СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення
30 вересня 2024 року Справа № 480/14114/21
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Кравченка Є.Д., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми заяву позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради про визнання дій протиправними та стягнення коштів,
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 16.05.2022 позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради щодо невиплати ОСОБА_1 разової грошової допомоги до 5 травня 2021 у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради (41615, Сумська область, м. Конотоп, пр-т. Миру, 6, код ЄДРПОУ 03198042) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) разову грошову допомогу до 5 травня 2021 року як учаснику бойових дій у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум. У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.
На виконання зазначеного рішення Сумським окружним адміністративним судом видано 12.10.2022 виконавий лист по справі № 480/14114/21, зі строком пред`явлення до виконання до 17.06.2025 щодо зобов`язання Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради (41615, Сумська область, м. Конотоп, пр-т. Миру, 6, код ЄДРПОУ 03198042) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) разову грошову допомогу до 5 травня 2021 року як учаснику бойових дій у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум.
У подальшому, до суду від позивача надійшла заява про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення, яка мотивована тим, що станом на 23.08.2024, незважаючи на відкрите виконавче провадження, накладений штраф, відповідачем по справі рішення Сумського окружного адміністративного суду від 16 травня 2022 року у справі №480/14114/21 умисно не виконується.
Ухвалою суду від 04.09.2024 вказану заяву призначено до розгляду в порядку письмового провадження. Також, вказаною ухвалою встановлено Управлінню соціального захисту населення Конотопської міської ради п`ятиденний строк з дня отримання даної ухвали для надання письмових пояснень на заяву позивача про встановлення судового контролю.
Від Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради надійшли додаткові пояснення, в яких представник зазначив, що на виконання виконавчого листа Сумського окружного адміністративного суду від 12.10.2022 № 480/14114/21 ОСОБА_1 управлінням соціального захисту населення Конотопської міської ради (далі-управління) призначено разову грошову допомогу до 5 травня 2021 року як учаснику бойових дій у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком з урахуванням раніше виплачених сум згідно розпорядження №105/21 від 12.12.2022, про що повідомлено державного виконавця.
Виплата вказаної допомоги буде здійснюватися відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2021 № 902 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду» (зі змінами), згідно черги № 148. Про потребу у виділенні вказаних коштів було повідомлено Департамент соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації в січні 2023 року та до сьогодні щомісяця повідомляється.
Водночас, представник просить суд врахувати, що відповідно до Бюджетного кодексу України управління є бюджетною установою, а тому всі кошті на рахунках є цільовими і не можуть бути використані на інші цілі. На сьогодні на рахунки управління для виконання судових рішень 2 напрямку надійшли кошти для виконані рішень судів 57 черги.
Таким чином, на переконання представника, дії управління щодо виконання виконавчого листа Сумського окружного адміністративного суду від 12.10.2022 №480/14114/21 є правомірними та виконані в повному обсязі як це вимагають приписи постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2021 № 902 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду».
Дослідивши матеріали справи та доводи поданої заяви, суд вважає за необхідне заяву про встановлення судового контролю задовольнити, враховуючи наступне.
Відповідно до ст. 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Відповідно до ст.ст. 14, 370 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.
Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Порядок реалізації адміністративним судом функцій судового контролю у спосіб встановлення для відповідача у справі обов`язку подати звіт про виконання судового рішення передбачений нормами ст. 382 КАС України.
Згідно ч. 1 ст. 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ч. 2 ст. 382 КАС України).
Аналіз зазначених положень дає підстави для висновку про те, що встановлення судового контролю за виконанням судових рішень є заходом превентивного впливу на відповідача у справі з метою своєчасного виконання свої зобов`язань у межах відповідної справи.
Тобто встановлення судового контролю при ухваленні судового рішення по суті позовних вимог попереджує неналежне виконання відповідачем обов`язків, що виникли внаслідок задоволення позовних вимог позивача.
При цьому, норми статей 244 - 246 КАС України не передбачають права суду встановлювати судовий контроль при ухваленні рішення, тому питання встановлення судового контролю необхідно вирішувати саме на стадії виконання судового рішення.
Як вбачається з матеріалів справи, рішення у даній справі набрало законної сили 16.06.2022 та Сумським окружним адміністративним судом видано 12.10.2022 виконавий лист по справі № 480/14114/21, зі строком пред`явлення до виконання до 17.06.2025 щодо зобов`язання Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради (41615, Сумська область, м. Конотоп, пр-т. Миру, 6, код ЄДРПОУ 03198042) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) разову грошову допомогу до 5 травня 2021 року як учаснику бойових дій у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум.
Як зазначає представник відповідача, на виконання виконавчого листа Сумського окружного адміністративного суду від 12.10.2022 № 480/14114/21 ОСОБА_1 управлінням соціального захисту населення Конотопської міської ради призначено разову грошову допомогу до 5 травня 2021 року як учаснику бойових дій у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком з урахуванням раніше виплачених сум згідно розпорядження № 105/21 від 12.12.2022.
Водночас, представник зауважив, що виплата вказаної допомоги буде здійснюватися відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2021 № 902 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду» (зі змінами), згідно черги № 148. На сьогодні на рахунки управління для виконання судових рішень 2 напрямку надійшли кошти для виконані рішень судів 57 черги.
Оцінюючи вказані доводи відповідача суд зауважує, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань (рішення ЄСПЛ від 08 листопада 2005 року у справі "Кечко проти України").
Відтак, обмежене фінансування жодним чином не впливає на наявність чи відсутність у позивача права на нарахування грошової допомоги до 5 травня 2021 року як учаснику бойових дій, що було предметом спору у цій справі.
Саме на державу покладено обов`язок дбати про те, щоб остаточні рішення, винесені проти її органів, установ чи підприємств, виконувалися відповідно до зазначених вище вимог Конвенції. Держава не може виправдовувати нестачею коштів невиконання судових рішень, винесених проти неї або проти установ чи підприємств, які перебувають в державній власності або контролюються державою. Держава несе відповідальність за виконання остаточних рішень, якщо чинники, які затримують чи перешкоджають їх повному й вчасному виконанню, перебувають у межах контролю органів влади.
Таким чином, враховуючи, що рішення суду по даній справі, на момент розгляду даної заяви відповідачем у повному обсязі не виконано, виплату нарахованої допомоги проведено не було, а протилежного відповідачем не доведено, з метою повного захисту прав, свобод та інтересів позивача, суд вважає за необхідне заяву позивача про встановлення судового контролю задовольнити та встановити судовий контроль за виконанням рішення в даній справі, зобов`язавши Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради подати до суду звіт про виконання рішення суду протягом 60 днів з дня набрання даною ухвалою законної сили.
Керуючись ст. ст. 248, 256, 295, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення - задовольнити.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Конотопської міської ради протягом 60 днів з дня набрання даною ухвалою законної сили подати до Сумського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду від 16.05.2022 у справі № 480/14114/21.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.
Суддя Є.Д. Кравченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2024 |
Оприлюднено | 02.10.2024 |
Номер документу | 121969971 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Є.Д. Кравченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні