ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/18170/22 пров. № А/857/15392/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Судової-Хомюк Н.М.,
суддів Онишкевича Т.В., Сеника Р.П.,
за участі секретаря судового засідання Демчик Л.Р.,
представника позивача: Гелемей Ю.М.,
представника відповідача: Стецюренко І.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 травня 2024 року у справі № 380/18170/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Львівської митниці про визнання протиправними дій,
суддя в 1-й інстанції - Чаплик І.Д.,
час ухвалення рішення - не зазначено,
місце ухвалення рішення -м. Львів,
дата складання повного тексту рішення - 17 травня 2024 року,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Львівської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Львівської митниці Державної митної служби України № 1268-0 від 12.10.2022 «Про звільнення ОСОБА_1 »;
- поновити ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) на посаді заступника начальника відділу митного оформлення № 2 митного поста Яворів Львівської митниці (код ЄДРПОУ 43971343).
Позовна заява обґрунтована тим, що згідно оскаржуваного наказу причиною звільнення позивача є неналежне виконання умов контракту про проходження державної служби, а саме недосягнення ключових показників і завдань та невиконання додаткових умов контракту, а підставою звільнення позивача зазначена резолюція в.о. начальника Львівської митниці на доповідній записці за результатами розгляду матеріалів контрольних заходів стосовно ОСОБА_1 від 23.09.2022 № 7.4-25/256 та доповідній записці заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 5 митного поста «Яворів» Львівської митниці Петра Слободи від 11.10.2022 № 7.4-28-05/26/2594. Позивач вважав, що оскаржуваний наказ не містить персоніфікованих ознак порушення, які стосуються дотримання службових повноважень позивачем, в зв`язку з чим звернулись до суду за захистом порушеного права працівника Львівської митниці.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 22.03.2023 визнано неповажними причини пропуску ОСОБА_1 строку звернення до суду із позовною заявою у справі до Львівської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді та в задоволенні клопотання ОСОБА_1 про поновлення строку звернення до адміністративного суду відмовлено, позовну заяву ОСОБА_1 до Львівської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді залишено без розгляду.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.05.2023 апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року про залишення позовної заяви без розгляду у справі № 380/18170/22 без змін.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 21.09.2023 касаційну скаргу ОСОБА_1 , подану адвокатом Гелемеєм Юрієм Миколайовичем, задоволено, ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2023 року в справі №380/18170/22 скасовано, справу №380/18170/22 направлено для продовження розгляду до Львівського окружного адміністративного суду.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 15 травня 2024 року у справі 380/18170/22 у задоволенні позовних вимог (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Львівської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України (місцезнаходження: 79000, м. Львів, вул. Костюшка, 1 код ЄДРПОУ: 43971343) про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді відмовлено повністю.
Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив позивач в особі уповноваженого представника, у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.
Беручи до уваги зміст оскаржуваного наказу, підстави звільнення, апелянт вважає, що наказ в.о. начальника Львівської митниці Державної митної служби України № 1268-0 від 12.10.2022 «Про звільнення ОСОБА_1 » не може вважатись законним без визначення конкретних умов контракту, які не виконував чи неналежним чином виконував працівник, і без встановлення на підставі належних і допустимих доказів допущених ним конкретних порушень, вказані обставини залишено поза увагою судом першої інстанції. Апелянт зазначив, що суд першої інстанції не врахував відсутність кримінальних вироків щодо осіб, які були підпорядковані позивачу, та яким оголошено підозру у кримінальному провадженні № 62021140010000616 від 30.11.2021, за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 366 КК України, відсутність правового механізму щодо впливу на осіб, щодо яких застосовано дисциплінарні стягнення, персоналізований характер дисциплінарної відповідальності осіб, які були підпорядковані позивачу та не встановлення у дисциплінарних справах стосовно осіб, які притягнуті до дисциплінарної відповідальності, причинного зв`язку між діями (бездіяльністю) позивача та порушення норм чинного законодавства зазначеними у оскаржуваному рішенні особами, неможливість запобігання вчиненню правопорушень особами, які були підпорядковані позивачу та вчинили порушення чинного законодавства України, не співмірність застосованих до позивача заходів з відповідальністю (позивача звільнено з посади) з заходами, застосованими до підлеглих позивача (оголошено догани), відсутність дисциплінарних проваджень стосовно позивача, недоведеність відповідачем неможливості позивачем продовжити державну службу.
Відповідач скористався своїм правом та подав відзив на апеляційну скаргу в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Представник апелянта в судовому засіданні підтримав апеляційну скаргу та надав пояснення, просить апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
В судовому засіданні представник відповідача, заперечив проти задоволення апеляційної скарги та надав пояснення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, представників учасників справи, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, з наступних підстав.
Наказом Львівської митниці №63-о від 01.07.2021 «По особовому складу» в порядку переведення з Галицької митниці Держмитслужби ОСОБА_1 з 2 липня 2021 року призначено на посаду начальника відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці, шляхом укладання контракту про проходження державної служби.
01.07.2021 між Львівською митницею, як відокремленим підрозділом Державної митної служби України в особі в.о. начальника митниці ОСОБА_2 , який діє на підставі Положення про Львівську митницю, що затверджене наказом Державної митної служби України від 29.10.2020 № 489 «Про затвердження положень про територіальні органи Держмитслужби» з однієї сторони, та громадянином України ОСОБА_1 , укладено контракт № 616 про проходження державної служби на посаді начальника відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці. Строк дії контракту з 02.07.2021 по 01.07.2024 (п.26 контракту).
Наказом Львівської митниці №713-о від 15.06.2022 «Про переведення ОСОБА_1 » на підставі поданої заяви з 16.06.2022 переведено на посаду заступника начальника відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці, шляхом укладення контракту про проходження державної служби. П.2 наказу розірвано контракт № 616 від 01.07.2021 про проходження державної служби на посаді начальника відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці.
15.06.2022 між Львівською митницею, як відокремленим підрозділом Державної митної служби України в особі в.о. начальника митниці ОСОБА_3 , який діє на підставі Положення про Львівську митницю, що затверджене наказом Державної митної служби України від 29.10.2020 № 489 «Про затвердження положень про територіальні органи Держмитслужби» з однієї сторони, та громадянином України ОСОБА_1 , укладено контракт № 43/2022 про проходження державної служби на посаді заступника начальника відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці.
Наказом Львівської митниці № 1268-0 від 12.10.2022 «Про звільнення ОСОБА_1 » припинено державну службу та звільнено 25.10.2022 ОСОБА_1 з посади заступника начальника відділу митного оформлення №2 митного поста Яворів Львівської митниці у зв`язку із неналежним виконанням умов контракту про проходження державної служби, відповідно до п.9 ч.1 ст.83, ст.88-1 Закону України Про державну службу від 10.12.2015 №889-VIII, зі змінами (а.с.6, т.1).
Підставами для прийняття наказу № 1268-0 від 12.10.2022 зазначено:
- резолюцію в.о. начальника Львівської митниці ОСОБА_4 на доповідній записці за результатами розгляду матеріалів контрольних заходів стосовно ОСОБА_1 від 23.09.2022 №7.4-25/256 та доповідній записці заступника начальника митного поста начальника відділу митного оформлення №5 митного поста «Яворів» Львівської митниці Петра Слободи від 11.10.2022 за № 7.4-28-05/26/2594;
- контракт про проходження державної служби від 15.06.2022 № 43/2022;
- статті 31-1, 88-1 Закону України Про державну службу.
Зокрема, в доповідній записці за результатами розгляду матеріалів контрольних заходів стосовно ОСОБА_1 від 23.09.2022 №7.4-25/256 зазначено, що Комісією з контролю за дотриманням посадовими особами Львівської митниці законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби, утвореною наказом Львівської митниці Держмитслужби від 14.07.2020 №530, на підставі доповідної записки відділу внутрішньої безпеки Львівської митниці від 15.09.2022 №7.4-25/230, розглянуто матеріали контрольних заходів стосовно заступника начальника відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці ОСОБА_1 за фактами, викладеними у вказаній вище доповідній записці та за результатами розгляду встановлено, що впродовж тимчасового виконання обов`язків на посаді заступника начальника відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці ОСОБА_1 особисто, а також підпорядкованим йому особовим складом були допущено ряд порушень.
Так, на виконання наказу Львівської митниці від 19.08.2021 №172 призначено перевірку з окремих питань з метою з`ясування дотримання посадовими особами Львівської митниці вимог законодавства України з питань державної митної справи при здійсненні митних формальностей та пропуску на митну територію України товарів, що переміщувались за МД типу ІМ40ЕЕ від 26.07.2021 № UA209140/2021/75283. За результатами перевірки встановлено недотримання ОСОБА_5 вимог підпункту 2.8.1 пункту 2.8 розділу ІІ Методичних рекомендацій щодо порядку внесення інформації до окремих функціональних модулів Автоматизованої системи митного оформлення «Інспектор» (АСМО), затверджених наказом Державної фіскальної служби України від 31.01.2019 № 78, в частині невнесення в поле «Примітки/Обґрунтування» додаткових відомостей про виконання митних формальностей, внаслідок чого йому було оголошено догану.
Наказом Львівської митниці від 30.11.2021 № 387 «Про проведення перевірки з окремих питань» призначено проведення перевірки щодо перевірки дотримання посадовими особами Львівської митниці вимог законодавства з питань митної справи під час переміщення 26.11.2021 через пункт пропуску «Краківець Корчова» митного поста «Яворів» транспортних засобів без вантажу, митне оформлення здійснював головний державний інспектор відділу митного оформлення № 3 митного поста «Смільниця» Львівської митниці ОСОБА_6 , який виконував обов`язки державного інспектора відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці, керівником якого був ОСОБА_1 . За результатами перевірки 07.09.2022 ОСОБА_7 та ОСОБА_6 , вручено підозру у кримінальному провадженні № 62021140010000616 від 30.11.2021, за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 366 КК України. Вищенаведені факти свідчать про невиконання позивачем вимог пункту 5.1.17 5.1.19 та 5.1.31 Положення про відділ митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці, затвердженого в.о. начальника Львівської митниці Іллею Ніжніковим 01.06.2021. , а також є підтвердженням у неякісному та несвоєчасному виконанні покладених на відділ завдань і функцій, а також окремих завдань та доручень керівництва митниці та митного поста з питань, що належать до компетенції відділу; неправильному застосуванні положень нормативно-правових актів, що регламентують порядок митного контролю та митного оформлення товарів; неналежній організації діяльності відділу, недотримання підпорядкованими особами вимог нормативно-правових актів, правил внутрішнього службового розпорядку, трудової та виконавської дисципліни; неналежному контролі за своєчасністю і повнотою внесення особовим складом інформації в АСМО «Інспектор». ОСОБА_1 у наданих поясненнях поважних причин щодо неналежного контролю за діями підпорядкованого особового складу не навів.
Доповідною запискою начальника відділу контролю за переміщенням товарів Львівської митниці від 05.01.2022 № 7.4-17.1/33/14 за результатами опрацювання листа Департаменту організації митного контролю та оформлення від 23.12.2021 №17-1/17-02-03/7.4/3261 (вх. ЛМ №18860/4-17.1 від 23.12.2021) щодо перевірки дотримання вимог законодавства з питань митної справи під час митного оформлення товару за митною декларацією ТР80АА №UА209030/2021/07475 від 12.11.2021, причин анулювання митної декларації і обставин скасування відмітки про пропуск товару в ЄАІС Держмитслужби, встановлено факт недотримання державним інспектором ВМО №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці ОСОБА_8 вимог чинного законодавства з питань митної справи, зокрема, пунктів 4.2 та 4.3 розділу Порядку №1066 в частині внесення інформації до ЄАІС під час проведення митного контролю, митного оформлення та пропуску на митну територію України товару за митною декларацією ТР80АА №UА209030/2021/07475 від 12.11.2021, а також недотримання державним інспектором ВМО №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці ОСОБА_9 вимог чинного законодавства з питань митної справи при оформленні митної декларацій ТР80АА № UА209030/2021/07475 від 12.11.2021 та внесенні відповідних відомостей до ЄАІС, зокрема, пункту 3.8 розділу III, пункту 4.5 розділу IV Порядку №631. За порушення вимог нормативно-правових актів з питань митної справи (зокрема, Порядку №1066 та Порядку №631) при митному оформленні та пропуску на митну територію України в митному режимі прохідного транзиту транспортного засобу марки МАN, модель ТGS, VIN НОМЕР_2 притягнуто до дисциплінарної відповідальності державних інспекторів відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці ОСОБА_8 (догана) та ОСОБА_9 (зауваження).
Наказом Львівської митниці від 19.04.2022 № 71 «Про проведення перевірки з окремих питань» призначено перевірку щодо встановлення випадків відсутності в матеріалах пропуску (не прикріплення) в ФМ «Облік валютних цінностей» АСМО «Інспектор» сканкопій документів, на підставі яких здійснювалось переміщення фізичними особами валютних цінностей, зокрема декларації транскордонного переміщення фізичними особами та підтверджуючих документів, про зняття з рахунку валютних цінностей цими громадянами. У переліку, щодо якого проводилась перевірка, наявний випадок відсутності в матеріалах пропуску сканкопій документів, митні формальності щодо якого здійснював ОСОБА_10 .. За результатами перевірки встановлено, що державний інспектор ВМО №2 митного поста «Яворів» ОСОБА_10 за наявності документів, що підтверджують зняття ОСОБА_11 готівки з власних рахунків у банках, як це вказано в його поясненнях, не виконав вимог листа ДМСУ від 14.03.2022 №08-1/17/7/1512 та службової записки управління забезпечення митного контролю та оформлення від 20.01.2020 №98/7.4- 18/22 в частині забезпечення приєднання до ФМ «Облік валютних цінностей» АСМО «Інспектор» сканованих копій документів, що підтверджують зняття вказаною особою готівки з власних рахунків у банках.
Доповідною запискою начальника управління забезпечення митного контролю та оформлення Львівської митниці від 27.07.2022 № 7.4-17/21/369 на виконання вимог листа ДМСУ від 14.07.2022 №24/24-04/7/21 проаналізовано кількість випадків не внесення в ФМ «Журнал пункту пропуску» АСМО «Інспектор» інформації про відправників гуманітарної допомоги за результатами здійснення в період з 01.05.2022 по 07.07.2022 митних формальностей щодо пропуску на митну територію України вантажів гуманітарної допомоги. За результатами аналізу встановлено, що за вказаний період посадовими особами ВМО №2 митного поста «Яворів» керівником якого був ОСОБА_1 не внесено такої інформації у 133 випадку. За невнесення посадовими особами ВМО №2 митного поста «Яворів» до ФМ «Журнал пункту пропуску» АСМО «Інспектор» інформації про відправників гуманітарної допомоги позбавлено надбавки за виконання особливо важливої роботи у серпні 2022 в розмірі 50% ряд осіб, зокрема: ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_7 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 та притягнуто до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_5 (догана), ОСОБА_17 (зауваження), ОСОБА_18 (зауваження).
Окрім цього, у попередні періоди роботи, перебуваючи на посаді заступника начальника відділі митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці ОСОБА_1 особисто, а також підпорядкованим йому особовим складом були допущені наступні порушення: державним інспектором відділу № 2 митного поста «Яворів» Галицької митниці Держмитслужби ОСОБА_19 не дотримано вимог ч. 1 ст. 8 Закону України «Про державну службу», ч. 1 ст. 22, ч. 1 ст. 24, ч. 1 ст. 38 Закону України «Про запобігання корупції», п. 1, 4, 6, 8 розділу II, п. 1, 3 розділу III Загальних правил етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, затверджених наказом Національного агентства України з питань державної служби від 05.08.2016 № 158, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.08.2016 за № 1203/29333. ОСОБА_19 02.12.2020 вручено підозру у кримінальному провадженні № 62020140000001258 від 23.10.2020, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України;
Начальник відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Галицької митниці Держмитслужби ОСОБА_1 під час виконання ним своїх посадових обов`язків формально підходив до проведення профілактичної роботи з питань дотримання підпорядкованим особовим складом митного законодавства України, запобігання та протидії корупційним та іншим проявам, не здійснюючи належним чином попереджувально-профілактичної роботи, спрямованої на запобігання порушенням вимог митного та антикорупційного законодавства, не надавав оцінки діям підпорядкованого особового складу під час виконання ним (особовим складом) службових обов`язків. Як наслідок, були відсутні пропозиції ОСОБА_1 про проведення індивідуальної профілактики щодо підпорядкованих йому осіб, схильних до скоєння правопорушень та переведення таких осіб на інші ділянки роботи, не пов`язані із корупційними ризиками. Крім того, ОСОБА_1 не дотримано вимоги п. 1.4 наказу Державної митної служби України від 22.10.2020 № 471, листа Державної митної служби України від 09.12.2020 № 09/09/7/460, службових записок відділу у сфері запобігання, виявлення та протидії корупції Галицької митниці Держмитслужби від 12.12.2020 № 0004/7.4-09 та від 10.08.2020 № 0258/7.4-09, а також відділу внутрішньої безпеки Галицької митниці Держмитслужби від 12.11.2020 № 0001/7.4-25 щодо забезпечення негайного інформування вказаних структурних підрозділів Галицької митниці Держмитслужби про виникнення надзвичайних події з метою подальшого своєчасного інформування керівництва Державної митної служби України.
За результатами викладених фактів Комісія запропонувала згідно пункту 13.4.1 Порядку здійснення контролю за дотриманням посадовими особами Державної митної служби України законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби, затвердженого наказом Державної митної служби України від 14.07.2021 №530, вжити управлінських заходів кадрового характеру щодо заступника начальника відділу митного оформлення №2 митного поста Яворів Львівської митниці ОСОБА_1 .
В доповідній записці заступника начальника митного поста начальника відділу митного оформлення №5 митного поста «Яворів» Львівської митниці Петра Слободи від 11.10.2022 за № 7.4-28-05/26/2594 зазначено, що за результатами здійснення контролю, в.о. начальником відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» ОСОБА_20 стану виконання завдань та досягнення показників результативності, ефективності та якості їх виконання за ІІІ квартал підпорядкованого особового складу відділу митного оформлення №2 та за наданою ним інформацією, службовою запискою №7.4-28-05/26/188 від 07.10.2022 повідомлено про те, що заступником начальника відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» ОСОБА_1 не забезпечено виконання завдань контракту.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд першої інстанції прийшов до висновку про те, що наказом Державної митної служби України від 14.07.2021 № 530 затверджено Порядок здійснення контролю за дотриманням посадовими особами Державної митної служби України законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби (надалі - Порядок № 530).
На підставі вказаного Порядку №530 та доповідної записки відділу внутрішньої безпеки Львівської митниці від 15.09.2022 №7.4-25/230 Комісією з контролю за дотриманням посадовими особами Львівської митниці законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби було проведено контрольні заходи відносно позивача.
Порядок №530 визначає процедуру здійснення контролю за дотриманням посадовими особами апарату Держмитслужби, митних органів, Департаменту спеціалізованої підготовки та кінологічного забезпечення Держмитслужби, Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби законодавства у сфері державної служби (у тому числі дотримання принципу доброчесності) та умов контрактів про проходження державної служби.
У свою чергу, метою здійснення такого контролю пункт 2 розділу 1 Порядку №530 визначає дотримання працівниками принципів, передбачених ч. 1 ст. 4 Закону України «Про державну службу», а також вимог та обмежень, встановлених Законом України «Про запобігання корупції», запобігання порушенню посадовими особами Держмитслужби та її територіальних органів Порядку укладення контрактів про проходження державної служби, Загальних правил етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, затверджених наказом Національного агентства України з питань державної служби №158 від 05.08.2016, Правил етичної поведінки в Державній митній службі України, які можуть негативно вплинути на авторитет Держмитслужби (територіальних органів Держмитслужби) та/або репутацію посадової особи Держмитслужби (територіальних органів Держмитслужби).
Суд першої інстанції зазначив, що п. 8 Порядку №530 визначено, що контрольні заходи можуть здійснюватися у випадку:
8.1. повідомлення про можливі факти корупційних або пов`язаних з корупцією правопорушень;
8.2. самостійного виявлення посадовою особою Управління (підрозділу ВБ) фактів, що можуть свідчити про недоброчесну поведінку посадової особи Держмитслужби (територіального органу Держмитслужби);
8.3. моніторингу засобів масової інформації, сторінок у соціальній мережі Інтернет;
8.4. скарг (заяв, листів, звернень тощо) фізичних або юридичних осіб про можливі факти порушення норм Закону №1700, Закону №889, Загальних правил №158 та інших нормативно-правових актів у сфері державної служби та запобігання корупції;
8.5. невідповідності відомостей, наведених в Анкеті;
8.6. отримання письмової інформації від посадових осіб Держмитслужби та/або територіальних органів Держмитслужби;
8.7. отримання інформації від органів державної влади (у тому числі від правоохоронних органів, органів місцевого самоврядування тощо).
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи про те, що підставою для проведення контрольних заходів відносно ОСОБА_1 слугувала доповідна записка відділу внутрішньої безпеки Львівської митниці від 15.09.2022 №7.4-25/230.
При цьому, позивачем не спростовано встановлені під час перевірки порушення посадовими особами відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» та недотримання ними вимог законодавства, за які вони притягувалися до дисциплінарної відповідальності у зв`язку з неналежним виконанням своїх посадових обов`язків. Доказів в спростування вказаних порушень позивачем також не подано і під час судового розгляду.
Водночас до матеріалів позовної заяви представником відповідача подано результати виконання завдань та визначення показників результативності, ефективності та якості їх виконання державним службовцем за 3 квартал 2022 року, які подані особисто позивачем 03.10.2022, і на яких міститься відмітка про те, що посадові особи відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» за недотримання вимог законодавства неодноразово притягувалася до дисциплінарної відповідальності у зв`язку з неналежним виконанням своїх посадових обов`язків. Однією із причин є неналежний контроль за діями підлеглих з боку безпосереднього керівника ОСОБА_1 .
Суд першої інстанції також врахував, що позивачем не подано доказів виконання ним завдань та досягнення визначених показників результативності, ефективності та якості їх виконання, що було передбачено умовами п.5 укладеного Контракту та Графіком виконання завдань (додаток до контракту). Зокрема, виконання доведених індикативних показників, із надходженням до бюджету митних платежів, організації роботи щодо проведення заходів із запобігання та протидії контрабанді, боротьби з порушенням митних правил, контроль за дотриманням підлеглими посадовими особами вимог законодавства.
Суд апеляційної інстанції вважає висновки суду першої інстанції повними та обґрунтованими матеріалами справи та доповнює їх висновкам наступного змісту.
Спірні правовідносини, які склались у цій справі, врегульовано Конституцією України, Митним кодексом України, Законом України «Про державну службу», а також Кодексом законів про працю України у випадках якщо нормами Закону України «Про державну службу» не врегульовано спірні правовідносини або коли про це не йдеться у законі.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 43 Конституції України зокрема передбачено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб
Європейська соціальна хартія (переглянута) від 03.05.1996, ратифікована Законом України від 14.09.2006 № 137-V, яка набрала чинності з 01.02.2007, визначає, що кожна людина повинна мати можливість заробляти собі на життя професією, яку вона вільно обирає (пункт 1 частини І). Ратифікувавши Хартію, Україна взяла на себе міжнародне зобов`язання запроваджувати усіма відповідними засобами досягнення умов, за яких можуть ефективно здійснюватися права та принципи, що закріплені у частині І Хартії.
Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях, визначено Законом України «Про державну службу» (далі - Закон № 889-VІІІ).
Частиною 1 ст. 1 Закон № 889-VІІІ визначено, що державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави.
Державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби (ч. 2 ст. 1 Закон № 889-VІІІ).
Основні обов`язки державного службовця визначені в ст. 8 Закону № 889-VІІІ.
Відповідно до ч. 1 ст. 569 Митного кодексу України (далі - МК України) працівники митних органів, на яких покладено виконання завдань, зазначених у статті 544 цього Кодексу, здійснення організаційного, юридичного, кадрового, фінансового, матеріально-технічного забезпечення діяльності цих органів, є посадовими особами. Посадові особи митних органів є державними службовцями.
Так, ч. 3 ст. 569 МК України встановлено, що правове становище посадових осіб митних органів визначається цим Кодексом, а в частині, не врегульованій ним, - законодавством про державну службу та іншими актами законодавства України.
Згідно ч. 5 ст. 570 МК України з особами, які призначаються на службу до митних органів на посади державної служби, можуть укладатися контракти про проходження державної служби відповідно до законодавства про державну службу з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Рішення про віднесення посади державної служби до посад, призначення на які здійснюється з укладанням контракту про проходження державної служби, приймається до проведення конкурсу керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, або керівником митниці у разі делегування йому відповідних повноважень.
Контракт про проходження державної служби укладається з особами у разі необхідності забезпечення організації та виконання завдань, що мають як тимчасовий, так і постійний характер.
Чисельність посад державної служби в митному органі, на які здійснюється призначення з укладанням контракту про проходження державної служби, не обмежується.
Контракт про проходження державної служби укладається на строк до трьох років.
Дія контракту про проходження державної служби за умови належного його виконання державним службовцем може бути продовжена за угодою сторін на той самий або більший строк, але не більше ніж на три роки шляхом підписання сторонами відповідних змін до контракту.
Порядок укладення контракту про проходження державної служби з особою, яка призначається на посаду державної служби, регламентований ст. 31-1 Закону № 889-VІІІ.
Відповідно до ч. 1 ст. 31-1 Закону № 889-VІІІ з особою, яка призначається на посаду державної служби, може бути укладено контракт про проходження державної служби відповідно до пункту 3 частини другої статті 34 цього Закону в порядку, що затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.
Згідно з ч. 2 ст. 31-1 Закону № 889-VІІІ порядок призначення на посади державної служби з укладанням контракту про проходження державної служби, зокрема, визначає: 1) умови, за яких призначення на посаду державної служби може здійснюватися на умовах, передбачених контрактом; 2) обчислення строку проходження державної служби за контрактом та порядок набрання контрактом чинності; 3) види і порядок узгодження додаткових умов контракту; 4) порядок укладання контрактів; 5) відповідальність сторін та порядок вирішення спорів; 6) порядок продовження строку, зміни умов, припинення дії та розірвання контракту; 7) особливості укладання окремих контрактів.
Частиною 5 ст. 31-1 Закону № 889-VІІІ визначено, що до істотних умов контракту належать: 1) місце роботи і посада державної служби; 2) спеціальні вимоги до осіб, які претендують на посаду державної служби; 3) дата набрання чинності та строк дії контракту; 4) права та обов`язки сторін; 5) завдання і ключові показники результативності, ефективності та якості їх виконання, строки їх виконання; 6) режим праці та відпочинку; 7) умови оплати праці; 8) відповідальність сторін та вирішення спорів; 9) підстави зміни умов, припинення дії та розірвання контракту.
За взаємною домовленістю сторони можуть визначити додаткові умови контракту про проходження державної служби.
При укладанні контракту про проходження державної служби не допускається звуження обсягу прав державного службовця, визначених цим Законом.
Відповідно до ч. 8 ст. 31-1 Закону № 889-VІІІ контракт про проходження державної служби укладається на строк до трьох років.
Згідно з ч. 9 ст. 31-1 Закону № 889-VІІІ контракт про проходження державної служби підписується державним службовцем та суб`єктом призначення або керівником державної служби і є невід`ємною частиною акта про призначення на посаду.
Контракт про проходження державної служби набирає чинності з дати, визначеної в акті про призначення на посаду як дата початку виконання посадових обов`язків (ч. 10 ст. 31-1 Закону № 889-VІІІ).
Відтак, відносини, зокрема, щодо припинення державної служби, регулюються Законом № 889-VIII. Застосування до відносин щодо припинення державної служби законодавства про працю можливе лише в частині відносин, що не врегульовані цим Законом, а з особою, яка призначається на посаду державної служби, може бути укладено контракт про проходження державної служби.
Згідно зі статтею 88-1 Закону № 889-VIII щодо припинення державної служби з підстав, передбачених контрактом про проходження державної служби визначено, що контрактом про проходження державної служби можуть бути встановлені додаткові, крім передбачених цим Законом, підстави припинення державної служби.
В спірному випадку оскаржуваний наказ начальника Львівської митниці прийнято керуючись саме статтею 88-1 Закону № 889-VIII, на підставі контракту про проходження державної служби від 15.06.2022 № 43/2022 у зв`язку із неналежним виконанням умов контракту про проходження державної служби, а саме недосягненням ключових показників завдань та невиконанням додаткових умов контракту.
Постановою Кабінету Міністрів України №494 від 17.06.2020 затверджено Порядок укладення контрактів про проходження державної служби (далі - Порядок №494).
Згідно з п. 1 Порядку №494 визначено зміст, процедуру укладення, зміни та розірвання контракту про проходження державної служби (далі - Контракт) як строкового трудового договору, укладеного між державним органом та особою, яка призначається (переводиться) на посаду державної служби категорії Б або В (далі - особа).
Відповідно до п. 4 Порядку № 494 контракт може бути укладено з особою, яка призначається (переводиться) на посаду державної служби та основні посадові обов`язки за посадою якої передбачають виконання конкретного завдання (завдань), яке є заздалегідь визначеним, досяжним, з встановленими датами початку і завершення виконання (не виконується постійно). Робота на посаді державної служби, яка передбачає укладення контракту, не може бути типовою та повторюваною.
За приписами п. 14 Порядку № 494 у контракті зазначаються предмет, істотні та додаткові умови, строк дії контракту та реквізити сторін. До контракту додається графік виконання завдань, який є його невід`ємною частиною.
Пунктом 15 Порядку № 494 передбачено, що істотними умовами контракту є: місце роботи і посада державної служби; спеціальні вимоги до осіб, які претендують на посаду державної служби, за якою укладається контракт; дата набрання чинності та строк дії контракту; права та обов`язки сторін; завдання і ключові показники результативності, ефективності та якості їх виконання, строки їх виконання; режим праці та відпочинку; умови оплати праці; відповідальність сторін та вирішення спорів; підстави зміни умов, припинення дії та розірвання контракту.
Відповідно до п. 20 Порядку № 494 за взаємною домовленістю сторони можуть визначити додаткові умови контракту про проходження державної служби, що не суперечать Закону України Про державну службу та не звужують обсяг прав особи.
Згідно з п. 25 Порядку №494, дія контракту припиняється з підстав, передбачених законом.
Суб`єкт призначення або керівник державної служби до прийняття наказу (розпорядження) про оголошення конкурсу на зайняття відповідної посади або до її заміщення шляхом переведення може визначити додаткові, крім встановлених законодавством, підстави розірвання контракту, а також строки та порядок повідомлення про це сторонам.
Пунктом 26 Порядку № 494 встановлено, що припинення дії або розірвання контракту передбачає припинення особою державної служби на відповідній посаді.
Додатком до Порядку № 494 затверджено форму типового контракту про проходження державної служби, а додатком типового контракту про проходження державної служби - графік виконання завдань.
Завдання, передбачені у контракті, визначаються в межах повноважень, встановлених посадовою інструкцією.
Як встановлено судом згідно з п. 4 контракту про проходження державної служби № 43/2022 від 15 червня 2022 року, укладеним між Львівською митницею, як відокремленим підрозділом Державної митної служби України в особі в.о. начальника митниці ОСОБА_3 , який діє на підставі Положення про Львівську митницю, що затверджене наказом Державної митної служби України від 29.10.2020 № 489 «Про затвердження положень про територіальні органи Держмитслужби» з однієї сторони, та громадянин України ОСОБА_1 , який призначається на посаду заступника начальника відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці, спеціальними вимогами до особи є: відповідальність: усвідомлення важливості якісного виконання своїх посадових обов`язків з дотриманням строків та встановлених процедур; усвідомлення рівня відповідальності під час підготовки і прийняття рішень, готовність нести відповідальність за можливі наслідки реалізації таких рішень; доброчесність: здатність спрямовувати власні дії на захист публічних інтересів, утримуватись від конфлікту між приватними та публічними інтересами, ефективно розпоряджатись державними ресурсами; здатність дотримуватись правил етичної поведінки, порядності, чесності, справедливості, підзвітності; усвідомлення обмеження у виявленні переваг, прихильності та/або негативного ставлення до окремих фізичних та юридичних осіб, політичних партій, громадських, релігійних та інших організацій; командна робота та взаємодія: розуміння ваги свого внеску у загальний результат підрозділу митного оформлення; орієнтація на командний результат, готовність працювати в команді та сприяти колегам у їх професійній діяльності задля досягнення спільних цілей; відкритість в обміні інформацією; аналітичні здібності: здатність до логічного мислення, узагальнення, конкретизації, розкладання складних питань на складові, виділяти головне від другорядного, виявляти закономірності; вміння встановлювати причинно-наслідкові зв`язки; вміння аналізувати інформацію та робити висновки, критично оцінювати ситуації, прогнозувати та робити власні умовиводи.
Відповідно до п. 5 контракту ОСОБА_1 зобов`язується виконати завдання та досягти визначених показників результативності, ефективності та якості їх виконання, зокрема:
1. Керівництво та організація ефективної роботи підрозділу щодо забезпечення виконання покладених на підрозділ завдань (1.2. стовідсотково організувати роботу щодо проведення заходів із запобігання та протидії контрабанді, боротьби з порушеннями митних правил; 1.3. забезпечити стовідсотковий контроль за дотриманням підлеглими посадовими особами вимог законодавства (у тому числі антикорупційного), розпорядчих актів Держмитслужби під час виконання посадових обов`язків, додержання службової та виконавської дисципліни, етики поведінки державного службовця);
2. Виконання доручень, наданих безпосереднім керівником та керівництвом митниці (2.1. забезпечити стовідсоткове якісне, своєчасне та у повному обсязі виконання отриманих доручень);
3. Забезпечення контролю за здійсненням митних процедур щодо товарів та транспортних засобів комерційного призначення (3.1. забезпечити стовідсоткове здійснення митних процедур щодо товарів та транспортних засобів комерційного призначення з дотриманням законодавства та розпорядчих актів Держмитслужби);
4. Здійснення заходів в напрямку запобігання, виявлення та припинення незаконного переміщення через митний кордон України товарів (4.1 на 100% організувати якісний процес здійснення митного контролю та оформлення підпорядкованими посадовими особами із проведенням системної аналітичної роботи із виявлення ризикових напрямків.
Відповідно до п.10 контракту особа зобов`язана: - особисто виконувати завдання, визначені цим контрактом, та щоквартально звітувати про їх виконання безпосередньому керівнику протягом трьох робочих днів після завершення звітного періоду; - виконувати обов`язки, визначені у Законі України «Про державну службу», відповідних положеннях про структурні підрозділи державного органу, посадовій інструкції, та умови цього контракту.
Згідно з п.п. 17.7 п. 17 контракту додатковими умовами контракту про проходження державної служби є те, що особа зобов`язується виконувати та звітувати про стан виконання завдань та ключових показників щоквартально безпосередньому керівнику.
Також, п. 18 контракту передбачено, що за невиконання або неналежне виконання обов`язків, передбачених Законом України «Про державну службу» та цим контрактом, сторони несуть відповідальність згідно із законом.
Відповідно до п. 21 контракту, дія цього контракту припиняється за ініціативою державного органу у разі невиконання або неналежного виконання особою умов цього контракту.
Окрім цього, п. 22 контракту передбачено, що неналежним виконанням або невиконанням особою цього контракту вважається: недосягнення особою ключових показників завдання (завдань); невиконання додаткових умов контракту.
Суд першої інстанції встановив, що наказом Державної митної служби України від 14.07.2021 № 530 затверджено Порядок здійснення контролю за дотриманням посадовими особами Державної митної служби України законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби (надалі - Порядок № 530).
На підставі вказаного Порядку №530 та доповідної записки відділу внутрішньої безпеки Львівської митниці від 15.09.2022 №7.4-25/230 Комісією з контролю за дотриманням посадовими особами Львівської митниці законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби було проведено контрольні заходи відносно ОСОБА_1 .
Комісією з контролю за дотриманням посадовими особами Львівської митниці законодавства у сфері державної служби та умов контрактів про проходження державної служби, утвореною наказом Львівської митниці Держмитслужби від 14.07.2020 № 530, на підставі доповідної записки відділу внутрішньої безпеки Львівської митниці від 15.09.2022 №7.4-25/230, розглянуто матеріали контрольних заходів стосовно заступника начальника відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці ОСОБА_1 за фактами, викладеними у вказаній вище доповідній записці. За результатами розгляду матеріалів контрольних заходів комісією встановлено наступне: Впродовж тимчасового виконання обов`язків на посаді заступника начальника відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці ОСОБА_21 особисто, а також підпорядкованим йому особовим складом були допущені наступні порушення: 1. На виконання наказу Львівської митниці від 19.08.2021 №172 призначено перевірку з окремих питань з метою з`ясування дотримання посадовими особами Львівської митниці вимог законодавства України з питань державної митної справи при здійсненні митних формальностей та пропуску на митну територію України товарів, що переміщувались за МД типу ІМ40ЕЕ від 26.07.2021 № UA209140/2021/75283. На підставі зібраних в ході проведення перевірки документів й матеріалів, а також інформації, наявної функціональному модулі «Журнал пункту пропуску» АСМО «Інспектор», встановлено, що 31.07.2021 державним інспектором відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці ОСОБА_5 (ОНП № 192) здійснювались митні формальності щодо пропуску на митну територію України транспортного засобу з д.н.з. НОМЕР_3 з напівпричепом д.н.з. НОМЕР_4 яким переміщувався на митну територію України вантаж «суміш будівельна клейова з портландцементу» на адресу ТОВ «БК ДЕЛАДА» (код ЄДРПОУ 43293406) за МД від 26.07.2021 № UA209140/2021/075283 з високим ризиком порушення митних правил. В розділі «Партія товарів» вказана попередня митна декларація від 26.07.2021 № UA209140/2021/075283. Відправником згідно поданої декларації є Словацька компанія «Fehu company s.r.o.» (Janosikova 15A, Zilina, 01001, Slovakia), одержувачем (імпортером) є ТОВ «ДЕЛАДА» (код ЄДРПОУ: 43293406) (адреса отримувача: Донецька обл. м. Маріуполь проспект Будівельників буд.125). Згідно відомостей митної декларації митний орган призначення зазначено відділ митного оформлення «Малехів» митного поста «Львівпівнічний». Згідно гр..31 ВМД даної декларації вказаний товар : «1. Суміш клемішка по 25кг:- Greinplast KWP - 368шт.;Суміш будівельна клейова з портландцементу (25% - 50%) у мішка по 25кг:- Quick MIX ZM 05 - 384шт.», вагою 19160 кг, загальною вартістю 104859,22 грн. Під час виконання митних формальностей АСУР згенеровано додаткові форми митного контролю, а саме:
1) «000 - Інформаційне повідомлення». 2) «203-1 - Проведення повного митного огляду - з розкриттям до 100 відсотків пакувальних місць та поглибленим обстеженням транспортного засобу, з метою перевірки відповідності кількості та опису товарів і транспортних засобів даним, зазначеним у митній декларації»; 3) «911-1 - Забезпечення ідентифікації товарів та/або транспортних засобів шляхом здійснення цифрової фотозйомки»; 4) «902-1 - Застосування ваговимірювальних пристроїв»; До вказаних форм митного контролю наявне повідомлення:
Наказом Львівської митниці від 30.11.2021 № 387 «Про проведення перевірки з окремих питань» призначено проведення перевірки щодо перевірки дотримання посадовими особами Львівської митниці вимог законодавства з питань митної справи Документ сформований в системі «Електронний суд» 14.08.2024 8 під час переміщення 26.11.2021 через пункт пропуску «Краківець - Корчова» митного поста «Яворів» транспортних засобів без вантажу, митне оформлення здійснював головний державний інспектор відділу митного оформлення № 3 митного поста «Смільниця» Львівської митниці ОСОБА_6 , який виконував обов`язки державного інспектора відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці, керівником якого був ОСОБА_1 .
5. Доповідною запискою начальника управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Львівської митниці Володимира Качмарського від 29.11.2021 №7.4-20/1117 повідомлено, що управлінням боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Львівської митниці проаналізовано переміщення через митний кордон України у пункті пропуску «Краківець - Корчова» митного поста «Яворів» транспортних засобів вантажопідйомністю від 3,5т. до 7 тон. Встановлено, що 26.11.2021 в період з 00 год. 00 хв. до 08 год. 00 хв. На митну територію України прослідувало 15 (п`ятнадцять) транспортних засобів вказаної вантажопідйомності без вантажу. А саме транспортних засобів з реєстраційними номерами НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19. Аналіз наявної в АСМО «Інспектор» інформації показує, транспортні засоби регулярно переміщуються через митний кордон України у напрямках «виїзд», «в`їзд» без вантажу, що дає підстави ставити під сумнів економічну доцільність такого переміщення, а також сам факт переміщення їх без товару. В ході проведення перевірки комісією встановлено ще 14 (чотирнадцять) транспортних засобів з аналогічними критеріями ризику з реєстраційними номерами НОМЕР_20, НОМЕР_21, НОМЕР_22, НОМЕР_23, НОМЕР_24, НОМЕР_25, НОМЕР_26, НОМЕР_27, НОМЕР_28, НОМЕР_29, НОМЕР_30, НОМЕР_8, НОМЕР_7, НОМЕР_31, що переміщувались без вантажу в період з 20 год. 00 хв. 25.11.2021 до 08 год. 00 хв. 26.11.2021. Департаментом міжнародної взаємодії Держмитслужби від 07.07.2022 №26/26- 04/7.4/972, надіслано відповідь митних органів Республіки Польща (лист від 27.05.2022 № №0201-IGM.541.22.2022.2.RLM) на лист митниці від 01.12.2021 № 7.4- 1/20-06/4/13683 щодо вивезення товарів з території Республіки Польщі транспортними засобами з реєстраційними номерами НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19. Митними органами Республіки Польщі надано електронні копії-роздруківки митних декларацій (MRN) та попередній перегляд документу ZWA (Podglad dokumentu ZWA), на підставі яких товари вивезенні за межі території Республіки Польщі.
За результатами аналізу отриманих документів встановлено, що експортні митні декларації (MRN) 21PL301010E1327909 від 23.11.2021, 21PL301010E1329552 від 23.11.2021, 21PL301010E1339956 від 25.11.2021, 21PL311010E0606049 від 24.11.2021, 21PL402010E1782626 від 18.11.2021, 21PL402010E1782642 від 18.11.2021, 21PL402010E1782693 від 18.11.2021, 21PL402010E1783208 від 18.11.2021, 21PL402010E1783224 від 18.11.2022, 21PL402010E1796185 від 20.11.2022, 21PL402010E1799650 від 22.11.2021, 21PL402010E1802019 від 22.11.2021, 21PL402010E1828417 від 25.11.2021 та транзитні митні декларації (MRN) 21PL40200NS4NKNB1 від 18.11.2021, 21PL402010NS4NX7A0 від 22.11.2021, 21PL402010NS4P0UY9 від 23.11.2021, 21PL402010NS4P0YR9 від 23.11.2021 21PL402010NS4P19K3 від 23.11.2021 ідентифікуються із транспортними засобами з реєстраційними номерами НОМЕР_6, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19. Інформацію про переміщення товарів транспортними засобами з реєстраційними номерами НОМЕР_5 та НОМЕР_7, згідно отриманих документів, не встановлено. В той же час, відповідно до наявної інформації, яка міститься у функціональному модулі «Диспетчер зони митного контролю» АСМО «Інспектор», транспортні засоби з реєстраційними номерами НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19 переміщувались через митний кордон України 26.11.2021 без товарів. Під час здійснення 26.11.2021 митних формальностей щодо митного контро
Під час здійснення 26.11.2021 митних формальностей щодо митного контролю та пропуску на митну територію України транспортних засобів з реєстраційними номерами НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19, які відповідно до інформації, наявної у функціональному модулі «Диспетчер зони митного контролю» АСМО «Інспектор», переміщувався без товарів, головним державним інспектором відділу митного оформлення № 3 митного поста «Смільниця» Львівської митниці ОСОБА_6 виконуючи обов`язки державного інспектора відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці не виконано вимоги:
- підпункту 3 пункту 1 розділу ХІІ Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.07.2015 № 684.
- пункту 4.22.10. та 4.22.11. Технологічної схеми пропуску осіб, транспортних засобів та вантажів через державний кордон України у міжнародному пункті пропуску для автомобільного сполучення «Краківець», затвердженої наказом ІНФОРМАЦІЯ_1 від 31.07.2020 №137-од., огляд та переогляд транспортних засобів, товарів, ручної поклажі та багажу здійснюється посадовими особами ПМО митного поста «Яворiв» з урахуванням положень статей 338, 339 Митного кодексу України, у випадках за наявності підстав, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року №467 «Про затвердження вичерпного переліку підстав, за наявності яких може проводитись огляд (переогляд) товарів, транспортних засобів комерційного призначення митними органами України» та у відповідності до Порядку проведення огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2012 року № 1316, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2013 року за №318/22850. Про результати огляду автомобільних транспортних засобів i товарів, ручної поклажі та багажу складається акт (далі - Акт огляду) за формою, визначеною наказом Miністерства фiнансiв вiд 30 травня 2012 року №636 «Про затвердження форми Акта про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу», зареєстрованого в Miністерстві юстицii України 19 червня 2012 року за №1004/21316.
- пункту 9 «Порядку здійснення фото-, відеофіксації митних та інших формальностей, які проводяться контролюючими органами» затвердженого постановою Кабінету Документ сформований в системі «Електронний суд» 14.08.2024 10 Міністрів України від 8 червня 2016 року № 370, перед застосуванням засобів фото-, відеофіксації посадова особа, яка проводить огляд (переогляд), перевіряє їх готовність до застосування, в тому числі наявність вільного місця на накопичувачі, точну дату та час у налаштуваннях до засобів фото-, відеофіксації, а також встановлює автоматичні налаштування якості зйомки. На фотознімках, у відеозаписах повинен чітко відображатися знятий об`єкт або його частина (в разі фотографування, відеозйомки лише частини об`єкта). Фотознімки, відеозаписи повинні візуально відображати дату та час проведення зйомки (крім випадків, коли наявні засоби фото-, відеофіксації не мають таких функцій, про що обов`язково зазначається в акті про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу (далі - акт про проведення огляду) та його електронній копії). - пунктів 3.1 та 3.2. Посадової інструкції державного інспектора відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці затвердженої в.о. начальника Львівської митниці Іллею Ніжніковим від 01.07.2021, щодо належного здійснення митної справи, контролю за додержанням усіма юридичними й фізичними особами законодавства України з питань митної справи. Крім цього, не застосовано відповідно до законів України заходи тарифного й нетарифного регулювання, повне та своєчасне справляння податків, зборів (інших обов`язкових платежів) при переміщенні товарів і транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України або проведенні митних процедур.
Вищенаведені факти, свідчать про невиконання ОСОБА_1 вимог пункту 5.1.17 - 5.1.19 та 5.1.31 Положення про відділ митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці, затвердженого в.о. начальника Львівської митниці Іллею Ніжніковим 01.06.2021, що полягає: - у неякісному та несвоєчасному виконанні покладених на відділ завдань і функцій, а також окремих завдань та доручень керівництва митниці та митного поста з питань, що належать до компетенції відділу; - неправильному застосуванні положень нормативно-правових актів, що Документ сформований в системі «Електронний суд» 14.08.2024 11 регламентують порядок митного контролю та митного оформлення товарів; - неналежній організації діяльності відділу, недотримання підпорядкованими особами вимог нормативно-правових актів, правил внутрішнього службового розпорядку, трудової та виконавської дисципліни; - неналежному контролі за своєчасністю і повнотою внесення особовим складом інформації в АСМО «Інспектор». ОСОБА_1 у наданих поясненнях поважних причин щодо неналежного контролю за діями підпорядкованого особового складу не навів. Зазначені дії мають ознаки дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 5 частини 2 статті 65 Закону України «Про державну службу», а саме - невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень.
Доповідною запискою начальника управління забезпечення митного контролю та оформлення Львівської митниці від 27.07.2022 № 7.4-17/21/369 на виконання вимог листа ДМСУ від 14.07.2022 №24/24-04/7/21 проаналізовано кількість випадків не внесення в ФМ «Журнал пункту пропуску» АСМО «Інспектор» інформації про відправників гуманітарної допомоги за результатами здійснення в період з 01.05.2022 по 07.07.2022 митних формальностей щодо пропуску на митну територію України вантажів гуманітарної допомоги. За результатами аналізу встановлено, що за вказаний період посадовими особами ВМО №2 митного поста «Яворів» керівником якого був ОСОБА_1 не внесено такої інформації у 133 випадку, з них:
Відповідно до вимог Доручення в.о Голови Держмитслужби України від 31.03.2022 № 37-16/-Д керівникам митниць необхідно забезпечити, зокрема, обов`язкове внесення до програмного модуля «Журнал пункту пропуску» АСМО «Інспектор» інформації про переміщення через митний кордон України гуманітарної допомоги згідно з додатком до цього доручення. В додатку передбачена необхідність про внесення до програмного модуля «Журнал пункту пропуску» АСМО «Інспектор» інформації, серед іншого, про відправника гуманітарної допомоги. Пунктом 1 наказу Львівської митниці від 19.01.2022 №13 «Про забезпечення правильності внесення відомостей в АСМО «Інспектор»» посадовим особам митних постів Львівської митниці, які здійснюють митний контроль та митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, визначено необхідність забезпечити внесення до функціональних модулів АСМО «Інспектор достовірної і точної інформації про транспортні засоби, їх водіїв і пасажирів, товари, що ними переміщуються, а також інших відомостей, передбачених відповідним функціональними модулями». Внесення інформації до функціональних модулів АСМО «Інспектор» здійснювати відповідно до Методичних рекомендацій щодо порядку внесення інформації до окремих функціональних модулів Автоматизованої системи митного оформлення «Інспектор» (АСМО), затверджених наказом ДФС України від 31.01.2019 №78. Частиною першою статті 65 Закону України «Про державну службу» визначено, що підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення. Враховуючи зазначене, відсутність в програмному модулі «Журнал пункту пропуску» АСМО «Інспектор» інформації про відправників гуманітарної допомоги за фактами здійснення митних формальностей, наведених в додатку до службової записки від 20.07.2022 №7.4-17/21/355, свідчить про невиконання посадовими особами підрозділів митного оформлення вимог Доручення в.о Голови Держмитслужби України від 31.03.2022 № 37-16/-Д та пункту 1 наказу Львівської митниці від 19.01.2022 №13.
Начальник відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Галицької митниці Держмитслужби ОСОБА_1 під час виконання ним своїх посадових обов`язків формально підходив до проведення профілактичної роботи з питань дотримання підпорядкованим особовим складом митного законодавства України, запобігання та протидії корупційним та іншим проявам, не здійснюючи належним чином попереджувально-профілактичної роботи, спрямованої на запобігання порушенням вимог митного та антикорупційного законодавства, не надавав оцінки діям підпорядкованого особового складу під час виконання ним (особовим складом) службових обов`язків. Як наслідок, були відсутні пропозиції ОСОБА_1 про проведення індивідуальної профілактики щодо підпорядкованих йому осіб, схильних до скоєння правопорушень та переведення таких осіб на інші ділянки роботи, не пов`язані із корупційними ризиками. Крім того, ОСОБА_1 не дотримано вимоги п. 1.4 наказу Державної митної служби України від 22.10.2020 № 471, листа Державної митної служби України від 09.12.2020 № 09/09/7/460, службових записок відділу у сфері запобігання, виявлення та протидії корупції Галицької митниці Держмитслужби від 12.12.2020 № 0004/7.4-09 та від 10.08.2020 № 0258/7.4-09, а також відділу внутрішньої безпеки Галицької митниці Держмитслужби від 12.11.2020 № 0001/7.4-25 щодо забезпечення негайного інформування вказаних структурних підрозділів Галицької митниці Держмитслужби про виникнення надзвичайних події з метою подальшого своєчасного інформування керівництва Державної митної служби України. Матеріалами справи підтверджується, що в ході проведення контрольних заходів, за вказаними вище фактами ОСОБА_1 надав пояснення, в яких зазначив, що він провів особистий інструктаж з особами, які в подальшому допустили порушення митної дисципліни при виконанні своїх безпосередніх обов`язків.
Проаналізувавши викладене вище, а також системний характер неналежного контролю з боку заступника начальника відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці ОСОБА_1 , що призвів до непоодиноких випадків недотримання підпорядкованими посадовими особами відділу митного оформлення № 2 митного поста «Яворів» Львівської митниці вимог нормативно-правових актів, часових меж і повноти внесення інформації до АСМО «Інспектор», комісія прийшла до висновку про те, що останній, не забезпечив належне виконання умов контракту шляхом недосягнення ключових показників завдання (завдань) та невиконанням додаткової умови контракту.
12.10.2022 року наказом Львівської митниці ДФС № 1268-о «Про звільнення ОСОБА_1 », у зв`язку із неналежним виконанням умов Контракту про проходження державної служби , відповідно до пункту 9 частини 1 статті 83, статті 88-1 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIIІ «Про державну службу», ОСОБА_1 було звільнено з 25.10.2020 із займаної посади заступника начальника відділу митного оформлення №2 митного поста «Яворів» Львівської митниці. Разом з тим, в апеляційній скарзі, представник позивача як підставу незгоди із судовим рішенням, вказує про те, що відсутність конкретних порушень вчинених позивачем, натомість у доповідній записці за результатами розгляду матеріалів контрольних заходів стосовно ОСОБА_1 від 23.09.2022 року № 7.4-25/256 та доповідній записці заступника начальника митного поста начальника відділу митного оформлення № 5 митного поста «Яворів» Петра Слободи від 11.10.2022 року №7.4-28-05/26/2594 зазначено узагальнення невиконання контракту, а саме недостатньо організована робота щодо проведення заходів із запобігання та протидії контрабанді, боротьби з порушеннями митних правил, не забезпечення належного контролю за дотриманням підлеглими посадовими особами вимог законодавства. Однак, представником позивача, не доведено жодним чином, що ним здійснювався належний контроль за підлеглими посадовими особами, жодних доказів про те, що ним як керівником підрозділу вчинялися (вживалися) конкретні заходи по самостійному виявленню недоліків у роботі підпорядкованому особовому складу, виконання такими завдань у відповідності до вимог нормативно-правових актів з метою досягнення ключових показників завдань не надано.
Відповідно до правової позиції, висловленої Верховним Судом у постанові від 04 лютого 2021 року у справі №826/13700/18, суб`єкт призначення, використовуючи дискреційні повноваження, зобов`язаний повно і правильно оцінювати обставини, наявні факти та правильно застосовувати до встановлених фактів чинні правові норми. Водночас завданням суду є належний та ефективний контроль відповідності таких дій закону й принципам права задля забезпечення дотримання таким органом прав особи, що звернулася за захистом. Обов`язковому з`ясуванню, у цьому випадку, підлягають, зокрема такі обставини: коли працівник не справляється з дорученою йому роботою (обов`язками); фіксування самого факту того, що працівник не впорався зі своїми посадовими обов`язками або неналежним чином поставився до них саме в результаті недостатності своєї кваліфікації; визначення конкретних претензій роботодавця, разом із письмовими поясненнями працівника про причини допущених ним порушень.
Таким чином, суд вважає, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.
Згідно позиції Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформованої, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Згідно ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на викладене вище, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції було правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду без змін. Доводи апеляційної скарги не спростовують рішення суду першої інстанції.
Щодо розподілу судових витрат, то такий у відповідності до ст.139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 139, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 травня 2024 року у справі № 380/18170/22 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верховного суду протягом тридцяти днів з дати складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н. М. Судова-Хомюк судді Т. В. Онишкевич Р. П. Сеник Повне судове рішення складено 08.10.24
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2024 |
Оприлюднено | 10.10.2024 |
Номер документу | 122163486 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні