ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.09.2024м. ХарківСправа № 922/1386/24
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Рильової В.В.
при секретарі судового засідання Бойко О.Н.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" (місцезнаходження: 61037, місто Харків, вулиця Мефодіївська, будинок 11; код ЄДРПОУ: 31557119) до Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня № 8" Харківської міської ради (місцезнаходження: 61176, місто Харків, Салтівське шосе, будинок 266 - Г; РНОКПП: 03293853) про стягнення 63 513,23 грн. за участю представників:
позивача: Пономарьова Н.В.(довіреність №01-40/11168/44 від 30.12.2022, свідоцтво
про право на заяття адвокатською діяльністю серії ПТ №3301 від 28.01.2020);
відповідача: Жук Є.Г. (ордер серії ВІ №1232208, свідоцтво про право на заняття
адвокатською діяльністю №2646 від 26.03.2019).
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство "Харківські теплові мережі" (позивач) звернулося до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня № 8" Харківської міської ради (відповідач) про стягнення заборгованості за Договором про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 567/22 та Договором про закупівлю теплової енергії в гарячій воді 567/22/1 на загальну суму 63513,23 грн.
Також позивач просить суд покласти на відповідача витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 422,40 грн.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 23.04.2024 позовну заяву Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/1386/24; справу № 922/1386/24 постановлено розглядати без повідомлення учасників справи, за наявними у справі матеріалами, в порядку частини п`ятої статті 252 Господарського процесуального кодексу України.
10.06.2024 до Господарського суду Харківської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№14988 від 10.06.2024). У вказаному відзиві відповідач заперечуючи проти позовних вимог, зазначає, що між позивачем та відповідачем підписаний акт звірки, відповідно до якого станом на 01.01.2023 заборгованість за абонентом за теплопостачання складає - 3 245,87 грн. Отже, відповідач заперечує проти позовних вимог та просить суд у задоволенні позову відмовити.
13.06.2024 до Господарського суду Харківської області від позивача надійшла відповідь на відзив (вх.№15427 від 13.06.2024). У вказаній відповіді на відзив позивач зазначає, що остання оплата відповідно до поданих відповідачем квитанцій та акту звірки (станом на 01.01.2023), доданих до відповіді на відзив, надійшла у грудні 2022, а корегування нарахувань проведено у лютому та січні 2023. Оскільки, станом на 01.01.2024 по особовому рахунку №17200-1036 у відповідача наявна заборгованість у сумі 63 513,23 грн. позивач просить суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 14.06.2024 здійснено перехід до розгляду справи №922/1386/24 за правилами загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження у справі; розпочато підготовче провадження та призначено підготовче засідання на 22.07.2024 р. об 11:20 годині; запропоновано позивачу та відповідачу здійснити звірку взаєморозрахунків станом на час розгляду даної справи, для чого відповідачу направити свого повноважного представника до позивача. Належним чином оформлений акт звірки взаєморозрахунків , складений станом на час розгляду справи, надати суду у строк до 08.07.2024; у разі недосягнення згоди щодо складання та підписання акту звірки, позивачу та відповідачу надати суду свій варіант такого акту.
За результатами підготовчого засідання 22.07.2024 судом прийнято до розгляду та долучено до матеріалів справи відзив на позовну заяву, відповідь на відзив, заперечення на відповідь на відзив, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів в порядку ч. 3 ст 177 ГПК України, розгляд справи в підготовчому засіданні відкладено на 02.08.2024 об 11:20. Відповідні ухвали постановлено судом без виходу до нарадчої кімнати та занесено до протоколу судового засідання від 22.07.2024.
Крім того, Ухвалою Господарського суду Харківської області від 25.07.2024, на підставі ч. 11 ст. 176 Господарського процесуального кодексу України, позовну заяву Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" - залишено без руху, встанововлено Комунальному підприємству "Харківські теплові мережі" строк на усунення недоліків позовної заяви - 5 днів, з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху, спосіб усунення недоліків позовної заяви шляхом надання суду: повного, належного, обгрунтованого, чіткого розрахунку позовних вимог з логічним початком та завершенням.
29.07.2024 до Господарського суду Харківської області від КП "Харківські теплові мережі" через систему "Електронний суд" на виконання ухвали Господарського суду Харківської області від 25.07.2024 надійшла заява про усунення недоліків (вх.№19027 від 29.07.2024).
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 30.07.2024 розгляд справи продовжено.
За результатами підготовчого засідання 02.08.2024 судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження і призначено справу № 922/1386/22 до розгляду по суті на 09 вересня 2024 року, на підставі частини другої статті 185, частини першої статті 195 Господарського процесуального кодексу України. Зазначену ухвалу занесено до протоколу підготовчого засідання (без виходу суду до нарадчої кімнати).
09.09.2024 в судовому засіданні з розгляду справи №922/1386/24 по суті оголошено перерву, на підставі ст.216 ГПК України до 23.09.2024 про що постановлено ухвалу, занесено до протоколу підготовчого засідання (без виходу суду до нарадчої кімнати).
Представник позивача, який брав участь в судовому засіданні 23.09.2024, позовні вимоги підтримував та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача, який брав участь в судовому засіданні 23.09.2024, проти задоволення позовних вимог заперечуав, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Комунальне підприємство "Харківські теплові мережі" (надалі також як Теплопостачальна організація) на підставі розпорядження про початок та кінець опалювального сезону 2022 та Договору про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 567/22 від 15.02.2022, Договору про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 567/22/1 від 17.06.2022, укладених з КП "Міська клінічна лікарня № 8" (надалі також як Споживач) здійснює постачання теплової енергії до приміщень відповідача, що розташовані за адресою: місто Харків,Салтівське Шосе, 266-Г.
Відповідно до умов зазначених Договорів КП "Харківські теплові мережі" зобов`язалося постачати Споживачеві теплову енергію в гарячій воді в потрібних йому обсягах на потреби, перелік яких вказано в пункті 1.2. Договорів (опалення та вентиляція, гарче водопостачання), а Споживач зобов`язався оплачувати одержану теплову енергію за встановленими тарифами (цінами) в терміни, передбачені договорами.
Пунктом 4.1 Договорів сторони погодили, шо розрахунки за теплову енергію, що споживається, проводяться шляхом перерахування коштів виключно на спеціальні рахунки , вказані в цих договорах, відкрриті теплопостачальною організацією для кожної категорію з окремо встановленими тарифами, відповідно до цих тарифів, діючих в період постачання теплової енергії та на пісдтаві показань приладів комерційного обліку теплової енергії, а при їх відсутності - виконаних розрахунків відповідно до тепловихнавантажень, або в іншій формі, яка не суперечить чинному законодавству України.
Згідно п.4.2 Договорів розрахунковим періодом є місяц за результатом якого підписується акт виконаних робіт.
У відповідності до пунктів 4.3 Договорів споживач, згідно із постановою Кабінету міністрів України №1070 від 04.12.2019р. "Про деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти" має право здійснювати попередню оплату на строк не більше трьох місяців. У разі здійснення попередньої оплати Споживач до початку розрахункового періоду сплачує Теплопостачальній організації очікувану вартість, зазначеної в додатку 1 до Договору кількості теплової енергії, з урахуванням залишкової суми (сальдо) розрахунків на початок розрахункового періоду. Остаточний розрахунок за спожиту теплову енергію Споживач здійснює:
- до 4-го числа місяця, наступного за рахунковим, при розрахунках за показниками приладів обліку на підставі самостійно отриманого до 1 числа поточного місяця акту виконаних робіт;
- до 18-го числа місяця, наступного за рахунковим, при відсутності приладів комерційного обліку на підставі отриманого з 10 по 15 число місяця, наступного за рахунковим, акту виконаних робіт.
Відповідно до пункту 4.8 Договорів споживач з 29 числа розрахункового місяця до 1-го числа, наступного за рахунковим, самостійно отримує від Теплопостачальної організації наступні документи за розрахунковий період: рахунок-фактуру, акт виконаних робіт по об`єктах, що обладнані приладами обліку.
Споживач з 10 по 15 число місяця, наступного за рахунковим, самостійно отримує від Теплопостачальної організації наступні документи за розрахунковий період: акт звіряння розрахунків; рахунок-фактуру, акт виконаних робіт по об`єктах, що обладнані приладами обліку. По одному примірнику оформлених актів Споживач повертає Теплопостачальній організації протягом 10 днів після їх утримання.
Облік споживання теплової енергії проводиться за приладом обліку (п.5.3.Договорів).
Відповідно до п.5.4 Договорів проектування та встановлення приладів обліку теплової енергії виконується організаціями, які мають відповідні ліцензії. Установлення приладів обліку виконується згідно технічних умов та з узгодженим енергопостачальною організацією проектом на межі балансової належності тепломереж енергопостачальної організації та споживача. У разі встановлення приладів обліку теплової енергії не на межі балансової належності, до обсягів теплової енергії, визначеної за фактичними показниками приладів обліку, додаються втрати на дільницях тепломережі, що перебувають на балансі споживача, від межі балансової належності до місця встановлення приладів обліку.
Споживач, що має прилади обліку, щомісячно подає до енергопостачальної організації звіт про фактичне споживання теплової енергії, в терміни, передбачені в додатку 1 до договору (п.5.5.Договорів ).
Крім цього, відповідно до п.6.1.11 Договорів споживач зобов`язаний письмово повідомляти теплопостачальну організацію не пізніше 5 днів з моменту настання подій про зміну орендарів.
Відповідно до п.6.3.5 Договору теплопостачальна організація зобов`язана повідомляти споживача у письмовій формі або засобами масової інформації про зміну тарифів.
Крім того відповідно до п.3.1. Договору №567/22/1 ціна цього Договору становить 422037.29 грн., ПДВ 84407.45 грн., усього 506 444.74 грн., у т. ч.:
Місцевий бюджет - 416666.67 грн., ПДВ 83333.33 грн., усього 500000.00 грн.;
Власний бюджет - 5370.62 грн., ПДВ 1074.12 грн., усього 6444.74 грн.
Згідно п. 3.2 Договору №567/22/1 Тарифи за теплову енергію становлять за 1 Гкал для потреб бюджетних установ - 3601,56 грн. (з ПДВ) (рішення виконавчого комітету Харківської міської ради «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води КП «Харківські теплові мережі» для споживачів м. Харкова» N1050 від 30.12.2021, тариф на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання з урахуванням витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів, без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів, без урахування витрат на оснащення будівель вузлами комерційного обліку), які діють з 06.01.2022;
- для потреб інших споживачів (крім населення) ( 5502.35 грн. (з ПДВ) (рішення виконавчого комітету Харківської міської ради «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування. постачання та послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води КП «Харківські теплові мережі» для споживачів м. Харкова» N1050 від 30.12.2021, тариф на теплову енергію, її виробництв, транспортування та постачання з урахування витрат на утримання та ремонт ценгральних теплових пунктр без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів, без урахування витрат кі оснащення будівель вузлами комерційного обліку), які діють з 06.01.2022.
Договори підписано уповноваженими представниками сторін та скріплено печатками.
Факт споживання відповідачем теплової енергії на потреби опалення приміщень підтверджується актами № 172/1695 від 25.10.2023 (а.с.45); № 172/1702 від 25.10.2023 (а.с.44), 172/1700 від 25.10.2023 (а.с.45 зворотня сторона); № 172/1697 від 25.10.2023 (а.с.45); № 172/1698 від 25.10.2023 (а.с.45); 172/1701 від 25.10.2023 (а.с.44 зворотня сторона); № 172/1696 від 25.10.2023 (а.с.44 зворотня сторона) про підключення та відключення опалення на початку та наприкінці опалюваного сезону 2022 та 2023 до будівель вцілому. Вищезазначені акти на включення та відключення опалення підписані та скріплені печатками представників КП "Харківські теплові мережі" та балансоутримувачем будинку. Будинок за вищезазначеною адресою обладнаний приладом обліку, тому розрахунок вартості спожитої відповідачем теплової енергії на потреби опалення по об`єкту здійснювався згідно показань приладів обліку, встановленого у будинку.
У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що ним здійснено оплату за усіма актами виконаних робіт, що підтверджується платіжними дорученнями, доданими до відзиву (а.с.73-81, 83-90). На підставі вищезазначеного, між позивачем та відповідачем підписано акт звірки, за яким станом на 01.01.2023 кредиторська заборгованість відповідача складає - 3245,87 грн. (а.с.69).
При цьому, до відповіді на відзив позивачем додано акт звірки станом на 01.01.2024 та розрахунок заборгованості за вказаний період помісячно, згідно яких несплаченою залишається сума в розмірі 63 513, 23 грн. - сума корегувань, як зазначає позивач, яка проведена в лютому 2023 за період позовних вимог, а саме:
- донарахування за жовтень 2022 та листопад 2022, які проведено у грудні 2022 в сумі 1748, 03 грн.
- донарахування за січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, вересень, жовтень, листопад 2022 року в розмірі 61765, 20 грн.
Разом з цим, позивач зазначає, що остання оплата відповідно до поданих відповідачем квитанцій та акту звірки надійшла у грудні 2022 року, а корегування нарахувань проведено у лютому та січні 2023, тому відповідачем не надано належних доказів оплати заборгованості за позовний період.
Крім того, позивач стверджує, що відповідачем надано до суду акт звірки станом на 01.01.2023, проте не надано акт звірки станом на 01.01.2024.
Крім того позивачем зазначено, що відповідно до п.6.1.11 Договорів спожиач обов`язвний письмово повідомляти теплопостачальну організацію не пізніше 5 днів з моменту настання подій про зміну орендарів.
Проте, як зазначено позивачем та вбачається з матеріалів справи, відповідач повідомив позивача про припинення договорів оренди з орендарями приміщень лише 15.02.2023 листом №75/0/671-23(а.с.191), в якому зазначено про розірвання договорів оренди з ТОВ "Архи-Мед" з 01.03.2022 , ФОП Ньорба В.П. з 01.03.2022 та КП "Сігма" ХМР з 31.01.2022, у зв`язку з чим КП «Харківські теплові мережі» виконало корегування нарахувань відповідачу з урахуванням тарифу для бюджетних організацій та теплового навантаження, в тому числі корегування по гарячій воді згідно акту зйому показників приладу обліку (а.с.6). Відповідно до акту звітності за показниками приладу обліку теплової енергії за період з 21.02.2022 по 17.03.2022 різниця показань склала 201 куб.м. в сумі 61,765,20 грн. В результаті цього, як стверджує поизвач, відповідачу було донараховано суму боргу за теплову енергію:
- за жовтень 2022 та листопад 2022, які проведено у грудні 2022 в сумі 1748, 03 грн. ;- донарахування за січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, вересень, жовтень, листопад 2022 року в розмірі 61 765, 20 грн. (перерахунок розрахунку нарахувань а.с.174-186), а всього - 63 513,30 грн.
Отже, обставини щодо стягнення вказаної суми основного боргу у розмірі 63 513,30 в примусовому порядку стали підставою для звернення КП "Харківські теплові мережі" до суду із даним позовом.
Вирішуючи питання про правомірність та обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить з наступного.
За загальними положеннями цивільного законодавства цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини (стаття 11 Цивільного кодексу України). Правочин, різновидом якого є договори - основний вид правомірних дій це волевиявлення осіб, безпосередньо спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків. При цьому, стаття 12 Цивільного кодексу України передбачає, що особа здійснює свої цивільні права вільно на власний розсуд.
У відповідності зі статтею 173 Господарського кодексу України (далі - ГК України), зі змістом якої кореспондуються і приписи статті 509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утримуватися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконати її обов`язку.
Господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (стаття 174 ГК України).
Частиною третьою статті 509 ЦК України встановлено, що зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Згідно статті 193 ГК України та статті 526 ЦК України, яка містить аналогічні положення, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Крім того, за змістом статті 193 ГК України не допускається одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом. Аналогічні застереження містить стаття 525 ЦК України.
Отже, згідно положень Цивільного кодексу України, що регулюють загальні умови виконання зобов`язання, оплата вартості одержаної від постачальника теплової енергії повинна проводитись споживачем відповідно до умов Договору та чинних нормативно-правових актів.
Згідно з частиною 1 статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Частиною 1 статті 627 ЦК України визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (частина 1 статті 628 ЦК України).
Також згідно приписів статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтею 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Частиною першою статті 530 ЦК України також встановлено: якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно частини 6 статті 19 Закону України "Про теплопостачання", споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.
Відповідно до частини 6 статті 25 Закону України Про теплопостачання у разі відмови споживача оплачувати споживання теплової енергії, заборгованість стягується в судовому порядку.
Доказів відсутності опалення, або відключення від опалення споживача у спірний період матеріали справи не містять.
Частиною 1 статті 275 Господарського кодексу України визначено, що за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і підігріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Відпуск енергії без оформлення договору не допускається.
У відповідності до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом, що передбачено частиною першою статті 612 ЦК України.
Частиною 1 статті 625 ЦК України встановлено, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.
Відповідно до вимог статті 599 Цивільного кодексу України, зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Факт споживання Відповідачем теплової енергії на потреби опалення приміщення за вищевказаною адресою підтверджуються актом про підключення опалення на початку опалювальному сезоні 2022-2023 та відключення опалення наприкінці зазначеного опалювального сезону. Також, факт споживання теплової енергії підтверджується частковою оплатою заборгованості Відповідачем. Повної сплати відповідачем заборгованості за договором матеріали справи не містять.
Щодо заперечень відповідача щодо стягнення суми заборгованості в розмірі 63 513,23 грн., а також включення до розрахунку нарахувань, які здійснені позивачему лютому 2023 року, суд зазначає таке.
Як зазначалося судом вище, та підтверджено письмовими доказами, які містяться в матеріалах справи, відповідно до п.6.1.11 Договорів споживач зобов`язвний письмово повідомляти теплопостачальну організацію не пізніше 5 днів з моменту настання подій про зміну арендарів.
Проте, як вбачається з матеріалів справи, відповідач повідомив позивача про скасування оренди з орендарями приміщень лише 15.02.2023 листом №75/0/671-23(а.с.191), в якому зазначено про розірвання договорів оренди з ТОВ "Архи-Мед" з 01.03.2022 ,ФОП Ньорба В.П. з 01.03.2022 та КП "Сігма" ХМР з 31.01.2022, у зв`язку з чим КП «Харківські теплові мережі» виконало корегування нарахувань відповідачу з урахуванням тарифу для бюджетних організацій та теплового навантаження, в тому числі корегування по гарячій воді згідно акту зйому показників приладу обліку (а.с.6) саме з лютого 2023 (місяця, коли стало відомо про розірвання відповідачем договорів оренди). Крім того, як вбачається з наданого позивачем перерахунку, його зроблено на підставі Постанови КМУ №1209 від 10.11.2021.
Відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 10.11.2021 р. № 1209 «Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природнього газу» (надалі Постанова) обов`язком теплопостачальної організації (Виконавця послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води) є зміна розміру нарахувань за теплову енергію, послугу з постачання теплової енергії та послугу з постачання гарячої води у зв`язку із щомісячною зміною ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії та надання послуги з постачання теплової енергії та послуги з постачання гарячої води для відповідної категорії споживачів.
Згідно постанови КМУ № 1209 «Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природного газу» (набула чинності з 23.11.2021) установлено:
- механізм зміни теплопостачальною організацією (виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води) розміру нарахувань за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із щомісячною зміною ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника) застосовується до споживачів теплової енергії, послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (крім населення, бюджетних установ, релігійних організацій) з урахуванням диференціації тарифів, що визначається згідно з Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженим постановою КМУ від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги»;
- зміна розміру нарахувань за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачам (крім населення, бюджетних установ, релігійних організацій) у зв`язку із щомісячною зміною ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника) починаючи із нарахувань за жовтень 2021 року відображається щомісяця у платіжних документах зазначених споживачів, надісланих у місяці, що настає за розрахунковим періодом;
- про прийняте рішення щодо зміни розміру нарахувань за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачам (крім населення, бюджетних установ, релігійних організацій) теплопостачальна організація (виконавець послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води) інформує шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на власному веб-сайті інформаційного повідомлення з наведенням відповідних обґрунтувань.
Даною постановою внесені зміни, зокрема до Правил користування тепловою енергією (затверджених постановою КМУ від 01.10.2007 № 1198), та Правил надання послуги з постачання теплової енергії (затверджених постановою КМУ від 21.08.2019 № 830, в редакції постанови КМУ від 08.09.2021 № 1022).
За п.36 Правил користування тепловою енергією № 1198 (зі змінами, внесеними постановою КМУ від 10.11.2021 № 1209) (далі Правила № 1198), теплопостачальна організація зобов`язана змінювати розмір нарахувань за теплову енергію у зв`язку із щомісячною зміною ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії для потреб відповідної категорії споживачів, згідно з вимогами цих Правил.
За п.47 Правил № 1198 (зі змінами, внесеними постановою КМУ від 10.11.2021 № 1209), у разі щомісячної зміни для теплопостачальної організації згідно з умовами договору постачання природного газу ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), що використовується для виробництва теплової енергії, теплопостачальна організація змінює розмір нарахувань за спожиту теплову енергію для відповідної категорії споживачів теплової енергії.
Підставою для зміни розміру нарахувань за спожиту теплову енергію є умова, коли ціна природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), придбаного теплопостачальною організацією в відповідному місяці є відмінною (більшою або меншою) від ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), врахованої в структурі тарифів на теплову енергію, встановлених уповноваженими органами для відповідної категорії споживачів.
Відповідно до пунктів 48, 49 Правил № 1198 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.2021 № 1209), для зміни розміру нарахувань за теплову енергію теплопостачальна організація:
1) визначає вартість природного газу у відповідному місяці (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника);
2) перераховує вартість теплової енергії для відповідної категорії споживачів з урахуванням коефіцієнта перерахунку (К), що визначається за такою формулою:
Вп
К = ----
Вт ,
де Вп - перерахована планована вартість одиниці теплової енергії (з урахуванням прибутку), на основі якої встановлено тарифи для відповідної категорії споживачів (з урахуванням диференціації таких тарифів), що враховує перераховану вартість природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), що визначена для відповідного місяця, за незмінних інших складових тарифу;
Вт - планована вартість одиниці теплової енергії (з урахуванням прибутку) для відповідної категорії споживачів відповідно до встановлених уповноваженими органами тарифів (з урахуванням диференціації таких тарифів).
Сума перерахунку (різниця в нарахуваннях) для споживача (С) визначається за такою формулою:
С = (К - 1) х П,
де К - коефіцієнт перерахунку;
П - плата за теплову енергію для споживача, визначена у відповідному місяці згідно з діючими тарифами на теплову енергію.
Враховуючи, що позивач являється теплопостачальною організацією і здійснює господарську діяльність по теплопостачанню, на нього поширюються вимоги постанови КМУ від 10.11.2021 № 1209.
При цьому, постановою КМУ № 1209 внесені зміни до ряду нормативно-правових актів, зокрема, до Правил № 1198 (п.2), що є обов`язковими для виконання всіма теплопостачальними організаціями незалежно від форми власності, споживачами, організаціями, що виконують проектування, пуск, налагодження та експлуатацію обладнання для виробництва, транспортування, постачання та використання теплової енергії.
Пунктами 36, 47 - 49 Правил № 1198 (що є обов`язковими для врахування позивачем) установлений механізм зміни розміру нарахувань за теплову енергію, в зв`язку зі зміною ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії для потреб відповідної категорії споживачів.
Міністерство розвитку громад та територій України, в листі від 14.02.2022 № 7/10.2/2075-22, надало роз`яснення:
"10.11.2021, Урядом прийнято постанову № 1209, якою визначено механізм зміни підприємствами теплопостачання розміру нарахованої споживачам (крім населення, бюджетних установ, релігійних організацій) (далі - "інші споживачі") плати за теплову енергію та комунальні послуги (послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води) у разі щомісячної зміни для них ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії та, відповідно, надання комунальних послуг.
Підставою для зміни розміру нарахувань є умова, коли ціна природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного тазу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), що придбаний теплопостачальною організацією (виконавцем комунальної послуги) для виробництва теплової енергії/надання комунальних послуг "іншим споживачам" у відповідному місяці, є відмінною (більшою або меншою) від ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), що врахована в структурі тарифів для цієї категорії споживачів, установлених уповноваженим органом.
Для реалізації зазначеного механізму внесені зміни до Правил користування тепловою енергією (затверджених постановою КМУ від 03.10.2007 № 1198), Правил надання послуги з постачання теплової енергії (затверджених постановою КМУ від 21.08.2019 № 830), Правил надання послуги з постачання гарячої води (затверджених постановою КМУ від 11.12.2019 № 1182), що визначають детальний алгоритм здійснення перерахунку за теплову енергію та комунальні послуги.
При практичній реалізації механізму перерахування розміру плати слід звернути увагу на наступне:
- механізм застосовується лише для категорії "інші споживачі" (усіх споживачів, які не відносяться до населення, бюджетних установ, релігійних організацій);
- зміна розміру нарахувань за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачам у зв`язку із зміною ціни природного газу є обов`язком виробників теплової енергії, що використовують природний газ теплопостачальною організацією, виконавцями послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води;
- перерахунок для споживачів здійснюється як у сторону збільшення, так і в сторону зменшення, що залежить від ціни природного газу в відповідному місяці (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), що використаний для виробництва теплової енергії/надання комунальних послуг "іншим споживачам";
- механізм перерахунку застосовується в частині теплової енергії (у разі реалізації теплової енергії як товарної продукції), а також послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (за умови укладення договорів про надання послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, згідно з вимогами Закону України "Про житлово-комунальніпослуги");
- для застосування механізму перерахунку використовуються тарифи на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (а не тарифи на централізоване опалення та централізоване постачання гарячої води), встановлені уповноваженими органами;
- при здійсненні перерахунку річної планованої вартості теплової енергії та комунальних послуг, на основі якої встановлювалися тарифи для відповідної категорії споживачів, перерахунку підлягає лише одна складова у тарифі - ціна природного газу (без урахування зміни тарифів па послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника); решта складових тарифу залишаються без змін;
- зміна розміру нарахувань здійснюється починаючи із нарахувань за жовтень 2021 року, і далі - помісячно;
- різниця в нарахуваннях (від`ємне значення) спрямовується на оплату, майбутніх платежів, крім випадку припинення дії договору із споживачем; за наявності у споживача заборгованості за спожиту послугу з постачання теплової енергії сума перерахунку (від`ємне значення) зараховується в рахунок погашення існуючої заборгованості споживача відповідно до черговості її виникнення; у разі коли різниця в нарахуваннях має додатне значення, отримана сума виставляться до оплати споживачеві у відповідному місяці перерахунку;
- сума перерахунку відображається у платіжних документах зазначених споживачів.
Слід також звернути увагу, що при визначенні коефіцієнту перерахунку (К), який застосовується для перерахунку вартості теплової енергії/комунальних послуг для категорії "інші споживачі", теплопостачальна організація/виконавець послуг визначає:
- вартість природного газу, використаного для виробництва теплової енергії/надання комунальних послуг "іншим споживачам", у відповідному місяці (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника);
- перераховану плановану вартість одиниці теплової енергії/послуги з постачання теплової енергії/послуги з постачання гарячої води (з урахуванням прибутку), на основі якої встановлено тарифи для відповідної категорії споживачів (з урахуванням диференціації таких тарифів), що враховує перераховану вартість природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), що визначена для відповідного місяця, за незмінних інших складових тарифу.
За умовами довгострокового договору постачання природного газу, який укладений між виробниками теплової енергії та ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" замовлений споживачем обсяг природного газу складається із Обсягу І, Обсягу II та Обсягу III.
Враховуючи підхід, який використаний для визначення цих обсягів, а також виходячи з положень Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 років від 30.09.2021:
обсяг І - це фіксований обсяг природного газу, що реалізується за фіксованою ціною 7420 грн/тис.м.куб (з ПДВ) та спрямовується, в першу чергу, для виробництва теплової енергії, надання комунальних послуг для потреб, населення;
обсяг III - фіксований обсяг природного газу, що реалізується за фіксованою ціною 16390,10 грн/тис.м.куб (з ПДВ) та спрямовується для виробництва теплової енергії, надання комунальних послуг для потреб бюджетних установ та релігійних організацій;
обсяг II - змінний обсяг природного газу, що визначається шляхом віднімання обсягу І та обсягу III від загального обсягу фактично спожитого природного газу (фактично переданого згідно з актом приймання - передачі) за розрахунковий період, що реалізується за ціною, що змінюється щомісяця.
Враховуючи зазначене, саме ціна обсягу II (змінюється щомісячно) є основою для здійснення перерахування вартості теплової енергії та комунальних послуг.
Разом з тим, у разі отримання економії за обсягом І та/або обсягом III (фіксованими обсягами), для здійснення перерахування вартості теплової енергії та комунальних послуг у відповідному місяці визначається вартість природного газу (без урахуванням зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника), виходячи із вартості відповідного (відповідних) обсягів природного газу, спожитого (спожитих) у розрахунковому періоді.
За роз`ясненнями НАК "Нафтогаз України" обсяги природного газу, що використовуються за договором не мають цільового призначення для виробництва теплової енергії/надання комунальних послуг тим чи іншим категоріям споживачів.
Відтак, з метою забезпечення єдиного підходу до визначення вартості природного газу у відповідному місяці для проведення перерахунку вартості теплової енергії та комунальних послуг зазначаємо, що:
1) у випадку, коли загальний обсяг фактично спожитого природного газу у розрахунковому періоді не перевищив обсягу І, для здійснення перерахунку "іншим споживачам" застосовується вартість природного газу за ціною обсягу І;
2) у випадку, коли загальний обсяг фактично спожитого природного газу у розрахунковому періоді складається із суми обсягу І та обсягу III, для здійснення перерахунку застосовується вартість природного газу, що буде визначена виходячи з обсягу спожитого природного газу, який спрямовано на потреби "інших споживачів" після закриття в повному обсязі потреб населення, бюджетних установ, релігійних організацій (тобто, споживачів щодо яких було визначено та надано фіксовані, обсяги природного газу за фіксованою ціною), а саме:
- вартість за обсягом III - у разі якщо не спрямовувався обсяг І на виробництво теплової енергії/надання комунальних послуг для потреб "інших споживачів";
- середньозважена вартість за обсягом І та обсягом III, які використано на виробництво теплової енергії/надання комунальних послуг для потреб "інших споживачів" - у разі спрямування частини обсягу І та частини обсягу III на виробництво теплової енергії/надання комунальних послуг для потреб "інших споживачів";
3) у випадку, коли загальний обсяг фактично спожитого природного газу у розрахунковому періоді складається із суми обсягу І, обсягу III та обсягу II для здійснення перерахунку застосовується вартість газу, що буде визначена виходячи з обсягу спожитого природного газу, який на виробництво теплової енергії/надання комунальних послуг для потреб "інших споживачів" після закриття в повному обсязі потреб населення, бюджетних установ, релігійних організацій (тобто, споживачів щодо яких було визначено та надано фіксовані обсяги природного газу), а саме:
- вартість за обсягом II - у разі якщо обсяг III не спрямовувався на виробництво теплової енергії/надання комунальних послуг для потреб "інших споживачів";
- середньозважена вартість за обсягом II та обсягом III - у разі спрямування частини обсягу II та частини обсягу III на виробництво теплової енергії/надання комунальних послуг для потреб "інших споживачів".
Таким чином, у разі ощадливого використання природного газу виробником теплової енергії та сприятливих кліматологічних умов, існує можливість, здешевити вартість природного газу для категорії "інші споживачі".
За таких умов, при визначенні вартості природного газу у відповідному місяці (для здійснення подальшого перерахунку вартості теплової енергії та комунальних послуг) виробник теплової енергії виходить із обсягів, природного газу, спожитого для виробництва теплової енергії та надання комунальних послуг для потреб "інших споживачі", у тому числі у разі якщо такі обсяги були "зміксовані".
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що підставою для зміни розміру нарахувань за спожиту теплову енергію, насамперед, є умова, коли ціна природного газу, придбаного теплопостачальною організацією в відповідному місяці є відмінною (більшою або меншою) від ціни природного газу, врахованої у структурі тарифів на теплову енергію, встановлених уповноваженими органами для відповідної категорії споживачів.
Крім того, у зв`язку з розірванням відповідачем договорів оренди з ТОВ "Архи-Мед" з 01.03.2022 ,ФОП Ньорба В.П. з 01.03.2022 та КП "Сігма" ХМР з 31.01.2022 і застосування відповідно до Постанови КМУ № 1209 іншого коефіціенту, позивачем було зроблено перерахнок нарахувань, про що повідолено відповідача листом №11/09 від 02.04.2024 (а.с.192,193).
Відповідач, як під час виникнення спірних правовідносин, так і під час судового розгляду спору, заперечував щодо правомірності донарахування за теплову енергію, здійсненого позивачем у спірному періоді, а тому в силу частини 3 статті 2, статті 13, частини 1 статті 74 ГПК України, саме на позивача покладений обов`язок доведення наявності підстав для застосування механізму зміни розміру нарахувань за теплову енергію, в зв`язку зі зміною ціни природного газу, що використовувався для виробництва теплової енергії для потреб відповідної категорії споживачів, урахованого в структурі тарифу, згідно з постановою КМУ від 10.11.2021 № 1209, з наведенням алгоритму проведеного ним перерахунку, та його обґрунтування.
Судом здійснено перевірку розрахунку донарахувань за спірний період, зроблений позивачем, на суму 63 513,23 грн., а саме відповідно до наявних в матеріалах справи розрахунків нарахувань та наданих представником позивача пояснень в судовому засіданні 23.09.24 та встановлено, що сума боргу за вище значеними рахунками є арифметичною вірною.
Суд зазначає, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права.
Відповідно до вимог ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У відповідності до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Проте, всупереч згаданих приписів закону, положень укладеного між сторонами договорів, відповідач своїх зобов`язань щодо оплати заборгованості донарахувань у розмірі 63 513,23 не виконав, суму заборгованості 63 513,23 грн. не сплатив. Таким чином зобов`язання відповідача щодо оплати заборгованості за поставлену теплову енергію в гарячій воді на час розгляду справи не виконане. Доказів протилежного відповідач суду не надав.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18 липня 2006 року у справі "Проніна проти України", в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що пунктом 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Так, решта доводів учасників процесу, їх письмових пояснень, поданих до матеріалів справи документів та наданих усних пояснень представників сторін були ретельно досліджені судом, і наведених вище висновків суду не спростовують.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача заборгованості у сумі 63 513,23 грн. є доведеними, обґрунтованими, відповідачем не спростовані, а відтак підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання розподілу судового збору, суд керується частиною першою статті 129 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підставі, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог. Позовні вимоги у даній справі задоволено в повному обсязі, а відтак витрати по сплаті судового збору в розмірі 2422,40 грн. покладаються судом на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 1, 2, 4, 5, 12, 13, 14, 15, 42, 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 256, 257, 259 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня № 8" Харківської міської ради (місцезнаходження: 61176, місто Харків, Салтівське шосе, будинок 266 - Г; РНОКПП: 03293853) на користь Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" (місцезнаходження: 61037, місто Харків, вулиця Мефодіївська, будинок 11; код ЄДРПОУ: 31557119) заборгованість у сумі 63 513,23 грн.та витрати зі сплати судового збору у розмірі 2422,40 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 256 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено "03" жовтня 2024 р.
СуддяВ.В. Рильова
Справа №922/1386/24
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122054823 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Рильова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні