ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Провадження № 22-ц/803/1608/25 Справа № 237/6898/23 Суддя у 1-й інстанції - Приходько В. А. Суддя у 2-й інстанції - Бондар Я. М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 квітня 2025 року м.Кривий Ріг
Дніпровський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Головуючого судді БондарЯ.М.
Суддів Зубакової В.П., Корчиста О.І.
Секретар судового засідання Лідовська А.А.
сторони
позивач - ОСОБА_1
відповідач- Товариство зобмеженоювідповілальністю"ДТЕКСхіденерго",
розглянувши увідкритому судовомузасіданні,в режимівідеоконференції,в порядку спрощеного позовного провадження, цивільну справу за апеляційною скаргою Товариства зобмеженоювідповілальністю"ДТЕКСхіденерго", на рішення Мар`їнського районного суду Донецької області від 27 вересня 2024 року, ухваленого суддею Приходько В.А. в м.Курахове Донецької області, повне судове рішення складено 09 жовтня 2024 року,
УСТАНОВИВ
ОСОБА_2 , яка діє в інтересах ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Товариства зобмеженоювідповілальністю"ДТЕКСхіденерго" про зобов`язання вчинити певні дії, а саме нарахувати, обчислити та сплатити єдиний внесок за ОСОБА_1 з жовтня 2014 року по квітень 2015 рік, подати звітність щодо ЄСВ до Державної податкової служби України.
В обґрунтування позову вказано, що у період часу з 28 серпня 2012 року по 16 червня 2022 року ОСОБА_1 працювала у ТОВ «ДТЕК Східенерго», що підтверджується відомостями у трудовій книжці позивачки.
Отже, саме ТОВ «ДТЕК Східенерго» як роботодавець ОСОБА_1 у період часу з 28 серпня 2012 року по 16 червня 2022 року був платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та зобов`язаний був, по-перше, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок та, по-друге, подавати звітність, у тому числі про основне місце роботи працівника, про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до Закону, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановлені Податковим кодексом України.
Разом з тим, відповідач, незважаючи на свій обов`язок сплачувати за своїх працівників єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та подавати відповідні звіти з цього питання, у період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року цей внесок за позивача не сплачував, що підтверджується довідкою Пенсійного фонду України за формою ОК-5.
На письмове звернення позивачки до ТОВ «ДТЕК Східенерго» щодо необхідності сплати останнім єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за вищенаведений період часу, ОСОБА_1 отримала відмову, обґрунтовану Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», який набрав чинності 15 жовтня 2014 року.
Письмові звернення позивачки до контролюючих органів а саме: до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці, Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками також не дали жодного результату.
Представник позивачки вказує, що несплата відповідачем за ОСОБА_1 за період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування має наслідком втрати позивачкою страхового стажу, необхідного їй для призначення пенсії за віком, за період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року.
Разом з тим, самостійно за себе сплатити за наведений період часу вказаний внесок ОСОБА_1 не має можливості, адже частина перша статті 10 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначає вичерпний перелік осіб, які мають право на добровільну сплату єдиного внеску, і працівник, який перебуває у трудових відносинах з роботодавцем, у цьому переліку відсутній.
Рішенням Мар`їнського районного суду Донецької області від 27 вересня 2024 року позовні вимоги ОСОБА_1 ,в інтересахякої діє ОСОБА_2 до Товариства зобмеженоювідповілальністю"ДТЕКСхіденерго" про зобов`язаннявчинити певнідії задоволені.
Зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго» нарахувати, обчислити і сплатити в повному обсязі за основним місцем обліку Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго» за ОСОБА_1 , єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року.
Зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго» подати звітність про нарахування за ОСОБА_1 єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року в розмірах, визначених відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго».
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго» на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 1 073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 копійок.
Відповідач ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО», оскаржило рішення суду в апеляційному порядку.
В апеляційнійскарзі відповідач ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО», посилаючись на незаконність судового рішення, оскільки воно не відповідає нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи, просить його скасувати, ухвалити нове судове рішення, яким у повному обсязі відмовити ОСОБА_1 в задоволенні її позовних вимог.
Щодо нарахування, обчислення та сплати ЄСВ, а також подання звітності, посилаючись на норми визначені в редакції законів, діючих під час спірних відносин, скаржник зазначив наступне.
Відповідно до абзацу б пп. 8 п. 4 ст. 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 02.09.2014 р. №1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», розділ III «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» доповнити п. 9-3, а саме: Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону №2464-VI, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону №1669-VII, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року N405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону №2464-VI, на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
17.10.2014 року на виконання положень Закону №1669-VII ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального Головного Управління міндоходів та Міжрегіонального Головного Управління міндоходів центрального офісу з обслуговування великих платників, було надано заяву від 17.10.2014 р. №13/1811 щодо звільнення від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону №2464-VI до моменту закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Отже, «ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО», як платник єдиного внеску, був звільнений від нарахування, обчислення та сплати ЄСВ, а також подання звітності на період проведення антитерористичної операції.
Починаючи з13лютого2020рокубулоскасовано встановленийЗаконом№2464-VIмеханізмпільговогооподаткування єдиноговнеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування платників податків, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком зазначеним у ст.2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція.
Вказує, що припинення існування норми, що давала права на пільгу, не означає, що сама по собі пільга, що отримана в межах чинності цієї норми, припинила існування. Таке припинення існування норми означає лише одне платник ЄСВ має сплачувати ЄСВ, яке обраховане/нараховане за період, починаючи з лютого 2020р.
Враховуючи всі вищезазначені обставини, вважає, що відповідач звільняється від нарахування, обчислення та сплати ЄСВ за спірний період, а також подання звітності на період проведення антитерористичної операції.
Окрім того, відповідач вважає, що вимоги позивача не підлягають захисту в порядку цивільного судочинства, оскільки між сторонами існує публічно-правовий спір, який вирішується в порядку адміністративного судочинства.
Вказує, що наявність заборгованості підприємства по страховим внескам не може бути підставою для не зарахування до страхового стажу при перерахунку пенсії позивача періодів його роботи на такому підприємстві. Такі висновки, щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду від 27.03.2018 (справа №208/6680/16-а), від 20.03.2019 (справа №688/947/17), від 30.09.2019 (справа №316/1392/16-а).
Відзив на апеляційну скаргу не подано.
15.04.2025 до Дніпровського апеляційного суду надійшла заява позивача ОСОБА_1 про проведення апеляційного розгляду справи за її відсутності, просить апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, думку представника відповідача ОСОБА_3 , яка підтримала доводи і вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, просила рішення суду першої інстанції скасувати, ухвалити нове судове рішення про відмову ОСОБА_1 в задоволенні її позовних вимог в повному обсязі, перевіривши законністьта обґрунтованістьрішення судув межахзаявлених позовнихвимог тадоводів апеляційноїскарги,за наявнимиматеріалами справи,колегія суддіввважає,що апеляційнаскарга сторонивідповідача непідлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом встановлено,що відповідно докопії трудовоїкнижки серії НОМЕР_1 , у період часу з 28 серпня 2012 року по 16 червня 2022 року ОСОБА_1 працювала у ТОВ «ДТЕК Східенерго».
Отже, в розумінні п.1 ч.1 ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» саме ТОВ «ДТЕК Східенерго» як роботодавець ОСОБА_1 у період часу з 28 серпня 2012 року по 16 червня 2022 року був платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Довідкою Пенсійного фонду України за формою ОК-5, щодо індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 , підтверджується, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року не сплачувався.
Суд першої інстанції, ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , виходив з встановлених обставин справи та керуючись нормами нормативно-правовихактів,виходив з того,що відповідач,як страхувальникта платникєдиного внеску,має виконатисвої обов`язкивідповідно дозакону,а саме:обчислити,нарахувати тасплатити єдинийвнесок за ОСОБА_1 ,передати таківідомості доПенсійного Фонду.Тим більш,що підприємство«ДТЕК Східенерго»почало виконуватиналежні йомуобов`язки щедо внесеннязмін доМитного кодексуУкраїни тавиключення із розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» пункту 9-4, що свідчить про те, що відповідач правильно розумів вимоги Законів про необхідність сплати за працівника єдиного страхового внеску.
Колегія суддів повністю погоджується з такими висновками суду першої інстанції та не може погодитись з доводами сторони відповідача, викладеними в апеляційній скарзі, з огляду на таке.
Вiдповiдно до cт.46 Конституцiї України громадяни мають право на соцiальний захист.
Застрахована особа - фiзична особа, яка вiдповiдно до законодавства належить загальнообов`язковому дерхжавному соцiальному страхуванню та сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку ЄСВ.
За нормами пунктів першого та четвертого частини другої статті 6 та частини другої статті 20 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» у тих редакціях, що діяли за вищенаведений період часу, платники єдиного внеску зобов`язані, по-перше, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок та, по-друге, подавати звітність, у тому числі про основне місце роботи працівника, про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до цього Закону, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановлені Податковим кодексом України. Персоніфіковані відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до Пенсійного фонду роботодавцями, підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.
Стаття 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» нерозривно пов`язує з наявністю у такої особи страхового стажу, яким відповідно до абз. 33 ч.1 ст.1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» є період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.
Відповідно до Переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженого Розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція» №1053-р від 30 жовтня 2014 року, м. Донецьк Донецької області, де перебувало на обліку як платник податків ТОВ «ДТЕК Східенерго», є населеним пунктом, на території якого здійснювалась антитерористична операція.
15 жовтня 2014 набрав чинності Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», яким розділ VІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» був доповнений пунктом 9-3 такого змісту: «Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року №405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану».
У свою чергу, 13 березня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці» №219-VІІІ, яким пункт 9-3 в редакції Закону України від 2 вересня 2014 року №1669-VII було визначено вважати пунктом 9-4.
Разом з тим, 13 лютого 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів у зв`язку з проведенням адміністративної реформи» №440-ІХ, яким у розділі VIII «Прикінцеві та перехідні положення» пункт 9-4 було виключено.
Отже, починаючи з 13 лютого 2020 року роботодавці, на яких поширювалась пільга, передбачена Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», як правильно зазначив суд першої інстанції повинні виконати свої обов`язки, встановлені ч.2 ст.6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», за весь період часу, протягом якого вони їх не виконували.
У справі, що переглядається, як встановлено судом та не заперечувалось сторонами відповідачем по справі в період часу з жовтня 2014 року по квітень 2015 року єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у зв`язку з наявністю встановленої законом пільги за ОСОБА_1 , не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався, проте пункт 9-4розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2464-VI, яким була передбачена можливість тимчасово не виконувати обов`язки, визначені у частиною 2статті 6 Закону №2464-VІ, зокрема щодо сплати єдиного внеску, з 13.02.2020 втратив чинність, а відтак роботодавець зобов`язаний нарахувати, обчислити та сплатити єдиний внесок за ОСОБА_1 з жовтня 2014 року по квітень 2015 рік, подати звітність щодо ЄСВ до Державної податкової служби України.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-рп/1999 за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першійстатті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується тойзаконабо інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Подальшого врегулювання законодавцем особливостей адміністрування єдиного соціального внеску для відповідних платників податків передбачено не було, що є наслідком поширення дії нормЗакону №2464-VI в загальному порядку, в тому числі і виконання вимог передбаченихчастиною другоюстатті 6 Закону №2464-VI
Наведене вище у сукупності дає підстави вважати, що судом першої інстанцій повно та всебічно встановлено фактичні обставини справи та надано об`єктивний та обґрунтований їх аналіз з урахуванням доводів сторін, у зв`язку з чим ухвалене законне й обґрунтоване судове рішення і підстав для його скасування немає.
Керуючись ст.ст.367,368,374,375,381,382 ЦПК України, Дніпровський апеляційний суд,
ПОСТАНОВИВ
Апеляційну скаргу Товариства зобмеженоювідповілальністю"ДТЕКСхіденерго" залишити без задоволення.
Рішення Мар`їнського районного суду Донецької області від 27 вересня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення виготовлено 28 квітня 2025 року.
Головуючий: Я.М. Бондар
Судді: В.П. Зубакова
О.І. Корчиста
Суд | Полтавський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2025 |
Оприлюднено | 30.04.2025 |
Номер документу | 126914632 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах про захист немайнових прав фізичних осіб, з них |
Цивільне
Дніпровський апеляційний суд
Бондар Я. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні