УХВАЛА
про зміну порядку виконання рішення суду
30 вересня 2024 року Справа № 580/177/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В.,
за участю:
секретаря судового засідання Могили І. В.,
представника заявника Кутузи О. Г. (за довіреністю),
представника позивача Вишневої Ю. В. (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду клопотання управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області про зміну способу та порядку виконання рішення суду в адміністративній справі № 580/177/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасимакбуд» до Черкаської міської ради про визнання протиправною бездіяльності щодо розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та зобов`язання розглянути таке клопотання,
встановив:
18.09.2024 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області із клопотанням про зміну способу та порядку виконання рішення суду в адміністративній справі № 580/177/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасимакбуд» до Черкаської міської ради про визнання протиправною бездіяльності щодо розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та зобов`язання розглянути таке клопотання, в якому просить змінити спосіб та порядок виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 07.03.2023 по справі № 580/177/23, а саме «за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 25212542) з відкритих в управлінні Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області рахунків Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 38764676) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасимакбуд» судового збору у сумі 2 684,00 грн».
В обгрунтування клопотання заявник зазначив, що примусове виконання рішення суду в частині стягнення витрат зі сплати судового збору неможливе, оскільки Черкаська міська рада не перебуває на казначейському обслуговуванні в управлінні Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області та немає відкритих бюджетних рахунків в управлінні. Натомість, відкриті бюджетні рахунки про здійснення розрахунково-касового обслуговування має Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради.
Ухвалою від 23.09.2024 суд призначив судове засідання для розгляду клопотання управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області про зміну способу та порядку виконання рішення суду в адміністративній справі № 580/177/23 на 30.09.2024.
У судовому засіданні представник заявника клопотання підтримала, просила змінити порядок виконання рішення суду.
Представник позивача просила задовольнити подане представником Казначейства клопотання.
Черкаська міська рада (відповідач у справі) явку свого представника в судове засідання не забезпечила.
Відповідно до ч. 2 ст. 378 Кодексу адміністративного судочинства України заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Враховуючи зазначене, неявка представника відповідача не перешкоджає судовому розгляду вказаного клопотання відповідно до положень ч. 2 ст. 378 КАС України.
Розглянувши подане клопотання та матеріали справи, суд зазначає таке.
Ч. 3 ст. 378 КАС України встановлює, що підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Суд вважає за необхідне зазначити, що встановлення способу і порядку виконання судового рішення передбачає встановлення відмінного способу, від встановленого в судовому рішенні, або порядковість дій щодо виконання судового рішення, тобто врегулювання поведінки боржника та за необхідності стягувача.
Підставою для зміни чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення обставини, що роблять виконання судового рішення неможливим.
Під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти вжиття адміністративним судом нових заходів для реалізації рішення. Ці заходи повинні забезпечити виконання конкретного судового рішення.
Суд встановив, що рішенням суду від 07.03.2023, що набрало законної сили 22.08.2023, у справі №580/177/23 Черкаський окружний адміністративний суд, зокрема, стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасимакбуд» (вул. 30-річчя Перемоги, 70, м. Черкаси, 18024, код ЄДРПОУ 44852178) судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн.
На виконання зазначеного рішення суду Черкаський окружний адміністративний суд 05.09.2024 видав виконавчий лист № 580/177/23 про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасимакбуд» (вул. 30-річчя Перемоги, 70, м. Черкаси, 18024, код ЄДРПОУ 44852178) судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. Боржником у зазначеному виконавчому листі від 05.09.2024 № 580/177/23 зазначено Черкаську міську раду.
Відповідно до статті 6 Закону України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 № 1404-VIII рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, рішення про стягнення коштів за час роботи стягувача на посаді помічника-консультанта народного депутата України, у тому числі при звільненні з такої посади, виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
П. 47 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України визначено, що розпорядник бюджетних коштів - бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов`язань, довгострокових зобов`язань за енергосервісом, довгострокових зобов`язань у рамках державно-приватного партнерства, середньострокових зобов`язань у сфері охорони здоров`я та здійснення витрат бюджету.
Згідно з ч. 1 ст. 22 Бюджетного кодексу України за обсягом наданих повноважень розпорядники бюджетних коштів поділяються на головних розпорядників бюджетних коштів та розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, - місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.
Пунктом 9 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного Кодексу України передбачено, що до законодавчого врегулювання безспірного списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання.
Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.
Отже, безспірне списання коштів за рішеннями суду згідно з наведеними нормами провадиться виключно з боржника розпорядника бюджетних коштів.
Механізм виконання рішень про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, визначено Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 (далі Порядок № 845).
Згідно з абз. 3 п. 2 зазначеного Порядку боржники - визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники бюджетних коштів (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків із спеціальним режимом використання.
Згідно з пунктом 2 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників безспірне списання - це операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів па підставі виконавчих документів.
Пунктом 3 Порядку № 845 передбачено, що рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Згідно з пп. 3 п. 9 Порядку № 845 орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли, зокрема, боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із Законом України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень.
П. 24 Порядку № 845 визначає, що стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник (відкриті рахунки), або за його місцезнаходженням документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку.
Статтями 1, 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР) встановлено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Відповідно до ст. 10 цього Закону № 280/97-ВР зазначено, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
З заявленого клопотання вбачається, що Черкаська міська рада (код ЄДРПОУ 25212542) не обслуговується в Управлінні та не має відкритих рахунків в органах Казначейства.
Підпунктом 3 пункту 9 Порядку № 845 визначено, що орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві, у разі, коли боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішення суду про стягнення коштів, боржником, за яким є державний орган згідно із Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».
Тому, суд зауважує, що оскільки Черкаська міська рада є органом місцевого самоврядування, відповідно Закон України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» на неї не розповсюджується, позаяк відповідно до ч. 1 ст. 2 зазначеного Закону держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів, боржником за яким є: державний орган, державне підприємство та юридична особа, примусово реалізація майна якої заборонена відповідно до законодавства.
Відповідно до додатку № 3 рішення міської ради «Про бюджет Черкаської міської територіальної громади на 2024 рік (2357600000)» від 22.12.2023 № 51-41 департаменти/ управління Черкаської міської ради визначені головними розпорядниками, між якими здійснюється розподіл повноважень Черкаської міської ради та її виконавчого комітету.
Так, саме департаменти/управління, як юридичні особи - головні розпорядники (розпорядники) бюджетних коштів Черкаської міської територіальної громади, мають відкриті рахунки в органах казначейства та обслуговуються в Управлінні. Кожен з департаментів/управлінь відповідальний за конкретний визначений напрямок діяльності виконавчого комітету Черкаської міської ради.
Відповідно до ст. 129-1 Конституції України з метою виконання судових рішень рішенням Черкаської міської ради від 28.03.2024 № 55-9 затверджено Програму забезпечення виконання судових рішень на 2024-2025 роки. Відповідальним виконавцем Програми забезпечення виконання судових рішень на 2024-2025 роки визначено Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради.
Виконавчий лист Черкаського окружного адміністративного суду від 05.09.2024 № 580/177/23, виданий на виконання рішення суду від 07.03.2023, в частині стягнення судового збору з Черкаської міської ради у сумі 2 684,00 грн включено до Програми забезпечення виконання судових рішень на 2024-2025 роки.
Відповідно до Положення про управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 14.07.2022 № 27-1, Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради є виконавчим органом Черкаської міської ради, підконтрольний та підзвітний Черкаській міській раді. Основними напрямками діяльності якого є організація та ведення претензійної і позовної роботи, представництво інтересів Черкаської міської ради, її виконавчих органів та Черкаського міського голови в судах та інших органах під час розгляду правових питань і спорів; участь в організації виконання та здійснення контролю за виконанням судових рішень виконавчими органами Черкаської міської ради.
Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради є одним з головних розпорядників бюджетних коштів Черкаської міської територіальної громади, має відкриті рахунки в органах Казначейства та обслуговується в Управлінні.
Отже, органи Казначейства можуть здійснювати безспірне списання коштів за рахунок бюджетних асигнувань боржників з рахунків, які відкриті в органах Казначейства, а у Черкаської міської ради відсутні відкриті рахунки в органах Казначейства, у зв`язку з цим неможливо виконання вказаного вище рішення суду.
Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку про наявність підстав змінити порядок виконання рішення суду у цій справі та стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 25212542) з відкритих в управлінні Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області рахунків Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 38764676) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасимакбуд» судового збору у сумі 2 684,00 грн.
Керуючись ст. 241-243, 248, 256, 378 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ухвалив:
Клопотання управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області про зміну способу та порядку виконання рішення суду в адміністративній справі № 580/177/23 задовольнити.
Змінити порядок виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 07.03.2023 по справі № 580/177/23 та стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 25212542) з відкритих в управлінні Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області рахунків Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 38764676) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасимакбуд» судового збору у сумі 2 684,00 грн.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 15 днів від дати виготовлення повного тексту.
Повний текст ухвали виготовлений 30.09.2024.
Суддя Алла РУДЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2024 |
Оприлюднено | 02.10.2024 |
Номер документу | 121971013 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Алла РУДЕНКО
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Парінов Андрій Борисович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні