ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 року м. Черкаси Справа № 925/425/24
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Костянтина ДОВГАНЯ, з секретарем судового засідання Тетяною ДЯЧЕНКО, за участю представників сторін: позивача не з`явився, відповідача - не з`явився, розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси за позовом за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Ганаріна, 95, 93 до Товариства з обмеженою відповідальністю Управлінська компанія Нова якість Дільниця 2 про зобов`язання виконати певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - ОСББ) Ганаріна, 95, 93 звернувся із позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) Управлінська компанія Нова якість Дільниця 2, в якому просив суд зобов`язати відповідача передати позивачу за актом приймання-передачі, а у випадку неможливості передачі, виготовити за власний рахунок примірник технічної та іншої передбаченої законодавством документації на багатоквартирні будинки по вул. Володимира Великого (Гагаріна), 93, м. Черкаси та по вул. Володимира Великого (Гагаріна), 95, м. Черкаси, зокрема:
- технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
- паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
- енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
- проектну документацію зі схемою влаштування внутрішньобудинкових систем (план інженерних мереж будинку);
- документ, що підтверджує прийняття в прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
- технічну документацію на ліфти;
- план земельної ділянки;
- акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок;
- паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи та системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилався на те, що у зв`язку із зміною форми управління будинком відповідач в порушення приписів Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" відмовляється передавати зазначену документацію позивачу.
Справа розглядається в порядку загального позовного провадження.
22.04.2024 відповідач подав до суду відзив на позов, в якому просив суд у задоволенні позову відмовити повністю вважаючи доводи позивача необґрунтованими та безпідставними.
Відповідач заперечуючи проти заявлених позовних вимог посилався на те, що позивачем не надано належних та допустимих доказів направлення повідомлення відповідачу про розірвання договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком. І тому, на думку відповідача, зазначені в позові договори від 20.05.2019 про надання послуги з управління багатоквартирним будинком є чинними та не розірваними в силу положень Закону №417 та Договору, а діючим управителем будинку є Товариство з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Дільниця 2».
Відповідач зазначив, що оскільки позивачем не було вчинено необхідних заходів для припинення Договору, то у відповідача фактично відсутні підстави для передачі технічної документації позивачу у зв`язку з чинністю Договорів від 20.05.2019 про надання послуги з управління багатоквартирним будинком.
Відповідач вважає, що позивачем не доведено те, що у ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість» Дільниця 2» існує в наявності технічна документація на багатоквартирні будинки зазначені у позові, а тому, на думку відповідача, така обставина вказує на те, що при задоволенні позовних вимог позивача у повному обсязі реально відсутня об`єктивна можливість виконання судового рішення у зв`язку з відсутністю у відповідача документації, передачу якої необхідно здійснити.
Відповідач вважає, що жодного покладення обов`язку на відповідача з боку співвласників багатоквартирних будинків не здійснювалось, як і не здійснювалось погодження відшкодування таких витрат співвласниками будинків. Таким чином, як зазначив відповідач, у нього відсутній як обов`язок щодо виготовлення технічної документації, так і можливість її виготовлення у зв`язку з відсутністю доручення на таке виготовлення та визначеного фінансування з боку співвласників.
Також, відповідач, посилаючись на правові позиції Верховного суду, вважає, що обставини, які викладені у позовній заяві та пред`явлені позовні вимоги є предметом індикаційного позову.
Відповідач у відзиві на позов просив суд застосувати до заявлених позивачем вимог наслідки спливу строку позовної давності з тих підстав, що за твердженням позивача вимогу про передачу технічної документації отримано відповідачем 31.03.2021, а з 01.04.2021 у відповідача виник обов`язок передачі технічної документації на багатоквартирні будинки. Позовну заяву подано 01.04.2024, тобто як зазначив відповідач, поза межами строку позовної давності, оскільки трирічний строк з урахуванням положень Цивільного кодексу України щодо обчислення строків, від дати самостійно зазначеної позивачем сплинув 31.03.2024 о 24.00. Крім того, відповідач повідомив, що першу заяву щодо передачі технічної документації було подано позивачем ще 19.12.2019.
Ухвалою суду від 30.05.2024 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 02 липня 2024 року.
Хід подальших процесуальних дій відображено в ухвалах суду, які містяться в матеріалах справи.
11.09.2024 відповідач подав до суду заяву про залишення позову без розгляду через відсутність, на його думку, на момент подання позовної заяви у адвоката Савости С.В. повноважень підпису позову.
16.09.2024 позивач подав до суду заперечення проти доводів відповідача щодо відсутності повноважень адвоката на час звернення до суду із цим позовом та надав пояснення щодо заявленого відповідачем застосування до позовних вимог строку позовної давності.
24.09.2024 представник позивача в судовому засіданні заявлені вимоги підтримав повністю, просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача заперечував проти заявлених вимог та просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
В судовому засіданні 24.09.2024 судом оголошувалась перерва до 11:00 год. 25 вересня 2024 року.
25.09.2024 представники сторін, повідомлені належним чином, в судове засідання не з`явилися.
Суд вважає можливим розглянути справу за відсутністю представників сторін за наявними матеріалами в порядку ст. 202 ГПК України.
Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням загальних зборів ОСББ «Гагаріна-95,93» від 06.12.2020 (протокол № 2 від 21.12.2020) (далі - загальні збори від 06.12.2020) було прийнято рішення відмовитися з 21.05.2021 від послуг з управління багатоквартирними будинками та припинити з 21.05.2021дію Договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 20.05.2019 №37, укладений між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ТОВ «Управлінська компанія «НОВА ЯКІСТЬ» Дільниця № 2» (правонаступника ТОВ «Сантехбудконструкція») (далі Договір).
Вказаним рішенням загальних зборів ОСББ «Гагаріна-95,93» від 06.12.2020 ухвалили з 21.05.2021 здійснювати утримання будинків по вул. Гагаріна, 93, 95 м. Черкаси самостійно шляхом самозабезпечення.
Пунктом 7 порядку денного зборів рішенням загальних зборів ОСББ «Гагаріна-95,93» від 06.12.2020 схвалено рішення щодо доручення правлінню ОСББ повідомити ТОВ «Управлінська компанія «НОВА ЯКІСТЬ» Дільниця № 2» (правонаступника ТОВ «Сантехбудконструкція») про відмову співвласників багатоквартирних будинків від послуг з управління багатоквартирними будинками та про припинення дії Договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 20.05.2019 №37.
На виконання вищевказаного рішення загальних зборів та положень Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» позивач 01.03.2021 направив на юридичну адресу відповідача лист за №6 про відмову від Договору та просив передати всю наявну технічну документацію на багатоквартирний будинок за адресою вул. Гагаріна, 93, м. Черкаси.
Листом від 01.03.2023 №7 позивач повідомив відповідача про необхідність передати всю технічну документацію на багатоквартирний будинок за адресою вул. Гагаріна, 95, м. Черкаси.
Вище вказані листи були вручені відповідачу 31.03.2021, що підтверджується поштовими повідомленнями з відмітками про їх отримання (а.с.11-12).
Отже, як зазначив позивач, починаючи з 01.04.2021 у відповідача виник обов`язок з передачі технічної документації на багатоквартирні будинки за адресою вул. Гагаріна, 93, 95 м. Черкаси.
Листом від 21.05.2021 позивач повторно звернувся до відповідача, в якому повідомив про перехід на самоуправління та про необхідність передати всю технічну документацію на багатоквартирний будинок за адресою вул. Гагаріна, 95, м. Черкаси. Цей лист був вручений 24.05.2021, що підтверджується поштовим повідомлення (ф.119) про його отримання (а.с.13).
Звернення позивача відповідач залишив без відповідного реагування.
Згідно ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством, а органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини сторін регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законами України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», «Про житлово-комунальні послуги», «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», Постановою Кабінету Міністрів України №712 від 05.09.2018 року «Про затвердження правил надання послуг з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком», іншими нормативними актами, виданими на їх виконання.
За змістом ч. 3 ст. 5 Господарського кодексу України (далі - ГК України), суб`єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання повинні здійснювати свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.
Частина 2 ст. 13 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачає зобов`язання особи при здійсненні своїх прав утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб.
Ст.385 ЦК України передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків).
Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Ч. 4 ст. 89 ЦК України передбачено, що до єдиного державного реєстру вносяться відомості про організаційно-правову форму юридичної особи, її найменування, місцезнаходження, органи управління, філії та представництва, мету установи, а також інші відомості, встановлені законом.
За приписами ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
За таких умов Позивачем листи направлено на адресу відповідно до інформації,
внесеної до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Проте, Відповідачем у порушення вимог частин вісімнадцятої, дев`ятнадцятої статті 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» ч. 8 ст. 18 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» та порушення вимог та строків п. 33 Договору проігноровані вказані повідомлення та не вчинено будь-якої дії щодо передачі технічної документації.
По даний час, Відповідач продовжує нехтувати нормативно-правовими актами та не вчиняє жодних дій щодо виконання законних вимог Позивача інтерпретованих у перелічених вище повідомленнях.
За приписами частин 18,19 статті 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Проте, Відповідачем у порушення вимог частин вісімнадцятої, дев`ятнадцятої статті 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» та ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» та порушення строків передбачених вказаними Законами не вчинено будь-якої дії щодо передачі технічної документації.
По даний час, Відповідач продовжує нехтувати нормативно-правовими актами та не вчиняє дій щодо виконання законних вимог Позивача інтерпретованих у перелічених вище повідомленнях.
Така бездіяльність Відповідача порушує гарантовані ЗУ «Про Об`єднання співвласників» багатоквартирного будинку» права ОСББ та його співвласників, чим підриває інститут діяльності ОСББ, що гарантована також ЗУ «Про житлово-комунальні послуги», як наслідок порушується і закріплене у Конституції України право громадян (співвласників) вільно володіти та розпоряджатися своїм майном.
До спірних правовідносин застосовуються положення Цивільного кодексу (далі ЦК України, Господарського кодексу України (далі ГК України), Закону України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку», Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку».
Таким чином, Відповідач діє всупереч норм ЗУ «Про житлово-комунальні послуги»,ЗУ «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», ЗУ «Про об`єднання співвласників» багатоквартирного будинку», Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України.
За приписами ст. ст. 316, 319, 322 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 368 ЦК України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю.
Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.
Згідно з ч. 2 ст. 382 ЦК України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.
Частиною першою статті 385 ЦК України передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків).
Відповідно до статті 1 ЗУ «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Згідно з частинами 1 та 4 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Дана норма кореспондується зі Статутом Позивача, який є типовим, відповідно до якого метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, а також забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та Статутом.
Для виконання повноважень, цілей та завдань, що поставлені перед об`єднанням, співвласники будинку передають в управління об`єднанню багатоквартирний будинок та спільне майно співвласників будинку.
За абзацом 8 частини першої статті 18 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» ОСББ відповідно до цього Закону та статуту зобов`язане у випадках, передбачених законодавством, статутом об`єднання, представляти інтереси співвласників відповідно до наданих повноважень у відносинах з третіми особами.
Статтею 9 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» передбачено, що управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Частиною 1 ст. 10 цього Закону визначено, що співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Відповідно до ст. 12 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації.
Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання.
Частиною 2 ст. 10 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» встановлено, що вищим органом управління об`єднання є загальні збори.
Таким чином, зважаючи на мету створення та діяльності ОСББ, реалізовуючи своє право на самоуправління закріплене Законом України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» співвласниками багатоквартирного будинку по вул.Гагаріна,93,95 у м. Черкаси, прийнято рішення про самоуправління та відмову від послуг відповідача.
За правилами ч. 6 ст. 5 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку.
Отже, у зв`язку зі зміною форми управління багатоквартирним будинком, шляхом створення в ньому об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, як юридичної особи, створеної власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна, обов`язок особи, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, передати йому технічну документацію на будинок виникає саме в силу спеціального закону - частини вісімнадцятої статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" та при відсутності будь-яких інших умов, крім державної реєстрації об`єднання.
Як зазначалося вище, відповідно до положень частин 18, 19 статті 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Правовий аналіз положень частини вісімнадцятої статті 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» дозволяє дійти висновку про те, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та не залежить від прийняття об`єднанням рішення про передачу йому функцій з управління будинком та про прийняття будинку на баланс, оскільки будь-яких інших умов, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі документації від попереднього балансоутримувача Законом не визначено.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Об`єднаної Палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі № 910/6167/18 від 05.07.2019, постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду №917/1208/18 від 13.11.2019, № 921/753/16-г/11 від 11.06.2019, №925/181/21 від 10.02.2022, №925/629/21 від 15.06.2022.
Ст.13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачає, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом.
Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Зокрема, частинами 5 і 6 ст. 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено, що замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати паспорт об`єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку.
У разі якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об`єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону.
У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку.
У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.
Водночас, за умовами п.66 Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 №712 не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору управління, управитель здійснює огляд технічного стану багатоквартирного будинку та його прибудинкової території, про що складає відповідний акт. Уповноважена особа співвласників може брати участь в такому огляді. Копія відповідного акта передається уповноваженій особі співвласників.
Пунктом 67 цих Правил визначено, що не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору управління, управитель передає новому управителю багатоквартирного будинку чи особі, уповноваженій співвласниками, або об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку: наявну технічну документацію на такий будинок; інформацію про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем протягом строку дії договору управління, але не більше ніж три останні роки; інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за строк дії договору управління, але не більше ніж три останні роки; дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку протягом строку дії договору управління, але не більше ніж три останні роки; майно, передане управителю багатоквартирного будинку за рішенням співвласників.
Відповідно до ст. 4 ЦК України якщо постанова Кабінету Міністрів України суперечить положенням цього Кодексу або іншому закону, застосовуються відповідні положення цього Кодексу або іншого закону.
Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом №176 від 07.06.2018 затверджено Перелік технічної документації на багатоквартирний будинок, який включає:
1. Технічний паспорт на багатоквартирний будинок.
2. Паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в
експлуатацію об`єктів будівництва.
3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем.
4. Проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем.
5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.
6. Технічна документація обладнання котелень.
7. Технічна документація на ліфти.
8. План земельної ділянки.
9. Акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок.
10. Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
Оцінивши фактичні обставини справи та приписи вищенаведеного законодавства, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що 20.09.2022 здійснено державну реєстрацію ОСББ. Тобто, внаслідок вказаного у позивача виникло право витребувати у попереднього управителя будинком - відповідача, спірну документацію на підставі частин 18, 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".
Станом на час звернення позивача до суду, докази передання відповідачем позивачу спірної технічної документації відсутні, тобто обов`язку, встановленого Законом України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» та Законом України «Про житлово-комунальні послуги», відповідачем не виконано.
Зокрема, частинами 1, 18 та 19 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» передбачено, що об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об`єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку.
Колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Суд зауважує, що саме у відповідача виник обов`язок передати у тримісячний строк спірну документацію на будинок, а у разі відсутності документації протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновити її за власний рахунок. Отже, вищевказана норма законодавства є імперативною, яка є обов`язковою для учасників правовідносин.
За приписами абз. 4 ч. 5 ст. 13 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору.
Відповідно до обставин, викладених позивачем у своїй позовній заяві можна дійти висновку, що власниками квартир багатоквартирних будинків по вул.Гагаріна, 93, АДРЕСА_1 реалізовано своє право, передбачене ст. 385 ЦК України, на створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку. Співвласниками багатоквартирних будинків АДРЕСА_2 з дотриманням вимог ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» скликано та проведено установчі збори, згідно з рішеннями яких, зокрема, створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагаріна-93,95», яке в подальшому 17.06.2022 зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з внесенням запису 1000261070001019479 (а.с.28).
Водночас, як зазначалася вище, позивачем окрім реєстрації ОСББ, 16.12.2022 було прийнято рішення, що управління багатоквартирним будинком буде здійснюватися самостійно ОСББ, про що відповідач неодноразово теж повідомлявся.
Відповідач у відзиві на позов вказував на те, що оскільки позивачем не було вчинено необхідних заходів для припинення Договору, то у відповідача фактично відсутні підстави для передачі технічної документації позивачу у зв`язку з чинністю Договорів від 20.05.2019 про надання послуги з управління багатоквартирним будинком.
Суд вважає доводи щодо не вчинення позивачем заходів для припинення Договору безпідставними і необґрунтованими, оскільки в матеріалах справи містяться, досліджені судом, листи-повідомлення позивача щодо відмови останнього від вказаного договору, що підтверджується поштовими повідомленнями про їх направлення відповідачу. Відтак, сумніви у суду щодо зазначених фактів відсутні.
Суд вважає, що внаслідок вищевказаних обставин у позивача виникло право витребувати у попереднього управителя у відповідача, примірники спірної документацію на підставі ч.ч. 18, 19 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», як і обов`язок відповідача передати вказану документацію новому управителю.
Твердження відповідача щодо не подання позивачем доказів наявності витребуваної технічної документації у відповідача, суд оцінює критично, оскільки імперативна цивільно правова норма покладає саме на відповідача обов`язок виконання приписів Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку».
Доводи відповідача в частині пропуску строку позовної давності суд відхиляє, оскільки позивачем доведено звернення до суду з позовною заявою в межах строку позовної давності, так як в період з 12.03.2020 по 30.06.2023 на території України був запроваджений карантин з метою запобігання поширенню на території країни гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої корона вірусом SARS-CoV-2 і строк позовної давності було продовжено фактично на 3 роки 3 місяці.
Враховуючи наведені норми чинного законодавства та встановлені судом обставини, зважаючи на предмет та підстави позову, оцінивши доводи сторін, суд приходить до переконання, що позовні вимоги підлягають до задоволення.
З відповідача на користь позивача підлягають до стягнення витрати останнього на оплату судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, ст.ст.236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Управлінська компанія Нова якість Дільниця 2 (код ЄДРПОУ 43080964, місцезнаходження: 18036, м. Черкаси, вул. Смілянська, буд. 145) передати за актом приймання-передачі Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Гагаріна,95, 93» (код ЄДРПОУ: 43343383; вул.Гагаріна,95, 93, м.Черкаси, 18016) передбачену законодавством документацію на багатоквартирні будинки по АДРЕСА_3 , зокрема:
- технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
- паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
- енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
- проектну документацію зі схемою влаштування внутрішньобудинкових систем (план інженерних мереж будинку);
- документ, що підтверджує прийняття в прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
- технічну документацію на ліфти;
- план земельної ділянки;
- акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок;
- паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи та системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Управлінська компанія Нова якість Дільниця 2 (код ЄДРПОУ 43080964, місцезнаходження: 18036, м. Черкаси, вул. Смілянська, буд. 145) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагаріна,95, 93» (код ЄДРПОУ: 43343383; вул.Гагаріна,95, 93, м.Черкаси, 18016) - 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві грн 40 коп.) судового збору.
Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.
Повне рішення складено 01.10.2024.
СУДДЯ Костянтин ДОВГАНЬ
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 03.10.2024 |
Номер документу | 121991801 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Довгань К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні