Справа № 560/5804/24
РІШЕННЯ
іменем України
27 вересня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу освіти Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Позивач звернувся до суду з позовом до Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, спорту Шепетівської районної військової адміністрації Хмельницької області, в якому просить:
1. Визнати бездіяльність Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, спорту Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області протиправною.
2. Зобов`язати Відділ освіти, охорони здоров`я, культури, спорту Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області вчинити дії, а саме подати звітну відомість як страхувальник до Головного Управління Пенсійного фонду України про нараховану заробітну плату за 2007 рік для ОСОБА_1 , індивідуальний податковий номер НОМЕР_1 як правонаступник Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 22.02.2022 ОСОБА_1 звернувся до Шепетівської РДА із зверненням щодо подання звітності до Реєстру застрахованих осіб за 2007 рік відносно нього, оскільки у Реєстрі відсутні відомості про його страховий стаж за 2007 рік. Не отримавши відповіді на звернення, позивач повторно звернувся до Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, спорту Шепетівської районної державної адміністрації та просив подати звітність про трудові відносини як страхувальник відносно нього, застрахованої особи щодо трудових відносин та нарахованої суми заробітку за 2007 рік, оскільки відповідач по справі є правонаступником Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області. Оскільки відповідач відмовився отримувати листа адресованого від ОСОБА_1 , позивач звернувся до суду. Просить позов задовольнити.
На адресу суду від відповідача надійшов відзив, в якому зазначає, що Відділ освіти Шепетівської районної державної адміністрації не є правонаступником Полонської районної державної адміністрації та належним відповідачем по справі, а отже не може вчиняти дії як страхувальник по відношенню до позивача. Просить відмовити у задоволенні позову.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 19.04.2024 суд відкрив провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 06.08.2024 суд замінив неналежного відповідача - Відділ освіти, охорони здоров`я, культури, спорту Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області належним відповідачем - Відділ освіти Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області.
Ухвалою від 06.08.2024 суд витребував у відповідача необхідні для розгляду справи докази.
Ухвалою від 04.09.2024 витребував у Відділу освіти, молоді, спорту, культури та туризму Грицівської селищної ради необхідні для розгляду справи докази.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Суд встановив, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 06.07.1996 згідно Наказу №183-К по відділу освіти Полонської райдержадміністрації був прийнятий вчителем фізики та математики Микулинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів 8-річної школи.
Відповідно до довідки №45 від 13.01.2022 Трудового архіву Полонської міської ради ОСОБА_1 було з січня 2007 по грудень 2007 нараховано заробітну плату.
ОСОБА_1 22.02.2022 звернувся із заявою до Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області, в якій просив надати до Головного управління Пенсійного фонду в Хмельницькій області заяву на дозвіл щодо внесення змін до його реєстру застрахованої особи за 2007 рік.
На подану заяву, Шепетівська районна державна адміністрація надала відповідь, що його заяву відповідно до частини 3 статті 7 Закону України "Про звернення громадян" надіслано до розгляду за належністю до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.
17.11.2023 ОСОБА_1 звернувся до відділу освіти та культури Шепетівської районної державної адміністрації із заявою, в якій просив посприяти у відновленні його порушених прав та повідомити про проведення перевірки, як правонаступник Полонської районної державної адміністрації.
На подане звернення позивач не отримав відповіді.
Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 2464) Пенсійний фонд відповідно до покладених на нього завдань формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр застрахованих осіб).
Відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі відомостей, що надходять з джерел згідно до статті 18 Закону №2464, зокрема, відомостей про нараховану заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, сформованих на підставі даних, поданих страхувальником у складі звітних відомостей.
Відповідальним за неподання несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності (відомостей) про нарахування єдиного внеску у складі звітності, подання недостовірних відомостей, що використовуються в Державному реєстрі інших відомостей, передбачених Законами №1058 та №2464 - є страхувальник.
Відповідно до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 №10-1, відомості про застрахованих осіб та звіти щодо сум нарахованих страхових внесків за період до 01.01.2011 подаються лише за результатами перевірки, здійсненої за заявою страхувальника.
У разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій":
- здійснити реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1;
- утворити районні державні адміністрації в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, як нові юридичні особи публічного права згідно з додатком 2;
- здійснити реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих зазначеною постановою, шляхом їх приєднання до районних державних адміністрацій, утворених згідно з абзацом третім цього пункту, згідно з додатком 3.
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1321 "Про затвердження Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються", розпорядження голови Хмельницької обласної адміністрації від 16.01.2021 №132/2021-р "Про реорганізацію районних державних адміністрацій Хмельницької області" визначено механізм здійснення заходів, пов`язаних з утворенням або реорганізацією райдержадміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, у зв`язку із зміною адміністративно-територіального устрою України.
Таким чином реорганізація Полонської райдержадміністрації відбулася шляхом її приєднання до Шепетівської районної державної адміністрації, розташованої в адміністративному центрі новоутвореного району.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Шепетівська районна державна адміністрація Хмельницької області є правонаступником Полонської районної державної адміністрації
Відтак, відбувся перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрації, що припинилася, до райдержадміністрацій новоутвореного району.
Разом з тим, відповідно до Положення про відділ освіти, охорони здоров`я, культури, спорту Шепетівської районної державної адміністрації, затвердженим Розпорядження голови районної державної адміністрації 09.02.2021 № 18/2021-р:
1. Відділ освіти, охорони здоров`я, культури, спорту Шепетівської районної державної адміністрації код ЄДРПОУ 02146908 (далі - відділ освіти) утворюється головою районної державної адміністрації, входить до складу районної державної адміністрації і на території Шепетівського району забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань. Повна назва відділу - відділ освіти, охорони здоров`я, культури, спорту Шепетівської районної державної адміністрації. Скорочена назва відділу - відділ освіти Шепетівської районної державної адміністрації.
2. Юридичний статус та майно відділу
2.1. Відділ функціонує як структурний підрозділ Шепетівської районної державної адміністрації.
2.2. Відділ має круглу печатку із зображенням Державного герба України із своїм найменуванням, штамп, фірмовий бланк, веде діловодство, складає звіти, які у встановлені строки надсилає за призначенням.
2.3. Майно відділу належить йому на правах оперативного управління. Відділ володіє та користується майном, що є в його підпорядкуванні. Розпорядження майном здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства України.
4. Для здійснення повноважень та виконання вищевказаних основних завдань відділ освіти, охорони здоров`я, культури, спорту Шепетівської районної державної адміністрації має право:
4.1. Одержувати в установленому законодавством порядку від інших структурних підрозділів районної державної адміністрації, органів місцевого самоврядування, підприємств установ та організацій незалежно від форм власності та їх посадових осіб інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань.
Аналізуючи наведені вище норми законодавства, суд робить висновок, що Відділ освіти Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області є правонаступником Відділу освіти Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області, та до нього перейшли права і обов`язки від Відділу освіти Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області, а тому твердження відповідача стосовно того, що Відділ освіти Шепетівської районної державної адміністрації не є правонаступником Полонської районної державної адміністрації та належним відповідачем по справі та не може вчиняти дії як страхувальник по відношенню до позивача, суд вважає хибним, необґрунтованим та не підтвердженим належними доказами.
Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з статтею 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про звернення громадян" громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Згідно з частиною 1 статті 20 Закону України "Про звернення громадян" громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Відповідно до статті 7 Закону України "Про звернення громадян" звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду.
Забороняється відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на політичні погляди, партійну належність, стать, вік, віросповідання, національність громадянина, незнання мови звернення.
Згідно з частинами 1, 3, 4 статті 15 Закону України "Про звернення громадян" органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).
Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.
Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Згідно зі статті 19 Закону України "Про звернення громадян" органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані:
об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги;
у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивовану постанову;
на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяву чи скаргу;
скасовувати або змінювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладно вживати заходів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням;
забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв`язку з заявою чи скаргою рішень;
письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення;
вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів, вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об`єднання громадян за місцем проживання громадянина;
у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз`яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення;
не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам;
особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.
Відповідно до статті 20 Закону України "Про звернення громадян" звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.
Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.
Суд встановив, що 17.11.2023 ОСОБА_1 звернувся до відділу освіти та культури Шепетівської районної державної адміністрації із заявою, в якій просив посприяти у відновленні його порушених прав та повідомити про проведення перевірки, як правонаступник Полонської районної державної адміністрації.
На подане звернення позивач не отримав відповіді.
Суд вважає за необхідне зазначити, що бездіяльність - це пасивна поведінка суб`єкта, тобто нездійснення/невчинення дій, які особа повинна була і могла вчинити, тоді як дією є сукупність вчинків кого-небудь, здійснення особою певних функцій/обов`язків у межах наданих повноважень, тощо.
Наведене свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, щодо надання відповіді на звернення позивача, оскільки існує встановлений законом порядок для її надання.
З огляду на вищевикладені положення, а також беручи до уваги обставини, встановлені в ході розгляду даної справи, суд приходить до висновку про допущення відповідачем протиправної бездіяльності щодо розгляду звернення ОСОБА_1 від 17.11.2023 відповідно Закону України "Про звернення громадян".
Суд наголошує, що ефективним способом захисту права позивача на отримання відповіді на звернення є спонукання відповідача надати таку відповідь в порядку та строки, визначені законом.
Суд звертає увагу, що в порядку адміністративного судочинства підлягають захисту лише порушені права, і потрібно враховувати, що суд не повинен вирішувати вимоги на майбутнє, а тому права позивача в частині зобов`язання відповідача, як правонаступника Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області вчинити дії, а саме подати звітну відомість як страхувальник до Головного Управління Пенсійного фонду України про нараховану заробітну плату за 2007 рік для ОСОБА_1 , не порушені, така вимога є передчасною.
З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача надати повну і обґрунтовану відповідь на звернення ОСОБА_1 від 17.11.2023 у встановленому законом порядку.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.
Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Враховуючи викладене вище, суд робить висновок, що позовні вимоги належать до часткового задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд встановив, що при зверненні до суду позивач сплатив судовий збір у розмірі 1211,20 грн., тому, враховуючи приписи статті 139 КАС України, витрати необхідно присудити на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов ОСОБА_1 до Відділу освіти Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області щодо розгляду звернення ОСОБА_1 від 17.11.2023.
Зобов`язати Відділ освіти Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області розглянути звернення ОСОБА_1 від 17.11.2023 та надати повну і обґрунтовану відповідь на звернення у встановленому законом порядку.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати (судовий збір) в розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Відділу освіти Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 27 вересня 2024 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Відділ освіти Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області (вул. Героїв Небесної Сотні, 47, м. Шепетівка, Шепетівський р-н, Хмельницька обл., 30405 , код ЄДРПОУ - 02146908)
Головуючий суддя В.В. Матущак
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121936647 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Матущак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні