Рішення
від 03.10.2024 по справі 204/644/24
НІКОПОЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 204/644/24

Провадження № 2/0182/1797/2024

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

Іменем УКРАЇНИ

03.10.2024 м. Нікополь

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області у складі головуючого судді Рунчевої О.В., розглянувши у м. Нікополі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін цивільну справу за позовом Правобережного управління соціального захисту населення Дніпропетровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення незаконно отриманих коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, -

В С Т А Н О В И В:

22.01.2024 року позивач звернувся до Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська із зазначеним вище позовом.

19.03.2024 року справа надійшла до Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області за підсудністю.

Свої позовні вимоги позивач мотивує наступним. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , довідкою органу соціального захисту населення від 10.08.2022 року №1203-5001985928 взятий на облік як особа, яка після введення Указом Президенту України від 24.02.2022 року №64 «Про введення воєнного стану в Україні», перемістилася з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії, та яка визначена в переліку, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 року №204 «Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога особам в рамках Програми «єПідтримка» до АДРЕСА_1 .

Із заявою про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідач особисто звернувся до органу соціального захисту населення 10.08.2022 року. На підставі вимог Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 року №332 (далі Порядок) та наданих відповідачем документів, останньому була призначена допомога, починаючи з 01.08.2022 року у розмірі 2000 грн. щомісяця.

17.03.2023 року на адресу позивача від Управління соціальної політики Нікопольської міської ради надійшли копії рішення від 20.12.2022 року №6 про скасування дії довідки відповідача у зв`язку з поверненням до покинутого місця проживання, та заяви відповідача від 20.12.2022 року. Таким чином, позивачем визначено обсяг надміру виплачених ОСОБА_1 бюджетних коштів за період 01.01.2023 року по 31.03.2023 року у розмірі 6000 грн.

06.04.2023 року Правобережним управлінням соціального захисту населення Дніпропетровської міської ради направлено відповідачу повідомлення про припинення надання та повернення надміру перерахованої грошової допомоги переміщеним особам на проживання із зазначенням суми надміру сплачених коштів, порядку їх сплати та банківських реквізитів для самостійного їх повернення. Повторно дане повідомлення було надіслано відповідачу 11.08.2023 року та 17.11.2023 року з метою досудового вирішення спору, але в добровільному порядку ОСОБА_1 кошти не повернув.

З цих підстав, позивач просить суду стягнути з відповідача на його користь незаконно отримані кошти допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам в розмірі 6000 грн. та судовий збір в сумі 2684,00 грн.

Ухвалою судді Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська Книш А.В. від 19.02.2024 року позовну заяву направлено до Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області за підсудністю (а.с.29-30).

Ухвалою судді Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області Рунчевої О.В. від 28.05.2024 року позовну заяву прийнято до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, відкрито провадження по даній справі (а.с.38-39).

Сторони були повідомлені про розгляд справи належним чином, шляхом надсилання копії ухвали про відкриття провадження (а для відповідача і копії позову з додатками) на зазначені в позовній заяві адреси.

Згідно прохальної частини позовної заяви, позивач просить справу розглядати в порядку спрощеного провадження без виклику сторін.

Відповідач повідомлявся про розгляд справи належним чином: а саме: ухвалу про відкриття провадження та копію позовної заяви з доданими до неї документами направлено за місцем його реєстрації, що підтверджується поштовим конвертом (а.с.41), який повернувся на адресу суду, як не вручений, у зв`язку із закінченням терміну зберігання. Ухвала про відкриття провадження у відповідності до ч. 8 ст. 128, ч. 1 ст. 131 ЦПК України, вважається доставленою.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо даних про права та взаємовідносини сторін, суд вважає можливим вирішити справу на підставі наявних у ній матеріалів та ухвалити заочне рішення, у зв`язку з неподанням відповідачем відзиву, та відсутністю заперечень позивача щодо заочного розгляду справи, що відповідає положенням ст. 280 ЦПК України.

Фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється за відсутністю сторін, що відповідає положенням ч.2 ст.247 ЦПК України.

На підставі ч.1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Правилами ст. 12 ЦПК України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Як встановлено в судовому засіданні, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 10.08.2022 року був взятий на облік як внутрішня переміщена особа, зареєстроване місце проживання відповідача: АДРЕСА_2 , а фактичне місце його проживання: АДРЕСА_1 . Дані факти підтверджується довідкою №1203-5001985928 від 10.08.2022 року (а.с.13).

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Відповідно до ст. 4 цього Закону факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1цього Закону.

Механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з 22.03.2022 року визначає Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 року №332 (далі Порядок).

За змістом п. 2 Порядку, допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої російською федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та, що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 року № 204.

Відповідно до п. 3 Порядку (в редакції, яка діяла на момент призначення і виплати допомоги) допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень. Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану.

Починаючи з травня 2022 року допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і, які подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний веб-портал електронних послуг.

Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або, які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджується Міністерством реінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Відповідач 10.08.2022 року особисто звернувся із заявою до позивача про призначення йому допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (а.с.14-15).

На підставі вимог Порядку та наданих відповідачем документів, останньому була призначена допомога, починаючи з 01.08.2022 року в розмірі 2000 грн. щомісяця.

Відповідно до ст.4-1 ЗУ «Про забезпечення прав та свобод внутрішньо переміщених осіб» Кабінетом Міністрів України постановою від 22.09.2016 року №646 затверджено порядок створення, ведення та доступу до відомостей Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, яка є автоматизованим банком відомостей, створених для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які є внутрішньо переміщеними.

17.03.2023 року на адресу позивача від Управління соціальної політики Нікопольської міської ради надійшли копії рішення від 20.12.2022 року №6 про скасування дії довідки відповідача (а.с.17) та заяви відповідача від 20.12.2022 року (а.с.18). Таким чином, обсяг надміру виплачених ОСОБА_1 бюджетних коштів за період 01.01.2023 року по 31.03.2023 року складає 6000 грн., відповідно до розрахунку наданого позивачем (а.с.20).

Приписами п.3 ч.2 ст.9 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» визначено, що у разі добровільного повернення до покинутого постійного місця проживання внутрішньо переміщена особа зобов`язана повідомити про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем отримання довідки не пізніш як затри дні до дня виїзду.

Відповідно до ч.1 ст. 12 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» підставою для скасування дїї довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа: повернулась до покинутого місця проживання.

Пунктом 11 Порядку встановлено, що у разі неправомірного або повторного отримання внутрішньо переміщеною особою допомоги на проживання за певний період суми виплаченої допомоги повертаються особою добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення.

Як вбачається в матеріалах справи, позивач тричі надсилав відповідачу повідомлення про припинення надання та повернення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги, а саме: 06.04.2023 року, 11.08.2023 року та 17.11.2023 року (а.с.21,21а,22). Але в добровільному порядку ОСОБА_1 кошти не повернув.

Відповідно до положень ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Таким чином, повернення надмірно виплаченої суми щомісячної допомоги передбачає стягнення зазначеної суми у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини набувача, а саме, через зловживання, зокрема у випадку надання недостовірної інформації або взагалі ненадання відповідної інформації.

Отже, відповідач повернувся до свого постійного місця проживання, не повідомив позивача про дані обставини не пізніш як за три дні до дня виїзду, що є зловживанням з його боку.

Тому, кошти в розмірі 6000,00 грн. підлягають поверненню відповідачем позивачу, як набуті без достатньої правової підстави.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позов задоволено, то з відповідача на користь позивача необхідно стягнути судовий збір за подачу позову у розмірі 2 684 грн.

На підставі вищенаведеного, керуючись статтями ст. ст. 1212, 1213, 1215 ЦК України, ЗУ "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", ст. ст. 12, 13, 76-81, 137, 141, 258, 259, 263-265, 274-279 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Правобережного управління соціального захисту населення Дніпропетровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення незаконно отриманих коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Правобережного управління соціального захисту населення Дніпропетровської міської ради (ЄДРПОУ 42788513) безпідставно отримані кошти допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам в розмірі 6000 (шість тисяч грн. 00 коп.).

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Правобережного управління соціального захисту населення Дніпропетровської міської ради (ЄДРПОУ 42788513) судовий збір в сумі 2684,00 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн. 00 коп.)

Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене в загальному порядку.

На рішення може бути подана апеляційна скарга до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його повного складання.

Суддя: О. В. Рунчева

СудНікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення03.10.2024
Оприлюднено04.10.2024
Номер документу122046073
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —204/644/24

Рішення від 03.10.2024

Цивільне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Рунчева О. В.

Ухвала від 28.05.2024

Цивільне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Рунчева О. В.

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Книш А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні