ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
01 січня 2025 року м. Дніпросправа № 280/7493/24Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Коршуна А.О. (доповідач),
суддів: Шлай А.В., Кругового О.О.,
розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10.10.2024р. у справі №280/7493/24за позовом:ОСОБА_1 до: про:Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
09.08.2024р., ОСОБА_1 , в особі свого представника - адвоката Вельможко А.І., за допомогою засобів системи «Електронний Суд», звернулась Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - ГУ ПФУ в Запорізькій області ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, судом першої інстанції адміністративний позов зареєстровано 12.08.2024р. /а.с. 1-3, 14/.
Судом першої інстанції 19.09.2024р. за вищезазначеним позовом відкрито провадження у справі №280/7493/ та справу призначено до судового розгляду / а.с. 16/.
Позивач, посилаючись у адміністративному позові на те, що 01.05.2024р. вона звернулася до ГУ ПФУ в Запорізькій області із заявою про призначення пенсії та надала довідки про заробітну плату за період страхового стажу з 01.10.1991р по 31.12.1996р. та з 01.01.1997р. по 31.05.2000р. для обчислення розміру пенсії, пенсія була призначена з 22.04.2024р., але до розрахунку не враховано заробітну плату з 01.10.1991р. по 31.12.1996р.та з 01.01.1997р. по 31.05.2000р. оскільки відповідачем за результатами проведеної перевірки складено Акт від 16.05.2024р. №0800-1101-1/2448 відповідно до висновків якого у довідках про заробітну плату для обчислення пенсії від 22.04.2024р. №04-25/Д-619, №04-25/Д-620 за періоди з 01.10.1991р. по 31.05.2000р. суму заробітної плати завищено на 27521,08грн. оскільки зайво вказано суми матеріальної допомоги (травень-червень 1993 року) та компенсацію за невикористану відпустку (травень 2000 року), та відповідно до наданих архівним управлінням оновлених довідок без усунення помилок, виконати розрахунок пенсії неможливо, а тому позивач просила суд:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області з відмови у зарахуванні заробітної плати за період з 01.10.1991р. по 31.12.1996р. та з 01.01.1997р. по 31.05.2000р. згідно із довідками від 22.04.2024р. за №04-25/Д-619, №04-25/Д-620 для обчислення розміру її пенсії;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії з урахуванням найвигіднішого періоду заробітної плати за 60 місяців до 01.07.2000р. відповідно до довідок про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 22.04.2024р. за №04-25/Д-619, №04-25/Д-620 із урахуванням відомостей акту про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії від 16.05.20024р. за №0800-1101-1/2418 з 22.04.2024р., враховуючи різницю, що вже була виплачена.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 10.10.2024р. у справі №280/7493/24 позовні вимоги задоволено частково: - визнано протиправними дії ГУ ПФУ в Запорізькій області з відмови у зарахуванні заробітної плати за період з 01.10.1991р. по 31.12.1996р. та з 01.01.1997р. по 31.05.2000р. згідно із Архівними довідками від 22.04.2024р. за №04-25/Д-619, №04-25/Д-620, виданими Архівним управлінням Запорізької міської ради, про заробітну плату для обчислення розміру її пенсії за віком; - зобов`язано ГУ ПФУ в Запорізькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком з урахуванням найвигіднішого періоду заробітної плати за 60 місяців до 01.07.2000р. відповідно до Архівних довідок від 22.04.2024р. за №04-25/Д-619, №04-25/Д-620, виданих Архівним управлінням Запорізької міської ради, про заробітну плату із урахуванням відомостей Акту №0800-1101-1/2448 від 16.05.2024р. про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 26469869), складеного Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області, з дня призначення пенсії за віком, враховуючи різницю, що вже була виплачена; - в іншій частині позовних вимог відмовлено. /а.с. 27-29/.
Відповідач, не погодившись з вищезазначеним рішенням суду, 22.10.2024р. за допомогою системи «Електронний Суд» подав до суду апеляційної інстанції апеляційну скаргу, яка зареєстрована судом 23.10.2024/а.с. 33-36, 43/.
Ухвалами Третього апеляційного адміністративного суду від 24.10.2024 у справі № 280/7493/24 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10.10.2024 у справі №280/7493/24 та з метою забезпечення апеляційного розгляду вищезазначеної апеляційної скарги з суду першої інстанції витребувано матеріали адміністративної справи №280/7493/24 та справу призначено до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження з 03.12.2024р. / а.с. 49/, про що судом апеляційної інстанції у встановлений чинним процесуальним законодавством спосіб та порядок було повідомлено учасників справи / а.с. 50-51/.
Матеріали адміністративної справи №280/7493/24 надійшли до суду апеляційної інстанції 04.12.2024р. /а.с. 44-45/.
04.11.2024р. за допомогою системи «Електронний Суд» позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, який зареєстровано судом 05.11.2024р. /а.с. 52/.
Відповідач, посилаючись у апеляційній скарзі на те, що судом першої інстанції під час розгляду справи зроблено висновки, які суперечать фактичним обставинам справи, що призвело до прийняття ним рішення у справі з порушенням норм чинного законодавства, просив скасувати рішення суду першої інстанції від 10.10.2024р. у цій справі та постановити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог позивачу відмовити у повному обсязі.
Позивач, у відзиві на апеляційну скаргу посилаючись на те, що судом першої інстанції під час розгляду справи вірно встановлені обставини, зроблені правильні висновки, які відповідають обставинам справи з вірним застосування норм матеріального права, просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Відповідно до ч.5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Перевіривши доводи апеляційної скарги та матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги і заявлених вимог, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Під час розгляду справи, як судом першої інстанції так і апеляційним судом встановлено, що позивачу з 22.04.2024р. року призначено пенсію за віком, але відповідачем у розрахунок пенсії не було враховано довідки про заробітну плату для обчислення пенсії від 22.04.2024р. №№ 04-25/Д-619, 04-25/Д-620 (період, який перевірявся 01.10.1991р. - 31.12.1996р. та 01.01.1997р. - 31.05.2000р. відповідно), які видані Архівним управлінням Запорізької міської ради за період страхового стажу з 01.10.1991р. по 31.12.1996р. та з 01.01.1997р. по 31.05.2000р., оскільки за результатами перевірки виявлено розбіжності і без усунення помилок виконати розрахунок пенсії неможливо, про що було складено Акт про результати перевірки достовірності даних довідок про заробітну плату для обчислення пенсії від 16.05.2024р. №0800-1101-1/2448 та позивачу направлено повідомлення від 14.06.2024 за №0800-0209-8/50636.
Правові підстави призначення пенсій врегульовано Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Пунктом 1 ч.1 ст.45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» встановлено, що пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку. Пенсія за віком, що призначається автоматично (без звернення особи), - з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, крім випадків відсутності в системі персоніфікованого обліку відомостей про страховий стаж застрахованої особи, необхідний для призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону. У разі якщо документи про страховий стаж не подані протягом трьох місяців з дня досягнення застрахованою особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, вважається, що застрахована особа виявила бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку.
Відповідно до ч. 1 ст.40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв. У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж. … Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини. Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Відповідно до п.2.10 Розділу II «Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»», затвердженого 25.11.2005 постановою правління Пенсійного фонду України №22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07.07.2014 за №13-1), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за №1566/11846, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.
Статтею 64 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено , що Виконавча дирекція Пенсійного фонду та її територіальні органи мають право: 1) отримувати безоплатно від органів державної влади, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання і від фізичних осіб - підприємців відомості, пов`язані з нарахуванням, обчисленням та сплатою страхових внесків, а також інші відомості, необхідні для виконання ними функцій, передбачених цим Законом та іншими законами України; 2) проводити планові та позапланові перевірки документів для оформлення пенсії, виданих підприємствами, установами та організаціями, а також поданих відомостей про застрахованих осіб, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсійні виплати.
Пунктами 16.11 та 16.12 «Інструкції про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами страхових зборів до Пенсійного фонду України, а також обліку надходження і витрачання його коштів», затвердженої 06.09.1996 постановою правління Пенсійного фонду України №11-1, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 24.09.1996 за №550/1575 (надалі - «Інструкція про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами страхових зборів до Пенсійного фонду України, а також обліку надходження і витрачання його коштів») (яка 07.02.2011 втратила чинність, але діяла на час виникнення спірних правовідносин), було передбачено: платники страхових зборів щоквартально подають до органу Пенсійного фонду за місцем реєстрації платника зборів один примірник звіту в такі строки: до 8 квітня, до 8 липня, до 8 жовтня, до 15 січня. Другий примірник звіту залишається в бухгалтерії платника; особи, винні у неподанні чи несвоєчасному поданні до органу Пенсійного фонду встановленої звітності, а також у поданні недостовірної звітності, притягуються до відповідальності відповідно до чинного законодавства.
Як встановлено судом першої інстанції, з чим погоджується і колегія суддів, відповідачем не доведено відсутність відповідної звітності платника страхових зборів за відповідний період роботи позивача у такого платника страхових зборів.
При цьому, за приписами п.16.11 та п.16.12 «Інструкції про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами страхових зборів до Пенсійного фонду України, а також обліку надходження і витрачання його коштів», звітність платника страхових зборів, за відповідний період роботи позивача у такого платника страхових зборів, має бути в органі Пенсійного фонду України.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції зробив правильний висновок про те, що перевірка достовірності виданих страхувальником документів покладається на орган Пенсійного фонду України, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі, самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні пенсії і позивач не може нести відповідальність за зміст та достовірність офіційних документів, які видаються органами державної влади, іншими організаціями та установами на виконання їх повноважень.
За таких обставин колегія суддів вважає що підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10.10.2024 р. у справі № 280/7493/24 відсутні.
Враховуючи вищенаведене колегія суддів вважає, що суд першої інстанції об`єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права, які регулюють саме ці правовідносини, та постановив правильне рішення про задоволення позовних вимог позивача частково, зроблені судом першої інстанції висновки відповідають фактичним обставинам справи, і оскільки під час апеляційного розгляду справи не було встановлено будь-яких порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які б потягли за собою наявність підстав для скасування або зміни оскаржуваного судового рішення, вважає необхідним рішення суду першої інстанції від 10.10.2024р. у цій справі залишити без змін, а апеляційну скаргу ГУ ПФУ в Запорізькій області залишити без задоволення, оскільки доводи, які викладені у апеляційній скарзі, не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, а тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10.10.2024р. у справі № 280/7493/24 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки встановлені ст. 329, 331 КАС України.
Постанову виготовлено та підписано 01.01.2025р.
Головуючий - суддя А.О. Коршун
суддя А.В. Шлай
суддя О.О. Круговий
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.01.2025 |
Оприлюднено | 02.01.2025 |
Номер документу | 124189874 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Коршун А.О.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні