Рішення
від 26.09.2024 по справі 520/15441/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 вересня 2024 року № 520/15441/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Бабаєва А.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в м.Харкові справу за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південна залізниця» до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області про стягнення коштів, -

В С Т А Н О В И В:

Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південна залізниця» звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області, в якому просить суд стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області (м-н. 4, буд. 73, м. Лозова, Харківська область, 64606, код ЄДРПОУ 25813017) 62 000,00 гривень (шістдесят дві тисячі гривень 00 коп) заборгованості з компенсації збитків за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян на користь акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південна залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області повинне сплатити 62 000,00 гривень (шістдесят дві тисячі гривень 00 коп) заборгованості з компенсації збитків за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян на користь акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південна залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця».

Управлінням праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області подано до суду клопотання про закриття провадження у справі.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 13.08.2024 у задоволенні клопотання Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області про закриття провадження у справі за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південна залізниця» до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області про стягнення коштів відмовлено.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що між акціонерним товариством «Українська залізниця» та Управлінням праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області (далі - Розпорядник, Відповідач) 14 березня 2023 року укладений договір № 22СЗ/2023 про компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян залізничним транспортом.

Пунктом 2.1 Договору сторони визначили загальну суму договору - суму компенсації витрат за фактично понесені збитки від перевезення пільгових категорій громадян приміським залізничним транспортом в межах асигнувань місцевого бюджету в розмірі 125 000,00 грн.

Умовами п. 2.2 Договору встановлено, що виплати проводяться щомісячно на підставі Облікової форми про недоотримані кошти з перевезення залізничним транспортом приміського сполучення окремих категорій громадян (додаток 1), Актів звіряння розрахунків за надані послуги по перевезенню, на які надаються пільги окремим категоріям громадян (додаток 2).

Пунктом 4.1 Договору сторонами встановлено, що розрахунки з Перевізником за пільгове перевезення окремих категорій громадян залізничним транспортом приміського сполучення Розпорядник зобов`язаний проводити на підставі Облікової форми та Актів звіряння в п`ятиденний термін з дня отримання видатків з місцевого бюджету.

Перевізником направлено до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області листами від 08.02.2023 № ДН-2-08-10/74, від 15.03.2023 № ДН-2-08-10/117, від 13.04.2023 № НРП-01-08/110, від 10.05.2023 № НРП-01-08/192, від 12.06.2023 № НРП-01- 08/317, від 11.07.2023 № НРП-01-08/411, від 11.08.2023 № НРП-01-08/659, від 11.09.2023 № НРП-01-08/750, від 10.10.2023 № НРП-01-08/873, від 09.11.2023 № НРП-01-08/945, від 11.12.2023 № НРП-01-08/1138, від 11.01.2024 № НРП- 01-08/79 рахунки, акти звіряння та облікові форми про недоотримані кошти з перевезення залізничним транспортом приміського сполучення окремих категорій громадян за формою додатку 1 та додатку 2.

Відповідно до платіжного доручення № 1 від 17.03.2023 Управлінням праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області було сплачено 63000,00 грн., що становить суму компенсації витрат за фактично понесені збитки від перевезення пільгових категорій громадян приміським залізничним транспортом за січень-лютий 2023 року.

Заборгованість щодо компенсації витрат за фактично понесені збитки від перевезення пільгових категорій громадян приміським залізничним транспортом у межах асигнувань місцевого бюджету відповідно до суми договору від 14.03.2023 № 22СЗ/2023 станом на становить 62 000,00 грн.

Позивачем на адресу відповідача була направлена вимога від 03.04.2024 № НЗ-1-34/612 про відшкодування збитків в розмірі 62000,00 грн., яка була отримана відповідачем 12.04.2024 згідно з інформацією, наявною на сайті Укрпошти.

Враховуючи, що відповідач не сплатив заборгованість, позивач звернувся до суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про залізничний транспорт» відносини підприємств залізничного транспорту з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування базуються на податковій і договірній основах відповідно до чинного законодавства України.

Згідно ч. 6 ст. 9 Закону України «Про залізничний транспорт» для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Відповідно до пп. "ґ" п. 3 ч. 1 ст. 91 Бюджетного кодексу України до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.

Постановою Кабінету Міністрів України 16.12.2009 № 1359 затверджено Порядок розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, який визначає механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі (далі - Порядок № 1359).

Відповідно до п. 3 Порядку № 1359 облік пільгових перевезень та визначення суми недоотриманих коштів від таких перевезень проводиться залізницями на підставі інформації автоматизованої системи керування пасажирськими перевезеннями та реєстраторів розрахункових операцій про оформлені та видані пасажирам безоплатні або пільгові проїзні документи (квитки).

Згідно п. 4 Порядку №1359 сума недоотриманих коштів обчислюється в автоматизованому режимі під час оформлення кожного безоплатного та пільгового проїзного документа (квитка) як різниця між повною вартістю проїзду, встановленою згідно з діючими тарифами для відповідного виду сполучення, маршруту прямування, категорії поїзда та вагона, і вартістю проїзду, що сплачує пасажир відповідно до наданих пільг.

Відповідно до п. 5 Порядку №1359 інформація про оформлені та видані пасажирам безоплатні та пільгові проїзні документи (квитки) включається до місячної станційної звітності.

Згідно п. 7 Порядку № 1359 сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання (навчання) пасажира.

Відповідно до п. 9 Порядку № 1359 на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком.

Згідно п.п. 10-11 Порядку № 1359 залізниці не пізніше ніж 15 числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми.

Головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п`ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці.

Відповідно до п. 16 ст. 4 КАС України адміністративний договір - спільний правовий акт суб`єктів владних повноважень або правовий акт за участю суб`єкта владних повноважень та іншої особи, що ґрунтується на їх волеузгодженні, має форму договору, угоди, протоколу, меморандуму тощо, визначає взаємні права та обов`язки його учасників у публічно-правовій сфері і укладається на підставі закону: а) для розмежування компетенції чи визначення порядку взаємодії між суб`єктами владних повноважень; б) для делегування публічно-владних управлінських функцій; в) для перерозподілу або об`єднання бюджетних коштів у випадках, визначених законом; г) замість видання індивідуального акта; ґ) для врегулювання питань надання адміністративних послуг.

Суд зазначає, що договір № 22СЗ/2023 від 14 березня 2023 року про компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян залізничним транспортом, з огляду на п. 16 ч. 1 ст. 4 КАС України, утримують в собі усі ознаки адміністративних договорів.

Судовим розглядом встановлено, що загальна сума заборгованості відповідача у вигляді відшкодування витрат за надані послуги пільгового перевезення пасажирів залізничним транспортом на виконання договору № 22СЗ/2023 від 14 березня 2023 року, складає 62000,00 грн.

Згідно зазначеного договору відповідач взяв на себе зобов`язання щодо відшкодування фактично понесених позивачем витрат за перевезення окремих категорій громадян, проте фактично здійснив часткову оплату за договором.

Отже, уклавши договір незалежно від його правової природи, сторони зобов`язані дотримуватися умов його виконання, а отже заявлена позивачем до стягнення з відповідача сума фактично є витратами залізниці, які вона понесла, надавши послуги з перевезення пільговим категоріям громадян, які відповідач повинен відшкодувати.

Відсутність бюджетних асигнувань не може слугувати підставою невиконання зобов`язань щодо компенсації пільгового проїзду залізничним транспортом окремих категорій населення.

Суд зауважує, що хоча чинним законодавством не врегульовано порядку проведення погашення заборгованості бюджетних установ у випадках, коли поточні бюджетні асигнування не покривають всі зобов`язання за укладеними договорами, проте вказане не може бути підставою для звільнення від виконання зобов`язань за укладеними договорами.

Відсутність бюджетних асигнувань, як підстава відмови у відшкодуванні позивачу вартості перевезення пасажирів за пільговий проїзд окремих категорій громадян, порушує принципи справедливості та рівності, не створює належних умов виконання Договору, а відсутність коштів для належного виконання грошового зобов`язання у межах адміністративного договору не може бути визнано обставиною, що звільняє від відповідальності, незалежно від підстав її виникнення.

Аналогічний висновок з питань правозастосування у спірних відносинах викладений у постанові Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №826/8581/16 та враховується судом на підставі частини п`ятої статті 242 КАС України.

Крім того, відповідно до положень ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.

Так, Європейським судом суд з прав людини у рішенні від 18.10.2005 у справі «Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України» та в рішенні від 30.11.2004 у справі «Бакалов проти України» зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання. У справі «Кечко проти України» Європейський суд з прав людини висловив позицію, що якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними.

Оскільки послуги пільгового проїзду залізницею окремих категорій громадян надано не з власної ініціативи, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього, то у результаті уповноважений на те державою орган - відповідач у справі - у силу закону має відшкодувати позивачу за рахунок бюджетних коштів понесені ним витрати.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 12.12.2018 у справі №761/22355/16-а, від 16.05.2018 у справі №826/6351/15, від 14.11.2018 у справі №808/1813/16, від 15.03.2019 у справі №761/25336/15, від 20.03.2019 у справі №804/7864/15, від 27.06.2019 у справі № 826/8236/17.

Згідно з ч. 5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи викладене, суд вважає вимоги позивача правомірними та такими, що підлягають задоволенню.

Судовий збір підлягає розподілу відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03680, м.Київ, вул.Єжи Гедройца, б. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії «Південна залізниця» (вул. Євгена Котляра, б. 7, м. Харків, 61052, код ЄДРПОУ 40081216) до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області (м-н. 4, буд. 73, м. Лозова, Харківська область, 64606, код ЄДРПОУ 25813017) про стягнення коштів задовольнити.

Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області (м-н. 4, буд. 73, м. Лозова, Харківська область, 64606, код ЄДРПОУ 25813017) 62000,00 гривень (шістдесят дві тисячі гривень 00 коп.) заборгованості з компенсації збитків за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян на користь акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південна залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця».

Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Харківської області (м-н. 4, буд. 73, м. Лозова, Харківська область, 64606, код ЄДРПОУ 25813017) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південна залізниця» (вул. Євгена Котляра, б. 7, м. Харків, 61052, код ЄДРПОУ 40081216) сплачений судовий збір в сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бабаєв А.І.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2024
Оприлюднено30.09.2024
Номер документу121905160
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —520/15441/24

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 26.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні