ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/7315/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Костенко Г.В. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Заводської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, щодо предмета спору на стороні відповідача - Бодаквянська гімназія Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області, Відділ освіти виконавчого комітету Заводської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Заводської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог, щодо предмета спору на стороні відповідача - Бодаквянська гімназія Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області, в якій просить: визнати протиправним та скасувати рішення 39 сесії 8 скликання Заводської міської ради №4 "Про перепрофілювання (зміна типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області" від 01.05.2024.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки воно прийняте з порушенням вимог статей 19, 53, 140 Конституції України, статей 8, 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 4, 13 Закону України "Про освіту", статей 1, 8, 32 Закону України "Про повну загальну середню освіту", статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", зокрема, проект рішення в установленому порядку не оприлюднювався, громадське обговорення проекту не здійснювалося. Позивач вказує, що оспорюваним рішенням порушено права та законні інтереси її малолітньої дитини ОСОБА_2 .
Одночасно з позовною заявою до суду надійшла заява ОСОБА_1 про забезпечення позову, у якій позивач просить зупинити дію рішення 39 сесії 8 скликання Заводської міської ради №4 "Про перепрофілювання (зміна типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області" від 01.05.2024.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20 червня 2024 року відмовлено ОСОБА_1 в задоволенні заяви про забезпечення позову.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/7315/24, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано від відповідача Заводської міської ради засвідчені належним чином копії всіх документів та матеріалів, які були враховані при прийнятті оскаржуваного рішення 39 сесії 8 скликання Заводської міської ради від 01.05.2024 №4 "Про перепрофілювання (зміна типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області".
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2024 року задоволено клопотання відповідача про залучення третьої особи Відділ освіти виконавчого комітету Заводської міської ради (ідентифікаційний код 44042390, вул. Київська, 46, м. Заводське, Миргородський район, Полтавська область, 37240) до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору.
17 липня 2024 року до суду надійшли пояснення третьої особи Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області /а.с. 20-21/, за змістом яких третя особа підтримала позовні вимоги та зазначила, що освітній заклад відвідують 47 дітей, з яких ЗДО - 12 дітей, 1-4 класи - 13 дітей, 5-9 класи - 23 дитини. Підвіз дітей здійснюється з трьох населених пунктів (сіл) шкільним автобусом 2008 року, матеріально-технічне забезпечення школи належне та здобувачі освіти забезпечені всім необхідним для отримання якісного навчання та розвитку. Вказує, що перепрофілювання гімназії в початковий освітній заклад з дошкільним відділенням пов`язане із малою кількістю здобувачів освіти. Зазначає, що інформаційне повідомлення про ведення громадського обговорення щодо перепрофілювання було розміщено на сайті Заводської міської ради 31.01.2022, а 20.10.2022 - розміщено звіт про проведення громадського обговорення. Водночас, зустрічі з батьками не проводилися, протоколи громадського обговорення не складено, проект рішення про перепрофілювання гімназії опубліковано 23.02.2024, на сесії ради, що відбулася 01.03.2024, рішення прийнято не було, на наступній сесії ради це рішення знято з розгляду, а на 39 сесії ради питання включено до порядку денного під час проведення сесії та прийнято оскаржуване рішення. На думку третьої особи, навчання учнів у Бодаквянській гімназії буде більш якісне для дітей, оскільки шкільний автобус здійснює маршрут по бездоріжжю та потребує постійного ремонту, а проведення навчання в дистанційному форматі унеможливлено частими відключеннями електроенергії. Вважає, що перепрофілювання гімназії не призведе до економії коштів, натомість, викличе потребу в подальшому працевлаштуванні педагогічних працівників.
29 липня 2024 року до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву /а.с. 32-37/, в якому представник відповідача просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що оскаржуване рішення прийняте 01.05.2024 з метою оптимізації мережі закладів освіти Заводської територіальної громади, з дотриманням вимог законодавства України, а підставою прийняття цього рішення стала обставина того, що Бодаквянська гімназія на час прийняття рішення не відповідає вимогам щодо наповнюваності класів, яка для громади розрахована на рівні 18 учнів. Наявність у закладі освіти класів з меншою наповнюваністю учнів, ніж розрахункова, призводить до дефіциту освітньої субвенції у місцевому бюджеті та потреби спрямувати кошти на виплату заробітної плати педагогічним працівникам. Громада за рахунок місцевого бюджету фінансує комунальні послуги, утримання технічного персоналу, безкоштовне харчування учнів пільгових категорій, підвезення учнів, оплату енергоносіїв та інше. Зазначає, що згідно наданої Відділом освіти виконавчого комітету Заводської міської ради інформації освітня мережа Заводської міської територіальної громади складається з 4 закладів загальної середньої освіти: Заводського ліцею №1 з кількістю учнів - 426 осіб, 21 класом, середньою наповненістю 20,3, вартістю утримання 1 учня в 2023 році - 29000 грн.; Заводського ліцею №2 з кількістю учнів - 263 особи, 14 класами, середньою наповненістю 18,8, вартістю утримання 1 учня в 2023 році - 34800 грн.; Пісківського ліцею з кількістю учнів - 192 особи, 11 класами, середньою наповненістю 17,5, вартістю утримання 1 учня в 2023 році - 37000 грн.; Бодаквянською гімназією з кількістю учнів - 38 осіб, 6 класами, середньою наповненістю 6,3, вартістю утримання 1 учня в 2023 році - 111000 грн. Водночас спостерігається динаміка зменшення учнів у всіх навчальних закладах громади, особливо у сільських внаслідок демографічної ситуації. Пояснює, що після перепрофілювання Бодаквянської гімназії в с. Бодаква залишиться початкова школа, в якій наразі навчається 13 учнів, та дошкільне відділення, чисельність якого наразі налічує 12 дітей. При цьому, Відділом освіти виконавчого комітету Заводської міської ради буде забезпечено підвезення дітей до найближчої школи Пісківського ліцею на відстань 9 км.
Вказує, що 31.08.2022 на офіційному веб-сайті Заводської міської ради було опубліковане Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення щодо перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної освіти на території Заводської міської територіальної громади, а саме Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області в початкову школу з дошкільним підрозділом, у якому вказано формат проведення громадського обговорення шляхом надання пропозицій і зауважень у письмовій формі за зазначеною адресою, у електронній формі із зазначенням електронної адреси або в усній формі за вказаним номером телефону у зв`язку із умовами воєнного стану та дією постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів". За період із 31.08.2022 (день опублікування повідомлення про проведення громадського обговорення) по 20.10.2022 (день опублікування звіту про проведення громадського обговорення) зауваження та пропозиції від мешканців громади щодо перепрофілювання Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області не надходили. Звернення від батьків учнів надійшло до ради лише 28.03.2024 та було розглянуте 29.04.2024 на колегії міської ради. Оскаржуване рішення прийнято на сесії 01.05.2024 з метою оптимізації мережі закладів освіти Заводської територіальної громади, що дасть можливість створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів і вихованців. Звертає увагу на те, що в силу статті 9 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" проекти рішень Заводської міської ради не підлягають опублікуванню у період дії воєнного стану.
12 серпня 2024 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /а.с. 67-69/, у якій зазначено, що крім інформаційного повідомлення на сайті міської ради інших дій для комунікації та роз`яснення ситуації міська рада або відділ освіти не робили. Пояснює, що представники батьків приїжджали на колегію у 2022 і у 2024 році з проханням провести повноцінні громадські слухання. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте без належного вивчення питання депутатами та з порушенням процедури, оскільки на 37 сесії ради 01.03.2024 рішення з цього питання не було прийнято, на 38 сесії ради це питання знято з розгляду, а до порядку денного 39 сесії ради питання включено на сесії без повідомлення жителів громади. Вказує, що наповнюваність класів відповідає вимогам Закону України "Про повну загальну середню освіту", оскільки становить не менше 5 учнів в сільській місцевості. Вважає, що відповідач має змогу здійснювати належне фінансування Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області без її перепрофілювання. Висловлює своє обурення перепискою Заводської міської ради із омбутсменом, зазначає про неможливість забезпечення безпеки при перевезенні дітей до ліцею через незадовільний стан дороги та старий автобус та вважає, що економія від перепрофілювання є мінімальною.
19 серпня 2024 року до суду надійшли пояснення третьої особи Відділу освіти виконавчого комітету Заводської міської ради /а.с. 87-88/, в яких представник третьої особи просить відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що оскаржуване рішення не обмежує право на освіту дитини позивача, оскільки після перепрофілювання Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області дитина зможе здобувати освіту в закладі освіти, що найбільш доступний та найближчий до місця її проживання - Пісківському ліцеї. Вказує, що право позивача обрати інший заклад освіти для своєї дитини також не обмежено. Вважає, що позов не містить доказів неможливості здобуття загальної освіти дитиною позивача у Пісківському ліцеї та доказів позбавлення дитини гарантованого Конституцією України права на освіту. Пояснює, що перепрофілювання гімназії стосується виключно чотирьох класів, в яких станом на 01.01.2024 навчалося 26 дітей та після перепрофілювання у навчальному закладі залишиться початкова школа, у якій наразі навчаються 12 учнів, та дошкільне відділення, у якому рахується 14 дітей. При цьому, Відділ освіти виконавчого комітету Заводської міської ради забезпечить підвезення учнів 5-9 класів до найближчого навчального закладу Пісківського ліцею, відстань до якого від с. Бодакви становить 9 км. Вказує, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №6 прийнято рішення з 01.09.2025 не фінансувати коштом освітньої субвенції заробітну плату вчителів у школах із кількістю учнів менше як 45 осіб, а з 01.09.2026 - менше 60 осіб. Водночас, це рішення не стосується початкових шкіл. Вважає, що оскаржуване рішення прийнято у межах повноважень відповідача та у спосіб, встановлений Конституцією та законами України, а сама по собі незгода з цим рішенням окремих жителів громади не може свідчити про незаконність такого рішення. Вказує, що мета оспорюваного рішення полягає у отриманні освіти дітьми в укомплектованих повноцінних класах та переведення дітей у кращі умови навчання для підвищення якості середньої освіти.
В період з 23 серпня 2024 року по 02 жовтня 2024 року суддя Костенко Г.В. перебувала у відпустці.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення учасників справи, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Бодаквянська гімназія Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області (ідентифікаційний код 23548545, вул. Шкільна, 1, с. Бодаква, Миргородський район, Полтавська область, 37260) зареєстрована як юридична особа 15.06.1995, організаційно-правова форма юридичної особи - комунальна організація (установа, заклад), засновником юридичної особи Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області є Заводська міська рада, уповноваженим органом управління закладом освіти є Відділ освіти виконавчого комітету Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області, у закладі освіти створені та функціонують такі структурні підрозділи: дошкільне відділення; початкова школа, гімназія, головною метою заклади освіти є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної, початкової, базової загальної середньої освіти, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 30-34/ та Статутом Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області /а.с. 73-83/.
31.08.2022 на офіційному веб-сайті Заводської міської ради (https://zv.gov.ua/news/oholoshennia.php?id=informaciyne-povidomlenna-pro-provedenna-gromadskogo-obgovorenna) було оприлюдено Інформаційне повідомлення щодо перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти на території Заводської міської територіальної громади такого змісту:
"1. Найменування організатора громадського обговорення - Заводська міська рада.
2. Мета проведення громадського обговорення
Врахування думки жителів Заводської міської територіальної громади щодо перепрофілювання (зміни типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області в початкову школу з дошкільним підрозділом.
3. Нормативне забезпечення
Відповідно до Закону України "Про повну загальну середню освіту" (надалі Закон) не вживаються терміни "І ступінь" чи "І-ІІ", "І-ІІІ ступені". Натомість Закон передбачає, що здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні забезпечуватимуть:
- початкова школа;
- гімназія;
- ліцей.
Крім того, згідно з підпунктом 13 пункту 3 розділу ХІІ "Прикінцевих та перехідних положень" Закону України "Про освіту", який набрав чинності 28 вересня 2017 року, передбачається, що переоформлення установчих документів закладів освіти з метою приведення їх у відповідність із Законом здійснюється протягом п`яти років з дня набрання його чинності. Відповідно до пункту 5 цього ж розділу Закону засновникам закладів освіти рекомендовано протягом п`яти років привести установчі документи закладів освіти у відповідність із його нормами.
Відповідно до статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника (стаття 32 Закону України "Про повну загальну середню освіту").
Станом на сьогодні на території Заводської міської ради функціонують 4 ЗЗСО, з них: 3 ліцеї, 1 гімназія. Розрахункова наповнюваність класів визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання і є основною складовою у розрахунку субвенції з державного бюджету, яка передбачена на заробітну плату педагогічних працівників. На сьогодні Бодаквянська гімназія не відповідає вимогам щодо наповнюваності класів, яка для нашої громади розрахована на рівні 18 учнів.
Проаналізувавши народжуваність та подальшу перспективу шкільної мережі, встановлено, що найближчі 5 років ситуація не покращиться.
У зв`язку з малою наповненістю класів є загроза втратити права громади на отримання освітньої субвенції з державного бюджету на оплату праці педагогічним працівникам закладів.
В такому випадку, бюджетне навантаження щодо оплати заробітної плати педагогам цих закладів буде покладене на місцевий бюджет, що призведе до мінімізації видатків на основні поточні потреби закладів (покращення матеріально-технічної бази, тощо) і негативно вплине на забезпечення надання якісних освітніх послуг і забезпечення комфортного освітнього простору (середовища).
Крім того, заходи з оптимізації шкільної мережі дадуть можливість створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів та вихованців.
Отже, можливим варіантом вирішення питання щодо перспективного планування спроможної освітньої мережі на території Заводської міської територіальної громади пропонуються на розгляд та громадське обговорення за наступним планом:
Відповідно до вище перерахованих Постанов та Законів провести перепрофілювання (зміну типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області у Бодаквянську початкову школу з дошкільним підрозділом.
До участі в обговоренні запрошуються всі мешканці Заводської міської територіальної громади.
4. Формат проведення громадського обговорення:
Враховуючи умови воєнного стану та у зв`язку з дією постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів" та забороною масових зібрань, отримати консультацію, надати пропозиції та зауваження у письмовій формі за адресою: м.Заводське, вул. Київська, 46; електронній формі на електронну адресу osvita@zv.gov.ua; усній формі на контактний телефон: 0993844694.
5. Місцезнаходження та адреса електронної пошти, організатора громадського обговорення:
Заводська міська рада, м. Заводське, вул. Полтавська, 4/16, office@zv.gov.ua.
6. Прізвище та ім`я особи, визначеної відповідальною за проведення громадського обговорення:
Головний спеціаліст відділу освіти виконавчого комітету Заводської міської ради - ОСОБА_3 , 0993844694. Пропозиції, розповсюджені через соціальні мережі, до уваги прийматися не будуть.
7. Строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення:
Звіт за результатами обговорення буде оприлюднений на офіційному веб-сайті Заводської міської ради у строки, передбачені чинним законодавством".
20.10.2022 на офіційному веб-сайті Заводської міської ради (https://zv.gov.ua/news/oholoshennia.php?id=zvit-pro-provedennya-hromadskoho-obhovorennya) оприлюдено звіт проведення громадського обговорення такого змісту:
"З метою забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування, врахування громадської думки під час прийняття важливих рішень для територіальної громади були проведені консультації з громадськістю шляхом громадського обговорення проєктів рішень Заводської міської ради «Щодо перепрофілювання (зміни типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області в початкову школу з дошкільним підрозділом».
Відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" 31 серпня 2022 року Заводська міська рада оприлюднила на офіційному веб-сайті інформаційне повідомлення щодо перепрофілювання (зміни типу) закладу загальної середньої освіти на території Заводської міської територіальної громади (zv.gov.ua/news/oholoshennia.php?id=informaciyne-povidomlenna-pro-provedenna-gromadskogo-obgovorenna) за участю здобувачів освіти, батьків здобувачів освіти, працівників закладів освіти, депутатів міської ради.
Враховуючи умови воєнного стану та у зв`язку з дією постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів" та забороною масових зібрань, пропозиції та зауваження щодо запропонованих заходів приймалися у письмовій формі з 31 серпня 2022 року до 29 вересня 2022 року включно за адресою: м. Заводське, вул. Київська, 46; електронній формі на електронну адресу osvita@zv.gov.ua; усній формі на контактний телефон: 0993844694 ( ОСОБА_3 головний спеціаліст відділу освіти виконавчого комітету Заводської міської ради).
Учасникам обговорень надано економічне обґрунтування та роз`яснено законодавчі основи відповідних рішень.
Відповідно до пункту 30 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Згідно зі ст. 32 Закону України "Про повну загальну середню освіту" рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
За результатами громадських слухань та розгляду пропозицій і звернень, робоча група з організації проведення громадського обговорення пропонує: Винести проєкт рішення міської ради "Щодо перепрофілювання (зміни типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області в початкову школу з дошкільним підрозділом" на розгляд сесії Заводської міської ради.
З метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним якісної загальної середньої освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності, зокрема через організацію процесу підвезення дітей до навчального закладу та у зворотному напрямку з урахуванням побажань батьків (можливо перевезення класами (групами) до різних навчальних закладів).
Таким чином, прийняття та виконання цього рішення створить сприятливі умови для реалізації державної політики в сфері освіти, поліпшення освітнього процесу, зменшить фінансові витрати, пов`язані з ефективним функціонуванням закладів загальної середньої освіти.".
01.05.2024 тридцять дев`ятою сесією восьмого скликання Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області прийнято рішення №4 "Про перепрофілювання (зміна типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області", яким відповідно до статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту" та з метою забезпечення умов для рівного доступу осіб до якісної освіти, раціонального і ефективного використання наявних ресурсів у галузі освіти, враховуючи тенденції щодо зменшення кількості учнів в населених пунктах територіальної громади та виконання вимог чинного законодавства України щодо оптимізації закладів освіти та упорядкування мережі закладів загальної середньої освіти вирішено:
1. Перепрофілювати з 01.09.2024 року Бодаквянську гімназію Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області (код ЄДРПОУ 23548545, місцезнаходження: 37260, Полтавська область, Миргородський район, с. Бодаква, вул. Шкільна, (…)) у Бодаквянську початкову школу з дошкільним підрозділом Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області.
2. Відділу освіти виконавчого комітету Заводської міської ради:
2.1. Подати на затвердження у встановленому законодавством порядку Статут закладу загальної освіти у новій редакції;
2.2. Забезпечити здобувачів освіти можливістю продовжити навчання на відповідному рівні освіти;
2.3. Подати на затвердження штатний розпис Бодаквянської початкової школи.
2.4. Забезпечити контроль за дотриманням Кодексу законів про працю України в частині попередження працівників Бодаквянської гімназії про можливу зміну істотних умов праці у зв`язку із перепрофілюванням закладу освіти з 01.09.2024 року. Запропонувати працівникам, які будуть вивільнені в зв`язку з перепрофілюванням, працевлаштування в інші заклади освіти Заводської міської ради.
3. Організацію виконання даного рішення покласти на начальника відділу освіти виконавчого комітету Заводської міської ради В. Недосєку та керівника закладу освіти Л. Нещадим.
4. Контроль за виконанням даного рішення покласти на комісію з гуманітарних питань.
Згідно результатів голосування депутатів Заводської міської ради Миргордського району Полтавської області від 01.05.2024 (39 сесія 8 скликання) за вказане рішення про перепрофілювання (зміна типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргордського району Полтавської області проголосувало: За 13 депутатів ( ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 ), Проти 0, Утримались 2 депутати ( ОСОБА_17 , ОСОБА_18 ) ( ІНФОРМАЦІЯ_1
ОСОБА_1 не погодився з рішенням тридцять дев`ятої сесії восьмого скликання Заводської міської ради Миргордського району Полтавської області від 01.05.2024 №4 "Про перепрофілювання (зміна типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області" та звернулася до суду з позовом у цій справі.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню тридцять дев`ятої сесії восьмого скликання Заводської міської ради Миргордського району Полтавської області від 01.05.2024 №4 "Про перепрофілювання (зміна типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області", суд дійшов таких висновків.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами частини 3 статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Згідно з частиною 1 статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
За приписами частини 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997 (далі по тексту - Закон № 280/97-ВР, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до частин 1, 3 статті 24 Закону № 280/97-ВР правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону.
Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно з частиною 1 статті 60 Закону № 280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Пунктом 30 частини 1 статті 26 Закону №280/97-ВР встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Частинами 1, 2, 3 статті 59 Закону №280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Відповідно до частини 2 статті 64 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання.
Згідно з частиною 1 статті 4 Закону України від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII "Про освіту" (далі - Закон № 2145-VIII) освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави.
Положеннями статті 13 Закону № 2145-VIII встановлено, що для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.
Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.
Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.
Засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа) приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом (абз. 1 частини 2 статті 25 Закону №2145-VIII).
Згідно із частиною 2 статті 66 Закону № 2145-VIII районні, міські ради, зокрема, відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті.
Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 1 Закону України від 16 січня 2020 року № 463-IX "Про повну загальну середню освіту" (далі - Закон № 463-IX) засновником закладу загальної середньої освіти є орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.
Територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом, зокрема, формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій) (частина 1 статті 8 Закону № 463-IX).
Частиною 4 статті 31 Закону № 463-IX визначено, що у складі закладів загальної середньої освіти можуть функціонувати такі внутрішні структурні підрозділи: дошкільний підрозділ (у складі початкової школи або гімназії); позашкільний підрозділ; пансіон (у складі ліцеїв, спеціальних закладів загальної середньої освіти та закладів спеціалізованої освіти); інші внутрішні структурні підрозділи. Заклад загальної середньої освіти може мати у своєму складі філію (філії).
Згідно з частинами 1, 2 статті 32 Закону № 463-IX рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства. Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради.
Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають районні, міські, сільські, селищні ради.
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.
У постанові Верховного Суду від 06 лютого 2019 року (справа №720/1536/16-а) колегія суддів Касаційного адміністративного суду, посилаючись на раніше висловлену Верховним Судом правову позицію у постанові від 14 серпня 2018 року у справі № 359/6814/17, дійшла таких висновків:
« 35. …рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.
45. …консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку.
46. Отже, оскаржувані рішення впливають на таке важливе конституційне право позивачів (їх дітей), як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.
Як зазначено у статті 3 Конвенції «Про права дитини», схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20.11.1989 №44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 № 789-XII, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Отже, у випадку наявності будь-якої правової колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень статті 3 Конвенції «Про права дитини», пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.».
Такі ж правові висновки викладено у постанові Верховного Суду від 22.03.2023 у справі №500/8138/21.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року № 996 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - Порядок № 996).
За приписами пункту 11 Порядку № 996 консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю (безпосередні форми) та вивчення громадської думки (опосередкована форма).
Консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю та вивчення громадської думки з одних і тих самих питань можуть проводитись одночасно.
Згідно з пунктом 13 Порядку № 996 публічне громадське обговорення передбачає організацію і проведення публічних заходів: конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей (нарад) з громадськістю; Інтернет-конференцій, відеоконференцій.
Додатково у рамках публічного громадського обговорення можуть проводитися засідання громадських рад, інших допоміжних органів, утворених при органах виконавчої влади.
Відповідно до пункту 15 Порядку № 996 в інформаційному повідомленні про проведення публічного громадського обговорення зазначаються: найменування органу виконавчої влади, який проводить обговорення; питання або назва проекту акта, винесеного на обговорення; варіанти вирішення питання; адреса (гіпертекстове посилання) опублікованого на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади тексту проекту акта; соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія прийнятого рішення; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін; відомості про місце і час проведення публічних заходів, порядок обговорення, акредитації представників медіа, реєстрації учасників; порядок участі в обговоренні представників визначених соціальних груп населення та заінтересованих сторін; поштова та електронна адреси, строк і форма подання письмових пропозицій та зауважень; адреса і номер телефону, за якими надаються консультації з питання, що винесено на публічне громадське обговорення; прізвище, ім`я відповідальної особи органу виконавчої влади; строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення.
За приписами пункту 18 Порядку № 996 консультації з громадськістю розпочинаються з дня оприлюднення інформаційного повідомлення про їх проведення.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, 31.08.2022 на офіційному веб-сайті Заводської міської ради (https://zv.gov.ua/news/oholoshennia.php?id=informaciyne-povidomlenna-pro-provedenna-gromadskogo-obgovorenna) оприлюдено Інформаційне повідомлення щодо перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти на території Заводської міської територіальної громади такого змісту:
"1. Найменування організатора громадського обговорення - Заводська міська рада.
2. Мета проведення громадського обговорення
Врахування думки жителів Заводської міської територіальної громади щодо перепрофілювання (зміни типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області в початкову школу з дошкільним підрозділом.
3. Нормативне забезпечення
Відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» (надалі Закон) не вживаються терміни «І ступінь» чи «І-ІІ», «І-ІІІ ступені». Натомість Закон передбачає, що здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні забезпечуватимуть:
- початкова школа;
- гімназія;
- ліцей.
Крім того, згідно з підпунктом 13 пункту 3 розділу ХІІ «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про освіту», який набрав чинності 28 вересня 2017 року, передбачається, що переоформлення установчих документів закладів освіти з метою приведення їх у відповідність із Законом здійснюється протягом п`яти років з дня набрання його чинності. Відповідно до пункту 5 цього ж розділу Закону засновникам закладів освіти рекомендовано протягом п`яти років привести установчі документи закладів освіти у відповідність із його нормами.
Відповідно до статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника (стаття 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).
Станом на сьогодні на території Заводської міської ради функціонують 4 ЗЗСО, з них: 3 ліцеї, 1 гімназія. Розрахункова наповнюваність класів визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання і є основною складовою у розрахунку субвенції з державного бюджету, яка передбачена на заробітну плату педагогічних працівників. На сьогодні Бодаквянська гімназія не відповідає вимогам щодо наповнюваності класів, яка для нашої громади розрахована на рівні 18 учнів.
Проаналізувавши народжуваність та подальшу перспективу шкільної мережі, встановлено, що найближчі 5 років ситуація не покращиться.
У зв`язку з малою наповненістю класів є загроза втратити права громади на отримання освітньої субвенції з державного бюджету на оплату праці педагогічним працівникам закладів.
В такому випадку, бюджетне навантаження щодо оплати заробітної плати педагогам цих закладів буде покладене на місцевий бюджет, що призведе до мінімізації видатків на основні поточні потреби закладів (покращення матеріально-технічної бази, тощо) і негативно вплине на забезпечення надання якісних освітніх послуг і забезпечення комфортного освітнього простору (середовища).
Крім того, заходи з оптимізації шкільної мережі дадуть можливість створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів та вихованців.
Отже, можливим варіантом вирішення питання щодо перспективного планування спроможної освітньої мережі на території Заводської міської територіальної громади пропонуються на розгляд та громадське обговорення за наступним планом:
Відповідно до вище перерахованих Постанов та Законів провести перепрофілювання (зміну типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області у Бодаквянську початкову школу з дошкільним підрозділом.
До участі в обговоренні запрошуються всі мешканці Заводської міської територіальної громади.
4. Формат проведення громадського обговорення:
Враховуючи умови воєнного стану та у зв`язку з дією постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів» та забороною масових зібрань, отримати консультацію, надати пропозиції та зауваження у письмовій формі за адресою: м.Заводське, вул. Київська, 46; електронній формі на електронну адресу osvita@zv.gov.ua; усній формі на контактний телефон: 0993844694.
5. Місцезнаходження та адреса електронної пошти, організатора громадського обговорення: Заводська міська рада, м. Заводське, вул. Полтавська, 4/16, office@zv.gov.ua.
6. Прізвище та ім`я особи, визначеної відповідальною за проведення громадського обговорення:
Головний спеціаліст відділу освіти виконавчого комітету Заводської міської ради - ОСОБА_3 , 0993844694. Пропозиції, розповсюджені через соціальні мережі, до уваги прийматися не будуть.
7. Строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення:
Звіт за результатами обговорення буде оприлюднений на офіційному веб-сайті Заводської міської ради у строки, передбачені чинним законодавством".
Отже, з 31.08.2022 (з дня оприлюднення інформаційного повідомлення) розпочалися консультації з громадськістю стосовно перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти на території Заводської міської територіальної громади, тобто більш як за один рік до дати прийняття оскаржуваного рішення (01.05.2024), що відповідає вимогам Закону.
З аналізу приписів пункту 11 Порядку № 996 слідує, що законодавець передбачив альтернативу форм консультації з громадськістю: у формі публічного громадського обговорення, у формі електронних консультацій з громадськістю (безпосередні форми) та вивчення громадської думки (опосередкована форма).
При цьому, публічне громадське обговорення передбачає організацію і проведення публічних заходів.
Водночас, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який затверджений Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ.
За визначенням статті 1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку, що враховуючи запровадження в Україні у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України воєнного стану з 24 лютого 2022 року, який на цей час триває, з метою захисту життя і здоров`я людини, які є найвищою соціальною цінністю в Україні, консультації з громадськістю можуть проводитися у формах, що не передбачають скупчення людей у одному місці.
Так, статтею 13 Закону №280/97-ВР передбачено, що територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування. Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.
Отже, Законом №280/97-ВР передбачено право територіальної громади на проведення громадських слухань. Водночас, Закон №280/97-ВР не встановлює вичерпного переліку форм громадського слухання.
Відтак, у спірному випадку громадське слухання могло бути проведено у формі громадського обговорення шляхом: 1) надіслання у письмовій формі думки з приводу поставленого на обговорення питання, за адресою: м.Заводське, вул. Київська, 46; 2) надіслання у електронній формі думки з приводу поставленого на обговорення питання, на електронну адресу osvita@zv.gov.ua; 3) в усній формі через висловлення думки з приводу поставленого на обговорення питання на контактний телефон: 0993844694.
Надана відповідачем мешканцям Заводської міської територіальної громади альтернатива участі у громадському обговоренні: 1) у спосіб надіслання пропозицій та зауважень у письмовій формі, 2) у спосіб надіслання пропозицій та зауважень в електронній формі, 3) у спосіб висловлення думки в усній формі на зазначений у повідомленні номер телефону, - не звужує прав жителів відповідної громади, у тому числі позивача, на участь у проведенні консультацій та на висловлення думки з приводу обговорюваного питання.
Проведення ж засідання громадських рад, інших допоміжних органів, утворених при органах виконавчої влади в силу пункту 13 Порядку № 996 є правом не обов`язком відповідача.
За приписами пункту 19 Порядку № 996 пропозиції та зауваження учасників публічного громадського обговорення подаються в усній та письмовій формі під час публічних заходів та у письмовій формі на поштову і електронну адреси, зазначені в інформаційному повідомленні про проведення публічного громадського обговорення.
Під час проведення заходів у рамках публічного громадського обговорення ведеться протокол, у якому фіксуються висловлені в усній формі пропозиції і зауваження.
Пропозиції та зауваження учасників електронних консультацій з громадськістю подаються в письмовій формі на електронну адресу, зазначену в інформаційному повідомленні про проведення електронних консультацій з громадськістю, а також за допомогою спеціальних сервісів урядового веб-сайту "Громадянське суспільство і влада" та офіційних веб-сайтів органів виконавчої влади за їх наявності.
Таким чином, у відповідача відсутній обов`язок складення протоколу, оскільки в усній формі пропозиції та зауваження під час проведення громадського обговорення не були висловлені.
Відповідно до пунктів 20, 21 Порядку №996 пропозиції та зауваження, що надійшли під час публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю, вивчаються та аналізуються із залученням у разі потреби відповідних фахівців.
За результатами публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю органи виконавчої влади готують звіт, в якому зазначається: найменування органу виконавчої влади, який проводив обговорення; зміст питання або назва проекту акта, що виносилися на обговорення; інформація про осіб, що взяли участь в обговоренні; інформація про пропозиції, що надійшли до органу виконавчої влади за результатами обговорення, із зазначенням автора кожної пропозиції; інформація про врахування пропозицій та зауважень громадськості з обов`язковим обґрунтуванням прийнятого рішення та причин неврахування пропозицій та зауважень; інформація про рішення, прийняті за результатами обговорення.
Звіт про результати публічного громадського обговорення та електронних консультацій з громадськістю орган виконавчої влади в обов`язковому порядку доводить до відома громадськості шляхом оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті, урядовому веб-сайті "Громадянське суспільство і влада" (у разі проведення електронних консультацій з громадськістю на зазначеному веб-сайті) та в інший прийнятний спосіб не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.
Як встановлено судом, 20.10.2022 на офіційному веб-сайті Заводської міської ради (https://zv.gov.ua/news/oholoshennia.php?id=zvit-pro-provedennya-hromadskoho-obhovorennya) оприлюдено звіт проведення громадського обговорення такого змісту:
"З метою забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування, врахування громадської думки під час прийняття важливих рішень для територіальної громади були проведені консультації з громадськістю шляхом громадського обговорення проєктів рішень Заводської міської ради «Щодо перепрофілювання (зміни типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області в початкову школу з дошкільним підрозділом».
Відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» 31 серпня 2022 року Заводська міська рада оприлюднила на офіційному веб-сайті інформаційне повідомлення щодо перепрофілювання (зміни типу) закладу загальної середньої освіти на території Заводської міської територіальної громади (zv.gov.ua/news/oholoshennia.php?id=informaciyne-povidomlenna-pro-provedenna-gromadskogo-obgovorenna) за участю здобувачів освіти, батьків здобувачів освіти, працівників закладів освіти, депутатів міської ради.
Враховуючи умови воєнного стану та у зв`язку з дією постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів» та забороною масових зібрань, пропозиції та зауваження щодо запропонованих заходів приймалися у письмовій формі з 31 серпня 2022 року до 29 вересня 2022 року включно за адресою: м. Заводське, вул. Київська, 46; електронній формі на електронну адресу osvita@zv.gov.ua; усній формі на контактний телефон: 0993844694 ( ОСОБА_3 головний спеціаліст відділу освіти виконавчого комітету Заводської міської ради).
Учасникам обговорень надано економічне обґрунтування та роз`яснено законодавчі основи відповідних рішень.
Відповідно до пункту 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
За результатами громадських слухань та розгляду пропозицій і звернень, робоча група з організації проведення громадського обговорення пропонує: Винести проєкт рішення міської ради «Щодо перепрофілювання (зміни типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області в початкову школу з дошкільним підрозділом» на розгляд сесії Заводської міської ради.
З метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним якісної загальної середньої освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності, зокрема через організацію процесу підвезення дітей до навчального закладу та у зворотному напрямку з урахуванням побажань батьків (можливо перевезення класами (групами) до різних навчальних закладів).
Таким чином, прийняття та виконання цього рішення створить сприятливі умови для реалізації державної політики в сфері освіти, поліпшення освітнього процесу, зменшить фінансові витрати, пов`язані з ефективним функціонуванням закладів загальної середньої освіти.".
Отже, за результатами публічного громадського обговорення орган виконавчої влади підготував відповідний звіт, у якому за результатами громадських слухань та розгляду пропозицій і звернень, робоча група з організації проведення громадського обговорення запропонувала винести проєкт рішення міської ради «Щодо перепрофілювання (зміни типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області в початкову школу з дошкільним підрозділом» на розгляд сесії Заводської міської ради, та відповідач довів цей звіт до відома громадськості шляхом оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті 20.10.2022.
Звернення батьків учнів Бодаквянської гімназії від 25.03.2024 до відповідача здійснено більш як через рік після прийняття рішення про внесення проєкту рішення міської ради «Щодо перепрофілювання (зміни типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області в початкову школу з дошкільним підрозділом» на розгляд сесії Заводської міської ради.
Копії звернень, додані позивачем до відповіді на відзив, не містять дати їх складення, до суду не надано доказів на підтвердження дати направлення та вручення цих звернень адресатам, а тому ці копії документів не є належними доказами на підтвердження того факту, що описані заяви були складені та направлені адресатам у строк до 20.10.2022.
Згідно з частинами 11, 12 статті 59 Закону №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності визначені Законом України від 11 вересня 2003 року № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Частиною 1 статті 9 цього Закону передбачено, що кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.
Відповідно частини 4 статті 15 Закону України від 13 січня 2011 року № 2939-VI "Про доступ до публічної інформації" проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначається Законом України від 12 травня 2015 року №389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Частиною 10 статті 9 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання".
Отже, оскільки відповідно до частини 10 статті 9 Закону України від 12 травня 2015 року №389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування не поширюються вимоги частини четвертої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", тому суд відхиляє доводи позивача про порушення відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення вимог частини 4 статті 15 Закону України від 13 січня 2011 року №2939-VI "Про доступ до публічної інформації" через не оприлюднення проекту оскаржуваного рішення.
Статтею 21 Регламенту Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області (https://zv.gov.ua/documents/archives-sessions/2020/2020-12-15-01%20$%20%D0%A0%D1%96%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%20%E2%84%96%201%20%D0%B2%D1%96%D0%B4%2015%20%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B4%D0%BD%D1%8F%202020%20%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83%20$%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%20%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%80%D0%B5%D0%B3%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%83%20%D0%97%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8.pdf) передбачено, що проєкт порядку денного підлягає затвердженню на початку пленарного засідання сесії ради для чого головуючий оголошує розгляд питання «Про порядок денний сесії ради» в такій послідовності: 1) внесення та обговорення пропозицій про можливість включення до проєкту порядку денного додаткових питань, якщо вони підготовлені відповідно до вимог цього регламенту; 2) голосування проєкту порядку денного за основу; 3) вилучення окремих питань з розгляду більшістю присутніх на засіданні; 4) включення додаткових питань до розгляду, якщо вони підготовлені відповідно до вимог цього Регламенту; 5) затвердження порядку денного в цілому.
Таким чином, Регламентом встановлене право на внесення та обговорення пропозицій про можливість включення до проєкту порядку денного додаткових питань, якщо вони підготовлені відповідно до вимог цього регламенту, та на включення додаткових питань до розгляду, якщо вони підготовлені відповідно до вимог цього Регламенту.
На 39 сесії 8 скликання Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області головуючим внесено на обговорення пропозицію про включення до проєкту порядку денного додаткового питання про перепрофілювання (зміну типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області та більшістю депутатів від загального складу ради було прийнято рішення про включення цього питання до порядку денного 39 сесії 8 скликання Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області (https://zv.gov.ua/content/live.html#data-fancybox-5).
Згідно результатів голосування депутатів Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області від 01.05.2024 (39 сесія 8 скликання) за рішення про перепрофілювання (зміна типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області проголосувало: За 13 депутатів ( ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 ), Проти 0, Утримались 2 депутати ( ОСОБА_17 , ОСОБА_18 ) (https://zv.gov.ua/documents/rishennia-m-r/39%20%D1%81%D0%B5%D1%81%D1%96%D1%8F%20%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8/2024-05-01_votes.pdf).
Слід зазначити, що хоча питання реорганізації Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області виносилося раніше на розгляд 37 сесії 8 скликання 01.03.2024, рішення по суті з цього питання Заводською міською радою Миргородського району Полтавської області раніше не приймалося.
Листом Відділу освіти виконавчого комітету Заводської міської ради від 27.03.2024 №01-26/154 підтверджено, що у Бодаквянській гімназії навчається 38 учнів, наявні 6 класів із середньою наповненістю 6,3, вартість утримання 1 учня становить 111 тис. грн. Аналізуючи демографічну ситуацію, зроблено висновок про зменшення учнів загальних освітніх навчальних закладів громади, особливо у сільських.
При прийнятті рішення відповідачем враховано, що після перепрофілювання Бодаквянської гімназії в с. Бодаква залишиться початкова школа, в якій наразі навчається 13 учнів, та дошкільне відділення, чисельність якого наразі налічує 12 дітей. При цьому, Відділом освіти виконавчого комітету Заводської міської ради буде забезпечено підвезення дітей до найближчої школи Пісківського ліцею на відстань 9 км.
Бодаквянська гімназія, Пісківський ліцей, Заводський ліцей №1 забезпечені шкільними автобусами.
При вирішенні питання перепрофілювання (зміну типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області, крім наявності дороги протяжністю 9 км між селами Бодаква і Піски, що потребує ремонту, враховано низку й інших чинників та рішення про перепрофілювання Бодаквянської гімназії прийнято після здійснення аналізу сукупності обставин: кількості учнів, середньої наповнюваності, вартості утримання 1 учня в 2023 році, розміру необхідного фінансування, у тому числі видатків на оплату праці працівників освітнього закладу, раціонального розподілу освітньої субвенції на утримання закладів освіти, потреби інших трьох закладів освіти територіальної громади, на що безумовно впливають витрати місцевого бюджету на Бодаквянську гімназію (так, вартість утримання 1 учня в 2023 році у Заводському ліцеї №1 з кількістю учнів 426 осіб становить 29000 грн., у Заводському ліцеї №2 з кількістю учнів 263 особи становить 34800 грн., у Пісківському ліцеї з кількістю учнів 192 особи становить 37000 грн., тоді як вартість утримання 1 учня в 2023 році у Бодаквянській гімназії з кількістю учнів 38 осіб становить 111000 грн.), можливість Бодаквянської гімназії забезпечення якісної освіти дітей 5-9 класів, можливість забезпечення перевезення дітей до закладу освіти шкільним автобусом, тощо.
Освітній ОСОБА_19 дійшов висновку, що у питанні щодо можливості перепрофілювання Бодаквянської гімназії міська рада діє в межах повноважень, визначених чинним законодавством, ретельно аналізує демографічну, економічну, соціальну ситуацію в громаді та, враховуючи реальні можливості, пропонує складні, але виважені рішення для функціонування освітньої мережі, щоб забезпечити право громадян на отримання якісної освіти, у тому числі в умовах воєнного стану, про що зазначив у листі №24/0937-04 від 23.04.2024, адресованому голові Верховної Ради України.
Слід зазначити, що мережа освітніх закладів Заводської міської ради, крім Пісківського ліцею, включає також Заводський ліцей №1 та Заводський ліцей №2, які можуть бути обрані для навчання.
Відповідно до приписів до приписів статті 5 Бюджетного кодексу України бюджети місцевого самоврядування є місцевим бюджетом, який поряд із державним бюджетом складають бюджетну систему України, яка в силу статті 7 Бюджетного кодексу України ґрунтується на принципах принцип єдності бюджетної системи України, збалансованості, самостійності, повноти, обґрунтованості, ефективності та результативності, субсидіарності, цільового використання бюджетних коштів, справедливості і неупередженості, публічності та прозорості.
При прийнятті рішення відповідачем враховано соціально-економічну та демографічну ситуацію, а метою прийняття рішення є забезпечення умов для рівного доступу осіб до якісної освіти, раціонального і ефективного використання наявних ресурсів у галузі освіти, враховуючи тенденції щодо зменшення кількості учнів в населених пунктах територіальної громади, та виконання вимог чинного законодавства України щодо оптимізації закладів освіти та упорядкування мережі закладів загальної середньої освіти.
Слід також зазначити, що в умовах воєнного стану держава зобов`язана мобілізувати всі доступні їй ресурси для посилення своєї обороноздатності та відсічі збройної агресії російської федерації проти України.
У зв`язку з наведеним, в умовах воєнного стану виникає потреба у підвищенні ефективності використання коштів місцевого бюджету.
Суд відхиляє доводи позивача про порушення прав та законних інтересів педагогічних працівників Бодаквянської гімназії у зв`язку з перепрофілюванням, оскільки позивач ОСОБА_1 не перебуває у трудових правовідносинах з Бодаквянською гімназією, у цій справі позивач не представляє інтереси педагогічних та/чи інших працівників Бодаквянської гімназії та не має повноважень на представлення інтересів таких осіб.
Підсумовуючи все викладене вище, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення тридцять дев`ятої сесії восьмого скликання Заводської міської ради Миргордського району Полтавської області від 01.05.2024 №4 "Про перепрофілювання (зміна типу) Бодаквянської гімназії Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області" прийняте відповідачем на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені законодавством України, обґрунтовано та пропорційно.
При прийнятті рішення у даній справі суд враховував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Таким чином позовні вимоги ОСОБА_1 необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 132, 139, 229, 243-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Заводської міської ради (ідентифікаційний код 21048531, вул. Полтавська, 4/16, м. Заводське, Миргородський район, Полтавська область, 37240), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Бодаквянська гімназія Заводської міської ради Миргородського району Полтавської області (ідентифікаційний код 23548545, вул. Шкільна, 1, с. Бодаква, Миргородський район, Полтавська область, 37260), Відділ освіти виконавчого комітету Заводської міської ради (ідентифікаційний код 44042390, вул. Київська, 46, м. Заводське, Миргородський район, Полтавська область, 37240), про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Г.В. Костенко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122064763 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Г.В. Костенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні