Виноградівський районний суд Закарпатської області
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07.10.2024 року м.Виноградів
Виноградівський районний суд Закарпатської області в особі судді Трагнюк В.Р., секретар судового засідання Конар В.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Закарпатгаз" до ОСОБА_1 про стягнення вартості необлікованого об"єму природного газу,
В С Т А Н О В И В :
Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Закарпатгаз" звернулося в суд з позовом до ОСОБА_1 про стягнення вартості необлікованого об"єму природного газу.
Позовні вимоги мотивує тим, що між сторонами укладено Типовий договір розподілу природного газу (далі - Договір), затверджений Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетик та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494. Посилається на те, що пункт 1 глави 1 Розділу VI Кодексу газорозподільних систем визначає, що суб`єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог Кодексу та укладення договору розподілу природного газу. Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. № 2498 затверджено Типовий договір розподілу природного газу, який є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи. Згідно зі ст. 40 Закону України «Про ринок природного газу» за договором розподілу природного газу оператор ГРС зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу.
Фактом приєднання побутового споживача ОСОБА_1 до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є дії, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема, здійснення споживання природного газу на об`єкті нерухомості, що знаходиться за адресою: по АДРЕСА_1 , про що свідчить щомісячна зміна показників лічильника в сторону збільшення, оплата за спожитий природженій газ, що документально підтверджено фінансовим станом абонента, а також заява-приєднання до умов договору розподілу природного газу від 01.04.2016 року. Свої зобов`язання за Договором газорозподільне підприємство виконує належним чином та в повному обсязі.
Натомість відповідачем допущено порушення зазначених норм за наступних обставин.
25 січня 2022 року працівниками AT «Закарпатгаз» на об`єкті Відповідача за адресою: АДРЕСА_1 , під час проведення перевірки вузла обліку газу виявлено ознаки несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (підпункт 3 пункту 1 глави 2 Розділу XI кодексу), а саме - при обстеженні ВОГ виявлено сумніви щодо заводської пломби, про що, з дотриманням положень глави 5 Розділу XI Кодексу ГРМ, за участю представника споживача складено акт про порушення від 25.01.2022 року № ZK08768 (далі - «Акт про порушення»), який підписаний представником відповідача - ОСОБА_2 (жінкою відповідача) без жодних зауважень та заперечень.
Того ж дня, 25.01.2022 працівниками AT «Закарпатгаз» у присутності представника споживача - ОСОБА_2 проведено демонтаж лічильника газу для проведення експертизи, на місті складено протокол від 25.01.2022 № 22970 щодо направлення ЗВТ на експертизу.
За результатами проведеної 27.01.2022 року експертизи (акт № ЗК 0001340) лічильника газу встановлено факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та сформовано висновок експертизи, що: Лічильник непридатний до експлуатації через несанкціоноване втручання», а саме: пломбу облікового механізму, яка відповідала би заводському взірцю, замінено, на місце заводської пломби встановлено пломбу, відбиток тавра якої не відповідає заводському взірцю, тобто підроблено. Пломба відлікового механізму встановлюється для забезпечення захисту лічильника, попередження неконтрольованого/несанкціонованого від`єднання відлікового механізму від вимірювальної групи лічильника, внаслідок якого припиняється кінетичний зв`язок між вимірювальною групою лічильника та лічильного механізму, споживання природного газу перестане обліковуватися або відбувається викривлення даних обліку природного газу. Відсутність заводської пломби, яка відповідала би заводському взірцю, призводить до викривлення даних обліку, без облікового споживання природного газу. Лічильник упакований в сейф-пакет № 0297057».
Вказаний висновок додатково підтверджений незалежною метрологічною організацією Державним підприємством «Закарпаттястандартметрологія», а саме довідкою про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 329403 від 27 січня 2022 року.
Встановлено, що лічильник не відповідає вимогам п. 6.4.1 по зовнішньому виду, оскільки відбиток тавра на пломбі відлікового механізму не відповідає взірцю.
Довідка є невід`ємною частиною Акту експертизи № ЗК 0001340 від 27.01.2022 року.
Пунктом 1 Глави 4 Розділу XI Кодексу ГРС передбачено, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Акт про порушення у відповідності до положень глави 5 Розділу XI Кодексу ГРС 03.03.2022 розглянуто та задоволено комісією AT «Закарпатгаз» з розгляду актів про порушення.
Відповідно до вищевказаних норм Кодексу ГРМ, Оператором ГРМ перераховано об`єм спожитого "азу за номінальною потужністю газового обладнання, що передували дню виявлення порушення з 14.10.2021 (13.10.2021 - день останнього контрольного показника лічильника) по 24.01.2022 (до дня виявлення порушення - акт про порушення від 25.01.2022).
Перерахований до сплати об`єм природного газу становить 3 266,07 м. куб., а його вартість, яку відповідач на підставі зазначених вище норм має компенсувати Оператору ГРМ AT «Закарпатгаз» - становить 132 532,63 грн.
У відповідності до положень п, 12 глави 5 Розділу 11 Кодексу ГРМ, зазначена вартість донарахованого об`єму природного газу пред`явлена до сплати Відповідачу окремим платіжним рахунком шляхом надіслання його рекомендованим поштовим відправленням разом із Вимогою від 14.03.2022 № 880- сл-2012-0322.
Станом на 02.11.2023 свого обов`язку по відшкодуванню вартості втрат природного газу відповідач не виконав та суму в розмірі 132 532,63 грн. не сплатив.
Пунктом 1 Глави 3 Розділу XI Кодексу ГРМ, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 19 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
У відповідності до положень п. 12 глави 5 Розділу XI Кодексу ГРМ, зазначена вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пред`явлена до сплати Відповідачу окремим платіжним рахунком шляхом надіслання йому рекомендованим поштовим відправленням разом із Вимогою № 880-СЛ-7507-0922 від 22.09.2022 року.
Посилаючись на викладене, позивач просить суд стягнути з відповідача заборгованість вартості перерахованого об`єму спожитого природного газу в розмірі 132 532,63 грн. та судові витрати у сумі 2 684 гривні.
Представник відповідача адвокат Естінко Т.Е. подала до суду відзив на позовну заяву яким заперечила позовні вимоги мотивуючи тим, що ОСОБА_1 з позовними вимогами АТ «Закарпатгаз» не погоджується, вважає їх безпідставними з огляду на наступне.
25.01.2022 представниками АТ «Закарпатгаз» проведена перевірка за адресою: АДРЕСА_1 , за результатом якої складено Акт про порушення №ZK 08768, виявлено підозра на втручання в роботу ЗВТ, сумніви щодо заводської пломби. Згідно Акту № ЗК0001340 експертизи лічильника газу від 27.02.2022 комісія експертизу лічильника газу Еlster G-4-2 зав.№ 7569355/ Експертизою встановлено, що замінено пломбу відлікового механізму - відбиток тавра на пломбі відлікового механізму не відповдіає взірцю.
Разом з тим зазначає,що залежно від результатів експертизи до акта експертизи додається довідка про непридатність засобу вимірювальної техніки або свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки згідно з ДСТУ 2708-99. Тобто для покладення на споживача відповідальності у виді нарахування вартості необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу вимагається встановлення факту, а не можливості, несанкціонованого відбору природного газу з газорозподільних систем (крадіжка газу), про що може свідчити встановлений факт несанкціонованого втручання споживача у роботу засобу вимірювальної техніки (лічильника). Сам по собі факт пошкодження пломби не є підтвердженням несанкціонованого відбору природного газу з газорозподільних систем (крадіжка газу).
У самому акті № ЗК0001340 експертизи лічильника від 27.01.2022 не виявлено пошкоджень відлікового механізму чи інші пошкодження, а отже пошкодження лічильника були відсутні, не вказано про наявність спричинення викривлення даних обліку природного газу, що є обов`язковим наслідком несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ/лічильника газу. Вказаним Актом не встановлено будь-яких фактів викривлення даних обліку природного газу.
На підставі вищенаведеного просить у задоволенні позову відмовити.
Сторони в судове засіданння не з"явилися про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Повторна неявка представника відповідача в судове засідання на підставі п. 2 ч. 3 ст. 223 ЦПК України не перешкоджає розгляду справи.
Представник позивача подав до суду заяву про розгляд справи у його відсутності.
Судом встановлено такі факти і відповідні їм правовідносини.
Цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін, які на свій розсуд розпоряджаються процесуальними правами, реалізують право на судовий захист; кожна сторона зобов`язана належно довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, обов`язок доказування позову лежить на позивачеві; доказування не може ґрунтуватися на припущеннях; зловживання процесуальними правами недопустиме (ст. 20 ч. 1 ЦК України, ст.ст. 12, 13, 44, 76-82 ЦПК України). Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст.77 ч. 2 ЦПК України). Про задоволення позову рішення може бути прийняте лише за умови обґрунтованості та доведеності позовних вимог (ст.ст. 89, 263-265 ЦПК України).
Фактичні обставини, встановлені судом.
Між АТ «Оператор газорозподільної системи «Закарпатгаз» та ОСОБА_2 укладений Типовий договір розподілу природного газу шляхом приєднання споживача до опублікованого в друкованому виданні умов такого договору (а.с.9-20).
Фактом приєднання споживача - ОСОБА_2 до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є документально підтверджене здійснення споживання природного газу на об`єкті нерухомості, що знаходиться за адресою: по АДРЕСА_1 , про що свідчить щомісячна зміна показників лічильника в сторону збільшення, оплата за спожитий природженій газ, що документально підтверджено фінансовим станом абонента, а також заява-приєднання до умов договору розподілу природнього газу від 01.04.2016 року (а.с.21-23).
25 січня 2022 року працівниками AT «Закарпатгаз» на об`єкті Відповідача за адресою: АДРЕСА_1 , під час проведення перевірки вузла обліку газу виявлено ознаки несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (підпункт 3 пункту 1 глави 2 Розділу XI кодексу), а саме - при обстеженні ВОГ виявлено сумніви щодо заводської пломби, про що, з дотриманням положень глави 5 Розділу XI Кодексу ГРМ, за участю представника споживача складено акт про порушення від 25.01.2022 року № ZK08768, який підписаний представником відповідача - ОСОБА_2 (жінкою відповідача), без жодних зауважень та заперечень.
Того ж дня, 25.01.2022 працівниками AT «Закарпатгаз» у присутності представника споживача - ОСОБА_2 проведено демонтаж лічильника газу для проведення експертизи, на місті складено протокол від 25.01.2022 № 22970 щодо направлення ЗВТ на експертизу.
За результатами проведеної 27.01.2022 року експертизи (акт № ЗК 0001340) лічильника газу встановлено факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та сформовано висновок експертизи, що: Лічильник непридатний до експлуатації через несанкціоноване втручання», а саме: пломбу відлікового механізму, яка відповідала би заводському взірцю, замінено, на місце заводської пломби встановлено пломбу, відбиток тавра якої не відповідає заводському взірцю, тобто підроблено. Пломба відлікового механізму встановлюється для забезпечення захисту лічильника, попередження неконтрольованого/несанкціонованого від`єднання відлікового механізму від вимірювальної групи лічильника, внаслідок якого припиняється кінетичний зв`язок між вимірювальною групою лічильника та лічильного механізму, споживання природного газу перестане обліковуватися або відбувається викривлення даних обліку природного газу. Відсутність заводської пломби, яка відповідала би заводському взірцю, призводить до викривлення даних обліку, безоблікового споживання природного газу. Лічильник упакований в сейф-пакет № 0297057».
Пунктом 1 Глави 3 Розділу XI Кодексу ГРМ, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 19 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Акт про порушення у відповідності до положень глави 5 Розділу XI Кодексу ГРМ 25.01.2022 року розглянуто та задоволено комісією AT «Закарпатгаз» з розгляду актів про порушення(а.с.24-27).
Відповідно до пп. 3 п.1 глави 2 Розділу XI до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, -влежать: несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).
Пунктом 1 Глави 3 Розділу XI Кодексу ГРМ передбачено, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого відновлення газоспоживання або використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу спожитий об`єм природного газу визначається за граничними об`ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача за період з дня припинення газопостачання (або у разі здійснення попередньої перевірки відключеного стану - з дня такої перевірки, що має підтверджуватися відповідним актом перевірки), а при використанні газу без договору - з дня його закінчення (розірвання) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Вказаний висновок додатково підтверджений незалежною метрологічною організацією Державним підприємством «Закарпаттястандартметрологія», а саме довідкою про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 329403 від 27 січня 2022 року.
А саме: встановлено, що лічильник не відповідає вимогам п. 6.4.1 по зовнішньому виду: відбиток тавра на пломбі відлікового механізму не відповідає взірцю.
Довідка є невід`ємною частиною Акту експертизи № ЗК 0001340 від 27.01.2022 року.
Пунктом 1 Глави 4 Розділу XI Кодексу ГРС передбачено, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Акт про порушення у відповідності до положень глави 5 Розділу XI Кодексу ГРС 03.03.2022 розглянуто та задоволено комісією AT «Закарпатгаз» з розгляду актів про порушення.
Відповідно до вищевказаних норм Кодексу ГРМ, Оператором ГРМ перераховано об`єм спожитого "азу за номінальною потужністю газового обладнання, що передували дню виявлення порушення з 14.10.2021 (13.10.2021 - день останнього контрольного показника лічильника) по 24.01.2022 (до дня виявлення порушення - акт про порушення від 25.01.2022).
Перерахований до сплати об`єм природного газу становить 3 266,07 м. куб., а його вартість, яку Відповідач на підставі зазначених вище норм має компенсувати Оператору ГРМ AT «Закарпатгаз» - становить 132 532,63 грн.
У відповідності до положень п, 12 глави 5 Розділу 11 Кодексу ГРМ, зазначена вартість донарахованого об`єму природного газу пред`явлена до сплати Відповідачу окремим платіжним рахунком шляхом надіслання його рекомендованим поштовим відправленням разом із Вимогою від 14.03.2022 № 880- сл-2012-0322.
Станом на 02.11.2023 свого обов`язку по відшкодуванню вартості втрат природного газу відповідач так і не виконав та суму в розмірі 132 532,63 грн. так і не сплатив.
Пунктом 1 Глави 3 Розділу XI Кодексу ГРМ, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 19 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
У відповідності до положень п. 12 глави 5 Розділу XI Кодексу ГРМ, зазначена вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пред`явлена до сплати Відповідачу окремим платіжним рахунком шляхом надіслання йому рекомендованим поштовим відправленням разом із Вимогою № 880-СЛ-7507-0922 від 22.09.2022 року.
Оцінка Суду
Відповідно до ч.1,2 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у цивільних справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд має право збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи лише у випадках, коли це необхідно для захисту малолітніх чи неповнолітніх осіб або осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом.
Згідно ч. 1, 6, 7 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом.
Слід зазначити, що будь - які інші докази, окрім зазначених вище, суду подані не були, відтак у суду з урахуванням принципу диспозитивності відсутні підстави для збирання доказів, тому суд вважає за необхідне розглянути справу за наявними у ній доказами.
Відтак, судом встановлено, що ОСОБА_2 на підставі п.п. 4, 7 глави 3 розділу VI Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРС), затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2494 від 30.09.2015 (із змінами і доповненнями), є споживачем послуги з розподілу природного газу за адресою: по АДРЕСА_1 (а.с.9-23).
Відповідно п.2 ч.1 ст.5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належать комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Згідно п.п. 5, 10 ч.2 ст.7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" індивідуальний споживач зобов`язаний: оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами; у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги сплачувати пеню в розмірах, установлених законом або договорами про надання житлово-комунальних послуг.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором. Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору .
Відповідно до ст. 40 Закону України "Про ринок природного газу" розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Договір розподілу природного газу є публічним.
Згідно пункту 1 глави 1 Розділу VI Кодексу газорозподільних систем суб`єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.
Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року №2498НКРЕКП (зареєстрована у Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за №1384/27829) затверджено Типовий договір розподілу природного газу.
Умовами договору передбачено обов`язки споживача: здійснювати розрахунки в розмірі, строки та порядку, визначені цим договором; забезпечувати безперешкодний та безплатний доступ на власні об`єкти чи земельну ділянку представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання ними службових обов`язків щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій, зокрема для: перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій; перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу; виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання тощо; не допускати несанкціонованого відбору природного газу; забезпечити належну експлуатацію власних газових мереж відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем та акта розмежування балансової належності й експлуатаційної відповідальності сторін; дотримуватись інших вимог цього Договору та Кодексу газорозподільних систем, (пункт 7.4 Договору).
Відповідно до пункту 8.1 Договору, Сторони несуть відповідальність згідно з Договором і чинним законодавством України.
Отже, за цим Договором відповідач зобов`язаний виконувати його умови, та несе передбачену законом відповідальність за невиконання чи не належне виконання своїх обов`язків (розділ VIII Договору).
Відповідно до пункту 3 глави 1 розділу IX Кодексу ГРМ та пункту 5.3 розділу V Договору за розрахункову одиницю розподіленого та спожитого природного газу береться один кубічний метр (м куб.) природного газу, приведений до стандартних умов, визначених в Кодексі газорозподільних систем. А пунктом 3 глави 1 розділу IX Кодексу ГРМ встановлено, що об`єм природного газу в точках комерційного обліку має бути приведений до стандартних умов та переведений в одиниці енергії (обсяг) згідно з розділом XV цього Кодексу.
АТ «Закарпатгаз» свої зобов`язання виконало в повному обсязі та надало ОСОБА_2 послуги розподілу природного газу.
25 січня 2022 року працівниками AT «Закарпатгаз» на об`єкті відповідача за адресою: АДРЕСА_1 , під час проведення перевірки вузла обліку газу виявлено ознаки несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (підпункт 3 пункту 1 глави 2 Розділу XI кодексу), а саме - при обстеженні ВОГ виявлено сумніви щодо заводської пломби, про що, з дотриманням положень глави 5 Розділу XI Кодексу ГРМ, за участю представника споживача складено акт про порушення від 25.01.2022 року № ZK08768, який підписаний представником відповідача - ОСОБА_2 (жінкою відповідача), без жодних зауважень та заперечень.
25.01.2022 працівниками AT «Закарпатгаз» у присутності представника споживача - ОСОБА_2 проведено демонтаж лічильника газу для проведення експертизи, на місті складено протокол від 25.01.2022 № 22970 щодо направлення ЗВТ на експертизу(а.с.27-28).
За результатами проведеної 27.01.2022 року експертизи (акт № ЗК 0001340) лічильника газу встановлено факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та сформовано висновок експертизи, що: Лічильник непридатний до експлуатації через несанкціоноване втручання», а саме: пломбу відлікового механізму, яка відповідала би заводському взірцю, замінено, на місце заводської пломби встановлено пломбу, відбиток тавра якої не відповідає заводському взірцю, тобто підроблено. Пломба відлікового механізму встановлюється для забезпечення захисту лічильника, попередження неконтрольованого/несанкціонованого від`єднання відлікового механізму від вимірювальної групи лічильника, внаслідок якого припиняється кінетичний зв`язок між вимірювальною групою лічильника та лічильного механізму, споживання природного газу перестане обліковуватися або відбувається викривлення даних обліку природного газу. Відсутність заводської пломби, яка відповідала би заводському взірцю, призводить до викривлення даних обліку, безоблікового споживання природного газу. Лічильник упакований в сейф-пакет № 0297057».
Вказаний висновок додатково підтверджений незалежною метрологічною організацією Державним підприємством «Закарпаттястандартметрологія», а саме довідкою про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 329403 від 27 січня 2022 року.
Встановлено, що лічильник не відповідає вимогам п. 6.4.1 по зовнішньому виду, оскільки відбиток тавра на пломбі відлікового механізму не відповідає взірцю.
Довідка є невід`ємною частиною Акту експертизи № ЗК 0001340 від 27.01.2022 року.
Відповідно суд не бере до уваги відзив (заперечення) передставника відповідача зважаючи на наступне.
Судом встановлено, що позивачем повністю дотримано положення Кодексу газорозподільних систем, які встановлюють підстави для стягнення компенсації, регламентують порядок виявлення та документування порушень.
Пунктом 1 глави 1 Розділу XI Кодексу ГРМ чітко визначено, що норми цього розділу щодо перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, у тому числі побутовому споживачу, який уклав з Оператором ГРМ договір розподілу природного газу, а також несанкціонованому споживачу, який знаходиться на території ліцензованій діяльності Оператора ГРМ, застосовуються за наявності акта про порушення, складеного Оператором ГРМ відповідно до вимог цього розділу. Випадки, які потребують перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об`ємів природного газу споживачу, що має договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, без наявності акта про порушення, визначені в розділах ІХ-Х цього Кодексу. Тобто, з огляду на норми Кодексу ГРМ у даному конкретному випадку донарахування (компенсація) застосовується виключно за наявності акта про порушення, складеного у відповідності до норм цього Кодексу.
Акт про порушення складено у відповідності до положень глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ, зокрема у присутності споживача, із заповненими реквізитами), а також пункту 7 глави 9 розділу підпункту 5 (наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ), який підписаний представником відповідача без жодних зауважень та заперечень.
В акті про порушення чітко вказано факт, який і є ознакою втручання у роботу ЗВТ: «при обстеженні ВОГ було виявлено сумніви щодо заводської пломби». Кодекс ГРМ не вимагає деталізувати в акті про порушення всі ознаки втручання, які можливо/неможливо виявити при перевірці ВОГ на місці його експлуатації. Складений АТ «Закарпатгаз» акт про порушення, містить всі реквізити передбачені встановленою Кодексом ГРМ примірною формою акту про порушення, а те, що Товариством використовується в роботі більш конкретизована форма акту про порушення, ніж визначена в примірному додатку до Кодексу жодним чином не порушує та не суперечить нормам Кодексу. Звертаємо увагу суду, що Кодекс ГРМ, який затверджено форму акту про порушення, є підзаконним актом, оскільки він затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494.
Даний нормативно-правовий документ затверджує виключно примірну форму Документ сформований в системі «Електронний суд» 03.04.2024 4 акту про порушення. «Для кваліфікації порушення на ринку природного газу має значення сам факт допуску представника АТ «Закарпатгаз» до газових котлів та виявлення вказаного правопорушення, і як наслідок, фіксація виявленого правопорушення споживачем. Формальні вимоги не можуть ставитися в залежність від виявленого правопорушення, зокрема, стосовно вчинення відповідачем дій, які стали підставою для його виявлення шляхом допуску до газових котлів. Вказані формальні вимоги не можуть також бути підставою для звільнення відповідача від відповідальності» - висновок Західного апеляційного господарського суду у Постанові від 01 грудня 2020 року по справі № 907/549/19. У даному випадку, представник відповідача (жінка відповідача) ОСОБА_2 , підписавши акт про порушення від 25.01.2022 та протокол від 25.01.2022 року щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу/періодичну/позачергову повірку сама визнала факт порушення на ринку природного газу, зокрема несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, а проведена експертиза підтвердила даний факт. 2.2.Щодо експертизи.
Факт втручання підтверджено висновком комісії з експертизи, яка є уповноваженою (утворена відповідно до положень пункту 3 глави 10 розділу Х Кодексу ГРМ порядок проведення експертизи ЗВТ та пломб, і провела експертизу у відповідності до цих положень). Висновок експертизи, зокрема серед іншого: «Лічильник непридатний до експлуатації через несанкціоноване втручання», а саме: пломбу відлікового механізму, яка відповідала би заводському взірцю, замінено, на місце заводської пломби встановлено пломбу, відбиток тавра якої не відповідає заводському взірцю, тобто підроблено.
Пломба відлікового механізму встановлюється для забезпечення захисту лічильника, попередження неконтрольованого/несанкціонованого від`єднання відлікового механізму від вимірювальної групи лічильника, внаслідок якого припиняється кінетичний зв`язок між вимірювальною групою лічильника та лічильного механізму, споживання природного газу перестане обліковуватися або відбувається викривлення даних обліку природного газу.
Відсутність заводської пломби, яка відповідала би заводському взірцю, призводить до викривлення даних обліку, безоблікового споживання природного газу.
Лічильник упакований в сейф-пакет № 0297057» Окрім того, акт експертизи описує наявність втручання у лічильний механізм, яке має ознаки «прихованого», тобто такого, яке неможливо виявити на місці експлуатації ЗВТ (засобу вимірювальної техніки), а лише в лабораторних умовах, шляхом обстеження внутрішньої конструкції. З висновками АТ «Закарпатгаз» погодилося й Державне підприємство «Закарпаттястандартметрологія», зазначивши що за результатами експертизи встановлено, що засіб вимірювальної техніки не відповідає вимогам Рекомендацій Р50-071-98, а саме: не відповідає п 6.4.1 по зовнішньому виду: відбиток тавра на пломбі відлікового механізму не відповідає взірцю. Довідка є невід`ємною частиною Акту експертизи № ЗК0001340 від 27.01.2022 року. Тому, доводи відповідача про те, що акт експертизи є неналежним доказом є безпідставними та жодним чином не спростовують доводи позовної заяви.
Пунктом 1 Глави 4 Розділу XI Кодексу ГРС передбачено, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Акт про порушення у відповідності до положень глави 5 Розділу XI Кодексу ГРС 03.03.2022 розглянуто та задоволено комісією AT «Закарпатгаз» з розгляду актів про порушення.
Пунктом 1 Глави 3 Розділу XI Кодексу ГРМ передбачено, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого відновлення газоспоживання або використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу спожитий об`єм природного газу визначається за граничними об`ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача за період з дня припинення газопостачання (або у разі здійснення попередньої перевірки відключеного стану - з дня такої перевірки, що має підтверджуватися відповідним актом перевірки), а при використанні газу без договору - з дня його закінчення (розірвання) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Відповідно до вищевказаних норм Кодексу ГРМ, Оператором ГРМ перераховано об`єм спожитого газу за номінальною потужністю газового обладнання, що передували дню виявлення порушення з 14.10.2021 (13.10.2021 - день останнього контрольного показника лічильника) по 24.01.2022 (до дня виявлення порушення - акт про порушення від 25.01.2022).
Перерахований до сплати об`єм природного газу становить 3 266,07 м. куб., а його вартість, яку відповідач на підставі зазначених вище норм має компенсувати Оператору ГРМ AT «Закарпатгаз» - становить 132 532,63 грн.
У відповідності до положень п, 12 глави 5 Розділу 11 Кодексу ГРМ, зазначена вартість донарахованого об`єму природного газу пред`явлена до сплати Відповідачу окремим платіжним рахунком шляхом надіслання його рекомендованим поштовим відправленням разом із Вимогою від 14.03.2022 № 880- сл-2012-0322.
Станом на 02.11.2023 свого обов`язку по відшкодуванню вартості втрат природного газу відповідач ОСОБА_1 не виконав та суму в розмірі 132 532,63 грн. не сплатив.
Відповідно до ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
З огляду встановлені Договором розподілу природного газу (зокрема п. 7.1, 7.4, 8.1) та Кодексом ГРМ вимоги, споживач зобов`язаний компенсувати Оператору ГРМ вартість донарахованого об`єму природного газу, оскільки споживачем ОСОБА_1 не виконано свого обов`язку щодо сплати вартості донарахованого(необлікованого) об`єму природного газу.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача АТ «Оператор газорозподільної системи «Закарпатгаз» про стягнення вартості перерахованого об`єму природного газу у розмірі 132 532, 63 грн. є підставними та обґрунтованими, а тому дана сума підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.
В свою чергу відповідачем не надано доказів, які б спростовували позовні вимоги, у зв`язку з чим заперечення проти позову суд відхиляє.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Згідно ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
З відповідача на користь позивача належить стягнути 2684 гривні судового збору на підставі п. 1 ч. 2 ст. 141 ЦПК України (а.с.1-2).
Разом з тим, в задоволенні вимог позивача про стягнення з відповідача витрат на правничу допомогу у розмірі 15 000 грн. слід відмовити, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, серед іншого, належать і витрати на професійну правничу допомогу.
Статтею 137 ЦПК України визначено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Згідно з ч. 8 ст. 141 ЦПК України, розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
До складу витрат на правничу допомогу включаються: гонорар адвоката за представництво в суді; інша правнича допомога, пов`язана з підготовкою справи до розгляду; допомога, пов`язана зі збором доказів; вартість послуг помічника адвоката; інша правнича допомога, пов`язана зі справою.
Витрати на правничу допомогу визначаються сукупністю таких документів: договором про надання правничої допомоги та відповідними доказами щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу учасник справи має подати (окрім договору про надання правничої допомоги) детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом (для визначення розміру гонорару, що сплачений або підлягає сплаті) та опис здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Отже, на підтвердження понесених витрат на професійну правничу допомогу та їх відшкодування за рахунок опонента в судовому процесі сторонам необхідно надати суду такі докази: 1) договір про надання правничої допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг тощо); 2) документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правничої допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки тощо); 3) докази щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт (акти наданих послуг, акти виконаних робіт та ін.); 4) інші документи, що підтверджують обсяг, вартість наданих послуг або витрати адвоката, необхідні для надання правничої допомоги.
Так, матеріали справи не містять детального опису робіт, що були виконані представником позивача, докази щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт (акти наданих послуг, акти виконаних робіт) та доказів оплати даних послуг на суму 15000,00 грн.
За таких обставин, відсутні підстави для стягнення витрат на професійну (правничу) допомогу.
Керуючись ст.ст. 258, 259, 263, 265, 267, 268, 354 ЦПК України, суд,-
У Х В А Л И В :
Позов Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Закарпатгаз» до ОСОБА_1 про стягнення вартості необлікованого об`єму спожитого природного газу задоволити частково.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Закарпатгаз» (код ЄДРПОУ 05448610, Закарпатська обл., м. Ужгород, вул. "огорєлова, 2, 88015) суму в розмірі 132 532,63 грн. (сто тридцять дві тисячі п`ятсот тридцять дві гривні 63 юп.) вартості необлікованого об`єму спожитого природного газу.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Закарпатгаз» (код ЄДРПОУ 05448610, Закарпатська обл., м. Ужгород, вул. Погорєлова, 2, 88015) судовий збір в розмірі 2 481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню 00 коп.)
У задоволенні вимог про стягнення з ОСОБА_1 на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Закарпатгаз» витрати на професійну правничу допомогу в сумі 15 000 гривень відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 30 днів з дня його прийняття безпосередньо до Закарпатського апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом 30 днів з дня отримання копії цього рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення (п.1 ч.2 ст. 354 ЦПК України).
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин (ч.3 ст.354 ЦПК України).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 07.10.2024 року.
ГоловуючийВ. Р. Трагнюк
Суд | Виноградівський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2024 |
Оприлюднено | 09.10.2024 |
Номер документу | 122118786 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої майну фізичних або юридичних осіб |
Цивільне
Виноградівський районний суд Закарпатської області
Трагнюк В. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні