Постанова
від 24.09.2024 по справі 465/4890/20
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 465/4890/20 Головуючий у 1 інстанції: Мигаль Г.П.

Провадження № 22-ц/811/1144/24 Доповідач в 2-й інстанції: Шандра М. М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 вересня 2024 року колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Львівського апеляційного суду в складі:

головуючого судді: Шандри М.М.

суддів: Крайник Н.П., Левика Я.А.

розглянувши у м. Львові у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи апеляційну скаргу Франківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради на рішення Франківського районного суду м. Львова від 25 березня 2024 року у справі за позовом Франківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення коштів державної допомоги, виплаченої надміру,

ВСТАНОВИЛА:

Франківський відділ соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 , в якому просив стягнути з відповідачки надміру виплачену державну допомогу в розмірі 24 696,78 грн.

Позов обґрунтовує тим, що Франківським відділом соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради Мусаєвій С.Г. відповідно до її заяв від 15.12.2016 та від 24.04.2017 надавалась щомісячна адресна допомога внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі оплату житлово-комунальних послуг на період з 15.12.2016 до 23.10.2017. Грошова допомога призначена відповідно до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 505.

В результаті проведеної Франківським відділом соціального захисту перевірки даних, наданих ОСОБА_1 , встановлено, що вона не повідомила вчасно інформацію щодо свого майнового стану, що вплинуло на встановлення права на щомісячну допомогу. Зокрема, заявник не повідомила про те, що у спільній частковій власності її чоловіка ОСОБА_2 є квартира за адресою: АДРЕСА_1 та у приватній власності садовий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_2 .

Таким чином, щомісячна допомога в період з 15.12.2016 до 23.10.2017 виплачена неправомірно по вині заявника, яка свідомо приховала вищезазначену інформацію, що вплинуло на її право на виплату грошової допомоги. Це призвело до надмірної виплати бюджетних коштів на суму 24 969,78 грн з вини відповідача. З метою досудового вирішення справи та врегулювання даного спору 06.12.2017, 11.10.2018, 18.03.2019 Франківським відділом соціального захисту скеровано ОСОБА_1 повідомлення про переплату коштів виплачених надміру та запропоновано повернути борг доровільно, однак такі залишилися невиконаними.

На підставі наведеного позивач просив задовольнити позов.

Рішенням Франківського районного суду м. Львова від 25.03.2024 у задоволенні позову відмовлено.

Рішення суду оскаржив Франківський відділ соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, подавши апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі посилається на незаконність та необґрунтованість рішення суду, порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Зазначає, що суд першої інстанції не врахував, що ОСОБА_1 при зверненні до Франківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради із заявами про призначення допомоги не повідомила позивача про факт належності на праві власності у її чоловіка ОСОБА_2 нерухомого майна, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 та за адресою: АДРЕСА_2 , тобто в районі, який не є тимчасово окупованою територією України, що вплинуло на її право на отримання грошової допомоги з 15.12.2016 до 23.10.2017. Оскільки грошова допомога у розмірі 24696,78 грн набута відповідачкою безпідставно, наявні підстави для задоволення позову.

Просить скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Відзив на апеляційну скаргу не подано.

Згідно зч.1ст.369ЦПК Україниапеляційна скаргарозглядається судомапеляційної інстанції без повідомлення учасників справи, тому відповідно до ч.2 ст.247ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що скаргу слід задовольнити з таких підстав.

Згідно із ч.1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях (ч.1, ч.6 ст. 81 ЦПК України).

Згідно із 1 ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Відповідно до вимог ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Колегія суддів вважає, що рішення суду таким вимогам не відповідає, з огляду на таке.

Судом установлено, що ОСОБА_1 перебувала на обліку у Франківському відділісоціального захистууправління соціальногозахисту департаментугуманітарної політикиЛьвівської міськоїрадияк отримувач щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідно до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 505.

Допомога була призначена на підставі заяв ОСОБА_1 від 15.12.2016 та від 24.04.2017 для призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України або районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

У вказаних заявах членами сім`ї ОСОБА_1 зазначила: ОСОБА_3 , 2001 р.н., ОСОБА_4 , 2004 р.н., та ОСОБА_5 , 2007 р.н. У заявах також зазначено, що: житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції, у володінні будь-кого із членів сім`ї не має; у володінні всіх членів сім`ї транспортних засобів не має; на депозитному банківському рахунку кошти у сумі, що перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, у будь-кого із членів сім`ї відсутні.

Допомогу було призначено за періоди: з 15.12.2016 до 14.06.2017 та з 24.04.2017 по 23.10.2017. Виплачено у загальному розмірі 24 969,78 грн.

Статтею 2 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» передбачено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

Механізм надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, на час призначення допомоги ОСОБА_1 було визначено Порядком надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» (далі Порядок № 505).

Пунктом 2 Порядку № 505, в редакції чинній на час призначення допомоги, визначено, що грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням і виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.

Відповідно до абзацу першого пункту 5 Порядку № 505 для отримання грошової допомоги (у тому числі у разі призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк, якщо її виплата раніше не здійснювалася через установи уповноваженого банку) уповноважений представник сім`ї звертається за фактичним місцем проживання (перебування) сім`ї до установи уповноваженого банку для відкриття в установленому порядку поточного рахунка, пред`являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, та подає на адресу уповноваженого органу відповідну заяву про надання грошової допомоги (для призначення грошової допомоги вперше) або заяву, в якій повідомляє про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги (у разі призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк, якщо її виплата раніше не здійснювалася через установи уповноваженого банку). З метою визначення дати, часу та адреси подання заяви уповноважений представник сім`ї звертається у контакт-центр уповноваженого банку.

У заявіпронадання грошової допомогизазначаютьсятакі відомості про всіх членів сім`ї, які претендують на отримання грошової допомоги, зокрема, наявність у будь-якого із членів сім`ї у власності житлового приміщення, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення (пункт 5 Порядку).

Відповідно до абз. 1 пункту 6 Порядку грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення антитерористичної операції та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.

Згідно з пунктом 10 Порядку № 505 уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.

Судом установлено, що ОСОБА_1 у заявах від 15.12.2016 та від 24.04.2017 зазначала про відсутність у володінні будь-кого із членів сім`ї житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та районах проведення антитерористичної операції.

Разом з тим, згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, чоловік ОСОБА_1 ОСОБА_2 є власником 1/18 частки квартири за адресою: АДРЕСА_1 та одноосібним власником садового будинку у дачному кооперативі «Урожай» у м. Львові. При цьому відомостей про чоловіка у заявах ОСОБА_1 не зазначено.

Питання щодо повернення безпідставно сплачених коштів вирішується відповідно до пункту 11 Порядку № 505, згідно з яким уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня настання таких обставин. Суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім`ї на вимогу уповноваженого органу. У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку.

Установивши, що при зверненні до Франківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради із заявою про призначення щомісячної адресної допомоги ОСОБА_1 не повідомила позивача про факт належності на праві власності її чоловікові нерухомого майна в районі, який не є тимчасово окупованою територією України, колегія суддів дійшла висновку про те, що відповідачка отримувала допомогу без достатньої правової підстави.

Згідно ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Пунктом 1 ч. 1 ст. 1215 ЦК України визначено, що не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Враховуючи, що надмірна сплата грошової допомоги відбулася з вини відповідачки через ненадання відповідної інформації, наявні підстави для повернення такої виплати позивачу у справі, тому помилковим є висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову.

Відповідно до положень п.2 ч.1 ст.374 ЦПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити його.

Відповідно дост.376ЦПК Українипідставами дляскасування судовогорішення повністюабо частковота ухваленнянового рішенняу відповіднійчастині абозміни судовогорішення є: неповнез`ясування обставин,що маютьзначення длясправи; недоведеністьобставин,що маютьзначення длясправи,які судпершої інстанціївизнав встановленими; невідповідністьвисновків,викладених урішенні судупершої інстанції,обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

За таких обставин, рішення суду слід скасувати та постановити нову постанову про задоволення позову.

Відповідно до статті 141 ЦПК України, у зв`язку із задоволенням позову та апеляційної скарги із ОСОБА_1 на користь позивача слід стягнути судовий збір у розмірі 5255,00 грн, сплачений за подання позовної заяви та апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 367, 368, п.2 ч.1 ст. 374, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, колегія суддів,

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Франківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради задовольнити.

Рішення Франківського районного суду м. Львова від 25 березня 2024 року скасувати та постановити нову постанову.

Позов Франківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення коштів державної допомоги, виплаченої надміру задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Франківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради надміру виплачені кошти за призначеною щомісячною допомогою внутрішньо переміщеній особі для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, у розмірі 24696,78 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Франківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради судовий збір у розмірі 5255,00 грн.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскарженою у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.

Повний текст постанови складено: 03.10.2024

Головуючий

Судді

СудЛьвівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення24.09.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122061635
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Інші справи позовного провадження

Судовий реєстр по справі —465/4890/20

Постанова від 24.09.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шандра М. М.

Ухвала від 12.08.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шандра М. М.

Ухвала від 06.05.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шандра М. М.

Ухвала від 16.04.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шандра М. М.

Рішення від 25.03.2024

Цивільне

Франківський районний суд м.Львова

Мигаль Г. П.

Ухвала від 22.03.2023

Цивільне

Франківський районний суд м.Львова

Мигаль Г. П.

Ухвала від 30.09.2020

Цивільне

Франківський районний суд м.Львова

Дзеньдзюра С. М.

Ухвала від 11.08.2020

Цивільне

Франківський районний суд м.Львова

Дзеньдзюра С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні