Справа № 237/6898/23
Провадження № 2/237/433/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.09.2024 м. Курахове
Мар`їнський районний суд Донецької області у складі
головуючого судді Приходько В.А.,
за участю секретаря судового засідання Жданової А.І.,
представника відповідача ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_2 ,в інтересахякої діє ОСОБА_3 до Товариства зобмеженоювідповілальністю"ДТЕКСхіденерго" про зобов`язання вчинити певні дії,-
встановив:
ОСОБА_3 , яка діє в інтересах ОСОБА_2 звернулась до суду з позовом до Товариства зобмеженоювідповілальністю"ДТЕКСхіденерго" про зобов`язання вчинити певні дії, а саме нарахувати, обчислити та сплатити єдиний внесок за ОСОБА_2 з жовтня 2014 року по квітень 2015 рік, подати звітність щодо ЄСВ до Державної податкової служби України.
В обґрунтування позову вказано, що у період часу з 28 серпня 2012 року по 16 червня 2022 року ОСОБА_2 працювала у ТОВ «ДТЕК Східенерго», що підтверджується відомостями у трудовій книжці позивачки.
Отже, саме ТОВ «ДТЕК Східенерго» як роботодавець ОСОБА_2 у період часу з 28 серпня 2012 року по 16 червня 2022 року був платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та зобов`язаний був, по-перше, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок та, по-друге, подавати звітність, у тому числі про основне місце роботи працівника, про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до Закону, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановлені Податковим кодексом України.
Разом з тим, відповідач, незважаючи на свій обов`язок сплачувати за своїх працівників єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та подавати відповідні звіти з цього питання, у період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року цей внесок за позивача не сплачував, що підтверджується довідкою Пенсійного фонду України за формою ОК-5.
На письмове звернення позивачки до ТОВ «ДТЕК Східенерго» щодо необхідності сплати останнім єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за вищенаведений період часу, ОСОБА_2 отримала відмову, обґрунтовану Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», який набрав чинності 15 жовтня 2014 року.
Письмові звернення позивачки до контролюючих органів а саме: до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці, Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками також не дали жодного результату.
Представник позивачки вказує, що несплата відповідачем за ОСОБА_2 за період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування має наслідком втрати позивачкою страхового стажу, необхідного їй для призначення пенсії за віком, за період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року.
Разом з тим, самостійно за себе сплатити за наведений період часу вказаний внесок ОСОБА_2 не має можливості, адже частина перша статті 10 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначає вичерпний перелік осіб, які мають право на добровільну сплату єдиного внеску, і працівник, який перебуває у трудових відносинах з роботодавцем, у цьому переліку відсутній.
У відзиві на позов представник відповідача не погодився з заявленими вимогами та вважав їх такими, що не підлягають задоволенню у повному обсязі з наступних підстав.
Щодо нарахування, обчислення та сплати ЄСВ, а також подання звітності, посилаючись на норми визначені в редакції законів, діючих під час спірних відносин, зазначив наступне.
Відповідно до абзацу б пп. 8 п. 4 ст. 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 02.09.2014 р. №1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», розділ III «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» доповнити п. 9-3, а саме: Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону №2464-VI, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону №1669-VII, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року N 405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону №2464-VI, на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
17.10.2014 року на виконання положень Закону №1669-VII ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального Головного Управління міндоходів та Міжрегіонального Головного Управління міндоходів центрального офісу з обслуговування великих платників, було надано заяву від 17.10.2014 р. №13/1811 щодо звільнення від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону №2464-VI до моменту закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Отже, «ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО», як платник єдиного внеску, був звільнений від нарахування, обчислення та сплати ЄСВ, а також подання звітності на період проведення антитерористичної операції.
Починаючи з13лютого 2020року булоскасовано встановленийЗаконом №2464-VIмеханізм пільговогооподаткування єдиноговнеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування платників податків, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком зазначеним у ст. 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція.
Однак, у відзиві представник відповідача наголосив, що припинення існування норми, що давала права на пільгу, не означає, що сама по собі пільга, що отримана в межах чинності цієї норми, припинила існування. Таке припинення існування норми означає лише одне платник ЄСВ має сплачувати ЄСВ, яке обраховане/нараховане за період, починаючи з лютого 2020р.
Враховуючи всі вищезазначені обставини, вважає, що відповідач звільняється від нарахування, обчислення та сплати ЄСВ за спірний період, а також подання звітності на період проведення антитерористичної операції.
У відповіді на відзив представник позивачки стверджує, що оскільки 13 лютого 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів у зв`язку з проведенням адміністративної реформи» № 440-ІХ, яким у розділі VIII «Прикінцеві та перехідні положення» пункт 9-4 було виключено, за таких обставин, починаючи з 13 лютого 2020 року ТОВ «ДТЕК Східенерго» повинен у повному обсязі нарахувати, обчислити і сплатити до податкового органу за основним місцем обліку товариства як платника єдиного внеску за ОСОБА_2 єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року, а також подати звітність про здійснене за ОСОБА_2 за вказаний період часу нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку ТОВ «ДТЕК Східенерго» як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. На позовних вимогах наполягала, просила задовольнити.
У судове засідання позивачка та її представник не з`явились, про дату та час розгляду повідомлялись належним чином. В матеріалах справи міститься заява про розгляд справи у їх відсутність.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти позову з обставин, викладених у відзиві, та просила відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Суд, дослідивши матеріали справи, заслухавши сторону відповідача, приходить до наступних висновків
Відповідно докопії трудовоїкнижки серії НОМЕР_1 , у період часу з 28 серпня 2012 року по 16 червня 2022 року ОСОБА_2 працювала у ТОВ «ДТЕК Східенерго».
Отже, в розумінні п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» саме ТОВ «ДТЕК Східенерго» як роботодавець ОСОБА_2 у період часу з 28 серпня 2012 року по 16 червня 2022 року був платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Довідкою Пенсійного фонду України за формою ОК-5, щодо індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_2 , підтверджується, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року не сплачувався.
Вiдповiдно до cт. 46 Конституцiї України громадяни мають право на соцiальний захист.
Застрахована особа - фiзична особа, яка вiдповiдно до законодавства належить загальнообов`язковому дерхжавному соцiальному страхуванню та сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку ЄСВ.
За приписами пунктів першого та четвертого частини другої статті 6 та частини другої статті 20 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» у тих редакціях, що діяли за вищенаведений період часу, платники єдиного внеску зобов`язані, по-перше, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок та, по-друге, подавати звітність, у тому числі про основне місце роботи працівника, про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до цього Закону, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановлені Податковим кодексом України. Персоніфіковані відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до Пенсійного фонду роботодавцями, підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.
Стаття 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» нерозривно пов`язує з наявністю у такої особи страхового стажу, яким відповідно до абз. 33 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» є період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.
Відповідно до Переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженого Розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція» № 1053-р від 30 жовтня 2014 року, м. Донецьк Донецької області, де перебувало на обліку як платник податків ТОВ «ДТЕК Східенерго», є населеним пунктом, на території якого здійснювалась антитерористична операція.
15 жовтня 2014 набрав чинності Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», яким розділ VІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» був доповнений пунктом 9-3 такого змісту: «Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану».
У свою чергу, 13 березня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці» № 219-VІІІ, яким пункт 9-3 в редакції Закону України від 2 вересня 2014 року № 1669-VII було визначено вважати пунктом 9-4.
Разом з тим, 13 лютого 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів у зв`язку з проведенням адміністративної реформи» № 440-ІХ, яким у розділі VIII «Прикінцеві та перехідні положення» пункт 9-4 було виключено.
Тобто починаючи з 13 лютого 2020 року роботодавці, на яких поширювалась пільга, передбачена Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» повинні виконати свої обов`язки, встановлені ч. 2 ст. 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», за весь період часу, протягом якого вони їх не виконували.
На підставівищевикладеного,виходячи заналізу зазначенихнормативно-правовихактів,суд вважає,що відповідач,як страхувальникта платникєдиного внеску,має виконатисвої обов`язкивідповідно дозакону,а саме:обчислити,нарахувати тасплатити єдинийвнесок за ОСОБА_2 ,передати таківідомості доПенсійного Фонду.Тим більш,що підприємство«ДТЕК Східенерго»почало виконуватиналежні йомуобов`язки щедо внесеннязмін доМитного кодексуУкраїни тавиключенняіз розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» пункту 9-4, що свідчить про те, що відповідач правильно розумів вимоги Законів про необхідність сплати за працівника єдиного страхового внеску.
Враховуючи, що позов підлягає задоволенню, то відповідно дост.141 ЦПК України, з відповідача слід стягнути на користь позивача сплачений ним судовий збір.
Керуючись ст.ст. 4, 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», ст.ст. 1, 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», Законом України «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів у зв`язку з проведенням адміністративної реформи», ст. 4, ст. 5, ч. 1 ст. 19, ч. 2 ст. 27, ч. 7 ст. 43, ст. 48, ч. 1 ст. 58, ч. 1 ст. 60, ч.ч. 4, 7 ст. 62, ч. 1 ст. 64, ч.ч. 2, 3, 5 ст. 95, ст.ст. 175-177, 268 ЦПК України, ст. 4 Закону України «Про судовий збір», суд, -
ухвалив:
Позовні вимоги ОСОБА_2 ,в інтересахякої діє ОСОБА_3 до Товариства зобмеженоювідповілальністю"ДТЕКСхіденерго" про зобов`язаннявчинити певнідії - задовольнити.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго», яке має ідентифікаційний код: 31831942 та знаходиться за адресою: Донецька область, Покровський район, м. Курахове, вул. Енергетиків, буд. 34, нарахувати, обчислити і сплатити в повному обсязі за основним місцем обліку Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго» за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка має РНОКПП: НОМЕР_2 , єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго» подати звітність про нарахування за ОСОБА_2 єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року в розмірах, визначених відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго».
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго», яке має ідентифікаційний код: 31831942 та знаходиться за адресою: Донецька область, Покровський район, м. Курахове, вул. Енергетиків, буд. 34, на користь ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка має РНОКПП: НОМЕР_2 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , судовий збір у сумі 1 073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Дніпровського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений та проголошений 9 жовтня 2024р .
Суддя В.А. Приходько
Суд | Мар`їнський районний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2024 |
Оприлюднено | 11.10.2024 |
Номер документу | 122195398 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах про захист немайнових прав фізичних осіб, з них |
Цивільне
Мар`їнський районний суд Донецької області
Приходько В. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні