Рішення
від 23.09.2024 по справі 140/3751/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 вересня 2024 року ЛуцькСправа № 140/3751/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Ксензюка А.Я.,

при секретарі судового засідання Торгун С.В.,

за участю представника позивача Ємчика Р.І.,

представника відповідача Мельничука М.В.,

представника третьої особи Багинського П.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Грандтермінал`до Головного управління ДПС у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у місті Києві, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Грандтермінал» звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 09.12.2021 №0075970904.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що інспекторами ГУ ДПС у м. Києві проведено фактичну перевірку нафтобази, на якій здійснює свою господарську діяльність ТзОВ «Грандтермінал», що розташована за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, 14б, за результатами якої складено акт фактичної перевірки від 01.11.2021 №77235/Ж5/26-15-09-02/42819799.

Перевіркою встановлено порушення, зокрема, пп.213.1.12 п.213.1 ст.213, п.216.2 ст.216, абз. 3 пп.230.1.1 п.230.1 ст.230, п.231.6 ст.231, п.232.3, пп.232.4.2 п.232.4 ст.232 ПК України, а саме ТзОВ «Грандтермінал» занижено податкові зобов`язання з акцизного податку за жовтень 2020 року на суму 26 135678,00 грн.

На підставі даного акту перевірки ГУ ДПС у Волинській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.12.2021 №0075970904, яким товариству збільшено суму грошового зобов`язання з акцизного податку на пальне на 28 749246,00 грн.

Вказане податкове повідомлення-рішення оскаржувалось в адміністративному порядку та рішенням ДПС України від 08.02.2023 №3168/6/99-00-06-03-01-06 скаргу залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення - без змін.

ТзОВ «Грандтермінал» не погоджується з прийнятим податковим повідомленням-рішеннями, вважає його таким, що суперечать положенням чинного законодавства та фактичним обставинам справи, з огляду на наступне.

В обґрунтування своєї позиції вказує, що ТзОВ «Грандтермінал», як платник податку, зареєструвало відповідний акцизний склад (уніфікований номер 1013800), що розташований за адресом: м. Київ, вул. Куренівська, 14/6 та отримало ліцензію на право зберігання пального, дата реєстрації якої 13.10.2020 з періодом дії з 15.10.2020 по 15.10.2025.

Вказує, що обладнання такого акцизного складу (резервуари, рівнеміри-лічильники, витратоміри-лічильники) зареєстровані ТзОВ «Грандтермінал» 15.10.2020, що підтверджується відповідною довідкою про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри.

До 15.10.2020 ТзОВ «Грандтермінал» не здійснював жодних операцій щодо навантаження-розвантаження та зберігання пального на акцизному складі №1013800.

При цьому, як вбачається з відкритих даних Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс» 12.10.2020 анульовано ліцензію на зберігання пального, за адресою місця зберігання: м. Київ, вул. Куренівська, 14/6.

Відтак, ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс», з моменту отримання відповідного розпорядження про анулювання ліцензії, не вправі здійснювати будь які операції щодо зберігання пального за вищевказаною адресою.

Отже, 15.10.2020, згідно умов договору зберігання №02/09/20 від 02.09.2020 ТзОВ «Грандтермінал» (Зберігач) нафтопродукти, загальним об`ємом 4 355 997,45 л, було прийнято на зберігання, водночас власником такого нафтопродукту було ТзОВ «Вог Трейд Ресурс» (поклажодавець), а ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс» - попередній зберігач, що підтверджується актом приймання-передачі майна від 15.10.2020.

Звертає увагу, що даний факт вже перевірявся під час проведення фактичної ГУ ДПС у м. Києві, за результатами якої складено акт №2392/26-15-09-02/42819799 від 02.11.2020, згідно з яким перевірено документи (договір, акт приймання- передачі, акцизні накладні), які підтверджують факт отримання на зберігання ТзОВ «Грандтермінал» 15.10.2020 нафтопродуктів загальним об`ємом 4 355 997,45 л.

Тому, починаючи з 15.10.2020 ТзОВ «Грандтермінал», після отримання ліцензії на право зберігання пального та реєстрації обладнання акцизного складу №1013800, являється єдиним розпорядником такого акцизного складу, що розташований за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, 14/6, в свою чергу, ТОВ «Імпорт Транс Сервіс», у зв`язку із анулюванням відповідної ліцензії та згідно вимог абз.6 п.12 Порядку №408, таким розпорядником бути не може.

Відтак, ТзОВ «Грандтермінал»(новий розпорядник) 15.10.2020., після отримання ліцензії на право зберігання пального та реєстрації обладнання акцизного складу отримало від ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс» (попередній розпорядник) пальне, зафіксувавши даний факт належно оформленими акцизними накладними.

При цьому, ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс» (попередній розпорядник), виконавши умови передбачені абз.6 п.12 Порядку №408, анулювало реєстрацію акцизного складу в СЕАРП та СЕ.

Відтак, ТзОВ «Грандтермінал» здійснює виключно діяльність по зберіганню нафтопродуктів, на що отримано відповідну ліцензію на право зберігання пального.

Разом з тим, в розумінні положень пп.14.1.32 п.14.1 ст.14 ПК України, ТзОВ Грандтермінал не являється власником пального, яке передане йому на зберігання й не вправі здійснювати його реалізацію. Зазначає, що за наявності відповідної ліцензії та належно зареєстрованого акцизного складу (місця зберігання, резервуарів, витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників), на законних підставах отримувало на зберігання пальне та здійснювало його повернення зі зберігання, відповідно до умов укладених договорів.

Позивач вважаючи протиправним прийняте ГУ ДПС у Волинській області податкове повідомлення-рішення від 09.12.2021 № 0075970904 звернувся до суду з цим позовом.

Відповідач у відзиві на позовну заяву від 05.04.2023 представник ГУ ДПС у Волинській області позовних вимог не визнав повідомив, що ГУ ДПС у місті Києві з метою здійснення функцій, визначених законодавством у сфері ліцензування, виробництва, придбання, зберігання, реалізації, транспортування та обліку пального було проведено фактичну перевірку суб`єкта господарської діяльності - ТзОВ «Грандтермінал`код за ЄДРПОУ (РНОКПП) - 42819799, що розташований за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, буд. 14/Б (а.с. 38-88, т.1).

Перевірка проводилась в присутності директора нафтобази ОСОБА_1 .

За результатами проведення фактичної перевірки було складено акт фактичної перевірки від 18.10.2021 №77235/Ж5/26-15-09-02/42819799.

Перед початком проведення фактичної перевірки співробітниками ГУ ДПС у місті Києві за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, буд. 14/Б були пред`явлені службові посвідчення, направлення на проведення фактичної перевірки від 06.10.2021 №17950/26-15- 09-02, №17951/26-15-09-02, № 17953/26-15-09- 02 та надано копію Наказу ГУ ДПС у м. Києві № 7176-п від 16.09.2021 директору нафтобази, представнику ТзОВ «Грандтермінал`за довіреністю - ОСОБА_1 .

В ході проведення фактичної перевірки співробітниками ГУ ДПС у місті Києві було використані документи зазначені в пунткі 2.1.3 Акту перевірки.

В ході проведення фактичної перевірки, відповідно до вимог п.п. 20.1.2, п.п. 20.1.6 п. 20.1 ст. 20, п. 85.2, п. 85.4 ст. 85 ПКУ, представнику за довіреністю позивача під підпис запити від 06.10.2021 б/н та від 12.10.2021 про надання до перевірки інформації та документального підтвердження з питань обігу, зберігання та використання пального за період з 15.04.2020 по дату закінчення перевірки.

Вказані документи було запропоновано надати в термін до 12 години 08.10.2021 та до 12 години 13.10.2021 відповідно.

На запит від 12.10.2021 № 1 ТзОВ «Грандтермінал» листом від 13.10.2021 б/н повідомило наступне: «...на даному об`єкті (нафтобазі) безпосередньо не здійснюється ведення бухгалтерського обліку підприємства на підставі первинних та прохідних документів. Таким чином, зберігання первинних документів здійснюється у бухгалтерії підприємства під відповідальність осіб, уповноважених на ведення бухгалтерського обліку на підприємстві, в тому числі первинних документів по взаємовідносинах із ТзОВ «ВОТ РЕСУРС» та ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс». Крім того, запитувані документи по взаємовідносинах із ТОВ «ВОГ РЕСУРС» та ТОВ «Імпорт Транс Сервіс» стосуються періоду, який був предметом фактичної перевірки ТУ ДПС у м. Києві у відповідності до її мети тому, вказане виключає необхідність зберігання таких документів безпосередньо на об`єкті (нафтобазі). Слід врахувати, що згідно Ваших запитів затребується копії значної кількості документів господарської діяльності ТзОВ «Грандтермінал», без зазначення правових підстав, яке передбачається п.85.4 ст.85 ПК України. При цьому, об`єми документів, копії яких просите надати, виражені в сотні аркушах, на нафтобазі відсутні технічні можливості виготовити таку значну кількість копій».

Під час аналізу наданих документів встановлено, що у визначений термін та станом на 13.10.2021 запитувані документи надано не у повному обсязі, А саме, до перевірки не надано:

-картки по рахунку 0231 та іншим, де відображались операції прийняття на зберігання та відвантаження пального пального за період з 15.04.2020 по 13.10.2021;

-документи, що підтверджують прийняття на зберігання та відвантаження пального за період з 15.04.2020 по 05.10.2021, а саме: акти приймання-передачі, видаткові накладні, ТТН та інші:

-журнал обліку надходження нафти і нафтопродуктів (№ 6-НП), журнал прийому нафтопродуктів (форма 13-НП) за період з 15.04.2020 по 13.10.2021;

-відомості на відпуск нафтопродуктів (форма 16-НП) або звіти по відпуску нафтопродуктів за період з 15.04.2020 по 05,10.2021;

-договори зберігання з ТОВ «ВЕСТ КАРД», ТзОВ «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ», що зазначені як поклажодавці у оборотно-сальдовій відомості по рахунку 0231;

-документи, що підтверджують отримання ТзОВ «Грандтермінал»15.10.2020 від ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс» (код 39608851) з акцизного складу (уніфікований номер 1004975) пального у загальному обсязі 4 355 997,45 л.;

-документи складського обліку: журнал обліку вантажів, що надійшли (форма № М-1, прибуткові ордери (форма № М-4), акти приймання матеріалів (форма № М-7), відомості на відпуск нафтопродуктів (форма 16-НП), журнал прийому НП (форма 13-НП) та журнал прийому СУГ (форма 5-ГС) та інші за період з 15.04.2020 по 05.10.2021.

На дату завершення перевірки ТОВ «Грандтермінал`не у повному обсязі надано документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки, чим порушено п. 85.2 ст. 85 ПК України.

Перевіркою встановлено, що у період з 20.02.2020 по 27.10.2020 на території нафтобази - акцизного складу адресою: м. Київ, вул. Куренівська, 14/Б було два розпорядники акцизного складу - ТОВ «Грандтермінал`та ТОВ «Імпорт Транс Сервіс».

Враховуючи абзац третій п.п. 230.1.1 п. 230,1 спи 230 ПК України 15,10,2020 ТОВ «Грандтермінал`не мало законних підстав на прийняття від ТОВ «Імпорт Транс Сервіс» на території нафтобази адресою; м, Київ, вул, Куренівська, 14/Б підакцизного пального у загальному обсязі 4 355 997,45 л, та відповідно, у ТзОВ «Грандтермінал» відсутнє право на використання ліміту пального в обсязі 4 355 997,45 л,

Отже, ТзОВ «Грандтермінал» повинно було здійснити поповнення ліміту при, подальшому відвантаженні (відпуску) пального з акцизного складу з уніфікованим номером 1013800,

Таким чином, перевіркою не підтверджено фактичну наявність 15.10.2020 - 4 355 997,45 л. пального на акцизному складі з уніфікованим номером 1013800.

Станом на дату складання акту ТзОВ «Грандтермінал» не скористалось правом в межах 365 днів зареєструвати коригування до заявок на поповнення вищевказаного обсягу залишку пального.

Таким чином, в порушення вимог п.п. 213.1.12 п. 213.1 ст. 213, п. 216.12 ст. 216, абзац третій п.п. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230, п. 231.6 ст. 231, п. 232.3, п.п. 232.4.2 п, 232.4 ст. 232 ПК України, ТзОВ «Грандтермінал» занижено податкові зобов`язання з акцизного податку за жовтень 2020 року на суму 26 135 678 грн, що стало підставою для складання податкового повідомлення-рішення від 09.12.2021 № 0075970904.

У зв`язку з наведеним представник відповідача просив у задоволенні позову відмовити.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 в задоволенні позову ТзОВ «Грандтермінал» до ГУ ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 09.12.2021 № 0075970904 відмовлено повністю (а.с.114-120, т.1).

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.10.2023 апеляційну скаргу ТзОВ «Грандтермінал» залишено без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 по справі №140/3751/23 залишено без змін (а.с.164-179, т.1).

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 30.05.2024 касаційну ТзОВ «Грандтермінал» задоволено частково. Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.10.2023 скасовано. Справу № 140/3751/23 направлено на новий розгляд до Волинського окружного адміністративного суду (а.с.26-46, т.2)

27.06.2024 вказана справа надійшла до Волинського окружного адміністративного суду та автоматизованою системою документообігу суду визначено головуючого суддю для її розгляду Ксензюка А.Я (а.с.50-53, т.2).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 02.07.2024 прийнято справу до провадження та вирішено її розгляд проводити за правилами загального позовного провадження (а.с.54, т.2).

У відзиві на позовну заяву від 18.07.2024 представник відповідача підтримав позицію викладену у відзиві від 05.04.2023 та просив у задоволенні позову відмовити повністю (а.с.88-96, т.2).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.08.2024 клопотання представника ГУ ДПС у Волинській області про залучення третьої особи до участі в справі задоволено та залучено до участі у справі, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ГУ ДПС у місті Києві (а.с.140-141, т.2)

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 23.09.2024 клопотання представника ГУ ДПС у місті Києві задоволено та судове засідання призначене на 10:00 23.09.2024 ухвалено проводити в режимі відеоконференції за участі представника ДПС України поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів за допомогою програмного забезпечення VKZ (а.с.117, 119-120, т.3).

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав із наведених у позовній заяві підстав, просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечив та просив в задоволенні позову відмовити з підстав, викладених у відзиві.

Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення, з огляду на наступне.

В ході судового розгляду судом встановлено, що 06.10.2021 на підставі наказу ГУ ДПС у м. Києві від 16.09.2021 № 7176-п та направлень на перевірку від 06.10.2021 №№ 17950/26-15-09-02, №17953/26-15-09-02, № 17951/26-15-09-02 та п.п. 19-1.1.4, п.п. 19-1.1.14, п.п. 19-1.1.16, п.п. 19-1.1.17 п. 19-1.1 ст. 19-1, керуючись п.п. 20.1.6, п.п. 20.1.8, п.п. 20.1.9, п.п. 20.1.10, п.п. 20.1.11, п.п. 20.1.12, п.п. 20.1.13 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75, п.п. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Розділу II п. 52-2.2 підрозділу 10 Розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України (далі - ПК України), Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР, зі змінами та доповненнями та іншими нормативними актами, контроль за дотриманням яких покладено на територіальні органи ДПС з метою здійснення функцій, визначених законодавством у сфері ліцензування, виробництва, придбання, зберігання, реалізації, транспортування та обліку пального було проведено фактичну перевірку суб`єкта господарської діяльності - ТОВ «Грандтермінал», що розташований за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, буд. 14/Б, за наслідками якої складено акт перевірки від 18.10.2021 №77235/Ж5/26-15-09-02/42819799 (а.с.66-72, т.1).

Судом встановлено, що 06.10.2021 на підставі наказу ГУ ДПС у м. Києві від 16.09.2021 № 7176-п та направлень на перевірку від 06.10.2021 №№ 17950/26-15-09-02, №17953/26-15-09-02, № 17951/26-15-09-02 та п.п. 19-1.1.4, п.п. 19-1.1.14, п.п. 19-1.1.16, п.п. 19-1.1.17 п. 19-1.1 ст. 19-1, керуючись п.п. 20.1.6, п.п. 20.1.8, п.п. 20.1.9, п.п. 20.1.10, п.п. 20.1.11, п.п. 20.1.12, п.п. 20.1.13 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75, п.п. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Розділу II п. 52-2.2 підрозділу 10 Розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України (далі - ПК України), Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР, зі змінами та доповненнями та іншими нормативними актами, контроль за дотриманням яких покладено на територіальні органи ДПС з метою здійснення функцій, визначених законодавством у сфері ліцензування, виробництва, придбання, зберігання, реалізації, транспортування та обліку пального було проведено фактичну перевірку суб`єкта господарської діяльності - ТзОВ «Грандтермінал», що розташований за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, буд. 14/Б, за наслідками якої складено акт перевірки від 18.10.2021 №77235/Ж5/26-15-09-02/42819799 (а.с.66-72, т.1).

Згідно з висновками акту перевірки від 18.10.2021 №77235/Ж5/26-15-09-02/42819799 позивачем, зокрема, порушено пп.213.1.12 п.213.1 ст.213, п.216.2 ст.216, абз. 3 пп.230.1.1 п.230.1 ст.230, п.231.6 ст.231, п.232.3, пп.232.4.2 п.232.4 ст.232 ПК України, а саме ТзОВ «Грандтермінал» занижено податкові зобов`язання з акцизного податку за жовтень 2020 року на суму 26 135 678 грн (а.с.66-72, т.1).

На підставі висновків вищевказаного акту перевірки 09.12.2021 ГУ ДПС у Волинській області прийнято податкове повідомлення-рішення №0075970904, згідно з яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем акцизний податок на суму 28749 246,00 грн, в тому числі: за податковими зобов`язаннями 26135 678,00 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями 26135 68,00 грн (а.с.25-26, т.1).

Товариство, не погодившись із зазначеним рішенням, в порядку адміністративного оскарження подало скаргу до ДПС України, яка своїм рішенням від 08.02.2023 №3168/6/99-00-06-03-01-06 залишила оскаржуване податкове повідомлення-рішення без змін, а скаргу без задоволення (а.с.27-31, т.1).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначаєПК України.

Згідно із підпунктом20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК Україниконтролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до пункту75.1 статті 75 ПК Україниконтролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) (підпункт75.1.3 пункту 75.1 статті 75 ПК України).

Порядок проведення фактичної перевірки врегульованийстаттею 80 ПК України.

Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) (пункт80.1 статті 80 ПК України).

Відповідно до підпункту80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК Українифактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема,

(1) у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками,

(2) а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

Абзацом 4 пункту81.2 статті 81 ПК Українипередбачено, що у разі якщо при організації документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки встановлено неможливість її проведення, посадовими (службовими) особами контролюючого органу невідкладно складається та підписується акт про неможливість проведення перевірки, який не пізніше наступного робочого дня реєструється в контролюючому органі. До такого акта додаються матеріали, що підтверджують факти, наведені в такому акті. Зазначений акт та матеріали надсилаються контролюючим органом платнику податку в порядку, визначеномустаттею 42 цього Кодексу.

Відповідно до абзацу третього пункту81.1 статті 81 ПК Українипосадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, зокрема, копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу.

Отже,ПК Українизакріплює таку обов`язкову вимогу щодо змісту наказу про проведення перевірки як необхідність відображення підстави для її проведення, визначеної цим Кодексом. Під час вирішення питання щодо правомірності призначення і проведення перевірки, зокрема фактичної, необхідно надавати оцінку достатності змісту наказу в контексті чіткого визначення у ньому правової (юридичної) підстави проведення такої перевірки та існування відповідної фактичної підстави, яка є передумовою для її проведення.

Згідно з підпунктами 83.1.1-83.1.7 пункту83.1 статті 83 ПК Українидля посадових осіб контролюючих органів під час проведення перевірок підставами для висновків є:

- документи, визначені цим Кодексом;

- податкова інформація;

- експертні висновки, надані відповідно достатті 84 цього Кодексута інших законів України;

- судові рішення;

- податкові консультації, інші матеріали, отримані в порядку та у спосіб, передбачені цим Кодексом або іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на контролюючі органи;

- мультимедійна інформація (фото, відео-, звукозапис), отримана (виготовлена) контролюючими органами.

З матеріалів справи слідує, що 06.10.2021 на підставі наказу ГУ ДПС у м. Києві від 16.09.2021 № 7176-п та направлень на перевірку від 06.10.2021 №№ 17950/26-15-09-02, №17953/26-15-09-02, № 17951/26-15-09-02, підпунктів 19-1.1.4, 19-1.1.14, 19-1.1.16, 19-1.1.17 пункту 19-1.1 статті 19-1, керуючись підпунктами 20.1.6, 20.1.8, 20.1.9, 20.1.10, 20.1.11, 20.1.12, 20.1.13 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Розділу ІІ, пункту 52-2.2 підрозділу 10 РозділуПерехідних положень Податкового кодексу України(далі -ПК України), Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», зі змінами та доповненнями, та іншими нормативними актами, контроль за дотриманням яких покладено на територіальні органи ДПС, з метою здійснення функцій, визначених законодавством у сфері ліцензування, виробництва, придбання, зберігання, реалізації, транспортування та обліку пального посадові особи ГУ ДПС у м. Києві провели фактичну перевірку суб`єкта господарської діяльності - ТОВ «ГРАНДТЕРМІНАЛ», що розташований за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, буд. 14/Б, за наслідками якої складено акт перевірки від 18 жовтня 2021 року №77235/Ж5/26-15-09-02/42819799 (а.с.66-72, т.1).

Згідно з висновками акта фактичної перевірки ГУ ДПС у м. Києві встановило порушення позивачем, зокрема, підпункту213.1.12 пункту 213.1 статті 213, пункту216.12 статті 216, абзацу третього підпункту230.1.1 пункту 230.1 статті 230, пункту231.6 статті 231, пункту232.3, підпункту232.4.2 пункту 232.4 статті 232 ПК України, а саме: ТОВ «Грандтермінал» занизило податкові зобов`язання з акцизного податку за жовтень 2020 року на суму 26135 678 грн.

Під час перевірки відповідно до вимог підпунктів20.1.2,20.1.6 пункту 20.1 статті 20, пунктів85.2,85.4 статті 85 ПК України, представникові за довіреністю ТзОВ «Грандтермінал» вручено під підпис запити від 06 жовтня 2021 року та від 12 жовтня 2021 року про надання до перевірки інформації та її документального підтвердження з питань обігу, зберігання та використання пального за період з 15 квітня 2020 року по дату закінчення перевірки. Вказані документи було запропоновано надати в термін до 12 години 08 жовтня 2021 року та до 12 години 13 жовтня 2021 року відповідно.

На запит від 12 жовтня 2021 року № 1 ТзОВ «Грандтермінал» листом від 13 жовтня 2021 року б/н повідомило таке: «...на даному об`єкті (нафтобазі) безпосередньо не здійснюється ведення бухгалтерського обліку підприємства на підставі первинних та прохідних документів. Таким чином, зберігання первинних документів здійснюється у бухгалтерії підприємства під відповідальність осіб, уповноважених на ведення бухгалтерського обліку на підприємстві, в тому числі первинних документів по взаємовідносинах із ТзОВ «Вог Ресурс» та ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс». Крім того, запитувані документи по взаємовідносинах із ТзОВ «Вог Ресурс» та ТОВ «Імпорт Транс Сервіс» стосуються періоду, який був предметом фактичної перевірки ГУ ДПС у м. Києві у відповідності до її мети тому, вказане виключає необхідність зберігання таких документів безпосередньо на об`єкті (нафтобазі). Слід врахувати, що згідно запитів затребується копії значної кількості документів господарської діяльності ТзОВ «Грандтермінал», без зазначення правових підстав, як це передбачається п.85.4 ст.85 ПК України…»

Податковий орган під час аналізу наданих документів встановив, що у визначений термін та станом на 13 жовтня 2021 року запитувані документи надано не у повному обсязі, а саме, до перевірки не надано: картки по рахунку 0231 та іншим, де відображались операції прийняття на зберігання та відвантаження пального за період з 15 квітня 2020 року по 13 жовтня 2021 року; документи, що підтверджують прийняття на зберігання та відвантаження пального за період з 15 квітня 2020 року по 05 жовтня 2021 року, а саме: акти приймання-передачі, видаткові накладні, ТТН та інші: журнал обліку надходження нафти і нафтопродуктів (№ 6-НП), журнал прийому нафтопродуктів (форма 13-НП) за період з 15 квітня 2020 року по 13 жовтня 2021 року; відомості на відпуск нафтопродуктів (форма 16-НП) або звіти по відпуску нафтопродуктів за період з 15 квітня 2020 року по 05 жовтня 2021 року; договори зберігання з ТзОВ «ВЕСТ КАРД», ТзОВ «Вест Петрол Маркет», що зазначені як Поклажодавці у оборотно-сальдовій відомості по рахунку 0231 за період з 15 жовтня 2020 року по 30 вересня 2021 року; документи, що підтверджують отримання ТзОВ «Грандтермінал»15 жовтня 2020 року від ТОВ «Імпорт Транс Сервіс» з акцизного складу (уніфікований номер 1004975) пального у загальному обсязі 4355997,45 л; документи складського обліку: журнал обліку вантажів, що надійшли (форма № М-1, прибуткові ордери (форма № М-4), акти приймання матеріалів (форма № М-7), відомості на відпуск нафтопродуктів (форма 16-НП), журнал прийому НП (форма 13-НП) та журнал прийому СУГ (форма 5-ГС) та інші за період з 15 квітня 2020 року по 05 жовтня 2021 року.

Під час обстеження місця зберігання пального за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, буд. 14 Б працівники контролюючого органу встановили наявність ємностей для зберігання пального, а саме - виявлено 33 резервуари для зберігання пального: 6 резервуарів РВС-1000, 27 резервуарів РГС-80 обладнані рівнемірами та витратомірами-лічильниками.

Крім того, виявлено естакаду для автоналиву та 6 автозаправних блокпунктів, за допомогою яких здійснюється налив (відпуск) пального в автоцистерни.

Перевіркою встановлено, що за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, буд. 14/Б знаходиться нафтобаза, що використовується ТзОВ «Грандтермінал» для зберігання пального.

З урахуванням вимог підпункту20.1.9 пункту 20.1 статті 20 ПК Українипід час перевірки 07 жовтня 2021 року проведено зняття залишків нафтопродуктів за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, 14/Б, результати якого відображені в акті зняття залишків нафтопродуктів на акцизному складі (додаток № 1 до акта фактичної перевірки).

Однак, з Акту перевірки слідує, що контролюючим органом, зокрема, перевірено документи (договір, акт приймання- передачі, акцизні накладні), які підтверджують факт отримання на зберігання ТзОВ «Грандтермінал» 15.10.2020 нафтопродуктів загальним об`ємом 4 355 997,45 л.

Суд зазначає, що відповідно до пп.14.1.4., 14.1.6, 14.1.224 п.14.1 ст.14 ПК України, акцизний податок - непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції).

Акцизний склад - це:

а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;

б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Розпорядник акцизного складу - суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.

Згідно положень пп.230.1.1 п.230.1 ст.230 ПК України, платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:

а)усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;

б)усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Згідно ст.1 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовується в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон № 481) місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування;

зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик; ...

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону №481, оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва (ч.7 от. 15 Закону №481).

Приписами ст.15 Закону №481 зокрема передбачено, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва. ...

Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на пять років. ...

Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. ...

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання.

Водночас, Постановою КМУ від 24.04.2019р. №408 затверджено Порядок електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - Порядок №408), згідно пункту 1 якого цей Порядок визначає механізм відкриття та закриття рахунків платників акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового (далі - платники акцизного податку), зареєстрованих у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, механізм роботи зазначеної системи, а також проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.

Система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового вводиться в дію з 1 липня 2019 року.

Згідно п.5 Порядку №408 реєстр платників веде ДПС. Включення осіб до реєстру платників, внесення змін до нього, виключення з реєстру платників здійснюється контролюючими органами з використанням засобів системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Платники акцизного податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати усі акцизні склади в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Один акцизний склад реєструється виключно одним розпорядником акцизного складу.

Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.

Без реєстрації акцизного складу забороняється здійснення реалізації пального або отримання і реалізація спирту етилового на такому складі.

Кожен акцизний склад має власний уніфікований номер у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, який автоматично присвоюється системою електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Пунктом 7 Порядку №408 передбачено, що особа реєструється як платник акцизного податку не пізніше наступного робочого дня після надходження заяви з використанням засобів системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового шляхом включення її до реєстру платників або такій особі надсилається повідомлення про необхідність подання нової заяви в разі, коли:

1)порушено вимоги законодавства у сфері електронного документообігу та електронних довірчих послуг;

2)зазначену заяву подано з порушенням вимог щодо форми заяви, встановленої наказом Мінфіну, порядку заповнення і подання заяви згідно з цим Порядком;

3)особа, яка подала заяву, включена до реєстру платників;

4)у заяві одночасно зазначено дві сфери діяльності - з реалізації пального та спирту етилового;

5)стосовно особи, яка подала заяву про реєстрацію як платник акцизного податку з реалізації спирту етилового, у контролюючому органі відсутні дані про видані такій особі діючі ліцензії на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв;

6)щодо акцизного складу, зазначеного в заяві разом з ідентифікатором об`єкта оподаткування, у контролюючому органі відсутнє повідомлення про такий об`єкт оподаткування відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Кодексу або згідно з таким повідомленням відповідний об`єкт є закритим або не експлуатується розпорядником акцизного складу;

7)стосовно особи, яка подала заяву, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи або припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;

8)у заяві, що подається для реєстрації акцизних складів, зазначено акцизний склад, що вже зареєстрований, або в заяві, що подається для зміни даних про акцизний склад чи анулювання реєстрації акцизного складу, зазначено уніфікований номер акцизного складу, який не зареєстровано таким платником акцизного податку в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;

9)про платника акцизного податку - розпорядника акцизного складу, що подає заяву для реєстрації акцизного складу, відсутні дані в реєстрі платників.

Інформація про результати розгляду заяви надсилається особі з використанням засобів електронного зв`язку в електронній формі у другій квитанції.

Згідно абз.6 п.12 Порядку №408, анулювання реєстрації акцизного складу проводиться за умови, що в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового дорівнюють нулю значення показників обсягів залишків пального/спирту етилового, що обліковуються за таким акцизним складом за всіма кодами товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД.

З рішення про результати розгляду скарги від 08.02.2023 слідує, що відповідно до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс» отримано ліцензію на право зберігання пального №26540414201900002 від 01.07.2019, термін дії з 01.07.2019 по 01.07.2024, місце зберігання за адресою: м. Київ, вул. Куренівська, буд. 14-Б. Однак, дана ліцензія була анульована 12.10.2020 (а.с.27-31, т.1).

Разом з тим, 13.10.2020 ліцензію на право зберігання пального було надано ТзОВ «Грандтермінал». Термін дії ліцензії з 15.10.2020 по 15.10.2025, адреса місця зберігання м. Київ, вул. Куренівська, буд. 14-Б (а.с.32, т.1).

Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, та розміщується у вільному доступі.

Анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.

Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.

Відповідно до ст. 16 Закону № 481/95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України. Контроль за дотриманням вимог відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства до малих виробництв виноробної продукції здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів.

Абзацом другим пункту 1 Порядку № 545 визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Згідно з пунктами 2-3 Порядку № 545 він формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей3і15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".

До Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості: для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ; для осіб, уповноважених на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та таких, які є відповідальними за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів, - найменування та код згідно з ЄДРПОУ уповноваженої особи і податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з пунктом63.6 статті 63і пунктом64.6 статті 64 Податкового кодексу України; для фізичних осіб - підприємців - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати платежі за серією (за наявності) та номером паспорта); адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу); дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Враховуючи вищенаведені норми чинного законодавства, суд доходить до висновку, що оскільки ліцензія ТзОВ «Грандтермінал» була видана ГУ ДПС у м. Києві, тому саме він є відповідальним за внесення відомостей до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального. Таким чином, позивач не несе жодної відповідальності за внесення уповноваженим органом відомостей про місце зберігання пального.

Крім того, згідно роз`яснення, яке розміщене на Загальнодоступному інформаційно-довідковому департаменті «ЗІР, для зміни розпорядника акцизного складу, на якому наявні залишки пального, новий розпорядник такого акцизного складу, до скасування реєстрації акцизного складу попереднім розпорядником, подає заяву з відміткою про реєстрацію акцизного складу.

Такому акцизному складу присвоюється новий уніфікований номер в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - СЕАРП та СЕ).

У день зміни власника акцизного складу, на якому наявні залишки пального для передачі таких залишків складається акцизна накладна, у графі «Акцизний склад з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне» якої зазначається уніфікований номер реєстрації в СЕАРП та СЕ акцизного складу попереднього власника, а у графі «Акцизний склад на який фізично відвантажене (отримане) пальне» - уніфікований номер реєстрації в СЕАРП та СЕ акцизного складу нового власника. В графі «Опис товару згідно з УКТ ЗЕЛ» перед описом товару зазначаються дата та номер документа та причина зміни розпорядника.

Після передачі залишків пального на акцизному складі попередній розпорядник акцизного складу подає заяву про анулювання реєстрації акцизного складу в СЕАРП та СЕ попередньо анулювавши реєстрацію витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників, що наявні на акцизному складі.

Відтак, ТзОВ «Грандтермінал» (новий розпорядник) 15.10.2020, після отримання ліцензії на право зберігання пального та реєстрації обладнання акцизного складу отримало від ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс» (попередній розпорядник) пальне, даний факт зафіксовано належно оформленими акцизними накладними.

При цьому, ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс» (попередній розпорядник), виконавши умови передбачені абз.6 п.12 Порядку №408, анулювало реєстрацію акцизного складу в СЕАРП та СЕ.

Об`єктом оподаткування в даній справі податковим органом визначено реалізацію пального у загальному обсязі 4355997,45 л. з акцизного складу (уніфікований номер 1004975) ТзОВ «Іморт Транс Сервіс» до акцизного складу (уніфікований номер 1013800) ТзОВ «Грандтермінал» через магістральний трубопровід (код типу ТЗ-70, держ. №ТЗ ТКРКОУШ).

Контролюючий орган у акті перевірки від 18.10.2021 вказав про ненадання первинних документів для підтвердження реальності господарської операції.

Як вбачається з листа ТзОВ «Грандтермінал» від 13.10.2021 на акцизному складі (нафтобазі) безпосередньо не здійснюється ведення бухгалтерського обліку підприємства на підставі первинних та прихідних документів. Таким чином, зберігання первинних документів здійснюється у бухгалтерії підприємства під відповідальність осіб, уповноважених на ведення бухгалтерського обліку на підприємстві в тому числі первинних документів по взаємовідносинах із ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» та ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс». Крім того зазначив, що запитувані документи по взаємовідносинах із ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» та TзOB «Імпорт Транс Сервіс» стосуються періоду, який був предметом фактичної перевірки ГУ ДПС у м. Києві у відповідності до її мети тому, вказане виключає необхідність зберігання таких локументів безпосередньо на об?єкті (нафтобазі) Слід врахувати, що згідно запитів затребується копії значної кількості документів господарської діяльності ТОВ «Грандтермінал» без зазначення правових підстав. як не передбачається п.85.4 ст.85 ПК України. При цьому, об`єми документів виражені в сотні аркушах на нафтобазі відсутні технічні можливості виготовити таку значну кількість копій.

З наданих суду документів вбачається, що в ході аналізу бази даних ЄРАН 2019 встановлено, що ТзОВ «Імпорт Транс Сервіс» на адресу з ТзОВ «Грандтермінал» виписано та зареєструвано акцизні накладні з кодом операцій для складання в одному примірнику « 0» та напрямом використання пального «2» - реалізація пального з акцизного складу до іншого акцизного складу з використанням акцизного складу пересувного, в тому числі через магістральний трубопровід, у разі, якщо до реалізації пального такий інший акцизний склад уже відомий: від 15.10.2020 №70885, №70884, №70886, №70883, №70894. Дані акцизні накладні мають помітку «Зареєстровано в ЄРАН», отже є такими, що складені відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру акцизних накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №114 від 24.02.2016.

Суд зазначає, що особа, яка склала акцизну накладну в двох примірниках, зобов`язана зареєструвати перший примірник такої акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі - ЄРАН), а другий примірник такої акцизної накладної в день її складання надіслати розпоряднику акцизного складу - отримувачу пального або спирту етилового. Розпорядник акцизного складу / розпорядник акцизного складу пересувного - отримувач пального або спирту етилового зобов`язаний зареєструвати другий примірник такої акцизної накладної в ЄРАН після реєстрації першого примірника такої акцизної накладної в ЄРАН та отримання пального або спирту етилового на акцизний склад / акцизний склад пересувний.

Платник податку - розпорядник акцизного складу пересувного, акцизний склад пересувний якого використовувався при ввезенні пального або спирту етилового на митну територію України, завжди складає акцизні накладні при реалізації такого пального або спирту етилового з такого акцизного складу пересувного до іншого акцизного складу пересувного або акцизного складу.

Порядок ведення Єдиного реєстру акцизних накладних (далі - Порядок) затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року N 114, зі змінами та доповненнями.

Відповідно до пункту 9 Порядку з метою підтвердження прийняття для реєстрації в Реєстрі акцизної накладної/розрахунку коригування платнику акцизного податку, який здійснює реєстрацію, надсилається квитанція в електронному вигляді, в якій зазначаються реквізити такого документа, інформація про відповідність електронного документа затвердженому формату (стандарту), результати перевірки кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, інформація про платника акцизного податку, який реалізує пальне або спирт етиловий, дата і час прийняття, реєстраційний номер.

Квитанція, на яку накладається кваліфікована електронна печатка ДПС, підлягає шифруванню та надсилається протягом операційного дня за допомогою засобів електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем платнику акцизного податку, який здійснює реєстрацію акцизної накладної/розрахунку коригування. Електронний примірник квитанції зберігається у ДПС.

Пунктом 10 визначено, що Після надходження акцизної накладної/розрахунку коригування в автоматичному режимі здійснюється їх розшифрування та проводиться перевірка:

відповідності акцизної накладної/розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

наявності у Реєстрі відомостей, що містяться в акцизній накладній, що коригується, та відповідної кількості примірників акцизної накладної, до якої складені розрахунки коригування;

факту реєстрації акцизної накладної/розрахунку коригування з такими самими реквізитами;

дотримання вимог щодо наявності обсягу пального або спирту етилового, обчисленого відповідно допункту 232.3статті 232 Кодексу;

дотримання вимог, установленихпунктом 231.1статті 231 Кодексу;

чинності кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника акцизного податку таких акцизної накладної/розрахунку коригування;

факту реєстрації суб`єкта господарювання, що надіслав для реєстрації акцизну накладну/розрахунок коригування, платником акцизного податку на момент складення та реєстрації таких акцизної накладної/розрахунку коригування з урахуванням положеньпункту 23підрозділу 5 розділу XX Перехідні положення Кодексу;

дотримання вимог Законів УкраїниПро електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги,Про електронні документи та електронний документообігта порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

У разі реєстрації отримувачем пального та/або спирту етилового другого примірника акцизної накладної/розрахунку коригування проводиться перевірка факту реєстрації в Реєстрі першого примірника акцизної накладної/розрахунку коригування платником акцизного податку, що реалізує пальне та/або спирт етиловий.

Згідно пункту 11 Порядку, датою та часом надання акцизної накладної/розрахунку коригування до ДПС є дата та час, зазначені у квитанції про їх прийняття (підтвердження реєстрації) або неприйняття.

Якщо протягом операційного дня платнику акцизного податку не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття акцизної накладної/розрахунку коригування, вони вважаються зареєстрованими у Реєстрі.

Судом встановлено, що складені ТзОВ «Грандтермінал» акцизні накладні за період з 15.10.2020 по 12.11.2020 мають відмітку «зареєстровано в ЄРАН» та до кожної акцизної накладної надано квитанцію про її прийняття.

Крім того, позивачем надано до суду витяги щодо обсягу пального або спирту етилового, на який платник має право зареєструвати акцизні накладні/розрахунки коригування до акцизних накладних в ЄРАН в розрізі акцизних складів / акцизних складів пересувних за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД та умов оподаткування на запит від 16.10.2020 №164732236 та від 15.10.2020 №154701469, що повністю підтверджує фактичну наявність 15.10.2020 4355997, 45 л. пального на акцизному складі з уніфікованим номером 1013800.

Таким чином, враховуючи фактичні обставини справи зокрема, фактичне отримання пального позивачем загальним об`ємом 4 355 997,45 л, що додатково підтверджується даними ЄРАН та первинними документами, суд доходить висновку, що доводи відповідача щодо перевищення ТзОВ «Грандтермінал» обсягів реалізованого пального над обсягами, обчисленими відповідно до п.232.3 ст.232 ПК України, спростовуються витягами щодо наявності залишків обсягу пального для подальшої реалізації без обов`язку поповнювати залишки ліміту обсягів пального.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що у відповідача не було правових підстав для прийняття стосовно позивача податкового повідомлення-рішення від 09.12.2021 № 0075970904.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх та беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтується його відзив і не довів правомірності вчинених дій та прийнятих ним рішень.

Відповідно до вимог статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в сумі 26840,00 грн., сплачений платіжною інструкцією №4034965583 від 10.03.2024 (а.с.8, т1).

Керуючись статтями 243, 245, 246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов товариства з обмеженою відповідальністю «Грандтермінал» до Головного управління ДПС у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у місті Києві, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 09 грудня 2021 року за №0075970904.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Грандтермінал» судовий збір у розмірі 26840 (двадцять шість тисяч вісімсот сорок) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 02 жовтня 2024 року.

Суддя А.Я. Ксензюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122062197
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —140/3751/23

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 23.09.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Рішення від 23.09.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні