Постанова
від 11.10.2024 по справі 320/45907/24
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/45907/24 Суддя (судді) першої інстанції: Лиска І.Г.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Епель О.В., Файдюка В.В., при секретарі Присяжній Д.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ФАБРИКА СМАКУ" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ФАБРИКА СМАКУ" до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, за участю третьої особи, без самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІТРГРУП" про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ :

Товариство з обмеженою відповідальністю "ФАБРИКА СМАКУ" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, за участю третьої особи, без самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІТРГРУП" в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про відхилення пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю "ФАБРИКА СМАКУ" у публічній закупівлі, що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-09-17-012887-a, оформлене протокольним рішенням (протоколом) уповноваженої особи Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 03.10.2024 № 930;

- визнати протиправним та скасувати рішення Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про визначення Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІТРГРУП" переможцем публічної закупівлі, що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-09-17-012887-a, та прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю з Товариством з обмеженою відповідальністю "ВІТРГРУП", оформлене протокольним рішенням (протоколом) уповноваженої особи Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 03.10.2024 № 940.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Представником відповідача було подано відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого зазначено, що апелянтом не спростовано висновки суду першої інстанції, не надано будь-яких інших або нових обґрунтувань, а тому апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

У судовому засіданні представники відповідача заперечували проти задоволення апеляційної скарги позивача, просили рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Представник позивача до судового засідання не з`явився, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином.

Представник третьої особи до судового засідання не з`явився, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, надав клопотання, за змістом якого просив розглянути справу за відсутності представника третьої особи, апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ФАБРИКА СМАКУ" розглянути та прийняти рішення на розсуд суду

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.

Судом першої інстанції встановлено, що Військовою частиною НОМЕР_1 Національної гвардії України (надалі за текстом - Замовник, Відповідач) 17.09.2024 було оголошено спрощену процедуру закупівлі товару - Консерви м`ясорослинні "Каша рисова зі свининою" за кодом ДК 021:2015: 15130000-8 М`ясопродукти.

Інформація про закупівлю розміщена в електронній системі закупівель "Рrоzorro" за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-09-17-012887-a.

Унікальний номер оголошення про проведення спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2024-09-17-012887-a.

Відповідно до пунктів 1.1-1.4 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі, затвердженого протокольним рішенням (протоколом) уповноваженої особи Замовника від 17.09.2024 № 851 (далі за тексом - Оголошення), найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія: найменування замовника: Військова частина НОМЕР_1 Національної гвардії України; місцезнаходження замовника: АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код замовника: НОМЕР_2; категорія замовника: підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі", юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади.

Згідно з пунктом 2 Оголошення назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності): Консерви м`ясорослинні "Каша рисова зі свининою", код ДК 021:2015: 15130000-8 М`ясопродукти.

Оголошення розроблено відповідно до вимог Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон), Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 (із змінами й доповненнями) (далі - Особливості № 1275).

Терміни, які використовуються в цьому оголошенні, вживаються у значенні, наведеному в Законі, Законі України "Про оборонні закупівлі" та інших нормативно-правових актах (пункт 16.1. Оголошення).

Очікувана вартість предмета закупівлі: 4 767 000 (Чотири мільйони сімсот шістдесят сім тисяч) грн. 00 коп. з ПДВ (п. 7 Оголошення).

За пунктом 8 Оголошення період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель): 23.09.2024 до 12:00.

Згідно пункту 9 Оголошення кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю): 27.09.2024 до 00:00.

Відповідно до пунктів 10 та 11 Оголошення перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв: "Ціна" - єдиний критерій оцінки, питома вага критерію 100 %. Найбільш економічно вигідною пропозицією буде вважатися пропозиція з найнижчою ціною. Оцінка пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону. До початку проведення електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично розкривається інформація про ціну та перелік усіх цін пропозицій, розташованих у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників. Найбільш економічно вигідною пропозицією буде вважатися пропозиція з найнижчою ціною.

Розмір надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати): 3% очікуваної вартості (143010 (Сто сорок три тисячі десять) грн 00 коп.)

Згідно з Реєстром отриманих тендерних пропозицій/пропозицій UA-2024-09-17- 012887-a для участі у спрощеній закупівлі UA-2024-09-17-012887-a подали тендерні пропозиції учасники: ТОВ "ФАБРИКА СМАКУ", ТОВ "ПраймСелл", ТОВ "АКСИН БІЗ", ТОВ "ВІТРГРУП".

За наслідками електронного аукціону учасниками процедури закупівлі подано остаточну пропозицію в розмірі (в порядку за збільшенням ціни):

1) ТОВ "ФАБРИКА СМАКУ" - 4692000,00 грн.;

2) ТОВ "ПраймСелл" - 4741498,00 грн.;

3) ТОВ "АКСИН БІЗ" - 4742000,00 грн.;

4) ТОВ "ВІТРГРУП" - 4741500,00 грн.;

Відповідно до протокольного рішення (протоколу) уповноваженої особи від 03.10.2024 № 930, відхилено пропозицію ТОВ "ФАБРИКА СМАКУ" щодо закупівлі Консерви м`ясорослинні "Каша рисова зі свининою", код ДК 021:2015 15130000-8 М`ясопродукти, зареєстрованої за ідентифікатором: № UA-2024-09-17-012887-a, відповідно до п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону України "Про публічні закупівлі".

У зв`язку з відхиленням тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ "ФАБРИКА СМАКУ", відбувалось розкриття наступних тендерних пропозицій, також, відхилено пропозицію ТОВ "ПраймСелл", рішенням (протоколу) уповноваженої особи від 03.10.2024 № 935. Тендерну пропозицію відхилено відповідно до п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону України "Про публічні закупівлі".

У зв`язку з відхиленням тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ "ПраймСелл", відбувалось розкриття наступних тендерних пропозицій, також, відхилено пропозицію ТОВ "АКСИН БІЗ", рішенням (протоколу) уповноваженої особи від 03.10.2024 № 937.

За принципом більш економічно вигідної, протокольно рішенням (протоколу) уповноваженої особи від 03.10.2024 № 940, визначено ТОВ "ВІТРГРУП" переможцем закупівлі Консерви м`ясорослинні "Каша рисова зі свининою", код ДК 021:2015 15130000-8 М`ясопродукти, зареєстрованої за ідентифікатором: № UA-2024-09-17-012887-a, та прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю з ТОВ "ВІТРГРУП".

Позивач не погоджується із спірними рішеннями, вважаючи їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся до суду із даним адміністративним позовом.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначені Законом України "Про оборонні закупівлі" від 17.07.2020 №808-ІХ (далі-Закон №808).

Частиною першою статті 1 Закону №808 визначено, що у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

- відбір учасників спрощених торгів із застосуванням електронної системи закупівель - процес визначення учасників спрощених торгів шляхом проведення електронного аукціону;

- державні замовники у сфері оборони (далі - державні замовники) - визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;

- оборонні закупівлі - здійснення державним замовником закупівель товарів, робіт і послуг, призначених для виконання державних програм у сферах національної безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони;

- учасник відбору - суб`єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, фізична особа, які в установленому порядку надали цінову пропозицію для участі у відборі, оголошеному державним замовником;

- цінова пропозиція - пропозиція учасника щодо предмета закупівлі, що подається для участі у закупівлі на умовах, встановлених державним замовником.

Частинами першою-другою статті 2 Закону №808 встановлено, що цей Закон застосовується за умови, що:

- вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони - 1,5 мільйона гривень, до визначених цим Законом державних замовників, які здійснюють оборонні закупівлі;

- закупівля товарів, робіт і послуг оборонного призначення містить відомості, що становлять державну таємницю, а також у разі закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями незалежно від вартості такої закупівлі.

Закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється державними замовниками відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Частиною першою статті 3 Закону №808 визначено, що оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.

Відповідно до частин першої, четвертої та шостої статті 16 Закону №808 придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких закупівель: 1) закрита закупівля: переговори; поетапні переговори; 2) торги з обмеженою участю; 3) спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель.

Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених розділом I, статтею 23 розділу II і розділом III цього Закону.

Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених розділом IV цього Закону.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону №808 державний замовник обирає один або декілька серед таких критеріїв оцінки пропозицій учасників процедур закупівель:

1) ціна;

2) ціна разом з іншими критеріями оцінки (питома вага ціни у складі критерію не може бути нижчою 60 відсотків), зокрема:

умови оплати;

строк виконання;

рівень забезпечення життєвого циклу (гарантійне та сервісне обслуговування, утилізація тощо);

локалізація виробництва (питома вага цього критерію не може бути нижчою 25 відсотків);

3) вартість життєвого циклу.

Згідно з частиною другою статті 17 Закону України "Про оборонні закупівлі" державний замовник може додатково застосовувати такі критерії:

1) рівень експлуатаційних витрат;

2) проходження державних та інших випробувань державним замовником або факт прийняття державним замовником на озброєння;

3) наявність сертифікованої системи менеджменту якості (якщо це не є вимогою тендерної документації та якщо не встановлено відповідних кваліфікаційних критеріїв);

4) наявність сертифікатів відповідності вимогам стандартів НАТО (AQAP) за раніше виконаними учасником відбору протягом попереднього календарного року державними контрактами (договорами);

5) якість виконання раніше укладених аналогічних контрактів та договорів;

6) план якості;

7) коефіцієнт ефективності;

8) графік поставки (із зазначенням ризиків).

Відповідно до частини першої статті 22 Закону №808 державний замовник вимагає від учасників закупівель, визначених пунктами 2, 3 частини першої статті 16 цього Закону, подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність одному або декільком кваліфікаційним критеріям, визначеним статтею 16 Закону України "Про публічні закупівлі".

Згідно зі статтею 24 Закону №808 спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель - це процедура, що застосовується державним замовником під час дії особливого періоду в Україні або у період введення надзвичайного стану, або у період проведення антитерористичної операції, або у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у разі якщо відомості про закупівлю товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони не становлять державної таємниці.

Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються у порядку, передбаченому для проведення відкритих торгів Законом України "Про публічні закупівлі", з урахуванням особливостей, встановлених статтею 23 та розділами I, III цього Закону.

Відповідно до частини першої-третьої статті 25 Закону №808 у разі прийняття державним замовником рішення про проведення спрощених торгів із застосуванням електронної системи закупівель відбір учасників здійснюється у порядку, визначеному цим Законом.

Оголошення про проведення відбору розміщується державним замовником в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня після прийняття рішення про закупівлю.

Період для подання цінових пропозицій визначається державним замовником та не може становити менше шести робочих днів з дати розміщення оголошення про проведення відбору на офіційному веб-сайті уповноваженого органу з питань закупівель.

В оголошенні про проведення відбору обов`язково зазначаються:

1) найменування державного замовника, його код ЄДРПОУ, юридична та фактична адреса, електронна адреса;

2) найменування предмета закупівлі, код відповідно до державного класифікатора, що діє на день проведення закупівлі;

3) технічні, якісні та кількісні характеристики і вимоги до предмета закупівлі з урахуванням вимог пункту 3 частини другої статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі";

4) очікувана вартість предмета закупівлі із зазначенням інформації про включення до очікуваної вартості податку на додану вартість;

5) кількість товару та місце його поставки, місце, в якому мають бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяг, строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

6) дата і час закінчення періоду подання цінових пропозицій;

7) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у відсотках або грошових одиницях (не менше 1 відсотка очікуваної вартості товару, роботи, послуги) та формула, що буде застосовуватися при проведенні електронного аукціону для визначення показників інших критеріїв оцінки (у разі їх обрання державним замовником);

8) перелік критеріїв та методика оцінки цінової пропозиції із зазначенням питомої ваги критеріїв;

9) розмір, строк, вид та умови повернення чи неповернення забезпечення цінової пропозиції (у разі якщо державний замовник вимагає його надання);

10) розмір, строк, вид та умови надання, умови повернення чи неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (у разі якщо державний замовник вимагає його надання);

11) прізвище, ім`я та по батькові, посада однієї чи кількох посадових осіб державного замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками відбору;

12) один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відбору відповідно до статті 16 Закону України "Про публічні закупівлі" та до частини другої статті 22 цього Закону (за наявності), вимоги, встановлені статтею 17 Закону України "Про публічні закупівлі", та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників відбору визначеним критеріям і вимогам згідно із законодавством;

13) у разі закупівлі робіт - інформація відповідно до вимог пункту 17 частини другої статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі";

14) необхідність надання одиниці товару (на вимогу державного замовника);

15) інша необхідна інформація залежно від предмета закупівлі.

Згідно з частинами четвертою та п`ятою статті 25 Закону №808 одночасно з розміщенням оголошення про проведення відбору державний замовник також оприлюднює проект договору про закупівлю.

Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі і кваліфікаційні критерії до учасників відбору не можуть містити дискримінаційних умов та зменшувати рівень конкуренції.

Відповідно до приписів частин першої-третьої статті 30 Закону №808 особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.

Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються на основі принципів, визначених статтею 3 цього Закону.

Оборонні закупівлі (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) під час дії правового режиму воєнного стану здійснюються з дотриманням, зокрема, таких вимог:

1) державні замовники протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель та/або в електронній системі закупівель.

Перелік інформації, яка включається до оголошення, визначається Кабінетом Міністрів України.

11.11.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №1275 "Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану", пунктом 1 якої затверджено: особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану (далі - Особливості); Порядок визначення предмета закупівлі під час здійснення закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування для особового складу Збройних Сил.

Згідно з пунктом 1 Особливостей ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення оборонних закупівель (далі - закупівлі) для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), (далі - державні замовники) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.

Додатком до Особливостей визначена Інформація, яка включається до оголошення про закупівлю:

1. Найменування та код згідно з ЄДРПОУ державного замовника, його категорія.

2. Назва предмета закупівлі із зазначенням коду згідно з Єдиним закупівельним словником та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності).

3. Технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі.

4. Орієнтовні кількість та місце поставки товарів або обсяг та місце виконання робіт чи надання послуг (місце поставки товарів, надання послуг чи виконання робіт може зазначатись як населений пункт або район чи область).

5. Умови поставки товарів, надання послуг чи виконання робіт (зокрема строк, протягом якого необхідно отримати товари, виконати роботи чи отримати послуги).

6. Умови оплати.

7. Прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб державного замовника, уповноважених здійснювати зв`язок щодо оприлюдненого оголошення.

8. Інша інформація, яку державний замовник вважає за необхідне включити.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначені Законом України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 №922-VIII (далі-Закон №922).

Так, відповідно до статті 1 Закону №922 у цьому Законі нижченаведені терміни вживаються в такому значенні:

електронна система закупівель - інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами;

замовники - суб`єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону;

переможець спрощеної закупівлі - учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, вимогам до предмета закупівлі і визнана найбільш економічно вигідною та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю;

предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку;

пропозиція учасника спрощеної закупівлі (далі - пропозиція) - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимог до предмета закупівлі;

публічна закупівля (далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом;

спрощена закупівля - придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону;

тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель;

тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації;

учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі (далі - учасник) - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об`єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.

Згідно з частинами першою-другою статті 3 Закону №922 цей Закон застосовується:

1) до замовників, визначених пунктами 1-3 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень;

2) до замовників, визначених пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень;

3) до замовників, визначених частиною першою статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та/або укладають договори без використання електронної системи закупівель відповідно до частин другої, третьої і сьомої цієї статті.

Замовники здійснюють спрощені закупівлі шляхом використання електронної системи закупівель у порядку, передбаченому цим Законом.

Частиною дев`ятою статті 3 Закону №922 встановлено, що особливості здійснення закупівель, визначених цим Законом, для гарантованого забезпечення потреб оборони (крім товарів, робіт і послуг, що підлягають закупівлі відповідно до угод у порядку, визначеному пунктом 6 частини п`ятої цієї статті) Міністерством оборони України та його розвідувальним органом, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національною гвардією України, Національною поліцією України, Державною прикордонною службою України, Службою зовнішньої розвідки України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Управлінням державної охорони України та іншими військовими формуваннями та/або частинами в особливий період, у період проведення операції об`єднаних сил, антитерористичної операції, у період введення надзвичайного стану встановлюються окремим законом.

Суд зауважує, що частиною першою та другою статті 24 Закону №808 визначено, що спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель - це процедура, що застосовується державним замовником під час дії особливого періоду в Україні або у період введення надзвичайного стану, або у період проведення антитерористичної операції, або у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у разі якщо відомості про закупівлю товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони не становлять державної таємниці.

Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються у порядку, передбаченому для проведення відкритих торгів Законом України "Про публічні закупівлі", з урахуванням особливостей, встановлених статтею 23 та розділами I, цього Закону.

З наведеного вбачається, що Закон №808 визначає загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель, а Закон №922 установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.

Пунктом 2 частини першої статті 10 Закону №922 передбачено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проект договору про закупівлю - не пізніше ніж за шість робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій.

Статтею 14 Закону №922 визначено умови здійснення спрощених закупівель.

Так, відповідно до частини першої статті 14 Закону №922 спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.

Згідно з частиною другою статті 14 Закону №922 спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів:

1) оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;

2) уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;

3) подання пропозицій учасниками;

4) проведення електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону;

5) розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;

6) визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;

7) розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до статті 19 цього Закону.

Частиною третьою статті 14 Закону №922 встановлено, що в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);

3) інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;

4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;

5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

6) умови оплати;

7) очікувана вартість предмета закупівлі;

8) період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель);

9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю);

10) перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв;

11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати);

12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати);

13) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.

В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.

Вимоги до предмета закупівлі, визначені замовником, можуть зазначатися шляхом завантаження окремих файлів до оголошення про проведення спрощеної закупівлі або в електронній формі з окремими полями в електронній системі закупівель.

У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників (частина четверта статті 14 Закону №922).

Відповідно до частини п`ятої статті 14 Закону №922 оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Згідно з частиною шостою статті 14 Закону №922 замовником визначаються вимоги щодо надання забезпечення пропозиції відповідно до статті 25 цього Закону та забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до статті 27 цього Закону.

Відповідно до частини восьмої статті 14 Закону №992 для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій.

У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника.

Частиною дев`ятою статті 14 Закону №992 визначено, що пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником.

Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу.

Кожен учасник має право подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).

Пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, електронною системою закупівель не приймаються.

Пропозиція учасника повинна містити підтвердження надання учасником забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення передбачено оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.

Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції.

Такі зміни або заява про відкликання пропозиції враховуються, якщо вони отримані електронною системою закупівель до закінчення строку подання пропозицій.

Згідно з частиною десятою статті 14 Закону №992 розкриття пропозицій відбувається у порядку, передбаченому абзацами першим і другим частини першої статті 28 цього Закону.

Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.

Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п`ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону (частина одинадцята статті 14 Закону №992).

За умовами частини дванадцятої статті 14 Закону №992 за результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.

У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.

Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.

Відповідно до частин тринадцятої-чотирнадцятої статті 14 Закону №992 замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: 1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; 2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; 3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю; 4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.

Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.

Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов`язаний надати йому відповідь.

Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів.

Договір про закупівлю укладається згідно з вимогами статті 41 цього Закону.

Звіт про результати проведення закупівлі оприлюднюється у порядку, передбаченому статтями 10 і 19 цього Закону.

Замовник відміняє спрощену закупівлю в разі: 1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг; 2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель; 3) скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг (ч. 17 ст. 14 Закону №922).

Спрощена закупівля автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі: 1) відхилення всіх пропозицій згідно з частиною 13 цієї статті; 2) відсутності пропозицій учасників для участі в ній.

Спрощена закупівля може бути відмінена частково (за лотом) (ч. 18 ст. 14 Закону №922).

Повідомлення про відміну закупівлі оприлюднюється в електронній системі закупівель: замовником протягом одного робочого дня з дня прийняття замовником відповідного рішення; електронною системою закупівель протягом одного робочого дня з дня автоматичної відміни спрощеної закупівлі внаслідок відхилення всіх пропозицій згідно з частиною тринадцятою цієї статті або відсутності пропозицій учасників для участі у ній.

Повідомлення про відміну закупівлі автоматично надсилається всім учасникам електронною системою закупівель в день його оприлюднення.

З метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та/або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду (ч. ч. 19, 20 ст. 14 Закону №922).

З метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та/або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду. Рішення та дії замовника можуть бути оскаржені учасником спрощеної закупівлі у судовому порядку (ч. 20 ст. 14 Закону).

Судом першої інстанції встановлено, що відповідачем відповідно до протокольного рішення (протоколу) уповноваженої особи від 03.10.2024 № 930, відхилено пропозицію ТОВ "ФАБРИКА СМАКУ" щодо закупівлі Консерви м`ясорослинні "Каша рисова зі свининою", код ДК 021:2015 15130000-8 М`ясопродукти, зареєстрованої за ідентифікатором: № UA-2024-09-17-012887-a, відповідно до п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону України "Про публічні закупівлі".

В спірному рішенні №930 від 03.10.2024 в обґрунтування відхилення тендерної пропозиції ТОВ "ФАБРИКА СМАКУ" зазначено про те, що згідно вимоги пункту 6 Додатку 2 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі "Сканований оригінал в кольоровому вигляді експлуатаційного дозволу та/або рішення компетентного органу про державну реєстрацію потужностей (будівлі, споруди, комплекси споруд, обладнання та інших засобів, включаючи транспортні засоби та території, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів) - власних або орендованих, що будуть використовуватися чи використані при виробництві, переробці або реалізації харчових продуктів, відповідно вимог Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" та наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.02.2016 № 39 "Про затвердження Порядку проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб`єктам" на Учасника та виробника (офіційного представника виробника, або імпортера продукції на території України)."

Відповідно до довідки про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, яку було завантажено (файл " 14 Довідка про наявність МТБ.pdf") учасник має власні камери швидкісного охол./заморож., які потребують отримання експлуатаційного дозволу, а відповідно до договору від 01.02.2022 № 01/02-22 (файл " 21 Договір Фабрика Здорово та лист щодо представництва.pdf") товар тваринного походження поставляється учаснику на склад, також відповідно до декларації №1929//24-3 від 30.07.2024 року грузоотримувачем є ТОВ "Фабрика смаку" (файл " 26 Каша рисова зі свининою, Декларація виробника 2024.07.xls.pdf"), що свідчить про те, що товар постачається безпосередньо учаснику на його склад.

За предметом закупівлі відповідно до Додатку 2 до Оголошення - КОНСЕРВИ М`ЯСОРОСЛИННІ "КАША РИСОВА ЗІ СВИНИНОЮ" та предмет закупівлі (харчовий продукт) повинен відповідати нормативному документу на цей вид продукції (предмет закупівлі): ДСТУ 4607:2006 "Консерви м`ясо-рослинні. Каші з м`ясом. Загальні технічні умови" та Технічному опису. Предмет закупівлі повинен відповідати вимогам законодавства України про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів, наказу МОЗ України від 13.05.2013 № 368 "Про затвердження Державних гігієнічних правил і норм "Регламент максимальних рівнів окремих забруднюючих речовин у харчових продуктах", а також виданих відповідно до них нормативно-правових актів. Консерви повинні бути фасовані у банки відповідно з ДСТУ 7771:2015. Маса нетто консервів в банках повинна бути 250-525 г. Консерви повинні бути упаковані в ящики з гофрованого картону згідно з ДСТУГОСТ 9142:2019 (ГОСТ 9142-2014, IDT). Маркування тари повинно було згідно з чинними нормативно-правовими актами та нормативними документами, а також відповідати Закону України "Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів" №2639-VIII від 06.12.2018 та вимогам ДСТУ 4607:2006. Строк придатності консерви м`ясорослинні "Каша гречана зі свининою", на момент переходу права власності від переможця закупівлі до замовника повинен складати не менше ніж 22 місяці.

Згідно пункту 6 Додатку 2 до Оголошення учасник повинен надати до тендерної пропозиції - сканований оригінал в кольоровому вигляді експлуатаційного дозволу та/або рішення компетентного органу про державну реєстрацію потужностей (будівлі, споруди, комплекси споруд, обладнання та інших засобів, включаючи транспортні засоби та території, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів) - власних або орендованих, що будуть використовуватися чи використані при виробництві, переробці або реалізації харчових продуктів, відповідно вимог Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" та наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.02.2016 № 39 "Про затвердження Порядку проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб`єктам" на Учасника та виробника (офіційного представника виробника, або імпортера продукції на території України).

Верховний Суд у постанові від 06.02.2018 року у справі № 752/11464/16 дійшов висновку, що в усіх цих випадках вживання "або" для з`єднання однорідних членів речення створює альтернативний перелік. Якщо такий перелік перелічує умови для настання певного правового наслідку, це означає, що наслідок настає за наявності хоча б однієї з перелічених умов.

Таким чином, надання позивачем у складі своєї пропозиції рішення уповноваженого органу про державну реєстрацію потужності (складу) є достатнім та належним доказом виконання позивачем вимог пункту 6 Додатку 2 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі.

Відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів і визначає порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї регулює Закон України від 23.12.1997 року № 771/97-ВР "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" (зі змінами та доповненнями, далі - Закон № 771).

Згідно з пп. 22, 69 ст. 1 Закону №771 потужності - споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територія, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів; експлуатаційний дозвіл - документ дозвільного характеру, що видається територіальним органом компетентного органу операторові ринку за результатами інспектування його потужності та посвідчує право оператора ринку здійснювати визначену цим Законом діяльність з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження.

Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону №771 оператори ринку, що провадять діяльність, пов`язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні отримати експлуатаційний дозвіл, який видається територіальним органом компетентного органу на кожну окрему потужність до початку її експлуатації.

Відповідно до ч. 2 ст. 23 Закону №771 обов`язок отримання експлуатаційного дозволу не поширюється в частині відповідної діяльності на операторів ринку, які здійснюють:

1) первинне виробництво харчових продуктів тваринного походження, а також пов`язану з ним діяльність, зокрема зберігання та поводження з первинною продукцією в місці первинного виробництва, за умови що при цьому істотно не змінюється стан такої продукції;

2) транспортування харчових продуктів тваринного походження, у тому числі тих, які потребують дотримання температурного режиму та не можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною;

3) зберігання харчових продуктів тваринного походження, які не потребують дотримання температурного режиму та можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною;

4) виробництво та/або зберігання харчових продуктів, інгредієнтами яких є виключно продукти рослинного походження та/або перероблені продукти тваринного походження;

5) експлуатацію закладів громадського харчування, закладів роздрібної торгівлі харчовими продуктами та/або виробництво ремісничих харчових продуктів, виробництво харчових продуктів тваринного походження на малих потужностях з виробництва харчових продуктів тваринного походження.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону №771 експлуатаційний дозвіл видається на потужності, що розташовані за однією адресою (з деталізацією на рівні виробничої лінії та/або харчових продуктів залежно від виду діяльності оператора ринку) і визначені оператором ринку.

Аналізуючи наведені вище положення норм права, суд зазначає, що обов`язок з отримання експлуатаційного дозволу розповсюджується виключно на операторів ринку, що проводять діяльність з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження.

Згідно з ч. 1 ст. 25 Закону №771 державній реєстрації підлягають потужності з обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу.

Не підлягає державній реєстрації як окрема потужність транспортний засіб, що використовується оператором ринку у зв`язку з експлуатацією іншої належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл. Транспортні засоби, що використовуються оператором ринку виключно для перевезення харчових продуктів, яке не пов`язане з експлуатацією належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл, підлягають кумулятивній державній реєстрації, для якої подається одна заява (незалежно від кількості відповідних транспортних засобів) та за результатами якої присвоюється один особистий реєстраційний номер. Транспортний засіб, що використовується як потужність з реалізації харчових продуктів кінцевим споживачам, підлягає державній реєстрації як окрема потужність.

Згідно з положеннями п. 10.2.1 ДСТУ 4607:2006 "Консерви м`ясорослинні. Каші з м`ясом. Загальні технічні умови", консерви зберігають відповідно до правил, затверджених у встановленому порядку, за температури від 0 °C до 20 °C та відносної вологості повітря не вищої ніж 75 % не більше 2 років.

Позивач у складі пропозиції надав Довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, зазначив інформацію про всі складські та інші приміщення, та всі обладнання, які використовує для ведення господарської діяльності, в тому числі про камеру швидкісного охол./замор.30/25 KG 6 GN AOFPS 061 CT 726347 та камеру швидкісного охол./замор.30/25 AOFPS061C/726346, та відмітив, що зазначені камери не мав задіювати під час виконання даного предмета закупівлі, у зв`язку з чим, не мав обов`язку надавати експлуатаційний дозвіл на ці камери.

Позивач у складі тендерної пропозиції надав рішення про державну реєстрацію потужності № 989 від 13.07.2023 року на склад, загальною площею 835 кв.м, розташований за адресою: 65071, Одеська обл., м. Одеса, вул. Новомосковська, буд. 21 (21-А), надав Договір оренди № 01/01-23 від 01.01.2023, укладений з ПрАТ "Янтар", акти приймання-передачі та додаткову угоду, щодо оренди складу, загальною площею 835 кв.м., на свідчення того, що саме вказаний склад буде використано для зберігання предмету закупівлі. В рішенні також зазначено про вид діяльності торгівля, транспортування, та/або зберігання харчових продуктів: гуртова торгівля харчовими продуктами; зберігання харчових продуктів; транспортування харчових продуктів (FORD TRANSIT спеціалізований вантажний фургон ВН0481НК; JAC N56 ВА0110 спеціалізований вантажний фургон рефрижератор Євро-5 - ВН7354РС).

Отже за даним предметом закупівлі вимоги до учасників в Оголошенні про закупівлю викладені щодо використання Учасником при виробництві, переробці або реалізації харчових продуктів таких потужностей - будівлі, споруди, комплекси споруд, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби та території, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів.

Колегія суддів зазначає, що предметом закупівлі є консерви м`ясорослинні "Каша рисова зі свининою", температура зберігання продукції згідно Декларації виробника № 1931/24-3 - від 0° до 20° C, тобто продукція, яка може зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатною для споживання людиною. При цьому, інгредієнтами продукції, що виступає предметом закупівлі, а саме консерви м`ясорослинні "Каша рисова зі свининою", є виключно продукти рослинного походження та перероблені продукти тваринного походження.

В свою чергу, зазначені обставини в силу пп. 3, 4 ч. 2 ст. 23 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" не передбачають отримання експлуатаційного дозволу.

Так, за приписами п.3 ч.2 ст.23 Закону №771 обов`язок отримання експлуатаційного дозволу не поширюється в частині відповідної діяльності на операторів ринку, які здійснюють зберігання харчових продуктів тваринного походження, які не потребують дотримання температурного режиму та можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною.

Відповідно до п.4 ч.2 ст.23 Закону №771 обов`язок отримання експлуатаційного дозволу не поширюється в частині відповідної діяльності на операторів ринку, які здійснюють виробництво та/або зберігання харчових продуктів, інгредієнтами яких є виключно продукти рослинного походження та/або перероблені продукти тваринного походження.

Перероблений харчовий продукт - харчовий продукт, отриманий у результаті переробки непереробленого харчового продукту. Перероблений харчовий продукт може містити інгредієнти, необхідні для його виготовлення або надання йому особливих характеристик (п.64-2 ч.1 ст.1 Закону №771).

До перероблених продуктів тваринного походження згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України "Вимоги щодо ввезення (пересилання) на митну територію України харчових продуктів тваринного походження, кормів, сіна, соломи, а також побічних продуктів тваринного походження та продуктів їх оброблення, переробки" від 16.11.2018 № 553 віднесено м`ясні продукти, молочні продукти, яєчні продукти, перероблені рибні продукти, топлені жири, шкварки, желатин, колаген, оброблені шлунки, міхури та кишки.

Таким чином в силу приписів пп. 3, 4 ч. 2 ст. 23 Закону №771 на позивача не поширюється обов`язок отримання експлуатаційного дозволу на потужності, задіяні під час зберігання предмету закупівлі.

Тому відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону №771 потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу, підлягають державній реєстрації.

Підсумовуючи викладене, експлуатаційний дозвіл повинні отримувати оператори ринку харчових продуктів, які здійснюють діяльність з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження. Тобто, відповідно до вимог Закону №771, експлуатаційний дозвіл необхідно отримувати в тому випадку, якщо діяльність оператору ринку безпосередньо пов`язана з виробництвом харчових продуктів тваринного походження, інгредієнтами яких є неперероблені продукти тваринного походження, а також із зберіганням харчових продуктів тваринного походження, які потребують дотримання спеціального температурного режиму (повинні зберігатися за температури нижче 10 °C).

Проаналізувавши вимоги Закону №771 щодо обов`язку отримати експлуатаційний дозвіл на діяльність з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження та враховуючи предмет спірної закупівлі суд приходить до висновку, що позивач не має обов`язку отримувати експлуатаційний дозвіл на потужності, задіяні під час виконання даного предмета закупівлі.

Так, як встановлено колегією, позивачем у складі тендерної пропозиції надано рішення про державну реєстрацію потужності №989 від 13.07.2023, відповідно до якого зареєстровано потужність ТОВ "Фабрика Смаку" (39785646), особистий реєстраційний номер потужності - r-UA-51-10-443, а саме: Склад, загальною площею 835 кв.м, розташований за адресою: 65071, Одеська обл., м. Одеса, вул. Новомосковська, буд. 21 (21-А), на вид діяльності, що планується здійснювати з використанням потужності, а саме: Торгівля, транспортування, та/або зберігання харчових продуктів: гуртова торгівля харчовими продуктами; зберігання харчових продуктів; транспортування харчових продуктів (FORD TRANSIT спеціалізований вантажний фургон ВН0481НК; JAC N56 ВА0110 спеціалізований вантажний фургон рефрижератор Євро-5 - ВН7354РС).

Суд звертає увагу, що надання позивачем у складі своєї пропозиції рішення уповноваженого органу про держану реєстрацію потужності (складу) є достатнім та належним доказом виконання позивачем вимог пункту 6 Додатку 2 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі.

Щодо тверджень відповідача про обов`язок позивача надати експлуатаційний дозвіл на Камеру швидкісного охол./замор.30/25 KG 6 GN AOFPS 061 CT 726347 та Камеру швидкісного охол./замор.30/25 AOFPS061C/72634, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач у складі тендерної пропозиції надав Довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, в якій зазначив інформацію про всі складські та інші приміщення, та все обладнання, які використовуються для ведення господарської діяльності, в тому числі: Камера швидкісного охол./замор.30/25 KG 6 GN AOFPS 061 CT 726347 у кількості 1 шт та Камера швидкісного охол./замор.30/25 AOFPS061C/726346 у кількості 1 шт.

При цьому у позовній заяві позивач вказує, що зазначені камери не мають бути задіяні під час виконання даного предмета закупівлі, у зв`язку з чим, позивач не мав обов`язку надавати експлуатаційний дозвіл на ці камери.

Згідно з пунктом 15 Додатку 1 до Оголошення учасник закупівлі у складі тендерної пропозиції має надати сканований оригінал в кольоровому вигляді довідки в довільній формі, за власноручним підписом уповноваженої особи учасника та завірений печаткою (за наявності), в якій зазначається інформація про складські та інші приміщення, та обладнання, які учасник використовує для ведення господарської діяльності із зазначенням площ(и) та правової підстави володіння/користування або пояснення про їх відсутність.

Тобто, Замовник визначив обов`язок позивача надати інформацію про складські та інші приміщення, та обладнання, які учасник використовує для ведення господарської діяльності, а не лише які учасник буде використовувати під час виконання предмета закупівлі.

Тому позивач у складі пропозиції надав Довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, в якій на виконання вимог пункту 15 Додатку 1 до Оголошення зазначив інформацію про всі складські та інші приміщення, та все обладнання, які Позивач використовує для ведення господарської діяльності, в тому числі про камеру швидкісного охол./замор.30/25 KG 6 GN AOFPS 061 CT 726347 та камеру швидкісного охол./замор.30/25 AOFPS061C/726346.

В свою чергу, відповідно до пункту 16 Додатку 1 до Оголошення учасник закупівлі у складі тендерної пропозиції має надати сканований оригінал(и) в кольоровому вигляді документа(ів), підтверджуючих наявність складського(их) приміщення(ь), пристосованого(их) для зберігання товару, що закуповується, та іншого(их) приміщення(ь) із зазначенням площ(и) цього(их) приміщення(ь) та адреси його/їх розташування, та обладнання, (оригінал документа(ів) на право власності або договору(ів) оренди, або іншого(их) документа(ів), що підтверджують право на використання приміщення(ь), обладнання зі всіма додатками, дійсних на дату розкриття пропозицій).

Проте, позивач у складі пропозиції не надавав оригінал документа(ів) на право власності або договору(ів) оренди, або іншого(их) документа(ів), що підтверджують право на використання обладнання, а саме: камеру швидкісного охол./замор.30/25 KG 6 GN AOFPS 061 CT 726347 та камеру швидкісного охол./замор.30/25 AOFPS061C/726346.

Наведене свідчить про те, що вказані камери швидкісного охолодження/замороження не будуть задіяні під час виконання даного предмета закупівлі, у зв`язку з чим позивач не має обов`язку надавати експлуатаційний дозвіл на ці камери, отримання якого позивачем й так не передбачено в силу пп. 3, 4 ч. 2 ст. 23 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів".

Отже виконання предмету закупівлі в даному випадку полягає у зберіганні готових консервів та їх поставці Замовнику.

Зазначення цих камер швидкісного охолодження/замороження у Довідці про наявність обладнання та матеріально-технічної бази обумовлена вимогами Оголошення Замовника, який у пункті 15 Додатку 1 до Оголошення вимагав надання довідки з інформацією про складські та інші приміщення, та обладнання, які учасник використовує для ведення господарської діяльності, а не лише які учасник буде використовувати під час виконання предмета закупівлі.

Таким чином вимога відповідача про обов`язок позивача надати експлуатаційний дозвіл на Камеру швидкісного охол./замор.30/25 KG 6 GN AOFPS 061 CT 726347 та Камеру швидкісного охол./замор.30/25 AOFPS061C/72634 є необґрунтованою.

Відповідно до п. 16.12. Оголошення про проведення спрощеної/допорогової закупівлі, замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: 1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; 2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; 3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю; 4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю, що узгоджується відповідно зі ч. 13 ст. 14 Закону України "Про публічні закупівлі".

Відповідно до п. 11 ст. 14 Закону України "Про публічні закупівлі" Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.

Таким чином, рішення Замовника про відхилення тендерної пропозиції Позивача жодним чином не обґрунтовано та прийнято усупереч вимогам Закону №771, Закону України "Про публічні закупівлі" , без врахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

За наведеного, колегія суддів дійшла висновку, що тендерна пропозиція учасника ТОВ "ФАБРИКА СМАКУ" відповідає умовам, визначеним в Оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, а тому у Замовника не було правових підстав для її відхилення.

Враховуючи викладене, колегія суддів доходить висновку про те, що рішення Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про відхилення пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю "ФАБРИКА СМАКУ" у публічній закупівлі, що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-09-17-012887-a, оформлене протокольним рішенням (протоколом) уповноваженої особи Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 03.10.2024 № 930, є необґрунтованим та протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про визначення Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІТРГРУП" переможцем публічної закупівлі, що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-09-17-012887-a, та прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю з Товариством з обмеженою відповідальністю "ВІТРГРУП", оформлене протокольним рішенням (протоколом) уповноваженої особи Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 03.10.2024 № 940 є похідною, а тому також підлягає задоволенню.

Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.

При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Однак, згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Приписи п.п. 1, 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу позивача - задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати з прийняттям нового рішення про задоволення адміністративного позову.

За правилами ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем у даній справі було сплачено судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 6056,00 грн. відповідно до квитанцій від 04.10.2024 №390889 та №390918, а також судовий збір у розмірі 9084,00 грн. за подання апеляційної скарги згідно квитанції від 09.10.2024 №390960.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про необхідність стягнення з відповідача на користь позивача судового збору у розмірі 15 140,00 грн.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 317, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ФАБРИКА СМАКУ" - задовольнити.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року - скасувати, прийняти нове рішення, яким адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ФАБРИКА СМАКУ" - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про відхилення пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю "ФАБРИКА СМАКУ" у публічній закупівлі, що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-09-17-012887-a, оформлене протокольним рішенням (протоколом) уповноваженої особи Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 03.10.2024 № 930.

Визнати протиправним та скасувати рішення Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про визначення Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІТРГРУП" переможцем публічної закупівлі, що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-09-17-012887-a, та прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю з Товариством з обмеженою відповідальністю "ВІТРГРУП", оформлене протокольним рішенням (протоколом) уповноваженої особи Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 03.10.2024 № 940.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика смаку" (м. Одеса, вул. Середньофонтанська, 19-Б, оф. 263, код ЄДРПОУ 39785646) судові витрати у сумі 15 140 (п`ятнадцять тисяч сто сорок) гривень 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України (місцезнаходження: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 ).

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев

cуддя О.В.Епель

суддя В.В.Файдюк

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2024
Оприлюднено16.10.2024
Номер документу122279837
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони

Судовий реєстр по справі —320/45907/24

Постанова від 11.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 11.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 08.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні