СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 вересня 2024 року Cуми Справа № 480/8433/22
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Сидорука А.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до - Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області,
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.
Суть спору. Позиція сторін. Клопотання сторін. Процесуальні дії суду.
Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд:
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови зарахувати до страхового стажу позивача періоду здійсення підприємницької діяльності з 01.01.1998 по 31.12.2015;
- зобов`язати відповідача зарахувати до страхового стажу позивача період здійснення підприємницької діяльності з 01.01.1998 по 31.12.2015.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що позивач, як учасник бойових дій, звернувся із заявою про про призначення дострокової пенсії за віком. До заяви були додані всі необхідні документи. Проте відповідачем, за результатами розгляду заяви позивача з доданими документами, неправомірно було прийнято рішення про відмову у призначенні пенсії, а саме у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу. До стажу не зараховано певні період роботи, у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджують сплату внесків на соціальне страхування в період до 2004 року, а також відсутністю відомостей щодо роботи в ФГ "Морозко" після 2004 року.
Судом 22.12.2022 постановлено ухвалу про відкриття провадження у справі.
26.06.2024 судом було витребувано у Головного управління ДПС у Сумській області докази та письмові пояснення. Від Головного управління ДПС у Сумській області надійшла заява з доказами на виконання вимог ухвали суду.
22.07.2024 судом було постанволено ухвалу про витребування доказів у сторін. Вимоги ухвали суду виконано сторонами.
Відповідач про відкриття провадження повідомлений належним чином, правом подання відзиву не скористався.
Тому суд, на підставі ч. 6 ст. 162 КАС України, вирішує справу за наявними матеріалами.
Встановлені судом фактичні обставини.
Згідно паспорту громадянина України серії НОМЕР_1 дата народження позивача - 05.07.1967 (а.с.7).
Позивач є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням від 12.04.1996 серії НОМЕР_2 (а.с.8).
Відповідно до запису трудової книжки № НОМЕР_3 , 04.03.1993 позивача прийнято на посаду керівника Фермерського господарства ''Морозко'' (з.б.а.с.11).
Згідно свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 109626 та виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо Фермерського господарства ''Морозко'' серії НОМЕР_4 від 28.12.2013 дата державної реєстрації - 18.03.1993, керівник - ОСОБА_1 (а.с.15,16).
Відповідно до виписок з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо Фермерського господарства ''Морозко'' серії НОМЕР_4 від 28.12.2013 та № 269150931045 від 11.07.2022 з 18.04.1993 господарство взято на облік, як платника податків, а 06.09.1993 - як платника єдиного внеску (а.с.16-17).
Позивачем 22.09.2000, 20.02.2001, 20.03.2001, 17.04.2001, 27.11.2003, 24.12.2003, 30.07.2007, 23.01.2008, 29.04.2010 та 27.05.2011 сплачувався фіксований сільськогосподарський податок, що підтверджується відповідними квитанціями (а.с.51-60).
З 01.01.2000 до 31.12.2015 Фермерське господарство ''Морозко'' було зареєстроване платником фіксованого сільськогосподарського податку, а з 01.01.2016 до 31.12.2017 - як платник єдиного податку 4 групи, що підтверджується інформацією Шосткинського відділу податків і зборів з юридичних осіб ГУ ДПС у Сумській області (а.с.24).
Згідно листа ГУ ДПС у Сумській області від 04.10.2022 інформація про сплату ФГ ''Морозко'' податків, зборів, платежів за період з 2000 до 2012 років відсутня, у зв`язку із закінченням строків зберігання документів про таке. У період з 01.01.2013 до 31.12.2014 ФГ ''Морозко'' сплачено фіксований с/г податок, нарахований після 1 січня 2001 року (код бюджетної класифікації 19040100) в сумі 210 грн, а саме: 2013 рік - 210 грн (березень 2013 - 20 грн, травень 2013 - 40 грн, грудень 2013 - 150 грн); 2014 рік - 0 грн; з 01.01.2015 до 31.12.2015 сплачено єдиного податку з с/г товаровиробників, у яких частка с/г товаровиробництва за попередній податковий (звітній) рік дорівнює або перевищує 75% (код бюджетної класифікації 18050500) в сумі 1760 грн (березень 2015 - 180 грн, квітень 2015 180 грн, липень 2015 - 300 грн, серпень 2015 - 600 грн, жовтень 2015 - 300 грн, грудень 2015 - 200 грн) (а.с.25-26).
На виконання вимог ухвали суду ГУ ДПС у Сумській області повідомлено, що у зв`язку з тим, що термін зберігання відомостей про податковий борг та особові рахунки становить 5 років, інформацію про наявність чи відсутність податкового боргу ФГ ''Морозко'' за період з 01.01.1998 до 31.12.2011 та документи про сплату такого боргу не має можливості надати (а.с.37).
У період з 31.12.2011 до 31.12.2014 ФГ ''Морозко'' сплачувався фіксований с/г податок, а у період з 01.01.2015 до 31.12.2015 - єдиний податок з с/г товаровиробників. Заборгованість за вказані періоди відсутня. Зазначене підтверджується витягами з ІКПП ''Податковий блок'' за період з 01.01.2012 до 31.12.2015 (а.с.38-42).
На виконання вимог ухвали суду відповідачем повідомлено, що в архівних документах, які знаходяться на зберіганні в м. Глухів, звіти ФГ ''Морозко'' (код ЄДРПОУ 22594164) про нарахування та сплату суми страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за період з 01.01.2005 до 31.12.2010, та про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до органів ПФУ за період з 01.01.2011 до 31.12.2015 відсутні. Відповідно до підсистеми «СПОВ-Р» звіти про нарахування та сплату суми страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за період з 01.01.2005 до 31.12.2010 відсутні. Відповідно до підсистеми «СПОВ:ЄСВ, Місячна звітність» звіти про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми сплати нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за період з 01.01.2011 до 31.12.2015 відсутні (а.с.63).
13.07.2022 позивач звернувся із пакетом документів та заявою про призначення пенсії за віком, що не заперечується сторонами.
20.07.2022 відповідачем було прийнято рішення за № 184050005853 про відмову у призначенні пенсії, у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу позивача (25 років), зазначено, що страховий стаж позивача становить 16 років 8 місяців 12 днів. За доданими документами до страхового стажу заявника не зараховано: період роботи заявника, зазначений у трудовій книжці з 04.03.1993 до теперішнього часу у ФГ ''Морозко'' у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджують сплату внесків на соціальне страхування в період до 2004 року, а також відсутністю відомостей щодо роботи в зазначеному підприємстві в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування з 2004 року (а.с.9).
Періоди трудової діяльності позивача, які зараховані/не зараховані до його страхового стажу зазначені у таблиці РС-право (а.с.14).
Оцінка та висновки суду.
Частинами 1-2 ст.24 Закону України ''Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування'' № 1058-IV закріплено, що страховий стаж - період, протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
До страхового стажу для визначення права на призначення пенсії згідно із ст. 26 цього Закону включаються періоди ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, а також із застосуванням фіксованого податку: з 1 січня 1998 року по 30 червня 2000 року включно, що підтверджуються довідкою про реєстрацію як суб`єкта підприємницької діяльності; з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно, за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від сплаченого розміру (крім випадків звільнення від сплати єдиного внеску) (пп.1 п.3-1 Прикінцевих положень закону про страхування).
Статтею 62 Закону України ''Про пенсійне забезпечення'' № 1788-ХІІ закріплено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Приписом п.4 Порядку, затвердженого постановою КМУ № 637 від 12.08.1993 (в редакції чинній станом на 13.07.2022), передбачено, що час роботи осіб, які займаються підприємницькою діяльністю, заснованою на приватній власності та на виключно їхній праці, за період до 1 травня 1993 р., а також час роботи осіб, які займаються веденням особистого селянського господарства зараховується до трудового стажу за наявності довідки Пенсійного фонду України про сплату страхових внесків (додаток 1). Періоди провадження підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, в тому числі із застосуванням фіксованого податку, з 1 січня 1998 р. по 31 грудня 2003 р. зараховуються до трудового стажу фізичних осіб - підприємців на підставі довідки про реєстрацію особи як суб`єкта підприємницької діяльності, а з 1 січня 2004 р. по 31 грудня 2017 р. за бажанням особи - за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від суми сплачених коштів.
Підпунктом 2 п.2.1 розділу ІІ Порядку, затвердженого постановою правління ПФУ від 25.11.2005 № 22-1 (в редакції чинній станом на 13.07.2022) передбачено, що період здійснення фізичною особою підприємницької діяльності підтверджується індивідуальними відомостями про застраховану особу. Для підтвердження періоду здійснення підприємницької діяльності до 01 січня 2004 року можуть прийматись інші документи про сплату страхових внесків. Періоди підприємницької діяльності за спрощеною системою оподаткування до 01 січня 2004 року, в тому числі із застосуванням фіксованого податку, можуть зараховуватись до страхового стажу також на підставі свідоцтва про сплату єдиного податку або спеціального торгового патента, або патента про сплату фіксованого розміру прибуткового податку з громадян, або довідки про реєстрацію особи як суб`єкта підприємницької діяльності за спрощеною системою оподаткування.
Судом встановлено, що згідно виписок з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 28.12.2013 та від 11.07.2022, які надавались відповідачу, ФГ ''Морозко'' взято на облік, як платника єдиного внеску 06.09.1993.
По суті вказані документи є довідками, оскільки в них міститься інформація про реєстрацію ФГ як суб`єкта підприємницької діяльності за спрощеною системою оподаткування.
Не надання позивачем документу з назвою довідка про таку реєстрацію, не спростовує обов`язку відповідача зарахувати до страхового стажу позивача здійснення ним підприємницької діяльності у період з 01.01.1998 до 31.12.2003.
Отже, такий період неправомірно не зараховано позивачу до його страхового стажу.
Щодо періоду після 01.01.2004 року, то суд зазначає наступне.
До набрання чинності Податковим кодексом України механізм справляння фіксованого сільськогосподарського податку визначався Законом України ''Про фіксований сільськогосподарський податок''.
Так, ст.6 Закону про фіксований податок, в редакції чинній до 31.12.2004, визначено порядок зарахування фіксованого сільськогосподарського податку до бюджетів і державних цільових фондів, згідно якого платники податку перераховують у визначений строк кошти на окремий рахунок відділень Державного казначейства України у районах.
Відділення Державного казначейства України у районах наступного дня після надходження коштів перераховують суми фіксованого сільськогосподарського податку у таких розмірах: до місцевого бюджету - 30 відсотків, на обов`язкове державне пенсійне страхування - 68 відсотків, на обов`язкове соціальне страхування - 2 відсотки. Зазначені відділення повідомляють відповідний орган державної податкової служби про загальну суму податку та її розмежування.
Отже, сума збору на соціальне страхування до 31.12.2004 входила до фіксованого сільськогосподарського податку.
У редакції Закону про фіксований податок, яка діє з 01.01.2005 вищезгадана стаття теж визначала порядок зарахування фіксованого сільськогосподарського податку до бюджетів і державних цільових фондів. Також в ній було зазначено, що платники податку перераховують у визначений строк кошти на окремий рахунок відділень Державного казначейства України у районах за місцем розташування земельної ділянки.
Однак, в даній редакції немає застережень щодо відрахувань зі сплаченого фіксованого сільськогосподарського податку збору на пенсійне соціальне страхування.
Отже, за період з 01.01.2005 до 31.12.2011 відрахування на страхові внески повинні були здійснюватися окремо від сплати фіксованого сільськогосподарського податку.
Нормою п.306.2 ст.306 глави ІІ ПКУ України (яка діяла у період з 01.01.2012 до 31.12.2014) закріплено, що сплата податку проводиться щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, у розмірі третини суми податку, визначеної на кожний квартал від річної суми податку, у таких розмірах: у I кварталі - 10 відсотків; у II кварталі - 10 відсотків; у III кварталі - 50 відсотків; у IV кварталі - 30 відсотків. Платники податку перераховують в установлений строк загальну суму коштів на відповідний рахунок місцевого бюджету за місцем розташування земельної ділянки (п. 306.8 ст.306 глави ІІ ПКУ).
Тобто, як за період із 01.01.2005 до 31.12.2011 в порядку Закону про фіксований податок, так і за період з 01.01.2012 до 31.12.2014 в порядку глави ІІ ПК України, відсутнє автоматичне відрахування відповідних сум для зарахування страхових внесків для платників фіксованого сільськогосподарського податку.
Законом № 71-VIII від 28.12.2014, який набрав чинності з 01.01.2015, фіксований сільськогосподарський податок трансформовано в єдиний податок (виділено в окрему четверту групу - пп.4 п. 291.4 ст.291 ПК України).
Підпунктом 1 ст.1 Закону України ''Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування'' закріплено, що платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
За інформацією ГУ ДПС у Сумській області у період з 01.01.2000 до 31.12.2015 ФГ ''Морозко'' було зареєстроване платником фіксованого сільськогосподарського податку, а у період з 01.01.2016 до 31.12.2017 - як платник єдиного податку 4 групи. Інформація про сплату ФГ ''Морозко'' податків, зборів, платежів за період з 2000 до 2012 років відсутня у зв`язку із закінченням строків зберігання документів. У період з 31.12.2011 до 31.12.2014 ФГ ''Морозко'' сплачувався фіксований с/г податок, а у період з 01.01.2015 до 31.12.2015 - єдиний податок з с/г товаровиробників. Заборгованість за вказані періоди відсутня. Інформацію про наявність чи відсутність податкового боргу ФГ ''Морозко'' за період з 01.01.1998 до 31.12.2011 не має можливості надати, у зв`язку із закінченням термінів зберігання.
За інформацією ГУ ПФУ в Сумській області в архівних документах, звіти ФГ ''Морозко'' про нарахування та сплату суми страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за період з 01.01.2005 до 31.12.2010 та про суми нарахованого доходу застрахованих осіб і суми нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до органів ПФУ за період з 01.01.2011 до 31.12.2015 відсутні. Відповідно до підсистеми «СПОВ-Р» та «СПОВ:ЄСВ, Місячна звітність» звіти про сплату страхових внесків за періоди з 01.01.2005 до 31.12.2010 та з 01.01.2011 до 31.12.2015 відсутні.
При цьому, відповідач у даній справі фактично перекладає всі ризики доказування на позивача, в той час, як позивач з об`єктивних причин не може надати відповідачу квитанції про сплату ним, як директором ФГ, страхових внесків, оскільки їх оригінали були відправлені відповідним уповноваженим органам, які ведуть облік.
Суд звертає увагу, що твердження позивача щодо подання ним звітів з доказами сплати фіксованого сільськогосподарського податку (у період з 01.01.1998 до 31.12.2014) та податку з с/г товаровиробників (у період з 01.01.2015 до 31.12.2015), а також щодо сплати єдиного внеску (у період з 01.01.2005 до 31.12.2015) є цілком логічними, оскільки в даному випадку було б нелогічно не надати такі документи відповідачу, а знищити їх за закінченням терміну зберігання, створивши ситуацію, яка може негативно вплинути на призначення пенсії самого позивача.
Крім того, в силу норми п. 44.3 ст. 44 ПК України, термін зберігання таких документів складає 1095 днів - 3 роки. Отже, у позивача відсутній обов`язок зберігати такі документи понад встановлені чинним законодавством строки.
За даними як ГУ ДПС у Сумській області, так і відповідача, у ФГ відсутня заборгованість зі сплати сільськогосподарського податку, податку з с/г товаровиробників, а також щодо сплати страхових внесків за період з 01.01.2004 до 31.12.2015.
Доказів того, що позивач притягувся до відповідальності за несплату таких податків та внесків матеріали справи не містять.
Оскільки відповідачем не спростовано факту здійснення позивачем у період з 01.01.1998 до 31.12.2015 підприємницької діяльності за спрощеною системою, а матеріали справи не містять доказів заборгованості зі сплати позивачем у зазначений період сільськогосподарського податку, податку з с/г товаровиробників та страхових внесків або доказів притягнення позивача до відповідальності за таку не сплату, а також взагалі не доведено обов`язку позивача зберігати такі докази, не надано переліку конкретних документів, якими це може бути підтверджено позивачем та не надано жодних доказів того, що сам відповідач намагався з`ясувати таку інформацію для можливості реалізувати людиною своє право на соціальне забезпечення, що суперечить принципу верховенства права та меті діяльності суб`єктів владних повноважень, то суд дійшов висновку, що відповідач, в силу ч. 2 ст. 77 КАС України, не довів суду правомірності своєї поведінки щодо незарахування спірного періоду до страхового стажу позивача.
Враховуючи вищевикладене, суд, з урахуванням норми ч. 2 ст. 9 КАС України, дійшов висновку про визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 20.07.2022, яке не відповідає критеріям правомірності, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України. Зобов`язує відповідача зарахувати до страхового стажу позивача період здійснення підприємницької діяльності з 01.01.1998 по 31.12.2015, з урахуванням зарахованого такого стажу. Також суд зобов`язує відповідача повторно розглянути заяву позивача від 13.07.2022 про призначення пенсії за віком та прийняти рішення.
Судові витрати.
Враховуючи те, що позивач звільнений від сплати судового збору на підставі норми п.13 ч.1 ст.5 ЗУ ''Про судовий збір'', його розподіл судом не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 90, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області № 184050005853 від 20.07.2022.
3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області (вул. Степана Бандери, 43, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 21108013) зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ) період здійснення підприємницької діяльності з 01.01.1998 по 31.12.2015, з урахуванням зарахованого такого стажу.
4. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області (вул. Степана Бандери, 43, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 21108013) повторно розглянути заяву від 13.07.2022 ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ) про призначення пенсії за віком та прийняти рішення.
5. Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
6. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
7. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду складено та підписано суддею 26.09.2024.
Суддя А.І. Сидорук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121904565 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
А.І. Сидорук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні