Постанова
від 01.10.2024 по справі 466/4484/23
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 466/4484/23 Головуючий у 1 інстанції: Едер П. Т.

Провадження № 22-ц/811/986/24 Доповідач в 2-й інстанції: Ніткевич А. В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2024 року Львівський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ

головуючого судді - Ніткевича А.В.

суддів - Бойко С.М., Копняк С.М.

розглянувши у порядку письмового провадження, без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, в приміщенні Львівського апеляційного суду в м. Львові цивільну справу за апеляційною скаргою Управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради на рішення Шевченківського районного суду м. Львова від 22 лютого 2024 року в складі судді Едера П.Т. у справі за позовом Управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради до ОСОБА_1 , третя особа Львівське комунальне підприємство «Варшавське-407», про стягнення надміру виплачених коштів у виді житлової субсидії,-

встановив:

У травні 2023 року позивач Управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради звернувся до суду м. Львова із позовною заявою до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів у виді житлових субсидій.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на підставі заяви ОСОБА_1 від 15.06.2018 Шевченківським відділом соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради призначено та виплачено житлову субсидію у готівковій формі на період з 01.10.2019 по 30.04.2021 на квартиру за адресою: АДРЕСА_1 .

Призначення та виплата житлової субсидії визначається Положенням про порядок призначення житлової субсидії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848. Для призначення цього виду соціальної допомоги заявником подана декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

В результаті проведеної Шевченківським відділом соціального захисту перевірки даних, наданих заявником, встановлено, що нею свідомо не повідомлено позивачу інформацію про зміну складу зареєстрованих осіб у житловому приміщенні, а саме про реєстрацію у квартирі, на яку надавалась житлова субсидія 12.09.2016 ОСОБА_2 , що підтверджується довідкою з місця проживання про склад сім`ї і реєстрації від 30.06.2021 №10.

Враховуючи викладене, ОСОБА_1 повинна була зазначити у заяві та декларації про доходи та витрати осіб, які звернулися за призначенням житлових субсидій від 15.06.2018 інформацію про всіх зареєстрованих членів домогосподарства, зокрема ОСОБА_2 та його доходи.

Отже, Шевченківський відділ соціального захисту не мав правових підстав для призначення та виплати житлової субсидії у готівковій формі у період з 01.10.2019 до 30.04.2021 ОСОБА_1 .

Таким чином, житлова субсидія призначена незаконно з вини заявниці, яка не повідомила інформацію, що вплинула на виплату житлової субсидії. Це призвело до надмірної виплати бюджетних коштів у виді житлових субсидій на суму 9479,10 грн.

04.05.2022 заявнику скеровано повідомлення про припинення надання житлової субсидії та запропоновано повернути надмірно виплачені кошти в сумі 9479,10 грн., однак станом на день звернення до суду кошти не повернуто. Просив про задоволення позову та стягнення з відповідачки зазначеної суми.

Оскаржуваним рішенням Шевченківського районного суду м. Львова від 22 лютого 2024 року у задоволенні позовних вимог управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради до ОСОБА_1 , третя особа ЛКП «Варшавське-407», про стягнення надміру виплачених коштів у вигляді житлових субсидій відмовлено.

Рішення суду оскаржив позивач Управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, вважає незаконним, прийнятим за недосліджених обставин справи, з неправильним застосуванням норм матеріального права, що призвело до неправомірного рішення.

Зазначає, що призначення та виплата житлової субсидії визначається Положенням про порядок призначення житлової субсидії, затвердженим постановою КМУ від 21.10.1995 №848, відповідно до якого для призначення субсидії заявником подається декларація про доходи і витрати, осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії. Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

До розрахунку житлової субсидії за період з 01.10.2019 до 30.04.2021 Шевченківський відділ соціального захисту врахував лише доходи ОСОБА_1 та відповідно розрахував норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування на одну особу. Жодних відомостей у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 15.06.2018 та документів, відповідачем про те, що у квартирі АДРЕСА_2 , на яку розраховувалась житлова субсидія, зареєстрована інша особа, позивачу надано не було.

Судом під час ухвалення рішення не було з`ясовано, чому відповідач зазначила у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 15.06.2018 недостовірну інформацію та не додала документів про фактичне не проживання ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 , не зняла його з нарахувань у надавачів житлово-комунальних послуг. Як наслідок, Шевченківським відділом соціального захисту населення невірно розраховано житлову субсидію з 01.10.2019.

Таким чином вважає, що житлова субсидія призначена незаконно з вини заявника, яка не повідомила інформацію, що вплинула на виплату житлової субсидії. Це призвело до надмірної виплати бюджетних коштів у вигляді житлової субсидії на суму 9479,10 грн.

Просить скасувати рішення Шевченківського районного суду м. Львова від 22 лютого 2024 року та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги Управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради.

Відзив на апеляційну скаргу не надходив, що згідно ч.3 ст. 360 ЦПК України не перешкоджає перегляду судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 368 ЦПК України, справа розглядається судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, з особливостями, встановленими главою I розділу V ЦПК України.

За змістом ч. 13 ст. 7 ЦПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Згідно ч. 1 ст. 369 ЦПК України (в редакції на час подання апеляційної скарги) апеляційні скарги на рішення суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

Враховуючи, що предметом спору у даній справі є стягнення коштів, ціна позову є меншою ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження, без повідомлення учасників справи.

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції та обставини справи в межах доводів апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог Управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами, що відповідачем (особою похилого віку 1939 року народження) умисно подано недостовірні дані чи не повідомлено про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії.

Перевіряючи законність оскаржуваного судового рішення колегія суддів враховує таке.

Судом встановлено, що 15 червня 2018 року ОСОБА_1 подала до Шевченківського відділу соціального захисту населення заяву про призначення житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг. У заяві зазначила відомості про житлово-комунальні послуги, якими користуються особи, що зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні/будинку (а.с.3).

У декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії у п.3 Розділу І Загальні відомості ОСОБА_1 зазначила лише себе. У розділі ІІІ вказала вид доходу пенсія (а.с.3 зворот-4).

На підставі поданої заяви та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії, 15.06.2018 Шевченківським відділом соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради призначена та виплачена житлова субсидія у готівковій формі за період з 01.10.2019 по 30.04.2021 (а. с. 5-7, 10).

Згідно із довідкою № 2494 з місця проживання про склад сім`ї і прописки від 14.06.2021, виданої ЛКП «Варшавське-407» Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 проживає і зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 (одна). Дата реєстрації:12.02.1960 (а. с. 50).

За результатами проведеної позивачем перевірки встановлено, що окрім відповідачки, з 12.09.2016 за адресою: АДРЕСА_1 вважається зареєстрованим ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується довідкою №10 з місця проживання про склад сім`ї і реєстрації від 30.06.2021 (а.с.8).

З наданої Шевченківською районною адміністрацією відповіді на запит Шевченківського відділу соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради від 13.10.2023 №260310-644 вбачається, що відповідно до відомостей Реєстру Львівської міської територіальної громади та згідно переданих даних балансоутримувача, у квартирі за адресою: АДРЕСА_1 зареєстрована ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , а ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 був зареєстрований за вказаною адресою 12.09.2016 року та знятий з реєстрації 01.10.2021 (а.с.53).

Аналогічна за змістом відповідь, на виконання вимог ухвали Шевченківського районного суду м. Львова від 07.11.2023, надана Шевченківською районною адміністрацією суду, до якої, в тому числі, долучена заява ОСОБА_1 від 29.09.2021 про зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_2 (а.с.72-76).

Звертаючись до суду з позовом про стягнення надміру виплачених коштів у виді житлової субсидії, позивач звертав увагу на відсутність у ОСОБА_1 правових підстав для призначення житлової субсидії у період з 01.10.2019 до 30.04.2021, оскільки не враховано доходи ОСОБА_2 , а тому житлова субсидія призначена незаконно з вини заявника, яка не повідомила інформацію, що вплинула на виплату житлової субсидії, що призвело до надмірної виплати бюджетних коштів.

Відтак, між позивачем та відповідачкою виник спір з приводу правомірності набуття ОСОБА_1 права власності на бюджетні кошти у вигляді субсидії, наданої управлінням соцзахисту у розмірі 9479,10 грн, та стягнення з відповідача згаданої суми, як набутої без достатньої правової підстави, внаслідок подання відповідачкою недостовірної інформації про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.

Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Статтею 1215 ЦК України встановлено, що не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Умови призначення та порядок надання житлових субсидій визначено Положенням про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України 21.10.1995 №848 (далі - Положення № 848, в редакції на час звернення за призначенням субсидії).

Відповідно до п.1 Положення, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (далі - Положення), у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (15.06.2018) житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком. Отримання житлових субсидій не пов`язане і не тягне за собою зміни форми власності житла.

Пунктом 2 Положення передбачено, що право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Відповідно до п.п.8, 9 Положення житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку). Житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.

До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

У разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства. Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці десятому пункту 7 цього Положення.

За рішенням комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються. Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці десятому пункту 7 цього Положення, і не може поширюватися на випадок, визначений в абзаці третьому цього пункту.

Згідно із п. 13 Положення для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання): заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява); декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про: склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб - органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами; забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами - управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг (п.14).

У разі коли кількість осіб, зазначених у відомостях про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, відрізняється від кількості осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, внески/платежі об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком для призначення житлової субсидії використовуються дані, зазначені у відомостях про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб.

У разі неподання органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами відомостей про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб у строки, встановлені цим Положенням, а також відсутності таких відомостей рішення про кількість членів домогосподарства, на яких призначається житлова субсидія, приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Структурним підрозділом з питань соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання зазначених документів приймається рішення про: призначення житлової субсидії; відмову в призначенні житлової субсидії; подання документів на розгляд комісії.

Суд першої інстанції правильно зауважив, що ОСОБА_1 звертаючись до Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради із заявою про призначення житлової субсидії, у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії вказала інформацію про зареєстрованих осіб, які входять до складу домогосподарства, керуючись довідкою № 2494 з місця проживання про склад сім`ї і прописки від 14.06.2021, виданою ЛКП «Варшавське-407» Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради, згідно якої остання проживає і зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , у даній квартирі зареєстрована 1 (одна) особа.

Натомість, Управлінням соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської області не було надано жодного доказу того, що ОСОБА_1 на час подання декларації на отримання субсидії на відшкодування витрат з оплати житлово-комунальних послуг була обізнана про реєстрацію інших осіб у житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 , відтак діяла недобросовісно при поданні заяви на отримання субсидії.

В свою чергу, згідно із п. 22 Положення за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли: у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;

Тобто, механізм повернення надмірно отриманих коштів у виді житлової субсидії передбачає стягнення зазначених сум лише у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини отримувача субсидій, а саме через його зловживання.

Законодавець пов`язує повернення надмірно отриманих коштів наданих у вигляді житлової субсидії саме з недобросовісністю набувача, яку згідно абзацу 1 частини першої статті 81 ЦПК має довести позивач.

З урахуванням наведеного, колегія суддів визнає, що управління прийняло рішення про призначення житлової субсидії без проведення повної перевірки, хоча контроль за перевіркою наданої інформації заявником за призначенням житлової субсидії законодавець покладає саме на структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, які при здійсненні своїх повноважень по вирішенню питання призначення житлової субсидії повинні чітко дотримуватися наведених норм матеріального права. Тобто, виплата житлової субсидії відповідачці відбулася у зв`язку з неналежним виконанням працівниками органу соціального захисту населення покладених на них посадових обов`язків.

З огляду на викладене та враховуючи, що при розгляді справи позивачем не було доведено факту недобросовісності відповідачки та вчинення нею умисних дій щодо подання недостовірних відомостей про кількість зареєстрованих осіб у домогосподарстві, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про стягнення надмірно отриманих коштів у вигляді житлової субсидії.

Колегія суддів зазначає, що за практикою Європейського суду з прав людини, національні суди застосовуючи принцип «належного урядування», як правило, не повинні перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі «Рисовський проти України», заява № 29979/04, від 20 жовтня 2011 року).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 374 ЦПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Стаття 375 ЦПК України передбачає, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки оскаржуване рішення суду ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права, апеляційна скарга не підлягає до задоволення.

Керуючись ст. ст. 258, 367, 368, 374, 375, 381-384, 389-391 ЦПК України, суд,-

постановив:

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Шевченківського районного суду м. Львова від 22 лютого 2024 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови.

Повний текст постанови складений 01 жовтня 2024 року.

Головуючий А.В. Ніткевич

Судді С.М. Бойко

С.М. Копняк

СудЛьвівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122073127
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Інші справи позовного провадження

Судовий реєстр по справі —466/4484/23

Постанова від 01.10.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Ніткевич А. В.

Ухвала від 28.08.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Ніткевич А. В.

Ухвала від 18.04.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Ніткевич А. В.

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Ніткевич А. В.

Рішення від 23.02.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м.Львова

Едер П. Т.

Рішення від 22.02.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м.Львова

Едер П. Т.

Ухвала від 07.11.2023

Цивільне

Шевченківський районний суд м.Львова

Едер П. Т.

Ухвала від 09.08.2023

Цивільне

Шевченківський районний суд м.Львова

Едер П. Т.

Ухвала від 16.05.2023

Цивільне

Шевченківський районний суд м.Львова

Едер П. Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні