ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 вересня 2024 року м. Житомир справа № 240/4722/24
категорія 111010000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Єфіменко О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Церсаніт Інвест" до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Церсаніт Інвест" (далі - ТОВ "Церсаніт Інвест") із позовом, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо нездійснення формування та подання до Головного управління Державної казначейської служби України у Житомирській області висновку про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю "Церсаніт Інвест" надміру сплачених сум грошових зобов`язань з податку на прибуток іноземних юридичних осіб в розмірі 467 746,00 грн на поточний рахунок НОМЕР_1 , за заявою від 15.01.2024;
- зобов`язати Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків сформувати та подати до Головного управління Державної казначейської служби України Житомирській області висновок про повернення на поточний рахунок ТОВ "Церсаніт Інвест" надміру сплачених сум грошових зобов`язань з податку на прибуток іноземних юридичних осіб у розмірі 467 746,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що звернувся із заявою до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - ЦМУ ДПС) про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені за напрямом перерахування коштів, шляхом перерахування коштів з коду бюджетної класифікації доходів бюджету 11020500 на поточний рахунок НОМЕР_1 в розмірі 467 746,00 грн. Проте, відповідач листом повідомив позивача, що наразі відсутні правові підстави повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені в розмірі 467 746,00 грн.
Позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача щодо непідготування та неподання до відповідного органу ДКСУ висновку про повернення надміру сплаченої суми податку на прибуток у розмірі 467 746,00 грн.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 12.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання у справі на 04.04.2024.
04.04.2024 протокольною ухвалою було відкладене підготовче засідання на 02.05.2024.
18.04.2024 до суду надійшов відзив на позов ЦМУ ДПС в якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Пояснює, що відсутні правові підстави повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені за напрямом перерахування коштів, шляхом перерахування коштів з коду бюджетної класифікації доходів бюджету 11020500 на поточний рахунок ТОВ "Церсаніт Інвест" так як підтвердити наявність надміру сплаченої суми за кодом бюджетної класифікації доходів бюджету 11020500 можливо тільки в ході проведення документальної перевірки.
02.05.2024 підготовче засідання не відбулося у зв`язку з перебуванням головуючої судді у відпустці та відкладене на 16.05.2024.
08.05.2024 від представниці позивача надійшла відповідь на відзив в якій просить відхилити аргументи відповідача, наведені у відзиві, з причини того, що контролюючий орган помилково ставить під сумнів те, що спірна сума є переплатою, адже такого податкового зобов`язання не існувало на дату 15.01.2024.
16.05.2024 в судовому засіданні за участю представниці позивача протокольною ухвалою суду закрито підготовче засідання та призначено розгляд справи по суті на 13.06.2024.
13.06.2024 протокольною ухвалою суд оголошує перерву в судовому засіданні до 07.08.2024.
06.08.2024 представниця позивач надіслала додаткові пояснення у справі в яких підтверджує, що станом на дату оскаржуваного рішення ТОВ "Церсаніт Інвест" не мало заборгованості перед бюджетом з усіх податків, платником яких є позивач.
07.08.2024 протокольною ухвалою за участю представника відповідача суд перейшов до подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.
Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст. 263 КАС України.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 17.08.2023 ТОВ "Церсаніт Інвест" на підставі платіжної інструкції №21503 від 17.08.2023 помилково здійснило перерахування коштів в сумі 467 746 грн податку на прибуток підприємств вказавши неправильні реквізити, а саме розрахунковий рахунок НОМЕР_2 замість розрахункового рахунку НОМЕР_3 , та зазначено призначення платежу "11020500; п-к на прибуток іноземних юридичних осіб без ПДВ" замість "11021000; п-к на прибуток підприємств який сплачують інші підприємства".
15.01.2024 ТОВ "Церсаніт Інвест" звернулось до ЦМУ ДПС із заявою від 15.01.2024 №2330649 про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені за напрямом перерахування коштів, шляхом перерахування коштів з коду бюджетної класифікації доходів бюджету 11020500 на поточний рахунок НОМЕР_1 в розмірі 467 746,00 грн.
У відповідь на заяву ТОВ "Церсаніт Інвест" про повернення помилково сплачених коштів ЦМУ ДПС надало відповідь від 17.01.2024 №763/6/31-00-04-01-04-06 в якій зазначило, що наразі відсутні правові підстави повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені в розмірі 467 746,00 грн а підтвердити наявність надміру сплаченої суми за кодом бюджетної класифікації доходів бюджету 11020500 можливо тільки в ході проведення документальної перевірки.
Позивач, вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, звернувся до суду із цим позовом.
В силу вимог частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини щодо повернення помилково та надміру сплачених платежів урегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України), Порядком повернення коштів, помилково та/або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 №787 та Порядком інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені затвердженого наказом Міністерства фінансів України 11.02.2019 №60.
Підпунктом 14.1.115 пункту 14.1. статті 14 ПК України визначено, що надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 ПК України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів в порядку, встановленому ним Кодексом.
Статтею 43 ПК України передбачено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті, та крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.
У разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 2000-1.5 статті 200-1 цього Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.
Відповідно до пункту 102.5 статті 102 ПК України заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем виникнення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.
Наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 №787 затверджено Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2013 року № 1650/24182 ( Порядок № 787).
Згідно із пунктами 3, 4-1 та 5 Порядку № 787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, у національній валюті здійснюється Казначейством або головними управліннями Казначейства з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в Казначействі відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.
Повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки отримувачів коштів, відкриті в банках або Казначействі, вказані у поданні (висновку, повідомленні) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, органів, які ведуть облік заборгованості в розрізі позичальників, заяві платника (у разі повернення судового збору (крім помилково зарахованого)).
У разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 200-1.5 статті 200-1 Податкового кодексу України, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою про повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.
Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету або на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів, перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, здійснюється за поданням (висновком, повідомленням) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за судовим рішенням, яке набрало законної сили.
У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету або на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, до Казначейства подається висновок відповідно до Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 №60 (далі Порядок № 60).
Відповідно до розділу ІІІ Порядку №60 повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, пені та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які повертаються територіальним органом ДПС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу (далі - податкова декларація)), поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.
Заява може бути подана платником до територіального органу ДПС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-комунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації в інформаційно-комунікаційних системах, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.
У заяві платник зазначає назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, його суму, дату сплати і реквізити з платіжного документа, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок), та визначає напрям перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються.
Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету.
Після надходження до територіального органу ДПС подана в електронній формі заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань, пені та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, автоматично після перевірки засобами антивірусного захисту інформації вноситься до Журналу опрацювання заяв на повернення (далі - Журнал), який ведеться засобами інформаційно-комунікаційної системи органів ДПС.
У разі якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, у строки, визначені абзацами другим-четвертим цього пункту, підрозділ територіального органу ДПС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.
Аналізуючи наведені приписи законодавства, суд вважає за необхідне зазначити, що ЦМУ ДПС вчинено інші дії, які не відповідають встановленому порядку, а саме, складено лист від 17.01.2024 №763/6/31-00-04-01-04-06, яким заява позивача про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені від 15.01.2024 залишена ЦМУ ДПС без виконання.
Суд зазначає, що наявність у позивача податкового боргу перед бюджетом не встановлено, а доводи контролюючого органу що для підтвердження наявності надміру сплаченої суми слід провести документальну перевірку є необґрунтованими, з огляду на те, що норми чинного законодавства не ставлять передумовою для надання відповідного висновку про перерахування помилково або надміру сплачених до бюджету коштів обов`язкового проведення документальної перевірки.
Суд зазначає, що встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права, є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до заявника. Правова процедура повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань спрямована на забезпечення загального принципу юридичної визначеності. Складовою принципу юридичної визначеності є принцип легітимних очікувань, як одного із елементів принципу верховенства права.
Таким чином, відповідач не виконав покладених на нього чинним законодавством обов`язків щодо надання органу казначейства висновку про повернення відповідних сум коштів із відповідного бюджету, чим допустив протиправну бездіяльність та порушив право позивача на повернення надміру сплачених грошових зобов`язань.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до статті 139 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як видно з матеріалів справи, позивачем при зверненні з адміністративним позовом до суду було сплачено судовий збір в розмірі 3028 грн, який підлягає стягненню на користь позивача за рахунок асигнувань з відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255 КАС України, суд,
вирішив:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Церсаніт Інвест" (вул. Чижівська, 4, с. Чижівка, Житомирська область, Звягельський район,11725. РНОКПП: 33529350) до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул.Кошиця, 3, м.Київ, 02068, ЄДРПОУ ВП: 44082145) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо нездійснення формування та подання до Головного управління Державної казначейської служби України у Житомирській області висновку про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю "Церсаніт Інвест" надміру сплачених сум грошових зобов`язань з податку на прибуток іноземних юридичних осіб в розмірі 467 746,00 грн на поточний рахунок НОМЕР_1 , за заявою від 15.01.2024.
Зобов`язати Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків сформувати та подати до Головного управління Державної казначейської служби України Житомирській області висновок про повернення на поточний рахунок ТОВ "Церсаніт Інвест" надміру сплачених сум грошових зобов`язань з податку на прибуток іноземних юридичних осіб у розмірі 467 746,00 грн.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Церсаніт Інвест" судовий збір в сумі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) грн за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Єфіменко
Повний текст складено: 24 вересня 2024 р.
24.09.24
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2024 |
Оприлюднено | 26.09.2024 |
Номер документу | 121833537 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні