Рішення
від 10.10.2024 по справі 420/25539/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/25539/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі судді Бутенка А.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Київського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про визнання протиправним та скасування висновку,-

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

ОСОБА_1 звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Київського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати Висновок про внесення змін та доповнення до актового запису цивільного стану, винесений Київським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеси) 02 травня 2024 року щодо відмови у внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Київський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеси) внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_1 №1903 від 17.11.1958 року, складеного Другим Приморським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Одеського міського управління юстиції, а саме в графі «відомості про дитину» виправити прізвище « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 », доповнити по батькові « ОСОБА_4 », доповнити місце народження «Україна, Одеська область, місто Одеса», в графі «відомості про батька» доповнити прізвище « ОСОБА_3 », доповнити ім`я « ОСОБА_4 », доповнити по-батькові « ОСОБА_5 », в графі «відомості про матір» виправити прізвище з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 ».

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач звернулася до Київського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) з метою отримання дубліката свідоцтва про народження нового зразка. Однак, Київським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одеса було відмовлено у видачі дубліката свідоцтва про народження та надано Висновок про внесення змін та доповнення до актового запису цивільного стану від 02.05.2024 року, яким повідомлено про неможливість внести зміни до актового запису про народження заявниці №1903 від 17.11.1958 року, складеного Другим Приморським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Одеського міського управління юстиції, в графу «відомості про дитину» виправити прізвище з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 », доповнити по батькові « ОСОБА_4 », доповнити місце народження «Україна, Одеська область, місто Одеса», в графу «відомості про батька» доповнити прізвище « ОСОБА_3 », доповнити ім`я « ОСОБА_4 », доповнити по батькові « ОСОБА_5 », в графу «відомості про матір» виправити прізвище з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 ». В обґрунтування висновку Відповідач зазначив, що у зв`язку з тим, що державна реєстрація народження заявниці, яка була проведена 17.11.1958 року, під час перебування матері заявниці станом на 17.11.1958 року ОСОБА_6 , в зареєстрованому шлюбі з ОСОБА_7 , та враховуючи те, що в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян, відсутні актові записи про зміну прізвища заявниці з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 », відсутній актовий запис щодо встановлення батьківства відносно заявниці громадянином ОСОБА_8 . Відтак не має можливості підтвердити правомірність зміни прізвища заявниці з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 » та правомірність присвоєння по батькові « ОСОБА_4 ». Позивач не погоджується з вказаним висновком, вважає його протиправним, у зв`язку з чим звернулася до суду з цим позовом за захистом своїх прав.

Заяви чи клопотання від сторін не надходили.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 19.08.2024 року позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідно до ч.4 ст.159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Станом на час розгляду справи відзиву на позовну заяву від відповідача до суду не надходило.

Згідно з ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Обставини справи.

Відповідно до повторного свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 від 01.07.1966 року, « ОСОБА_9 » народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Одеса. У графі відомості про батька вказано: батько « ОСОБА_8 », українець. У графі відомості про матір вказано: мати - « ОСОБА_10 », українка.

Водночас, в актовому записі №1903 від 17.11.1958 року, складеного Другим Приморським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Одеського міського управління юстиції, в графі "відомості про дитину" прізвище зазначено « ОСОБА_2 », ім`я зазначено « ОСОБА_11 », дата народження зазначено « ІНФОРМАЦІЯ_2 », в графі «відомості про матір» прізвище вказано « ОСОБА_2 », ім`я зазначено « ОСОБА_12 », по батькові вказано « ОСОБА_13 », відсутні дані, а саме: не зазначено по батькові та місце народження заявниці, а також відсутні відомості про батька.

Позивач звернувся до Київського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) із заявою про внесення змін до актового запису про народження №1903 від 17.11.1958 року, складеного Другим Приморським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Одеського міського управління юстиції, та просила в графу «відомості про дитину» виправити прізвище з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 », доповнити по батькові « ОСОБА_4 », доповнити місце народження «Україна, Одеська область, місто Одеса», в графу «відомості про батька» доповнити прізвище « ОСОБА_3 », доповнити ім`я « ОСОБА_4 », доповнити по батькові « ОСОБА_5 », в графу «відомості про матір» виправити прізвище з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 ».

Висновком про внесення змін та доповнення до актового запису цивільного стану від 02.05.2024 року відмовлено у внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_1 №1903 від 17.11.1958 року.

У висновку зазначається, що в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян, відсутні актові записи про зміну прізвища заявниці з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 », відсутній актовий запис щодо встановлення батьківства відносно заявниці громадянином ОСОБА_8 . Відтак, не має можливості підтвердити правомірність зміни прізвища заявниці з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 » та правомірність присвоєння но батькові « ОСОБА_4 ».

Позивач не погоджується з вказаним висновком, вважає його протиправним, у зв`язку з чим звернулася до суду з цим позовом за захистом своїх прав.

Джерела права й акти їх застосування.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, регулюються Законом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01.07.2010 року № 2398-VI (далі - Закон № 2398).

Відповідно до ст. 2 Закону № 2398, актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків. Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Згідно з ч.ч. 1, 4 ст. 6 Закону № 2398, відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження. Органи державної реєстрації актів цивільного стану видають відповідні свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану.

Статтею 49 ЦК України визначено, що актами цивільного стану є народження фізичної особи, встановлення її походження, набуття громадянства, вихід з громадянства та його втрата, досягнення відповідного віку, надання повної цивільної дієздатності, обмеження цивільної дієздатності, визнання особи недієздатною, шлюб, розірвання шлюбу, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, зміна імені, інвалідність, смерть тощо. Державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону № 2398 державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.

Відповідно до ч.1 ст. 22 Закону № 2398 внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Після внесення змін до актового запису цивільного стану заявнику повторно видається свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану (ч. 6 ст. 22 Закону № 2398).

Згідно ч. 5 ст. 9 Закону № 2398, правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону № 2398, про факт державної реєстрації акта цивільного стану органами державної реєстрації актів цивільного стану видається відповідне свідоцтво.

Згідно ч. 1 ст. 19 Закону № 2398, повторна видача свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, оригінал якого було вкрадено, загублено, пошкоджено чи знищено, та повторна видача свідоцтва у разі внесення змін до актового запису чи його, поновлення здійснюються відділами державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичними представництвами і консульськими установами України на підставі актового запису цивільного стану за заявою особи, щодо якої складено запис, батьків, усиновлювачів , опікунів, піклувальників, представника закладу охорони здоров`я, навчального або іншого дитячого закладу, де постійно перебуває дитина, органу опіки та піклування.

Відповідно до ч.1 ст. 22 Закону № 2398, внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Частинами 3 та 4 ст. 22 Закону № 2398 передбачено, що заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану. Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.

Наказом Міністерства юстиції України №96/5 від 12.01.2011 року затверджено Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання" (далі - Правила №96/5).

Відповідно до п.1.1 розділу І Правил №96/5, внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться районними, районними у містах, міськими (міст обласного значення), міськрайонними, міжрайонними відділами державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством.

У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.

За приписами п.1.5 розділу І Правил № 96/5, заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану. їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами, шляхом їх формування та реєстрації за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, на яких заявники за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у них, проставляють власні підписи.

Відповідно до п. 1.7 розділу І Правил № 96/5, Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.

Згідно п.2.12 розділу II Правил № 96/5, на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.

У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Підпунктом 2.13.2 п.2.13 розділу II Правил № 96/5 передбачено, що підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є, зокрема, постанова адміністративного суду.

Підпунктом 2.16.7 п.2.16 розділу II Правил № 96/5 передбачено, на підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду.

Відповідно до п.2.6 розділу II Правил № 96/5, разом із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану заявником подаються: свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні; інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.

Висновки суду.

Суд зазначає, що відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, яка міститься у постановах від 14.11.2018 у справі №425/2737/17 та від 23.01.2019 у справі №807/45/17, у справах про оскарження відмови внести за заявою особи зміни до актового запису цивільного стану, суд за правилами адміністративного судочинства вивчає наявність чи відсутність достатніх підстав для прийняття відповідного рішення, зокрема, перевіряє чи відповідні рішення прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також, чи прийняті вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення. Завдання адміністративного суду у таких справах полягає, насамперед, у перевірці додержання процедури розгляду та прийняття органом реєстрації актів цивільного стану відповідного рішення.

Так, дослідивши підстави для прийняття рішення про відмову у внесенні змін до актового запису про народження №1903 від 17.11.1958 року, складеного Другим Приморським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Одеського міського управління юстиції, щодо внесення змін в графу «відомості про дитину» виправити прізвище з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 », доповнити по батькові « ОСОБА_4 », доповнити місце народження «Україна, Одеська область, місто Одеса», в графу «відомості про батька» доповнити прізвище « ОСОБА_3 », доповнити ім`я « ОСОБА_4 », доповнити по батькові « ОСОБА_5 », в графу «відомості про матір» виправити прізвище з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 », суд зазначає наступне.

Підставою для відмови про внесення змін до актового запису цивільного стану стало те, що у зв`язку з тим, що державна реєстрація народження заявниці, яка була проведена 17.11.1958 року, була здійснена під час перебування матері заявниці - станом на 17.11.1958 року ОСОБА_6 , в зареєстрованому шлюбі з ОСОБА_7 та враховуючи те, що в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян, відсутні актові записи про зміну прізвища заявниці з « ОСОБА_2 » на « ОСОБА_3 », відсутній актовий запис щодо встановлення батьківства відносно заявниці громадянином ОСОБА_8 .

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, в актовому записі про народження заявниці № 1903 від 17.11.1958 року, складеного Другим Приморським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Одеського міського управління юстиції, в графі "відомості про дитину" прізвище зазначено « ОСОБА_2 », ім`я зазначено « ОСОБА_11 », дата народження зазначено « ІНФОРМАЦІЯ_2 », в графі «відомості про матір» прізвище вказано « ОСОБА_2 », ім`я зазначено « ОСОБА_14 », по батькові вказано « ОСОБА_13 », відсутні дані, а саме: не зазначено по батькові та місце народження заявниці, а також відсутні відомості про батька.

Відповідно до свідоцтва про припинення одруження № НОМЕР_2 від 23.02.1966 року шлюб між ОСОБА_7 та ОСОБА_6 припинено, про що в книзі записів актів громадянського стану про припинення одруження зроблений відповідний запис №81. В графі «відомості про чоловіка» прізвище до та після розірвання шлюбу вказано « ОСОБА_2 », ім`я зазначено « ОСОБА_15 », по батькові вказано « ОСОБА_16 », в графі «відомості про дружину» прізвище до розірвання шлюбу вказано « ОСОБА_2 », після розірвання шлюбу прізвище зазначено « ОСОБА_17 », ім`я вказано « ОСОБА_12 », по батькові зазначено « ОСОБА_13 ».

Відповідно до свідоцтва про одруження серії НОМЕР_3 , між громадянином ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , укладено шлюб, про що в книзі записів актів громадянського стану про одруження 27.02.1966 року зроблено відповідний запис за № 131.

Відповідно до копії актового запису про другий шлюб матері заявниці №131 від 27.02.1966 року, складеного Київським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) та повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про шлюб за № 00044486107 від 11.04.2024 року, в графі «відомості про нареченого», прізвище до та після реєстрації шлюбу вказано « ОСОБА_3 », ім`я зазначено « ОСОБА_4 », по батькові вказано « ОСОБА_5 », в графі «відомості про наречену» прізвище до реєстрації шлюбу зазначено « ОСОБА_17 », прізвище вказало « ОСОБА_3 », ім`я зазначено « ОСОБА_12 », по батькові зазначено « ОСОБА_13 ».

Відповідно до повторного свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 від 01.07.1966 року, « ОСОБА_9 » народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Одеса. У графі відомості про батька вказано: батько « ОСОБА_8 », українець. У графі відомості про матір вказано: мати - « ОСОБА_10 », українка.

Разом з тим, у свідоцтві про восьмирічну освіту серії НОМЕР_4 від 11.06.1974 року, в атестаті про середню освіту № НОМЕР_5 від 24.06.1977 року, у свідоцтві № НОМЕР_9 від 08.06.1977 року про закінчення професійного кулінарного училища, прізвище позивачки вказано « ОСОБА_3 », ім`я вказано « ОСОБА_11 », по батькові зазначено « ОСОБА_4 ».

Також, в актовому записі про перший шлюб № НОМЕР_6 від 03.12.1977 року, складеного Київським відділом державної реєстрації актів цивільного етапу у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) в графі «відомості про наречену» прізвище до реєстрації шлюбу вказано « ОСОБА_3 », прізвище після реєстрацію шлюбу зазначено « ОСОБА_19 », ім`я вказано « ОСОБА_11 », по батькові зазначено « ОСОБА_4 », місце народженця зазначено «Україна, Одеська область, місто Одеса».

Згідно з актовим записом про другий шлюб № НОМЕР_7 від 01.11.1991 року, складеного Київським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), в графі «відомості про наречену» прізвище до реєстрації шлюбу зазначено « ОСОБА_19 », прізвище після реєстрації шлюбу вказано « ОСОБА_20 », ім`я зазначено « ОСОБА_11 », по батькові вказано « ОСОБА_4 », місце народження зазначено «Україна, Одеська область, місто Одеса».

Слід зазначити, що підставою для внесення змін до актового запису про батька дитини може бути або рішення суду про встановлення батьківства, або заява батька про визнання батьківства.

Так, відповідно до ч.2 ст. 125 Сімейного кодексу України, якщо мати та батько дитини не перебувають у шлюбі між собою, походження дитини від батька визначається:

1) за заявою матері та батька дитини;

3) за рішенням суду.

Таким чином, в межах спірних правовідносин, наявні обставини що зумовлюють необхідність встановлення юридичних фактів, а саме встановлення батьківства відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , громадянином ОСОБА_8 .

У відповідності до ст. 134 Сімейного кодексу України, на підставі заяв осіб, зазначених у статті 126 цього Кодексу, або рішення суду орган державної реєстрації актів цивільного стану вносить відповідні зміни до актового запису про народження, складеного органами державної реєстрації актів цивільного стану України, та видає нове Свідоцтво про народження.

Відтак, з аналізу зазначених норм вбачається, що для внесення змін в Актовий запис про народження ОСОБА_1 №1903 від 17.11.1958 року, необхідна була заява батьків.

Пунктом 2.13. Правил № 96/5 підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є:

рішення суду про визнання батьківства (материнства), усиновлення (удочеріння), про скасування раніше винесеного рішення суду про визнання батьківства, виключення відомостей про батька (матір) дитини з актового запису про народження, скасування або визнання усиновлення (удочеріння) недійсним, про визнання шлюбу недійсним, установлення неправильності в актовому записі цивільного стану та інші, у яких зазначено про внесення конкретних змін в актові записи цивільного стану;

постанова адміністративного суду;

висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичного представництва чи консульської установи України;

заява про визнання батьківства (додаток 3);

заява матері, яка не перебуває у шлюбі, опікуна, піклувальника або самої повнолітньої особи щодо внесення відомостей про батька дитини, якщо вони не зазначені в актовому записі про народження відповідно до статті 135 Сімейного кодексу України;

заява дружини або чоловіка, які зберегли дошлюбні прізвища, про обрання прізвища одного з них як спільного прізвища або про приєднання до свого прізвища прізвища другого з подружжя згідно із статтею 53 Сімейного кодексу України за формою, наведеною в додатку 4;

заява про зміну прізвища малолітньої дитини обох батьків у разі зміни прізвища одного з них та згода дитини, яка досягла семи років, згідно з частиною третьою статті 148 Сімейного кодексу України за формою, наведеною в додатку 5;

заява про зміну прізвища малолітньої дитини обох батьків або одного з них, якщо другий помер, оголошений померлим, визнаний недієздатним або безвісно відсутнім, та згода дитини віком від семи до чотирнадцяти років, якій при державній реєстрації народження присвоєне прізвище одного з батьків, згідно з частиною четвертою статті 148 Сімейного кодексу України за формою, наведеною в додатку 5;

актовий запис про зміну імені. Цей актовий запис є підставою: для зміни прізвища батьків в актовому записі про народження малолітніх дітей у разі зміни їх прізвища з дотриманням вимог статті 148 Сімейного кодексу України; для зміни імені батька та по батькові дитини в актовому записі про народження малолітньої дитини у разі подання батьками заяви про зміну по батькові дитини.

актовий запис про шлюб та розірвання шлюбу. Ці актові записи є підставою для зміни прізвищ батьків (одного з них) в актовому записі про народження малолітньої дитини при умові одночасної зміни прізвища дитини;

рішення органу опіки та піклування, оформлене розпорядженням районної державної адміністрації чи рішенням виконавчого комітету про зміну прізвища малолітньої дитини відповідно до частини п`ятої статті 148 Сімейного кодексу України.

Внесення змін до актових записів цивільного стану можливе також і в інших окремих випадках, якщо це не суперечить чинному законодавству України.

В той же час пунктом 2.15 зазначених Правил № 96/5 визначено випадки, коли складається висновок відділу реєстрації актів цивільного стану, а саме:

якщо актовим записом про народження передбачені, але в ньому відсутні прізвище, власне ім`я, по батькові або громадянство батьків;

якщо прізвище, власне ім`я та по батькові зазначено без урахування національних традицій;

якщо при державній реєстрації народження дитині присвоєне прізвище або власне ім`я без урахування побажань батьків або одного з них;

якщо дитина має власне ім`я, відмінне від того, яке зазначено в актовому записі про народження, і цього вимагають інтереси дитини;

при необхідності зміни прізвища, власного імені, по батькові у зв`язку із зміною статі;

при впізнанні особи, смерть якої була зареєстрована як невідомої (за наявності протоколу впізнання трупа);

при зміні громадянства;

при зміні батьком або матір`ю прізвища відповідно до статті 53 Сімейного кодексу України та необхідності внесення змін до актового запису про народження їх дитини (висновок складається з урахуванням вимог, зазначених у статті 148 Сімейного кодексу України);

якщо під час державної реєстрації акту цивільного стану були допущені помилки (перекручення, пропуск відомостей, окремих слів або граматичні помилки чи вказані неправильні відомості);

в інших окремих випадках, що не суперечать вимогам чинного законодавства.

Отже, здійснюючи аналіз зазначених норм, суд дійшов висновків, що у випадку встановлення батьківства, висновок відділу реєстрації актів цивільного стану не може бути підставою для внесення змін до актового запису.

У пункті 2.16 Правил № 96/5 визначено, що зміни, доповнення, виправлення вносяться в актові записи цивільного стану на підставі рішення суду про визнання батьківства, при цьому в актовому записі про народження змінюються відомості про батька та вносяться пов`язані з цим інші зміни згідно із зазначеними в рішенні суду.

Крім того, пунктом 2.16. Правил № 96/5 передбачено, що за наявності заяви матері та батька дитини про визнання батьківства в актовий запис про народження, який складено відповідно до статті 135 СК (відомості про батька внесені за заявою матері), уносяться відомості про батька, змінюється по батькові дитини і, на бажання батьків змінюється її прізвище. Також можливо внести відомості про батька дитини на підставі заяви батька дитини.

А тому, з огляду на викладені обставини, суд погоджується із висновком Київського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), що необхідною підставою для внесення зміни до Актового запису щодо відомостей про батька, має бути саме рішення суду про визнання батьківства.

Таким чином, у відповідача відсутні необхідні підстави для внесення змін до Актового запису про народження ОСОБА_1 .

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішенням повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), N 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Розподіл судових витрат.

Згідно з вимогами ст.139 КАС України судові витрати не стягуються.

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_8 ) до Київського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (вул. Інглезі, 5, м. Одеса, 65101, код ЄДРПОУ 37946529), Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (вул. Разумовська, 37, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 37946492) про визнання протиправним та скасування висновку - відмовити.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя А.В. Бутенко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2024
Оприлюднено14.10.2024
Номер документу122222764
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства

Судовий реєстр по справі —420/25539/24

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 10.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні