ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
09 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 280/3334/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Шальєвої В.А.
суддів: Чередниченка В.Є., Іванова С.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року (суддя Прудивус О.В., повне судове рішення складено 24 червня 2024 року) в справі № 280/3334/24 за позовом Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги» Запорізької міської ради до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Комунальне некомерційне підприємство «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги» Запорізької міської ради (далі - КНП «Міська лікарня екстреної та швидкої допомоги») звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - ГУ ПФУ) про визнання протиправним та скасування рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 11 березня 2024 року № 14/1.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 11.03.2024 № 14/1, яким до Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги» Запорізької міської ради застосовано фінансові санкції на загальну суму 3 368,98 грн, з яких: неправомірно витрачені страхові кошти - у сумі 2 245,99 грн; штраф в обсязі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти - 1 122,99 грн.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення з підстав неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Апелянт вказує, що позивачем здійснено за рахунок коштів Фонду страхові виплати (допомога по тимчасовій втраті непрацездатності) двом застрахованим особам із встановленою групою інвалідності і за день встановлення інвалідності, що є порушенням ч. 2 ст. 15 Закону «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
Суд першої інстанції помилково пов`язує сплату листка непрацездатності із датами, визначеними в листку, але не пов`язує із датами встановлення інвалідності.
Відсутність у позивача інформації про інвалідність застрахованих осіб не відміняє факт порушення законодавства
Після виявлення цього порушення позивачем такі порушення не усунуті.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін.
Справа судом розглянута без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить до висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що відповідачем проведено документальну перевірку дотримання порядку використання позивачем як страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України, за результатами якої складений акт перевірки від 16 лютого 2024 року № 0800-1102-3/18.
Перевіркою встановлено порушення позивачем ч. 2 ст. 15 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», а саме: неправомірно витрачено суму страхових коштів Фонду у розмірі 2 245,99 грн.
Із опису виявлених порушень вимог законодавства, що міститься в акті перевірки, вбачається, що позивач як страхувальник призначив та виплатив допомогу по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду двом застрахованим особам, зокрема:
1) ОСОБА_1 по листку непрацездатності № 6337652-2013791898-1 за період з 24.03.2023 по 29.03.2023 (6 календарних днів) у сумі 1 737,72 грн. (заява-розрахунок від 20.04.2023 № 05498677-2023-49), виходячи із середньої заробітної плати 289,62 грн. Перевіркою встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 нарахована та виплачена і за день встановлення інвалідності (з 27.03.2023 по 29.03.2023). Отже, сума неправомірно витрачених страхових коштів по листку непрацездатності ОСОБА_1 № 6337652-2013791898-1 складає 868,86 грн;
2) ОСОБА_2 по листку непрацездатності № 7704517-2015671840-1 за період з 04.07.2023 по 10.07.2023 (7 календарних днів) у сумі 9 639,91 грн. (заява-розрахунок від 20.07.2023 № 05498677-2023-77), виходячи із середньої заробітної плати 1 377,13 грн. Перевіркою встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_2 нарахована та виплачена і за день встановлення інвалідності (10.07.2023). Отже, сума неправомірно витрачених страхових коштів по листку непрацездатності ОСОБА_2 № 7704517-2015671840-1 складає 1 377,13 грн (1 день).
Позивачем на адресу відповідача супровідним листом від 23.02.2024 № 01-14/739 направлені заперечення щодо проведеної перевірки від 23.02.2024 № 01-14/734, обґрунтування яких є тотожними аргументам, що наведені позивачем у позовній заяві.
В якості додатків до заперечень позивач надав відповідачу такі документи:
- копії заяв-розрахунків і додатку 1, розрахунку оплати лікарняного листа, інформації щодо дати відкриття та закриття листків непрацездатності по ОСОБА_1 , а також копію наказу від 01.11.2023 № 1511 к/тр про звільнення ОСОБА_1 ;
- копії заяв-розрахунків і додатку 1 розрахунку оплати лікарняного листка, інформації щодо дати відкриття та закриття листка непрацездатності по ОСОБА_2 ;
- копію листа відповідача від 18.09.2023, яким повідомляється, що електронні лікарняні формуються автоматично одразу після створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність. Номер випадку непрацездатності, який відображається в електронному листку непрацездатності, є ідентифікатором страхового випадку. Тобто, всі листки непрацездатності, що мають однаковий номер випадку тимчасової непрацездатності, складають один страховий випадок. На підставі даних медичних висновків, що складають один випадок тимчасової непрацездатності, формуються листки непрацездатності в порядку черговості створення медичних висновків, кожен наступний з яких створюється як продовження першого та складають один страховий випадок. Так, станом за період з березня 2023 року по 19 липня 2023 року включно в електронному Реєстрі листків непрацездатності наявна інформація щодо 22 листків непрацездатності на ОСОБА_2 ;
- копію постанови Запорізького апеляційного суду від 20.12.2023 у цивільній справі № 335/7130/23, яким відмовлено у задоволенні позову ОСОБА_2 до секретаря Запорізької міської ради Анатолія Куртєва, Запорізької міської ради, Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги» Запорізької міської ради про визнання незаконним та скасування розпорядження про поновлення та розпорядження про звільнення, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, стягнення моральної шкоди.
Листом від 04.03.2024 № 0800-1102-8/18858 відповідач поінформував позивача про те, що відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України від 23.09.1999 № 1105 рішення про призначення страхової виплати приймається страхувальником або уповноваженими ним особами. Страхувальник або уповноважені ним особи здійснюють контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймають рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядають підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
У листі від 04.03.2024 № 0800-1102-8/18858 відповідач зазначив, що сума протиправно витрачених позивачем страхових коштів складає 2 245,99 грн, відповідно сума фінансової санкції складає 1 122,99 грн. Відтак, заперечення позивача щодо проведеної перевірки від 23.02.2024 № 01-14/734, за позицією відповідача, не підлягають задоволенню.
11.03.2024 відповідач прийняв рішення про повернення страхових коштів Пенсійного фонду України та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 11.03.2024 № 14/1, яким до позивача застосовано фінансові санкції на загальну суму 3 368,98 грн, з яких: неправомірно витрачені страхові кошти - у сумі 2 245,99 грн; штраф в обсязі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти - 1 122,99 грн.
Листом від 11.03.2024 № 0800-1102-8/20869 відповідач надіслав позивачу рішення про повернення страхових коштів Пенсійного фонду України та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 11.03.2024 № 14/1.
Суд першої інстанції вважав, що у відповідача відсутні законні підстави для застосування по відношенню до позивача фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів у загальному розмірі 3 368,98 грн шляхом прийняття оскаржуваного рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій від 11.03.2024 № 14/1, тому задовольнив позовні вимоги.
Суд визнає приведені висновки обґрунтованими, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що на підставі акту документальної перевірки дотримання порядку використання КНП «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги» як страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 16 лютого 2024 року № 0800-1102-3/18, яким встановлено порушення ч. 2 ст. 15 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в частині неправомірного витрачання суми страхових коштів Фонду у розмірі 2 245,99 грн, ГУ ПФУ в Запорізькій області прийнято рішення від 11 березня 2024 року про повернення страхових коштів Пенсійного фонду України та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду № 14/1, яким до позивача було застосовано фінансові санкції на загальну суму 3 368,98 грн, з яких: неправомірно витрачені страхові кошти - у сумі 2 245,99 грн; штраф в обсязі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти - 1 122,99 грн.
Підставою прийняття цього рішення є встановлення факту надання допомоги по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду соціального страхування особам, яким встановлена інвалідність.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючим громадянам щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, охорони їхнього життя та здоров`я відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23 вересня 1999 року №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV), відповідно до частин першої та другої статті 4 якого уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.
Уповноважений орган управління є держателем та адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності як складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону №1105-XIV основними завданнями уповноваженого органу управління та його територіальних органів є: здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до цього Закону (п. 2); проведення перевірки обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 4); здійснення контролю за використанням страхувальниками та застрахованими особами страхових коштів (п. 5).
Частиною другою статті 5 Закону №1105-XIV встановлено, що уповноважений орган управління та його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань: здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами в межах коштів соціального страхування, затверджених Кабінетом Міністрів України, управління майном (п. 1); проводять розслідування страхових випадків, перевірку обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 2); забезпечують функціонування інформаційно-аналітичної системи соціального страхування (п. 4); здійснюють контроль за використанням страхових коштів, перевірку правильності їх використання страхувальниками із застосуванням ризик-орієнтованих підходів, контроль за веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують у встановленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи (п. 6).
Згідно з частиною першою статті 6 Закону №1105-XIV уповноважений орган управління та його територіальні органи мають право: перевіряти обґрунтованість видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 2); одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від органів доходів і зборів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів (п. 3); перевіряти достовірність відомостей, поданих страхувальником для отримання страхових коштів, дотримання порядку використання страхувальником наданих йому страхових коштів, відмовляти у фінансуванні виплат у разі відмови або перешкоджання страхувальником проведенню перевірки, виявлення фактів подання страхувальником до уповноваженого органу управління недостовірних відомостей або порушення порядку використання страхових коштів (п. 4); отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки (п. 5); накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону (п. 6); вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування (п. 7)
Пунктами 1-4 частини другої статті 6 Закону №1105-XIV передбачено, що уповноважений орган управління та його територіальні органи зобов`язані: 1) забезпечувати фінансування та здійснення страхових виплат, надання соціальних послуг, передбачених цим Законом; 2) здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів; 3) вживати заходів для раціонального використання страхових коштів; 4) контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування;
Відповідно до частини другої статті 8 Закону №1105-XIV роботодавець зобов`язаний: здійснювати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид страхових виплат та надання соціальних послуг згідно з цим Законом (п. 1); під час перевірки правильності використання страхових коштів та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам уповноваженого органу управління необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки (п. 3); допускати посадових осіб уповноваженого органу управління для здійснення перевірок правильності використання страхових коштів, контролю за веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання за наявності направлення та/або наказу про перевірку та посвідчення осіб (п. 6); повернути уповноваженому органу управління суму здійснених страхових виплат та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків (п. 9).
Відповідно до частини третьої статті 8 Закону №1105-XIV достовірність зазначених у документах відомостей перевіряється уповноваженим органом управління. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем страхових коштів з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.
За приписами частини п`ятої статті 8 Закону №1105-XIV роботодавець несе відповідальність за: 1) порушення порядку використання страхових коштів, несвоєчасне або неповне їх повернення; 2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом; 3) подання недостовірних відомостей про використання страхових коштів; 4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або уповноваженому органу управління внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.
Відповідно до частини шостої та восьмої статті 8 Закону №1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавець відшкодовує уповноваженому органу управління в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачує штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені уповноваженого органу управління мають керівники територіальних органів уповноваженого органу управління та їх заступники.
Згідно зі статтею 12 Закону №1105-XIV право на страхові виплати за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їхніх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.
Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону №1105-XIV за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види страхових виплат допомога по тимчасовій непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною.
Згідно з пунктом частини першої статті 15 Закону №1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу), у разі настання одного з таких страхових випадків: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, а також тимчасова непрацездатність на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.
За положеннями частини другої статті 15 Закону №1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, виплачується уповноваженим органом управління застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною третьою статті 22 Закону № 1105-XIV рішення про призначення страхової виплати приймається страхувальником або уповноваженими ним особами. Страхувальник або уповноважені ним особи здійснюють контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймають рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядають підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
Частиною першою статті 23 Закону № 1105-XIV встановлено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність листок непрацездатності.
Відповідно до пункту 1.1 Розділу І Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19 липня 2018 року № 13, (далі - Положення) комісія (уповноважений) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності (далі - комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства), створюється (обирається) та діє на підприємстві, в установі, організації (далі - підприємство), що використовує найману працю, незалежно від форм власності і господарювання.
Згідно з пункту 2.2 Розділу ІІ Положення комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана, зокрема:
- приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення;
- здійснювати контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення застрахованим особам роботодавцем за рахунок коштів Фонду як за власною ініціативою, так і у зв`язку із зверненням застрахованих осіб;
- вживати заходів по своєчасному наданню на підприємстві застрахованим особам матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.
Механізм організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього регламентований Порядком організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року № 328 (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 1 Порядку листок непрацездатності - це сформований (виданий) програмними засобами Реєстру на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, і зареєстрований за єдиним реєстраційним номером листка непрацездатності у Реєстрі електронний документ, що є підставою для звільнення від роботи, оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Відповідно, листок непрацездатності формується лікуючим лікарем на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність.
Порядок заповнення листка непрацездатності унормований Інструкцією про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України 03 листопада 2004 року № 532/274/136-ос/1406 (далі - Інструкція).
За визначенням, наведеним у пункту 1 Інструкції, листок непрацездатності - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів.
Лицьовий бік бланка листка непрацездатності заповнюється лікуючим лікарем або молодшим медичним працівником з медичною освітою. Зворотний бік бланка листка непрацездатності заповнюється за місцем роботи застрахованої особи. Записи в листку непрацездатності здійснюються розбірливим почерком, без помарок, синім, фіолетовим або чорним чорнилом.
Відтак, є вірним зазначення судом першої інстанції, що єдиною та належною підставою для призначення і виплати застрахованій особі допомоги по тимчасовій непрацездатності є листок непрацездатності за умови, що він виданий лікарем, який наділений правом видачі листків непрацездатності, та містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав листок непрацездатності, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я «Для листків непрацездатності» тощо).
Відповідно до скріншоту особистого кабінету позивача на веб-порталі Пенсійного фонду України листок непрацездатності по ОСОБА_1 № 6337652-2013791898-1 відкритий 24 березня 2023 року та закритий 29 березня 2023 року. Статус листка непрацездатності: готово до сплати; причина непрацездатності: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку: захворювання або травма загального характеру.
Згідно зі скріншотом особистого кабінету позивача на веб-порталі Пенсійного фонду України листок непрацездатності по ОСОБА_2 № 7704517-2015671840-1 відкритий 04 липня 2023 року та закритий 10 липня 2023 року. Статус листка непрацездатності: готово до сплати; причина непрацездатності: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку: захворювання або травма загального характеру.
Отримавши інформацію щодо закриття листків непрацездатності № 6337652-2013791898-1 та № 7704517-2015671840-1 по ОСОБА_1 та ОСОБА_2 та набуття застрахованими особами статусу «готово до сплати», позивач цілком правомірно вжив заходи, спрямовані на надання вказаним застрахованим особам матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з їх тимчасовою втратою працездатності, а позивачу могло бути відомо про наявність у цих застрахованих осіб інвалідності тільки внаслідок повідомлення позивачу про відповідні обставини.
Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду у постанові від 14 липня 2022 року № 826/7354/18 сформульовано правовий висновок, згідно з яким особа, якій встановлено інвалідність, самостійно визначає, чи повідомляти роботодавця про наявність у неї інвалідності. Однак, ризики, які можуть настати через неповідомлення роботодавця про відповідні обставини, несе сама особа.
Таким чином, суд першої інстанції цілком правильно зауважив, що у позивача відсутній достатній функціонал для самостійного з`ясування питання щодо проходження застрахованими особами МСЕК та отримання ними інвалідності.
Відповідачем такі доводи позивача не спростовано, доказів наявності у позивача інформації про встановлення застрахованим особам інвалідності на час здійснення страхових виплат відповідачем не надано.
Суд відхиляє доводи апелянта про помилковість врахування судом першої інстанції дат, визначених в листку, але не пов`язує із датами встановлення інвалідності, адже висновок суду першої інстанції про протиправність оскарженого позивачем рішення ґрунтується на відсутності у позивача інформації про встановлення застрахованим особам інвалідності.
Аргументи відповідача про те, що відсутність у позивача інформації про інвалідність застрахованих осіб не відміняє факт порушення законодавства, та про не усунення порушень не спростовують висновку суду першої інстанції про протиправність застосування до позивача штрафних санкцій.
Підсумовуючи викладене, суд погоджує висновок суду першої інстанції про протиправність застосування до позивача фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів у загальному розмірі 3 368,98 грн шляхом прийняття оскаржуваного рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій від 11 березня 2024 року № 14/1.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Оскільки ця справа є справою незначної складності у розумінні частини шостої статті 12 КАС України, розглянута за правилами спрощеного позовного провадження та не відноситься до справ, які відповідно до КАС України розглядаються за правилами загального позовного провадження, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року в справі № 280/3334/24 залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року в справі № 280/3334/24 за позовом Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги» Запорізької міської ради до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 09 жовтня 2024 року та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Повне судове рішення складено 09 жовтня 2024 року.
Суддя-доповідач В.А. Шальєва
суддя В.Є. Чередниченко
суддя С.М. Іванов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2024 |
Оприлюднено | 11.10.2024 |
Номер документу | 122198117 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шальєва В.А.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прудивус Олег Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прудивус Олег Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прудивус Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні