Постанова
від 26.09.2024 по справі 917/1310/23
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2024 року м. Харків Справа № 917/1310/23

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Пуль О.А., суддя Білоусова Я.О. , суддя Здоровко Л.М.;

за участі секретаря судового засідання Андерс О.К.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду у режимі відеоконференції апеляційну скаргу (вх.№1360Х/2) Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча стоматологічна поліклініка» на рішення Господарського суду Полтавської області від 24.04.2024 у справі №917/1310/23 (повний текст рішення підписано 06.05.2024 суддю Кльоповим І.Г. у приміщенні Господарського суду Полтавської області)

за позовом Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча стоматологічна поліклініка», м.Кременчук, Полтавська область,

до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», м.Полтава,

про перерахунок вартості теплової енергії,-

ВСТАНОВИВ:

Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча стоматологічна поліклініка» звернулося до Господарського суду Полтавської області з позовом до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» про зобов`язання вчинити дії, зокрема, зобов`язати Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» здійснити перерахунок вартості теплової енергії, спожитої Комунальним некомерційним медичним підприємством «Міська дитяча стоматологічна поліклініка», проспект Свободи, 26/41, м.Кременчук, Полтавська область, 39600, за період з початку опалювального періоду 2022-2023 і до дня ухвалення відповідного рішення суду до рівня цін за послуги, що застосовувались станом на 24.02.2022.

Позов обґрунтований порушенням відповідачем норм законодавства України при нарахуванні плати за послуги з постачання теплової енергії. Зокрема, згідно зі ст.1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» (далі Закон № 2479-IX), який набрав чинності 19.08.2022, запроваджено мораторій на підвищення цін (тарифів) у сфері теплопостачання, зокрема, передбачено, що протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води. Позивач вважає, що постачання відповідачем теплової енергії в гарячій воді має здійснюватися за тарифами, які не повинні перевищувати тарифи, за якими позивач отримував теплову енергію станом на 24.02.2022, та які були встановлені для відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ». За твердженням позивача, відповідач з 01.11.2022, тобто після набрання сили Законом №2479-IX, почав застосовувати при обрахунку вартості поставленої позивачу теплової енергії двоставковий тариф, чим, на думку позивача, порушив цей Закон, так як сплата коштів за двоставковим тарифом є більшою, ніж за одноставковим тарифом, який діяв у м.Кременчуці Полтавської області станом на 24.02.2022. Позивач також зазначав, що при незмінній площі (об`ємі) приміщення та однаковій кількості теплової енергії (Гкал), яка споживається цією площею (об`ємом) приміщення, при двоставковому тарифі, який в даний момент застосовує відповідач, позивач вимушений заплатити на 8928,30 грн за період з 01.11.2022 по 31.10.2023 більше, ніж при застосуванні одноставкового тарифу, який діяв по відношенню до позивача станом на 24.02.2022. Також позивач стверджує, що при застосуванні до нього відповідачем двоставкового тарифу була порушена процедура його встановлення. Зокрема, згідно з пунктом 6 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 (далі - Порядок №869), у разі, коли ліцензіат (у даному випадку відповідач) провадить (має намір провадити) діяльність у межах кількох територіальних громад, формування та встановлення тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії здійснюється окремо для кожної територіальної громади. При цьому витрати формуються за кожним видом ліцензованої діяльності у межах відповідної територіальної громади. Отже, формування та встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання повинно бути проведено відповідачем для Кременчуцької міської територіальної громади окремо. Натомість відповідач неправомірно автоматично застосував до усіх споживачів Кременчуцької міської територіальної громади раніше встановлені тарифи, які жодним чином не розраховувались та уповноваженим органом не схвалювались. Позивач вважає, що тарифи на теплову енергію ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для споживачів м.Кременчука не можуть перевищувати рівень тарифів, що застосовувались для цих споживачів до 24 лютого 2022 року, навіть, якщо ці послуги до вказаної дати надавались іншим суб`єктом господарювання. Оскільки відповідач направив споживачам м.Кременчука, в тому числі позивачу, рахунки, у яких при визначенні вартості поставленої теплової енергії був застосований двоставковий тариф, позивач стверджує, що відповідач такими діями порушив норми чинного законодавства, що призвело до порушення законних прав та інтересів позивача.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 07.11.2023 у даній справі задоволено клопотання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» про зупинення провадження у справі. Зупинено провадження у справі 917/1310/23 до набранням законної сили рішенням у справі № 440/6193/23. Зобов`язано учасників справи повідомити суд про усунення обставин, що зумовили зупинення провадження у справі № 917/1310/23, шляхом подання копії судового рішення за наслідками розгляду справи № 440/6193/23.

Рішенням Господарського суду Полтавської області від 24.04.2024 у справі №917/1310/23 у позові відмовити повністю.

Приймаючи оскаржуване рішення, господарський суд мотивував його тим, що тарифи на постачання теплової енергії відповідачем встановлюються Полтавською обласною радою, тому відповідач не має права самостійно встановлювати тарифи на постачання теплової енергії споживачам, в тому числі позивачу, отже, і не може самостійно їх змінити. Застосування при обрахунку вартості теплової енергії, яка поставляється за договорами позивачу, будь-яких інших тарифів, окрім тих, які були встановлені уповноваженими органами для ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», умовами цих договорів не передбачено. Позивач не надав доказів узгодження з відповідачем іншої вартості послуги з постачання теплової енергії. Господарським судом встановлено, що визначення відповідачем у рахунках на оплату вартості теплової енергії за двоставковим тарифом на послугу з постачання теплової енергії, який був встановлений додатком 2 до рішення Полтавської обласної ради №477 для бюджетних установ, відповідало вимогам чинного законодавства України. ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» є суб`єктом господарювання, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області, провадить ліцензовану діяльність і надає комунальні послуги у декількох територіальних громадах в межах Полтавської області, тому з урахуванням приписів пункту 4 Порядку №869 не зобов`язане ініціювати розгляд питання щодо встановлення окремого тарифу для споживачів міста Кременчук. Господарський суд також узяв до уваги, що рішенням пленарного засідання 22 сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання «Про надання дозволу на встановленні двоставкових тарифів на теплову енергію та підтвердження приєднаного теплового навантаження для всіх категорій споживачів ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» від 19.10.2018 № 917 відповідачу надано дозвіл на встановлення двоставкових тарифів на теплову енергію та підтвердження приєднаного теплового навантаження для всіх категорій споживачів ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго». Також визнав необґрунтованими доводи позивача стосовно необхідності отримання згоди органу місцевого самоврядування для встановлення двоставкового тарифу. Суд звернув увагу на те, що тарифи, які були встановлені рішенням Полтавської обласної ради № 477, залишились на рівні тарифів, встановлених рішенням Полтавської обласної ради №286 від 21.10.2021 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій, які були введені в дію з 01.11.2021, тобто тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, які були встановлені Полтавською обласною радою для відповідача станом на 24.02.2022, не змінювались (не підвищувалися) після набрання чинності Законом України від 29.07.2022 №2479-IX «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування». Суд першої інстанції дійшов висновку, що у відповідача відсутні підстави для постачання позивачу теплової енергії на умовах та за тарифами, які були встановлені для іншого суб`єкта господарювання - ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ», і так само відсутні підстави для постачання теплової енергії за тарифами, які відрізняються від тих, що були встановлені саме для ПОКАПТГ «Полтаватеплоенерго» Полтавською обласною радою. Крім того, суд зазначив, що на момент прийняття рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області віл 20.10.2022 №1508 у відповідача була відсутня можливість ініціювати перегляд встановлених йому тарифів у порядку, визначеному чинним законодавством України. Відповідач не має права самостійно встановлювати тарифи на постачання теплової енергії споживача, у тому числі - позивачу, отже, не може самостійно їх змінити. Господарський суд вважає, що позивач не довів, що саме відповідач є особою, якою порушено права та інтереси позивача у спірних правовідносинах. Ураховуючи, що вимоги позивача про зобов`язання відповідача вчинити певні дії (здійснити перерахунок вартості послуг з постачання теплової енергії) не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства та умовах договорів, укладених між сторонами, господарський суд відмовив у задоволенні позову.

Позивач з рішенням господарського суду не погодився, звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Полтавської області від 24.04.2024 у справі №917/1310/23 та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначає таке:

-висновки господарського суду про те, що тарифи на теплопостачання для відповідача встановлюються Полтавською обласною радою є помилковими, оскільки не відповідають дійсності, адже для визначення тарифів на території міста Кременчука необхідне відповідне рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району, а не рішення іншого органу місцевого самоврядування. З огляду на той факт, що відповідач проводить свою діяльність на території міста Кременчука, неправильним є твердження про те, що застосовані ним тарифи визначаються лише рішеннями Полтавської обласної ради;

-доводи суду першої інстанції про те, що укладені між сторонами спору договори не зобов`язують відповідача переглядати тарифи на власні послуги, є такими, що не відповідають дійсним обставинам справи, адже факт зміни тарифу зумовлений не договірними відносинами між сторонами. На думку апелянта, обов`язок здійснити розрахунок окремого тарифу для Кременчуцької громади зумовлений Порядком №869, крім цього, обов`язок відповідача діяти відповідно до вимог Порядку №869 та розробити окремий тариф для громади м.Кременчука зумовлено мораторієм на підвищення тарифів на теплову енергію. З урахуванням положень ст.1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», який набрав чинності 19.08.2022, застосування тарифів на послугу з постачання теплової енергії для споживачів м.Кременчука не може перевищувати рівень тарифів, що застосовувались для цих споживачів до 24.02.2022, навіть якщо ці послуги надавались іншим суб`єктом господарювання. Позивач вважає, що немає значення чи є у договорах, укладених між сторонами, обов`язку відповідача змінювати свої тарифи, адже такий обов`язок покладений на нього діючим законодавством;

-відповідач, будучи обізнаним про те, що буде надавати свої послуги споживача міста Кременчука, у порушення вимог законодавства не ініціював розгляд питання про встановлення тарифів з постачання теплової енергії споживачам міста Кременчука, самостійно застосував двоставковий тариф, без будь-якого нормативного обґрунтування, без прийнятого рішення уповноваженим органом, тому на даний час жодним чином не врегульоване питання щодо формування та застосування одноставкового чи двоставкового тарифу з постачання теплової енергії і постачання гарячої води споживачам м.Кременчук;

-господарським судом зроблено передчасний висновок про те, що на відповідача не поширюється дія постанови НКРЕП №1174 від 25.06.2019, як стверджує позивач, відповідач був зобов`язаний отримати дозвіл на встановлення двоставкових тарифів у м.Кременчуці;

- висновки господарського суду про відсутність порушень ст.1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» є такими, що суперечать висновкам Верховного Суду, викладених у постанові від 04.04.2024 у справі №917/730/23;

-позивач не вимагає застосувати до відповідача рішення Кременчуцької міської ради чи її виконавчого комітету, а лише наголошує на необхідності дотримання положень про мораторій на підвищення цін на теплову енергію та застосування цін не вище за ті, що діяли станом на 24.02.2022;

- щодо доводів про відсутність можливості у відповідача можливості ініціювати перегляд встановлених йому тарифів апелянт зазначає, що з урахуванням обставин, за яких відповідач став постачальником на території міста Кременчука, та його обов`язок розрахувати окремі тарифи для окремих територіальних громад, ніщо не заважало останньому звернутись з заявою про розрахунок тарифів, натомість матеріали справи не містять доказів того, що відповідач з такою заявою звертався та отримав відмову у розрахунку тарифу саме через те, що звернення відбулось після 01.07.2022.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 03.06.2024 витребувано у Господарського суду Полтавської області матеріали справи №917/1310/23, необхідні для розгляду скарги, та ухвалено надіслати їх до Східного апеляційного господарського суду. Відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження матеріалів справи №917/1310/23.

10.06.2024 до Східного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 17.06.2024 у складі колегії суддів: головуючого судді Пуль О.А., судді Білоусової Я.О., судді Тарасової І.В., відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча стоматологічна поліклініка» на рішення Господарського суду Полтавської області від 24.04.2024 у справі №917/1310/23. Повідомлено учасників справи про призначення розгляду апеляційної скарги на 14.08.2024 о 10:30 годині у приміщенні Східного апеляційного господарського суду. Встановлено учасникам справи строк по 19.07.2024 для подання відзиву на апеляційну скаргу, заяв, клопотань та письмових пояснень з доказами їх надсилання іншим учасникам провадження. Запропоновано учасникам справи надати оригінали документів для огляду у судовому засіданні, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення і мають значення для справи; витяги з Єдиного держреєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на день розгляду апеляційної скарги.

10.07.2024 від відповідача через підсистему «Електронний суд» до суду надійшов відзив (вх.№9154) на апеляційну скаргу, в якому зазначає, що ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» зобов`язане здійснювати постачання теплової енергії споживачам за тарифами, що встановлені Полтавською обласною радою, на недискримінаційних умовах, тобто застосовувати встановлений двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії для усіх споживачів підприємства, у тому числі споживачів міста Кременчука. ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» є ліцензіатом Полтавської обласної державної адміністрації, тому постанова НКРЕКП №1174 від 25.06.2019 не поширює свою дію на підприємство, у тому числі у частині отримання згоди органу місцевого самоврядування на встановлення двоставкових тарифів. ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» відповідно до Статуту засноване на майні спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Полтавської області, засновником підприємства є Полтавська обласна рада. Отже, тарифи на постачання теплової енергії відповідачем встановлюються Полтавською обласною радою. Апелянт помилково вважає, що в рішенні господарського суду зазначено про те, що укладені договори не зобов`язують відповідача переглянути тарифи на власні послуги, виходячи з того, що ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» самостійно не встановлює і не переглядає тарифи на свою продукцію та послуги. Суд лише наголошує на тому, що відповідно до норм чинного законодавства укладені договори є обов`язковими до виконання сторонами. Що стосується висновку Верховного Суду, викладеного у справі №917/730/23, то представником позивача вказана постанова з додатковими поясненнями подана до господарського суду після закриття підготовчого провадження. Крім того, касаційне провадження у справі №917/730/23 закрито, а суд касаційної інстанції зазначив, що скаржником не доведено необхідності формування висновку Верховного Суду щодо застосування наведених правових норм права у спірних правовідносинах. Таким чином, висновок у вказаній справі не сформований, а прийняте рішення не підлягає застосуванню у справах, які не є подібними.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 22.07.2024 клопотання представника Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», адвоката Стасовської Наталії Іванівни, про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, задоволено. Ухвалено судове засідання 14.08.2024 о 10:30 год. у справі №917/1310/23 проводити за участю представника Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», адвоката Стасовської Наталії Іванівни, в режимі відеоконференції за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 05.08.2024 клопотання представника Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча стоматологічна поліклініка», адвоката Лобова Миколи Олександровича, про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції задоволено. Судове засідання 14.08.2024 о 10:30 год. у справі №917/1310/23 та усі подальші судові засідання проводити за участю представника Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча стоматологічна поліклініка», адвоката Лобова Миколи Олександровича, в режимі відеоконференції за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку.

Відповідно до розпорядження Східного апеляційного господарського суду щодо повторного автоматизованого розподілу справи та витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.08.2024 у зв`язку з відпусткою судді Тарасової І.В. для розгляду справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Пуль О.А., суддя Білоусова Я.О., суддя Здоровко Л.М.

У судовому засіданні 14.08.2024, яке проходило в режимі відеоконференції, представник позивача вимоги апеляційної скарги підтримав у повному обсязі та просив суд задовольнити апеляційну скаргу.

Представник відповідача проти задоволення апеляційної скарги заперечувала з підстав, зазначених у відзиві на апеляційну скаргу. Просила суд рішення господарського суду Полтавської області залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Після заслуховування правової позиції сторін у даній справі оголошено перерву у судовому засіданні до 26.09.2024 до 10:00 години.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 22.08.2024 клопотання представника Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», адвоката Данілової Н.Н., про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції задоволено. Ухвалено судове засідання 26.09.2024 о 10:00 год. у справі №917/1310/23 проводити за участю представника Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», адвоката Данілової Н.Н., в режимі відеоконференції за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 23.09.2024 заяву представника Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», адвоката Пихтіної Ю.А., про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, задоволено. Ухвалено судове засідання 26.09.2024 о 10:00 год. у справі №917/1310/23 проводити за участю представника Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», адвоката Пихтіної Ю.А., в режимі відеоконференції за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку.

Після перерви судове засідання 26.09.2024 продовжено зі стадії, на якій було оголошено перерву.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши з урахуванням положень частини 1 ст.269 Господарського процесуального кодексу України в межах доводів та вимог апеляційної скарги законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила таке.

Комунальне некомерційне підприємство «Міська стоматологічна поліклініка» є споживачем послуг теплової енергії за адресою: проспект Свободи, буд.26/41, м.Кременчук, починаючи з опалювального періоду 2022-2023, виконавцем якої є Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго».

Як зазначає позивач, до листопада 2022 року надавачем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у м.Кременчуці було ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ».

Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 25.10.2021 №1421 «Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю «Кременчуцька ТЕЦ» тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для категорій споживачів» та рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 30.12.2021 за №1867 «Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю «Кременчуцька ТЕЦ» скоригованих тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води для категорій споживачів» з 01.01.2022 встановлені та визначені відповідні тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для споживачів міста Кременчука.

Вказаними рішеннями для ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» встановлено для бюджетних установ одноставковий тариф, який складав: з 25.10.2021 - 2 862,85 грн за 1 Гкал, а з 30.12.2021 - 3281,22 грн за 1 Гкал.

Даний тариф застосовувався до позивача на момент введення воєнного стану в Україні 24.02.2022, що підтверджується відповідним рахунком, направленим позивачу ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ».

З 24.02.2022 Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан, який неодноразово був продовжений і діє на сьогоднішній день.

У зв`язку з військовою агресією РФ проти України та в результаті неодноразових ракетних ударів по м.Кременчуку, теплогенеруюче обладнання ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» було повністю зруйновано, через що товариство припинило виробництво, транспортування та постачання теплової енергії своїм споживачам.

29.04.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №502 «Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану», пунктом 1 якої рекомендовано органам, уповноваженим встановлювати тарифи, протягом дії воєнного стану в Україні, але не раніше завершення поточного опалювального періоду, не підвищувати, зокрема, тарифи на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання), у тому числі тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для населення та застосовувати їх до споживача (населення) на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24.02.2022.

Рішенням Полтавської обласної ради №473 від 22.09.2022 «Про надання згоди на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ» надано згоду на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ Державної установи Навчально - методичний центр з газової безпеки.

На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 №894-Р «Про передачу цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ Державної установи Навчально-методичний центр з газової безпеки у спільну власність територіальних громад Полтавської області, Полтавською обласною радою» прийнято рішення від 14.10.2022 за №481 «Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ Державної установи Навчально-методичний центр з газової безпеки у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області».

Пунктом 4 вказаного рішення вирішено після затвердження акту приймання - передачі передати на баланс як внесок до Статутного капіталу Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» майно, зазначене у додатку до цього рішення, а саме, цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ.

Рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 №1508 «Про визначення Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води» виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині міста Кременчука з покладенням відповідних обов`язків згідно з чинним законодавством визначено ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго».

У подальшому рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 13.01.2023 №86 внесено зміни до вищезазначеного рішення №1508, яким на виконання вимог ст.1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» зобов`язано ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» застосовувати до своїх споживачів у м.Кременчуці тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, розмір яких не перевищує рівень тарифів, що застосовувались до цих споживачів станом на 24.02.2022.

Згідно з рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 31.10.2022 № 1574 «Про початок опалювального періоду 2022-2023 років для споживачів виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» у Кременчуцькій міській територіальній громаді» опалювальний період 2022-2023 років для споживачів Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» у Кременчуцькій міській територіальній громаді вирішено розпочати з 01.11.2022.

Рішенням пленарного засідання 16 позачергової сесії 8 скликання Полтавської обласної ради від 30.09.2022 №477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго»» встановлено, що Полтавською обласною радою для споживачів послуг ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» встановлено тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій відповідно до додатку 1, двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії за категоріями споживачів відповідно до додатку 2, тарифи на послугу з постачання гарячої води за категоріями споживачів відповідно до додатку 3.

Господарський суд зазначив, що відповідач направляв позивачу рахунки на оплату теплової енергії відповідно до умов договору №4045 від 01.11.2022, в яких визначена вартість фактично наданої послуги з постачання теплової енергії (умовно-змінна частина двоставкового тарифу 5677,85 грн з ПДВ) та місячна абонентська плата за одиницю теплового навантаження (умовно-постійна частина двоставкового тарифу 175509,00 грн з ПДВ).

Позивач не надав до позову рахунки на оплату теплової енергії, водночас вказані обставини щодо направлення позивачу рахунків на оплату теплової енергії, в яких визначена вартість наданої послуги з постачання теплової за двоставковим тарифом, не заперечуються сторонами.

Колегією суддів встановлено, що позивач здійснював закупівлю теплової енергії у гарячій воді у відповідача на договірних засадах.

Так, 01.11.2022 між Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» та Комунальним некомерційним підприємством «Міська дитяча стоматологічна поліклініка» укладено індивідуальний договір №4045 від 01.11.2022, договір про закупівлю теплової енергії в гарячій воді №4045/2022 від 13.12.2022 та договір про закупівлю теплової енергії в гарячій воді №4045/2023 від 18.01.2023, умови яких є аналогічними за їх змістом.

Так, відповідно до пункту 1.1 договору №4045 від 01.11.2022 Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (виконавець) зобов`язується надавати Комунальному некомерційному підприємству «Міська дитяча стоматологічна поліклініка» (споживачу) послуги відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження будинку, а споживач зобов`язується своєчасно та у повному обсязі оплачувати надану послугу в строки та умовах цього договору.

Згідно з пунктом 1.1 договору про закупівлю теплової енергії в гарячій воді №4045/2022 від 13.12.2022 Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (учасник за договором) зобов`язується з 01.11.2022 по 31.12.2022 постачати позивачу (замовник за договором) теплову енергію в гарячій воді для забезпечення потреб теплових установок замовника, а замовник - прийняти і оплатити вартість використаної (купленої) теплової енергії в гарячій воді та здійснювати інші платежі згідно з умовами цього договору.

У пункті 1.1 договору про закупівлю теплової енергії в гарячій воді №4045/2023 від 18.01.2023 сторони погодили, що Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (учасник за договором) зобов`язується з 01.01.2023 по 31.12.2023 постачати позивачу (замовник за договором) теплову енергію в гарячій воді для забезпечення потреб теплових установок замовника, а замовник - прийняти і оплатити вартість використаної (купленої) теплової енергії в гарячій воді та здійснювати інші платежі згідно з умовами цього договору.

Пунктом 1.2 договору №4045/2022 від 13.12.2022 сторони погодили кількість товарної продукції: очікувані обсяги постачання теплової енергії з 01.11.2022 по 31.12.2022 становлять 17,000 Гкал.

Пунктом 1.2 договору №4045/2023 від 18.01.2023 сторони погодили кількість товарної продукції: очікувані обсяги постачання теплової енергії з 01.01.2023 по 31.12.2023 становлять 75,000 Гкал.

Відповідно до пункту 3.1 договору №4045/2022 від 23.12.2022 сума цього договору становить 49000,00 грн, у тому числі ПДВ 20% - 8166,67 грн. Сума цього договору є орієнтовною і буде визначатися, виходячи з тарифів, які встановлюються уповноваженими органами для учасника, та фактичного обсягу спожитої замовником товарної продукції.

Згідно з пунктом 3.1 договору №4045/2023 від 18.01.2023 сума цього договору становить 152600,00 грн, у тому числі ПДВ 20% - 25433,33 грн. Сума цього договору є орієнтовною і буде визначатися, виходячи з тарифів, які встановлюються уповноваженими органами для учасника, та фактичного обсягу спожитої замовником товарної продукції. Керуючись пунктом 7 ст.19 постанови №1178, сторони погодили, що у разі зміни регульованих цін (тарифів) на теплову енергію, яка постачається на підставі договору в порядку, передбаченому чинним законодавством України, ціна на такий товар може бути змінена шляхом укладання додаткової угоди, яка підписується уповноваженими представниками сторін та скріплюється їх печатками і є невід`ємною частиною договору (пункт 3.1 договорів).

Згідно з пунктами 10.1 договорів №4045/2022 від 13.12.2022, №4045/2023 від 18.01.2023 дані договори діють з дати їх укладення і до завершення воєнного стану, оголошеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні», але не пізніше ніж 31.12.2022, а у частині оплати за поставлений товар - до повного виконання сторонами узятих на себе зобов`язань. Відповідно до статті 631 Цивільного кодексу України умови договору поширюються на правовідносини, які відбулися між сторонами з 01.11.2022.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.

Частиною 4 статті 9 цього Закону встановлено, що структура плати виконавцю комунальної послуги визначається згідно з договором про надання відповідної комунальної послуги, укладеним за вимогами цього Закону.

Форма індивідуального договору про надання комунальної послуги, затверджена постановами Кабінету Міністрів України №1022, 1023 від 08.09.2021. Фактом приєднання споживача до умов індивідуального договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема, надання виконавцю підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка за надані послуги, факт отримання послуги.

Індивідуальні договори, що є публічними договорами приєднання та набули чинності з 01.12.2021 встановлюють порядок та умови надання послуги з постачання теплової енергії та послуги з постачання гарячої води, текст яких розміщено на офіційному сайті підприємства: http://te.pl.ua/tarifi/tarifi-dlya-potreb-nshih-spozhivachv/.

Відповідно до умов індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії, що розміщено на офіційному веб сайті підприємства, містить умову про застосування двоставкового тарифу.

У пункті 30 Індивідуального договору вказано, що споживач вносить однією сумою плату виконавцю, яка складається з: плати за послугу, визначеної відповідно до Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №830 (Офіційний вісник України, 2019, № 71, ст.2507), у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08.09.2021 №1022, та Методики розподілу, що розраховується, виходячи з розміру затвердженого уповноваженим органом тарифу та обсягу її споживання; плати за абонентське обслуговування в розмірі, визначеному виконавцем, але не вище граничного розміру, визначеного Кабінетом Міністрів України, інформація про яку розміщується на офіційному сайті підприємства: http://te.pl.ua/tarifi/tarifi-dlya-potreb-byudzhetnih-ustanov/.

У разі застосування двоставкового тарифу на послугу з постачання теплової енергії плата за послугу з постачання теплової енергії визначається як сума плати, розрахованої виходячи з умовно-змінної частини тарифу (протягом опалювального періоду), а також умовно-постійної частини тарифу (протягом року).

У пункті 31 Індивідуального договору вказано, що вартістю послуги є встановлений відповідно до законодавства тариф на теплову енергію, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.

Розмір тарифу зазначається на офіційному сайті підприємства: http://te.pl.ua/tarifi/tarifi-dlya-potreb-byudzhetnih-ustanov/.

У разі зміни зазначеного тарифу протягом строку дії цього договору новий розмір тарифу застосовується з моменту його введення в дію без внесення сторонами додаткових змін до цього договору. Виконавець зобов`язаний забезпечити їх оприлюднення на своєму офіційному сайті.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну ціни/тарифу на послугу виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачу з посиланням на рішення відповідного органу.

Як свідчать матеріали справи, починаючи з 01.11.2022 (з початку опалювального сезону) відповідач постачає теплову енергію в гарячій воді позивачу, що не заперечується сторонами.

Позивач зазначає, що відповідач застосував тарифи, визначені у додатку 2 рішення Полтавської обласної ради від 30.09.2022 №477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (далі - Рішення Полтавської обласної ради №477), опубліковане на офіційному сайті Полтавської обласної ради (https://oblrada-pl.gov.ua/sites/default/files/field/docs/477.pdf), встановлених для потреб інших споживачів (крім населення).

Відповідачем обрахована вартість послуги з постачання теплової енергії із застосуванням двоставкового тарифу для потреб інших споживачів (крім населення), встановленого додатком 2 до рішення Полтавської обласної ради №477 (5677,85 грн з ПДВ/Гкал як умовно-змінна частина тарифу та 175509,00 грн з ПДВ як умовно-постійна частина тарифу, місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження), що визнається сторонами у справі.

Вважаючи здійснені Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» розрахунки помилковими та такими, що суперечать приписам статті 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», позивач звернувся до Господарського суду Полтавської області з позовом про зобов`язання здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії, спожитої Комунальним некомерційним медичним підприємством «Міська дитяча стоматологічна поліклініка» за період з початку опалювального періоду 2022-2023 і до дня ухвалення відповідного рішення суду до рівня цін за послуги, що застосовувались станом на 24.02.2022.

Приймаючи оскаржуване рішення про відмову у позові, суд першої інстанції дійшов висновку, що розрахунок на оплату вартості теплової енергії за двоставковим тарифом на послугу з постачання теплової енергії, який встановлений додатком 2 до рішення Полтавської обласної ради №477 для бюджетних установ, відповідає вимогам чинного законодавства України.

Надаючи власну правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до частин 1, 2 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочин.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (частина 1 статті 626 Цивільного кодексу України).

За умовами частини 1 статті 627 Цивільного кодексу України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Ураховуючи встановлену ст.204 Цивільного кодексу України та неспростовану в межах цієї справи у порядку ст.215 цього Кодексу презумпцію правомірності означених договорів на відпуск теплової енергії у вигляді гарячої води та про закупівлю теплової енергії в гарячій воді, апеляційний господарський суд вважає їх належною у розумінні ст.11, 509 Цивільного кодексу України та ст.173, 174 Господарського кодексу України підставою для виникнення та існування обумовлених такими правовідносинами кореспондуючих прав і обов`язків сторін.

У силу положень статей 525, 526 Цивільного кодексу України та статті 193 Господарського кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, умов договору та вимог цього Кодексу, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частина 1 статті 632 Цивільного кодексу України передбачає, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом (частина 2 статті 632 Цивільного кодексу України).

Статтею 901 Цивільного кодексу України встановлено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно зі статтею 903 Цивільного кодексу України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Як правильно встановлено господарським судом, застосовані відповідачем до позивача тарифи відповідають тарифам, встановленим у додатку №2 до рішення пленарного засідання 16 позачергової сесії Полтавської обласної ради 8 скликання від 30.09.2022 №477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго». Так, умовно-змінна частина двоставкового тарифу для потреб бюджетних установ складає 5677,85 грн/Гкал, умовно-постійна частина двоставкового тарифу (місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження) становить 175509,00 грн.

Будь-яких інших тарифів, окрім тих, які були встановлені уповноваженими органами для Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», умовами укладених між сторонами договорів, не передбачено.

Крім того, підпунктом 3.1 договорів №4045/2022 про закупівлю теплової енергії в гарячій воді від 13.12.2022 та №4045/2023 про закупівлю теплової енергії в гарячій воді від 18.01.2023 сторони погодили, що у разі зміни регульованих цін (тарифів) на теплову енергію, яка постачається на підставі договору в порядку, передбаченому чинним законодавством України, ціна на такий товар може бути змінена шляхом укладання додаткової угоди, яка підписується уповноваженими представниками сторін та скріплюється їх печатками і є невід`ємною частиною договору.

Тобто, у договорі №4045/2022 про закупівлю теплової енергії в гарячій воді від 13.12.2022 та №4045/2023 про закупівлю теплової енергії в гарячій воді від 18.01.2023, укладених вже під час дії в Україні воєнного стану, сторони погодили застосування саме тих тарифів, які встановлені уповноваженими органами для Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», а також визначили, що ці тарифи є двоставковими.

У матеріалах справи відсутні докази укладення додаткових угод до договорів про закупівлю теплової енергії в гарячій воді стосовно зміни його умов, викладених у пункті 3.1 договорів, яким передбачено застосування саме тих тарифів, які були встановлені уповноваженими органами для відповідача.

Вказані договори, факт укладення яких позивач не заперечує, є чинними, їх не визнано недійсними у судовому порядку.

У даному провадженні предмет спору не стосується внесення змін до цих договорів (зокрема, щодо відтермінування запровадження двоставкового тарифу на період воєнного стану та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано), так само як і не входить до предмету розгляду у даній справі надання оцінки правомірності рішень Полтавської обласної ради, якими відповідачу надано дозвіл на встановлення двоставкових тарифів на теплову енергію.

Відповідно ст.525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як обгрунтовано встановлено господарським судом, умовами укладених між сторонами договорів не передбачено права чи обов`язку відповідача самостійно встановлювати, змінювати чи здійснювати перерахунок тарифів на послуги з постачання теплової енергії позивачу за вказаними договорами.

Разом з тим, встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону належать до повноважень органів місцевого самоврядування (пункт 2 частини 3 статті 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).

Згідно з частиною 5 статті 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» ціною послуги з постачання теплової енергії є тариф на теплову енергію для споживача, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.

Частиною 3 статті 20 Закону України «Про теплопостачання» встановлено, що тарифи на виробництво теплової енергії, у тому числі на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, на транспортування та постачання теплової енергії встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та органами місцевого самоврядування у межах повноважень, визначених законодавством.

Приписами статті 16-1 Закону України «Про теплопостачання» передбачено, що до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій при регулюванні діяльності у сфері теплопостачання належить, зокрема, ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках), транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії в обсягах, що не перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами).

Пунктом 1.6 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.03.2017 №308, визначено, що обласні та Київська міська державні адміністрації здійснюють ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії суб`єктів господарювання у разі, якщо суб`єкт господарювання провадить (має намір провадити) діяльність з виробництва теплової енергії (крім виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях, когенераційних установках та установках з використанням альтернативних джерел енергії) на виробничих об`єктах, що розташовані на території відповідної області України (території міста Київ).

При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен здійснювати продаж виробленої теплової енергії за тарифами, що встановлюються уповноваженим законом державним колегіальним органом або органами місцевого самоврядування в межах наданих повноважень (підпункт 9 пункту 3.2 Ліцензійних умов).

Пунктом 37 частини 1 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що питання щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств.

Як правомірно встановлено господарським судом та підтверджується матеріалами справи, Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» внесено до ліцензійного реєстру суб`єктів господарювання (ліцензіатів), які здійснюють господарську діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії (в тому числі з використанням альтернативних видів палива) у Полтавській області (https://poda.gov.ua/attachments/155628) (а.с.109, том 1).

Згідно зі Статутом Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» засноване на майні спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Полтавської області, засновником підприємства є Полтавська обласна рада (http://te.pl.ua/spozhivacham/naselennyu/dovdkov-ta-nformacyn-materali/statut-pdpriyemstva/).

Таким чином, тарифи на постачання теплової енергії відповідачем встановлюються Полтавською обласною радою.

Частиною 3 статті 189 Господарського кодексу України визначено, що суб`єкти господарювання використовують у своїй діяльності вільні та державні регульовані ціни.

Вільні ціни визначаються на всі види продукції (робіт, послуг), за винятком тих, на які встановлено державні регульовані ціни. Вільні ціни визначаються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін, а у внутрішньогосподарських відносинах - також за рішенням суб`єкта господарювання (ст.190 Господарського кодексу України).

Державні регульовані ціни, у розумінні частин 1 - 2 статті 191 Господарського кодексу України, запроваджуються Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень у встановленому законодавством порядку. Державне регулювання цін здійснюється згідно із Законом України «Про ціни і ціноутворення».

Приписами пункту 4 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 (надалі - Порядок №869), визначено, що під час формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води суб`єктами господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад, вимоги цього Порядку в частині формування тарифів для кожної окремої територіальної громади (у разі провадження ліцензованої діяльності та надання комунальних послуг у декількох територіальних громадах) на таких суб`єктів господарювання не поширюються.

Оскільки Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» є суб`єктом господарювання, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області та провадить ліцензовану діяльність і надає комунальні послуги у декількох територіальних громадах у межах Полтавської області, відтак, з урахуванням вищенаведених приписів пункту 4 Порядку №869, відповідач не зобов`язаний ініціювати розгляд питання щодо встановлення окремого тарифу для споживачів м.Кременчука.

Ураховуючи встановлені обставини справи та наведені норми чинного законодавства, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок господарського суду про те, що відповідач не має права самостійно встановлювати тарифи на постачання теплової енергії споживачам, у тому числі позивачу, отже, і не може самостійно їх змінити.

Крім того, колегія суддів бере до уваги, що рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №440/6193/23, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2024, позов Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області до Полтавської обласної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», про визнання протиправним та нечинним рішення, а саме, пункт 1 рішення Полтавської обласної ради від 30.09.2022 №477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» в частині встановлення ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» двоставкових тарифів на послугу з постачання теплової енергії за категорією споживачів «Для потреб бюджетних установ» відповідно до додатку 2, залишено без задоволення.

Щодо посилання апелянта на ту обставину, що відповідачем при нарахуванні вартості спожитої позивачем теплової енергії порушено вимоги Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» №2479-IX, який набрав чинності 19.08.2022 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), колегія зазначає таке.

Частиною 1 статті 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» встановлено, що протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на: послуги з розподілу природного газу; теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

Водночас, вказана норма Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» не є нормою-приписом (зобов`язанням) та не містить вимог до постачальників, які здійснюють постачання теплової енергії за регульованими тарифами (до числа яких належить відповідач), щодо вчинення певних дій (внесення змін до договорів, здійснення перерахунку наданих послуг, тощо).

Відповідне положення законодавства є спеціальною нормою, яка містить заборону, тобто вимогу про зобов`язання утриматися від вчинення певної дії (підвищення тарифів) та адресована суб`єктам, які наділені відповідними владними повноваженнями стосовно прийняття таких тарифів або внесення змін до них шляхом підвищення, натомість відповідач до числа таких суб`єктів не віднесений, а у своїй діяльності керується встановленими Полтавською обласною радою тарифами, що спростовує доводи заявника апеляційної скарги в цій частині.

При цьому колегія суддів погоджується з висновком господарського суду про те, що тарифи, які встановлені рішенням Полтавської обласної ради №477, залишились на рівні тарифів, встановлених рішенням Полтавської обласної ради №286 від 21.10.2021 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій, які були введені в дію з 01.11.2021.

Тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, які були встановлені Полтавською обласною радою для відповідача станом на 24.02.2022, не змінювались (не підвищувалися) після набрання чинності Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування».

Відтак, доводи позивача щодо порушення відповідачем мораторію на підвищення тарифів, запровадженого Законом України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», колегія суддів вважає безпідставними, а визначення відповідачем вартості теплової енергії за двоставковим тарифом на послугу з постачання теплової енергії, який встановлений додатком 2 до рішення Полтавської обласної ради №477 для бюджетних установ, відповідає як умовам укладених між сторонами у справі договорів, так і вимогам чинного законодавства України.

Колегія суддів також вважає необґрунтованим посилання апелянта на рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 13.01.2023 №86, яким внесено зміни до рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 №1508, у пункті 1 якого зобов`язано ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» застосовувати до своїх споживачів у м.Кременчуці тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, розмір яких не перевищує рівень тарифів, що застосовувались до цих споживачів станом на 24.02.2022, та здійснити перерахунок вартості плати за комунальні послуги споживачам у м.Кременчуці за період, у якому нарахована ціна за послугу вище, ніж станом на 24.02.2022 у м.Кременчуці, шляхом зменшення плати.

Відповідні висновки судової колегії мотивовані тим, що рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 03.10.2023 у справі №440/4765/23 адміністративний позов ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області про визнання протиправними та скасування рішень задоволено частково; визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 13.01.2023 №86 «Про внесення змін до рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 №1508» у частині внесення змін до рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 №1508 «Про визнання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води» про зобов`язання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» застосовувати до своїх споживачів у м.Кременчуці тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, розмір яких не перевищує рівень тарифів, що застосовувалися до цих споживачів станом на 24.02.2022, та здійснити перерахунок вартості плати за комунальні послуги споживачам у м.Кременчуці за період, у якому нарахована ціна за послугу вище, ніж станом на 24.02.2022 у м.Кременчуці, шляхом зменшення плати.

Щодо твердження позивача про те, що висновки господарського суду про відсутність порушень ст.1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» є такими, що суперечать висновкам Верховного Суду, викладених у постанові від 04.04.2024 у справі №917/730/23, колегія суддів відхиляє такі доводи, з огляду на те, що касаційне провадження у вказаній справі закрито, оскільки скаржником не доведено необхідності у формуванні правового висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у спірних правовідносинах. Відтак, правовий висновок у справі №917/730/23 не сформований, а прийняте рішення не є релевантним до даної справи.

Ураховуючи, що суд першої інстанції ухвалив рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення Господарського суду Полтавської області від 24.04.2024 у справі №917/1310/23 - без змін.

З урахуванням приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на заявника апеляційної скарги.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча стоматологічна поліклініка» залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Полтавської області від 24.04.2024 у справі №917/1310/23 залишити без змін.

Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження до Верховного Суду передбачені статтями 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 30.09.2024.

Головуючий суддя О.А. Пуль

Суддя Я.О. Білоусова

Суддя Л.М. Здоровко

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.09.2024
Оприлюднено01.10.2024
Номер документу121951674
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —917/1310/23

Ухвала від 21.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Малашенкова Т.М.

Ухвала від 19.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Малашенкова Т.М.

Ухвала від 19.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Малашенкова Т.М.

Ухвала від 30.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Малашенкова Т.М.

Ухвала від 28.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Малашенкова Т.М.

Ухвала від 24.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Малашенкова Т.М.

Постанова від 26.09.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Пуль Олена Анатоліївна

Ухвала від 23.09.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Пуль Олена Анатоліївна

Ухвала від 22.08.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Пуль Олена Анатоліївна

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Пуль Олена Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні