Справа № 686/9684/24
Провадження № 1-кс/686/8206/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2024 року м. Хмельницький
Слідча суддя Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області ОСОБА_1 , з участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , ознайомившись із клопотанням заступника керівника Хмельницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону ОСОБА_3 про арешт майна у кримінальному провадженні №42024242310000003,
встановила:
27.09.2024 року заступник керівника Хмельницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду із клопотанням про накладення арешту на майно ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), з метою забезпечення відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення: будинок за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом тимчасового позбавлення можливості відчужувати вказане майно.
Дослідивши наявні матеріали, приходжу до висновку, що клопотання підлягає поверненню, у зв`язку із наступним.
Слідчим управлінням ГУНП в Хмельницькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42024242310000003 від 01.02.2024 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191, ч. 4 ст. 246, ч. 1 ст. 367 КК України.
У обґрунтування клопотання зазначено, що Згідно ст. 69 Лісового кодексу України визначено, що спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубним квитком або лісовим квитком, що видається безоплатно.
Спеціальний дозвіл на інші види спеціального використання лісових ресурсів видається власниками лісів або постійними лісокористувачами.
На виділених лісових ділянках можуть використовуватися лише ті лісові ресурси і лише для цілей, що передбачені виданим спеціальним дозволом.
Спеціальний дозвіл видається власниками лісів або постійними лісокористувачами у встановленому порядку також на проведення інших рубок та робіт, пов`язаних і не пов`язаних із веденням лісового господарства.
Відповідно до п. 1 Положення «Про державну лісову охорону, лісову охорону інших постійних лісокористувачів та власників лісів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 976 від 16.09.2009 (далі Положення про лісову охорону) державна лісова охорона діє у складі Держлісагентства, Республіканського комітету Автономної Республіки Крим з питань лісового і мисливського господарства, обласних управлінь лісового та мисливського господарства і підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держлісагентства.
Лісова охорона інших постійних лісокористувачів та власників лісів діє у складі підприємств, установ, організацій, які не належать до сфери управління Держлісагентства, та у постійному користуванні або власності яких перебувають ліси.
Вимогами п. 5 Положення про лісову охорону визначено, що до посадових осіб лісової охорони інших постійних лісокористувачів та власників лісів відносяться посадові особи підприємств, установ, організацій, які не належать до сфери управління Держлісагентства, та у постійному користуванні або власності яких перебувають ліси, згідно з додатком.
Зокрема, у Додатку до Положення про лісову охорону значиться, що у разі коли лісова охорона інших лісокористувачів та власників лісів діє у складі підприємств, установ та організацій, які не належать до сфери управління Держлісагентства, у постійному користуванні або власності яких перебувають ліси, до посадових осіб лісової охорони належать керівник, головний лісничий, головний мисливствознавець, начальник відділу (сектору) лісового господарства та інженери відділу (сектору) всіх категорій, начальник відділу (сектору) охорони і захисту лісу та інженери відділу (сектору) всіх категорій, начальник відділу (сектору), спеціалісти відділу (сектору) мисливського господарства всіх категорій, лісничий, мисливствознавець, помічник лісничого, старший майстер лісу, майстер лісу, начальник лісової пожежної станції, старший єгер та єгер підприємства, установи, організації, у постійному користуванні або власності яких перебувають ліси.
Відповідно до п. 7.12 Статуту державного підприємства «Шепетівський військовий лісгосп», затвердженого наказом Міністра оборони України від 01.04.2021 №90 (далі Статут Підприємства) до посадових осіб Підприємства відносяться: директор, його заступники, головний інженер (головний технолог, головний енергетик тощо), головний бухгалтер, керівник юридичної служби, керівники структурних підрозділів (філій, цехів, лабораторій тощо) та їхні заступники.
Наказом директора державного підприємства «Шепетівський військової лісгосп» №18-к від 01.02.2022 ОСОБА_4 прийнято на роботу на посаду начальника відділу лісового господарства державного підприємства «Шепетівський військовий лісгосп».
Відповідно до «Посадової інструкції начальника відділу лісового господарства» (далі Посадова інструкція) займана ОСОБА_4 посада належить до професійної групи «Керівники», останній підпорядкований директору, головному лісничому лісгоспу і в своїй роботі керується даною інструкцією та Положенням про державну лісову охорону.
Окрім цього, згідно Посадової інструкції ОСОБА_4 забезпечує виконання плану лісогосподарської діяльності підприємства по відведенні та проведенні рубок догляду за лісом, рубок формування та оздоровлення лісу, рубках головного користування, відводу і передачі площ для громадських і державних цілей, побічному користуванню лісом. Забезпечує облік земель лісгоспу відповідно до діючих вимог.
Здійснює керівництво розробкою виробничих планів по організації раціонального використання лісосировинних ресурсів для підрозділів і підприємства в цілому.
Здійснює виписку лісорубних квитків.
Забезпечує організацію виконання завдань зі створення лісокультурної, лісонасінневої справи, вирощування садивного матеріалу, проведення оглядових рубань лісу, відведення лісосік, розміщення й передачі лісосічного фонду лісозаготівельникам, побічного користування лісу, охорони лісів від лісових пожеж, незаконних рубань, пошкоджень і забруднень хімічними речовинами, промисловими викидами та відходами, стічними водами та іншими діями, які завдають шкоди лісу, захисту лісу від шкідників і хвороб. Керує організацією лісовпорядних робіт на підприємстві. Контролює додержання правил рубання лісу та відпуску деревини та сортиментів, технологій лісосічних робіт, настанов по рубках догляду за лісом, інструкцій і правил лісокористування і ведення лісового господарства на підприємстві та на землях інших лісокористувачів, правил пожежної безпеки в лісах всіма працюючими, а також окремими особами, які перебувають у лісі, виконання рішень місцевих органів влади щодо здійснення заходів протипожежної профілактики в лісах та боротьби з лісовими пожежами, виконання санітарних норм і правил у лісах, а також заходів щодо захисту лісів від шкідників і хвороб, додержання порядку користування й охорони лісів під час відпочинку населення, виконання будівельних та інших робіт не пов`язанних із веденням лісового господарства та здійснення лісових користувань, прокладанні кабелів, трубопроводів та інших комунікацій. Контролює правильність ведення обліку і встановленої звітності з лісових культур, розсадників, лісового насіння, площ пройдених рубанням лісу, охорони й захисту лісу. Керує роботою працівників лісового відділу.
Крім того, начальник відділу лісового господарства ОСОБА_4 несе відповідальність за неналежне виконання або невиконання своїх посадових обов`язків, що передбачені посадовою інструкцією в межах визначених законодавством України.
Наказом тимчасового виконувача обов`язків директора державного підприємства «Шепетівський військовий лісгосп» від 15.02.2022 № 52в «Про створення ланки з відведення і таксації лісосік рубок ГК та РФіОЛ, а також заходів пов`язаних та не пов`язаних з веденням лісового господарства» у відділі лісового господарства підприємства створено ланку з відведення і таксації лісосік рубок головного користування, рубок формування та оздоровлення лісів та інших рубок пов`язаних і не пов`язаних з веденням лісового господарства у склад якої, в тому числі включено старшого ланки начальника відділу лісового господарства ОСОБА_4 .
Згідно п. 4 даного наказу, організація роботи ланки, перевірка та затвердження матеріалів відводів ділянок в рубку покладено на начальника відділу лісового господарства ОСОБА_4 .
Відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України, службовими особами є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також постійно чи тимчасово обіймають в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною службовою особою підприємства, установи, організації, судом або законом.
Таким чином, при реалізації зазначених вище повноважень, ОСОБА_4 наділений організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями, а тому, у відповідності до ч. 3 ст. 18 КК України, останній являється службовою особою.
У ході досудового розслідування встановлено, що згідно Акту поточного лісопатологічного обстеження лісових насаджень від 11.05.2023 рекомендовано провести санітарне рубання вибіркове (СРВ) на загальній площі 242,7 га, у тому числі у виділі 13 кварталу 4 ділянки 4 площею 5,8 га. Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп».
В подальшому, виділ 13 кварталу 4 ділянки 4 площею 5,8 га. Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп» включено до Переліку заходів з поліпшення санітарного стану лісів на 2023 рік по ДП Шепетівський військовий лісгосп» від 11.05.2023.
З метою здійснення відбору дерев до рубки у виділі 13 кварталу 4 ділянки 4 площею 5,8 га. Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп», що знаходиться в районі с. СтавницяМеджибізької селищної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, 16.05.2023 ОСОБА_4 , який будучи старшим ланки з відведення та таксації лісосік рубок головного коригування, рубок формування та оздоровлення лісів та інших рубок пов`язаних і не пов`язаних з веденням лісового господарства за участю підлеглого працівника - інженера лісового господарства державного підприємства «Шепетівський військовий лісгосп» ОСОБА_5 на виконання «Санітарних правил в лісах України», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.1995 №555 та відповідно до «Переліку заходів з поліпшення санітарного плану лісів на 2023 рік по ДП Шепетівський військовий лісгосп» під час відведення ділянки для проведення вибіркової санітарної рубки з формування і оздоровлення лісів у виділі 13 кварталу 4 ділянки 4 Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп» провів відбір дерев до рубки у кількості 43 дерева породи дуб, які включив (вніс) до польової перелікової відомості дерев, призначених в рубку та нумераційної відомості дерев, призначених для вибіркової санітарної рубки, а підпорядкованою особою інженером лісового господарства ОСОБА_5 в його присутності вказані дерева позначені в рубку, клеймом «МО-1» на деревах.
Разом з тим, як встановлено у ході здійснення досудового розслідування, ОСОБА_4 особисто не перевіривши матеріали лісовпорядкування (відомостями планшету №1 Кам`янець-Подільського лісництва) щодо меж виділу 13 та 7 кварталу 4 Кам`янець-Подільського лісництва, допустив службову недбалість, що виразилось у відведенні та позначені 6 дерев породи дуб в рубку поза межами виділу 13 кварталу 4 ділянки 4 Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп», які згідно лісовпорядної документації фактично знаходилися на території виділу 7 кварталу 4 ділянки 4 Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп» на площі 0,2 га.
29.05.2023 головним лісничим ДП «Шепетівський військовий лісгосп» ОСОБА_6 , якому не було відомо про допущену ОСОБА_4 та ОСОБА_5 помилку, на підставі складених ОСОБА_4 документів, видано лісорубний квиток серії ХМ ЛРК №006887 про дозвіл на проведення вибіркової санітарної рубки у виділі 13 кварталу 4 ділянки 4 Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп».
У подальшому, у продовж червня-жовтня 2023 року працівниками зазначеного державного підприємства на підставі матеріалів відводу дерев в рубку, що складено ОСОБА_4 , за межами встановленої лісосіки виділу 13 кварталу 4 ділянки 4 Кам`янець-Подільського лісництва, без спеціального дозволу у виділі 7 кварталу 4 ділянки 4 Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп» на площі 0,2 га, здійснено незаконну вирубку п`яти сироростучих дерев породи дуб (діаметр дерев в корі біля шийки кореня 67 см 1 шт., 85 см 1 шт., 86 см 1 шт., 88 см 1 см., 100 см 1 шт.) та одного сухостійного дерева породи дуб (діаметр дерева в корі біля шийки кореня 89 см 1 шт.), чим заподіяно шкоду навколишньому природному середовищу у розмірі 226585,69 грн.
Таким чином, ОСОБА_4 , будучи начальником відділу лісового господарства державного підприємства «Шепетівський військовий лісгосп» та старшим ланки з відведення та таксації лісосік рубок головного коригування, рубок формування та оздоровлення лісів та інших рубок пов`язаних і не пов`язаних з веденням лісового господарства, являючись службовою особою на яку покладено виконання організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, неналежно виконуючи свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них, 16.05.2023 при проведенні відбору дерев в рубку у виділі 13 кварталу 4 ділянки 4 Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп», у порушення Посадової інструкції та п. 4 наказу директора державного підприємства «Шепетівський військовий лісгосп» від 15.02.2022 № 52в «Про створення ланки з відведення і таксації лісосік рубок ГК та РФіОЛ, а також заходів пов`язаних та не пов`язаних з веденням лісового господарства», не перевіривши матеріали лісовпорядкування (відомостями планшету №1 Кам`янець-Подільського лісництва) щодо встановлених меж виділу 13 та 7 кварталу 4 ділянки 4 Кам`янець-Подільського лісництва, хоча міг і повинен був перевірити вказані матеріали, не забезпечивши належного контролю під час проведення та складання матеріалів відводу, допустив, включення (вніс) до польової перелікової відомості дерев, призначених в рубку та нумераційної відомості дерев, призначених для вибіркової санітарної рубки п`яти сироростучих дерев породи дуб (діаметр дерев в корі біля шийки кореня 67 см 1 шт., 85 см 1 шт., 86 см 1 шт., 88 см 1 см., 100 см 1 шт.) та одного сухостійного дерева породи дуб (діаметр дерева в корі біля шийки кореня 89 см 1 шт.), що фактично знаходились у виділі 7 кварталу 4 ділянки 4 Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп», який розташовується в районі с. СтавницяМеджибізької селищної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, внаслідок чого, упродовж червня-жовтня 2023 року працівниками державного підприємства ДП «Шепетівський військовий лісгосп» без відповідного спеціального дозволу включені ОСОБА_4 та відведені в рубку дерева були незаконного вирублено, чим заподіяно шкоду навколишньому природному середовищу у розмірі 226 585,69 грн. (двісті двадцять шість тисяч п`ятсот вісімдесят п`ять гривень 69 коп.), що відповідно до примітки 3 ст. 364 КК України, являється істотною шкодою, оскільки у сто і більше разів перевищують неоподаткований мінімум доходів громадян.
Відповідно до висновку інженерно-екологічної експертизи №-19/120-24/8043-ФХЕД віл 20.08.2024 внаслідок незаконної рубки дерев без спеціального дозволу у вигляді шкоди, станом на 2023 рік, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок незаконної рубки 5 сироростучих дерев породи дуб (діаметр дерев в корі біля шийки кореня 67 см 1 шт., 85 см 1 шт., 86 см 1 шт., 88 см 1 см., 100 см 1 шт.) та одного сухостійного дерева породи дуб (діаметр дерева в корі біля шийки кореня 89 см 1 шт.), квартал 4 виділ 7, за межами встановленої лісосіки, Кам`янець-Подільського лісництва ДП «Шепетівський військовий лісгосп» становить 226585,69 грн. (двісті двадцять шість тисяч п`ятсот вісімдесят п`ять гривень 69 коп.)
24.09.2024 ОСОБА_4 та ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України.
Наявність обґрунтованої підозри у вчиненні інкримінованого ОСОБА_4 кримінального правопорушення повністю підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами
Відповідно до відомостей прав на нерухоме майно ОСОБА_4 належить на праві приватної власності домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 » .
Відповідно до вимог ст.41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23 лютого 2006 року № 3477-IV, передбачено, що при розгляді справ суди застосовують Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Стаття 1 Першого протоколу до Європейської конвенції з прав людини передбачає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше, як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Ісмаїлов проти Росії» від 06 листопада 2008 року вказувалося на порушення ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, в якому зазначено, що кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше, як в інтересах суспільства на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права».
При застосуванні заходів забезпечення кримінального провадження слідчий суддя повинен діяти у відповідності до вимог КПК України та судовою процедурою гарантувати дотримання прав, свобод та законних інтересів осіб, а також умов, за яких жодна особа не була б піддана необґрунтованому процесуальному обмеженню.
Так, при розгляді клопотання про накладення арешту на майно в порядку ст.ст. 170-173 КПК України, слідчий суддя для прийняття законного та обґрунтованого рішення повинен з`ясувати всі обставини, які передбачають підстави для арешту майна або відмови у задоволенні клопотання про арешт майна.
Відповідно до ч.1 ст.170 КПК України, арештом майна є тимчасове позбавлення підозрюваного, обвинуваченого або інших осіб можливості відчужувати певне його майно за ухвалою слідчого судді або суду до скасування арешту майна у встановленому КПК порядку.
Відповідно до ч 2 ст. 170 КПк України арешт майна допускається з метою забезпечення:
1) збереження речових доказів;
2) спеціальної конфіскації;
3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи;
4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Відповідно до вимог ст. 173 КПК України при вирішенні питання про арешт майна слідчий суддя, суд повинен враховувати правову підставу для арешту майна; можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої статті 170 цього Кодексу); наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення або суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого законом України про кримінальну відповідальність (якщо арешт майна накладається у випадках, передбачених пунктами 3, 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); можливість спеціальної конфіскації майна (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 2 частини другої статті 170 цього Кодексу); розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження; наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб.
Звертаючись до суду із клопотанням про арешт майна ініціатор клопотання зазначив, що метою такого заходу кримінального провадження є відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення.
Відповідно до ч. 6 ст. 170 КПК України у випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, фізичної чи юридичної особи, яка в силу закону несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діями (бездіяльністю) підозрюваного, обвинуваченого, засудженого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, а також юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, за наявності обґрунтованого розміру цивільного позову у кримінальному провадженні, а так само обґрунтованого розміру неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, щодо якої здійснюється провадження.
Виходячи зі змісту зазначеної норми закону, накладення арешту на майно з метою відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення, передбачає наявність обґрунтованого розміру цивільного позову у кримінальному провадженні.
Разом із тим, до клопотання не долучено цивільного позову з вимогою про відшкодування шкоди, завданої діями підозрюваного, на який прокурор посилається у клопотанні, а також доказів, які би підтверджували орієнтовану вартість майна, щодо якого ініційоване клопотання, що надало би суду можливість з`ясувати дотримання вимог щодо співмірності вартості арештованого майна розміру шкоди, завданої кримінальним правопорушенням і зазначеної у цивільному позові.
При застосуванні заходів забезпечення кримінального провадження слідчий суддя повинен діяти відповідно до вимог КПК України та судовою процедурою гарантувати дотримання прав, свобод та законних інтересів осіб, а також умов, за яких жодна особа не була б піддана необґрунтованому процесуальному обмеженню.
Відповідно до ч.3 ст.172 КПК України слідчий суддя, суд, встановивши, що клопотання про арешт майна подано без додержання вимог статті 171 цього Кодексу, повертає його прокурору, цивільному позивачу та встановлює строк в сімдесят дві години або з урахуванням думки слідчого, прокурора чи цивільного позивача менший строк для усунення недоліків, про що постановляє ухвалу.
За таких обставин клопотання прокурора про арешт майна не може бути розглянуто по суті і підлягає поверненню прокурору.
Керуючись ст.ст.171-173 КПК України, слідча суддя
постановила:
Клопотання заступника керівника Хмельницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону ОСОБА_3 про арешт майна у кримінальному провадженні №42024242310000003 повернути прокурору.
Встановити строк в сімдесят дві години для усунення недоліків.
Роз`яснити прокурору, що у разі повернення клопотання про арешт майна прокурору, тимчасово вилучене в особи майно підлягає негайному поверненню після спливу встановленого суддею строку, а у разі звернення в межах встановленого суддею строку з клопотанням після усунення недоліків - після розгляду клопотання та відмови в його задоволенні.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідча суддя
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121929924 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Кирик О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні