ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 вересня 2024 року Справа № 160/12107/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Кучми К.С.
при секретарі судового засідання - Казаковій Л.А.
за участю:
представника позивача - Магомедової З.Н.
представників відповідача - Лівчинської Я.С., Архипенка А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Дніпрі адміністративну справу за правилами загального позовного провадження за позовною заявою ОСОБА_1 до Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить визнати протиправними та скасувати рішення Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області:
- № 3602-41/VІІІ від 13.02.2024 р. «Про бюджет Новоолександрівської сільської територіальної громади на 2024 рік»;
- № 3597-41/VІІІ від 13.02.2024 р. «Про внесення змін у Положення про матеріальне заохочення працівників апарату Виконавчого комітету Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області та її виконавчих органів, затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради № 3089-28/VІІІ 15 грудня 2022 року»;
- № 3598-41/VІІІ від 13.02.2024 р. «Про внесення змін до рішення «Про затвердження Положення про преміювання та надання матеріальної допомоги працівникам Фінансового відділу Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області» від 15 грудня 2022 року №3090-28/VІІІ»;
- № 3599-41/VІІІ від 13.02.2024 р. «Про внесення змін у Положення про матеріальне заохочення працівників Відділу соціального захисту населення Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради № 3091-28/VІІІ 15 грудня 2022 року»;
- № 300-41/VIII від 13.02.2024 р. «Про внесення змін у Положення про матеріальне заохочення працівників Відділу освіти, культури, молоді та спорту Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради № 3092-28/VІІІ 15 грудня 2022 року»;
- № 3601-41/VІІІ від 13.02.2024 р. «Про внесення змін у Положення про преміювання та надання матеріальної допомоги працівникам централізованої бухгалтерії відділу освіти, культури, молоді та спорту Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради №3093-28/VІІІ 15 грудня 2022 року»;?
- № 3618-41/VІІІ від 13.02.2024 р. «Про затвердження розпоряджень сільського голови, виданих в міжсесійний період»;
- № 3620-41/VІІІ від 13.02.2024 р. «Про преміювання директора Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медичної допомоги» Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області» за підсумками роботи за IV квартал 2023 року».
В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що позивач є депутатом Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області та головою Комісії з питань освіти, культури, молоді і спорту, охорони здоров`я, праці, соціального захисту населення, регламенту, депутатської діяльності та етики, прав людини, законності, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області.
Позивач вважає, що оскаржувані рішення прийнято з порушенням встановленої процедури, а тому вони є протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Оскільки, Регламентом Новоолександрівської сільської ради, ст.47 Закону України «Про місце самоврядування» та Положенням про постійні комісії Новоолександрівської сільської ради VІІІ скликання, затверджено конкретний порядок прийняття рішень Новоолександрівської сільської ради, зокрема, в частині попереднього розгляду постійними комісіями сільської ради проєктів рішень, що виносяться на розгляд ради, як передумови для голосування за проєкт рішення. У зв`язку з чим однією із обов`язкових стадій процедури прийняття органом місцевого самоврядування рішень, актів нормативного характеру є вивчення, попередній розгляд, підготовка відповідного питання постійною комісією ради та розробка за наслідками розгляду проєкту рішення. Натомість, в рішенні Новоолександрівської сільської ради № 3602-41/VІІІ від 13.02.2024 р. про затвердження бюджету на 2024 рік відсутнє будь-яке зазначення про попередній розгляд, обговорення проєкту даного рішення вищезгаданими комісіями та узгодження змісту проєкту із постійними комісіями, що суперечить вимогам, які ставляться до порядку затвердження бюджету Новоолександрівської сільської ради. Водночас, рішення від 13.02.2024 р. № 3597-41/VІІІ, № 3598-41/VІІІ, №3599-41/VІІІ, № 300-41/VIII, № 3601-41/VІІІ, № 3618-41/VІІІ, № 3620-41/VІІІ також не містять інформації про погодження проєктів із постійною депутатською комісією з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку та комісією з питань освіти, культури, молоді і спорту, охорони здоров`я, праці, соціального захисту населення, регламенту, депутатської діяльності та етики, прав людини, законності, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, що прямо суперечить Положенню про матеріальне заохочення працівників Виконавчого комітету Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області та її виконавчих органів, Регламенту Новоолександрівської сільської ради та Положенню про постійні комісії Новоолександрівської сільської ради VІІІ скликання. Враховуючи те, що надмірне безпідставне фінансування тих чи інших витрат із сільського бюджету, який наповнюється за рахунок податків сплачуваних жителями громади, суперечать інтересам громади та безпосередньо впливають на права та інтереси громади, а також порушують його права, як депутата та голову комісії, він звернувся до суду з позовом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.05.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання з урахуванням вимог ст.264 КАС України.
04.06.2024 року до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що позивачем в позові не наведено підстав для необхідності захисту порушеного права, так само як і позивачем не доведено наявність порушення його прав. Крім того, останній не обґрунтував свій особистий, безпосередній, індивідуальний інтерес та не вказав яким саме чином спірний акт індивідуальної дії має суттєвий негативний вплив саме на нього або завдає йому реальної шкоди. Тобто, жодного факту порушення прав позивача до суду надано не було, а отже це виключає можливість стверджувати, що порушення прав позивача оскаржуваними рішеннями мало місце бути, як і виключає можливість захисту цього права. Відтак, оскаржувані рішення не порушують права чи будь-які інтереси позивача. Крім того, відповідач зауважив, що відсутність порушеного права є самостійною підставою для відмови у задоволенні позову.
Відповідач у відзиві також вказав, що рішення Новоолександрівської сільської ради, а саме № 3602-41/VІІІ від 13.02.2024 р. «Про бюджет Новоолександрівської сільської територіальної громади на 2024 рік» було винесено на профільну комісію з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку про що свідчать протоколи від 15.12.2023 року, від 18.12.2023 року, від 12.02.2024 року та в подальшому цей проєкт рішення було включено до порядку денного і винесено на сесію. Однак, рішення Новоолександрівської сільської ради від 13.02.2024 р. № 3597-41/VІІІ, № 3598-41/VІІІ, №3599-41/VІІІ, № 300-41/VIII, № 3601-41/VІІІ, № 3618-41/VІІІ, № 3620-41/VІІІ були винесені на сесію без профільної комісії. Оскільки, ч.2 ст.19 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що депутат місцевої ради має право: пропонувати питання для розгляду їх радою та її органами: вносити пропозиції і зауваження до порядку денного засідань ради та її органів, порядку розгляду обговорюваних питань та їх суті. Також, ч.2 ст.22 Регламенту передбачено, що у виключних випадках питання, внесені до порядку денного сесії, можуть розглядатись на пленарних засіданнях без обговорення у постійних комісіях, якщо за це проголосувала більшість депутатів від загального складу. Таким чином, в подальшому на другому пленарному засіданні 41 сесії VIII скликання Новоолександрівської сільської ради, яка відбулась 13.02.2024 року було звернення депутата Новоолександрівської сільської ради виборчого округу № 8 Артема Саламахи щодо розгляду першими питань проектів інших оскаржуваних рішень щодо преміювання працівників апарату. Рішення було прийнято більшістю голосів згідно поіменного голосування присутніх депутатів Новоолександрівської сільської ради 41 сесії VIII скликання 13.02.2024 року. Враховуючи вищевикладене, твердження позивача є хибними, оскільки відповідачем, було дотримано всіх процедур, передбачених Законом України «Про місцеве самоврядування», Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» та Регламентом. За таких обставин, відповідач просить суд позов залишити без задоволення.
На виконання вимог ухвали суду, 12.06.2024 року від відповідача надійшла заява, до якої долучено докази публікації оголошень щодо оскарження рішень Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області № 3602-41/VІІІ від 13.02.2024 р., № 3597-41/VІІІ від 13.02.2024 р., № 3598-41/VІІІ від 13.02.2024 р., №3599-41/VІІІ від 13.02.2024 р., № 300-41/VIII від 13.02.2024 р., № 3601-41/VІІІ від 13.02.2024 р., № 3618-41/VІІІ від 13.02.2024 р., № 3620-41/VІІІ від 13.02.2024 р.
До суду 18.06.2024 року від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що відповідно до ст.2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України. Отже, він звертається до суду з позовом про визнання протиправними та скасування рішень Новоолександрівської сільської ради, у зв`язку з порушенням його гарантованих законом прав та охоронюваних законом інтересів, зокрема, як депутата - представника інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад відповідно до ст.2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", голови та члена Комісії з питань освіти, культури, молоді і спорту, охорони здоров`я, праці, соціального захисту населення, регламенту, депутатської діяльності та етики, прав людини, законності, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів Новоолександрівської сільської ради. Отже, відповідач хибно вказує у своєму відзиві, що він нібито не обґрунтував свій особистий, безпосередній, індивідуальний інтерес та не вказав, яким саме чином спірні акти індивідуального характеру мають суттєвий негативний вплив саме на позивача або завдають реальної шкоди. Крім того, на погляд позивача, оскаржувані рішення є нормативно-правовими актами, носять управлінський характер з виконання владних функцій суб`єкта управління та є такими, що стосуються необмеженого кола осіб - органів місцевого самоврядування, мешканців територіальної громади.
27.06.2024 року до суду від відповідача надійшли заперечення, в яких вказано, що звертаючись до суду з позовом позивач мав обґрунтувати факт порушення рішеннями його суб`єктивних прав, свобод, чи інтересів. Натомість, позивач не зазначив, яким чином оскаржувані рішення впливають безпосередньо на його права чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. Щодо правомірності рішення № 3602-41/VІІІ від 13.02.2024 р. «Про бюджет Новоолександрівської сільської територіальної громади на 2024 рік», відповідач зазначає, що рішення було винесено на профільну комісію з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, про що свідчать протоколи від 15.12.2023 року, від 18.12.2023 року, від 12.02.2024 року та в подальшому проєкт було включено до порядку денного та винесено на сесію. Щодо інших оскаржуваних рішень вказано, що вони були внесені на профільну комісію з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, про що свідчить протокол № 30 від 04.10.2023 р.
До суду 09.07.2024 року від відповідача надійшла заява, в якій він просить долучити додаткові докази до матеріалів цієї справи.
09.07.2024 року відповідачем також надано до суду письмові пояснення, в яких зазначено, що позивач як депутат та голова комісії, яку він очолював, засідання комісії не проводив, попередньо проєкти рішень не розглядав, що в свою чергу, унеможливило з боку Новоолександрівської сільської ради мати від комісії, всі необхідні комісії - висновки, рекомендації, протоколи засідань щодо проєктів рішень, які мали бути розглянуті попередньо комісією, яку очолював позивач. З 23.10.2023 року комісія, головою якої є позивач є розформованою, оскільки не може функціонувати, так як має склад менше 5 членів. Крім того, на електронні пошти всіх депутатів VІІІ скликання ради секретар ради відправляла проєкти рішень, для обговорення та розгляду на постійних комісіях ради, електронними листами від 03.10.2023 р. о 10:38 год., від 03.10.2023 р. о 14:00 год., від 19.12.2023 р. о 16:53 год., від 10.02.2024 р. о 10:42 год. на його особисту електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 При цьому, публічне оприлюднення проєктів рішень, що повинні розглядатись та прийматись на сесії ради, здійснюється через розміщення на офіційному сайті Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, що також було здійснено. Так, пряме відношення до предмету спору, має голосування позивача 13.02.2024 року на пленарному засіданні 41 сесії сільської ради VІІІ Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області та ігнорування сесії ради, а саме не «проти», а як «утримався», що означає останній не вважав ці рішення протиправними, не володів інформацією відносно предмета голосування, не міг зробити свідомий вибір та не скористався можливістю обговорення питань на пленарному засіданні ради, як голова постійної комісії та депутат, що передбачено ст.42 Регламенту.
16.07.2024 року позивачем надано до суду пояснення, в яких останній зазначає, що при проведенні 13.02.2024 р. 41 сесії Новоолександрівської сільської ради не було окремого фіксування депутатами винятковості обставин. Крім того, він неодноразово доводив до відома голови Новоолександрівської сільської ради про актуальність питання щодо кількісного складу комісій сільради, та відповідно, неможливості дотримання процедури попереднього розгляду проєктів рішень, обов`язковість якої чітко закріплена п.22 Регламенту та ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Розділом 4 Положення про постійні комісії Новоолександрівської сільської ради VIII скликання, передбачено, що чотири постійні комісії Новоолександрівської сільської ради попередньо розглядають проект місцевого бюджету з огляду на надважливість питань бюджетування для життєдіяльності громади. Затвердження бюджету не може прийматись окремо лише однією четвертою частиною від загального складу Новоолександрівської сільради, профільною, а тому нібито єдино важливою частиною з розгляду місцевого бюджету. Також, як вбачається зі списків поіменного голосування на 41 сесії Новоолександрівської сільради від 13.02.2024 р., він ОСОБА_1 був присутній на вказаній сесії та приймав участь в роботі ради.
До суду 19.07.2024 року від позивача надійшла заява, в якій він просить долучити відеозапис пленарного засідання 41 сесії Новоолександрівської сільської ради від 13.02.2024 р. та копію протоколу № 44 від 25.09.2023 р. засідання постійної Комісії Новоолександрівської сільської ради з питань освіти, культури, молоді і спорту, охорони здоров`я, праці, соціального захисту населення, регламенту, депутатської діяльності та етики, прав людини, законності, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.
23.07.2024 року відповідачем надано до суду пояснення, в яких зазначається, що позивачем не долучено жодного документу, який би підтверджував діяльність комісії, розгляду проєктів рішень, що оскаржуються. Так, позивачем не надані ні протоколи, ні висновки, ні рекомендації з проєктів рішень, які відправлялись на його електронну пошту. Однак, причину не надання та не проведення відповідних засідань комісії він не пояснює. Відповідно до протоколу засідання комісії № 44 від 25.09.2023 р., головою якої є позивач можна дійти висновку, що за результатами розгляду та голосуванню по питанням порядку денного засідання комісії від 25.09.2023 р., комісією не формуються висновки та рекомендації, як то вимагає закон, а здійснюється або затвердження або відхилення кожного питання порядку денного.
Крім того, позивач стверджує про свою присутність як депутата на сесії Новоолександрівської сільської ради від 13.02.2024 р. та голосування по всім питанням порядку денного, водночас з Протоколу ІІ пленарного засідання сесії Новоолександрівської сільської ради VIII скликання від 13.02.2024 р. не вбачається його реєстрація в списках депутатів Новоолександрівської сільської ради, присутніх на сесіях. Так, позивач зареєструвався на початку сесії ради від 13.02.2024 р., як присутній депутат. Однак, по ряду питань порядку денного, в тому числі по питаннях, рішення за якими оскаржує він у цій справі, позивач покидав сесійну залу - був відсутній, що підтверджується протоколом сесії ради від 13.02.2024 р. та поіменним голосуванням присутніх депутатів Новоолександрівської сільської ради 41 сесії VIII скликання 13.02.2024 р. ІІ пленарного засідання. Також зазначає, що виходячи з переліку рішень, які оскаржуються позивачем, то лише одне рішення - «Рішення про бюджет Новоолександрівської сільської територіальної громади на 2024 р.» має розглядатися на рівні проекту рішення всіма чотирма комісіями ради. А інші оскаржувані рішення, можуть розглядатися на рівні проектів рішень лише профільною комісією, якою є Комісія з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, інші три постійні комісії на це повноважень не мали та не мають, відповідно до п.3.9., 4.1., 4.2., 4.3., 4.4. Положення про постійні комісії ради. До того ж ці комісії є розформованими, та такими, що не мають кворуму. Тому твердження позивача є хибними та не відповідають дійсності щодо відсутності попереднього розгляду комісіями оскаржуваних рішень у цій справі.
Протокольними ухвалами суду від 24.07.2024 року задоволено клопотання представників сторін про виклик свідків у судове засідання та клопотання про долучення доказів до матеріалів справи.
Протокольною ухвалою суду від 24.07.2024 року закрито підготовче засідання та призначено розгляд справи по суті.
До суду 30.07.2024 року від позивача надійшла заява, яка обґрунтована наступним. Щодо відсутності кворуму/розформованості трьох з чотирьох постійно діючих Комісій Новоолександрівської сільської ради, ним неодноразово доводилось до відома голови Новоолександрівської сільської ради, що, як мінімум, дві з чотирьох постійно діючих комісій, мають на меті вирішити питання щодо дотримання процедури їх діяльності на предмет кворуму, та відповідно дотримання всіх необхідних процедур для коректної роботи ради в цілому, зокрема, й для попереднього розгляду проєктів рішень з метою легітимності їх прийняття та подальшої дії відповідно. Відповідач також посилається на воєнний стан як на обґрунтування, в тому числі, й відсутності попереднього розгляду проектів рішення всіма чотирма комісіями ради. Однак, оскаржувані рішення в цій справі приймались 13.02.2024 р., тобто через один календарний рік після введення воєнного стану та саме по собі введення воєнного стану та війна не є і не може бути правовою підставою для звільнення особи від відповідальності за невиконання та/або неналежне виконання своїх зобов`язань. Таким чином, з 13.02.2024 року по теперішній час розформовано та відсутній кворум трьох постійно діючих комісій з чотирьох та фактично попередній розгляд всіх проєктів рішень ради лише однією комісією - Комісією з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку. Як наслідок порушення порядку прийняття оскаржуваних рішень без дотримання вимог законодавства ст.ст.47, 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.22 Регламенту Новоолександрівської сільської ради та прав з виконання безпосередньої функції депутата як представника територіальної громади через головування та членство депутата в роботі постійних комісій ради.
07.08.2024 року до суду від відповідача надійшла заява, в якій він просить долучити додаткові письмові докази.
До суду 27.08.2024 року від відповідача надійшла заява, в якій він просить долучити додаткові письмові докази.
28.08.2024 року до суду від відповідача надійшла заява, в якій він просить долучити додаткові письмові докази.
До суду 09.09.2024 року від відповідача надійшла заява, в якій він просить долучити додаткові письмові докази.
11.09.2024 року до суду від позивача надійшли заперечення щодо долучених відповідачем письмових доказів, в якій він просить відмовити відповідачеві у прийнятті письмових доказів за заявою від 05.08.2024 р., від 27.08.2024 р., від 28.08.2024 р.
До суду 11.09.2024 року від відповідача надійшли пояснення щодо заперечень позивача.
Протокольною ухвалою суду від 11.09.2024 року задоволено клопотання представника відповідача долучено до матеріалів справи додаткові письмові докази у справі.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала, просила суд позов задовольнити повністю. Також, зазначила, що оскаржувані рішення є актами управління органу місцевого самоврядування як суб`єкта владних повноважень, які спрямовані на реалізацію наданих законом владних-управлінських функцій, встановлюють загальні правила регулювання однотипних відносин та розраховані на довгострокове та неодноразове застосування, а тому є нормативно-правовими актами органу місцевого самоврядування.
Представники відповідача під час судового засідання заперечували проти задоволення позову в повному обсязі, просили суд відмовити у його задоволенні та зауважували, що лише рішення № 3602-41/VІІІ від 13.02.2024 р. «Про бюджет Новоолександрівської сільської територіальної громади на 2024 рік» є нормативно-правовим актом, а інші оскаржувані рішення у цій справі є індивідуальними актами суб`єкта владних повноважень.
Заслухавши пояснення представників сторін, викладені усно та письмово, показання свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , розглянувши подані документи і матеріали, дослідивши відеозапис, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Судом встановлено, що відповідно до посвідчення № 15 ОСОБА_1 є депутатом багатомандатного виборчого округу №1 Новоолександрівської сільської ради.
Розпорядженням Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області № 31-р від 12.02.2024 р. "Про скликання ІІ пленарного засідання 41 сесії Новоолександрівської сільської ради VIII скликання" скликано ІІ пленарного засідання 41 сесії Новоолександрівської сільської ради VIII скликання 13 лютого 2024 року о 10-00 годині в приміщенні Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (с.Новоолександрівка, вул.Сурська,74).
Як видно з матеріалів справи, про скликання ІІ пленарного засідання 41 сесії Новоолександрівської сільської ради VIII скликання депутатів Новоолександрівської сільської ради повідомлено на електронну пошту.
На ІІ пленарному засіданні 41 сесії Новоолександрівської сільської ради VIII скликання 13.02.2024 року були присутні наступні депутати Новоолександрівської сільської ради, а саме: ОСОБА_7 сільський голова, ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_3 , ОСОБА_16 , позивач ОСОБА_1 , ОСОБА_17 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_18 , ОСОБА_4
13.02.2024 року сорок першою сесією VIII скликання Новоолександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області прийнято рішення «Про бюджет Новоолександрівської сільської територіальної громади на 2024 рік» № 3602-41/VІІІ.
Відповідно до результатів поіменного голосування присутніх депутатів Новоолександрівської сільської ради 41 сесії VIII скликання ІІ пленарного засідання за питання «Про бюджет Новоолександрівської сільської територіальної громади на 2024 рік» "за" проголосували - 12 (11 депутатів + 1 сільський голова).
13.02.2024 року сорок першою сесією VIII скликання Новоолександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області прийнято рішення «Про внесення змін у Положення про матеріальне заохочення працівників апарату Виконавчого комітету Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області та її виконавчих органів, затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради №3089-28/VІІІ 15 грудня 2022 року» № 3597-41/VІІІ.
Відповідно до результатів поіменного голосування присутніх депутатів Новоолександрівської сільської ради 41 сесії VIII скликання ІІ пленарного засідання за питання «Про внесення змін у Положення про матеріальне заохочення працівників апарату Виконавчого комітету Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області та її виконавчих органів, затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради № 3089-28/VІІІ 15 грудня 2022 року» "за" проголосували - 12 (11 депутатів + 1 сільський голова).
13.02.2024 року сорок першою сесією VIII скликання Новоолександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області прийнято рішення «Про внесення змін до рішення «Про затвердження Положення про преміювання та надання матеріальної допомоги працівникам Фінансового відділу Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області» № 3598-41/VІІІ.
Відповідно до результатів поіменного голосування присутніх депутатів Новоолександрівської сільської ради 41 сесії VIII скликання ІІ пленарного засідання за питання «Про затвердження Положення про преміювання та надання матеріальної допомоги працівникам Фінансового відділу Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області» "за" проголосували - 12 (11 депутатів + 1 сільський голова).
13.02.2024 року сорок першою сесією VIII скликання Новоолександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області прийнято рішення «Про внесення змін до рішення «Про внесення змін у Положення про матеріальне заохочення працівників Відділу соціального захисту населення Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради № 3091-28/ VІІІ 15 грудня 2022 року» № 3599-41/VІІІ.
Відповідно до результатів поіменного голосування присутніх депутатів Новоолександрівської сільської ради 41 сесії VIII скликання ІІ пленарного засідання за питання «Про внесення змін у Положення про матеріальне заохочення працівників Відділу соціального захисту населення Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради №3091-28/VІІІ 15 грудня 2022 року» "за" проголосували - 12 (11 депутатів + 1 сільський голова).
13.02.2024 року сорок першою сесією VIII скликання Новоолександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області прийнято рішення «Про внесення змін до рішення «Про внесення змін у Положення про матеріальне заохочення працівників Відділу освіти, культури, молоді та спорту Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради № 3092-28/VІІІ 15 грудня 2022 року» № 300-41/VIII.
Відповідно до результатів поіменного голосування присутніх депутатів Новоолександрівської сільської ради 41 сесії VIII скликання ІІ пленарного засідання за питання «Про внесення змін у Положення про матеріальне заохочення працівників Відділу освіти, культури, молоді та спорту Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради № 3092-28/VІІІ 15 грудня 2022 року» "за" проголосували - 12 (11 депутатів + 1 сільський голова).
13.02.2024 року сорок першою сесією VIII скликання Новоолександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області прийнято рішення «Про внесення змін до рішення «Про внесення змін у Положення про преміювання та надання матеріальної допомоги працівникам централізованої бухгалтерії відділу освіти, культури, молоді та спорту Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради №3093-28/VІІІ 15 грудня 2022 року» № 3601-41/VІІІ.
Відповідно до результатів поіменного голосування присутніх депутатів Новоолександрівської сільської ради 41 сесії VIII скликання ІІ пленарного засідання за питання «Про внесення змін у Положення про преміювання та надання матеріальної допомоги працівникам централізованої бухгалтерії відділу освіти, культури, молоді та спорту Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, затверджене рішенням Новоолександрівської сільської ради №3093-28/VІІІ 15 грудня 2022 року» "за" проголосували - 12 (11 депутатів + 1 сільський голова).
13.02.2024 року сорок першою сесією VIII скликання Новоолександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області прийнято рішення «Про внесення змін до рішення «Про затвердження розпоряджень сільського голови, виданих в міжсесійний період» № 3618-41/VІІІ.
Відповідно до результатів поіменного голосування присутніх депутатів Новоолександрівської сільської ради 41 сесії VIII скликання ІІ пленарного засідання за питання «Про затвердження розпоряджень сільського голови, виданих в міжсесійний період» "за" проголосували - 11 (10 депутатів + 1 сільський голова).
13.02.2024 року сорок першою сесією VIII скликання Новоолександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області прийнято рішення «Про преміювання директора Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медичної допомоги» Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області» за підсумками роботи за IV квартал 2023 року» № 3620-41/VІІІ.
Відповідно до результатів поіменного голосування присутніх депутатів Новоолександрівської сільської ради 41 сесії VIII скликання ІІ пленарного засідання за питання «Про преміювання директора Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медичної допомоги» Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області» за підсумками роботи за IV квартал 2023 року» "за" проголосували - 12 (11 депутатів + 1 сільський голова) "проти" проголосували - 1 депутат.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).
Місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Система місцевого самоврядування включає в себе, зокрема: територіальну громаду, сільську, селищну, міську раду, сільського, селищного, міського голову, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради, старосту, районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад, сіл, селищ, міст, органи самоорганізації населення.
За приписами частини 1 статті 24 Закону № 280/97-ВР, правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону.
Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Приписами частини 4 статті 49 Закону №280/97-ВР встановлено обов`язок депутата брати участь у роботі сесій ради, засідань постійної та інших комісій ради, до складу яких його обрано.
Відповідно до ст.59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Відповідно до ст.1 Регламенту Новоолександрівської сільської ради від 17.12.2020 р. №222/VІІ (далі - Регламент) Новоолександрівська сільська рада - представницький орган місцевого самоврядування, який наділений правом представляти інтереси Новоолександрівської сільської територіальної громади, приймати від її імені рішення та здійснювати в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», Статутом Новоолександрівської сільської територіальної громади, іншими нормативно-правовими актами та цим Регламентом.
Згідно із ст.2 Регламенту - Регламент ради є обов`язковим для виконання всіма депутатами, сільським головою та іншими посадовими особами місцевого самоврядування. Регламент встановлює порядок скликання і проведення сесії ради, формування виконавчих органів ради, порядок прийняття рішень та звітів, порядок здійснення контрольної діяльності, прийняття рішень за спеціальними процедурами, процедуру діяльності депутатів, посадових осіб та органів ради.
Статтею 22 Регламенту визначено, що всі питання, включені до проєкту порядку денного, які вносяться на розгляд ради, попередньо повинні обов`язково розглядатися профільною постійною комісією та іншими постійними комісіями (за необхідністю).
У виключних випадках питання, внесені до порядку денного сесії, можуть розглядатися на пленарних засіданнях без обговорення у постійних комісіях, якщо за це проголосувала більшість депутатів загального складу.
Статтею 2 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 р. №93-IV (далі - Закон №93-IV) передбачено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
Приписами статті 3 Закону №93-IV передбачено, що депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування. Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів.
Відповідно до статті 11 Закону №93-IV у виборчому окрузі депутат місцевої ради має право:
1) офіційно представляти виборців свого виборчого округу та інтереси територіальної громади в місцевих органах виконавчої влади, відповідних органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах і організаціях незалежно від форми власності з питань, що належать до відання органів місцевого самоврядування відповідного рівня;
2) брати участь з правом дорадчого голосу у засіданнях інших місцевих рад та їх органів, загальних зборах громадян за місцем проживання, засіданнях органів самоорганізації населення, що проводяться в межах території його виборчого округу;
3) порушувати перед органами і організаціями, передбаченими пунктом 1 частини першої цієї статті, та їх посадовими особами, а також керівниками правоохоронних та контролюючих органів питання, що зачіпають інтереси виборців, та вимагати їх вирішення;
4) доступу до засобів масової інформації комунальної форми власності з метою оприлюднення результатів власної депутатської діяльності та інформування про роботу ради в порядку, встановленому відповідною радою;
5) вносити на розгляд органів і організацій, передбачених пунктом 1 частини першої цієї статті, та їх посадових осіб пропозиції з питань, пов`язаних з його депутатськими повноваженнями у виборчому окрузі відповідно до закону, брати участь у їх розгляді.
При здійсненні депутатських повноважень депутат місцевої ради має також право:
1) на депутатське звернення, депутатський запит, депутатське запитання;
2) на невідкладний прийом;
3) вимагати усунення порушень законності і встановлення правового порядку.
Депутат місцевої ради є відповідальним перед виборцями свого виборчого округу і їм підзвітним. У своїй роботі у виборчому окрузі взаємодіє з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, органами самоорганізації населення, трудовими колективами, об`єднаннями громадян.
Статтею 15 Закону №93-IV визначено, що депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу у разі виявлення порушення прав та законних інтересів громадян або інших порушень законності має право вимагати припинення порушень, а в необхідних випадках звернутися до відповідних місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також до правоохоронних і контролюючих органів та їх керівників з вимогою вжити заходів щодо припинення порушень законності. У разі виявлення порушення законності депутат місцевої ради має право на депутатське звернення до керівників відповідних правоохоронних чи контролюючих органів. Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, об`єднання громадян, керівники підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, до яких звернувся депутат місцевої ради, зобов`язані негайно вжити заходів до усунення порушення, а в разі необхідності - до притягнення винних до відповідальності з наступним інформуванням про це депутата місцевої ради. У разі невжиття відповідних заходів посадові особи місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та керівники правоохоронних і контролюючих органів, до яких звернувся депутат місцевої ради, несуть адміністративну або кримінальну відповідальність, встановлену законом.
Таким чином, законодавством чітко визначено шляхи реалізації повноважень депутатом місцевої ради.
Перш за все, надаючи правову оцінку будь-якому рішенню суб`єкта владних повноважень, його діям чи бездіяльності, у першу чергу встановленню підлягає факт наявності чи відсутності порушених "прав", "свобод" чи "інтересів" осіб, які звернулися до суду за їх захистом, у даному випадку позивача.
Як слідує з позовної заяви та письмових пояснень, позивач в обґрунтування порушення його прав як депутата Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, голови Комісії з питань освіти, культури, молоді і спорту, охорони здоров`я, праці, соціального захисту населення, регламенту, депутатської діяльності та етики, прав людини, законності, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів та здійснюючи представництво інтересів виборців свого виборчого округу та територіальної громади зазначає про те, що оскаржувані рішення безпосередньо впливають на права та інтереси громади, так як, надмірне безпідставне фінансування тих чи інших витрат із сільського бюджету, який наповнюється за рахунок податків сплачуваних жителями громади, суперечать інтересам громади.
Так, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 р. у справі №803/413/18 було сформульовано таку правову позицію:
«…правовий статус депутата місцевої ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого органу та рівноправного члена місцевої ради, а також гарантії депутатської діяльності визначені та встановлені Конституцією України, Законом України від 21.05.1997 № 280-97/ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України від 11.07.2002 № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад».
Відповідно до зазначених положень законів депутат місцевої ради має право реалізувати свої права щодо внесення пропозицій для розгляду їх радою та її органами, пропозицій і зауважень до порядку денного засідань ради та її органів, порядку розгляду обговорюваних питань та їх суті, на розгляд ради та її органів пропозицій з питань, пов`язаних з його депутатською діяльністю.
Саме у такий спосіб депутат місцевої ради реалізує своє право на участь у діяльності ради та у прийнятті радою відповідних рішень.
Отже, підсумовуючи вищенаведене, можна дійти висновку, що депутат ради законодавчо не наділений правом здійснювати представництво інтересів територіальної громади в судах. Нормами чинного законодавства для депутата встановлений особливий спосіб впливу як на прийняття рішень органом місцевого самоврядування, так і на життя мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці».
Суд вважає застосовним вищезазначений висновок і до цієї справи.
Тобто, саме відповідні ради, а не окремі депутати, згідно із статтею 10 Закону № 280/97-ВР є тими представницькими органами місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їхнього імені та в їхніх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законом № 280/97-ВР та іншими законами, а отже, й наділені в силу закону на звернення до суду з метою захисту порушених прав територіальної громади.
Право захищати інтереси територіальної громади (або її окремих представників) у суді може бути реалізоване шляхом представництва. Водночас депутат сільської, селищної, міської ради не уповноважений представляти в судах інтереси такої ради, інтереси інших депутатів або інтереси виборців інакше, ніж поза відносинами представництва.
Аналогічна правова позиція також підтримана Верховним Судом у постановах від 26.02.2022 р. у справі № 320/740/16-а, від 16.07.2020 р. №П/811/589/16, від 20.03.2020 р. у справі №454/1522/16-а.
В силу приписів ч.5 ст.242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Щодо твердження ОСОБА_1 про те, що він звертається, в тому числі, в інтересах виборців свого виборчого округу, суд зазначає, що матеріали справи не містять доказів звернення громадян до позивача, а отже вказане твердження є безпідставним, оскільки не підтверджено документально.
Крім цього, Верховний Суд у постанові від 20.02.2019 р. по справі 522/3665/17 констатував, що з огляду на вимоги статей 2, 5 КАС України, об`єктом судового захисту в адміністративному судочинстві є не будь-який законний інтерес, а порушений суб`єктом владних повноважень. Також, Верховний Суд встановив, що в контексті завдань адміністративного судочинства (статті 2 КАС України) звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів позивача. Тому особа повинна довести (а суд - встановити), що їй належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких вона звернулася до суду.
У постанові Верховного Суду від 23.05.2017 р. у справі № 800/541/16 суд підкреслив, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
З наведеного слідує необхідність з`ясування судом обставин, що свідчать про порушення інтересу позивача. Позивач повинен довести, що він має законний інтерес і є потерпілим від порушення цього інтересу з боку суб`єкта владних повноважень.
Тобто, для того, щоб особі було надано судовий захист, суд установлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем у публічно-владних правовідносинах, що виникли між ним і позивачем.
Позивач жодними належними та допустимими доказами або аргументами не довів ту обставину, що він є особою щодо якого застосовано оскаржувані рішення, та що такі рішення відповідно порушують саме права, обов`язки та інтереси ОСОБА_1 .
З урахуванням вищевикладеного, у зв`язку з відсутністю встановлення порушення прав позивача, не підлягають дослідженню його доводи в частині порушення процедури прийняття оскаржуваних рішень.
Суд також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).
В силу ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.1 статті 9 КАС України визначено, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із частинами 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову повністю у задоволенні позовної заяви з викладених вище підстав.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.
У період з 20.09.2024 року по 01.10.2024 року суддя Кучма К.С. перебував у відрядженні, у зв`язку з чим повний текст рішення складено 02.10.2024 року.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241-246, 250, 264 КАС України, суд,
УХВАЛИВ:
Відмовити повністю у задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (вул.Сурська, 74, с.Новоолександрівка, Дніпропетровська область, 52070, код ЄДПОУ 04339764) про визнання протиправними та скасування рішень.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.ст.295, 297 КАС України.
Повний текст рішення складено 02.10.2024 року.
Суддя К.С. Кучма
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2024 |
Оприлюднено | 11.10.2024 |
Номер документу | 122191475 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні