МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 вересня 2024 р. № 400/6808/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ярощука В.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,
до відповідачаКомунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кривоозерської селищної ради" Первомайського району Миколаївської області, вул. Шевченка, 59, с-ще Криве Озеро, Первомайський район, Миколаївська область, 55104,
провизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
17 липня 2024 року до Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивачка) до Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Кривоозерської селищної ради» Первомайського району Миколаївської області (далі відповідач) про:
визнання протиправними дії відповідача під час розгляду звернення позивачки від 10.06.2024 за вхідним № 178/04-13 щодо відмови їй, викладеної у листі від 12.06.2024 № 314/01-14, у наданні висновку про наявність порушень функцій організму, через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за формою № 080-4/о, затверджений наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.03.2021 № 407;
зобов`язання відповідача повторно розглянути звернення позивачки від 10.06.2024 за вхідним № 178/01-13 та надати їй висновок про наявність порушень функцій організму, через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за формою № 080-4/о, затверджений наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.03.2021 № 407.
В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що вона є особою з інвалідністю ІІ групи та непрацездатною особою. У зв`язку з погіршенням стану здоров`я 10.06.2024 позивачка звернулась до відповідача про надання їй висновку про наявність порушень функцій організму, через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за формою № 080-4/о, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.03.2021 № 407, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 510/36132 (далі Висновок за формою № 080-4/о). 12.06.2024 позивачка отримала від відповідача відповідь про те, що оскільки нею було надано заяву самостійно, тому вона не відноситься до невиліковно хворих осіб, які не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися. Висновок за формою № 080-4/о їй надано не було. На думку позивачки, такі дії відповідача є протиправними, тому що вона не взмозі повноцінно сама себе обійти, і вони суперечать положенням статей 6, 8, 9 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 859 (далі Порядок № 859), та Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковні хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі», затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.03.2021 № 407, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 510/36132 (далі Інструкція № 407).
У відзиві на позовну заяву від 15.08.2024 відповідач заперечив проти позову і просив у його задоволенні відмовити. Відзив умотивовано тим, що відповідно до Інструкції № 407 і Порядку № 859 Висновок за формою № 080-4/о заповнюється членами лікарсько-консультативної комісії (далі ЛКК), а заклад охорони здоров`я лише завіряє його печаткою. Такий висновок видається виключно ЛКК, і підставою його надання є встановлення факту наявності одного з видів обмеження життєдіяльності особи, а саме: обмеження самообслуговування, обмеження здатності до орієнтації, обмеження здатності контролювати свою поведінку. Видача Висновку за формою № 080-4/о відноситься до дискреційних повноважень ЛКК. Також відповідач закцентував увагу, що звернення позивачки розглянуто в порядку, встановленому Законом України «Про звернення громадян», а тому його відповідь від 12.06.2024 № 314/01-14 не є рішенням суб`єкта владних повноважень.
Позивачка у встановлений судом строк правом на подання відповіді на відзив не скористалась.
Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 18.07.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачці десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду відомостей про реєстраційний номер облікової картки платника податків представниці позивачки адвоката Дулдієр Наталії Сергіївни.
24.07.2024 через канцелярію суду від позивачки надійшла заява про усунення недоліків від 19.07.2024, до якої вона додала копію картки платника податків своєї представниці ОСОБА_2 .
25.07.2024 Миколаївський окружний адміністративний суд постановив ухвалу про відкриття провадження у справі, про її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Розглянувши заяви по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.
Згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12ААГ № 517791 від 17.04.2024 позивачка є особою з інвалідністю ІІ групи, і вона є непрацездатною.
10.06.2024 позивачка особисто подала відповідачу заяву про надання їй Висновку за формою № 080-4/о (вхідний № 178/01-13), до якої додала, зокрема, копію довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12ААГ № 517791 від 17.04.2024.
У листі від 12.06.2024 № 314/01014 відповідач повідомив позивачку про те, що він не має права видати Висновок за формою № 080-4/о. Відмова обґрунтована тим, що позивачка самостійно надала йому заяву, а тому вона не відноситься до невиліковно хворих, які не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.
Вважаючи такі дії відповідача щодо відмови у наданні Висновку за формою № 08-4/о протиправними, позивачка звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з такого.
Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з пунктом 17 частини першої статті 1 Закону України «Про соціальні послуги» соціальні послуги дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.
Отримувачі соціальних послуг особи/сім`ї, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, яким надаються соціальні послуги (пункт 10 частини першої статті 1 Закону України «Про соціальні послуги»).
Відповідно до абзаців першого і восьмого частини сьомої статті 13 Закону України «Про соціальні послуги» фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.
Згідно з абзацами першим і п`ятим пункту 1 Порядку № 859 цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.
Абзацом першим пункту 6 Порядку № 859 встановлено, що для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.
Відповідно до абзацу восьмого підпункту 1 пункту 7 Порядку № 859 призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів у паперовій формі, зокрема, висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 2 Закону України «Про адміністративну процедуру» адміністративний акт рішення або юридично значуща дія індивідуального характеру, прийняте (вчинена) адміністративним органом для вирішення конкретної справи та спрямоване (спрямована) на набуття, зміну, припинення чи реалізацію прав та/або обов`язків окремої особи (осіб).
Форма первинної облікової документації № 080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.03.2021 № 407, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 510/36132.
Таким чином, Висновок за формою № 080-4/о є адміністративним актом, який спрямований на реалізацією особою права на отримання соціальної послуги з догляду.
Як наслідок, спірні правовідносини щодо розгляду заяви позивачки про надання їй Висновку за формою № 080-4/о регулюються Законом України «Про адміністративну процедуру», а не Законом України «Про звернення громадян».
Тому відповідач протиправно застосував при розгляді вищевказаної заяви позивачки Закон України «Про звернення громадян».
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону України «Про адміністративну процедуру» адміністративний орган орган виконавчої влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадова особа, інший суб`єкт, який відповідно до закону уповноважений здійснювати функції публічної адміністрації.
Функції публічної адміністрації надання адміністративних послуг, здійснення інспекційної (контрольної, наглядової) діяльності, вирішення інших справ за заявою особи або за власною ініціативою адміністративного органу (пункт 11 частини першої статті 2 Закону України «Про адміністративну процедуру»).
Згідно з пунктом 2 Інструкції № 407 Висновок надається закладами охорони здоров`я усіх рівнів надання медичної допомоги.
Висновок заповнюється членами лікарської комісії на підставі заповненої лікарем загальної практики-сімейної медицини форми первинної облікової документації № 025/о «Медична карта амбулаторного хворого № _____», затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14 лютого 2012 року № 110, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974 (пункт 3 Інструкції № 407).
Відповідно до пункту 8 Інструкції № 407 Висновок підписується членами лікарської комісії, із проставленням дати видачі, після чого завіряється печаткою закладу охорони здоров`я.
Згідно з абзацами першим і другим пункту 3 Положення про лікарсько-консультативну комісію, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 21.11.2013 № 917, лікарсько-консультативні комісії (далі комісії) функціонують у закладах охорони здоров`я Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.
Утворюються в установленому порядку такі комісії: центральна комісія Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, центральні обласні, центральні міські у мм. Києві та Севастополі (далі центральні комісії), міські, районні, міжрайонні, районні в містах комісії. Центральні комісії утворюються за рішенням Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.
З вищевикладеного слідує, що Висновок за формою № 080-4/о надається закладом охорони здоров`я, і він заповнюється членами ЛКК, яка створена і функціонує у відповідному закладі охорони здоров`я. Водночас ЛКК не є адміністративним органом в розумінні Закону України «Про адміністративну процедуру», а є лише комісією закладу охорони здоров`я.
Таким чином, твердження відповідача, що до його повноважень, як закладу охорони здоров`я, не належить надання Висновку за формою № 080-4/о є необґрунтованим і спростовується вищевикладеним.
Відповідно до частини другої статті 34 Закону України «Про адміністративну процедуру» у разі якщо законом не визначено граничний строк вирішення окремої категорії справ, справа за заявою особи вирішується протягом розумного строку, але не більше тридцяти календарних днів після надходження заяви, а в разі проведення слухання у справі не більше сорока п`яти календарних днів з дня реєстрації заяви адміністративним органом.
Оскільки законодавством не встановлено спеціальних строків розгляду заяв про надання Висновку за формою № 080-4/о, тому такі заяви повинні бути вирішеними протягом розумного строку, але не більше тридцяти календарних днів після надходження заяви, а в разі проведення слухання у справі не більше сорока п`яти календарних днів з дня реєстрації заяви адміністративним органом (закладом охорони здоров`я).
Суд встановив, що 10.06.2024 позивачка подала відповідачу заяву про надання їй Висновку за формою № 080-4/о.
У листі від 12.06.2024 № 314/01014 відповідач повідомив позивачку про те, що він не має права видати Висновок за формою № 080-4/о. Відмова обґрунтована тим, що позивачка самостійно надала йому заяву, а тому вона не відноситься до невиліковно хворих, які не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.
Вищенаведений лист підписаний директором відповідача, підписи членів ЛКК відповідача на ньому відсутні.
У відзиві на позовну заяву від 15.08.2024 відповідач зазначив, що заява позивачки від 10.06.2024 була розглянута в порядку, визначеному Законом України «Про звернення громадян».
З вищевикладеного слідує, що заява позивачки не була розглянута в порядку, встановленому Законом України «Про адміністративну процедуру», і вона не була передана членам ЛКК відповідача для її розгляду.
Відповідач відмовив позивачці в наданні Висновку за формою № 080-4/о, не розглянувши її заяви по суті відповідно до вимог Закону України «Про адміністративну процедуру».
З огляду на вищевикладене, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги щодо визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачці у надані Висновку № 080-4/о, а також про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивачки від 10.06.2024 підлягають задоволенню.
Що стосується позовних вимог про зобов`язання відповідача надати позивачці Висновок за формою № 080-4/о, то вони є передчасними, оскільки відповідач не розглянув у належному порядку її заяви від 10.06.2024 та не прийняв жодного рішення за розглядом цієї заяви відповідно до Закону України «Про адміністративну процедуру».
Позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Позивачка звільнена від сплати судового збору відповідно до пункту 9 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір» і не понесла документально підтверджених судових витрат, пов`язаних з розглядом цієї справи в суді. Тому розподіл судових витрат у порядку статті 139 КАС України суд не здійснював.
Керуючись статтями 9, 22, 139, 241-246, 255, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Кривоозерської селищної ради» Первомайського району Миколаївської області (вул. Шевченка, 59, с-ще Криве Озеро, Первомайський район, Миколаївська область, 55104) задовольнити частково.
2. Визнати протиправним протиправними дії Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Кривоозерської селищної ради» Первомайського району Миколаївської області під час розгляду звернення ОСОБА_1 від 10.06.2024 (вхідний № 178/01-13) щодо відмови їй, викладеної у листі від 12.06.2024 № 314/01-14, у наданні висновку про наявність порушень функцій організму, через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі (форма № 080-4/о), затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.03.2021 № 407, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 510/36132.
3. Зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Кривоозерської селищної ради» Первомайського району Миколаївської області (вул. Шевченка, 59, с-ще Криве Озеро, Первомайський район, Миколаївська область, 55104) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) від 10.06.2024 (вхідний № 178/01-13).
4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
5. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
6. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
7. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.Г.Ярощук
Рішення складено в повному обсязі 27 вересня 2024 року
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121935647 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Ярощук В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні