КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 жовтня 2024 року № 320/45907/24
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лиска І.Г., розглянувши в м. Києві у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФАБРИКА СМАКУ" до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю ВІТРГРУП про визнання протиправними та скасування рішень,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ "ФАБРИКА СМАКУ" з позовом до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України , у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про відхилення пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю ФАБРИКА СМАКУ у публічній закупівлі, що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-09-17-012887-a, оформлене протокольним рішенням (протоколом) уповноваженої особи Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 03.10.2024 № 930;
- визнати протиправним та скасувати рішення Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про визначення Товариства з обмеженою відповідальністю ВІТРГРУП переможцем публічної закупівлі, що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-09-17-012887-a, та прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю з Товариством з обмеженою відповідальністю ВІТРГРУП, оформлене протокольним рішенням (протоколом) уповноваженої особи Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 03.10.2024 № 940.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що тендерна пропозиція останнього відповідає умовам визначеним в Оголошені про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі, у зв`язку з чим у замовника були відсутні правові підстави для її відхилення.
Ухвалою суду від 07.10.2024 відкрито провадження у справі та призначено судове засідання на 08.10.2024.
Також, вказаною ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю ВІТРГРУП (ЄДРПОУ 45236140) та витребувано від третьої особи пояснення, від відповідача відзив та додаткові докази по справі, із терміном надання до 11:00 год. 08.10.2024.
Відповідач подав суду відзив, проти позову заперечував та вказав на те, що приймаючи оскаржуване рішення про відхилення тендерної пропозиції, відповідач виходив з положень ч.1, ч. 2 ст. 23 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів. Враховуючи п. 2 Додатку 2 до Оголошення згідно положень п. 10.2.1 ДСТУ 4607:2006 Консерви м`ясорослинні. Каші з м`ясом. Загальні технічні умови. Відповідач просить суд в позові відмовити.
Третя особа подала до суду письмові пояснення в яких просила розглянути позовну заяву та прийняти рішення на розсуд суду, а також просила розгляд справи здійснювати без його участі.
В судове засідання учасники справи не прибули, жодних заяв чи клопотань до суду не надали, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином, відповідно до ст. 268 КАС України.
У зв`язку з неявкою учасників справи в судове засідання та стислі строки розгляду категорії таких справи, протокольною ухвалою суд вирішив подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження за наявними матеріалами в справі.
Розглянувши подані сторонами документи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, позицію третьої особи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Військовою частиною НОМЕР_1 Національної гвардії України (надалі за текстом Замовник, Відповідач) 17.09.2024 було оголошено спрощену процедуру закупівлі товару Консерви м`ясорослинні Каша рисова зі свининою за кодом ДК 021:2015: 15130000-8 М`ясопродукти.
Інформація про закупівлю розміщена в електронній системі закупівель Рrоzorro за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-09-17-012887-a.
Унікальний номер оголошення про проведення спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2024-09-17-012887-a.
Відповідно до пунктів 1.1-1.4 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі, затвердженого протокольним рішенням (протоколом) уповноваженої особи Замовника від 17.09.2024 № 851 (далі за тексом Оголошення), найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія: найменування замовника: Військова частина НОМЕР_1 Національної гвардії України; місцезнаходження замовника: АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код замовника: 25574423; категорія замовника: підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої статті 2 Закону України Про публічні закупівлі, юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади.
Згідно з пунктом 2 Оголошення назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності): Консерви м`ясорослинні Каша рисова зі свининою, код ДК 021:2015: 15130000-8 М`ясопродукти.
Оголошення розроблено відповідно до вимог Закону України Про публічні закупівлі (далі Закон), Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 (із змінами й доповненнями) (далі Особливості № 1275).
Терміни, які використовуються в цьому оголошенні, вживаються у значенні, наведеному в Законі, Законі України Про оборонні закупівлі та інших нормативно-правових актах (пункт 16.1. Оголошення).
Очікувана вартість предмета закупівлі: 4 767 000 (Чотири мільйони сімсот шістдесят сім тисяч) грн. 00 коп. з ПДВ (п. 7 Оголошення).
За пунктом 8 Оголошення період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель): 23.09.2024 до 12:00.
Згідно пункту 9 Оголошення кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю): 27.09.2024 до 00:00.
Відповідно до пунктів 10 та 11 Оголошення перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв: Ціна єдиний критерій оцінки, питома вага критерію 100 %. Найбільш економічно вигідною пропозицією буде вважатися пропозиція з найнижчою ціною. Оцінка пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону. До початку проведення електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично розкривається інформація про ціну та перелік усіх цін пропозицій, розташованих у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників. Найбільш економічно вигідною пропозицією буде вважатися пропозиція з найнижчою ціною.
Розмір надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати): 3% очікуваної вартості (143010 (Сто сорок три тисячі десять) грн 00 коп.)
Згідно з Реєстром отриманих тендерних пропозицій/пропозицій UA-2024-09-17- 012887-a для участі у спрощеній закупівлі UA-2024-09-17-012887-a подали тендерні пропозиції учасники: ТОВ ФАБРИКА СМАКУ, ТОВ ПраймСелл, ТОВ АКСИН БІЗ, ТОВ ВІТРГРУП.
За наслідками електронного аукціону учасниками процедури закупівлі подано остаточну пропозицію в розмірі (в порядку за збільшенням ціни):
1) ТОВ ФАБРИКА СМАКУ 4692000,00 грн.;
2) ТОВ ПраймСелл - 4741498,00 грн.;
3) ТОВ АКСИН БІЗ - 4742000,00 грн.;
4) ТОВ ВІТРГРУП - 4741500,00 грн.;
Відповідно до протокольного рішення (протоколу) уповноваженої особи від 03.10.2024 № 930, відхилено пропозицію ТОВ ФАБРИКА СМАКУ щодо закупівлі Консерви м`ясорослинні Каша рисова зі свининою, код ДК 021:2015 15130000-8 М`ясопродукти, зареєстрованої за ідентифікатором: № UA-2024-09-17- 012887-a, відповідно до п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону України Про публічні закупівлі.
У зв`язку з відхиленням тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ ФАБРИКА СМАКУ, відбувалось розкриття наступних тендерних пропозицій, також, відхилено пропозицію ТОВ ПраймСелл, рішенням (протоколу) уповноваженої особи від 03.10.2024 № 935. Тендерну пропозицію відхилено відповідно до п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону України Про публічні закупівлі.
У зв`язку з відхиленням тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ ПраймСелл, відбувалось розкриття наступних тендерних пропозицій, також, відхилено пропозицію ТОВ АКСИН БІЗ, рішенням (протоколу) уповноваженої особи від 03.10.2024 № 937.
За принципом більш економічно вигідної, протокольно рішенням (протоколу) уповноваженої особи від 03.10.2024 № 940, визначено ТОВ ВІТРГРУП переможцем закупівлі Консерви м`ясорослинні Каша рисова зі свининою, код ДК 021:2015 15130000-8 М`ясопродукти, зареєстрованої за ідентифікатором: № UA-2024-09-17-012887-a, та прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю з ТОВ ВІТРГРУП.
Не погоджуючись із рішенням відповідача, позивач подав до суду вказаний позов.
Надаючи правову оцінку обставинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України Про оборонні закупівлі від 17.07.2020 № 808-ІХ.
Закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється державними замовниками відповідно до Закону України Про публічні закупівлі з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Приписами статті 3 Закону України Про оборонні закупівлі обумовлено, що оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
Відповідно до приписів частин першої-третьої статті 30 Закону України Про оборонні закупівлі особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.
Оборонні закупівлі (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) під час дії правового режиму воєнного стану здійснюються з дотриманням, таких вимог:
1) державні замовники протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель та/або в електронній системі закупівель.
Перелік інформації, яка включається до оголошення, визначається Кабінетом Міністрів України;
2) порядок встановлення граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками (службами державних замовників, військовими частинами), а також підстави внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування, укладеного без використання електронної системи закупівель, визначаються Кабінетом Міністрів України;
3) у разі здійснення державним замовником (службою державного замовника, військовою частиною) закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та/або послуг з організації харчування військових частин договір про закупівлю повинен містити інформацію щодо: назви предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів), ціни за одиницю кожної номенклатурної позиції товару (із зазначенням одиниці виміру щодо товарів), калькуляції ціни послуг із зазначенням вартості всіх складових вказаних послуг, включаючи калькуляцію ціни вартості та кількості окремих послуг.
За результатами здійснення закупівель на період дії правового режиму воєнного стану в разі здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони - 1,5 мільйона гривень, державний замовник (служба державного замовника, військова частина) оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівель озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), протягом 10 робочих днів з дня укладення такого договору.
У звіті про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівель озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), зазначається інформація про: найменування державного замовника (службу державного замовника, військову частину); назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів); ціну за одиницю кожної номенклатурної позиції товару (із зазначенням одиниці виміру щодо товарів), ціну робіт, послуг. У звіті про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, щодо закупівлі послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування військових частин також зазначається інформація (у формі окремого додатка (файлу) щодо вартості усіх складових вказаних послуг (крім відомостей, що становлять державну таємницю), включаючи інформацію про: окремі найменування харчових продуктів (товарів) із зазначенням ціни за одиницю харчового продукту (товару) (із зазначенням одиниці виміру щодо продуктів (товарів) та вартості окремих послуг, загальної вартості та строків оплати за такі харчові продукти (товари).
У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, укладеного без використання електронної системи закупівель, щодо інформації, визначеної абзацом першим цієї частини, державний замовник (служба державного замовника, військова частина) оприлюднює повідомлення про внесення змін до істотних умов такого договору (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівель озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) та інформацію, визначену абзацом першим цієї частини.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 затверджено Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану (надалі за текстом - Особливості).
Пунктами 1-8 Особливостей визначено, що ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення оборонних закупівель (далі - закупівлі) для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), (далі - державні замовники) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.
У цих особливостях терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України Про оборонні закупівлі, Про публічні закупівлі та інших нормативно-правових актах, розроблених на їх виконання.
Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у період дії правового режиму воєнного стану відповідно до цих особливостей.
Зведений трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями не складається та не подається на затвердження Кабінетові Міністрів України. Пропозиції до проекту зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями подаються державними замовниками Мінстратегпрому протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення не складається та не затверджується.
Подання та оприлюднення інформації, передбаченої частинами другою та третьою статті 15 Закону України Про оборонні закупівлі, здійснюється протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування правового режиму воєнного стану в Україні.
Для планування оборонних закупівель та звітування про їх здійснення відповідно до цих особливостей рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі, визначаються переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відповідальною за організацію та проведення оборонних закупівель може бути уповноважена особа/інша особа державного замовника та/або колегіальний орган, що утворюється державним замовником та складається не менше ніж із трьох осіб такого державного замовника. Порядок організації діяльності такого колегіального органу визначається державним замовником.
Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у разі, коли їх вартість дорівнює або перевищує 1,5 млн. гривень (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд), в електронній системі закупівель в один із таких способів:
1) у порядку проведення відкритих торгів, що визначений особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176; 2023 р., N 51, ст. 2834);
2) у порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України "Про публічні закупівлі", з урахуванням положень, визначених цими особливостями;
3) у порядку відбору постачальника шляхом запиту пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 (Офіційний вісник України, 2020 р., №75, ст. 2407);
4) шляхом застосування рамкової угоди відповідно до цих особливостей.
У разі проведення закупівлі в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України Про публічні закупівлі, державний замовник під час розгляду пропозиції учасника спрощеної закупівлі у разі виявлення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції та/або подання яких вимагалося оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, повинен розмістити у строк, який не може бути меншим, ніж два робочих дні до закінчення строку розгляду пропозицій, повідомлення з вимогою виправити невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у його пропозиції, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення державним замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником спрощених закупівель у складі пропозиції та/або подання яких вимагається оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, слід розуміти невідповідність інформації та/або документів у значенні, наведеному в пункті 43 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178.
Державний замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника спрощеної закупівлі більш як один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції.
Державний замовник відхиляє пропозицію учасника спрощеної закупівлі у разі, коли учасник спрощеної закупівлі не виправив виявлені державним замовником після розкриття пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених державним замовником невідповідностей протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Істотні умови державного контракту (договору), укладеного відповідно до абзацу першого цього пункту, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених пунктом 19 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, або якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання пункту 2 частини третьої статті 30 Закону України Про оборонні закупівлі.
Під час здійснення оборонних закупівель державні замовники визначають предмет закупівлі відповідно до вимог Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708, з урахуванням цих особливостей.
Закупівлі, визначені пунктами 8 і 9 цих особливостей, не включаються до річного плану закупівель (п. 10 Особливостей).
Отже, на період дії правового режиму воєнного стану застосовуються приписи статті 30 Закону України Про публічні закупівлі та Особливостей № 1275,відповідно до яких придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України Про публічні закупівлі, в електронній системі закупівель.
Тому враховуючи приписи статті 30 Закону України Про публічні закупівлі та абзацу 3 пункту 8 Особливостей № 1275, процедура закупівлі, яка є предметом даного позову проводиться відповідно до статті 14 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015р. №922-VIII (далі Закон №922-VIII), яка врегульовує процедуру проведення спрощеної закупівлі.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону №922-VIII, закупівля здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно зі ст. 3 Закону України Про оборонні закупівлі оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів:
- своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони;
- послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання;
- конкурентність;
- ефективність використання коштів, результативність;
- відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці);
- запобігання корупції, зловживанням та дискримінації;
- цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
Статтею 12 Закону №922-VIII передбачено, що електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам, обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням непорушності даних про учасників і їхніх пропозицій під час проведення процедури закупівлі та їх конфіденційність до моменту розкриття тендерних пропозицій.
Статтею 14 Закону №922-VIII визначено, що спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.
Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів:
-оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
-уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
-подання пропозицій учасниками;
-проведення електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону;
-розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;
-визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;
-розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до статті 19 цього Закону.
В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов`язково зазначаються:
- найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
- назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
- інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;
- кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;
- строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
- умови оплати;
- очікувана вартість предмета закупівлі;
- період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель);
- кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю);
- перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв;
- розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати);
- розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати);
- розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.
В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.
Вимоги до предмета закупівлі, визначені замовником, можуть зазначатися шляхом завантаження окремих файлів до оголошення про проведення спрощеної закупівлі або в електронній формі з окремими полями в електронній системі закупівель.
У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.
Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Замовником визначаються вимоги щодо надання забезпечення пропозиції відповідно до статті 25 цього Закону та забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до статті 27 цього Закону.
У період уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель за роз`ясненням щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі.
Усі звернення за роз`ясненнями, звернення з вимогою щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.
Замовник протягом одного робочого дня з дня їх оприлюднення зобов`язаний надати роз`яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, які оприлюднюються в електронній системі закупівель, та/або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та/або вимог до предмета закупівлі.
У разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочі дні.
Замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій. Зміни, що вносяться замовником, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.
Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій.
У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника.
Пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником.
Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу.
Кожен учасник має право подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).
Пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, електронною системою закупівель не приймаються.
Пропозиція учасника повинна містити підтвердження надання учасником забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення передбачено оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.
Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції.
Такі зміни або заява про відкликання пропозиції враховуються, якщо вони отримані електронною системою закупівель до закінчення строку подання пропозицій.
Розкриття пропозицій відбувається у порядку, передбаченому абзацами першим і другим частини першої статті 28 цього Закону.
Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.
Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п`ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону.
За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.
У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.
Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.
Замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо:
- пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі;
- учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
- учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю;
- якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.
Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.
Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов`язаний надати йому відповідь.
Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів.
Договір про закупівлю укладається згідно з вимогами статті 41 цього Закону.
Звіт про результати проведення закупівлі оприлюднюється у порядку, передбаченому статтями 10 і 19 цього Закону.
Замовник відміняє спрощену закупівлю в разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель;
3) скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг (ч. 17 ст. 14 Закону №922-VIII).
Спрощена закупівля автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі:
1) відхилення всіх пропозицій згідно з частиною 13 цієї статті;
2) відсутності пропозицій учасників для участі в ній.
Спрощена закупівля може бути відмінена частково (за лотом) (ч. 18 ст. 14 Закону №922-VIII).
Повідомлення про відміну закупівлі оприлюднюється в електронній системі закупівель:
- замовником протягом одного робочого дня з дня прийняття замовником відповідного рішення;
- електронною системою закупівель протягом одного робочого дня з дня автоматичної відміни спрощеної закупівлі внаслідок відхилення всіх пропозицій згідно з частиною тринадцятою цієї статті або відсутності пропозицій учасників для участі у ній.
Повідомлення про відміну закупівлі автоматично надсилається всім учасникам електронною системою закупівель в день його оприлюднення.
З метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та/або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду (ч. ч. 19, 20 ст. 14 Закону №922-VIII).
Судом встановлено, що відповідачем відповідно до протокольного рішення (протоколу) уповноваженої особи від 03.10.2024 № 930, відхилено пропозицію ТОВ ФАБРИКА СМАКУ щодо закупівлі Консерви м`ясорослинні Каша рисова зі свининою, код ДК 021:2015 15130000-8 М`ясопродукти, зареєстрованої за ідентифікатором: № UA-2024-09-17- 012887-a, відповідно до п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону України Про публічні закупівлі.
В спірному рішенні №930 від 03.10.2024 в обґрунтування відхилення тендерної пропозиції ТОВ ФАБРИКА СМАКУ зазначено про те, що згідно вимоги пункту 6 Додатку 2 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі Сканований оригінал в кольоровому вигляді експлуатаційного дозволу та/або рішення компетентного органу про державну реєстрацію потужностей (будівлі, споруди, комплекси споруд, обладнання та інших засобів, включаючи транспортні засоби та території, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів) - власних або орендованих, що будуть використовуватися чи використані при виробництві, переробці або реалізації харчових продуктів, відповідно вимог Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів та наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.02.2016 № 39 Про затвердження Порядку проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб`єктам на Учасника та виробника (офіційного представника виробника, або імпортера продукції на території України).
Відповідно до довідки про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, яку було завантажено (файл 14 Довідка про наявність МТБ.pdf) учасник має власні камери швидкісного охол./заморож., які потребують отримання експлуатаційного дозволу, а відповідно до договору від 01.02.2022 № 01/02-22 (файл 21 Договір Фабрика Здорово та лист щодо представництва.pdf) товар тваринного походження поставляється учаснику на склад, також відповідно до декларації №1929//24-3 від 30.07.2024 року грузоотримувачем є ТОВ Фабрика смаку (файл 26 Каша рисова зі свининою, Декларація виробника 2024.07.xls.pdf), що свідчить про те, що товар постачається безпосередньо учаснику на його склад.
При цьому у складі пропозиції Учасника відсутній експлуатаційний дозвіл виданий ТОВ Фабрика смаку.
За предметом закупівлі відповідно до Додатку 2 до Оголошення - КОНСЕРВИ М`ЯСОРОСЛИННІ КАША РИСОВА ЗІ СВИНИНОЮ та предмет закупівлі (харчовий продукт) повинен відповідати нормативному документу на цей вид продукції (предмет закупівлі): ДСТУ 4607:2006 «Консерви м`ясо-рослинні. Каші з м`ясом. Загальні технічні умови» та Технічному опису. Предмет закупівлі повинен відповідати вимогам законодавства України про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів, наказу МОЗ України від 13.05.2013 № 368 Про затвердження Державних гігієнічних правил і норм Регламент максимальних рівнів окремих забруднюючих речовин у харчових продуктах, а також виданих відповідно до них нормативно-правових актів. Консерви повинні бути фасовані у банки відповідно з ДСТУ 7771:2015. Маса нетто консервів в банках повинна бути 250-525 г. Консерви повинні бути упаковані в ящики з гофрованого картону згідно з ДСТУГОСТ 9142:2019 (ГОСТ 9142-2014, IDT). Маркування тари повинно було згідно з чинними нормативно-правовими актами та нормативними документами, а також відповідати Закону України Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів №2639-VIII від 06.12.2018 та вимогам ДСТУ 4607:2006. Строк придатності консерви м`ясорослинні Каша гречана зі свининою, на момент переходу права власності від переможця закупівлі до замовника повинен складати не менше ніж 22 місяці.
Суд зазначає, що згідно пункту 6 Додатку 2 до Оголошення учасник повинен надати до тендерної пропозиції - Сканований оригінал в кольоровому вигляді експлуатаційного дозволу та/або рішення компетентного органу про державну реєстрацію потужностей (будівлі, споруди, комплекси споруд, обладнання та інших засобів, включаючи транспортні засоби та території, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів) - власних або орендованих, що будуть використовуватися чи використані при виробництві, переробці або реалізації харчових продуктів, відповідно вимог Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів та наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.02.2016 № 39 Про затвердження Порядку проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб`єктам на Учасника та виробника (офіційного представника виробника, або імпортера продукції на території України).
Згідно п.п. п.п. 22, 69 ст. 1 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів потужності - споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територія, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів та експлуатаційний дозвіл - документ дозвільного характеру, що видається територіальним органом компетентного органу операторові ринку за результатами інспектування його потужності та посвідчує право оператора ринку здійснювати визначену цим Законом діяльність з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження.
Згідно ч. 1 ст. 23 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів оператори ринку, що провадять діяльність, пов`язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні отримати експлуатаційний дозвіл, який видається територіальним органом компетентного органу на кожну окрему потужність до початку її експлуатації.
Відповідно до ч. 2 ст. 23 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів обов`язок отримання експлуатаційного дозволу не поширюється в частині відповідної діяльності на операторів ринку, які здійснюють:
1) первинне виробництво харчових продуктів тваринного походження, а також пов`язану з ним діяльність, зокрема зберігання та поводження з первинною продукцією в місці первинного виробництва, за умови що при цьому істотно не змінюється стан такої продукції;
2) транспортування харчових продуктів тваринного походження, у тому числі тих, які потребують дотримання температурного режиму та не можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною;
3) зберігання харчових продуктів тваринного походження, які не потребують дотримання температурного режиму та можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною;
4) виробництво та/або зберігання харчових продуктів, інгредієнтами яких є виключно продукти рослинного походження та/або перероблені продукти тваринного походження;
5) експлуатацію закладів громадського харчування, закладів роздрібної торгівлі харчовими продуктами та/або виробництво ремісничих харчових продуктів, виробництво харчових продуктів тваринного походження на малих потужностях з виробництва харчових продуктів тваринного походження.
Згідно частини 1 статті 25 цього Закону України Про основні принципи та вимоги державній реєстрації підлягають потужності з обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу.
Згідно положень п. 10.2.1 ДСТУ 4607:2006 Консерви м`ясорослинні. Каші з м`ясом. Загальні технічні умови, консерви зберігають відповідно до правил, затверджених у встановленому порядку, за температури від 0 °C до 20 °C та відносної вологості повітря не вищої ніж 75 % не більше 2 років.
Відповідно до декларації виробника, яку надано до тендерної пропозиції учасника, товар необхідно зберігати при температурі від 0 °C до 20 °C.
Позивач у складі пропозиції надав Довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, зазначив інформацію про всі складські та інші приміщення, та всі обладнання, які використовує для ведення господарської діяльності, в тому числі про камеру швидкісного охол./замор.30/25 KG 6 GN AOFPS 061 CT 726347 та камеру швидкісного охол./замор.30/25 AOFPS061C/726346, та відмітив, зазначені камери не мав задіювати під час виконання даного предмета закупівлі, у зв`язку з чим, не мав обов`язку надавати експлуатаційний дозвіл на ці камери.
Позивач у складі тендерної пропозиції надав рішення про державну реєстрацію потужності № 989 від 13.07.2023 на склад, загальною площею 835 кв.м, розташований за адресою: 65071, Одеська обл., м. Одеса, вул. Новомосковська, буд. 21 (21-А), надав Договір оренди № 01/01-23 від 01.01.2023, укладений з ПрАТ Янтар, акти приймання-передачі та додаткову угоду, щодо оренди складу, загальною площею 835 кв.м., на свідчення того, що саме вказаний склад буде використано для зберігання предмету закупівлі.
В рішенні також зазначено про вид діяльності - торгівля, транспортування, та/або зберігання харчових продуктів: гуртова торгівля харчовими продуктами; зберігання харчових продуктів; транспортування харчових продуктів (FORD TRANSIT спеціалізований вантажний фургон НОМЕР_2 ; JAC №56 ВА0110 спеціалізований вантажний фургон рефрижератор Євро-5 - ВН7354РС).
За даним предметом закупівлі вимоги до учасників викладені не лише щодо зберігання, а й щодо транспортування предмету закупівлі, забезпечення продукту його придатності до споживання, та, оператори ринку, що провадять діяльність, пов`язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні отримати експлуатаційний дозвіл, який видається територіальним органом компетентного органу на кожну окрему потужність до початку її експлуатації.
Враховуючи зазначене вище, основні характеристики та вимоги до предмету закупівлі, вбачається, що температурний режим зберігання Каши рисової зі свининою становить менше 10 °C, тому оператори ринку, які провадять діяльність, пов`язану з первинним виробництвом та/або транспортуванням, та/або зберіганням, та/або продажем харчових продуктів (консервів рибних) повинні в обов`язковому порядку отримати експлуатаційний дозвіл, який виданий компетентним органом.
Відповідно, з тендерної пропозиції позивача вбачається, що останній надав документи щодо наявності морозильного обладнання та складу, однак документів, які свідчили про наявність обладнання та приміщень на які має бути наданий експлуатаційний дозвіл, та які забезпечать зберігання товару тваринного походження при температурі від 0 °C до 20 °C, не надано.
Також, суд зазначає, що договір оренди нерухомого майна за адресою м. Одеса, вул. Новомосковська дор. 21 (21-А) не дає дозволу для провадження діяльності зі зберігання харчових продуктів тваринного походження. Наданий договір оренди підтверджує лише наявність місця зберігання продукції. Відповідно, рішення № 989 від 13.07.2023 також не є експлуатаційним дозволом, засвідчує лише наявність складу для зберігання.
Відповідно до п. 16.12. Оголошення про проведення спрощеної/допорогової закупівлі, замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: 1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; 2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; 3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю; 4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю, що узгоджується відповідно зі ч. 13 ст. 14 Закону України про публічні закупівлі.
Оскільки, відповідач встановив відсутність у тендерній пропозиції позивача належного та достовірного оригіналу в кольоровому вигляді експлуатаційного дозволу виданого ТОВ ФАБРИКА СМАКУ на потужності постачальника, та що він стосується якісних та технічних характеристик предмету закупівлі, суд вважає правомірним прийняте спірне рішення від 03.10.2024 № 930 про відхилення тендерної пропозиції ТОВ ФАБРИКА СМАКУ, судом не встановлено підстав для його скасування.
Позивачем належних та достатніх доказів протиправності рішення (протоколу) відповідача від 03.10.2024 № 930 суду не надано.
Як згадано вище відповідно до п. 11 ст. 14 Закону України Про публічні закупівлі Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.
Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п`ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону.
За п. 12 Закону України Про публічні закупівлі у разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.
Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.
Відповідно до вказаної ст. 13 Закону України Про публічні закупівлі замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: 1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; 2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; 3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю; 4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.
Суд зауважує, що чинне законодавство не передбачає інших підстав для відхилення пропозиції учасника спрощеної закупівлі, ніж ті, що визначені Законом.
Також, суд звертає увагу позивача, що розгляд пропозиції, яка є найбільш економічно вигідною виходячи з отриманих та прийнятих Замовником пропозицій від учасників, є повноваженням Замовника, визначена вказаним вище законодавством, та є безпосередньо дискреційними повноваженнями Замовника, відповідно твердження позивача щодо застосування вказаного ним порядку щодо визначення наступного за відхиленою пропозицією переможця, а саме визначення позивача є безпідставним.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
За ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування та питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі (абз. 2 ч. 2 ст. 77 КАС України).
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Судом не встановлено обставин для задоволення позовних вимог позивача, підстав для визнання протиправним та скасування рішення Військової частини № НОМЕР_1 від 03.10.2024 № 930 про відхилення тендерної пропозиції та рішення від 03.10.2024 № 940 про визначення переможцем ТОВ ВІТРГРУП та намір укласти договір.
Відповідач по справі надав суду належні та достатні докази в силу положень абз. 2 ч. 2 ст. 77 КАС України в обґрунтування правомірності своїх дій щодо прийнятих спірних рішень згідно ч. 2 ст. 2 КАС України.
Відповідно до ч. ч. 1-4 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Суд зазначає, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Інші доводи не впливають на висновки суду.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.
Враховуючи наслідки вирішення справи судом у суду відсутні процесуальні підстави для вирішення питання щодо понесених сторонами витрат по справі згідно ст. 139, ст. 143 КАС України.
Керуючись статтями 72-77, 243-246, 250, 255, 282 КАС України, суд
в и р і ш и в:
В задоволенні позовних вимог - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини четвертої статті 282 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених цією статтею, можуть бути подані до Шостого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня їх проголошення. У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом двох днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Лиска І.Г.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2024 |
Оприлюднено | 11.10.2024 |
Номер документу | 122192258 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лиска І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні