Справа № 452/4835/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"17" вересня 2024 р. м. Самбір
Самбірський міськрайонний суд Львівської області
у складі: головуючого - судді Галина В.П.,
секретар судового засідання Задорожна В.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в режимі відеоконференції цивільну справу за позовом представника ОСОБА_1 адвоката Ковч Петра Степановича до Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання незаконними та скасування наказів Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, рішення Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо зазначеної земельної ділянки,-
за участю представників позивачки ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,
представників відповідачів ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 , в особі представника адвоката Ковч П.С., звернулась до суду із вказаним позовом. В обґрунтування позову посилалась на те, що 25 вересня 2015 року було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, на підставі якої проведено державну реєстрацію земельної ділянки загальною прощею 21,411 га та присвоєно кадастровий номер 4624288900:04:000:0223 - комунальна власність Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області, що розташована на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області. Вказана технічна документація була розроблена на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-7771/28-15-СГ «Про згоду щодо поділу земельної ділянки» від 07 серпня 2015 року.
20.12.2018 р. Головне управління Держгеокадастру у Львівській області власним Наказом №13-6877/16-18- СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» передало у комунальну власність Рудківській міській раді (Рудківській міській територіальній громаді) земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1090,0239 га, які розташовані на території Рудківської міської ради (колишні Рудківська міська та Підгайчиківська, Погірцівська, Сусолівська, Чайковицька сільські ради) Самбірського району згідно з актом приймання-передачі, в тому числі було передано земельну ділянку загальною прощею 21,411 га, кадастровий номер 4624288900:04:000:0223, що розташована на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області.
Згідно Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.11.2018 р., земельна ділянка з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 була передана за № 32.
Відповідно до Рішення Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області № 727 від 28.01.2019 р. «Про прийняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної власності у комунальну власність Рудківської міської ради» рада, зокрема, вирішила: прийняти земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1090,0239 га, які розташовані на території Рудківської міської ради (колишні Рудківська міська та Підгайчиківська, Погірцівська, Сусолівська, Чайковицька сільські ради) Самбірського району Львівської області, у комунальну власність, згідно з актом приймання передачі; забезпечити проведення державної реєстрації права власності прийнятих у комунальну власність земельних ділянок.
Результатом прийняття відповідного наказу та ухвалення рішення 03.05.2019 року Рудківська міська рада Самбірського району Львівської області зареєструвала в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за реєстраційним № 31494059 право комунальної власності на земельну ділянку загальною прощею 21,411 га, кадастровий номер 4624288900:04:000:0223, що розташована на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області.
На думку позивача та його представника, дії Головного управління Держгеокадастру у Львівській області та Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області щодо передачі та прийняття земельної ділянки загальною прощею 21,411 га, кадастровий номер 4624288900:04:000:0223, що розташована на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області, які в подальшому призвели до реєстрації права комунальної власності за Рудківською міською радою Самбірського району Львівської області, є протиправними та такими, що безпосередньо порушують права ОСОБА_1 , а також інших жителів (пайовиків) с.Колбаєвичі Самбірського району Львівської області з огляду на таке.
Так, право власності на землю було оформлено Державними актами, зокрема ОСОБА_1 було видано два Державні акти серії ІV-ЛВ № 077694 від 06.05.2001 р. та серії ІV-ЛВ № 077693 від 06.05.2001 р.
Відповідно до Проекту організації середніх земельних часток (паїв) в с. Колбаєвичі на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області, ОСОБА_1 були відведені земельні ділянки на масиві № 8, урочище «Гатка» за межами населеного пункту Колбаєвичі Самбірського району Львівської області.
Згідно Викопіювання з Проекту передачі земельних часток (паїв) у приватну власність та формування землеволодінь і землекористувань на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області з відображенням земельного масиву № 8 в урочищі «Гатка», земельні ділянки, що передані у приватну власність ОСОБА_1 , розміщені безпосередньо на масиві земельної ділянки, що була незаконно сформована згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-7771/28-15-СГ «Про згоду щодо поділу земельної ділянки» від 07 серпня 2015 року.
Позивач звертає увагу, що земельна ділянка загальною прощею 21,411 га, кадастровий номер 4624288900:04:000:0223, розміщена безпосередньо на розпайованому масиві № 8, урочище «Гатка» за межами населеного пункту Колбаєвичі Самбірського району Львівської області.
Як зазначає представник позивача, за рішенням Головного управління Держгеокадастру у Львівській області незаконно була створена земельна ділянка загальною прощею 21,411 га, кадастровий номер 4624288900:04:000:0223, що розташована на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області, що в подальшому була протиправно передана Рудківській міській раді Самбірського району Львівської області. Враховуючи неправомірні дії органів державної влади та місцевого самоврядування, позивачка не може розробити технічну документацію на землю та присвоїти кадастрові номери земельним ділянкам для подальшої реєстрації їх в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Отже, позивач вважає, що Наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-7771/28-15-СГ «Про згоду щодо поділу земельної ділянки» від 07.08.2015 року, Наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №№13-6877/16-18- СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» від 20.12.2018 р. та Рішення Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області № 727 від 28.01.2019 р. «Про прийняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної власності у комунальну власність Рудківської міської ради» в частині формування та приймання- передачі земельної ділянки загальною прощею 21,411 га, кадастровий номер 4624288900:04:000:0223, що розташована на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області є незаконними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки державні акти на право приватної власності на землю позивача є чинними та в установленому законом порядку скасовані не були, а тому є гарантією права власності позивача на земельні ділянки, що розміщені на масиві № 8, урочище «Гатка» за межами населеного пункту Колбаєвичі Самбірського району Львівської області.
Враховуючи викладене, просить суд:
- визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-7771/28- 15-СГ «Про згоду щодо поділу земельної ділянки» від 07 серпня 2015 року в частині формування земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223;
- визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № №13-6877/16-18- СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» від 20.12.2018 року в частині передачі до Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області у комунальну власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223;
- визнати незаконним та скасувати рішення Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області № 727 від 28.01.2019 р. «Про прийняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної власності у комунальну власність Рудківської міської ради» в частині прийняття згідно акту приймання - передачі земельної ділянки з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223;
- скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 яка здійснена 05.10.2015 року, Управлінням Держгеокадастру у Самбірському районі Львівської області з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо зазначеної земельної ділянки;
- скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 46805937 від 11.05.2019 року про державну реєстрацію права власності за Територіальною громадою, Рудківською міською радою Самбірського району Львівської області, код ЄДРПОУ: 04056291 на земельну ділянку кадастровий номер: 4624288900:04:000:0223;
- стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Львівській області та Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області судові витрати.
Ухвалою судді Самбірського міськрайонного суду Львівської області від 09.01.2024 року наведену позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
01.02.2024 року представником відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Телічак Ю.В. подано до суду відзив на позовну заяву, в якому представник зокрема зазначає, що Головне управління Держгеокадастру у Львівській області заявлені позовні вимоги позивача вважає безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема, організація проведення робіт, пов`язаних із реалізацією земельної реформи; розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність врегульована у ст. 117 ЗК України. Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання- передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
За інформацією Відділу № 4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області відповідно до розробленого Дрогобицьким відділом Львівського філіалу Інституту землеустрою Української академії аграрних наук «Проекту роздержавлення і приватизації земель Чайковицької та Колбаєвицької спілки власників селянських господарств Чайковицької сільської ради народних депутатів, Самбірського району, Львівської області» земельна ділянка з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 площею 21,411 га. відносилась до земель резервного фонду.
У Відділі № 4 відсутня інформація про внесення будь-яких змін до вищевказаного Проекту.
У 2013 році ТзОВ «Юридично землевпорядна фірма» на підставі розпорядження голови Самбірської РДА від 27.08.2013 року №270 «Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Самбірського району» було розроблено Технічну документацію із землеустрою, якою проінвентаризовано земельну ділянку площею 36.4110 га. кадастровий номер 4624288900:04:000:0217, цільове призначення 17.00 - землі резервного фонду.
Дана Технічна документація «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Самбірського району затверджена розпорядженням голови Самбірської РДА від 13.11.2013 року №397.
Отже, земельна ділянка кадастровий номер 4624288900:04:000:0217 площею 36.4110га., була сформована як об`єкт цивільних прав у відповідності до статті 79-1 Земельного кодексу України.
Представник зазначила, що при розробці наведеної Технічної документації розробник цієї документації не вказав про наявність будь - яких державних актів, які б свідчили про право приватної власності на землю позивачки.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування є Закон України «Про землеустрій».
У 2015 році ТзОВ "Західземлепроект" на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 07.08.2015 р. № 13-7771/28-15-СГ розроблено Технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 4624288900:04:000:0217. В результаті поділу утворено дві нові земельні ділянки:
кадастровий номер 4624288900:04:000:0223 - площею 21,4110 га
кадастровий номер 4624288900:04:000:0222 - площею 15,0000 га
У свою чергу, Головне управління Держгеокадастру у Львівській області наказом від 20.12.2018 р. № 13-6877/16-18-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну» передало Рудківській міській раді (Рудківській міській територіальній громаді) у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1090,0239 га., які розташовані на території Рудківської міської ради (колишні Рудківська міська та Підгайчиківська, Підгірцівська, Сусолівська, Чайковицька сільські ради) Самбірського району згідно з актом приймання-передачі, в тому числі і спірну земельну ділянку з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 площею 21,411га.
Рудківська міська рада Самбірського району Львівської області рішенням від 28 січня 2019 року № 727 «Про прийняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність Рудківської міської ради» прийняла у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1090,0239 га, які розташовані на території Рудківської міської ради (колишні Рудківська міська та Підгайчиківська, Підгірцівська, Сусолівська, Чайковицька сільські ради) Самбірського району згідно з актом приймання -передачі, в тому числі і спірну земельну ділянку з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 площею 21,411га.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачка своє право на землю підтверджує Державними актами, зокрема серії ІV-ЛВ № 077694, ІV ЛВ № 077693.
Відповідно до розпорядження голови Самбірської РДА № 312 від 05.05.2001 року ОСОБА_1 передано у приватну власність земельні ділянки площами 0,76 га, 1,11 га, для ведення особистого підсобного господарства.
Проаналізувавши норми Земельного кодексу України, які діяли на момент прийняття даного розпорядження голови Самбірської РДА № 312 від 05.05.2001 р., представник вважає, що вищезазначене розпорядження прийняте у невідповідності до норм чинного законодавства.
Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на лютий 12.07.2000 року) до відання сільських, селищних і міських районного підпорядкування Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить: передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу.
Стаття 17 Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на лютий 12.07.2000 року) передбачала, що передача земельних ділянок у колективну та приватну власність провадиться Радами народних депутатів, на території яких розташовані земельні ділянки для ведення особистого підсобного господарства у розмірі згідно з статтею 56 цього Кодексу.
Таким чином, Державні акти, зокрема серії ІV-ЛВ № 077694, ІV-ЛВ № 077693, на які покликається позивачка, прийняті поза межами наданих повноважень відповідними райдержадміністраціями станом на момент видачі державних актів.
Зважаючи на це, представник відповідача зазначає, що дані державні акти позивачки не є належним та допустимим доказом в розумінні ЦПК України. Оспорювана земельна ділянка на момент передачі у комунальну власність належить до земель сільськогосподарського призначення.
Позивачами також заявлено позовну вимогу про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яка передана у власність ОСОБА_6 , згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області. Зазначені позовні вимоги є похідними та залежить від задоволення інших позовних вимог (основних вимог).
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Враховуючи вищенаведене, представник відповідача ОСОБА_5 просить суд у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області відмовити в повному обсязі.
13.05.2024 року представником Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Телічак Ю.В. подано до суду додаткові пояснення у справі, де повідомлено, що відповідно до Акту № 10 від 05.02.2021 року про вилучення для знищення документів, не внесених до Національного архівного фонду (не підлягають зберіганню), який схвалено протоколом ЕК Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 19.01.2021 р. №1-21 та ЕПК Державного архіву Львівської області від 02.02.2021 р. №2, листування з підприємствами, організаціями, установами та громадянами з питань землеустрою та охорони земель та розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності за 2015 рік знищено шляхом спалювання.
Позивачка ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилась, представник позивачки адвокат Пастушок Л.М. в судовому засіданні позов підтримала повністю, який просила задовольнити. Додатково пояснила, що згідно ч. 5 ст. 186 Земельного кодексу України, вказана технічна документація про поділ ділянки мала бути затверджена Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області. Вони своїм листом зазначили, що наказу про затвердження не було. Тобто була прямо порушена процедура затвердження технічної документації, на підставі якої була сформована оспорювана земельна ділянка. І в подальшому ця земельна ділянка була вже передана Рудківській міській раді. А вона не могла бути передана, оскільки не була затверджена. Згідно ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр», скасування реєстрації земельної ділянки можливе лише у виключних випадках, зокрема - це поділ або об`єднання цієї ділянки; якщо протягом першого року не зареєстроване право власності і в судовому порядку скасування. Тому позивачка звернулась до суду щоб скасувати державну реєстрацію на вказану земельну ділянку. Іншого виду захисту інтересів позивача в даному випадку немає.
Представник позивачки адвокат Ковч П.С., будучи присутнім у судовому засіданні в режимі відеоконференції, позов підтримав повністю, посилаючись на викладені у позові обставини, просив позов задовольнити. Додатково зазначив, що відповідач у справі Держгеокадастр не представив до суду доказів, на які він посилається, і чому він просить відмовити в позові. Первинних документів, які служили підставою для прийняття ним рішення про взяття на баланс і передачі до Рудківської міської ради земельних ділянок немає. Представник підтвердив своїм доказом, що вони знищені. Не може ні доказати, ні спростувати факту законності передачі земельних ділянок.
Представник відповідача Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області Музика Р.Т. в судовому засіданні позов визнала в частині передачі спірної земельної ділянки, тобто пункти 3 і 4, що стосується Рудківської міської ради, не заперечувала щодо задоволення. Додатково пояснила, що визнає наявність видачі громадянам державних актів в урочищі «Гатка».
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Телічак Ю.В., будучи присутньою в судовому засіданні в режимі відеоконференції, заперечила позов у повному обсязі стосовно наказів Головного управління. Накази Головного Управління про передачу в комунальну форму власності прийняті відповідно до повноважень, наданих Головному управлінню Держгеокадастру. Додатково просила звернути увагу щодо строків позовної давності. Наказ про передачу земельних ділянок з державної в комунальну форму власності прийнятий у 2018 році. Жодним із представників позивача не порушено питання щодо поновлення строків позовної давності. Крім того, якщо дивитись по позиціях Верховного Суду України і відповідно до законодавства України, власник має право подавати віндикаційний позов. Не йдеться зараз про негаторний позов. У зв`язку з тим, що власник який вважає, що його права порушені, він мав право витребовувати законно свою земельну ділянку у незаконного власника. У даному випадку позивачі пішли шляхом скасування всіх похідних і непохідних дій, які вчинялися із земельною ділянкою. Слід звернути увагу, що земельна ділянка була сформована у 2013 році. Суб`єктом формування земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав, була Самбірська РДА. Оскільки на підставі її розпорядження дана земельна ділянка, як первинний об`єкт до поділу, було її розпорядження про проведення інвентаризації, а також розпорядженням РДА дана земельна ділянка була затверджена в тому ж 2013 році. На підставі формування земельної ділянки встановлювалось і її цільове призначення. Те що згодом в силу законодавства змінився розпорядник даної земельної ділянки, аж ніяк не змінює її цільового призначення. Тобто, якщо земельна ділянка як об`єкт цивільних прав у 2013 році була сформована як землі с/г призначення і жодним чином не йшлося про пайовий фонд, вона з переходом розпорядника не змінює цільове призначення даної земельної ділянки. Держгеокадастр у 2018 році на підставі ст. 117 Земельного Кодексу, в силу законодавства, передав дану земельну ділянку в комунальну форму власності. Про проект розпаювання та передачу у приватну власність, на які посилається позивач, даний проект не був затверджений. Немає жодних документів про затвердження. Ніхто не оспорює, що даний проект розроблявся і вчиняли якісь дії. Але кінцевого результату завершення всіх етапів не було здійснено. У зв`язку з тим, що даний проект не був затверджений, не було надано інформації в районний відділ стосовно того, що дана земельна ділянка на думку розробників проекту відноситься до земель пайового фонду. Тому дана земельна ділянка в силу інвентаризації залишається землями с/г призначення. А відповідно розпорядником земель с/г призначення на час винесення наказу було Головне управління Держгеокадастру у Львівській області. Якщо дивитись по повноваженнях, то Рудківська міська рада володіє повноваженнями щодо пайових земель. На момент передачі даної земельної ділянки, ні в акті, ні в наказі не було зазначено жодних зауважень щодо нецільового призначення земельної ділянки, невідповідності, чи будь-яких інших зауважень. Рудківська міська рада погодилася, не заперечила, а враховуючи їй законом надані повноваження, мала би, якщо на думку це землі пайового фонду, заперечити, вказати на певні неточності.
Також представник відповідача ОСОБА_5 зазначила, що вони не видавали позивачці даних державних аків і не є тим органом, який здійснює контроль за видачею державних актів. Однак, якщо це той доказ, на який посилається позивач, сторона відповідча має повне право проаналізувати наведені державні акти. Враховуючи те, що тут іде аналіз виключно до законодавства і повноважень, не потрібна додаткова допомога щодо встановлення законності чи не законності. Проведено просто аналіз державного акту на момент його видачі і відповідно до повноважень, хто мав право видавати такі державні акти чисто до законодавчих підстав. Вони не мають права оскаржувати державний акт приватної власності, однак ставлять під сумнів цей доказ з викладених підстав.
Тут ідеться не лише про позовну вимогу про скасування реєстрації земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав. Державний кадастр є технічним виконавцем даної функції. Іде мова про розпорядчий документ, тобто наказ, який прийнятий в силу закону, у незалежності від того, чи визнає міська рада державний акт, чи ні. Міська рада не може визнавати, чи не визнавати державний акт. На це є правоохоронні органи, які мають встановлювати процедуру видачі цих державних актів, і хто був зацікавлений у неправильному визначенні суб`єкта видачі державний актів. Тут не йде мова про розпаювання, просто треба належного суб`єкта. Йде мова про органи державної влади, хто був уповноважений на видачу державних актів. Проект роздержавлення не затверджений, він залишений на певному етапі розробки.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши подані документи, суд доходить висновку про відмову в задоволенні позову з таких підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Враховуючи вимоги статті 76 ЦПК України, доказами єбудь-якідані,на підставіяких судвстановлює наявністьабо відсутністьобставин (фактів),що обґрунтовуютьвимоги ізаперечення учасниківсправи,та іншихобставин,які маютьзначення длявирішення справи. Цідані встановлюютьсятакими засобами: 1)письмовими,речовими іелектронними доказами; 2) висновками експертів;3) показаннями свідків.
У відповідності до вимог ст. 79 ЦПК України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Згідно ст. 77 ЦПК України, належними єдокази,які містятьінформацію щодопредмета доказування. Предметомдоказування єобставини,що підтверджуютьзаявлені вимогичи запереченняабо маютьінше значеннядля розглядусправи іпідлягають встановленнюпри ухваленнісудового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Статтею 78 ЦПК України визначено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Позивачка ОСОБА_1 пред`являючи позовдо відповідачівіз заявлениминею вимогамита вподальшому подаючидоповнюючу заяву,зазначила,що у період із 1993 р. по 1995 р. був розроблений та погоджений Проект роздержавлення і приватизації земель Чайковицької та Колбаєвицької спілки власників селянських господарств Чайковицької сільської ради народних депутатів Самбірського району Львівської області, що був схвалений трудовим колективом підприємства.
21 квітня 1997 року Розпорядженням Голови Самбірської районної державної адміністрації № 262 «Про видачу сертифікатів на право на земельну частку (пай) особам, що мають право на середню земельну частку згідно ст. 6 Земельного кодексу України по Чайковицькій сільській раді» Колбаєвицькій спілці власників селянських господарств затверджено середню земельну частку (пай) в розмірі 2,76 га умовних кадастрових гектарах. Крім того, зобов`язано Відділ земельних ресурсів району зареєструвати і видати сертифікати на право на земельну частку (пай) громадянам України - особам, що мають право на середню частку в Колбаєвицькій спілці власників селянських господарств згідно Додатку № 4. Відповідно до вказаного додатку, позивачу затверджено 2,76 умовних кадастрових гектарів, про що міститься запис за № 176 (а.с. 75, 76-79).
05 травня 2001 року Розпорядженням Голови Самбірської районної державної адміністрації № 312 «Про надання дозволу на складання проекту відведення земельної частки і безоплатну передачу у приватну власність земельних часток паїв громадянам Стрілковицької, Чайковицької, Садковицької, Ралівської, Вільшаницької, Верховецької та Михайлевицької сільських рад для ведення особистого підсобного господарства» позивачу передано безоплатно у приватну власність земельні ділянки у розмірі: 0,76 га, з яких: рілля 0,51 га, кормові угіддя - 0,25 га, та 1,11 га, з яких: 0,86 га - рілля та 0,25 га - кормові угіддя (а.с. 80-89).
На підставі Розпорядження № 312 від 05.05.2001 р. позивачу видано два державні акти:
-Державний акт серії ІV-ЛВ № 077694 від 06.05.2001 р., згідно якого позивачу передано у приватну власність дві земельні ділянки: 0,86 га - рілля та 0,25 га - кормові угіддя;
-Державний акт серії ІV-ЛВ № 077693 від 06.05.2001 р., згідно якого позивачу передано у приватну власність дві земельні ділянки: 0,51 га - рілля та 0,25 га - кормові угіддя (а.с. 11-12, 13-14).
Сторона позивача посилається на те, що згідно Проекту організації середніх земельних часток (паїв) в с. Колбаєвичі, на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області земельні ділянки позивача - ОСОБА_1 були закріплені на масиві № 8, урочище «Гатка» за межами населеного пункту с. Колбаєвичі Самбірського району Львівської області, на підтвердження чого подала лист Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області № 9/02-19/23 від 06.09.2023 р. (а.с. 26-27).
Позивачем додано до позову схему розбивки - викопіювання з Проекту роздержавлення поля № 8 (а.с. 28-29).
Також сторона позивача зазначає, що урочище «Гатка» згідно викопіювання з Проекту роздержавлення межує із земельною ділянкою загальною площею 15,00 га, що надана для ведення фермерського господарства ОСОБА_7 . Відповідно до даних Кадастрової карти, земельній ділянці загальною площею 15,00 га присвоєно кадастровий номер 4624288900:04:000:0222.
Згідно ІнформаціїДержавного земельногокадастру проправо власностіта речовіправа наземемельну ділянку,земельна ділянказагальною площею15,00га,кадастровий номер-4624288900:04:000:0222перебуває укомунальній власності,цільове призначення-для веденняфермерського господарства,перебуває упостійному користуванняСФГ «Надія»керівником якої є ОСОБА_8 (син ОСОБА_7 , який помер у 2019-му році).
Представник позивача вказує, що позивач уже зверталась до землевпорядної організації для замовлення технічної документації, із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Проте їй було відмовлено у зв`язку із тим, що на масиві, де мають бути розміщені кадастрові номери земельних ділянок позивача: поле № 8, ще «Гатка», вже наявна сформована земельна ділянка, що має кадастровий номер 4624288900:04:000:0223, загальною площею 21,411 га - комунальна власність Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області, що розташована на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області.
Позивач зазначає, що кадастровий номер 4624288900:04:000:0223 був присвоєний на весь масив поля № 8 в урочищі «Гатка» за межами населеного пункту с. Колбаєвичі Самбірського району Львівської області, що був розпайований у 2001-му між пайовиками с. Колбаєвичі. Також вказує, що земельна ділянка із кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 загальною площею 21,411 га, що розташована на території Чайковицької сільської ради Самбірського району Львівської області та помилково перебуває у комунальній власності власності Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області була сформована «25» вересня 2015 року на підставі Технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, на підставі якої і було проведено державну реєстрацію вказаної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
Зазначена Технічна документація була розроблена на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-7771 /28- 15-СГ «Про згоду щодо поділу земельної ділянки» від 07 серпня 2015 року (а.с. 15).
Із копії наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 20.12.2018 року відомо про передачу Рудківській міській раді (Рудківській міській територіальній громаді) у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1090,0239 га, які розташовані на території Рудківської міської ради (колишні Рудківська міська та Підгайчиківська, Погірцівська, Сусолівська, Чайковицька сільські ради) Самбірського району згідно з актом приймання-передачі (а.с. 16).
Як вбачається із копії рішення Х сесії VII скликання Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області від 28.01.2019 року № 727, Рудківська міська рада вирішила прийняти земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1090,0239 га, які розташовані на території Рудківської міської ради (колишні Погірцівська, Сусолівська, Чайковицька сільські ради) Самбірського району Львівської області, у комунальну власність територіальної громади Рудківської міської ради, згідно з актом приймання-передачі (а.с. 17).
На підтвердження викладеного у позові позивачем також надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку із додатком до нього (а.с. 18-23); інформацію Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку (а.с. 24-25); копію акту-приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.12.2018 року із додатком (а.с. 30, 31-35); Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Руєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (а.с. 56-57).
Поряд із цим, представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Телічак Ю.В. у поданому до суду відзиві зазначила, що за інформацією Відділу № 4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області відповідно до розробленого Дрогобицьким відділом Львівського філіалу Інституту землеустрою Української академії аграрних наук «Проекту роздержавлення і приватизації земель Чайковицької та Колбаєвицької спілки власників селянських господарств Чайковицької сільської ради народних депутатів, Самбірського району, Львівської області» земельна ділянка з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 площею 21,411 га. відносилась до земель резервного фонду. У Відділі № 4 відсутня інформація про внесення будь-яких змін до вищевказаного Проекту.
У 2013 році ТзОВ «Юридично землевпорядна фірма» на підставі розпорядження голови Самбірської РДА від 27.08.2013 року №270 «Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Самбірського району» було розроблено Технічну документацію із землеустрою, якою проінвентаризовано земельну ділянку площею 36.4110 га. кадастровий номер 4624288900:04:000:0217, цільове призначення 17.00 - землі резервного фонду.
Дана Технічна документація «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Самбірського району затверджена розпорядженням голови Самбірської РДА від 13.11.2013 року №397.
При розробці наведеної Технічної документації розробник даної документації не вказав про наявність будь - яких державних актів, які б свідчили про право приватної власності на землю позивачки.
У 2015 році ТзОВ "Західземлепроект" на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 07.08.2015 р. № 13-7771/28-15-СГ розроблено Технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 4624288900:04:000:0217. В результаті поділу утворено дві нові земельні ділянки:
кадастровий номер 4624288900:04:000:0223 - площею 21,4110 га
кадастровий номер 4624288900:04:000:0222 - площею 15,0000 га
У свою чергу, Головне управління Держгеокадастру у Львівській області наказом від 20.12.2018 р. № 13-6877/16-18-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну» передало Рудківській міській раді (Рудківській міській територіальній громаді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1090,0239 га., які розташовані на території Рудківської міської ради (колишні Рудківська міська та Підгайчиківська, Підгірцівська, Сусолівська, Чайковицька сільські ради) Самбірського району згідно з актом приймання-передачі, в тому числі і спірну земельну ділянку з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 площею 21,411га.
Рудківська міська рада Самбірського району Львівської області рішенням від 28 січня 2019 року № 727 «Про прийняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність Рудківської міської ради» прийняла у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1090,0239 га, які розташовані на території Рудківської міської ради (колишні Рудківська міська та Підгайчиківська, Підгірцівська, Сусолівська, Чайковицька сільські ради) Самбірського району згідно з актом приймання -передачі, в тому числі і спірну земельну ділянку з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 площею 21,411га.
Під час розгляду справи по суті представник відповідача ГУ Держгеокадастру у Львівській області Телічак Ю.В. зазначила, що Держгеокадастр у 2018 році на підставі ст.117 Земельного Кодексу, в силу законодавства, передав дану земельну ділянку в комунальну форму власності. Про проект розпаювання та передачу у приватну власність, на які посилається позивач, даний проект не був затверджений. Немає жодних документів про затвердження. Ніхто не оспорює, що даний проект розроблявся і вчиняли якісь дії. Але кінцевого результату завершення всіх етапів не було здійснено. У зв`язку з тим, що даний проект не був затверджений, не було надано інформації в районний відділ стосовно того, що дана земельна ділянка на думку розробників проекту відноситься до земель пайового фонду. Тому дана земельна ділянка в силу інвентаризації залишається землями сільськогосподарського призначення. А відповідно розпорядником земель с/г призначення на час винесення наказу було Головне управління Держгеокадастру у Львівській області. На момент передачі даної земельної ділянки, ні в акті, ні в наказі не було зазначено жодних зауважень щодо нецільового призначення земельної ділянки, невідповідності, чи будь-яких інших зауважень.
Представник відповідача ОСОБА_5 зазначає, що Державні акти, зокрема серії ІV-ЛВ № 077694, ІV-ЛВ № 077693, на які покликається позивачка, прийняті поза межами наданих повноважень відповідними райдержадміністраціями станом на момент видачі державних актів. Оспорювана земельна ділянка на момент передачі у комунальну власність належить до земель сільськогосподарського призначення.
Беручи до уваги наведене в сукупності суд доходить такого висновку.
Відповідно довимог ст.117Земельного КодексуУкраїни,передача земельнихділянок державноївласності укомунальну власністьчи навпакиздійснюється зарішеннями відповіднихорганів виконавчоївлади чиорганів місцевогосамоврядування,які здійснюютьрозпорядження землямидержавної чикомунальної власностівідповідно доповноважень,визначених цимКодексом. Урішенні органіввиконавчої владичи органівмісцевого самоврядуванняпро передачуземельної ділянкиу державнучи комунальнувласність зазначаютьсякадастровий номерземельної ділянки,її місцерозташування,площа,цільове призначення,відомості прообтяження речовихправ наземельну ділянку,обмеження уїї використанні. Напідставі рішенняорганів виконавчоївлади чиорганів місцевогосамоврядування пропередачу земельноїділянки удержавну чикомунальну власністьскладається актприймання-передачітакої земельноїділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування є Закон України «Про землеустрій».
Статтею 28 згаданого Закону визначено права та обов`язки розробників документації із землеустрою. Відповідно розробники документації із землеустрою зобов`язані, серед іншого, дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також державних стандартів, норм і правил при здійсненні землеустрою.
Розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.
У разі невиконання або неналежного виконання умов договору при здійсненні землеустрою, розробники документації із землеустрою несуть відповідальність, передбачену договором і законом.
Відповідно до п. 56 Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 відповідальність за достовірність відомостей, зазначених у документах, що є підставою для їх внесення до Поземельної книги, несуть особи, які видали (склали) такі документи.
У відповідності до вимог ст. 9 Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на лютий 12.07.2000 року) до відання сільських, селищних і міських районного підпорядкування Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить: передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу.
Стаття 17 Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на люти 12.07.2000року) передбачала, що передача земельних ділянок у колективну та приватну власність провадиться Радами народних депутатів, на території яких розташовані земельні ділянки для ведення особистого підсобного господарства у розмірі згідно з статтею 56 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Згідно із вимогами ч. 2 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр», відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру щодо категорії земель:
-на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;
-на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення;
-на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Відповідно до ч. 3 ст. 12 Цивільного процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Статтею 16 Цивільного кодексу України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Беручи до уваги викладене в сукупності суд доходить висновку, що стороною позивача не доведено, що земельні ділянки, що належать ОСОБА_1 на підставі державних актів, розташовані саме в межах земельної ділянки площею 21,411 кад. га, кадастровий номер 4624288900:04:000:0223. Проект організації середніх земельних часток (паїв), на який посилається сторона позивача, не відображає фактичне місце знаходження земельних ділянок, вказаних у Державних актах серії ІV-ЛВ № 077694, ІV ЛВ № 077693. Даних про те, що цей проект був затверджений - немає.
Стороною позивача також заявлено вимоги про визнаня незаконним та скасування рішення Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області № 727 від 28.01.2019 р. «Про прийняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної власності у комунальну власність Рудківської міської ради» в частині прийняття згідно акту приймання - передачі земельної ділянки з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223; скасуваня у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 яка здійснена 05.10.2015 року, Управлінням Держгеокадастру у Самбірському районі Львівської області з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо зазначеної земельної ділянки; скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 46805937 від 11.05.2019 року про державну реєстрацію права власності за Територіальною громадою, Рудківською міською радою Самбірського району Львівської області, код ЄДРПОУ: 04056291 на земельну ділянку кадастровий номер: 4624288900:04:000:0223. Зазначені позовні вимоги є похідними і питання їх вирішення залежить від задоволення інших позовних вимог.
Відповідно достатті 256 ЦК України, позовна давність це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Статтею 257 ЦК України визначено, що загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Згідно із вимогами ст. 261 ЦК України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Відповідно до частин 3, 4статті 267 ЦК України, позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Згідно із позицією Великої Палати Верховного Суду, зазначеноїу постанові від 14 червня 2023 року по справі №755/13805/16-ц звертає увагу на те, що суд застосовує позовну давність лише тоді, коли є підстави для задоволення позову. Тобто, перш ніж застосувати позовну давність, суд має з`ясувати та зазначити у судовому рішенні, чи порушено право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. Якщо таке право чи інтерес не порушено, суд відмовляє у задоволенні позову через його необґрунтованість. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушено, але позовна давність спливла, і про це зробила заяву інша сторона спору, суд відмовляє у позові через сплив позовної давності за відсутності поважних причин її пропуску, наведених позивачем.
Таким чином, дослідивши фактичні обставини справи, виходячи із меж заявлених позовних вимог, оцінки поданих сторонами доказів, враховуючи те, що обставини, на які посилається позивач, як на підставу для задоволення своїх позовних вимог, не знайшли свого підтвердження в судовому засіданні, а будь-які належні докази, які б підтверджували факт порушення відповідачами прав позивача, відсутні, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити з підстави його необґрунтованості.
Відповідно до вимогстатті 141ЦПК Українисудові витрати зі сплати судового збору у зв`язку із відмовою в позові слід залишити за позивачкою.
Керуючись ст. ст. 258, 259, 263-265, 268 ЦПК України, суд
у х в а л и в:
Відмовити в позові представника ОСОБА_1 адвоката Ковч Петра Степановича до Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання незаконними та скасування наказів Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, рішення Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4624288900:04:000:0223 з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо зазначеної земельної ділянки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано, і може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивачка: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .
Відповідач: Рудківська міська рада Самбірського району Львівської області, адреса для листування м. Рудки, пл. Відродження, 1, Самбірського району Львівської області, поштовий індекс 81440, код ЄДРПОУ 04056291.
Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, адреса для листування м. Львів, пр. В.Чорновола, 4, поштовий індекс 79019, код ЄДРПОУ 39769942.
Повне судове рішення буде складено 27.09.2024 року.
Суддя
Суд | Самбірський міськрайонний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 10.10.2024 |
Номер документу | 122147652 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про комунальну власність щодо визнання незаконним акта, що порушує право власності |
Цивільне
Самбірський міськрайонний суд Львівської області
Галин В. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні