Рішення
від 01.10.2024 по справі 620/6672/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 жовтня 2024 року Чернігів Справа № 620/6672/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Падій В.В.,

за участі секретаря Краснової О.Р.,

позивача ОСОБА_1

представника відповідача Осмоловської Е.В.

представника відповідача Михайліва В.С.

представника відповідача Білік-Куси М.В.

представника відповідача Шермана О.С.

розглянувши у судовому засіданні в приміщенні суду за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , Військової частини НОМЕР_2 , про визнання протиправними рішення та бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якому просить:

-визнати протиправним рішення житлової комісії Військової частини НОМЕР_1 викладене у протоколі №11 від 11.07.2017 щодо зняття ОСОБА_1 та його сім`ї у кількості 3 (три) особи з квартирного обліку у зв`язку з переведення до іншого місця служби (в межах одного гарнізону);

-визнати бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 стосовно передачі до Військової частини НОМЕР_3 (в межах одного населеного пункту) житлової облікової справи ОСОБА_1 , разом з особовою справою військовослужбовця, що призвело до виключення військовослужбовця разом із сім`єю з квартирного обліку;

-визнати за ОСОБА_1 та його сім`єю право на зарахування (поновленні) на квартирний облік з 25 грудня 2012 року, а також занести до списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень (посвідчення учасника бойових дій НОМЕР_4 );

-зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 перенести дату зарахування ОСОБА_1 та його сім`ї у кількості 3 (три) особи на квартирний облік на дату - 25 грудня 2012 року та внести відповідні зміни в облікові документи щодо квартирної черги на отримання житла, з урахуванням нової дати зарахування на квартирний облік.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач вказує на порушення відповідачем у спірних правовідносинах чинного законодавства України на момент їх виникнення, що стало підставою для його звернення до суду.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду ОСОБА_2 від 15.05.2024 відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 12.06.2024 на 10:00 год. Відповідачем - Військовою частиною НОМЕР_1 подано відзив на позов, в якому заперечує проти задоволення позову, вважає його необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. Вказує, що ОСОБА_1 проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_1 в період з 24.04.2015 по 29.06.2017 та з 31.07.2020 по 30.11.2022. Наказом командира Військової частини НОМЕР_5 (правонаступник військова частина НОМЕР_1 ) від 29.06.2017 №136 позивача було переміщено для подальшого проходження служби до Військової частини НОМЕР_3 . У зв`язку з переміщенням позивача до нового місця служби, 11.07.2017 під час засідання житлової комісії Військової частини НОМЕР_1 , яке оформлено протоколом №11 від 11.07.2017, ОСОБА_1 разом з сім`єю знято з квартирного обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов при Військовій частині НОМЕР_1 . Позивачем було висловлено бажання щодо отримання житлової справи нарочно з метою запобігання її втрати під час пересилки засобами зв`язку, а тому відповідно до Книги видачі житлових справ особовому складу, житлову справу позивач отримав під особистий підпис 14.08.2018. Отже, отримавши в серпні 2018 року квартирну справу на руки позивач протягом більш ніж п`яти років не вчиняв жодних дій з метою поновлення на квартирному обліку. Також представник відповідача заявив клопотання про залишення позову без розгляду у зв`язку з пропуском строку звернення до суду.

ІНФОРМАЦІЯ_4 подано відзив на позов в якому заперечує проти задоволення позову та зазначає, що чинним законодавством саме на командування військової частини покладено обов`язок забезпечення належного оформлення подальшого квартирного обліку військовослужбовця, який переміщується до нового місця служби з метою унеможливлення порушення житлових прав військовослужбовця, ІНФОРМАЦІЯ_5 не порушував права та інтереси позивача, протиправної поведінки стосовно позивача не допустив. Також вказує на порушення позивачем строку звернення до суду.

Позивачем подана відповідь на відзив на позов, в якій вказує, що Військова частина НОМЕР_1 в порушення вимог Інструкції №737 не направила його справу до нового місця служби позивача, а лише через рік 14.08.2018 видала йому на руки перший примірник квартирної справи нарочно.

Відповідачем - Військовою частиною НОМЕР_1 подано заперечення на відповідь на відзив на позов, в якому вказує, що документація житлової комісії, яка зберігалась в штабі Військової частини НОМЕР_1 , розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , була знищена під час авіаційного удару 11.03.2022 військами російської федерації по будівлі штабу. У зв`язку з цим, на запит позивача про надання витягу з протоколу №11 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 йому була надана аргументована відмова.

Ухвалою суду від 24.06.2024 без виходу до нарадчої кімнати, занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду та поновлено строк звернення до суду позивачу; в задоволенні клопотання відповідачам про залишення позову без розгляду відмовлено; закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 10 год 00 хв 07.08.2024.

Ухвалою суду від 04.09.2024 без виходу до нарадчої кімнати, занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, залучено в якості співвідповідача Квартирно-експлуатаційний відділ м. Чернігова (вул. Дрозда, 19, код ЄДРПОУ 08351733).

Ухвалою суду від 16.09.2024 без виходу до нарадчої кімнати, занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, залучено в якості співвідповідача Військову частину НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ).

Квартирно-експлуатаційний відділ у м. Чернігова та Військова частина НОМЕР_2 правом на подання відзиву на позов не скористалися.

В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі з підстав, викладених у позові та відповіді на відзив на позов.

Представники Військової частини НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та Квартирно-експлуатаційного відділу у м. Чернігова заперечували проти задоволення позовних вимог та просили відмовити позивачу в їх задоволенні з підстав, викладених у відзиві на позов.

Представник Військової частини НОМЕР_2 послався на розсуд суду.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд враховує таке.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 проходить військову службу на різних посадах у Збройних Силах України з 20.10.2009, та зокрема, у Військовій частині НОМЕР_1 в період з 24.04.2015 по 29.06.2017, що підтверджується витягом з послужного списку про проходження військової служби (а.с.10 -11).

Рішенням житлової комісії Військової частини НОМЕР_7 від 25.12.2012 прийнято рішення, яке оформлено протоколом №12 та затверджене командиром Військової частини НОМЕР_7 ОСОБА_3 , про зарахування ОСОБА_1 на квартирний облік в загальну чергу зі складом сім`ї 2 особи, в тому числі він, син ОСОБА_4 , 2012 року народження та включення в книгу обліку осіб, які перебувають в черзі на одержання жилих приміщень в житловій комісії в/ч НОМЕР_7 за №418 (а.с.159).

Рішенням житлової комісії Військової частини НОМЕР_7 від 12.11.2014 прийнято рішення, яке оформлено протоколом №11 та затверджене командиром Військової частини НОМЕР_7 ОСОБА_3 , про зарахування ОСОБА_1 на квартирний облік в загальну чергу зі складом сім`ї 3 особи, в тому числі він, син ОСОБА_4 , 2012 року народження, син ОСОБА_5 , 2014 року народження та включення в книгу обліку осіб, які перебувають в черзі на одержання жилих приміщень в житловій комісії в/ч НОМЕР_7 (а.с.204).

Наказом командира Військової частини НОМЕР_5 від 29.06.2017 №136 ОСОБА_1 було переміщено для подальшого проходження служби до Військової частини НОМЕР_3 .

У зв`язку з переміщенням позивача до нового місця служби, 11.07.2017 житловою комісією Військової частини НОМЕР_1 прийнято рішення, яке оформлено протоколом №11, яким ОСОБА_1 разом із сім`єю з трьох осіб знято з квартирного обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов при Військовій частині НОМЕР_1 у зв`язку з переведенням до іншого місця служби з 11.07.2017 (а.с. 160).

Судом також встановлено, що на підставі рапорту позивача про поновлення його на квартирний облік від 16.01.2024 рішенням об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 та Військової частини НОМЕР_2 від 17.02.2024, яке оформлено протоколом №2 та затверджене наказом т.в.о. ІНФОРМАЦІЯ_1 від 19.02.2024 №140 про зарахування ОСОБА_1 на квартирний облік в загальну чергу , а також до списків осіб на першочергову чергу як учасник бойових дій з 17.02.2024 зі складом сім`ї 3 особи, в тому числі він, син ОСОБА_4 , 2012 року народження, син ОСОБА_5 , 2014 року народження (а.с. 115-156).

Також судом встановлено, що позивач є учасником бойових дій з 30.04.2020, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_4 , виданого 30.04.2020 Військовою частиною НОМЕР_8 (а.с.9).

Не погоджуючись з рішенням відповідача щодо зняття його з квартирного обліку, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає та враховує наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, який побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом чи органом місцевого самоврядування, їх посадовою особою дій у межах компетенції, але не передбаченим способом, у не передбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

Обсяг судового контролю в адміністративних справах визначено частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій зазначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускається бездіяльності.

Статтею 47 Конституції України передбачено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких громадянин має змогу побудувати житло, придбати його у власність, або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступною платою відповідно до закону.

Відповідно до статті 37 Житлового кодексу УРСР (далі - ЖК УРСР, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) облік потребуючих поліпшення житлових умов громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво або беруть пайову участь у житловому будівництві, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням - також і за місцем проживання. Нарівні з ними беруться на облік громадяни, які залишили роботу на цих підприємствах, в установах, організаціях у зв`язку з виходом на пенсію.

Порядок обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов згідно зі статтею 38 ЖК УРСР встановлюється законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР.

Відповідно до частини 1 статті 40 ЖК УРСР громадяни перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов до одержання житлового приміщення, за винятком випадків, передбачених частиною другою цієї статті.

Громадяни знімаються з обліку потребуючих поліпшення житлових умов у випадках:

1) поліпшення житлових умов, внаслідок якого відпали підстави для надання іншого жилого приміщення;

1-1) одноразового одержання за їх бажанням від органів державної влади або органів місцевого самоврядування грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у встановленому порядку;

2) виїзду на постійне місце проживання до іншого населеного пункту;

3) припинення трудових відносин з підприємством, установою, організацією особи, яка перебуває на обліку за місцем роботи, крім випадків, передбачених законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР;

4) засудження до позбавлення волі на строк понад шість місяців, заслання або вислання;

5) подання відомостей, що не відповідають дійсності, які стали підставою для взяття на облік, або неправомірних дій службових осіб при вирішенні питання про взяття на облік.

У разі смерті громадянина, який перебував на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, за членами його сім`ї зберігається право подальшого перебування на обліку. Таке ж право зберігається за членами сім`ї громадянина, який перебував на обліку у виконавчому комітеті місцевої Ради народних депутатів і був знятий з обліку з підстав, зазначених у пунктах 2 і 4 цієї статті.

Зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов провадиться органами, які винесли або затвердили рішення про взяття громадянина на облік.

Про зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов громадяни повідомляються у письмовій формі з зазначенням підстав зняття з обліку.

Не знімаються з обліку потребуючих поліпшення житлових умов народні депутати України, які перейшли на постійну роботу у Верховну Раду України, і члени їх сімей за місцем попередньої роботи чи постійного проживання.

Отже вказаний перелік випадків для зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов вичерпний.

Суд зазначає, що облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм у безстрокове користування жилих приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду, призначених для постійного проживання регулюється Правилами обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затвердженими постановою Ради Міністрів Української РСР і Українською Республіканською Радою Професійних Спілок від 11.12.1984 № 470 (далі Правила №470, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Підстави для зняття з обліку також передбачені пунктом 26 Правил №470 відповідно до вимог якого громадяни перебувають на квартирному обліку до одержання жилого приміщення, за винятком випадків, передбачених у цьому пункті.

Громадяни знімаються з квартирного обліку у випадках: поліпшення житлових умов, внаслідок якого відпали підстави для надання іншого жилого приміщення; виїзду на постійне місце проживання до іншого населеного пункту; припинення трудових відносин з підприємством, установою, організацією особи, яка перебуває на обліку за місцем роботи, крім випадків, передбачених законодавством Союзу РСР, Житловим кодексом УРСР, пунктом 29 цих Правил та іншими актами законодавства Української РСР; засудження до позбавлення волі на строк понад шість місяців, заслання або вислання; подання відомостей, що не відповідають дійсності, які стали підставою для взяття на облік, або неправомірних дій службових осіб при вирішенні питання про взяття на облік; скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; отримання грошової компенсації відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 р. № 719.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначаються Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", який також встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Так, згідно з частиною першою статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у порядку і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР та іншими нормативно-правовими актами.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 №1081 затверджено Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями (далі Порядок №1081, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин), який визначає механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців - осіб офіцерського, старшинського і сержантського, рядового складу (крім військовослужбовців строкової служби) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення та Держспецтрансслужби, посади в яких комплектуються військово-службовцями, у тому числі звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях (далі - військові частини) після звільнення (далі - військовослужбовці) та членів їх сімей.

Порядком визначено алгоритм обліку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, надання житлових приміщень для постійного проживання.

Відповідно до пунктів 22- 23 Порядку №1081 облік військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов (далі - облік), ведеться у військових частинах та квартирно-експлуатаційних органах. Для зарахування на облік військовослужбовець подає рапорт на ім`я безпосереднього командира (начальника).

Пунктами 24-26 Порядку №1081 встановлено, що військовослужбовці зараховуються на облік згідно з рішенням житлової комісії військової частини, яке затверджується командиром військової частини.

У рішенні зазначаються дата зарахування на облік, склад сім`ї, підстави для зарахування на облік, вид черговості (загальна черга, в першу чергу, поза чергою), а також підстави включення до списків осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житлових приміщень, а в разі відмови в зарахуванні на облік - підстави відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.

Датою зарахування на облік вважається день, коли житловою комісією військової частини винесено рішення про зарахування військовослужбовця на облік. Військовослужбовці, зараховані на облік, заносяться до книги обліку осіб, що перебувають в черзі на одержання житла.

На кожного військовослужбовця, зарахованого на облік, оформляється облікова справа.

Військовослужбовці, які перебувають на обліку, у разі переміщення по військовій службі, пов`язаного з переїздом до іншого гарнізону (в іншу місцевість), зараховуються на облік за новим місцем служби разом з членами їх сімей із збереженням попереднього часу перебування на обліку, а також у списках осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житла.

Пунктом 30 Порядку №1081 встановлено, що військовослужбовці знімаються з обліку у разі: поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала потреба в наданні житла; засудження військовослужбовця до позбавлення волі на строк понад шість місяців, крім умовного засудження; звільнення з військової служби за службовою невідповідністю, у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем; подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік; в інших випадках, передбачених законодавством.

Отже вказаний перелік підстав для зняття військовослужбовців з обліку не є вичерпним.

На момент виникнення спірних правовідносин діяла Інструкція про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затверджена наказом Міністерства оборони України від 30.11.2011 №737, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 10 січня 2012 року за № 24/20337 (далі- Інструкція №737, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин), яка визначала організацію, зокрема, обліку військовослужбовців Збройних Сил України (далі - ЗС України) та осіб, звільнених у запас або відставку, що залишилися на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у ЗС України (далі - особи, звільнені з військової служби) (далі - облік).

Пунктами 1.5. та 1.6. Інструкції №737 встановлено, що військовослужбовці та члени їх сімей визнаються такими, що потребують поліпшення житлових умов, на загальних підставах відповідно до вимог чинного законодавства. З метою дотримання вимог чинного законодавства під час ведення обліку військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, розподілу жилої площі, призначеної для постійного проживання, участі в розподілі службового жилого приміщення та контролю за використанням жилого приміщення в органах військового управління, військових частинах, військових навчальних закладах, установах та організаціях (далі - військові частини), гарнізонах створюються житлові комісії.

Згідно пункту 2.1. Інструкції №737 облік військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, ведеться у квартирно-експлуатаційних органах, військових частинах та гарнізонах. Узагальнені списки осіб, що перебувають на обліку, всіх військових частин знаходяться у ГКЕУ ЗС України.

Пунктом 2.4. Інструкції №737 встановлено, що на облік приймаються військовослужбовці, які потребують поліпшення житлових умов і зареєстровані в цьому населеному пункті, з дня прийняття рішення житловою комісією військової частини, затвердженого командиром цієї військової частини, крім випадків, передбачених у пункті 2.14 цього розділу.

У місячний строк після зарахування військовослужбовця на облік представником житлової комісії на нього заводиться облікова справа (додаток 7) у двох примірниках, у якій містяться документи, перелічені в пункті 2.5 цього розділу, та оформлюється витяг із протоколу засідання житлової комісії військової частини про зарахування військовослужбовця на квартирний облік (пункт 2.6. Інструкції №737).

Відповідно до пункту 2.14. Інструкції №737 військовослужбовці, які перебувають на обліку, у разі переміщення по військовій службі, пов`язаного з переїздом до іншого гарнізону (в іншу місцевість), зараховуються на облік за новим місцем проходження служби разом з членами їх сімей зі збереженням часу перебування на обліку, а також у списках осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання жилого приміщення.

При цьому перший примірник облікової справи (додаток 7) разом з першим примірником Картки обліку (додаток 8) направляються командиром військової частини до нового місця служби військовослужбовця разом з особовою справою, а в разі звільнення військовослужбовця з військової служби та розформування військової частини - до військового комісаріату.

Другий примірник облікової справи (додаток 7) та другий примірник Картки обліку видаються військовослужбовцю під час отримання ним довідки (додаток 3) про перебування на квартирному обліку за попереднім (останнім) місцем проходження служби та зняття з обліку, виданої командиром військової частини та відповідної КЕВ (КЕЧ) району, яка скріплюється печаткою КЕВ (КЕЧ) району, та довідки (додаток 4) про здачу жилого приміщення.

Пунктом 2.18. Інструкції №737 військовослужбовці та особи, звільнені з військової служби, знімаються з обліку за місцем служби (за місцем звільнення з військової служби) у разі:

поліпшення житлових умов у випадках, передбачених законодавством, за місцем перебування на квартирному обліку, унаслідок чого зникла потреба в наданні жилого приміщення;

отримання за рахунок житлових фондів МО України жилого приміщення для постійного проживання;

переміщення військовослужбовця до нового місця служби в інший населений пункт;

звільнення з військової служби за підставами, не зазначеними в абзаці першому пункту 2.16 цього розділу;

подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік або неправомірних дій посадових (відповідальних) осіб при вирішенні питання про прийняття на квартирний облік;

звільнення в запас або відставку до досягнення 20 років вислуги на військовій службі особами, які зараховані на облік після 1 січня 2005 року (крім випадків, вказаних у пункті 2.17 цього розділу);

обрання для постійного місця проживання іншого населеного пункту особами, які звільнені у запас або у відставку; в інших випадках, передбачених законодавством.

Згідно пункту 10.11. Інструкції №737 до повноважень житлової комісії військової частини належать, зокрема, зарахування військовослужбовців на облік, зняття військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей з обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов.

Інструкція №737 втратила чинність на підставі пункту 5 наказу Міністерства оборони України № 380 від 31.07.2018 «Про затвердження Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.09.2018 за № 1020/32472 (далі Інструкція №380).

Згідно із пунктом 9 Розділу IV Інструкції № 380 військовослужбовці, які перебували на обліку за попереднім місцем проходження військової служби, на загальних підставах в органах місцевого самоврядування та до набрання чинності цією Інструкцією зараховуються на облік із збереженням попереднього часу перебування на обліку, а також заносяться у списки осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житла за наявності підстав. Час перебування військовослужбовців на обліку для поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою жилою площею) не враховується.

Військовослужбовцям (крім військовослужбовців, які проходили службу у військових частинах, пункти постійної дислокації яких розташовані на територіях районів проведення антитерористичної операції, а також у військових частинах, які були сформовані під час особливого періоду без визначення пункту постійної дислокації), які перебували на обліку за попереднім місцем проходження військової служби в іншому гарнізоні (в іншій місцевості), але протягом шести місяців після прибуття до нового місця проходження військової служби не зареєстрували місце проживання і не подали рапорт про зарахування на облік, попередній час перебування на обліку не зберігається.

Пунктом 17 Розділу IV Інструкції № 380 визначено, що у разі переміщення військовослужбовця, який перебуває на обліку, по військовій службі до іншої військової частини житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) на підставі наказу про переміщення до нового місця служби на найближчому засіданні, але не пізніше місяця з дати виключення зі списків особового складу військової частини приймає рішення щодо виключення з обліку у військовій частині та направляє за встановленим порядком відповідну особову справу військовослужбовця до нового місця його служби.

Підсумовуючи наведені норми права суд дійшов висновку, що національне законодавство передбачає зарахування попереднього часу перебування військовослужбовця на квартирному обліку (в списках осіб, що користуються правом першочергового і позачергового отримання жилих приміщень) при переміщенні військовослужбовця по службі в інший гарнізон.

Як слідує з матеріалів справи ОСОБА_1 проходить військову службу на різних посадах у Збройних Силах України з 20.10.2009, та зокрема, у Військовій частині НОМЕР_1 в період з 24.04.2015 по 29.06.2017 та згідно рішень житлової комісії Військової частини НОМЕР_7 від 25.12.2012 та від 12.11.2014 зарахований на квартирний облік в загальну чергу зі складом сім`ї 2 особи, в тому числі він, син ОСОБА_4 , 2012 року народження, а з 12.11.2014 у складі 3 осіб - він, син ОСОБА_4 , 2012 року народження, син ОСОБА_5 , 2014 року народження та включений в книгу обліку осіб, які перебувають в черзі на одержання жилих приміщень в житловій комісії в/ч НОМЕР_7 за №418.

Оскільки наказом командира Військової частини НОМЕР_5 від 29.06.2017 №136 ОСОБА_1 було переміщено для подальшого проходження служби до Військової частини НОМЕР_3 , тому суд вважає, що житловою комісією Військової частини НОМЕР_1 правомірно 11.07.2017 прийнято рішення, про зняття з квартирного обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов при Військовій частині НОМЕР_1 у зв`язку з переведенням до іншого місця служби з 11.07.2017.

У зв`язку з визнанням судом оскаржуваного рішення житлової комісії Військової частини НОМЕР_1 правомірним, суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправним рішення житлової комісії Військової частини НОМЕР_1 викладене у протоколі №11 від 11.07.2017 щодо зняття ОСОБА_1 та його сім`ї у кількості 3 (три) особи з квартирного обліку у зв`язку з переведення до іншого місця служби (в межах одного гарнізону).

Проте командиром Військової частини НОМЕР_1 не був направлений перший примірник облікової справи (додаток 7) разом з першим примірником Картки обліку (додаток 8) до нового місця служби позивача разом з особовою справою, як це передбачено пунктом 2.14 Інструкції №737.

Так, у постанові Касаційного адміністративного суду від 17.04.2019 року у справі №342/158/17 суд касаційної інстанції зазначив, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Аналогічний правовий підхід до визначення «протиправної бездіяльності» застосовано і в постанові Верховного Суду від 18.02.2021 року у справі №160/6885/19.

Отже відповідач - Військова частина НОМЕР_1 проявив протиправну бездіяльність, що вплинуло на житлові права та інтереси позивача, а тому позовна вимога про визнання бездіяльності Військової частини НОМЕР_1 стосовно не передачі до Військової частини НОМЕР_3 Облікової справи ОСОБА_1 підлягає задоволенню за обґрунтованістю.

Суд відхиляє посилання представника Військової частини НОМЕР_1 на той факт, що позивач виявив бажання отримати Облікову справу нарочно, оскільки позивач отримав Облікову справу лише 14.08.2018, тобто більше чим через рік після прийняття житловою комісією рішення про зняття його з квартирного обліку, що підтверджує протиправну бездіяльність відповідача щодо не направлення Облікової справи до нового місця служби позивача.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_3 та Квартирно-експлуатаційний відділ м. Чернігів перенести дату зарахування ОСОБА_1 та його сім`ї у кількості 3 (три) особи на квартирний облік на дату - 25 грудня 2012 року та внести відповідні зміни в облікові документи щодо квартирної черги на отримання житла, з урахуванням нової дати зарахування на квартирний облік суд зазначає наступне.

Як слідує з матеріалів справи на підставі рапорту позивача про поновлення його на квартирний облік від 16.01.2024 рішенням об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 та Військової частини НОМЕР_2 від 17.02.2024, яке оформлено протоколом №2 та затверджене наказом т.в.о. ІНФОРМАЦІЯ_1 від 19.02.2024 №140 ОСОБА_1 зарахований на квартирний облік в загальну чергу, а також до списків осіб на першочергову чергу, як учасник бойових дій лише з 17.02.2024, зі складом сім`ї 3 особи, в тому числі він, син ОСОБА_4 , 2012 року народження, син ОСОБА_5 , 2014 року народження.

Судом встановлено, що саме з вини відповідача Військової частини НОМЕР_1 не відбулася своєчасна передача облікової справи позивача до Військової частини НОМЕР_3 , що є обов`язком Військової частини НОМЕР_1 , та відповідно, не передача облікової справи є невиконанням відповідачем свого обов`язку, а тому цей факт не може потягнути негативний наслідок для позивача та бути підставою для зміни дати постановки його сім`ї на квартирний облік з 25.12.2012 на 17.02.2024.

З системного аналізу вимог чинного законодавства щодо організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, слідує що, на час звернення позивача із заявою про поновлення дати квартирного обліку нормативно-правові акти забезпечували збереження за військовослужбовцем прав на знаходження на квартирному обліку з дати первинної постановки його на такий облік.

Крім того суд зауважує, що перенесення дати квартирного обліку позивача з 25.12.2012 на 17.02.2024 призводять до порушення рівності в черговості забезпечення житлом військовослужбовців, які проходять військову службу, не змінюючи місця служби, та військовослужбовців, які внаслідок переїзду до іншого місця служби втрачають при цьому час квартирного обліку за попереднім місцем служби.

Аналогічні висновки викладені в постановах Верховного Суду від 28 березня 2018 року у справі №760/9507/15-ц, від 07 червня 2018 року у справі №362/4273/17, від 27вересня 2018 року у справі №362/4307/17, від 22листопада 2018 року у справі №362/6383/16-ц, від 18 березня 2019 року у справі №285/3566/17, від 20 березня 2019 року у справі №760/750/16-ц, від 04 листопада 2019 року у справі №362/776/19, від 18.05.2022 у справі № 760/4630/20, від 22 травня 2020 року у справі №569/13485/17.

Крім того Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов`язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою в Конституції України виокремлюються певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави; до них, зокрема, належать громадяни, які відповідно до статті 17 Конституції України перебувають на службі, у тому числі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, органах, що забезпечують суверенітет і територіальну цілісність, її економічну та інформаційну безпеку (рішення від 20.03.2020 № 5-рп/2002, від 13.03.2004 № 7-рп/2004). Конституційний Суд України зазначав, що необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян зумовлена, зокрема, тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов`язана з ризиком для життя і здоров`я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей (абзац другий пункту З мотивувальної частини Рішення від 20.03.2002 № 5-рп/2002, абзац четвертий пункту 3 мотивувальної частини Рішення від 17.03.2004 № 7-рп/2004).

Слід наголосити, що одним із суттєвих елементів принципу верховенства права, є принцип юридичної визначеності. Цей принцип має різні прояви. Зокрема, він є одним з визначальних принципів "доброго врядування" і "належної адміністрації" (встановлення процедури і її дотримання), частково співпадає з принципом законності (чіткість і передбачуваність закону, вимоги до "якості" закону).

Також судом встановлено, що позивач є учасником бойових дій з 30.04.2020, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_4 , виданого 30.04.2020 Військовою частиною НОМЕР_8 , а отже має право на першочергове отримання житлових приміщень з 30.04.2020.

За таких обставин позовна вимога про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_3 та Військову частину НОМЕР_2 змінити дату зарахування на квартирний облік ОСОБА_1 та його членів сім`ї з 17 лютого 2024 року на дату - 25 грудня 2012 року у кількості 2 (дві) особи, та на дату - 12 листопада 2014 року, у кількості 3 (три) особи, та з 30 квітня 2020 року включити до списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень, та внести відповідні зміни в облікові документи щодо квартирного обліку ОСОБА_1 .

Позовна вимога про визнання за ОСОБА_1 та його сім`єю право на зарахування (поновленні) на квартирний облік з 25 грудня 2012 року, а також занести до списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень (посвідчення учасника бойових дій НОМЕР_4 ) не підлягає задоволенню, оскільки порушене право позивача відновлене шляхом зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_3 та Військову частину НОМЕР_2 змінити дату зарахування на квартирний облік ОСОБА_1 та його членів сім`ї з 17 лютого 2024 року на дату - 25 грудня 2012 року у кількості 2 (дві) особи, та на дату - 12 листопада 2014 року, у кількості 3 (три) особи, та з 30 квітня 2020 року включити до списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень, та внести відповідні зміни в облікові документи щодо квартирного обліку ОСОБА_1 .

Беручи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, виходячи із заявлених позовних вимог, аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог частково.

При вирішенні даної справи судом були враховані положення частини 2 статті 2 та частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Підстави для розподілу судових витрат згідно статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо не передачі до Військової частини НОМЕР_3 Облікової справи ОСОБА_1 .

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 та Військову частину НОМЕР_2 змінити дату зарахування на квартирний облік ОСОБА_1 та його членів сім`ї з 17 лютого 2024 року на дату - 25 грудня 2012 року у кількості 2 (дві) особи, та на дату - 12 листопада 2014 року, у кількості 3 (три) особи, та з 30 квітня 2020 року включити до списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень, та внести відповідні зміни в облікові документи щодо квартирного обліку ОСОБА_1 .

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбаченістаттею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено 09 жовтня 2024 року.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_9 ).

Відповідач: Військова частина НОМЕР_1 ( АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ - НОМЕР_10 ).

Відповідач: ІНФОРМАЦІЯ_3 ( АДРЕСА_5 , код ЄДРПОУ - НОМЕР_11 ).

Відповідач: Квартирно-експлуатаційний відділ м. Чернігова (вул. В. Дрозда, буд. 19, код ЄДРПОУ - 08351733).

Відповідач: Військова частина НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ - НОМЕР_6 ).

Суддя В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2024
Оприлюднено11.10.2024
Номер документу122195958
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —620/6672/24

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 01.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Рішення від 01.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні