ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2024 рокуЛьвівСправа № 813/708/18 пров. № А/857/10125/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі :
головуючого судді :Кухтея Р.В.,
суддів :Гуляка В.В., Шевчук С.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 17 квітня 2024 року про відстрочення виконання судового рішення (постановлену головуючим-суддею Коморним О.І., час проголошення судового рішення 11 годин 39 хвилин у м. Львові, повний текст суового рішення виготовлено 17 квітня 2024 року) у справі за адміністративним позовом Заступника військового прокурора Львівського гарнізону в інтересах держави, уповноваженим органом якої здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах Головне управління ДПС у Львівській області про стягнення з Державного підприємства Міністерства оборони України Західвійськбуд податкового боргу,
в с т а н о в и в :
У лютому 2018 року Заступник військового прокурора Львівського гарнізону звернувся в суд в інтересах держави в особі Головного управління ДФС у Львівській області із адміністративним позовом до Державного підприємства Міністерства оборони України Західвійськбуд (далі - ДП МОУ Західвійськбуд, Підприємство, відповідач), в якому з урахуванням збільшення позовних вимог просив стягнути з ДП МОУ Західвійськбуд податковий борг в сумі 412662,04 грн.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 23.03.2018 позовні вимоги були задоволені повністю. Стягнуто з ДП МОУ Західвійськбуд до бюджету з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника та з рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, кошти за податковим боргом в сумі 412662,24. Відстрочено виконання рішення суду строком на 1 рік.
08.04.2024 ДП МОУ Західвійськбуд звернулося до суду із заявою про відстрочення виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23.03.2018 по справі №813/708/18 терміном на один рік, яка мотивована неможливістю негайного виконання рішення суду з огляду на відсутність коштів. Заявляє, що все рухоме та нерухоме майно, а також рахунки Підприємства залишаються арештованими органами державної виконавчої та податкової служб у зв`язку з наявною заборгованістю, яка виникла до 2015 року. Протягом 2023-2024 року органами державної виконавчої служби з Підприємства будло примусово стягнуто 25,9 тис.грн. Вказує, що основна частина коштів, які знаходяться на банківських рахунках, використовується для виплати заробітної плати працівникам та нарахувань з неї, а також для сплати загальнообов?язкових платежів до Державного бюджету України. Протягом 2023 та 1 кварталу 2024 років було нараховано та виплачено заробітну плату у загальній сумі 2275,1 тис.грн (в тому числі допомога по тимчасовій непрацездатності за рахунок підприємства 34,3 тис.грн), фонд оплати праці працівників становив 1807 тис.грн та сплачено : 422,8 тис.грн податку на доходи фізичних осіб, 35,7 тис.грн військового збору, 486,9 тис.грн єдиного соціального внеску. Облікова кількість штатних працівників підприємства становить 17 осіб. Заробітна плата сплачується вчасно, станом на сьогодні заборгованість із нарахування та виплати заробітної плати відсутня. За 2023, 2024 роки нараховано та сплачено 65,9 тис.грн земельного податку з юридичних осіб. Також зазначає, що протягом 2023-2024 років було нараховано 1010,3 тис.грн та сплачено 999,2 тис.грн податку на додану вартість. Всі платежі здійснюються вчасно. Решту коштів спрямовує на погашення боргів, згідно судових рішень, податкового боргу, оплату комунальних послуг та інші розрахунки. Заявник просить врахувати розміщення підприємства на території військового містечка та поблизу критичної інфраструктури (залізниця, нафтобаза, електропідстанція Львів-2) протягом 2022 та частково 2023 року підприємство діяльність не здійснювало, нарахування за оренду нерухомого майна зупинилось. Незважаючи на воєнний стан в Україні, Підприємство продовжує свою діяльність, сплачує всі обов?язкові платежі до міського та державного бюджетів та не скорочує штат працівників. Враховуючи специфіку ДП МОУ Західвійськбуд в будівельній галузі, МОУ сплановано залучення Підприємства до відновлення та будівництва об?єктів військової інфраструктури та житла. На даний час МОУ Підприємство залучено до проведення технічного нагляду за будівництвом об?єктів - військової інфраструктури.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 відстрочено виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23.03.2018 по справі №813/708/18 строком на 1 (один) рік.
Не погодившись з ухвалою суду першої інстанції, ГУ ДПС подало апеляційну скаргу, в якій через неправильне застосування норм матеріального та порушення норм процесуального права просить її скасувати та відмовити заявнику у задоволенні заяви про відстрочення виконання судового рішення.
В обгрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що ДП МОУ Західвійськбуд поданою заявою лише бажає ухилитися від реального виконання рішення суду, не шукає жодних способів для погашення заборгованості, що в свою чергу несе втрати бюджету. Проте, обов`язком будь-якого платника податків є сплата податків і зборів. При цьому, Верховний суд неодноразово звертав увагу на те, що заходи відстрочення або розстрочення виконання судового рішення не повинні створювати боржнику можливість ухилятися від його виконання. До уваги повинні братися не лише реальний майновий стан боржника, але й його наміри, що свідчать про бажання виконати рішення.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить залишити її без задоволення, а оскаржувану ухвалу без змін.
Згідно п.1 ч.1 ст.311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наявні по справі матеріали та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а ухвалу суду першої інстанції без змін, виходячи з наступного.
Постановляючи оскаржувану ухвалу, суд першої інстанції дійшов висновку, що враховуючи виплати заробітної плати працівникам та нарахувань з неї, а також сплати загальнообов`язкових платежів до Державного бюджету України, також введення воєнного стану, виконання рішення суду від 23.03.2018 по даній справі суттєво вплине на і так скрутний фінансовий стан боржника, а зупинення діяльності Підприємства та звільнення його працівників не забезпечить справедливу рівновагу між вимогами загальних інтересів і вимогами захисту основних прав людини. З урахуванням поданих заявником доказів суд вважав за необхідне відстрочити виконання рішення суду строком на 1 (один) рік.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права, а також при повному, всебічному та об`єктивному з`ясуванні всіх обставин, що мають значення для справи, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.1291 Конституції України, судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Отже, судове рішення виконується безпосередньо і для його виконання не вимагається ухвалення будь-яких інших, додаткових судових рішень.
Суб`єктами, на яких поширюється обов`язковість судових рішень є органи державної влади і органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, посадові чи службові особи та громадяни.
Відповідно до ч.1 ст.370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Виконання рішень суду про стягнення коштів з державного підприємства або юридичної особи здійснюється в порядку, визначеномуЗаконом України Про виконавче провадження, з урахуванням особливостей, встановленихЗаконом України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень (ч.1 ст.4 Закону України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень).
Частиною першою статті 33 Закону України Про виконавче провадження передбачено, що за наявності обставин, які ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим (хвороба сторони виконавчого провадження, відрядження сторони виконавчого провадження, стихійне лихо тощо), сторони мають право звернутися до суду, який розглядав справу як суд першої інстанції, із заявою про відстрочку або розстрочку виконання рішення. Рішення про розстрочку виконується в частині та у строки, встановлені цим рішенням.
Відповідно до ч.1 ст.378 КАС України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Згідно ч.3 ст.378 КАС України, підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Частиною четвертою статті 378 КАС України визначено, що вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує : 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Згідно ч.5 ст.378 КАС України, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.
Проаналізувавши вищевказані норми, колегія суддів зазначає, що підставою для відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим адміністративним судом способом. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору та інші обставини справи.
Підставою для відстрочення/розстрочення виконання рішення є звернення особи із заявою до суду про відстрочення/розстрочення з обумовленням причин неможливості виконати судове рішення у встановлений законом строк, тобто за доведеністю обставин, що ускладнюють його виконання, або роблять його неможливим.
Вказана норма КАС України не містить конкретного переліку обставин для відстрочення/розстрочення виконання судового рішення, а лише встановлює критерії для їх визначення у вигляді істотного ускладнення виконання рішення або неможливості його виконання.
Разом з тим, під обґрунтованими підставами слід розуміти наявність виключних обставин, які є об`єктивно непереборними, тобто такими, що ускладнюють або унеможливлюють виконання рішення суду у раніше встановлений судом спосіб. Наявність таких обставин має бути підтверджено належними та допустимими доказами.
Вирішуючи питання про відстрочення/розстрочення виконання рішення, суд із певною свободою розсуду повинен враховувати майнові інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини кожної сторони у виникненні спору, наявність надзвичайних непереборних подій, інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини (зокрема, ненадання (несвоєчасне надання) бюджетних асигнувань або бюджетних зобов`язань заявнику та/або недоведення (несвоєчасне доведення) фінансування видатків до заявника - отримувача бюджетних коштів в обсязі, достатньому для своєчасного виконання ним грошових зобов`язань та/або погашення податкового боргу).
Як зазначив Конституційний Суд України у Рішенні від 26.06.2013 №5-рп/2013, розстрочення виконання рішення суду означає виконання його частинами, встановленими судом, з визначеним інтервалом у часі; строки виконання рішення частинами (сплата грошових сум частками тощо) визначаються судом.
Конституційний Суд України також зазначив, що розстрочення виконання рішення має базуватися на принципах співмірності та пропорційності з метою забезпечення балансу прав і законних інтересів стягувачів і боржників. При встановленні можливості розстрочення виконання рішення, суд не може змінювати суті винесеного у справі рішення.
При цьому, колегія суддів зазначає, що питання розстрочення або відстрочення рішення суду знаходяться в площині процесуального права.
Колегія суддів зазначає, що при вирішенні питання відстрочення виконання судового рішенняв порядку ст.378 КАС України в частині правової оцінки наданих заявником доказів суд повинен дослідити питання про те, чи достатньо наведених заявником обставин для прийняття рішення про розстрочення виконання судового рішення, яким стягнуто податковий борг
Згідно ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихст.78 цього Кодексу.
При розгляді заяви щодо розстрочення виконання судового рішення необхідно виходити з міркувань доцільності та об`єктивної необхідності надання саме таких строків розтермінування виконання рішення в цілому. Наявність підстав має бути доведена боржником.
Відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення застосовується з метою зменшення надмірного тягаря на боржника, якщо такий тягар може призвести до виникнення ситуації, за якої виконання судового рішення стане взагалі неможливим.
При цьому, інститут розстрочення виконання судового рішення спрямований на вжиття таких заходів, які б дозволили виконати боржнику судове рішення протягом певних проміжків часу у відповідних частинах.
Судом першої інстанції надано оцінку обставинам, які істотно ускладнюють виконання рішення, на які ДП МОУ Західвійськбуд посилалась у своїй заяві.
Так, на підтвердження скрутного матеріального та фінансового стану відповідачем до матеріалів справи було надано копію форми 1 Баланс підприємства станом на 31.12.2023, копію форми 2 Звіт про фінансові результати за 2023 рік, копію фільтрованої виписки за період з 01.01.2023 по 04.04.2024.
Разом з тим, колегія суддів враховує, що у Підприємства банківські рахунки, все рухоме та нерухоме майно залишаються арештованим органами державної виконавчої та податкової служб у зв?язку із наявною заборгованістю, яка виникла до 2015 року.
Крім того, як вірно зазначив суд першої інстанції, ДП МОУ Західвійськбуд є структурним підрозділом органу державної виконавчої влади - МОУ та засноване на майні Збройних Сил України, є госпрозрахунковим підприємством, яке отримує основний дохід виключно за рахунок здійснення своєї господарської діяльності. Державне підприємство не отримує дотацій та пільг з державного бюджету.
Колегія суддів вважає, що заявником доведено наявність обставин, які суттєво ускладнюють або унеможливлюють виконання судового рішення. Заявником підтверджено те, що від виконання рішення він не ухиляється та не уникає його виконання, а шукає способи погашення заборгованості, що, в свою чергу, є виявом добросовісності намірів заявника по виконанню зобов`язань щодо сплати податкового боргу.
Вказане узгоджуються з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 05.03.2020 по справі №820/1509/17.
Водночас, колегія суддів звертає увагу, що при вирішенні питання про розстрочення виконання рішення судом апеляційної інстанції враховано, що відмова у задоволенні заяви може призвести до негативних наслідків, зокрема, зупинення роботи установи, неможливостівиплачувати заробітну плату працівникам, вносити своєчасно та в повному обсязі податки та інші обов`язкові платежі.
При цьому, суд апеляційної інстанції зазначає, що нормами КАС України не передбачено можливості продовження чи поновлення такого строку, отже, він є присічним, та не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.
Юридична природа строків в адміністративному судочинстві полягає у тому, що вони є фундаментальною правовою категорією, оскільки визначають певні моменти, періоди, з настанням та закінченням яких пов`язані конкретні юридичні наслідки; мають вагоме практичне значення, що полягає у забезпеченні реалізації принципів правової визначеності та рівності учасників, їх дисциплінованості; виступають гарантією своєчасного судового захисту прав та інтересів осіб у публічно-правових спорах.
З огляду на вищезазначене, встановлення строків відстрочення виконання судового рішення у системному зв`язку з принципом правової визначеності слугує меті забезпечення передбачуваності для учасників справи того, що зі спливом встановленого проміжку часу виконання прийнятого судового рішення не матиме невизначеної дії у часі. Тобто встановлений строк відстрочення виконання судового рішення сприяє уникненню ситуації правової невизначеності.
З урахуванням наведеного правового регулювання, питання відстрочення виконання судового рішення, дослідивши та оцінивши надані сторонами пояснення та письмові докази, колегія суддів приходить до висновку, що представником відповідача підтверджено факт перебування Підприємства у важкому фінансовому становищі, що істотно ускладнює виконання ним рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23.09.2018 по справі №813/708/18.
За таких обставин, відстрочення виконання не призводить до невиконання рішення, а навпаки створює умови для його добровільного виконання боржником, з урахуванням реального майнового стану боржника.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо необхідності відстрочити виконання рішення суду від 23.03.2018 по справі №813/708/18 строком на 1 рік.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України та ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини, суди застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та практику Європейського Суду з прав людини (далі ЄСПЛ) як джерела права.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судових рішеннях, питання вичерпності висновків суду, судом апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив ЄСПЛ у справі Проніна проти України (рішення від 18.07.2006).
Зокрема, у пункті 23 рішення ЄСПЛ зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи, що і зроблено апеляційним судом переглядаючи рішення суду першої інстанції, аналізуючи відповідні доводи скаржника.
Так, у рішенні від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України ЄСПЛ наголосив на тому, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorija v. Spain) від 09.12.1994). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland) від 01.07.2003). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (рішення у справі Гірвісаарі проти Фінляндії (Hirvisaari v. Finland) від 27.09.2001).
Інші зазначені в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
Згідно ст.316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що оскаржувана ухвала постановлена відповідно до норм матеріального та процесуального права, а висновки суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному з`ясуванні всіх обставин, що мають значення для справи, які не спростовані доводами апеляційної скарги, у зв`язку з чим відсутні підстави для її задоволення.
Керуючись ст.ст.308, 311, 312, 315, 316, 321, 325, 328, 329, 378 КАС України, суд,
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення, а ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 17 квітня 2024 року про відстрочення виконання судового рішення по справі №813/708/18 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
Головуючий суддя Р. В. Кухтей судді В. В. Гуляк С. М. Шевчук Повне судове рішення складено
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2024 |
Оприлюднено | 02.10.2024 |
Номер документу | 121973843 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні