Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 жовтня 2024 року Справа№200/4365/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Духневича О.С.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Військової частини НОМЕР_2 ( 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України) (адреса: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ), третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ), ОСОБА_3 (адреса: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_6 ), Відділу Служби у справах дітей Добромильської міської ради (адреса: 82042, Львівська обл., Старосамбірський р-н, м. Добромиль, пл. Ринок, буд. 1, код ЄДРПОУ 44319063) як представника ОСОБА_4 (адреса: АДРЕСА_1 , свідоцтво про народження серія НОМЕР_7 від 11.12.2020) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
28 червня 2024 року через систему «Електронний суд» до Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача № 09/К-372/358 від 14.05.2024 про відмову у виплаті ОСОБА_1 , належної частки одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану";
- зобов`язати відповідача призначити та виплатити ОСОБА_1 , належну їй частку одноразової грошової допомоги, як члену сім`ї загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 на підставі пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що на підставі рішення Старосамбірського районного суду Львівської області встановлено факт її спільного проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу та перебування її на утриманні ОСОБА_5 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_1 під час виконання бойового завдання із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації на території Донецької області, зокрема по обороні міста Маріуполя, перебуваючи у розпорядженні начальника 1 прикордонного загону, у період з 1 квітня 2020 року по день смерті останнього.
З метою нарахування та виплати частки одноразової грошової допомоги, що передбачена п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 № 168, позивач звернулася до відповідача із відповідною заявою, у якій зазначила, що їй відомо про інших членів сім`ї, які отримують свої частки одноразової грошової допомоги, а саме: ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_2 - син загиблого; ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 - дочка загиблого; ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_4 - мати загиблого.
За результатом розгляду заяви позивача, яка була зареєстрована відповідачем 09.05.2024 за № К-372, 1 Прикордонним загоном Державної прикордонної служби України було прийнято Рішення № 09/К-372/358 від 14.05.2024 про відмову у виплаті їй належної частки одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", у зв`язку із призначенням одноразової грошової допомоги у повному розмірі для членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 згідно наказу начальника 1 прикордонного загону від 16.09.2023 № 495-ОС «Про виплату одноразової грошової допомоги».
У Рішенні зазначено, що відповідно до абзацу 4 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному обсязі, зазначеному в абзаці першому цього пункту, за її призначенням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.
Вважаючи рішення відповідача № 09/К-372/358 від 14.05.2024 протиправним та таким що підлягає скасуванню, позивач звернулася до суду із цим позовом.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.06.2024, зазначена вище справа була розподілена та передана судді ОСОБА_6 .
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 01.07.2024 відкрито провадження у справі та вирішено її розглядати в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні в порядку статті 262 КАС України. Зобов`язано відповідача надати належним чином засвідчених копії: усіх документів на підставі яких ОСОБА_1 відмовлено у виплаті належної частки одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану»; витяг з наказу начальника 1 прикордонного загону від 16.09.2023 № 495-ОС «Про виплату одноразової грошової допомоги»; усіх документів на підставі яких прийнято наказ від 16.09.2023 № 495-ОС «Про виплату одноразової грошової допомоги»; інформацію про виплачену суму із зазначенням частини проведеної виплати від повної суми одноразової грошової допомоги членам сім`ї загиблого військовослужбовця штаб-сержанта ОСОБА_5 (П-037556), який перебував у розпорядженні начальника 1 Прикордонного загону Державної Прикордонної Служби України, призначеної згідно наказу начальника 1 Прикордонного загону Державної Прикордонної Служби України від 16 вересня 2023 року № 495-ОС «Про виплату одноразової грошової допомоги».
Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Донецьким окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи.
15.07.2024 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Обгрунтовуючи відзив відповідач зазначив, що 11.08.2023 на адресу 1 прикордонного загону надійшли заяви про виплату одноразової грошової допомоги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» та наказу Міністерства внутрішніх справ України від 22.06.2022 № 383 «Про затвердження Інструкції з призначення і виплати в Державній прикордонній службі України одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», наступних членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 : ОСОБА_3 (реєстраційний № М-1139), яка є матір`ю загиблого; ОСОБА_2 (реєстраційний № М-1138), яка є донькою загиблого; ОСОБА_1 (реєстраційний № К-1134), яка є законним представником малолітнього сина загиблого, ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Також, 11.08.2023 на адресу 1 прикордонного загону надійшли заяви про відмову від отримання частки одноразової грошової допомоги, що передбачена постановою КМУ № 168 від 28.02.2022 - ОСОБА_5 (реєстраційний № М-1140), який є батьком загиблого; ОСОБА_7 (реєстраційний № П-1141), яка є рідною сестрою загиблого.
Комісією 1 прикордонного загону з питань виплати одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 на засіданні 18.08.2023 розглянуто заяви членів сім`ї загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 на виплату зазначеної одноразової грошової допомоги та вирішено призначити одноразову грошову допомогу в розмірі 15 000 000,00 грн. сім`ї загиблого ОСОБА_5 , а саме: сину - ОСОБА_4 , в особі його законного представника ОСОБА_1 в сумі 5 000 000,00 грн.; донці - ОСОБА_2 в сумі 5 000 000,00 грн.; матері - ОСОБА_3 в сумі 5 000 000,00 грн.
Згідно висновку № 20-23 від 18.08.2023, дослідивши документи, що підтверджують смерть військовослужбовця, інформацію про склад сім`ї та відповідно пункту 10 Інструкції з призначення і виплати в Державній прикордонній службі України одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22.06.2022 № 383, комісія дійшла висновку виплатити одноразову грошову допомогу на першому етапі - 1/5 від призначеної суми (3 000 000,00 грн.) одноразової грошової допомоги таким членам сім`ї загиблого ОСОБА_5 : сину - ОСОБА_4 , в особі його законного представника ОСОБА_1 в сумі 1 000 000,00 грн.; донці - ОСОБА_2 в сумі 1 000 000,00 грн.; матері - ОСОБА_3 в сумі 1 000 000,00 грн. Залишок невиплаченої суми одноразової грошової допомоги - 4/5 від призначеної суми (12 000 000,00 грн.), що належить сину загиблого ОСОБА_4 , в особі його законного представника ОСОБА_1 , у сумі 4 000 000,00 грн.; донці - ОСОБА_2 в сумі 4 000 000,00 грн.; матері - ОСОБА_3 в сумі 4 000 000,00 грн., виплачувати щомісячно, частками впродовж 40 наступних місяців.
Відповідач також зазначив, що на адресу 1 прикордонного загону 09.05.2024 за вх. № К-372 надійшла заява ОСОБА_1 з вимогою повторно розглянути її заяву про виплату їй одноразової грошової допомоги як члену сім`ї ОСОБА_5 , зробити перерозподіл невиплаченої іншим претендентам частини одноразової грошової допомоги та виплатити їй як члену сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 належну їй частку одноразової грошової допомоги.
Комісією 1 прикордонного загону з питань виплати одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 на засіданні 10.05.2024 розглянуто вищевказану заяву ОСОБА_1 та долучені до неї документи та вирішено відмовити заявниці у виплаті одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168, у зв`язку з призначенням одноразової грошової допомоги у повному розмірі для членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 згідно наказу начальника 1 прикордонного загону від 16.09.2023 № 495-ОС, на підставі затвердженого висновку про призначення одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 членам сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 від 18.08.2023 № 20-23.
Згідно висновку від 10.05.2024 № 79-24, затвердженого начальником 1 прикордонного загону, дослідивши документи, які надійшли разом із заявою ОСОБА_1 від 09.05.2024 № К-372, враховуючи затверджений протокол засідання комісії з виплати одноразової грошової допомоги від 18.08.2023, затверджений висновок про призначення одноразової грошової допомоги, передбаченої п. 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 членам сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 від 18.08.2023 № 20-23, наказ начальника 1 прикордонного загону від 16.09.2023 № 495-ОС комісією прийнято рішення відмовити позивачу у виплаті одноразової грошової допомоги передбаченої п. 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168, у зв`язку з призначенням одноразової грошової допомоги у повному розмірі для членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 .
Відповідач зазначає, що на момент визначення часток одноразової грошової допомоги були відсутні інші особи, які мали право на її отримання, а тому питання перерозподілу суми такої допомоги повинно вирішуватись за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.
Також відповідач вказав, що дані спірні правовідносини підлягають вирішенню саме між особами, яким вже призначено та розраховано до виплати одноразову грошову допомогу та позивачем, яка набула право на отримання частки вже після призначення та розрахунку до виплати даної допомоги в повному обсязі.
Крім того відповідач зазначив, що з матеріалів справи ОСОБА_1 , вбачається, що ні донька загиблого - ОСОБА_2 , ні мати загиблого - ОСОБА_3 , яким вже призначено та розраховано до виплати в повному обсязі належну їм частку одноразової грошової допомоги, не залучені до розгляду даних спірних правовідносин, хоча це безпосередньо стосуються їхніх прав та законних інтересів.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19.07.2024 залучено за ініціативою суду до участі у справі в статусі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; Відділ Служби у справах дітей Добромильської міської ради як представника ОСОБА_4 . Встановлено третім особам, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 10-ти денний строк, з моменту отримання копії ухвали, для подання пояснення щодо позову або відзиву у порядку передбаченому ст. 165 КАС України. Запропоновано позивачу та третім особам, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача подати до суду письмові пояснення в яких вказати, чи вирішувалось за взаємною згодою питання щодо розподілу суми одноразової грошової допомоги, що виплачується за загибель штаб-сержанта ОСОБА_5 .
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 30.08.2024 виправлено описку допущену в ухвалі Донецького окружного адміністративного суду від 19.07.2024 та повторно надіслано копію ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 19.07.2024 про залучення третьої особи - ОСОБА_3 . Продовжено строк розгляду справи на тридцять днів.
Відповідно до ст. 130 КАС України відповідач, третя особа, свідок, зареєстроване місце проживання (перебування), місцезнаходження чи місце роботи якого невідоме, викликається в суд через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання.
З метою інформування третіх осіб про прийняття Донецьким окружним адміністративним судом 19.07.2024 ухвали про залучення третіх осіб у справі, судом 17.09.2024 розміщено оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 30.09.2024 продовжено строк розгляду справи до 07.10.2024.
Треті особи належним чином повідомлені про розгляд справи Донецьким окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи, однак своїм правом на подання пояснень не скористалися.
Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).
Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
Штаб-сержант (майстер-сержант (посмертно)) ОСОБА_5 проходив військову службу за контрактом у 1 прикордонному загоні Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ).
Згідно наказу начальника 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 22.03.2023 № 167-ОС, з ОСОБА_5 припинено контракт, виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення у зв`язку зі смертю в районі м. Маріуполь, Донецької області внаслідок поранень, не сумісних з життям.
Наказом начальника 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 15.07.2023 № 386-ОС до наказу від 22.03.2023 № 167-ОС внесено зміни та доповнено пункт щодо виключення зі списків особового складу та всіх видів забезпечення у зв`язку зі смертю штаб-сержанта (майстер-сержанта (посмертно)) ОСОБА_5 , абзацом наступного змісту: «Поранення, яке призвело до смерті, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини».
Згідно витягу з особової справи ОСОБА_5 про склад сім`ї, в його особовій справі, п. 22 послужного списку «Сімейний стан. Відомості про близьких родичів військовослужбовця» зазначені наступне близькі родичі військовослужбовця: 1. Батько - ОСОБА_8 , 1956 року народження, 2. Мати - ОСОБА_9 , 1960 року народження, 3. ОСОБА_10 , 1979 року народження, 4. Дочка - ОСОБА_2 , 2003 року народження, 5. Син - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
11.08.2023 на адресу 1 прикордонного загону надійшли заяви про виплату одноразової грошової допомоги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» та наказу Міністерства внутрішніх справ України від 22.06.2022 №383 «Про затвердження Інструкції з призначення і виплати в Державній прикордонній службі України одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», наступних членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 :
- ОСОБА_3 (реєстраційний № М-1139), яка є матір`ю загиблого;
- ОСОБА_2 (реєстраційний № М-1138), яка є донькою загиблого;
- ОСОБА_1 (реєстраційний № К-1134), яка є законним представником малолітнього сина загиблого, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Також, 11.08.2023 на адресу 1 прикордонного загону надійшли заяви про відмову від отримання частки одноразової грошової допомоги, що передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану»:
- ОСОБА_5 (реєстраційний № М-1140), який є батьком загиблого;
- ОСОБА_7 (реєстраційний № П-1141), яка є рідною сестрою загиблого.
Комісією 1 прикордонного загону з питань виплати одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 на засіданні 18.08.2023 розглянуто заяви членів сім`ї загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 на виплату зазначеної одноразової грошової допомоги та вирішили призначити одноразову грошову допомогу в розмірі 15 000 000,00 грн. сім`ї загиблого ОСОБА_5 , а саме:
- сину, ОСОБА_4 , в особі його законного представника ОСОБА_1 , (3244202200) в сумі 5 000 000,00 грн.;
- донці, ОСОБА_2 , ( НОМЕР_5 ) в сумі 5 000 000,00 грн.;
- матері, ОСОБА_3 , ( НОМЕР_6 ) в сумі 5 000 000,00 грн.
Згідно висновку № 20-23 від 18.08.2023, дослідивши документи, що підтверджують смерть військовослужбовця, інформацію про склад сім`ї та відповідно пункту 10 Інструкції з призначення і виплати в Державній прикордонній службі України одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22 червня 2022 року № 383, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 липня 2022 року за № 741/38077, комісія дійшла висновку виплатити одноразову грошову допомогу на першому етапі - 1/5 від призначеної суми (3 000 000,00 грн.) одноразової грошової допомоги таким членам сім`ї загиблого ОСОБА_5 :
- сину, ОСОБА_4 , в особі його законного представника ОСОБА_1 , (3244202200) в сумі 1 000 000,00 грн.;
- донці, ОСОБА_2 , ( НОМЕР_5 ) в сумі 1 000 000,00 грн.;
- матері, ОСОБА_3 , ( НОМЕР_6 ) в сумі 1 000 000,00 грн.
Залишок невиплаченої суми одноразової грошової допомоги - 4/5 від призначеної суми (12 000 000,00 грн.), що належить сину загиблого ОСОБА_4 , в особі його законного представника ОСОБА_1 (3244202200), у сумі 4 000 000,00 грн.; донці, ОСОБА_2 , ( НОМЕР_5 ) в сумі 4 000 000,00 грн.; матері, ОСОБА_3 , (2197411007) в сумі 4 000 000,00 грн., виплачувати щомісячно, частками впродовж 40 наступних місяців.
За результатами роботи комісії з питань виплати одноразової грошової допомоги, на підставі затвердженого висновку про призначення одноразової грошової допомоги від 18.08.2023 № 20-23 сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 , керуючись пунктом 8 Інструкції № 383, наказом начальника прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 16.09.2023 № 495-ОС призначено нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу в розмірі 15 000 000,00 грн. рівними частками членам сім`ї та батькам загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 , а саме:
- сину, ОСОБА_4 , в особі його законного представника ОСОБА_1 , (3244202200) в сумі 5 000 000,00 грн.;
- донці, ОСОБА_2 , ( НОМЕР_5 ) в сумі 5 000 000,00 грн.;
- матері, ОСОБА_3 , ( НОМЕР_6 ) в сумі 5 000 000,00 грн.
Зазначеним наказом визначено забезпечити виплату у вересні 2023 року 1/5 призначеної суми одноразової грошової допомоги:
- сину, ОСОБА_4 , в особі його законного представника ОСОБА_1 , (3244202200) в сумі 1 000 000,00 грн.;
- донці, ОСОБА_2 , ( НОМЕР_5 ) в сумі 1 000 000,00 грн.;
- матері, ОСОБА_3 , ( НОМЕР_6 ) в сумі 1 000 000,00 грн.
Залишок невиплаченої суми одноразової грошової допомоги (4/5 від призначеної суми, що належить отримувачам):
- сину, ОСОБА_4 , в особі його законного представника ОСОБА_1 , (3244202200) в сумі 4 000 000,00 грн.;
- донці, ОСОБА_2 , ( НОМЕР_5 ) в сумі 4 000 000,00 грн.;
- матері, ОСОБА_3 , ( НОМЕР_6 ) в сумі 4 000 000,00 грн. визначено виплачувати щомісячно, частками впродовж 40 наступних місяців.
13.04.2024 на адресу 1 прикордонного загону за вх. № К-322 надійшла заява ОСОБА_1 про виплату їй одноразової грошової допомоги згідно постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 та Інструкції № 383, в якій позивач зазначила, що вона є членом сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 , факт спільного проживання однією сім`єю та знаходження на утриманні останнього встановлено рішенням Старосамбірського районного суду Львівської області від 26.02.2024 у справі № 452/4343/23.
Комісією 1 прикордонного загону з питань виплати одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 на засіданні 17.04.2024 розглянуто вищевказану заяву ОСОБА_1 та долучені до неї документи та вирішено відмовити заявниці у виплаті одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168, у зв`язку з призначенням одноразової грошової допомоги у повному розмірі для членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 згідно наказу начальника 1 прикордонного загону від 16.09.2023 № 495-ОС.
Згідно висновку від 17.04.2024 № 74-24, затвердженого начальником 1 прикордонного загону, дослідивши документи, які надійшли разом із заявою ОСОБА_1 від 13.04.2024 № К-322, враховуючи затверджений протокол засідання комісії з виплати одноразової грошової допомоги від 18.08.2023, затверджений висновок про призначення одноразової грошової допомоги, передбаченої п. 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 членам сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 від 18.08.2023 № 20-23, наказ начальника 1 прикордонного загону від 16.09.2023 № 495-ОС комісією прийнято рішення: відмовити позивачу у виплаті одноразової грошової допомоги передбаченої п. 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168, у зв`язку з призначенням одноразової грошової допомоги у повному розмірі для членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 .
09.05.2024 на адресу 1 прикордонного загону за вх. № К-372 надійшла заява ОСОБА_1 з вимогою повторно розглянути її заяву про виплату їй одноразової грошової допомоги як члену сім`ї ОСОБА_5 , зробити перерозподіл невиплаченої іншим претендентам частини одноразової грошової допомоги та виплатити їй як члену сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 належну їй частку одноразової грошової допомоги.
Комісією 1 прикордонного загону з питань виплати одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 на засіданні 10.05.2024 розглянуто вищевказану заяву ОСОБА_1 та долучені до неї документи та вирішено відмовити позивачу у виплаті одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168, у зв`язку з призначенням одноразової грошової допомоги у повному розмірі для членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 згідно наказу начальника 1 прикордонного загону від 16.09.2023 № 495-ОС, на підставі затвердженого висновку про призначення одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 членам сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 від 18.08.2023 № 20-23.
Згідно висновку від 10.05.2024 № 79-24, затвердженого начальником 1 прикордонного загону, дослідивши документи, які надійшли разом із заявою ОСОБА_1 від 09.05.2024 № К-372, враховуючи затверджений протокол засідання комісії з виплати одноразової грошової допомоги від 18.08.2023, затверджений висновок про призначення одноразової грошової допомоги, передбаченої п. 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 членам сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 від 18.08.2023 № 20-23, наказ начальника 1 прикордонного загону від 16.09.2023 № 495-ОС комісією прийнято рішення: відмовити позивачу у виплаті одноразової грошової допомоги передбаченої п. 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168, у зв`язку з призначенням одноразової грошової допомоги у повному розмірі для членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 .
Також у вказаному висновку відповідачем зазначено, що відповідно до абзацу 4 пункту 2 Постанови № 168, якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному обсязі, зазначеному в абзаці першому цього пункту, за її призначенням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.
Листом відповідача від 14.05.2024 за № № 09/К-372/358 позивача повідомлено про прийняте рішення про відмову у виплаті належної частки одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".
Вважаючи рішення відповідача № 09/К-372/358 від 14.05.2024 протиправним та таким що підлягає скасуванню, позивач звернулася до суду із цим позовом.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.
Частиною 5 ст. 17 Конституції України передбачено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Згідно ст. 1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII) соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.
Ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України (ст. 2 Закону № 2011-XII).
Відповідно до ст. 41 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232-XII) виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
Згідно ч. 1, 2 ст. 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII) одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі, зокрема:
1) загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби;
2) смерті військовослужбовця, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання чи нещасного випадку, що мали місце в період проходження ним військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов`язаних з проходженням військової служби;
3) загибелі (смерті) військовозобов`язаного або резервіста, якого призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, що настала під час виконання обов`язків військової служби або служби у військовому резерві.
Відповідно до п. 1, 4 ст. 16-1 Закону № 2011-XII у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають особи, зазначені у пункті 4 цієї статті.
До членів сімей загиблих (померлих) осіб, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, належать:
діти, у тому числі усиновлені, зачаті за життя загиблої (померлої) особи та народжені після її смерті, а також діти, стосовно яких загиблу (померлу) особу за її життя було позбавлено батьківських прав;
вдова (вдівець);
батьки (усиновлювачі) загиблої (померлої) особи, якщо вони не були позбавлені стосовно неї батьківських прав або їхні батьківські права були поновлені на час її загибелі (смерті);
внуки загиблої (померлої) особи, якщо на момент її загибелі (смерті) їх батьки загинули (померли);
жінка (чоловік), з якою (з яким) загибла (померла) особа проживали однією сім`єю, але не перебували у шлюбі між собою або в будь-якому іншому шлюбі, за умови що цей факт встановлено рішенням суду, яке набрало законної сили;
утриманці загиблої (померлої) особи, визначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Частиною 3 ст. 16-2 Закону № 2011-XII передбачено, що розмір одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця в період дії воєнного стану визначається Кабінетом Міністрів України з урахуванням такого, зокрема: розмір одноразової грошової допомоги, що виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби, не може становити менше 15 мільйонів гривень.
Згідно ч. 1, 6, 7, 8, 9 ст. 16-3 Закону № 2011-XII одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, за відсутності особистого розпорядження призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою або заявою їх законних представників.
У разі відмови однієї з осіб, зазначених у пункті 4 статті 16-1 цього Закону, від призначення та отримання одноразової грошової допомоги, а також якщо одна із таких осіб у строк, встановлений пунктом 9 цієї статті, не реалізувала своє право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення та отримання такої допомоги, у рівних частках.
Особам, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону.
Одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, за наявності особистого розпорядження виплачується особі (особам), на користь якої (яких) складено особисте розпорядження, у розмірі частки, визначеної в такому розпорядженні. У таких випадках розмір часток обраховується із суми, що залишилася після виплат, визначених абзацом другим пункту 2 статті 16-1 цього Закону.
У разі відмови однієї з осіб, зазначених в особистому розпорядженні, від призначення та отримання одноразової грошової допомоги, а також якщо одна з таких осіб у строк, встановлений пунктом 9 цієї статті, не реалізувала своє право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, у рівних частках.
Відмова від призначення та отримання одноразової грошової допомоги від імені малолітніх, неповнолітніх дітей загиблої (померлої) особи, а також недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, не допускається.
Особи, які мають право на одноразову грошову допомогу, можуть відмовитися від її призначення та отримання шляхом подання заяви, справжність підпису на якій засвідчується нотаріально.
Одноразова грошова допомога призначається і виплачується Міністерством оборони України, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами.
Міністерство оборони України, інші центральні органи виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки безоплатно в порядку електронної взаємодії отримують необхідну інформацію від державних органів, які є власниками (розпорядниками, держателями, володільцями, адміністраторами тощо) інформаційних (автоматизованих), інформаційно-комунікаційних, комунікаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, у тому числі з Єдиного державного демографічного реєстру, Державного реєстру актів цивільного стану громадян, Єдиного державного реєстру судових рішень, Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, банку даних про дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім`ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів тощо, про осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги.
Якщо особа одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими нормативно-правовими актами, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за її вибором.
Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права.
Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який у подальшому був продовжений та триває до теперішнього часу.
На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" та № 69 "Про загальну мобілізацію" Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 168 від 28.02.2022 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова № 168).
Пунктом 2 Постанови № 168 установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пунктах 1-1-2 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.
Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пунктах 1-1-2 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.
У разі відмови однієї або кількох осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, від її отримання або якщо зазначені особи протягом трьох років з дня виникнення у них такого права його не реалізували, їх частки розподіляються між іншими особами, які мають право на одноразову грошову допомогу. Особам, які мають право на одноразову грошову допомогу, виплата їх частки здійснюється незалежно від реалізації такого права іншими особами.
Якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному розмірі, зазначеному в абзаці першому цього пункту, за її отриманням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.
Державні органи, які зазначені у пунктах 1-1-2 цієї постанови, мають право отримувати інформацію з державних реєстрів щодо осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги шляхом доступу до таких реєстрів та/або шляхом електронної інформаційної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів у порядку, встановленому законодавством.
Виплата одноразової грошової допомоги, передбаченої у цьому пункті, здійснюється також сім`ям осіб, зазначених у пунктах 1-1-2 цієї постанови, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, не пізніше ніж через один рік після поранення (контузії, травми, каліцтва).
Одноразова грошова допомога виплачується особі шляхом перерахування коштів уповноваженим органом на рахунок в установі банку державного сектору, зазначеного одержувачем у заяві.
Якщо сім`я загиблої особи одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими актами законодавства, здійснюється одна з таких виплат за її вибором.
Пунктом 2-1 Постанови № 168 встановлено, що міністерства та державні органи за погодженням з Міністерством фінансів та Міністерством економіки визначають:
порядок, умови і розміри виплати додаткової винагороди особам, зазначеним у пункті 1 цієї постанови;
особливості виплати додаткової винагороди та винагороди за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду) особам, зазначеним у пункті 1-1 цієї постанови, та додаткової винагороди особам, зазначеним у пункті 1-2 цієї постанови, у тому числі в частині встановлення переліку бойових (спеціальних) завдань та заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, для здійснення такої виплати, з урахуванням завдань, покладених на Збройні Сили, Службу безпеки, Службу зовнішньої розвідки, Головне управління розвідки Міністерства оборони, Національну гвардію, Державну прикордонну службу, Управління державної охорони, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації, Державну спеціальну службу транспорту;
порядок і умови виплати одноразової грошової допомоги та одноразової винагороди.
Відповідно до Закону № 2011-XII та Постанови № 168 наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22.06.2022 № 383 затверджена Інструкція з призначення і виплати в Державній прикордонній службі України одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови № 168, що зареєстрована в Міністерстві юстиції України 05.07.2022 за № 741/38077 (далі - Інструкція № 383).
Відповідно до п. 1 Інструкції № 383, ця Інструкція визначає механізм оформлення документів і виплати одноразової грошової допомоги (далі - ОГД), передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», у разі загибелі внаслідок збройної агресії під час дії воєнного стану військовослужбовців Державної прикордонної служби України (далі - військовослужбовці), а також тих, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого в період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, не пізніше ніж через один рік після поранення (контузії, травми, каліцтва).
Згідно п. 2 Інструкції № 383 особи, які відповідно до статті 16-1 Закону № 2011-XII мають право на отримання одноразової грошової допомоги, крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору (далі - отримувачі), звертаються до Адміністрації Державної прикордонної служби України або регіонального управління, або загону морської охорони, або органу охорони державного кордону, або органу забезпечення, або навчального закладу, або науково-дослідної установи Державної прикордонної служби України, або підрозділу спеціального призначення за останнім місцем проходження військової служби загиблого (померлого) військовослужбовця або іншого органу Державної прикордонної служби України, на який наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України покладено функції з призначення та виплати ОГД (далі - органи Держприкордонслужби), із заявою, складеною в довільній формі.
За приписами пункту 3 Інструкції № 383, особа, яка звернулася до органу Держприкордонслужби щодо призначення та виплати ОГД, подає такі документи:
1) заяву (кожного члена сім`ї (повнолітнього), батьків та утриманців загиблого (померлого), у разі наявності малолітніх, неповнолітніх дітей - іншого з батьків, опікунів чи піклувальників).
У разі якщо особа, яка має право на отриманням ОГД та відмовляється від її отримання, надається нотаріально посвідчена в установленому законодавством України порядку заява про відмову від отримання ОГД;
2) копії:
документа, що посвідчує особу, передбаченого частиною першою статті 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»;
документа, що засвідчує реєстрацію фізичної особи в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (крім фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків відповідно до закону);
свідоцтва про смерть військовослужбовця;
постанови військово-лікарської комісії про встановлення причинного зв`язку загибелі або отриманого поранення (контузії, травми, каліцтва), що спричинило смерть військовослужбовця;
документа, що підтверджує сімейні (родинні) зв`язки із загиблим (померлим) військовослужбовцем:
для дружини/чоловіка - свідоцтва про шлюб;
для дитини - свідоцтва про народження дитини;
для батьків - свідоцтва про народження військовослужбовця, який загинув (помер);
для опікунів чи піклувальників над дітьми військовослужбовця, який загинув (помер), - рішення місцевої державної адміністрації, виконавчого органу місцевої ради або суду про встановлення над дитиною-сиротою, дитиною, позбавленою батьківського піклування, опіки, піклування;
документа, що свідчить про причини та обставини загибелі (смерті) військовослужбовця, зокрема про те, що загибель (смерть) не пов`язана із вчиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, встановленого судом);
3) витяги:
з наказу керівника органу Держприкордонслужби про виключення військовослужбовця із списків особового складу;
з особової справи про склад сім`ї.
Відповідно до п. 5-9 Інструкції № 383 для вирішення питання щодо можливості призначення та виплати ОГД в органах Держприкордонслужби утворюється комісія з питань виплати ОГД. Склад комісії затверджується керівником органу Держприкордонслужби. Комісію очолює один із заступників керівника органу Держприкордонслужби. До складу комісії включаються представники штабу (за наявності в штаті органу), підрозділів фінансово-економічного, юридичного, кадрового, медичного, запобігання та виявлення корупції та з охорони праці.
Розгляд документів про призначення ОГД в органах Держприкордонслужби здійснюється комісією в 10-денний строк з дня реєстрації заяви разом із документами передбаченими пунктом 3 цієї Інструкції. У виняткових випадках (наприклад, відсутність доступу до державних реєстрів, ведення бойових дій в районах де дислокуються органи Держприкордонслужби) строк розгляду може бути продовжений, про що письмово у цей же строк повідомляється отримувач.
За результатами розгляду поданих заявником документів комісія приймає рішення у формі висновку про призначення ОГД або про відмову в її призначенні, який затверджується керівником відповідного органу Держприкордонслужби.
У разі якщо документи подано не в повному обсязі чи не за належністю, або потребують уточнення, комісія приймає рішення про повернення документів на доопрацювання.
У разі прийняття комісією рішення про призначення ОГД керівник органу Держприкордонслужби видає наказ про виплату такої допомоги.
ОГД виплачується шляхом перерахування коштів на рахунок в установі банку державного сектору, зазначений отримувачем у заяві.
Згідно п. 10 Інструкції № 383 виплата ОГД здійснюється в порядку черговості відповідно до дати подання документів. Призначена сума ОГД виплачується поетапно:
на першому етапі - 1/5 від призначеної суми ОГД;
залишок невиплаченої суми ОГД (4/5 від призначеної суми) - щомісячно, частками впродовж 40 наступних місяців.
Судом встановлено, що 09.05.2024 на адресу 1 прикордонного загону за вх. № К-372 надійшла заява ОСОБА_1 з вимогою розглянути її заяву про виплату їй одноразової грошової допомоги як члену сім`ї ОСОБА_5 , зробити перерозподіл невиплаченої іншим претендентам частини одноразової грошової допомоги та виплатити їй як члену сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 належну їй частку одноразової грошової допомоги.
Вказана заява було подана у відповідності до Інструкції № 383, що не заперечується відповідачем.
До вказаної заяви, зокрема було долучено рішення Старосамбірського районного суду Львівської області від 26.02.2024 у справі № 452/4343/23, що набрало законної сили 28.03.2024, яким встановлено факт спільного проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу ОСОБА_1 та ОСОБА_5 та факт, що має юридичне значення, а саме факт перебування ОСОБА_1 на утриманні ОСОБА_5 .
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Комісією 1 прикордонного загону з питань виплати одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 на засіданні 10.05.2024 розглянуто вищевказану заяву ОСОБА_1 та долучені до неї документи та вирішено відмовити позивачу у виплаті одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168, у зв`язку з призначенням одноразової грошової допомоги у повному розмірі для членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 згідно наказу начальника 1 прикордонного загону від 16.09.2023 № 495-ОС, на підставі затвердженого висновку про призначення одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 членам сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 від 18.08.2023 № 20-23.
Згідно висновку від 10.05.2024 № 79-24, затвердженого начальником 1 прикордонного загону, дослідивши документи, які надійшли разом із заявою ОСОБА_1 від 09.05.2024 № К-372, враховуючи затверджений протокол засідання комісії з виплати одноразової грошової допомоги від 18.08.2023, затверджений висновок про призначення одноразової грошової допомоги, передбаченої п. 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 членам сім`ї загиблого штаб-сержанта ОСОБА_5 від 18.08.2023 № 20-23, наказ начальника 1 прикордонного загону від 16.09.2023 № 495-ОС комісією прийнято рішення: відмовити позивачу у виплаті одноразової грошової допомоги передбаченої п. 2 постанови КМУ від 28.02.2022 № 168, у зв`язку з призначенням одноразової грошової допомоги у повному розмірі для членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 .
Також у вказаному висновку відповідачем зазначено, що відповідно до абзацу 4 пункту 2 Постанови № 168, якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному обсязі, зазначеному в абзаці першому цього пункту, за її призначенням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.
Отже, відмовляючи у здійсненні виплати позивачу одноразової грошової допомоги відповідач посилався на те, що така одноразова грошова допомога у повному розмірі призначена членам сім`ї ОСОБА_5 .
Разом з тим, відповідачем не взято до уваги те, що відповідно до п. 1, 4 ст. 16-1 Закону № 2011-XII у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають особи, зазначені у пункті 4 цієї статті.
До членів сімей загиблих (померлих) осіб, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, належать, зокрема:
жінка (чоловік), з якою (з яким) загибла (померла) особа проживали однією сім`єю, але не перебували у шлюбі між собою або в будь-якому іншому шлюбі, за умови що цей факт встановлено рішенням суду, яке набрало законної сили.
Отже, до членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 також належить ОСОБА_1 з якою ОСОБА_5 проживав однією сім`єю, цей факт підтверджено рішенням Старосамбірського районного суду Львівської області від 26.02.2024 у справі № 452/4343/23, що набрало законної сили 28.03.2024.
При цьому згідно абз. 3 ч. 1 ст. 16-3 Закону № 2011-XII особам, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону.
Отже, факт призначення одноразової грошової допомоги у повному розмірі для членів сім`ї загиблого ОСОБА_5 не є підставою для відмови у призначенні та отриманні одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 (яка теж є членом сім`ї), оскільки така виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону.
Відповідно до п. 2 Постанови № 168 якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному розмірі, зазначеному в абзаці першому цього пункту, за її отриманням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.
Тобто визначальною умовою для вирішення у судовому порядку спору щодо перерозподілу суми такої допомоги між особами, які мають на неї право, є також факт виплати ОДГ у повному розмірі.
Аналогічного висновку дійшов Сьомий апеляційний адміністративний суд в постанові від 10.06.2024 по справі № 120/16614/23.
Разом з тим судом встановлено, що як на момент звернення позивача до суду із цим позовом так і станом на дату вирішення цього спору ОДГ, що була призначена іншим членам сім`ї за рішенням відповідача не виплачена у повному розмірі.
За наведеного правового регулювання спірних правовідносин, відповідач протиправно відмовив у задоволенні заяви ОСОБА_1 , з підстав визначених у висновку від 10.05.2024 № 79-24 та не врахував, зокрема норми статті 16-3 Закону № 2011-XII, за якими особам, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону.
Позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача № 09/К-372/358 від 14.05.2024 про відмову у виплаті належної частки одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".
Разом з тим, суд зазначає, що позивач дійшов помилкового висновку про те, що лист від 14.05.2024 за № 09/К-372/358 є рішенням відповідача, оскільки як встановлено судом, позивачу відмовлено у виплаті належної частки одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" згідно протоколу засідання комісії 1 прикордонного загону з питань виплати одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 Постанови № 168 від 10.05.2024 № 79-24, відтак дана позовна вимога задоволенню не підлягає.
З огляду на встановлені обставини наявні підстави для визнання протиправним та скасування рішення Військової частини НОМЕР_2 ( 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України), яке ухвалене на підставі протоколу засідання комісії 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України з питань виплати одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 Постанови № 168 від 10.05.2024 № 79-24 та оформлене висновком від 10.05.2024 № 79-24, як такого, що прийняте без урахування усіх обставин, які мали значення для його прийняття, а також вимог чинного законодавства.
В той же час обираючи належний і ефективний спосіб захисту порушених прав, суд бере до уваги, що призначення одноразової грошової допомоги належить до дискреційних повноважень Військової частини НОМЕР_2 ( 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України), відтак суд вважає за необхідне зобов`язати Військову частину НОМЕР_2 повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 09.05.2024 із документами про призначення одноразової грошової допомоги, як члену сім`ї загиблого військовослужбовця, внаслідок загибелі (смерті) ОСОБА_5 , та прийняти обґрунтоване рішення з урахуванням висновків суду.
Із врахуванням вищевикладеного та наведених норм чинного законодавства України, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог, шляхом визнання протиправним та скасування рішення відповідача, яке ухвалене на підставі протоколу засідання комісії 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України з питань виплати одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 Постанови № 168 від 10.05.2024 № 79-24 та оформлене висновком від 10.05.2024 № 79-24, яким відмовлено ОСОБА_1 у виплаті одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 Постанови № 168 та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 09.05.2024 із документами про призначення одноразової грошової допомоги, як члену сім`ї загиблого військовослужбовця, внаслідок загибелі (смерті) ОСОБА_5 , та прийняти обґрунтоване рішення з урахуванням висновків суду.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню частково.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову в розмірі 969,00 грн.
Враховуючи викладене, сплачений позивачем судовий збір за подачу позову до суду підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. 2, 77, 78, 94, 139, 241-246, 257-258, 262 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_2 ( 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України), третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Відділу Служби у справах дітей Добромильської міської ради, як представника ОСОБА_4 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Військової частини НОМЕР_2 ( 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України), яке ухвалене на підставі протоколу засідання комісії 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України з питань виплати одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 10.05.2024 № 79-24 та оформлене висновком від 10.05.2024 № 79-24, яким відмовлено ОСОБА_1 у виплаті одноразової грошової допомоги передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".
Зобов`язати Військову частину НОМЕР_2 ( 1 прикордонний загін Державної прикордонної служби України) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 09.05.2024 із документами про призначення одноразової грошової допомоги, як члену сім`ї загиблого військовослужбовця, внаслідок загибелі (смерті) ОСОБА_5 , та прийняти обґрунтоване рішення з урахуванням висновків суду.
В решті позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Військової частини НОМЕР_2 ( 1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України) на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 969,00 гривень (дев`ятсот шістдесят дев`ять гривень 00 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя О.С. Духневич
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2024 |
Оприлюднено | 11.10.2024 |
Номер документу | 122191513 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Духневич О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні