ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.09.2024 Справа № 914/900/24
За позовом: Першого заступника керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова в інтересах держави в особі позивача: Львівської міської ради, м. Львів,
до відповідача: Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець", м. Львів,
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Приватне підприємство "Галпрофбуд", м. Львів
про визнання недійсним договору оренди землі, скасування державної реєстрації речового права та його припинення, повернення земельної ділянки
Суддя Манюк П.Т.
За участю секретаря Амбіцької І.О.
Представники сторін:
прокурор: Леонтьєва Н.Т.,
від позивача: Ковела М. В. - представник,
від відповідача: Галушко О.І. - представник.
від третьої особи: не з`явився
Перший заступник керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова в інтересах держави в особі позивача Львівської міської ради звернувся до Господарського суду Львівської області із позовом до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" про визнання недійсним договору оренди землі, скасування державної реєстрації речового права та його припинення, повернення земельної ділянки.
Ухвалою суду від 23.04.2024 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та підготовче судове засідання призначено на 20.05.2024.
Ухвалою від 23.07.2024 (суддя Гоменюк З.П.) у задоволенні заяви Першого заступника керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова про забезпечення позову відмовлено повністю.
Ухвалою суду від 05.08.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 15.08.2024.
Ухвалою суду від 15.08.2024 суд повернувся до розгляду справи № 914/900/24 у підготовчому провадженні, залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Приватне підприємство "Галпрофбуд" та підготовче судове засідання призначив на 02.09.2024.
Ухвалою суду від 02.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 16.09.2024.
У судове засідання 16.09.2024 прокурор з`явився, просив позов задовольнити з підстав викладених у позовний заяві та письмових поясненнях.
У судове засідання 16.09.2024 представник позивача з`явився, заперечив щодо задоволення позовних вимог.
Представник відповідача 16.09.2024 в судове засідання з`явився, просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Представник третьої особи в судове засідання 16.09.2024 не з`явився, просив здійснювати розгляд справи за його відсутності.
Враховуючи те, що зібраних в матеріалах справи доказів достатньо для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення, в судовому засіданні 16.09.2024 справу розглянуто по суті, оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення у справі.
Позиція прокурора.
Перший заступник керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова (надалі прокурор) в інтересах держави в особі позивача Львівської міської ради звернувся до Господарського суду Львівської області із позовом до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" (надалі відповідач, кооператив, ОК "ЖБК "Український доброволець") про визнання недійсним договору оренди землі від 10.09.2021 № Ш-4366 (надалі договір оренди), скасування державної реєстрації речового права та його припинення, повернення земельної ділянки.
Прокурор вважає, що договір оренди від 10.09.2021 № Ш-4366 між позивачем та відповідачем укладений, всупереч вимогам ст. ст. 41, 116, 124, 134 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), ст. ст. 133-135, 137 Житлового кодексу України (далі - Житлового кодексу) та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 № 186 (далі - Примірний статут ЖБК), ст. 2, ч. 2 ст. 16 Закону України «Про оренду землі», а тому наявні підстави для визнання недійсним вказаного договору оренди, скасування державної реєстрації іншого речового права (права оренди) та повернення земельної ділянки власнику - Львівській міській раді.
На думку прокурора, Житловий кодекс та постанова Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 № 186, якою затверджено Примірний статут ЖБК, є чинними, їх положення не суперечать іншому чинному законодавству України, а тому обов`язкові до виконання всіма юридичними та фізичними особами, органами влади та їх посадовими особами.
Проте, як зазначає прокурор, при укладенні договору оренди Львівською міською радою, не взято до уваги той факт, що виконавчим комітетом Львівської міської ради рішення зборів про організацію ОК "ЖБК "Український доброволець" та список громадян, які вступають до кооперативу, і членів їх сімей не затверджувалися.
Відсутнє також належне обгрунтування розміру земельної ділянки, що була передана в оренду відповідачу.
Вищевказані порушення при укладенні договору оренди та передачі земельної ділянки в оренду відповідачу, зумовили порушення прав територіальної громади міста Львова, що стало підставою для звернення прокурора з цим позовом до суду.
Позиція позивача.
Позивач - Львівська міська рада заперечує проти позову Першого заступника керівника Галицької окружної прокуратури м. Львова в повному обсязі, вважає такий позов безпідставним, необґрунтованим та просить суд відмовити в його задоволенні.
Позивач зазначає, що розглянувши звернення обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" від 25.09.2019, міська рада ухвалою від 10.10.2019 № 5687 «Про внесення змін до ухвали міської ради від 19.09.2019 № 5441 та надання дозволу ОК "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" та ОК "Житлово-будівельний кооператив "Наш Львів" на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вул. Під Голоском» вирішила надати обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0, 2000 га на вул. Під Голоском для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків для учасників операції об`єднаних сил (учасників антитерористичної операції) - членів обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець".
Після розробки проекту землеустрою, Львівською міською радою було прийнято ухвалу від 17.06.2021 № 1013 "Про затвердження ОК «ЖБК «Український доброволець» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Під Голоском", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано в оренду земельну ділянку площею 0, 2000 га (кадастровий номер 4610137500:05:004:0506) на вул. Під Голоском в оренду терміном на 10 років для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків для учасників операції об`єднаних сил (учасників антитерористичної операції) (код КВЦПЗ 02.03 - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку) за рахунок земель житловоі? та громадськоі? забудови, перевівши і?х із земель, що не надані у власність або користування. Зобов`язано відповідача укласти з Львівською міською радою договір оренди землі, договір про відшкодування недоотриманих коштів за користування земельною ділянкою у розмірі орендноі? плати з моменту прии?няття цієі? ухвали до часу укладання договору оренди землі тощо.
На думку позивача, твердження прокуратури про відсутність підстав для передачі спірної земельної ділянки в оренду без проведення аукціону є помилковими, а прокурор не обґрунтував та не довів належними, допустимими і достатніми доказами наявності підстав для визнання недійсним договору оренди землі від 10.09.2021 року № Ш-4366. Також не підлягають задоволенню похідні позовні вимоги про скасування державної реєстрації речового права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4610137500:05:004:0506 площею 0, 2000 га, за Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" та повернення земельної ділянки.
Позиція відповідача.
Відповідач заперечує проти позовних вимог у повному обсязі з огляду на те, що ОБ "ЖБК "Український доброволець" створено та зареєстровано у відповідності до норм чинного законодавства.
Львівською міською радою не було допущено порушень законодавства при прийнятті ухвал про надання відповідачу дозволу на виготовлення проекту землеустрою та затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Під Голоском.
Відповідач вважає заявлені позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими, у зв`язку з чим, на його думку, наявні правові підстави для відмови в задоволенні позову в повному обсязі.
Позиція третьої особи.
Третя особа вважає, що у задоволенні позовних вимог потрібно відмовити, оскільки ухвала Львівської міської ради від 17.06.2021 № 1013 "Про затвердження обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Під Голоском" є такою, що відповідає вимогам чинного законодавства.
Одночасно, укладений між ОК "ЖБК "Український доброволець" та Львівською міською радою договір оренди землі від 10.09.2021 № Ш-4366 відповідає вимогам законодавства та відсутні передбачені чинним законодавством підстави для визнання його недійсним.
З урахуванням наведеного, не підлягають задоволенню і вимоги позивача про скасування державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки кадастровий номер 4610137500:05:004:0506 та про повернення земельної ділянки Львівській міській раді, оскільки такі вимоги є похідними вимогами.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази по справі у їх сукупності, суд прийшов до висновків про те, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити виходячи з таких мотивів.
Статтею 12 Земельного кодексу Украі?ни передбачено, що розпорядження землями територіальних громад відноситься до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст.
Як встановлено судом та не заперечується сторонами, у червні 2019 році було створено Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець", діяльність якого визначається на підставі статуту, затвердженого загальними зборами засновників Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" (Протокол № 1 від 11.06.2019 року) (надалі - статут кооперативу).
Як вбачається з п. 1 статуту кооперативу, Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" організовується з метою забезпечення житлом членів кооперативу та членів їх сімей з числа учасників бойових дій та добровольців, шляхом будівництва багатоквартирного житлового будинку (будинків), а також для наступної експлуатації та управління цим будинком (будинками). Кооператив є обслуговуючим кооперативом, який об`єднує фізичних осіб на основі членства з метою реалізації мети та завдань, передбачених цим статутом. Кооператив створюється з метою задоволення потреб у житлі членів кооперативу і членів їх сімей на основі поєднання їх особистих та колективних інтересів, поділу між ними ризиків, витрат і доходів, розвитку їх самоорганізації, самоуправління та самоконтролю.
Пунктом 4 статуту кооперативу встановлено, що кооператив надає послуги своїм членам, не маючи на меті одержання прибутку. Доходи (прибутки) кооперативу використовуються виключно для фінансування видатків на утримання кооперативу, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів його діяльності, визначених статутом.
Відповідно до п. 14 статуту кооперативу метою кооперативу, серед іншого, є: забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей з числа учасників бойових дій та добровольців, шляхом будівництва багатоквартирного житлового будинку (будинків), а також для наступної експлуатації та управління цим будинком (будинками); організація та ведення будівництва багатоквартирного житлового будинку (будинків), в т.ч. оформлення містобудівної, проектної та дозвільної документації, оформлення договірної та іншої первинної документації щодо виготовлення документації, отримання послуг, робіт, товарів, матеріалів тощо; управління та експлуатація багатоквартирного житлового будинку (будинків), в т.ч. організація забезпечення багатоквартирного житлового будинку (будинків) електроенергією, газом, водою, водовідведенням (каналізацією) та іншими необхідними ресурсами, товарами, роботами та послугами; експлуатація загальнобудинкових мереж, організація охорони та прибирання території багатоквартирного житлового будинку (будинків).
Доводи прокурора про те, що ОК "ЖБК "Український доброволець" не є житлово-будівельним кооперативом в розумінні статті 41 Земельного кодексу Украі?ни, суд не вважає обгрунтованими з огляду на таке.
Відповідно до статті 41 Земельного кодексу Украі?ни, житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчоі? влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації. Житлово-будівельні (житлові) та гаражно-будівельні кооперативи можуть набувати земельні ділянки у власність за цивільно-правовими угодами.
Вказаною нормою передбачено можливість безоплатної передачі земельних ділянок у власність юридичноії особи або надання в оренду для здіи?снення житлового будівництва за умови, що така юридична особа створена як житлово-будівельний кооператив.
Правовідносини в сфері коопераціі? регулюються Конституцією Украі?ни, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України "Про кооперацію". Окрім цього, у зв`язку з тим, що кооператив створюється у формі юридичної особи - також підлягають застосуванню положення Закону Украі?ни "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських оформувань".
Функціонування кооперативу як суб`єкта цивільних правовідносин можливе лише після його державної реєстраціі? згідно з вимогами спеціального законодавства Украі?ни.
Оскільки, ні Житловим кодексом України, ні Примірним статутом, ні Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» та "Про кооперацію" не встановлено особливостей державної реєстрації житлово-будівельних і гаражних кооперативів, їх реєстрація відбувається в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців".
Листом Державного комітету з питань регуляторноі? політики та підприємництва від 25.04.2005 № 3087 наголошено на тому, що створення кооперативів в Україні регулюється Законом України "Про кооперацію".
Відповідно до ст. 80 ЦК Украі?ни юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді. Юридична особа може бути створена шляхом об`єднання осіб та (або) майна (ст. 81 ЦК України). Юридичні особи можуть створюватися у формі товариств, установ та в інших формах, встановлених законом (ст. 83 ЦК України). Зокрема, іншою організаціи?но-правовою формою юридичної особи і є кооператив.
Згідно зі ст. 2 Закону України "Про кооперацію" кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об`єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування.
Статтею 5 вказаного Закону визначено, що законодавство про кооперацію базується на нормах Конституції України і Цивільного кодексу України, цього Закону, інших нормативно-правових актів з питань кооперації.
Відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі. За напрямами діяльності кооперативи можуть бути сільськогосподарськими, житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо (ч. 2 ст. 6 Закону України "Про кооперацію").
Житлово-будівельний кооператив є спеціальним суб`єктом права відповідно до положень статті 41 Земельного кодексу Украі?ни. Такий правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 02.03.2021 року у справі № 911/261/20.
Таким чином, доводи прокурора про те, що кооператив (відповідач) не є житлово-будівельним, а є тільки обслуговуючим не відповідає змісту спеціального Закону, оскільки поняття обслуговуючий кооператив та житлово-будівельний кооператив характеризують тип і напрям його діяльності та не є тотожними в розумінні останнього.
Як встановлено судом, судовими рішеннями в адміністративній справі № 826/15758/16, що набрали законної сили, встановлено, що "вимоги Примірного Статуту житлово-будівельного кооперативу та статті 137 Житлового кодексу Української PCP щодо встановлення порядку організації та створення кооперативу та затвердження списку громадян, які вступають до нього, і членів їх сімей виконавчим комітетом ради народних депутатів не відповідають приписам статті 7 Закону України "Про кооперацію", який набув чинності пізніше, і, відповідно, підлягає застосуванню".
При вирішенні даної справи суд звертає увагу на правову позицію Вищого адміністративного суду України, викладену в ухвалі від 11.03.2016 по справі № К/800/6225/16, згідно з якою питання про створення і діяльність житлово-будівельних кооперативів врегульовані Законом України "Про кооперацію", який є спеціальним, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців", а тому відсутні правові підстави для застосування статей 133, 135, 137 Житлового кодексу Української PCP та Примірного Статуту житлово-будівельного кооперативу."
Постановою Верховної Ради України "Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу PCP" № 1545-ХІІ від 12.09.1991 встановлено, що до прийняття відповідних актів законодавства України на території республіки застосовуються акти законодавства Союзу PCP з питань, які не врегульовані законодавством України, за умови, що вони не суперечать Конституції і законам України.
Наведена постанова Верховної Ради України передбачає можливість застосування норм ЖК УРСР та інших актів Союзу PCP на території України, обмежуючи їх дію: у часі - до прийняття відповідних актів законодавства України; за колом відносин - які не врегульовано законодавством України; за ознакою відповідності - виключно у частині, що не суперечить Конституції і законам України.
Враховуючи обмеження, передбачені вказаною постановою Верховної Ради України, норми ЖК УРСР та Примірного статуту можуть застосовуватися у сфері регулювання житлових відносин та відносин щодо створення кооперативів лише у частині, що не суперечить вимогам чинної Конституції та законам України.
Суд зазначає, що у 2003 році прийнято акт законодавства України, який регулює відносини, які раніше були врегульовані законодавством УРСР, зокрема прийняттям Закону України "Про кооперацію" було встановлено нові норми, що регулюють відносини створення і організації діяльності кооперативів різних типів, та виключено низку обмежень та додаткових дискримінаційних вимог, встановлених актами законодавства УРСР.
Із прийняттям Закону України "Про кооперацію", правові акти законодавства УРСР діють лише в тій частині, що не суперечить Конституції і цьому закону України, а тому суд дійшов висновку, що для визначення порядку створення та діяльності кооперативів в Україні слід застосовувати, в першу чергу, норми Закону України "Про кооперацію".
Суд звертає увагу, що у разі існування неузгодженості між нормами, виданими одним і тим самим нормотворчим органом, застосовується акт, виданий пізніше, навіть якщо прийнятий раніше акт не втратив своєї чинності. Така неузгодженість може виникнути внаслідок того, що прийняття нової норми не завжди супроводжується скасуванням "застарілих" норм з одного й того ж питання.
Такий підхід узгоджується з постановами Верховного Суду від 21.06.2018 року у справі № 807/698/17, від 12.09.2018 року у справі № 564/118/17, від 25.09.2018 року у справі № 499/714/16-а, від 30.10.2018 року у справі № 826/5917/17, від 06.12.2018 року у справі № 816/1244/17, від 24.01.2019 року у справі № 812/561/17 та від 29.01.2019 року у справі № 293/342/17.
Закон України "Про кооперацію", як спеціальний законодавчий акт, що визначає правове становище кооперативів в Україні, не містить жодних обмежень стосовно створення ЖБК в частині наявності житлових потреб засновників або членів, вікового цензу або знаходження на квартирному обліку тощо.
Крім того, Закон України "Про кооперацію" встановлює порядок створення всіх кооперативів, включаючи і ЖБК та не містить жодних застережень відносно існування іншого порядку, ніж встановлений цим законом, тому до спірних правовідносин не можуть застосовуватися норми Примірного статуту щодо створення ЖБК тільки при виконавчих комітетах місцевої ради чи юридичних особах, оскільки ці положення суперечать статі 87 Цивільного кодексу України та статті 7 Закону України "Про кооперацію" щодо добровільності створення кооперативу.
Таким чином, приймаючи до уваги те, що відповідач є житлово-будівельним кооперативом, в розумінні Закону України "Про кооперацію", відтак, твердження прокурора, що ОК "ЖБК "Український доброволець" не є житлово-будівельним кооперативом в розумінні ст. 41 Земельного кодексу України, оскільки не відповідає положенням ст. 133-135, 137 Житлового кодексу Украі?ни та положенням Примірного Статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради міністрів УРСР від 30.04.1985 року № 186 суд вважає необґрунтованими.
Щодо процедури передачі Львівською міською радою земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець", суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. Частина 3 вказаної статті встановлює, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно з ч. 15 ст. 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Ухвалою Львівської міської ради від 08.11.2018 року № 4145 "Про затвердження Програми створення житлово-будівельних кооперативів" було затверджено Програму створення житлово-будівельних кооперативів (з подальшими змінами та доповненнями). Пунктом 3 Програми створення житлово-будівельних кооперативів передбачені способи реалізації Програми, серед яких, зокрема: виділення Львівською міською радою земельних ділянок житлово-будівельним кооперативам, сформованим з числа учасників антитерористичної операції (операції об`єднаних сил), працівників закладів освіти та охорони здоров`я; виготовлення документації із землеустрою на земельні ділянки, які надаються житлово-будівельним кооперативам, сформованим з числа учасників антитерористичної операції (операції об`єднаних сил), працівників закладів освіти та охорони здоров`я, здійснюється за рахунок коштів міського бюджету м. Львова; виготовлення проектної документації (проведення експертизи) на будівництво житлових будинків житлово-будівельним кооперативам, сформованим з числа учасників антитерористичноі? операціі? (операції об`єднаних сил), працівників закладів освіти та охорони здоров`я, здійснюється за рахунок коштів міського бюджету м. Львова; будівництво житлово-будівельними кооперативами будинків за рахунок коштів членів житлово-будівельних кооперативів, сформованих з числа учасників антитерористичної операції (операції об`єднаних сил), працівників закладів освіти та охорони здоров`я.
Також ухвалою Львівської міської ради від 11.07.2019 № 5329 "Про резервування земельної ділянки на вул. Під Голоском для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків кооперативним методом для учасників операції об`єднаних сил (учасників антитерористичної операції?)" прийнято рішення зарезервувати земельну ділянку орієнтовною площею 1, 69 га на вул. Під Голоском для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків кооперативним методом для учасників операціі? об`єднаних сил (учасників антитерористичної операціі?).
Враховуючи вищенаведені обставини, 25 червня 2019 року ОК "ЖБК "Український доброволець" звернувся до Львівської міської ради для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0, 2000 га на вул. Під Голоском для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків для учасників операції об`єднаних сил (учасників антитерористичної операціі?) - членів обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" (звернення зареєстроване у Львівській міській раді 25.09.2019 за № 2-29507/АП-2403).
Пунктом 2 ухвали Львівської міської ради від 10.10.2019 № 5687 "Про внесення змін до ухвали міської ради від 19.09.2019 № 5441 та надання дозволу ОК "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" та ОК "Житлово-будівельний кооператив "Наш Львів" на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вул. Під Голоском", прийнято рішення надати обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0, 2000 га на вул. Під Голоском для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків для учасників операції об`єднаних сил (учасників антитерористичноі? операціі?) - членів обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець".
У подальшому, на замовлення ОК "ЖБК "Український доброволець" було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельноі? ділянки на вул. Під Голоском та подано до Львівської міської ради на затвердження, який було затверджено ухвалою Львівської міської ради від 17.06.2021 № 1013 "Про затвердження ОК «ЖБК «Український доброволець» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Під Голоском" та надано в оренду земельну ділянку площею 0, 2000 га (кадастровий номер 4610137500:05:004:0506) на вул. Під Голоском терміном на 10 років для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків для учасників Операції об`єднаних сил (учасників антитерористичної операції) (код КВЦПЗ 02.03 - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку) за рахунок земель житлової та громадської забудови, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування та зобов`язано відповідача укласти з Львівською міською радою договір оренди землі, договір про відшкодування недоотриманих коштів за користування земельною ділянкою у розмірі орендної плати з моменту прии?няття цієї ухвали до часу укладання договору оренди землі тощо.
Суду не надано доказів які б підтверджували, що у Львівської міської ради як уповноваженого органу були наявні правові підстави для відмови у затвердженні ОК "ЖБК "Український доброволець" проекту землеустрою з відведення земельної діяльності.
На виконання вищенаведеноі? ухвали Львівської міської ради, 10.09.2021 між Львівською міською радою (орендодавець) та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" (орендар) укладено договір оренди землі, зареєстрований у Львівській міській раді 10.09.2021 за № Ш-4366.
Пунктом 2 договору оренди встановлено, що в оренду передається земельна ділянка площею 0, 2000 га.
Згідно з п. 5 договору оренди, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 1 312 240, 00 грн.
Пунктом 9 договору оренди встановлено розмір орендної плати за користування земельної ділянки, що становить 118 101, 60 грн в рік - 9 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до п. 15 договору оренди, земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків для учасників Операції об`єднаних сил (учасників антитерористичної операції).
Згідно з ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1, 2, 3, 4, 5 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
Згідно з ч. 3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом
Суд вважає, що прокурором не обґрунтовано, не доведено належними, допустимими, достатніми та вірогідними доказами наявність підстав для визнання недійсним договору оренди.
Суду не надано достатньо доказів, що Львівською міською радою були допущені порушення чинного законодавства при прийнятті ухвали від 17.06.2021 № 1013 "Про затвердження ОК "ЖБК "Український доброволець" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ділянки на вул. Під Голоском", вказана ухвала відповідає вимогам чинного законодавства та прийнята у визначеній законом компетенції, що свідчить про відсутність підстав для визнання недійсним оскаржуваного договору оренди.
Щодо умов передачі земельної ділянки житлово-будівельному кооперативу, то відповідно до ч.1 ст.16 Закону Украі?ни від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (надалі - Закон № 3038-VI) планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів територіі?, їх оновлення та внесення змін до них.
Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови територіі? населеного пункту. У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану (ч. 1 ст. 17 Закону № 3038-VI).
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.18 Закону № 3038-VI, план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування територіі? встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
Відповідно до Генерального плану м. Львова, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 30.09.2010 № 3924 земельна ділянка, кадастровий номер 4610137500:05:004:0506, орієнтовною площею 0, 2000 га на вул. Під Голоском у м. Львові, знаходиться в межах зони Ж-3 багатоповерхової житлової забудови (5, 9, поверхів). Земельна ділянка з кадастровим номером 4610137500:05:004:0506, входить в межі детального плану території житлового раи?ону "Під Голоском", затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 19.08.2016 № 749.
З пояснювальної записки Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків для учасників операції об`єднаних сил (учасників антитерористичної операції) ОК "Житлово-будівельний кооператив "Український доброволець" м. Львів, вул. Під Голоском, 2020 р. вбачається, що вказаний проект землеустрою розроблений у відповідності з детальним планом території, затвердженим рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 19.08.2019 № 749 "Про затвердження внесення змін до детального плану територіі? житлового району «Під Голоском» (зміна № 2)".
Як вбачається з Фрагменту проектного плану (з внесеними змінами) Детального плану території житлового району "Під Голоском" (зміна № 2) території, на якій розміщена спірна земельна ділянка, належить до території багатоповерхової квартирної житлової забудови.
Згідно з Фрагменту схеми функціонального зонування території (внесення змін в план зонування території Шевченківського району згідно з затвердженою зміною № 1 до ДПТ) функціональне зонування, в межах якого розташована спірна земельна ділянка, відноситься до зони багатоповерхової житлової забудови (5-9 поверхів).
Як вбачається з Кадастрового плану (опису меж) земельної ділянки та Плану відведення земельної ділянки, що є складовими частинами Проекту землеустрою від межі «А» до «Б» (на півночі від земельноі? ділянки) є землі загального користування, а саме проїзд; від межі «Б» до «В» знаходиться земельна ділянка ОК «Житлово-будівельнии? кооператив «Під Голоско»; від межі «В» до «А» знаходиться земельна ділянка ОК "Житлово-будівельний кооператив "Наш Львів". З півночі та сходу земельна ділянка обмежена червоними лініями вулиці, що зумовило формування земельної ділянки у зазначеному розмірі.
Таким чином, конфігурація, розташування та площа земельноі? ділянки, що відводилася ОК "ЖБК "Український доброволець" відповідає містобудівній документації з відведення земельних ділянок на вул. Під Голоском.
Площа земельноі? ділянки визначена з урахуванням обмежень, визначених містобудівною документацією, та обмежена сусідніми фактичними землекористувачами, що в повній мірі відповідає вимогам законодавства та не свідчить про порушення містобудівної документаціі? при визначенні площі земельної ділянки. Також як вже зазначалося - спірна земельна ділянка розташована у функціональній зоні «Ж-3» - зоні багатоповерхової житлової забудови (5-9 поверхів).
Стосовно доводів прокурора про відсутність підстав, визначених ч. 2 ст. 134 ЗК Украі?ни, для передачі земельної ділянки в оренду без проведення аукціону суд зазначає наступне.
В частині 1 статті 122 Земельного кодексу Украі?ни встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальноі? власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
За загальним правилом, встановленим частиною 1 статті 134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державноі? чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Водночас, приписами спеціальної правової норми, а саме - статті 41 Земельного кодексу Украі?ни, якою керувалась Львівська міська рада при прийнятті рішення, передбачено право житлово-будівельних (житлових) та гаражно-будівельних кооперативів на отримання у власність або в оренду земельних ділянок для житлового і гаражного будівництва у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації, за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Суд дійшов висновку, що у Львівської міської ради, як уповноваженого органу, не було правових підстав для відмови у затвердженні ОК "ЖБК "Український доброволець" проекту землеустрою щодо відведення спірноі? земельноі? ділянки, після прии?няття ухвали Львівської міської ради від 10.10.2019 року № 5687 «Про внесення змін до ухвали міської ради від 19.09.2019 року № 5441 та надання дозволу ОК "ЖБК "Український доброволець" та ОК "Житлово-будівельний кооператив "Наш Львів" на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вул. Під Голоском» та після подання "ЖБК "Український доброволець" технічноі? документації Львівській міській раді на затвердження.
Як не заперечується жодною зі сторін, земельна ділянка площею 0, 2000 га кадастровий номер 4610137500:05:004:0506 на вул. Під Голоском у м. Львові є комунальною власністю територіальної громади м. Львова, у зв`язку з чим її розпорядником виступає Львівська міська рада.
Одночасно, як вже неодноразово зазначалося, ст. 41 Земельного кодексу України визначено, що житлово-будівельним (житловим) та гаражно- будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчоі? влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженоі? містобудівної документації. Відтак, вказаною статтею, яка є спеціальною нормою у порівнянні зі ст. 134 Земельного кодексу Украі?ни, передбачено право житлово- будівельних (житлових) та гаражно-будівельних кооперативів на отримання у власність або в оренду земельних ділянок для житлового і гаражного будівництва без проведення земельних торгів.
Варто зазначити, що системний аналіз ст. 135 Земельного кодексу України дозволяє зробити висновок про те, що земельні торги - це форма продажу у власність або в користування земельних ділянок державної та комунальної власності, в результаті проведення яких власником (користувачем) визнається учасник, який подав найвищу цінову пропозицію за лот, у разі якщо ним зроблено щонайменше один крок торгів.
Відтак, земельні торги проводяться для невизначеного кола осіб і неможливим є завчасне передбачення чи визначення його переможця. Таким чином, нівелюється можливість застосування спеціальної норми законодавства - ст. 41 Земельного кодексу Украі?ни, що передбачає право житлово-будівельного (житлового) та гаражно-будівельного кооперативу набувати право власності або користування земельну ділянку з конкретно визначеною умовою її використання - для житлового або гаражного будівництва.
А отже, твердження прокуратури про відсутність підстав для передачі спірної земельної ділянки в оренду без проведення аукціону є помилковими.
Також суд звертає увагу, що зауваження юридичного департаменту Львівської міської ради, на підставі яких представник Галицької окружної прокуратури м. Львова обґрунтовує свої позовні вимоги, не містять жодного твердження щодо невідповідності конкретній нормі чинного законодавства надання ОК "ЖБК "Український доброволець" в оренду земельноі? ділянки на підставі ст. 41 Земельного кодексу Украі?ни.
Щодо вимог прокурора про скасування державної реєстрації речового права - права оренди ОК "ЖБК "Український доброволець" та повернення спірної земельної ділянки Львівськіи? міськіи? раді суд зазначає наступне.
Як вбачається з позовноі? заяви, такі вимоги обґрунтовуються як похідні від основної вимоги "визнати недійсним договір оренди землі від 10 вересня 2021 року, укладений між Львівською міською радою та ОК "ЖБК "Український доброволець".
Згідно з ч. 1 ст. 173 ГПК України в одній позовній заяві може бути об`єднано декілька вимог, пов`язаних між собою підставою виникнення або поданими доказами, основні та похідні позовні вимоги. Похідною позовною вимогою є вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основноі? вимоги).
Відтак, з урахуванням відсутності підстав для задоволення позовної вимоги про визнання недійсним договору оренди землі від 10 вересня 2021 року, укладеного між Львівською міською радою та ОК "ЖБК "Український доброволець" - відсутні правові підстави для задоволення вимоги про скасування державноі? реєстраціі? права власності на земельну ділянку за кооперативом.
У позовній заяві прокурора відсутні будь-які посилання на розмір завданої органу місцевого самоврядування шкоди, внаслідок оренди відповідачем спірної земельної ділянки. Спірний договір оренди землі є оплатним, до бюджету Львівської міської ради надходять кошти у вигляді орендної плати. Визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та її повернення матиме своїм наслідком припинення надходження орендної плати за відповідну земельну ділянку від відповідача 2 на користь територіальної громади м. Львова.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави в разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до ч. 4 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах.
Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").
На час звернення прокурором до суду з даним позовом власником спірної земельної ділянки та стороною договору є Львівська міська рада.
Варто зазначити, що позивач, як уповноважений суб`єкт владних повноважень, на думку прокурора, за наявності факту порушення інтересів держави, не звертався до суду за їх захистом, незважаючи на те, що листом від 09.11.2023 № 14.50/99-2419вих-23 Галицька окружна прокуратура м. Львова звернулася до Львівської міської ради із вимогою про необхідність вжиття заходів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.
У відповідь, Львівська міська рада листом від 20.11.2023 № 2901-вих-143065 повідомила про відсутність підстав для вжиття заходів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.
Більше того, у процесі розгляду справи в Господарському суді Львівської області, Львівська міська рада, як визначений прокурором позивач, заперечила позовні вимоги прокурора та просила відмовити у їх задоволенні у зв`язку з їх безпідставністю, що не позбавило прокурора, відповідно до ч. 5 ст. 55 ГПК України, права підтримувати позов і вимагати розгляду справи по суті.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ст. 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Обсяг обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Принцип справедливості, закріплений у ст. 6 Конвенції, порушується, лише якщо національні суди ігнорують конкретний, доречний та важливий довід, наведений заявником (див. рішення у справах "Проніна проти України", заява № 63566/00, п. 25, від 18 липня 2006 року, та "Нечипорук і Йонкало проти України", заява № 42310/04, п. 280, від 21 квітня 2011 року).
Виходячи із викладених вище обставин, суд дійшов висновку, у задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.
Частиною 8 ст. 129 ГПК України передбачено, що розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Оскільки представником відповідача до закінчення судових дебатів заявлено вимогу про стягнення з прокурора судових витрат у зв`язку з розглядом справи, та що докази вказаних витрат будуть надані суду не пізніше 5 днів з дня ухвалення судового рішення, суд встановлює відповідачеві п`ятиденний строк, після проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, для подання доказів, що підтверджують розмір судових витрат, пов`язаних із розглядом справи.
Витрати прокурора, повязані зі сплатою судового збору, відповідно до ст. 129 ГПК України, залишаються за прокурором.
Керуючись ст.ст. 2, 13, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
вирішив:
1. У задоволенні позовних вимог - відмовити повністю.
2. Встановити відповідачу п`ятиденний термін, з моменту проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, для подання доказів, що підтверджують розмір судових витрат пов`язаних з розглядом справи.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 241 ГПК України, та може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені статтями 256, 257 ГПК України.
Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.
Повний текст рішення складений 26 вересня 2024 року.
Суддя Манюк П.Т.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121894114 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Манюк П.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні