ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 553/1744/23 Номер провадження 33/814/737/24Головуючий у 1-й інстанції Тимчук Р. І. Доповідач ап. інст. Дряниця Ю. В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 вересня 2024 року м. Полтава
Суддя Полтавського апеляційного суду Дряниця Ю.В., при секретарі Чемерис А.К. за участі адвоката Литвиненко А.І., представника Полтавської митниці Гроза В.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Полтаві матеріали справи про адміністративне правопорушення за апеляційною скаргою адвоката Литвиненко Анни Іванівни, яка діє в інтересах ОСОБА_1 на постанову Ленінського районного суду м. Полтава від 13 березня 2024 року, якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК,-
в с т а н о в и в:
В ході проведення Полтавською митницею перевірки законності ввезення на митну територію України транспортних засобів, як гуманітарної допомоги зі звільненням від сплати обов`язкових митних платежів, зокрема автомобіля Nissan Terano, кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , встановлено, що 28.10.2022 року громадянином України ОСОБА_1 через пункт пропуску «Шегині Медика» митного поста Мостиська Львівської митниці, було задекларовано та ввезено на митну територію зазначений автомобіль, як гуманітарну допомогу.
Згідно листа Львівської митниці від 09.01.2023 № 7.4-4/20-01/7/571, як підставу для ввезення на митну територію України автомобіля Nissan Terano, ОСОБА_1 надано наступні документи: декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 28.10.2022, де в розділі 6 «Отримувач» вказано ГО «Лохвицьке земляцтво», та в розділі 9 «Вид допомоги» зазначено інформацію по транспортному засобу: Nissan Terano, кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 ; лист громадської організації «Лохвицьке земляцтво від 25.10.2022 № 11/10; свідоцтво про реєстрацію на транспортний засіб Nissan Terano, кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_3 .
За результатами проведених заходів Полтавською митницею отриманий 06.02.2023 та зареєстрований за вх. № 687/13 лист ГО «Лохвицьке земляцтво» від 06.02.2023 № 02-3, згідно якого повідомлено, що лист від 25.10.2022 № 11/10 організацією не надсилався, не підписувався та не реєструвався; про походження даного листа ГО «Лохвицьке земляцтво» нічого не відомо, інформацією про вказаний транспортний засіб організація не володіє; фірмовий бланк, нумерація та стиль оформлення зазначеного листа не відповідає
Таким чином, ОСОБА_1 перемістив через митний кордон України з приховуванням від митного контролю товар автомобіль Nissan Terano, кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , шляхом подання до митного органу, як підставу для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо одержувача, а саме, листа громадської організації «Лохвицьке земляцтво» від 25.10.2022 № 11/10.
Постановою Ленінського районногосуду м.Полтава від13березня 2024рокуОСОБА_1 визнано виним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 483 Митного кодексу України, та накладено стягнення у виді 50% вартості товару, що складає 53481,58 грн. Без конфіскації предмету порушення митних правил.
Не погоджуючись з постановою суду адвокат Литвиненко А.І., діючи в інтересах ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувану постанову суду та закрити провадження у справі у зв`язку з відсутністю складу і події адміністративного правопорушення. В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що ввезений на територію України транспортний засіб дійсно переданий у порядку гуманітарної допомоги військовій частині НОМЕР_4 та на дайни час знаходиться у користуванні та розпорядженні служби зв`язку вказаної військової частини.
Крім того, скаржником заявлено клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження, яке є обґрунтованим та підставою для поновлення строку, який був пропущений через незалежні від скаржника обставини.
По суті доводів апеляційної скарги слід зазначити наступне.
Статтею 9 КУпАП передбачено, що адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Згідно з ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Частиною 1 ст. 483 МК України передбачено відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
Тобто, при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.
У відповідності до п. 6 постанови Пленуму Верховного Суду України від 03.06.2005 №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товарно-супровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.
Підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації щодо фактів, які ними посвідчуються, а також документи з підробленими підписами, відбитками печаток та штампів.
Незаконно одержаними слід визнавати документи, які особа отримала за відсутності законних підстав або з порушенням установленого порядку.
Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.
Відповідно до ст. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган ( посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Визнаючи ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, суд першої інстанції виходив з того, що автомобіль марки «Nissan» моделі «Terano», 2002 року виготовлення, кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , ввезено на територію України на підставі Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 28.10.2022, заповнено та підписано ОСОБА_1 , витягу з АСМО, копії паспорта громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_2 № НОМЕР_5 та листа громадської організації «Лохвицьке земляцтво» № 02-3 від 06.02.2023 (а. с. 14-22).
Відповідно Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою у графі 6 «Отримувач» зазначено «ГО «Лохвицьке земляцтво», у графі 7 «Фактичне місце призначення розвантаження вантажу» вказано «м. Лохвиця», у графі 9 «Вид допомоги» вказано «автомобіль Nissan Terano, VIN № НОМЕР_1 , дизель 2664 см3, 2003 р.в.
Згідно листа ГО «Лохвицьке земляцтво» від 06.02.2023 № 02-3, ГО «Лохвицьке земляцтво» листів за № 03/10, 04/11, 05/11, 06/10, 07/10, 08/10, 09/10, 11/10, 16/10 не надсилала, не підписувала та, відповідно, не реєструвала, про походження даних листів організації нічого не відомо, відповідно, інформацією про зазначені транспортні засоби організація не володіє. Фірмовий бланк, нумерація та стиль оформлення зазначених листів не відповідають стандартам прийнятим в організації.
За таких обставин, суд зазначив, що ОСОБА_1 було вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України автомобіля марки «Nissan» моделі «Terano», 2002 року виготовлення, шляхом подання до митного органу, як підстави для переміщення товарів документів, а саме: декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 28.10.2022, що містить неправдиві відомості щодо одержувача товару та листа-звернення громадської організації «Лохвицьке земляцтво» № 11/10 від 25.10.2022, який зазначеною організацією не видавався і є підробленим.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що згідно акту прийому-передачі від 12 листопада 2022 року, ГО «Лохвицьке земляцтво» передало автомобіль «Nissan» моделі «Terano», 2002 року виготовлення, кузов № НОМЕР_6 , військовослужбовцю ОСОБА_3 для подальшого використання ЗСУ у ВЧ НОМЕР_4 .
Крім того, у ході апеляційного розгляду було встановлено, що згідно відповіді командира військової частини НОМЕР_4 № 732/12136 від 26 травня 2024 року, на адвокатський запит № 21/05/02 від 21 травня 2024 року, «Nissan» моделі «Terano», 2002 року виготовлення, кузов № НОМЕР_6 , був переданий ГО «Лохвицьке земляцтво» представнику військової частини НОМЕР_4 військовослужбовця ОСОБА_3 для подальшого використання ВЧ для виконання бойових завдань з метою захисту та оборони України. На даний час т/з знаходиться в користуванні та розпорядженні служби зв`язку ВЧ НОМЕР_4 .
Постановою Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року №174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану»встановлено, що на період дії воєнного стану пропуск, через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 (декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою) без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Такі товари визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.
Матеріалами справи підтверджено, що переміщений через митний кордон автомобіль був дійсно був переданий ОСОБА_1 отримувачу ГО «Лохвицьке земляцтво», яке в подальшому передало згаданий вище транспортний засіб військовослужбовцям ЗСУ з метою виконаня бойових завдань та захисту та оборони держави.
Апеляційний суд враховує, що автомобіль перебуває у використанні ЗСУ для виконання бойових завдань, а тому вважає, що притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за дії, спрямовані на забезпечення військовослужбовців транспортним засобом для здійснення ними оборони України від збройної агресіїрф, не відповідають загальним інтересам суспільства та суперечать меті адміністративного стягнення.
Таким чином, матеріали справи про порушення митних правил не містять будь-яких відомостей та жодних доказів того, що ОСОБА_1 вчинено дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом надання в якості підстави для переміщення товарів до митного орану документів, що містять неправдиві відомості щодо отримувача, а тому в його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
Керуючисьст. 294 КупАП, апеляційний суд, -
п о с т а н о в и в:
Клопотання адвоката Литвиненко Анни Іванівни, яка діє в інтересах ОСОБА_1 про повновлення строку на апеляційне оскарження задовольнити, поновивши вказаний строк, як такий, що пропущений з поважних причин.
Апеляційну скаргу адвоката Литвиненко Анни Іванівни, яка діє в інтересах ОСОБА_1 задовольнити.
Постанову Ленінського районного суду м. Полтава від 13 березня 2024 року скасувати, а провадження у справі відносно ОСОБА_1 закрити у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1статті 483 МК.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.
Суддя Полтавського апеляційного суду Ю. В. Дряниця
Суд | Полтавський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121897637 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Полтавський апеляційний суд
Дряниця Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні