Рішення
від 26.09.2024 по справі 910/6777/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

26.09.2024Справа № 910/6777/24Господарський суд міста Києва у складі судді Павленка Є.В., за участю секретаря судового засідання Білошицької А.В., розглянувши матеріали справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про зобов`язання вчинити дії,

за участю представників:

позивача: Накоп`юка Я.В.;

відповідача: не з`явився;

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

У травні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" (далі - Товариство) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом про зобов`язання Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Залізниця) внести зміни до особового рахунку Товариства № 2829531 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 524 880,00 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 5 червня 2024 року відкрито провадження у справі № 910/6777/24, вирішено здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі.

7 червня 2024 року через загальний відділ канцелярії суду від позивача надійшло клопотання від 5 червня 2024 року про долучення доказів до матеріалів справи.

10 червня 2024 року через систему "Електронний суд" від представника Товариства надійшло клопотання від 8 червня 2024 року про його участь у засіданнях у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 11 червня 2024 року вказане клопотання Товариства задоволено та вирішено здійснювати проведення усіх засідань по справі за участю представника позивача - Накоп`юка Я.В., у режимі відеоконференції через підсистему відеоконференцзв`язку ЄСІТС на офіційному веб-порталі "Судова влада України" за посиланням: https://vkz.court.gov.ua.

Також 10 червня 2024 року через систему "Електронний суд" від представника Залізниці надійшла заява від цієї ж дати про його участь у призначеному засіданні, а також наступних засіданнях у справі, в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів, яку задоволено ухвалою Господарського суду міста Києва від 11 червня 2024 року.

20 червня 2024 року (перед початком призначеного засідання) через систему "Електронний суд" від Залізниці надійшов відзив на позовну заяву від цієї ж дати, у якому відповідач зазначив, що нарахування провізних платежів по залізничній накладній № 39466867 здійснено з урахуванням зміни виду сполучення з міжнародного на внутрішнє, що відповідає умовам укладеного між сторонами договору та пункту 29.1. розділу ІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26 березня 2009 року № 317 (далі - Збірник тарифів). На думку відповідача, стягнуті з особового рахунку позивача кошти не підлягають відновленню на особовому рахунку останнього, оскільки списані правомірно.

Цього ж дня від Товариства надійшла відповідь на відзив від 20 червня 2024 року, у якій позивач зазначив, що у разі зміни типу (виду) перевезення з міжнародного на внутрішнє сполучення та донарахування Залізницею ПДВ у розмірі 20 % як за перевезення у внутрішньому сполученні, остання була зобов`язана перерахувати усі складові провізних платежів, незалежно від кількості та протяжності окремих відрізків перевезення.

У підготовчому засіданні цього ж дня судом оголошено перерву до 1 серпня 2024 року.

Також 20 червня 2024 року через систему "Електронний суд" від представника Товариства надійшло клопотання від цієї ж дати про його участь у засіданнях у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів, у задоволенні якого ухвалою суду від 24 червня 2024 року відмовлено.

11 липня 2024 року через систему "Електронний суд" від Залізниці надійшли додаткові пояснення у справі від цієї ж дати, у яких відповідач повторно вказав на необґрунтованість заявлених Товариством вимог.

У підготовчому засіданні 1 серпня 2024 року суд без виходу до нарадчої кімнати постановив протокольну ухвалу про продовження з власної ініціативи суду строку підготовчого провадження на 30 днів.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 1 серпня 2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 5 вересня 2024 року.

4 вересня 2024 року через систему "Електронний суд" від Залізниці надійшла заява від цієї ж дати про відкладення розгляду справи.

У судовому засіданні 5 вересня 2024 року суд без виходу до нарадчої кімнати постановив протокольну ухвалу про відкладення засідання на 26 вересня 2024 року.

17 вересня 2024 року через систему "Електронний суд" від Товариства надійшло клопотання від цієї ж дати про долучення до матеріалів справи практики судів першої інстанції з аналогічних спірних правовідносин.

25 вересня 2024 року через систему "Електронний суд" від Залізниці надійшла заява від 24 вересня 2024 року про відкладення розгляду справи.

У судовому засіданні 26 вересня 2024 року суд без виходу до нарадчої кімнати постановив протокольну ухвалу про відмову в задоволенні вказаної заяви відповідача.

У цьому ж судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив задовольнити їх в повному обсязі.

Відповідач про дату, час і місце розгляду справи був повідомлений належним чином та у встановленому законом порядку, проте явку свого уповноваженого представника у призначене засідання не забезпечив.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

6 березня 2020 року між позивачем та відповідачем було укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 43-41564379/2020-001, предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Залізниці, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків на ці послуги.

Надання послуг за цим договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами (пункт 1.4. вищевказаного правочину).

Відповідно до пункту 1.5. вказаної угоди остання є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування, кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Пунктом 2.1.4. договору передбачено, що Товариство зобов`язалося сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором, із сум внесеної передоплати за кодом платника, самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів і умов договору.

Відповідно до пункту 2.3.3. договору Залізниця зобов`язалася відкрити для проведення розрахунків і обліку сплачених сум для замовника особовий рахунок з наданням коду платника, а також присвоїти останньому код вантажовідправника/вантажоодержувача. Надані коди зазначаються перевізником в інформаційному повідомленні про укладення договору.

Згідно з пунктом 2.3.4. договору Залізниця зобов`язана також вести облік попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійсненні перевезення й надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу, надавати Товариству відповідні розрахункові документи в електронній формі.

Пунктами 4.1., 4.2. договору передбачено, що розрахунки за ним здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" Залізниці. Оплата послуг здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в розділ 15 договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання.

За пунктом 4.5. вищевказаного правочину щодобово, упродовж періоду виконання договору, Залізниця надає Товариству переліки перевізних документів в електронному вигляді (далі - щодобові переліки перевізних документів), які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Товариством на виконання договору за звітну добу. На підставі переліків перевізних документів формуються виписки з особового рахунку, що відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Товариством на виконання договору за звітний місяць. У виписці відображаються дати утворення, розміри заборгованості та нарахована неустойка (штраф, пеня). Виписка з особового рахунку направляється Залізницею на електронну адресу Товариства, вказану в додатку 2-1 договору, не пізніше 10-го числа місяця, наступного за звітним.

У разі незгоди з нарахованими платежами та сумою списаних з особового рахунку коштів, Товариство для проведення перевірки письмово повідомляє Залізницю на вказану в розділі 7 договору адресу філії "Центр транспортної логістики" АТ "Укрзалізниця" (пункт 4.8. договору).

28 листопада 2022 року Залізниця оприлюднила нову редакцію договору, яка введена в дію з 1 грудня 2022 року.

Відповідно до пункту 8.1. договору сторони домовились про використання електронного документообігу, для організації якого використовуються власні інформаційні системи Залізниці.

Пунктом 8.8. вказаного правочину передбачено, що у випадку судового розгляду справи чи виникненні претензійної практики використовується візуальне відображення електронних документів на папері.

Також згідно з пунктом 9.4. договору зміни (доповнення) до нього Залізниця здійснює шляхом викладення в новій редакції договору вцілому або окремих його частин та їх оприлюднення на веб-сайті http://uz-cargo.com/ з накладенням КЕП. Зміни до договору, у тому числі ставки плати, коефіцієнти та інші умови платежів, вступають в дію через 30 календарних днів від дня їх оприлюднення або пізніше, якщо це вказано в повідомленні про оприлюднення. Зміни до договору, які зменшують розмір провізних платежів, ставок, коефіцієнтів та інших розрахункових величин, також можуть вступати в дію раніше ніж 30 календарних днів від дня їх оприлюднення.

Пунктом 9.6. договору сторони погодили, що його умови мають пріоритет (вищу силу) над іншими правочинами, укладеними між сторонами. У випадку наявності суперечностей між договором та іншими правочинами, виконанню підлягатимуть умови, встановлені цим правочином.

У силу приписів пункту 12.1. даної угоди остання діє з дня її укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Залізницею в повідомленні про оприлюднення договору, здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/, та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору.

Розділом 14 договору визначено, що невід`ємною його частиною є додатки, зокрема, додатки 1-2 "Ставки плати, коефіцієнти та умови платежів".

Згідно з повідомленням про укладення договору для проведення розрахунків і обліку сплачених сум для Товариства відкрито особовий рахунок з наданням коду платника № 2829531 та присвоєно код відправника/одержувача: 8104.

Судом встановлено, що 5 квітня 2023 року Залізницею проведено аукціон щодо продажу послуг з використання 10-ти вагонів - хоперів-зерновозів, з наступними умовами їх використання: ставка плати за використання власних вагонів перевізника - 1 822,50 грн (без ПДВ) за 1 вагон за 1 добу; полігон навантаження: внутрішнє та експортне сполучення через сухопутні переходи (не поширюється на припортові станції); середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу - згідно таблиці 3 додатку 1- 2 до договору, який діє на дату проведення електронних торгів; переадресування дозволяється здійснювати при дотриманні умов аукціону; вагони мають бути оформлені однією груповою відправкою.

З наявної у матеріалах справи копії протоколу електронного аукціону № RCD001-UA-20230330-80766 вбачається, що переможцем вказаного аукціону визначено Товариство.

10 квітня 2023 року позивачем відвантажено, а Залізницею прийнято до перевезення вантаж - пшеницю тверду іншу (код за ЄТСНВ - 011005) у кількості 10 вагонів зі станції Ходорів Львівської залізниці на станцію Щебжешин ЛХС (Республіка Польща), що підтверджується наявним у матеріалах справи перевізним документом № 39466867.

Згідно з переліком від 10 квітня 2023 року № 20230410 розмір провізних платежів за вказаним провізним документом склав 634 442,90 грн без ПДВ, зокрема: тариф - 215 450,00 грн, додаткові збори та послуги - 418 992,90 грн. Вказаний розмір провізних платежів також зазначений у графі 57 розділу А перевізного документа № 39466867.

У зв`язку із запровадженням у Республіці Польща заборони ввезення (імпорту) агропродукції з України та на підставі повідомлення Польської державної залізниці від 11 квітня 2023 року № WH3-774/2023/04, з 15 квітня 2023 року Залізницею введено обмеження на відповідні перевезення, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями листів відповідача: від 13 квітня 2023 року № ЦДЗ/127, від 18 квітня 2023 року № ЦДЗ/129 та від 3 травня 2023 року № ЦДЗ/140.

За наявності ризику псування вантажу через довготривалий простій на шляху прямування, Товариство здійснило переадресування вказаного вантажу згідно наказу Залізниці на переадресування від 12 травня 2025 року № 776, зокрема, вагони №№ 95799425, 95528618, 95712519, 5378006, 95523163, 95618245, 95640686, 95795753 за перевізним документом № 39466867 переадресовано зі станції Ізов Львівської залізниці на станцію Красне Львівської залізниці.

З наявного в матеріалах справи переліку від 25 травня 2023 року № 20230525 вбачається, що по прибуттю вказаних вагонів згідно перевізного документа № 39466867 на станцію Красне Львівської залізниці відповідач здійснив коригування розміру провізних платежів шляхом донарахування тарифу, додаткових зборів та послуг у сумі 362 523,40 грн без ПДВ, а також повернув: перебір збору за послуги по здачі експортних вантажів через станції Львівської залізниці в сумі 18 012,20 грн без ПДВ; покриття витрат на митний догляд експортно-імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника), що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ; послуги приймання і відправлення імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника) через станції Львівської залізниці в сумі 17 040,90 грн без ПДВ; перебір збору за покриття витрат на митний догляд експортно-імпортних вантажів, що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ; перебір плати за використання власних вагонів перевізника в сумі 164 025,00 грн без ПДВ.

У подальшому Залізницею було здійснено коригування розміру провізних платежів.

Відповідно до наявного в матеріалах справи переліку від 30 травня 2023 року № 20230530 Залізницею за перевізним документом № 39466867: повернуто тариф і додаткові збори та послуги в сумі 362 523,40 грн без ПДВ; донараховано перебір збору за послуги по здачі експортних вантажів через станції Львівської залізниці в сумі 18 012,20 грн без ПДВ; донараховано покриття витрат на митний догляд експортно-імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника), що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, в сумі 179,40 грн без ПДВ; повернуто перебір збору за покриття витрат на митний догляд експортно-імпортних вантажів, що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ; донараховано перебір плати за використання власних вагонів перевізника у сумі 164 025,00 грн без ПДВ; повернуто перебір тарифу в сумі 215 450,00 грн без ПДВ; повернуто послуги приймання і відправлення імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника) через станції Львівської залізниці в сумі 17 040,90 грн без ПДВ; повернуто перебір збору за послуги по здачі експортних вантажів через станції Львівської залізниці в сумі 18 012,20 грн без ПДВ; повернуто перебір плати за використання власних вагонів перевізника в сумі 346 275,00 грн без ПДВ; повернуто покриття витрат на митний догляд експортно-імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника), що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ; донараховано перебір збору за покриття витрат на митний догляд експортно-імпортних вантажів, що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ; донараховано послуги приймання і відправлення імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника) через станції Львівської залізниці у сумі 17 040,90 грн без ПДВ; повернуто перебір компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власних вагонів перевізника в сумі 37 306,00 грн без ПДВ.

Окрім того, з переліку від 31 травня 2023 № 20230531 вбачається, що Залізниця самостійно здійснила коригування платежів за перевізним документом № 39466867, зокрема, донарахувала: плату за використання власних вагонів перевізника при видачі в сумі 612 360,00 грн з ПДВ; компенсацію витрат на перевезення у порожньому стані власних вагонів перевізника в сумі 83 976,00 грн з ПДВ; тариф при видачі (прибутті) вантажу в сумі 288 564,00 грн з ПДВ.

Тобто, у зв`язку з переадресуванням вантажу згідно перевізного документа № 39466867 на станцію Красне Львівської залізниці відповідачем здійснено повернення всіх платежів, нарахованих без ПДВ, та здійснено нарахування платежів з ПДВ за всі відрізки перевезення на загальну суму 984 900,00 грн.

Однак, за розрахунком позивача, загальний розмір провізних платежів мав становити 759 421,20 грн з ПДВ, у зв`язку з чим останній звернувся до Залізниці з претензією від 15 січня 2024 року вих. № 2024/ПР-4 про повернення на його особовий рахунок перебору провізних платежів за перевізним документом № 39466867 на загальну суму 225 478,80 грн з ПДВ. Оскільки відповідь на заявлену претензію від Залізниці не надійшла, 3 квітня 2024 року Товариство на адресу відповідача направило додаткову вимогу від зазначеної дати вих. № 2024/ КВ-5 про розгляд претензії. Належні докази направлення вказаних документів на адресу відповідача наявні в матеріалах даної справи.

3 квітня 2024 року за перевізним документом № 39466867 Залізницею здійснено коригування сум провізних платежів: донараховано плату за використання власних вагонів перевізника при видачі в сумі 131 220,00 грн з ПДВ та тариф при видачі (прибутті) вантажу в сумі 170 868,00 грн з ПДВ; повернуто компенсацію витрат на перевезення у порожньому стані власних вагонів перевізника в сумі 2 686,80 грн з ПДВ, що підтверджується переліком від 3 квітня 2024 року № 20240403.

У зв`язку з цим 9 квітня 2024 Товариство направило на адресу відповідача лист-уточнення вих. № 2024/КВ-6 до відповідних претензій, у якому зазначило, що перебір провізних платежів по відправці № 39466867 становить 524 880,00 грн.

Листом Залізниці від 9 квітня 2024 року № ЦТЛ-19/429 (який позивач отримав 12 квітня 2024 року) претензію Товариства залишено без задоволення та повідомлено, що під час розгляду претензійних вимог виявлено недобір, а показник "Vcp" (середня швидкість) підлягає застосуванню як для експортного сполучення.

Пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що однією з підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 ЦК України).

Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно із статтею 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Статтею 909 ЦК України та статтею 307 ГК України визначено, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

Оскільки спірне перевезення здійснено у вагонах Залізниці (перевізника), що вбачається з графи 7 відомості вагонів за перевізним документом № 39466867, до спірних правовідносин застосовуються положення пункту 3.2. договору, відповідно до якого Товариство зобов`язалося сплачувати провізні платежі за перевезення вантажу у власному вагоні перевізника, які складаються з: плати за перевезення (провізної плати) навантаженого власного вагону перевізника та інших платежів, які визначаються за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів, встановленим для власного вагону перевізника; компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів, за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 1-2 до договору. Якщо тарифна відстань за перевезення власних вагонів перевізника в порожньому стані перевищуватиме 2 190,00 км, то плата визначається з використанням формул, наведених у пункті 2 розділу IV Збірника тарифів, за фактичну відстань та коефіцієнту, що коригує вартість за операцію руху залежно від відстані перевезення, який має значення у тарифному поясі "від 2091 км до 2190 км". Під час визначення тарифної відстані за перевезення порожніх власних вагонів перевізника неповні кілометри округлюються до повних за загальними правилами математичного округлення. У випадку оформлення відправки вантажу на експорт сплачуються додаткові збори, передбачені пунктами 5, 7 розділу ІІІ Збірника тарифів, окремо для завантаженого та порожнього вагонів; плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах). У разі використання власного вагону перевізника після "подвійних операцій", передбачених Правилами користування вагонами, компенсація витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону перевізника та плата за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів у порожньому рейсі не нараховується.

При цьому, згідно з приписами пункту 29.1. розділу ІІ Збірника тарифів при переадресуванні вантажу визначення провізної плати і зборів здійснюється окремо від станції відправлення до станції переадресування за первинними перевізними документами, від станції переадресування до нової станції призначення - за новими перевізними документами, що оформлюються на станції переадресування.

Таким самим порядком визначається плата, якщо вантаж переадресовується за первинними перевізними документами.

При цьому, згідно з пунктом 1.3. Правил перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644 (далі - Правила № 644), остаточні розрахунки між залізницями й одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. До оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення.

З системного тлумачення вищевказаних приписів чинного законодавства вбачається, що саме на станції призначення здійснюється остаточне визначення розміру провізних платежів і зборів, а тому станція призначення зобов`язана в разі переадресування вантажу здійснити перерахунок та визначити розмір провізних платежів, які підлягають сплаті, незалежно від типу (виду) перевезення. Перерахунку підлягають усі платежі без винятку, у тому числі відповідні суми ПДВ.

Винятки щодо виду платежів, які не підлягають перерахунку, договором та чинним законодавством не встановлено.

Відтак, суд дійшов висновку про те, що, здійснюючи на станції призначення перерахунок провізних платежів та зборів як за перевезення у внутрішньому сполученні та донараховуючи ПДВ за увесь відрізок перевезення, Залізниця зобов`язана була застосовувати цей порядок до всіх елементів (складових) провізних платежів, зокрема і до показника "Середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу" (Vср).

На думку Товариства, обґрунтований розмір провізних платежів за перевізним документом № 39466867 становить 759 421,20 грн з ПДВ. Для розрахунку плати за використання власного вагону перевізника у процесі надання послуги з перевезення вантажу у внутрішньому сполученні, позивачем застосовано значення показника "Середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу" (Vср) 204 км/год відповідно до таблиці 3 додатку 1-2 до договору, який діяв на дату проведення електронних торгів.

Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач вказував на те, що для розрахунку провізних платежів та зборів за перевізним документом № 39466867 слід застосовувати значення показника "Середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу" (Vср) 50 км/год - як для експортного сполучення через сухопутні переходи відповідно до приписів пункту 29.1. розділу ІІ Збірника тарифів.

Разом із цим, у своєму листі-відповіді від 17 травня 2024 року № ЦЦМ-12/20, який був наданий на адвокатський запит представника Товариства від 9 травня 2024 року № А-177/24, Залізниця сама вказує, що в разі приймання до перевезення вантажів на станціях України та розкредитування перевізних документів і видачі вантажу на станціях України, у тому числі через переадресування (зміни договору перевезення), такі перевезення відносяться до перевезень у внутрішньому сполученні, які здійснюється відповідно до Правил № 644 та договору.

Відтак, суд дійшов висновку про те, що наданий позивачем розрахунок провізних платежів за перевезення вагонів №№ 95799425, 95528618, 95712519, 5378006, 95523163, 95618245, 95640686, 95795753 згідно основного перевізного документа № 39466867, здійснений із застосуванням показника середньої швидкості в розмірі 204 км/год, є обґрунтованим, арифметично вірним та не суперечить умовам укладеного між сторонами договору та приписам чинного законодавства. У свою чергу, відповідачем не наданого належного обґрунтування для застосування до спірного перевезення показника середньої швидкості 50 км/год.

Отже, Залізниця неправомірно списала з особового рахунку Товариства 524 880,00 грн перевізних платежів та зборів за перевізним документом № 39466867.

Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відновлення становища, яке існувало до порушення (пункт 4 частини 2 статті 16 ЦК України).

Відповідно до частини 1 статті 5 ГПК України та абзацу 12 частини 2 статті 16 ЦК України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Відповідно до пункту 7.1. договору усі спірні питання з виконання вказаної угоди вирішуються шляхом переговорів, а у випадку недосягнення домовленості - у претензійно-позовному порядку.

Згідно з пунктом 7.4. договору належним способом захисту в судовому порядку прав та інтересів замовника щодо відображення перевізником в особовому рахунку використання Товариства коштів (провізних платежів, неустойки, відшкодування збитків, інших), є відновлення становища, яке існувало до їх порушення - внесення відповідних змін до особового рахунку позивача про зарахування коштів на нього.

Відповідно до частини 1 статті 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Оскільки судом встановлено необґрунтованість нарахування та списання Залізницею вищезазначених провізних платежів у загальному розмірі 524 880,00 грн, і остання в добровільному порядку не внесла відповідних змін до особового рахунку позивача, суд на підставі вищезазначених приписів законодавства та умов договору дійшов висновку про те, що позов Товариства є обґрунтованим, а відтак підлягає задоволенню.

Інші доводи, на які посилалися сторони під час розгляду даної справи, залишені судом без задоволення та не прийняті до уваги, як необґрунтовані та такі, що не спростовують висновків суду щодо задоволення позову.

Відповідно до частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

За таких обставин позов Товариства підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 86, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Зобов`язати Акціонерне товариство "Українська залізниця" (03150, місто Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5; ідентифікаційний код 40075815) внести зміни до особового рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" (03038, місто Київ, вулиця Івана Федорова, будинок 32, літера А, 3-й поверх; ідентифікаційний код 41564379) № 2829531 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 524 880 (п`ятсот двадцять чотири тисячі вісімсот вісімдесят) грн 00 коп.

Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, місто Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5; ідентифікаційний код 40075815) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" (03038, місто Київ, вулиця Івана Федорова, будинок 32, літера А, 3-й поверх; ідентифікаційний код 41564379) 6 298 (шість тисяч двісті дев`яносто вісім) грн 56 коп. судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Дата складання повного тексту рішення: 8 жовтня 2024 року.

Суддя Є.В. Павленко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.09.2024
Оприлюднено10.10.2024
Номер документу122187126
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/6777/24

Постанова від 10.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Постанова від 18.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 12.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 05.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 29.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Рішення від 17.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Павленко Є.В.

Рішення від 17.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Павленко Є.В.

Рішення від 26.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Павленко Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні