КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 жовтня 2024 року справа № 826/8285/17
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, за участю третьої особи - Відкритого акціонерного товариства «Завод «Квант» про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
Суть спору: до Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, третя особа - відкрите акціонерне товариство «Завод «Квант», в якому позивач просив суд визнати протиправним та скасувати рішення №427 від 08.06.2017 щодо переведення випуску акцій ВАТ «Завод «Квант» у бездокументарну форму.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що він є акціонером ВАТ «Завод Квант», а рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №427 від 08.06.2017 «Щодо забезпечення існування іменних цінних паперів ВАТ «Завод Квант» у бездокументарній формі» є протиправним та таким, що порушує його права та інтереси та не відповідає Положенню про порядок забезпечення існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі, затвердженого рішенням Комісії від 22.01.2014 №47. Крім того, позивач вказує на порушення Нацкомісією п. 23 ч. 1 ст. 52 Закону України «Про акціонерні товариства».
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.07.2017 відкрито провадження в адміністративній справі. Закінчено підготовче провадження та призначено судовий розгляд справи на 02.11.2017.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.07.2017 відмовлено ОСОБА_1 в задоволенні клопотання про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову.
23.10.2017 на адресу Окружного адміністративного суду міста Києва від відповідача надійшли заперечення на адміністративний позов, в яких відповідач стверджує про правомірність прийнятого ним рішення та просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. У запереченнях на адміністративний позов, як підставу для відмови у задоволенні позовних вимог, відповідач вказує, що доводи позивача про те, що оспорюване рішення порушує його права, як акціонера товариства, необгрунтовані та не підтверджені жодними доказами. Крім того, оспорюване рішення не обмежує права власників цінних паперів ВАТ «Завод Квант» на здійснення будь-яких операцій з акціями товариства.
Представник ВАТ «Завод Квант» адміністративний позов підтримав та просив задовольнити останній з підстав, які викладені в письмових поясненнях по справі від 02.11.2017 вих. №01/11-2017.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.03.2018 клопотання ОСОБА_1 задоволено. Зупинено провадження в адміністративній справі №826/8285/17 за позовом ОСОБА_1 до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, за участю третьої особи - відкритого акціонерного товариства «Завод «Квант» про визнання протиправним та скасування рішення №427 від 08.06.2017 до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №826/7090/16. Зобов`язано сторін повідомити суд про усунення обставин, які були підставою для зупинення провадження.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.09.2022 поновлено провадження в адміністративній справі № 826/8285/17. Продовжено розгляд адміністративної справи № 826/8285/17 за правилами спрощеного позовного провадження з викликом (повідомленням) сторін та призначено судове засідання на 28.09.2022.
Протокольною ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.09.2022 продовжено розгляд справи в порядку письмового провадження.
Законом України від 13.12.2022 № 2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» (далі - Закон № 2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.
Відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX, з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.
14.12.2022 вказаний Закон був опублікований в газеті "Голос України" №254 та набрав чинності 15.12.2022.
02.03.2023 на адресу Київського окружного адміністративного суду супровідним листом від 21.12.2022 №03-19/3377/22 «Про скерування за належністю справи» надійшли матеріали адміністративної справи №826/8285/17.
02.03.2023 відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Кушновій А.О.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10.03.2023 прийнято адміністративну справу №826/8285/17 до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Кушнової А.О. Продовжено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
24.04.2023 на адресу Київського окружного адміністративного суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач стверджує про правомірність прийнятого ним рішення та просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. У відзиві на позовну заяву, як підставу для відмови у задоволенні позовних вимог, відповідач наводить доводи аналогічні тим, що ним були зазначені у запереченнях на позовну заяву від 23.10.2017.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
Згідно з випискою про стан рахунку в цінних паперах від 15.09.2016 ОСОБА_1 є власником 125140,00 іменних простих акцій в документарній формі ВАТ «Завод «Квант» загальною номінальною вартістю 31285, 00 грн., частка у СК 0,6570% (т.1 а.с.23).
Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку прийнято рішення від 16.02.2016 №174 «Щодо врегулювання питання забезпечення обліку прав на цінні папери емітента ВАТ «Завод Квант», яким вирішено наступне:
Вважати за можливе виконання суб`єктом управління корпоративними правами держави стосовно пакету акцій, що належать державі у статутному капіталі ВАТ «Завод «Квант» (код за ЄДРПОУ 14309866) (далі - Емітент) та передані йому в управління відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.07.2012 № 716 «Деякі питання управління Державним концерном «Укроборонпром» корпоративними правами держави (73,2784% простих іменних акцій Емітента) (далі - Суб`єкт) та іншими професійними учасниками депозитарної системи дій, пов`язаних з забезпеченням існування іменних цінних паперів Емітента у бездокументарній формі, а саме:
1) Суб`єктом:
- прийняття рішення про забезпечення існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі (далі - Рішення);
- не пізніше 5 робочих днів від дати прийняття Рішення опублікування в офіційному друкованому виданні НКЦПФР та місцевій газеті повідомлення про прийняття Рішення.
Повідомлення про прийняття Рішення повинно містити:
- реквізити емітента: повне та скорочене (за наявності) найменування згідно з установчими документами; код за ЄДРПОУ, місцезнаходження згідно з реєстраційними документами юридичної особи; адресу для поштових повідомлень; телефон, факс;
- реквізити випуску іменних цінних паперів документарної форми існування, щодо якого прийнято Рішення (вид, тип цінних паперів; дані свідоцтва про реєстрацію випуску (дата реєстрації, орган, що видав свідоцтво, та реєстраційний номер випуску); міжнародний ідентифікаційний номер цінних паперів (за наявності);
- інформацію про те, що підтвердженням прав на цінні папери та прав за цінними паперами в бездокументарній формі є обліковий запис на рахунку у цінних паперах власника в депозитарній установі, а документальним підтвердженням їх наявності на певний момент часу є виписка з цього рахунку в цінних паперах;
- реквізити Центрального депозитарію, який буде обслуговувати випуск цінних паперів, щодо якого прийнято Рішення (найменування, код за ЄДРПОУ, місцезнаходження);
- реквізити депозитарної установи, у якої емітент буде відкривати рахунки в цінних паперах власникам цінних паперів (найменування, місцезнаходження, телефони контактної особи, код за ЄДРПОУ; дані ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності, а саме депозитарної діяльності депозитарної установи - номер ліцензії, дата видачі, орган, що видав ліцензію) (далі Депозитарна установа);
- інформацію про потребу укладення власником цінних паперів договору про обслуговування рахунку в цінних паперах з Депозитарною установою (у разі відсутності такого договору).
Рішення оформлюється протоколом (наказом, розпорядженням) Суб`єкта, яке повинно містити:
- реквізити емітента: повне та скорочене (за наявності) найменування згідно з установчими документами; код за ЄДРПОУ, місцезнаходження згідно з реєстраційними документами; адресу для поштових повідомлень; телефон, факс;
- реквізити випуску іменних цінних паперів документарної форми існування, щодо якого прийнято Рішення (вид, тип цінних паперів; дані свідоцтва про реєстрацію випуску (дата реєстрації, орган, що видав свідоцтво, та реєстраційний номер випуску); міжнародний ідентифікаційний номер цінних паперів (за наявності);
- реквізити Центрального депозитарію, який буде обслуговувати випуск цінних паперів, щодо якого прийнято Рішення (найменування, код за ЄДРПОУ, місцезнаходження);
- реквізити Депозитарної установи (найменування, місцезнаходження, телефони контактної особи, код за ЄДРПОУ; дані ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності, а саме депозитарної діяльності депозитарної установи - номер ліцензії, дата видачі, орган, до видав ліцензію);
- до дати прийняття Суб`єктом Рішення узгодження з уповноваженим органом Депозитарної установи питання щодо надання нею послуг із забезпечення існування цінних паперів випуску у бездокументарній формі (переведення цінних таперів випуску у бездокументарну форму існування) та подальшого обслуговування рахунків у цінних паперах випуску на підставі договору;
- не пізніше 5 робочих днів від дати прийняття Рішення звернення до НКЦПФР для заміни свідоцтва про реєстрацію випуску іменних цінних паперів з документарної форми існування на свідоцтво про реєстрацію випуску іменних цінних паперів у бездокументарній формі;
- не пізніше 3 робочих днів з дня отримання свідоцтва про реєстрацію випуску іменних цінних паперів у бездокументарній формі укладання договору про обслуговування випусків цінних паперів з Центральним депозитарієм цінних паперів та договору про обслуговування рахунків у цінних паперах власників з депозитарною установою;
- не пізніше 3 робочих днів з дня укладання договору про обслуговування випусків цінних паперів з Центральним депозитарієм цінних паперів оформлення і депонування у Центральному депозитарії глобального сертифіката випуску цінних паперів згідно з отриманим свідоцтвом про реєстрацію випуску іменних цінних паперів у бездокументарній формі та надання йому: розпорядження про депонування глобального сертифіката; оформленого глобального сертифіката; акта приймання-передавання глобального сертифіката; копії свідоцтва про реєстрацію випуску цінних паперів у бездокументарній формі, засвідченої нотаріально або НКЦПФР; засвідченої Суб`єктом копії договору із Депозитарною установою про відкриття/обслуговування рахунків у цінних паперах власників; засвідченої Суб`єктом копії протоколу (наказу, розпорядження) Суб`єкта щодо прийнятого Рішення; розпорядження про переведення випуску цінних паперів у бездокументарну форму існування; розпорядження про передання Депозитарній установі документів системи реєстру власників іменних цінних паперів випуску, щодо якого прийнято Рішення:
- не пізніше 1 робочого дня з дня укладання договору про обслуговування рахунків у цінних паперах власників з Депозитарною установою, надання їй: заяви на відкриття рахунків у цінних паперах власникам, які були зареєстрованими особами в системі реєстру власників іменних цінних паперів, зазначених в отриманому Депозитарною установою від Центрального депозитарія реєстрі власників іменних цінних паперів; розпорядження про зарахування прав на цінні папери у бездокументарній формі на рахунки у цінних паперах власників згідно з отриманим Депозитарною становою від Центрального депозитарія реєстром власників іменних цінних паперів.
2) Депозитарною установою та Центральним депозитарієм цінних паперів:
- укладання відповідних договорів з Суб`єктом;
- вчинення дій, здійснення яких відповідно до Положення про порядок убезпечення існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі, утвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 22.01.2014 № 47, передбачено на підставі документів, що оформлюються та подаються Емітентом, - за оформленням та поданням Суб`єктом.
3) Здійснення Емітентом після проведення загальних зборів та обрання органів Емітента:
- переукладання договору про обслуговування випусків цінних паперів з Центральним депозитарієм;
- переоформлення глобального сертифікату;
- переукладання договору про обслуговування рахунків у цінних паперах власників з Депозитарною установою, у разі якщо в Депозитарній установі залишились рахунки у цінних паперах власників, які були відкриті Депозитарною становою на підставі договору про обслуговування рахунків у цінних паперах власників, укладеного Суб`єктом.
Вказаним рішенням було надано можливість, зокрема ДК «Укроборонпром» прийняти рішення про переведення акцій ВАТ «Завод «Квант» з документарної форми існування в бездокументарну, та надано можливість на вчинення інших дій.
Відповідно до інформації, зазначеній у листі ДК «Укроборонпром» від 11.04.2017 №UOP 3.032-3454 (вх. від 13.04.2017 року №10982) зазначено, що на виконання рішення Комісії від 16.02.2016 №174:
- прийнято рішення про забезпечення існування іменних цінних паперів ВАТ «Завод «Квант» у бездокументарній формі (наказ від 20.05.2016 №153);
- здійснено публікацію про прийняте рішення у офіційному друкованому виданні Комісії та місцевій пресі;
- узгоджено з уповноваженим органом Депозитарної установи питання щодо надання послуг щодо забезпечення існування цінних паперів та подальшого обслуговування рахунків у цінних паперах;
- узгоджено проекти договорів про обслуговування рахунків у цінних паперах власників та про обслуговування випусків цінних паперів з Депозитарною установою та Центральним депозитарієм.
Разом з тим, також зазначено інформацію, що арбітражний керуючий ВАТ «Завод «Квант» - Зубкова А.М., яка отримала дублікат свідоцтва про реєстрацію випуску акцій №687/10/1/98 від 10.08.1998, виданий Центральним територіальним департаментом Комісії, що підлягає заміні, відмовляється надати на вимогу Державного концерну «Укроборонпром» зазначений дублікат, що в свою чергу, блокувало виконання рішення Комісії від 16.02.2016 №174.
Листом від 13.05.2017 №12/02/9052 Комісія повідомила, що у зв`язку з вищевикладеним та з метою захисту прав, які належать державі, для заміни свідоцтва про реєстрацію випуску іменних цінних паперів документарної форми існування на свідоцтво про реєстрацію випуску іменних цінних паперів у бездокументарній формі ВАТ «Завод «Квант», необхідно надати до Комісії документи у відповідності до вимог Порядку заміни свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у зв`язку зі зміною найменування емітента та/або забезпеченням існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі, затвердженого рішенням Комісії від 23.04.2013 №736 та рішення Комісії від 16.02.2016 №174 (у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин), а саме:
- заяву про заміну свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у зв`язку із забезпеченням існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі (додаток 13);
- копію рішення щодо бездокументарної форми існування цінних паперів, оформленого наказом, засвідчену підписом керівника та печаткою Державного концерну «Укроборонпром»;
- копію публікації повідомлення про прийняття рішення щодо бездокументарної форми існування цінних паперів, опублікованого згідно із вимогами нормативно-правового акта Комісії, що встановлює порядок забезпечення існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі, засвідчені підписом керівника та печаткою Державного концерну «Укроборонпром»;
- копію листа ПАТ «Укргазбанк» від 17.03.2016 №1044/2950/2016, засвідчену підписом керівника та печаткою Державного концерну «Укроборонпром».
Крім того, надати документи, у разі наявності, щодо підтвердження факту відмови надання на вимогу Державного концерну «Укроборонпром» арбітражним керуючим ВАТ «Завод «Квант» дублікату свідоцтва, що підлягає заміні.
Листом від 24.05.2017 № UOP 3.032-4712 ДК «Укроборонпром» (вх. від 24.05.2017 №15489) на виконання рішення Комісії від 16.02.2016 №174, рішення Комісії від 23.04.2013 №736 та з урахуванням листа Комісії від 13.05.2017 №12/02/9052, надало копії документів, а саме:
- заяву про заміну свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у зв`язку із забезпеченням існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі;
- копію наказу ДК «Укроборонпром» від 20.05.2016 №153 «Про забезпечення існування іменних цінних паперів ВАТ «Завод «Квант» у бездокументарній формі;
- копію публікації повідомлення про прийняття рішення щодо існування цінних паперів ВАТ «Завод «Квант» у бездокументарній формі в газеті «Бюлетень. Цінні папери України» №95 (4383) від 25.05.2016;
- копію листа ПАТ «Укргазбанк» від 17.03.2016 №1044/2950/2016;
- копію листа ДК «Укроборонпром» від 29.03.2016 № UOP - 3.032-2975;
- витяги з наказу ДК «Укроборонпром» від 12.05.2016 №226-В та від 16.05.2017 №194- В.
При цьому зазначено, що ДК «Укроборонпром» листом від 29.03.2016 № UOP - 3.032-2975 звернувся до ВАТ «Завод «Квант» з проханням надати ДК «Укроборонпром» свідоцтво від 10.08.1998 №687/10/98 з метою забезпечення виконання вимог рішення Комісії від 16.02.2016 №174, однак такий лист ВАТ «Завод «Квант» залишено без розгляду і відповіді та, відповідно, свідоцтво від 10.08.1998 №687/10/1/98 ДК «Укроборонпром» не надано.
На підставі рішення Комісії від 08.06.2017 №427 «Щодо забезпечення існування іменних цінних паперів ВАТ «Завод «Квант» у бездокументарній формі», прийнятого відповідно до Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», рішення Комісії від 16.02.2016 №174 «Щодо врегулювання питання забезпечення обліку прав на цінні папери емітента ВАТ «Завод Квант» та документів наданих ДК «Укроборонпром» на заміну свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ «Завод «Квант» у зв`язку із забезпеченням існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі, визнано достатніми документи, надані на заміну свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ «Завод «Квант» у зв`язку із забезпеченням існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі та здійснено заміну свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ «Завод «Квант» у зв`язку із забезпеченням існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі.
Комісія оформила та видала свідоцтво про реєстрацію випуску акцій ВАТ «Завод «Квант» у зв`язку з переведенням випуску цінних паперів у бездокументарну форму існування, про що видано розпорядження від 08.06.2017 №83-КФ- ЗС, на підставі якого видано свідоцтво про реєстрацію випуску акцій №687/10/1/98 від 10.08.1998, дата видачі 08.06.2017.
Позивач, не погоджуючись з рішенням відповідача №427 від 08.06.2017«Щодо забезпечення існування іменних цінних паперів ВАТ «Завод «Квант» у бездокументарній формі», вважаючи його протиправним та таким, що порушує його права, як акціонера, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить із наступного.
Відповідно до прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про депозитарну систему України», який набрав чинності 12.10.2013, передбачено, що іменні емісійні цінні папери, випуск яких зареєстровано до дня опублікування цього Закону, можуть існувати в документарній формі до дня набрання чинності цим Законом.
Таким чином, існування цінних паперів у документарній формі було можливе до 12.10.2013.
Відповідно до ст.4 Закону України «Про депозитарну систему України» визначено, що система депозитарного обліку цінних паперів - сукупність інформації, записів про емісійні цінні папери (вид із зазначенням типу, номінальна вартість і кількість, обмеження обігу тощо) на рахунках у цінних паперах власників таких рахунків, про емітентів, власників цінних паперів, що мають права за цінними паперами та права на цінні папери, обмежень прав на цінні папери, уповноважених ними осіб, управителів, заставодержателів, інших осіб, наділених відповідними правами щодо цінних паперів, яка містить дані, що дають змогу ідентифікувати емісійні цінні папери і зазначених осіб, реєстр кодів цінних паперів (міжнародних ідентифікаційних номерів цінних паперів), а також інша передбачена законодавством інформація (далі - система депозитарного обліку).
Згідно з вимогами розділу VI Закону України «Про депозитарну систему України» визначено зокрема, що емітенти іменних емісійних цінних паперів повинні протягом трьох місяців з дня реєстрації Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку Правил Центрального депозитарію цінних паперів (рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 01.10.2013 № 2092) забезпечити їх існування в бездокументарній формі та укласти договір з Центральним депозитарієм цінних паперів про обслуговування емісії цінних паперів (п. 9 Закону).
Порядок дій емітента та професійних учасників депозитарної системи України щодо забезпечення існування у бездокументарній формі іменних цінних паперів, випуски яких не були переведені у таку форму в установленому законодавством порядку до набрання чинності Законом України «Про депозитарну систему України», а також порядок обслуговування в депозитарній системі рахунків у цінних паперах власників, відкритих емітентом у процесі дематеріалізації, у тому числі до набрання чинності Законом, врегульовано Положенням про порядок забезпечення існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі, затвердженим рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 22.01.2014 № 47 (надалі - Положення № 47).
Відповідно до п. 1 розділу II Положення № 47, у випадку наявності документів системи реєстру у Центральному депозитарії, або в уповноваженій установі, або в емітента або відновлення емітентом реєстру власників іменних цінних паперів емітент повинен здійснити такі дії: прийняти уповноваженим органом емітента (виконавчим органом, наглядовою радою або загальними зборами) рішення про забезпечення існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі (далі - Рішення); не пізніше 5 робочих днів від дати прийняття Рішення опублікувати в офіційному друкованому виданні НКЦПФР та місцевій газеті повідомлення про прийняття Рішення; не пізніше 5 робочих днів від дати прийняття Рішення звернутися до НКЦПФР для заміни свідоцтва про реєстрацію випуску іменних цінних паперів документарної форми існування на свідоцтво про реєстрацію випуску іменних цінних паперів у бездокументарній формі; не пізніше 3 робочих днів з дня отримання свідоцтва про реєстрацію випуску іменних цінних паперів у бездокументарній формі укласти договір про обслуговування випусків цінних паперів з Центральним депозитарієм (у разі відсутності) та договір про відкриття/обслуговування рахунків у цінних паперах власників з обраною ним депозитарною установою; звернутись до Центрального депозитарію для відкриття рахунку у цінних паперах (у разі відсутності); оформити та депонувати у Центральному депозитарії глобальний сертифікат випуску цінних паперів згідно з отриманим свідоцтвом про реєстрацію випуску іменних цінних паперів у бездокументарній формі.
Згідно з п. 2 розділу II Положення № 47, рішення оформлюється протоколом (наказом) уповноваженого органу емітента, який повинен містити: реквізити емітента: повне та скорочене (за наявності) найменування згідно з установчими документами; код за ЄДРПОУ, реєстраційний код за ЄДРІСІ (для пайового інвестиційного фонду); місцезнаходження згідно з реєстраційними документами; адресу для поштових повідомлень; телефон, факс; перелік посадових осіб емітента, які мають право діяти від імені емітента без доручення; реквізити випуску іменних цінних паперів документарної форми існування, щодо якого прийнято Рішення, - вид/характеристику/серію, різновид, тип цінних паперів; дані свідоцтва про реєстрацію випуску (дата реєстрації, орган, що видав свідоцтво, та реєстраційний номер випуску); міжнародний ідентифікаційний номер цінних паперів, що був призначений для випуску цінних паперів у документарній формі існування; реквізити Центрального депозитарію, який буде обслуговувати випуск цінних паперів, щодо якого прийнято Рішення (найменування, код за ЄДРПОУ, місцезнаходження); реквізити депозитарної установи, у якій емітент буде відкривати рахунки в цінних паперах власникам цінних паперів (найменування, місцезнаходження, телефони контактної особи, код за ЄДРПОУ; дані ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності, а саме депозитарної діяльності депозитарної установи - номер ліцензії, дата видачі, орган, що видав ліцензію); кількість і відсоток голосів членів уповноваженого органу емітента, які беруть участь у засіданні, та кількість і відсоток голосів членів уповноваженого органу емітента, які голосували за прийняття рішення у разі, якщо рішення прийнято колегіальним органом.
Таким чином, приписами Положення № 47 врегульовано, що уповноважений орган емітента (виконавчий орган, наглядова рада або загальні збори) приймає рішення про забезпечення існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі, та оформлює його протоколом (наказом).
Згідно з вимогами п. 5 розділу XVII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про акціонерні товариства» статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність з нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом (дата набрання чинності вказаним Законом 30.04.2009).
Приведенням діяльності акціонерних товариств у відповідність з вимогами цього Закону в частині забезпечення існування акцій виключно у бездокументарній формі є здійснення таких дій: наглядова рада акціонерного товариства в порядку, встановленому Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, зобов`язана прийняти рішення про переведення випуску цінних паперів з документарної форми у бездокументарну та забезпечити вчинення дій, передбачених цим Законом.
Відповідно до ст. 33 Закону України «Про акціонерні товариства» загальні збори можуть вирішувати будь-які питання діяльності акціонерного товариства. До виключної компетенції загальних зборів належить, зокрема, прийняття рішення про форму існування акцій.
Разом із тим, у даній справі особливістю є те, що ВАТ «Завод «Квант» перебував з 1996 року по 2015 рік у процедурі банкрутства.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 06.10.2015 у справі № 15/80, залишеною без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 24.11.2015, затверджено звіт ліквідатора, затверджено ліквідаційний баланс станом на 06.10.2015, визнано ВАТ «Завод «Квант» вільним від боргів і таким, що може продовжувати свою підприємницьку діяльність, провадження у справі № 15/80 припинено.
Суд зазначає, що через тривалу процедуру банкрутства ВАТ «Завод «Квант», товариство у 2015 році повинно було узгодити свою подальшу діяльність з вимогами чинного законодавства та, зокрема, створити Загальні збори та інші органи товариства для належного функціонування.
Саме для роз`яснення того яким чином привести у відповідність діяльність Товариства з вимогами законодавства ДК «Укроборонпром» як акціонер, у якого найбільша кількість акцій, які належать державі, звернувся до відповідача.
При цьому, з аналізу рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.02.2016 №174 «Щодо врегулювання питання забезпечення обліку прав на цінні папери емітента ВАТ «Завод Квант» вбачається, що таке рішення має роз`яснювальний характер.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.06.2018 у справі №826/7090/16, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 31.07.2018 та постановою Верховного Суду від 11.11.2020, у справі за позовом ОСОБА_1 про оскарження рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.02.2016 №174 «Щодо врегулювання питання забезпечення обліку прав на цінні папери емітента ВАТ «Завод Квант», у задоволенні позову відмовлено.
Вказаними судовими рішенням зазначено, що рішення від 16.02.2016 №174 не створює жодних негативних наслідків ні для позивача, ні для інших учасників Товариства.
Також зазначено, що посилання позивача на порушення його корпоративних прав оцінюється Верховним Судом критично, оскільки саме по собі рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.02.2016 №174 «Щодо врегулювання питання забезпечення обліку прав на цінні папери емітента ВАТ «Завод Квант» має роз`яснювальний характер і не порушує корпоративних прав позивача, а відповідні права можуть бути порушені тільки подальшими діями сформованих Загальних зборів товариства та інших органів товариства, які і слід оскаржувати позивачу в порядку господарського судочинства.
За таких обставин, доводи позивача, викладені у позовній заяві, в рамках розгляду адміністративної справи №826/8285/27 щодо протиправності рішення від 16.02.2016 №174, не заслуговують на увагу з огляду на вищевикладене.
Суд зазначає, що на підставі рішення Комісії від 08.06.2017 №427 «Щодо забезпечення існування іменних цінних паперів ВАТ «Завод «Квант» у бездокументарній формі», прийнятого відповідно до Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», рішення Комісії від 16.02.2016 №174 «Щодо врегулювання питання забезпечення обліку прав на цінні папери емітента ВАТ «Завод Квант» та документів наданих ДК «Укроборонпром» на заміну свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ «Завод «Квант» у зв`язку із забезпеченням існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі, визнано достатніми документи, надані на заміну свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ «Завод «Квант» у зв`язку із забезпеченням існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі та здійснено заміну свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ «Завод «Квант» у зв`язку із забезпеченням існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі.
Згідно зі ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 1 ст. 5 КАС України, серед іншого, встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Суд звертає увагу, що оспорюване рішення є актом індивідуальної дії, тобто цей акт стосуються конкретного кола осіб у сфері публічно-правових відносин та породжує конкретні адміністративно-правові відносини, обумовлені цим актом.
Індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк (п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України).
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 16.10.2018 у 9901/415/18 вважає, що право на оскарження індивідуального акта суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої цей акт прийнятий або прав, свобод та інтересів якої він безпосередньо стосується.
Разом із тим, оскільки позивач не є учасником (суб`єктом) правовідносин, передбачених в оскаржуваному рішенні Комісії, то таке рішення не породжує для позивача права на захист, тобто права на звернення з цим адміністративним позовом.
Як зазначено в постанові Верховного Суду України №21-1115во10 від 10.04.2012, суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин. Визнання протиправним рішення суб`єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або законний інтерес якої порушені цим рішенням.
Отже, під час розгляду справи адміністративної юрисдикції, позивач повинен зазначити, які саме його права або законні інтереси порушено рішенням та діями суб`єкта владних повноважень.
Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб`єктивне право особи та її юридичний обов`язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.
У Рішенні від 01.12.2004 № 18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття «охоронюваний законом інтерес» треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
При цьому особа на власний розсуд визначає чи порушені її права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки саме цієї особи у сфері публічно-правових відносин.
З цього слідує, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів особи, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо особа не довела факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.
Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.
Згідно рішення Верховного Суду від 19.03.2018 справа № 9901/414/18, провадження №П/9901//414/18 завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи у публічно-правових відносинах, причому, захист прав, свобод та інтересів особи є похідним, тобто, передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення. Визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень та зобов`язання вчинити певні дії можливе лише у разі, якщо такий суб`єкт повинен був вчинити такі дії (або прийняти відповідне рішення) згідно з законодавством і, невчинення цих дій (неприйняття рішення) порушує права позивача.
Поміж тим, акціонерне товариство може захищати свої безпосередні права чи охоронювані законом інтереси шляхом звернення до суду у випадку їх порушення, оспорювання чи невизнання самими акціонерами товариства, учасниками якого вони є, органами чи іншими акціонерами цього товариства.
Порядок судового захисту порушених будь-ким, у тому числі третіми особами, прав чи охоронюваних законом інтересів акціонерного товариства, які не можуть вважатися тотожними простій сукупності індивідуальних охоронюваних законом інтересів його акціонерів, визначається законом. Водночас, права та інтереси фізичної особи - акціонера акціонерного товариства в аспекті господарських правовідносин, на які вказує позивач, не є тотожними правам та інтересам акціонерного товариства у спірних правовідносинах.
Необхідно звернути увагу, що акціонерне товариство - ВАТ «Завод «Квант» оскаржуване рішення Комісії не оспорює в адміністративних судах.
Більше того, оспорюване рішення не обмежує права власників цінних паперів ВАТ «Заводу «Квант» на здійснення будь-яких операцій з акціями товариства.
З огляду на те, що оскаржуване рішення визначає порядок приведення у відповідність форму існування акцій ВАТ «Завод «Квант» до Закону України «Про акціонерні товариства», воно не несе юридично значимих наслідків для позивача, тому його скасування не призведе до відновлення прав позивача.
Суд наголошує, що відповідно до ч.2 ст.20 Закону України «Про акціонерні товариства» (у редакції яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) - усі акції товариства є іменними. Акції товариств існують виключно в бездокументарній формі.
Аналогічна норма була закріплена в ст.3 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок».
Також, у ст. 41 Закону України «Про депозитарну систему України» закріплено, що - іменні цінні папери існують виключно в бездокументарній формі.
Враховуючи, що станом на дату прийняття оскаржуваного рішення, акції ВАТ «Завод «Квант» були в документарній формі, а органи товариства уповноважені на прийняття рішень необхідних для нормального функціонування товариства не сформовані, ДП «Укроборонпром», як суб`єкт управління корпоративними правами держави стосовно пакету акцій, що належать державі у статутному капіталі ВАТ «Завод «Квант» для приведення акцій товариства у відповідність до чинного законодавства та організації роботи товариства на належному рівні не мав іншого виходу, як звернутися до Комісії з вирішенням такого питання.
Крім того, слід звернути увагу, що право участі у загальних зборах акціонерів мають особи, які є власниками акцій на день проведення загальних зборів (крім установчих зборів).
Згідно інформації, поданої позивачем, відповідно до виписки про стан рахунку у цінних паперах № 013129 кількість цінних паперів у позивача є 125140 шт., що становить приблизно 0,6 відсотків від загальної кількості емітованих цінних паперів ВАТ «Завод «Квант».
Також, необхідно зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.07.2012 № 716 Державному концерну «Укроборонпром» передано повноваження з управління корпоративними правами держави щодо ВАТ «Завод «Квант» пакет акцій, що належить державі, складає 73,278 % статутного капіталу.
За таких обставин суд дійшов до висновку, що приймаючи рішення від 08.06.2017 №427, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку діяла виключно в межах повноважень, які визначені чинним законодавством, тому оскаржуване рішення є правомірним та не підлягає скасуванню.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, відповідач довів правомірність оскаржуваного рішення, а тому у задоволенні позову слід відмовити.
Враховуючи відмову у задоволенні позову, відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2024 |
Оприлюднено | 09.10.2024 |
Номер документу | 122128872 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них операцій із цінними паперами |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні