2024 року, №92 від 26.01.2024 року, №78 від 24.01.2024 року, №63 від 19.01.2024 року, №55 від 17.01.2024 року, №103 від 31.01.2024, №94 від 29.01.2024 року зупинена, оскільки: «Обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання п. 11 Порядку №1165, та у відповідності п. 4 порядку № 520, ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» було подано до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено: Повідомлення №6 від 05.03.2024 кількість додатків 24; Повідомлення №13 від 05.03.2024 кількість додатків 24; Повідомлення №7 від 05.03.2024 кількість додатків 11; Повідомлення №8 від 05.03.2024 кількість додатків 14; Повідомлення №5 від 05.03.2024 кількість додатків 26, серед яких: видаткові накладні, Контракт, ВМД, CMR, інвойс, договори поставки, договори перевезень та послуг виписки банка про сплату коштів, акти звірки, акти наданих послуг, договір оренди, документальне підтвердження господарської діяльності по отриманню товару УКТ ЗЕД 8211, 3924 з Китаю від постачальника та відвантаження його ТОВ "Епiцентр К".

Рішеннями Комісії №10706686/40594549 від 12.03.2024 року щодо п/н №94 від 29.01.2024, рішенням №10706687/40594549 від 12.03.2024 року щодо п/н № 71 від 23.01.2024 відмовлено в реєстрації податкових накладних ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» з підстав надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.

Рішеннями Комісії №10751170/40594549 від 19.03.2024, №10751171/40594549 від 19.03.2024, №10751164/40594549 від 19.03.2024, №10751165/40594549 від 19.03.2024, №10751166/40594549 від 19.03.2024, №10751170/40594549 від 19.03.2024, №10751168/40594549 від 19.03.2024, №10751169/40594549 від 19.03.2024 відмовлено в реєстрації податкових накладних ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» з підстав - ненадання платником податку копiй первинних документiв щодо постачання/ придбання товарiв/послуг, зберiгання i транспортування, навантаження, розвантаження продукцiї, складських документiв (iнвентаризацiйнi описи), у тому числi рахунки-фактури/iнвойси, акти приймання-передачi товарiв (робiт, послуг) з урахуванням наявностi певних типових форм та галузевої специфiки, накладних.

Позивач вважає рішення ГУ ДПС в Одеській області протиправними оскільки у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено лише посилання на відповідність Критеріїв ризиковості здійснення операцій, визначених в п. 1 вказаних критеріїв та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі або відмову в такій реєстрації. Вказана податковим органом підстава для відмови в реєстрації податкових накладних є формальною, оскільки не містить чіткого визначення, що безпосередньо порушено товариством, в оскаржуваних рішеннях не вказано які саме документи відповідно до встановленого законом переліку складені/оформлені із порушенням законодавства, з посилання на конкретну норму.

Зазначає, що при поданні скарги та письмових пояснень на винесені рішення про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних, платником податків було надано податковому органу первинні документи які свідчать про реальність здійснених операцій.

Вивчивши позиції сторін викладені у їх заявах по суті, дослідивши письмові докази та враховуючи приписи діючого законодавства, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають повному задоволенню виходячи із такого.

Спірні правовідносини врегульовують Податковий кодекс України, постанова Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Постанова №1246), Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 (далі - Порядок №520).

Відповідно до п.п.14.1.60 п.14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами. (далі ЄРПН)

Підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податків зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Положеннями пункту 74.2. статті 74 Податкового кодексу України встановлено, що в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Виходячи з аналізу положень ПК України, які регламентують порядок формування податкового кредиту, підставою для виникнення у платника права на податковий кредит з податку на додану вартість є факт реального здійснення операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку, а також оформлення відповідних операцій належним чином складеними первинними документами, які містять достовірні відомості про їх обсяг та зміст.

Ці положення стосуються також порядку корегування податкового кредиту шляхом подання відповідних розрахунків.

Постановою Кабінету Міністрів України №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

П. 5. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

П. 6. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, ризиковості здійснення операції, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування зупиняється.

З аналізу положень Порядку №1165 вбачається, що саме у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація ПН/РК зупиняється, а платник має право подати документи, необхідні для розгляду питання щодо реальності господарської операції, виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Отже, саме для вирішення питання ризиковості здійснення операцій, виключення платника з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, Комісія регіонального рівня має дослідити договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності та інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, ризиковості операцій.

Пунктом 20.2 ст. 20 Податкового кодексу України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Для реалізації цієї норми Наказом Міністерства Фінансів України №520 від 12.12.2019, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Порядком передбачено, що у разі зупинення податкової накладної платник подає на комісію документи, а саме: договори, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Приймаючи рішення за результатами розгляду наданих позивачем документів, комісією регіонального рівня встановлено дві підстави відмови у реєстрації податкових накладних:

- надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства;

- ненадання/часткове наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку.

Суд не погоджується з рішеннями комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, оскільки позивачем надані пояснення та копії первинних документів, які є достатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію.

Зазначаючи в рішенні про відмову у реєстрації ПН про те, що наданні платником податку копії документів, складені/оформлені із порушенням законодавства, відповідач не зазначає які саме документи та в чому полягають порушення, або чому надані у своїй сукупності не задовольняють вимоги податкового органу чи з якими порушеннями законодавства вони складені.

Лише у відзиві на позовну заяву ГУ ДПС в Одеській області зазначило про порушення п. 51 Постанови Правління Національного Банку України від 04.07.2018 №75 «Про затвердження Положення про організацію бухгалтерського обліку в банку України», а саме: Виписка по рахунку № UA 63 3209 8400 0002 6001 2104 0446 0 з 03.08.2023 до 03.08.2023 не завірені належним чином підписами посадових та службових осіб, а отже, не відповідають приписам п.п. 5, 6 зазначеної Постанови.

Крім того, надані митні декларації подані на підтвердження операцій по придбанню товару позивачем завірені неналежним чином, АКТ надання послуги № 29 від 31 травня 2021 р.; Договір поставки № 17600 від 10.02.2018; Договір №2У перевезення вантажу « 07» січня 2020 р.; АКТ надання послуг № 1 від 31 січня 2021 р.; Акт надання послуг № 28 від 30 квітня 2021 р.; Акт надання послуг № 1 від 31 січня 2021 р. відсутня печатка відповідальної особи.

Суд зазначає, що контролюючий орган при зупиненні реєстрації податкової накладної повинен не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п. 5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрація яких зупинена.

В іншому випадку, така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з причин ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

Крім того, суд зазначає, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

Суд наголошує, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

Посилання податкового органу на те, що надані документи мають дефекти, як то відсутність печатки чи інші обставини що викликають сумніви не є належним обґрунтуванням прийнятих рішень, оскільки відповідач не зазначає чому недостатньо наданих, а саме: договорів поставки, платіжних інструкцій, договорів перевезення вантажу, актів надання послуг, доказів придбання товару, що свідчать про виконання вимог передбачених ст. 187 ПК України, щодо складання та направлення на реєстрацію ПН.

Суд зазначає, що виписка банка - це, по суті, звіт про здійснені банком операції за дорученням клієнта, він не фіксує факт господарських операцій, а лише відображає інформацію про них за певний період часу. Клієнт не має і не може мати оригіналів документів, які підтверджують надходження на його рахунки коштів, адже він не дає розпоряджень на зарахування коштів. Вони зараховуються банком самостійно, тому що таке право йому надає клієнт договором.

Як вже було зазначено можливість виконання Позивачем обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Суд зазначає, що про невідповідності зазначених документів, відповідач не зазначав у жодному своєму рішенні як на стадії зупинення реєстрації так і при відмові у реєстрації податкової накладної. При цьому, сам факт невідповідності платіжної інструкції Постанові НБУ не є підтвердженням нездійснення розрахунків між учасниками договору та не спростовує факт поставки товару/надання послуг, тобто настання однієї з подій передбачених ст. 187 ПК України.

На думку суду здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року справа №822/1817/18, від 21 травня 2019 року справа №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року справа №819/330/18.

Таким чином, на момент прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, а надані ним документи та пояснення є достатніми для їх реєстрації. Відмова в реєстрації ПН є протиправною, а прийняті рішення підлягають скасуванню.

Суд вважає, що оскільки встановлено, що Комісія протиправно відмовила у реєстрації ПН, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на реєстрацію ПН належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України його зареєструвати.

При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав позивача.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

Суд зазначає, що відповідачі не довели правомірність прийнятого ними рішення, а тому воно є протиправним та підлягає скасуванню, як таке, що не відповідає вимогам зазначеним у ч. 2 ст.2 КАС України.

У підсумку, з урахуванням вищезазначеного, у сукупності суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Судові витрати у вигляді судового збору підлягають стягненню на користь позивача.

Щодо витрат на правничу допомогу позивач зазначив, що було укладено Договір про надання правової допомоги №68 від 10.01.2021 року з Адвокатським бюро «Шавров і партнери» та сплатив 7500,00 гривень, але доказів понесення витрат та самого договору суду не надавав, що унеможливлює стягнення цих коштів в цьому рішенні.

Керуючись ст. 241-246 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Позовні вимоги ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області:

- №10706687/40594549 від 12.03.2024 року про відмову податкової накладної №71 від 23.01.2024 року;

- № 10706686/40594549 від 12.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №94 від 29.01.2024 року;

- № 10751170/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №88 від 26.01.2024 року;

- №10751171/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №103 від 31.01.2024 року;

- №10751164/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №55 від 17.01.2024 року;

- №10751165/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №63 від 19.01.2024 року;

- №10751166/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №68 від 22.01.2024 року;

- №10751167/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №78 від 24.01.2024 року;

- №10751168/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №92 від 26.01.2024 року;

- №10751169/40594549 від 19.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №97 від 29.01.2024 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» (ЄДРПОУ 40594549):

№71 від 23.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 190 281.60 грн.,

№94 від 29.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 7 284.60 грн.,

№88 від 26.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 59 764.32 грн.,

№103 від 31.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 518 076.90 грн.,

№55 від 17.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 7 686.00 грн.,

№63 від 19.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 6 114.00 грн.,

№68 від 22.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 7 356.00 грн.,

№78 від 24.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 14 790.00 грн.,

№92 від 26.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 6480,00 грн.,

№97 від 29.01.2024 на загальну суму з урахуванням ПДВ 7 416.00 грн,

датою подання їх на реєстрацію.

Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Одеській області на користь ТОВ «БЛЕЙК ГРУП» (ЄДРПОУ 40594549, 67620, Одеська область, Одеський район, с. Вигода, вул. Пристанційна, 1) судовий збір в сумі 30 280,00 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Попов В.Ф.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2024
Оприлюднено25.09.2024
Номер документу121805523
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/16995/24

Ухвала від 09.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Постанова від 10.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 23.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні