ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 вересня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/5563/23 пров. № А/857/2899/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Хобор Р.Б.,
суддів Бруновської Н.В., Шавеля Р.М.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Борд Інвест» на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 січня 2024 року, ухвалене суддею Дерех Н.В. у м.Тернополі, за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін, у справі № 500/5563/23 за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Борд Інвест» до Головного управління ДПС у Тернопільській області про скасування податкових повідомлень-рішень,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся в суд з позовом до відповідача, у якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення № 6033/2300 від 21.08.2023 року про застосування штрафу в сумі 227000,00 грн. та податкове повідомлення - рішення № 6035/2300 від 21.08.2023 року про застосування штрафу в сумі 601550,00 грн. за несвоєчасне подання звіту про контрольовані операції.
02 січня 2024 року Тернопільський окружний адміністративний суд прийняв рішення, яким в задоволенні позову відмовив.
Приймаючи рішення у цій справі, суд першої інстанції виходив з того, що позивач, маючи можливість виконати свій податковий обов`язок, щодо подачі звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у групі міжнародних компаній за 2021 рік, не виконав його вчасно. При цьому, суд зауважив, що на період воєнного стану, мораторій на застосування штрафних санкцій встановлений на період дії карантину з метою запобігання поширення коронавірусної інфекції, не застосовується.
Не погодившись із цим рішенням суду, його оскаржив позивач, подавши апеляційну скаргу, у якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти постанову про задоволення позову.
Таку позицію обґрунтовує тим, що товариство з обмеженою відповідальністю «Борд Інвест» було зареєстроване та здійснювало господарську діяльність з 2017 року по листопад 2022 року у місті Херсон, яке було окуповане з березня 2022 року, тому позивач не мав можливості виконати податковий обов`язок, щодо подання податкової звітності за 2021 рік у строк до 30.09.2022 року. Крім того, звертає увагу на те, що на період дії карантину з метою запобігання поширення коронавірусної інфекції, штрафні санкції, за несвоєчасне подання податкової звітності, не застосовуються.
Заслухавши суддю доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд при розгляді цієї справи виходить з наступних міркувань.
Суд першої інстанції встановив те, що відповідач провів позапланову виїзну документальну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Борд Інвест" з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо подання (своєчасності подання) звіту про контрольовані операції, повноти включення у звіт усіх контрольованих операцій, подання (своєчасності) повідомлення про участь у міжнародній групі компаній або надання недостовірної інформації у повідомленні за період з 01.01.2021 по 31.12.2021.
За результатами перевірки 31.07.2023 Головне управлінням ДПС у Тернопільській області склало Акт № 6117/19-00-23-00/41429531, у якому зафіксувало порушення позивачем п.п.16.1.3 п.16.1 ст.16, п.п.39.4.2 п.39.4 ст.39 Податкового кодексу України, а саме несвоєчасне подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік (термін подачі 30.09.2022 включно, подано 23.06.2023).
21.08.2023 відповідач прийняв податкове повідомлення - рішення № 6035/2300, яким за порушення п.п.16.1.3 п.16.1 ст.16, п.п. 39.4.2 п. 39.4. ст. 39 Податкового кодексу України, застосував суму штрафних (фінансових) санкцій у сумі 601550,00 грн. за не своєчасне подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік.
Також, відповідач 21.08.2023 прийняв податкове повідомлення - рішення № 6033/2300, яким за порушення п.п.16.1.3 п.16.1 ст.16, п.п. 39.4.2 п.39.4. ст. 39 Податкового кодексу України, застосував до позивача штрафні (фінансові) санкції у сумі 227000,00 грн. за не своєчасне подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
Надаючи правову оцінку правильності вирішення судом першої інстанції даного публічно правового спору, суд апеляційної інстанції виходить із такого.
Відповідно до підпункту 39.2.1.7 пункту 39.2 статті 39 ПК України, господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:
річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;
обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
Апеляційний суд встановив, що між сторонами спору з приводу того, що господарські операції ТОВ "Борд Інвест" із купівлі полістиролу у гранулах загального призначення у контрагента -нерезидента Daper Holding Sp.z.o.o. Sp.k. на загальну суму 16207106 грн. є контрольованими немає. Відтак, у платника податків, відповідно до положень ПК України, виник обов`язок подати інформацію про такі операції у встановленому порядку та визначені строки.
Згідно з підпунктом 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України визначено, що платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній. Звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній подаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та «Про електронні довірчі послуги".
Отже, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік мали бути подані позивачем до 30.09.2022 включно.
Натомість, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік позивач подав 23.06.2023, при встановленому законом терміні подачі до 01.10.2022.
При цьому, позивач вважає, що такий термін позивач пропустив з поважних причин, а саме: введення воєнного стану та форс-мажорні обставини для товариства, спричинені військовою агресією російської федерації; мораторій на накладення штрафних санкцій за порушення норм податкового законодавства у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
З цього приводу апеляційний суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами- лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Разом з тим, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Абзацом вісімнадцятим пункту 69.2 статті 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Україниз урахуванням змін, внесенихЗаконом України від 12.05.2022 N 2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану"(які набрали чинності з 27.05.2022), визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПерехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Норми абзаців другого - вісімнадцятого підпункту 4 пункту 4 розділу І даного Закону (щодо змін до підпункту 69.1 п. 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу) застосовуються, починаючи з 27.05.2022.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема, щодо подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, І квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітні за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року.
Однак, на думку апеляційного суду, на позивача не поширюються вказані вище умови звільнення від відповідальності, оскільки, у спірному випадку, граничний термін подачі звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній - 30.09.2022.
Крім цього, підпунктом 69.1 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин норми підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX, що застосовуються починаючи з 27 травня 2022 року) встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 Цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX ПК України, порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу Українибув затвердженийнаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225(далі - Порядок №225).
Згідно з пунктом 3 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, до платників податків, які на дату набрання чинності цим Порядком (06.09.2022) мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків - юридичною особою податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженимнаказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу (пункт 8 передбачає, що платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення).
Водночас, апеляційний суд встановив, що позивач не подавав заяви про відсутність можливості виконання податкових обов`язків.
Отже, апеляційний суд вважає, що позивач має нести відповідальність за невиконання податкових обов`язків щодо подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік на загальних підставах.
Тому, відповідач, прийнявши податкові повідомлення - рішення № 6033/2300 від 21.08.2023 року № 6035/2300 від 21.08.2023 року, діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України
Вказаний висновок є підставою для відмови в задоволенні позову.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, апеляційний суд приходить до переконання в тому, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, апеляційний суд вважає доводи апеляційної скарги безпідставними, та такими, що не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржене рішення суду першої інстанції без змін.
Оскільки, апеляційний суд залишив рішення суду першої інстанції без змін, то розподіл судових витрат не проводиться.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Борд Інвест» залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 січня 2024 року в справі № 500/5563/23 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуюча суддя Р. Б. Хобор судді Н. В. Бруновська Р. М. Шавель
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121907561 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні