ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
10 жовтня 2024 року о/об 16 год. 00 хв.Справа № 280/7493/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Махунові В.В., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 )
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі позивач, ОСОБА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (надалі відповідач, ГУ ПФУ в Запорізькій області), в якій позивач просить суд: 1) визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області з відмови у зарахуванні ОСОБА_1 заробітної плати за період з 01.10.1991 по 31.12.1996 та з 01.01.1997 по 31.05.2000 згідно із довідками від 22.04.2024 за №04-25/Д-619, №04-25/Д-620 для обчислення розміру її пенсії; 2) зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії з урахуванням найвигіднішого періоду заробітної плати за 60 місяців до 01.07.2000 відповідно до довідок про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 22.04.2024 за №04-25/Д-619, №04-25/Д-620 із урахуванням відомостей акту про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії від 16.05.20024 за №0800-1101-1/2418 з 22.04.2024, враховуючи різницю, що вже була виплачена.
У позовній заяві зазначено: «… 01.05.2024 ОСОБА_1 (далі Позивач) звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі ГУ ПФУ в Запорізькій області) із заявою про призначення пенсії та надала довідки про заробітну плату за період страхового стажу з 01.10.1991 по 31.12.1996 та з 01.01.1997 по 31.05.2000 для обчислення розміру пенсії. За результатом розгляду звернення пенсія Позивачу була призначена з 22.04.2024, проте до її розрахунку не враховано заробітну плату з 01.10.1991 по 31.12.1996 та з 01.01.1997 по 31.05.2000. Повідомленням від 14.06.2024 №0800-0209-8/50636 Головне управління Пенсійного фонд України в Запорізькій області (далі Відповідач) повідомило, що за результатами проведеної перевірки складено Акт від 16.05.20024 №0800-1101-1/2448 із змісту якого вбачається, що суми заробітної плати ОСОБА_1 у довідках про заробітну плату для обчислення пенсії від 22.04.2024 №04-25/Д-619, №04-25/Д-620 за періоди з 01.10.1991 по 31.05.2000 завищено на 27521,08, оскільки зайво вказано суми матеріальної допомоги (травень-червень 1993 року) та компенсацію за невикористану відпустку (травень 2000 року). Також Відповідачем в повідомленні від 14.06.2024 №0800-0209-8/50636 зазначено, що оскільки Архівним управлінням було надано оновлені довідки про заробітну плату без усунення помилок, виконати розрахунок пенсії з урахуванням зазначених довідок відповідно до вимог ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхуваня» неможливо. Отже, після надходження акту про результати перевірки довідки Відповідачем відмовлено у перерахунку пенсії Позивача з урахуванням заробітку з 01.10.1991 по 31.05.2000, що не відповідає критеріям правомірності дій і рішення суб`єкта владних повноважень, визначеним ч.2 ст.2 КАС України, а тому є протиправною, з наступних підстав. … Згідно із актом від 16.05.20024 №0800-1101-1/2448 інформація, яка вказана в архівних довідках від 22.04.2024 №04-25/Д-619, №04-25/Д-620, відображена відповідно до первинних документів, проте архіваріусом не вирахувано із сум заробітної плати, що підлягали до виплати за місяць, суми, з яких не сплачено страхові внески, а саме: суми матеріальної допомоги (травень-червень 1993 року) та компенсацію за невикористану відпустку (травень 2000 року). На вимогу Відповідача архівним відділом Запорізької міської ради були надані всі первинні документи, на підставі яких надавалась спірні довідки, та які мають враховуватись Відповідачем, як джерело інформації щодо розміру заробітної плати Позивача за запитуваний ним період. Крім того, Позивач не може нести відповідальність за зміст та достовірність офіційних документів, які видаються органами державної влади, іншими організаціями та установами на виконання їх повноважень. Невиконання державою покладених на неї обов`язків щодо соціального забезпечення та захисту громадян підриває довіру громадян до належного виконання всіма суб`єктами владних повноважень своїх функції та до можливості отримати в старості з боку держави в обмін на свою трудову діяльність справедливий соціальний захист. …».
Позивач просив позов задовольнити.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено: «… 01.05.2024 року позивачка звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області із заявою про призначення пенсії, відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», після чого позивачці була призначена пенсія з 22.04.2024 року. 02.05.2024 року позивачка звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області через підсистему «Звернення» для перерахунку пенсії, з урахуванням архівних довідок № 04-25/Д-619 та № 04-25/Д-620 від 22.04.2024 року. Управлінням контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області було здійснено перевірку довідок про заробітну плату №04-25/Д-619 та № 04-25/Д-620 від 22.04.2024 року, видані Архівним управлінням Запорізької міської ради, за результатами якої складено акт від 16.05.2024 року №0800-1101-1/2448 про завищення сум у довідках про заробітну плату для обчислення пенсії на 27521,08 та рекомендовано надати оновлені довідки. … Отже, з аналізу наведених вище положень законодавства слідує, що обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період до 1 липня 2000 року є не лише наявність відповідної довідки про заробітну плату (дохід), але й підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами. … Відтак, довідки № 04-25/Д-619 та № 04-25/Д-620 від 22.04.2024 року, видані архівним управлінням Запорізької міської ради не можуть бути враховані при перерахунку пенсії, оскільки містять розбіжності між даними, вказаними в довідках та даними первинних документів. Таким чином відповідач не має законних підстав враховувати надані довідки при перерахунку пенсії позивачки. Виходячи з вищезазначеного, дії відповідача не суперечать чинному законодавству України, тому, підстави для задоволення вимог позивача повністю відсутні. …».
Відповідач заперечував проти позовної заяви.
Ухвалою судді від 19.08.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
За матеріалами справи, позивачу з квітня 2024 року призначено пенсію за віком.
Згідно з Паспортом громадянина України НОМЕР_2 ОСОБА_1 народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 .
У листі ГУ ПФУ в Запорізькій області від 14.06.2024 за №0800-0209-8/50636 на адресу позивача зазначено: «… ПОВІДОМЛЕННЯ ОСОБА_2 , повідомляємо, що управлінням контрольно-перевірочної роботи проведено перевірку довідок про заробітну плату для обчислення пенсії від 22.04.2024 №№ 04-25/Д-619, 04-25/Д-620 (період, який перевірявся 01.10.1991 - 31.12.1996 та 01.01.1997 - 31.05.2000 відповідно), які видані Архівним управлінням Запорізької міської ради (далі - Архівне управління) на Ваше ім`я. За результатами проведеної перевірки складено Акт від 16.05.2024 №0800-1101-1/2448 з виявленими розбіжностями. Оскільки Архівним управлінням надано оновлені довідки про заробітну плату без усунення помилок, виконати розрахунок пенсії з урахуванням зазначених довідок відповідно до вимог ст.40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" неможливо. …».
Судом досліджено: Архівну довідку від 22.04.2024 за №04-25/Д-619, видану Архівним управлінням Запорізької міської ради; Архівну довідку від 22.04.2024 за №04-25/Д-620, видану Архівним управлінням Запорізької міської ради; Акт №0800-1101-1/2448 від 16.05.2024 про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 26469869), складений ГУ ПФУ в Запорізькій області; інші документи, наявні у даній адміністративній справі.
При вирішенні спору по суті суд виходить з зазначеного вище та викладеного нижче.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку. Пенсія за віком, що призначається автоматично (без звернення особи), - з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, крім випадків відсутності в системі персоніфікованого обліку відомостей про страховий стаж застрахованої особи, необхідний для призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку, передбаченогочастиною першоюстатті 26 цього Закону. У разі якщо документи про страховий стаж не подані протягом трьох місяців з дня досягнення застрахованою особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, вважається, що застрахована особа виявила бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку. (…).
У ч.1 ст.40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» зазначено: «1.Для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв. У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж. … Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини. Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку. …».
Як зазначено у п.2.10 Розділу II «Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»», затвердженого 25.11.2005 постановою правління Пенсійного фонду України №22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07.07.2014 за №13-1), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за №1566/11846, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми. (…).
У ст.64 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» зазначено: «1.Виконавча дирекція Пенсійного фонду та її територіальні органи мають право: 1) отримувати безоплатно від органів державної влади, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання і від фізичних осіб - підприємців відомості, пов`язані з нарахуванням, обчисленням та сплатою страхових внесків, а також інші відомості, необхідні для виконання ними функцій, передбачених цим Законом та іншими законами України; 2) проводити планові та позапланові перевірки документів для оформлення пенсії, виданих підприємствами, установами та організаціями, а також поданих відомостей про застрахованих осіб, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсійні виплати; …».
Пунктами 16.11 та 16.12 «Інструкції про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами страхових зборів до Пенсійного фонду України, а також обліку надходження і витрачання його коштів», затвердженої 06.09.1996 постановою правління Пенсійного фонду України №11-1, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 24.09.1996 за №550/1575 (надалі «Інструкція про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами страхових зборів до Пенсійного фонду України, а також обліку надходження і витрачання його коштів») (яка 07.02.2011 втратила чинність, але діяла на час виникнення спірних правовідносин), було передбачено: «16.11. Платники страхових зборів щоквартально подають до органу Пенсійного фонду за місцем реєстрації платника зборів один примірник звіту в такі строки: до 8 квітня, до 8 липня, до 8 жовтня, до 15 січня. Другий примірник звіту залишається в бухгалтерії платника. 16.12. Особи, винні у неподанні чи несвоєчасному поданні до органу Пенсійного фонду встановленої звітності, а також у поданні недостовірної звітності, притягуються до відповідальності відповідно до чинного законодавства».
Судом вивчено й інші норми права, які стосуються досліджуваного публічно-правового спору.
Відповідачем не доведено відсутність відповідної звітності платника страхових зборів за відповідний період роботи позивача у такого платника страхових зборів.
При цьому, за приписами п.16.11 та п.16.12 «Інструкції про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами страхових зборів до Пенсійного фонду України, а також обліку надходження і витрачання його коштів», звітність платника страхових зборів, за відповідний період роботи позивача у такого платника страхових зборів, має бути в органі Пенсійного фонду України.
Суд вважає, що перевірка достовірності виданих страхувальником документів покладається на орган Пенсійного фонду України, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі, самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні пенсії.
Позивач не може нести відповідальність за зміст та достовірність офіційних документів, які видаються органами державної влади, іншими організаціями та установами на виконання їх повноважень.
У матеріалах справи відсутні безспірні докази того, що позивачу 22.04.1964 року народження, пенсія за віком була призначена з 22.04.2024.
З метою захисту прав та інтересів позивача, з огляду на приписи ч.2 ст.9, ч.2 ст.245 КАС України, суд вважає за можливе:визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області з відмови у зарахуванні ОСОБА_1 заробітної плати за період з 01.10.1991 по 31.12.1996 та з 01.01.1997 по 31.05.2000 згідно із Архівними довідками від 22.04.2024 за №04-25/Д-619, №04-25/Д-620, виданими Архівним управлінням Запорізької міської ради, про заробітну плату для обчислення розміру її пенсії за віком; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за віком з урахуванням найвигіднішого періоду заробітної плати за 60 місяців до 01.07.2000 відповідно до Архівних довідок від 22.04.2024 за №04-25/Д-619, №04-25/Д-620, виданих Архівним управлінням Запорізької міської ради, про заробітну плату із урахуванням відомостей Акту №0800-1101-1/2448 від 16.05.2024 про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 26469869), складеного Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області, з дня призначення пенсії за віком, враховуючи різницю, що вже була виплачена.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовна заява позивача підлягає частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
Оскільки права та інтереси позивача були порушені ГУ ПФУ в Запорізькій області, то за рахунок його бюджетних асигнувань мають бути стягнуті на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 968 грн. 96 коп.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (проспект Соборний, буд.158-Б, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69057; код ЄДРПОУ 20490012) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області з відмови у зарахуванні ОСОБА_1 заробітної плати за період з 01.10.1991 по 31.12.1996 та з 01.01.1997 по 31.05.2000 згідно із Архівними довідками від 22.04.2024 за №04-25/Д-619, №04-25/Д-620, виданими Архівним управлінням Запорізької міської ради, про заробітну плату для обчислення розміру її пенсії за віком.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за віком з урахуванням найвигіднішого періоду заробітної плати за 60 місяців до 01.07.2000 відповідно до Архівних довідок від 22.04.2024 за №04-25/Д-619, №04-25/Д-620, виданих Архівним управлінням Запорізької міської ради, про заробітну плату із урахуванням відомостей Акту №0800-1101-1/2448 від 16.05.2024 про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 26469869), складеного Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області, з дня призначення пенсії за віком, враховуючи різницю, що вже була виплачена.
В іншій частині позовної заяви відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (проспект Соборний, буд.158-Б, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69057; код ЄДРПОУ 20490012) судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 968 грн. 96 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст судового рішення складено 10.10.2024.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2024 |
Оприлюднено | 14.10.2024 |
Номер документу | 122221880 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні