Рішення
від 03.10.2024 по справі 580/6654/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2024 року справа № 580/6654/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рідзеля О.А., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України, Державної прикордонної служби України про визнання протиправним та скасування наказу, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

04.07.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач) до НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України (далі відповідач 1), Державної прикордонної служби України (далі відповідач 2), в якому просить:

визнати протиправним та скасувати наказ Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ос, в частині внесення зміни до наказів Голови Державної прикордонної служби України Про особовий склад: пункт наказу Голови Державної прикордонної служби України від 13.07.2023 №1006-ос щодо продовження військової служби за новим контрактом викласти у такій редакції: продовжити дію контракту понад встановлені строки по ІНФОРМАЦІЯ_1 полковнику ОСОБА_1 (П-002763), заступнику начальника загону коменданту прикордонної комендатури швидкого реагування № НОМЕР_2 прикордонного загону, з 01 серпня 2023 року на період дії воєнного стану. Підстава: Указ Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні (зі змінами), затверджений Законом України ід 24.02.2022 №2102-ІХ;

визнати протиправною бездіяльність НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_3 ) щодо не звільнення ОСОБА_1 з військової служби у зв`язку із закінченням строку Контракту, що був укладений на підставі наказу Голови Державної прикордонної служби України від 13.07.2023 №1006-ос і набрав чинності з 01.08.2023 та його небажанням продовжувати військову службу на підставі підпункту ж пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" у зв`язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у разі закінчення строку контракту, укладеного під час дії воєнного стану згідно поданого рапорту від 31.05.2024;

зобов`язати НОМЕР_1 мобільний прикордонний загін Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_3 ) прийняти рішення, яким звільнити ОСОБА_1 з військової служби у зв`язку із закінченням строку Контракту, що був укладений на підставі наказу Голови Державної прикордонної служби України від 13.07.2023 №1006-ос і набрав чинності з 01.08.2023 та його небажанням продовжувати військову службу на підставі підпункту ж пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" у зв`язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у разі закінчення строку контракту, укладеного під час дії воєнного стану, згідно поданого рапорту від 31.05.2024.

В обґрунтування позову зазначено, що 31.05.2024 позивач звернувся до начальника НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України із рапортом в якому просив звільнити його з військової служби у зв`язку із закінченням строку Контракту від 13.07.2023 №1006-ос та його небажанням продовжувати військову службу на підставі підпункту «ж» пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

Однак, 10.06.2024 отримав відповідь, в якій зазначено про відсутність підстав для звільнення в запас, оскільки наказом Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ос внесено зміни до наказу Голови Державної прикордонної служби України від 13.07.2023 №1006-ос, а саме: продовжено дію контракту понад встановлені строки на період дії воєнного стану.

Позивач вважає, що прийняття наказу від 21.05.2024 №876-ос щодо продовження дії контракту понад становлений термін з 01.08.2023 на період дії воєнного стану є протиправними, оскільки, подаючи рапорт відповідачу про звільнення в запас він реалізував своє право на звільнення у зв`язку із закінченням строку служби (контракту).

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 09.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі.

24.07.2024 Державну прикордонна служба України подала суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позову. Зазначено, що наказом Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ОС було внесено відповідні зміни до наказу від 13.07.2023 №1006-ОС згідно з якими: дію укладеного ОСОБА_1 контракту про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України на посадах осіб офіцерського складу було продовжено понад встановлені строки на період дії воєнного стану.

09.09.2024 15 мобільний прикордонний загін подав суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позову. Зазначено, що 03.05.2024 позивач подав на адресу начальника рапорт №04.3/24131/24-Вн, в якому просив у зв`язку із закінченням 31.07.2024 терміну дії контракту, клопотання перед вищим керівництвом про продовження військової служби за новим контрактом, терміном на 1 (один) рік.

На виконання вимог позивача викладених в рапорті, наказом Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ос внесено зміни до наказів Голови Державної прикордонної служби України «Про особовий склад»: пункт наказу Голови Державної прикордонної служби України від 13.07.2023 № 1006-ос щодо продовження військової служби за новим контрактом викладено в такій редакції: «Продовжити дію контракту понад встановлені строки: по ІНФОРМАЦІЯ_1 полковнику ОСОБА_1 , заступнику начальника загону коменданту прикордонної комендатури швидкого реагування № НОМЕР_2 НОМЕР_4 прикордонного загону, з 01 серпня 2023 року на період дії воєнного стану.

31.05.2024 позивач подав на адресу НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону рапорт №04.3/29192/24-Вн, в якому просив звільнити його з військової служби в зв`язку з закінченням строку контракту, що був укладений на підставі наказу від 13.07.2023 за №1006-ос і набрав чинності 01.08.2023, та небажанням продовжувати військову службу на підставі підпункту «ж» пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу». При цьому, у зв`язку зі змінами особистих обставин просив залишити без реалізації свій попередній рапорт №04.3/24131/24-Вн від 03.05.2024 про укладання нового контракту терміном на 1 (один) рік.

Листом начальника НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону №08/30846/24-Вн від 10.06.2024 повідомлено позивача, що підстави для звільнення у запас відповідно до підпункту «ж» пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» відсутні.

29.07.2024 та 11.09.2024 позивач подав суду з подібним змістом відповіді на відзиви, в яких зазначив, що відповідно до п.3 Контракту, укладеного на підставі наказу Голови Державної прикордонної служби України від 13.07.2023 р. № 1006-ос, є строковим на 1 рік з 01 серпня 2023 по 31 липня 2024 року. Контракт не містить обов`язку позивача, ОСОБА_1 , проходження ним військової служби в органах Державної прикордонної служби України на посадах офіцерського складу з моменту введення воєнного стану до оголошення демобілізації.

Окрім іншого, оскаржуваний наказ Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ОС було видано після внесення змін до Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 11.04.2024, якими позивачу, відповідно до підпункту «ж» пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" було надано право на звільнення у зв`язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у разі закінчення строку контракту, укладеного під час дії воєнного, та він реалізував своє право на звільнення у зв`язку із закінченням строку служби (контракту).

Тобто, на думку позивача, в період дії воєнного стану, він має законне право на звільнення в запас на підставі «ж» пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" у зв`язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у разі закінчення строку контракту, укладеного під час дії воєнного стану.

Дослідивши письмові докази та оцінивши заявлені доводи, суд встановив таке.

Наказом Голови Державної прикордонної служби України від 13.07.2023 №1006-ос продовжено військову службу за новим контрактом по ІНФОРМАЦІЯ_1 полковнику ОСОБА_1 (П-002763), заступнику начальника загону коменданту прикордонної комендатури швидкого реагування № НОМЕР_2 НОМЕР_4 прикордонного загону, строком на 1 рік з 01.08.2023.

Наказом начальника НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 24.08.2023 № 516-ОС «Про особовий склад» зараховано до списків особового складу та на всі види забезпечення полковника ОСОБА_1 , зарахованого у розпорядження начальника загону, який прибув для подальшого проходження військової служби з НОМЕР_4 прикордонного загону Державної прикордонної служби України, з 24 серпня 2023 року.

Згідно наказу начальника НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 31.08.2023 № 538-ОС «Про особовий склад» вирішено вважати таким, який приступив до виконання обов`язків за посадою полковника ОСОБА_1 , заступника начальника штабу - начальника відділу організаційно-мобілізаційної роботи та повсякденної діяльності штабу, з 31 серпня 2023 року.

03.05.2024 позивач подав на ім`я в.о. начальника НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України рапорт (вх.№04.3/24131/24-Вн), в якому просив у зв`язку із закінченням 31.07.2024 терміну дії контракту, клопотання перед вищим керівництвом про продовження полковнику ОСОБА_1 , військової служби за новим контрактом, терміном на 1 (один) рік.

Наказом Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ос внесено зміни: пункт наказу Голови Державної прикордонної служби України від 13.07.2023 № 1006-ос щодо продовження військової служби за новим контрактом викладено в такій редакції: «Продовжити дію контракту понад встановлені строки: по ІНФОРМАЦІЯ_1 полковнику ОСОБА_1 (П-002763), заступнику начальника загону коменданту прикордонної комендатури швидкого реагування № НОМЕР_2 НОМЕР_4 прикордонного загону, з 01 серпня 2023 року на період дії воєнного стану.

31.05.2024 позивач подав на ім`я в.о. начальника НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України рапорт (вх.№04.3/29192/24-Вн), в якому просив звільнити його з військової служби в зв`язку з закінченням строку Контракту, що був укладений на підставі наказу від 13.07.2023 №1006-ос і набрав чинності 01.08.2023, та небажанням продовжувати військову службу на підставі підпункту «ж» пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

При цьому, у зв`язку зі змінами особистих обставин просив залишити без реалізації попередній рапорт №04.3/24131/24-Вн від 03.05.2024 про укладання нового контракту терміном на 1 (один) рік.

Листом начальника НОМЕР_1 мобільного прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 10.06.2024 №08/30846/24-Вн повідомлено позивача, що підстави для звільнення у запас відповідно до підпункту «ж» пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» відсутні, оскільки наказом Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ос внесено зміни та пункт наказу Голови Державної прикордонної служби України від 13.07.2023 №1006-ос щодо продовження військової служби за новим контрактом викладено в такій редакції: «Продовжити дію контракту понад встановлені строки: по ІНФОРМАЦІЯ_1 полковнику ОСОБА_1 (П-002763), заступнику начальника загону коменданту прикордонної комендатури швидкого реагування № НОМЕР_2 НОМЕР_4 прикордонного загону, з 01 серпня 2023 року на період дії воєнного стану.

Вважаючи протиправним наказ Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ос та бездіяльність щодо звільнення з військової служби, позивач звернувся в суд з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд врахував таке.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.

Статтею 65 Конституції України встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Поряд з цим, відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України" на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введений воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

На момент розгляду цієї адміністративної справи строк дії воєнного стану в Україні продовжений.

Згідно із статтею 1 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12.05.2015 №389-VIII (далі Закон №389-VIII), воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

У свою чергу, правове регулювання відносин між Державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби, врегульовано положеннями Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (далі Закон №2232-XII).

Статтею 26 Закону №2232-XII визначені підстави для звільнення з військової служби.

Відповідно до підпункту ж пункту 3 частини 5 статті 26 Закону №2232-ХІІ (у редакції станом на час подання позивачем рапорту про звільнення) контракт припиняється (розривається), а військовослужбовці, які проходять військову службу за контрактом, звільняються з військової служби на підставах: під час проведення мобілізації та дії воєнного стану у зв`язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у разі закінчення строку контракту, укладеного під час дії воєнного стану.

Водночас, відповідно до абз.4 ч.8 ст.23 Закону №2232-ХІІ (у редакції станом на час видання спірного наказу від 21.05.2024 №876-ос) під час дії особливого періоду для військовослужбовців, які проходять військову службу за контрактом, дія контракту продовжується понад встановлені строки на період дії воєнного стану, крім випадків, визначених пунктом 3 частини п`ятої статті 26 цього Закону.

З аналізу наведених норм вбачається, що право військовослужбовця на звільнення з військової служби на підставі підпункту ж пункту 3 частини 5 статті 26 Закону №2232-ХІІ виникає після закінчення контракту, укладеного під час дії воєнного стану, тобто у спірному випадку після закінчення контракту, укладеного позивачем з ДПСУ, терміном дії 1 рік з 01.08.2023, тобто після 01.08.2024.

Разом з тим, абз.4 ч.8 ст.23 Закону №2232-ХІІ встановлено імперативну норму щодо продовження дії контракту понад встановлені строки на період дії воєнного стану.

Як установлено судом, на реалізацію вказаної норми, ДПСУ винесено спірний наказ Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ос, яким внесено зміни до наказу Голови Державної прикордонної служби України від 13.07.2023 №1006-ос та продовжено дію контракту позивача понад встановлені строки на період дії воєнного стану.

Суд також звертає увагу, що станом на 21.05.2024 (дату винесення спірного наказу №876-ос) в розпорядженні Адміністрації Державної прикордонної служби України перебував один рапорт позивача від 03.05.2024 (вх.№04.3/24131/24-Вн), в якому він висловив бажання продовжувати військову службу.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що спірний наказ Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ос в частині продовження позивачу контракту понад встановлені строки на період дії воєнного стану винесений відповідно до вимог чинного законодавства, зокрема абз.4 ч.8 ст.23 Закону №2232-ХІІ та з урахуванням рапорту позивача про намір продовжувати військову службу, а тому є правомірним та скасуванню не підлягає.

Позовна вимога зобов`язати звільнити позивача з військової служби на підставі підпункту ж пункту 3 частини 5 статті 26 Закону №2232-ХІІ також задоволенню не підлягає, оскільки, як зазначено вище, реалізація вказаної норми можлива лише після закінчення дії контракту (у спірному випадку після 01.08.2024).

Зважаючи, що станом на час подання позивачем рапорту від 31.05.2024 дія контракту позивача не закінчилась, а також чинний та, як установлено судом, законний наказ Голови Державної прикордонної служби України від 21.05.2024 №876-ос, яким продовжено дію контракту позивача понад встановлені строки на період дії воєнного стану, суд дійшов висновку про відсутність підстав для звільнення позивача з військової служби на підставі підпункту ж пункту 3 частини 5 статті 26 Закону №2232-ХІІ.

Отже, позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

З огляду на результат вирішення спору, відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Відмовити повністю у задоволенні позову ОСОБА_1 .

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Олексій РІДЗЕЛЬ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122064867
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —580/6654/24

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Рішення від 03.10.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні