КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 жовтня 2024 року справа № 340/1443/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Брегея Р.І., розглянувши у м. Кропивницький в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов Фермерського господарства «Безпалий» (далі - Господарство) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградської області (далі - Управління), Державної податкової служби України (далі - Служба) про визнання протиправними і скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду зі заявою до відповідачів про визнання протиправними і скасування двох рішень Управління від 07 і 12 грудня 2023 року, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних від 05 листопада 2023 року №10 і 07 листопада 2023 року №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр).
Водночас просив суд зобов`язати Службу зареєструвати податкові накладні.
У позовній заяві зазначив, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних безпідставні, оскільки не ґрунтуються на вимогах закону.
Стверджує, що подав до податкового органу пояснення і первинні документи бухгалтерського та податкового обліку, які підтверджують реальність господарських операцій.
Управління і Служба заперечили щодо задоволення позову, подавши відзиви на нього (а.с.87-89, 97-99).
Пояснили, що платник податків не надав додаткових пояснень і документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію податкових накладних.
14 березня 2024 року суд відкрив спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.81-82).
Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про відмову у задоволені позову з таких підстав.
Встановлені обставини і факти, що стали підставами звернення до суду.
Так, Господарство - платник податку на додану вартість (а.с.25).
Основним видом діяльності є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.13-16).
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівником Товариства є ОСОБА_1 .
У штаті Господарства перебуває 3 особи (а.с.64).
У листопаді 2023 року Господарство орендувало у ТОВ «А-Вікторія» нежитлове приміщення площею 324 метрів квадратних по вул.Ольховського,171 у с.Березівка Олександрійського району Кіровоградської області (а.с.37-38).
Позивач подав до органів статистики такі звіти: про площі і валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2023 році, про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року (а.с.51-59).
Згідно звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року позивач орендує 180,41 га землі.
55 га землі засіяно під соняшник.
Нафтопродукти придбавав у ТОВ «Нафтобізнес Контракт» (а.с.47-48).
Добрива, засоби захисту рослин Господарство придбавало у ТОВ НВФ «Агросвіт» (а.с.39-46).
Насіння соняшнику і кукурудзи придбавало у ТОВ «Кортева Агрісаєнс Україна» (а.с.49-50).
10 лютого 2023 року Господарство (продавець) і ТОВ «Виробнича Компанія «Золотий Дракон»» (покупець) (далі - Товариство) уклали договір поставки соняшника врожаю 2023 року (а.с.26-27).
Приписами пункту 1.1 правочину визначено, що продавець зобов`язується, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, передати у власність покупцю сільськогосподарську продукцію власного виробництва насіння соняшника, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах цього договору.
Відповідно до приписів пункту 2.1 договору оплата товару, що поставляється продавцем відповідно до умов даного договору, здійснюється покупцем шляхом перерахування безготівкових коштів в гривнях України на поточний рахунок продавця на умовах: 86% оплата вартості партії товару по факту вивантаження на складі покупця та надання рахунку, видаткової накладної та товарно-транспортної накладної; 14% вартості партії товару після отримання товару та реєстрації податкової накладної в Реєстрі.
Приписами пунктів 4.1 і 4.4 правочину встановлено, що поставка товару здійснюється на умовах згідно специфікації. Строки отримання товару покупцем від продавця визначаються сторонами за попередньою домовленістю.
Датою поставки продукції вважається дата підписання покупцем накладних на складі продавця.
Приписами пунктів 8.1 і 8.2 договору передбачено, що останній набирає чинності з моменту підписання сторонами і скріплення печатками і діє до 31 грудня 2023 року.
31 жовтня 2023 року продавець і покупець підписали специфікацію №5 до правочину (а.с.28).
Відповідно до її змісту поставка товару здійснюється автотранспортом продавця. Склад покупця за адресом: АДРЕСА_1 . Термін поставки: з 31 жовтня до 07 листопада 2023 року.
02 і 05 листопада 2023 року складені товарно-транспортні накладні №№10 і 11, відповідно до змісту яких товар перевозився ФОП ОСОБА_2 на замовлення Господарства (а.с.30-31).
05 і 07 листопада 2023 року Господарство виписало видаткові накладні на поставку товару у кількості 21,154 т і 20,109 т (а.с.32-33).
05 листопада 2023 року Господарство виписало податкову накладну №10 на суму 255384,28 грн (з урахуванням ПДВ 31362,98 грн) (а.с.68).
07 листопада 2023 року Господарство виписало податкову накладну №11 на суму 268655,77 грн (з урахуванням ПДВ 32992,81 грн) (а.с.60).
07 листопада 2023 року Господарство виписало рахунок про оплату 21,154 т у сумі 235662,96 грн (а.с.29).
08 листопада 2023 року Товариство сплатило кошти у сумі 459684,26 грн, що підтверджується платіжним дорученням за 21,154 т і 20,109 т соняшника (а.с.36).
07 і 08 листопада 2023 року Служба зупинила реєстрацію податкових накладних (а.с.61, 69).
У квитанціях зазначено, що податкові накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Запропоновано надати пояснення і копії відповідних документів.
Позивач направив повідомлення з поясненнями разом з первинними документами бухгалтерського і податкового обліку стосовно реальності здійснення господарської операції (а.с.129-182).
Управління отримало документи.
28 і 30 листопада 2023 року Управління направило повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів (а.с.62-63, 70-71).
Попросило надати: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів; первинних документів щодо транспортування продукції; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Водночас встановило: відсутність документального підтвердження оприбуткування продукції на склад, договір на реалізацію соняшника та його транспортування. Платіжні документи не містять обов`язкових реквізитів банку, який здійснив платежі (посада особи відповідальна за здійснення операції, особистий підпис, печатка або інші дані), що не є документальним підтвердженням проведення оплати за реалізований товар.
Господарство отримало повідомлення про надання додаткових пояснень і документів, однак не надало їх.
Отримання повідомлень про надання додаткових пояснень підтверджується наданням їх (повідомлень) разом з позовною заявою (а.с.62-63, 70-71).
Виготовити їх можна лише шляхом друкування з електронного кабінету платника податків.
07 і 12 грудня 2023 року Управління прийняло рішення про відмову у реєстрації податкових накладних (а.с.65, 73).
У графі «підстава рішення» зазначено наступне: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунки коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Рішення прийняті на засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Управління (далі - Комісія) від 07 і 12 грудня 2023 року №№217, 219 (а.с.106-106 (на звороті)).
Підстава - не надано додаткових пояснень і документів.
12 грудня 2023 року Господарство подало скаргу на рішення від тієї ж дати про відмову в реєстрації податкової накладної (а.с.66).
22 грудня 2023 року Служба залишила скаргу без задоволення (а.с.67).
Позов подано до суду 11 березня 2024 року (а.с.77).
Юридична оцінка, встановлених судом обставин і фактів справи.
Перш за все, приписами пункту 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі - Постанова) затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок).
Приписами підпункту 2 пункту 3 Порядку встановлено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності такій ознаці безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.
Приписами пунктів 5 і 7 Порядку передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, обов`язкова умова зупинення реєстрації податкової накладної - наявність критерію ризикованості здійснення операцій.
Підставою вчинення дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної є саме такий критерій.
Позивач не оскаржує дії Служби щодо зупинення реєстрації податкових накладних.
Постановою затверджені Критерії ризиковості здійснення операцій (далі - Критерії).
Відповідно до пункту 1 Критеріїв одним з критеріїв ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Приписами пункту 10-11 Порядку передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок 2), затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року №520.
Приписами пункту 9 Порядку 2 встановлено, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Приписами пункту 9 Порядку 2 встановлено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Проаналізувавши рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, суд зробив висновок, що відповідач відмовив у реєстрації податкових накладних з підстави ненадання додаткових пояснень і копій документів, що встановлено і судом.
Отже, Управління правомірно відмовило у реєстрації податкових накладних.
Таким чином у задоволені позову належить відмовити.
Судові витрати складаються зі сплати судового збору в сумі 6056 грн (а.с.75-76).
Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволені позову.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2024 |
Оприлюднено | 03.10.2024 |
Номер документу | 122002463 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.І. БРЕГЕЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні