Рішення
від 09.10.2024 по справі 500/4854/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/4854/24

09 жовтня 2024 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мартиць О.І. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременецьке молоко" до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременецьке молоко" звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, в якій просить:

визнати протиправним та скасувати рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів Фонду № 17, винесене Головним управлінням пенсійного фонду України у Тернопільській області від 01 липня 2024 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що згідно з наказом Головного управління Пенсійного фонду України у Тернопільській області від 23.04.2024 №160 та на підставі направлення на проведення документальної перевірки від 07.05.2024 №2183/КПР, виданого Головним управлінням Пенсійного фонду України у Тернопільській області, представниками відповідача проведена планова перевірка ТОВ "Кременецьке молоко" з питань дотримання страхувальником порядку використання страхових коштів Фонду за період з 01.04.2017 по 31.03.2024, за результатами якої складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 30.05.2024 року №1900-1103-3/17. За висновками Акту, ТОВ "Кременецьке молоко", як страхувальник, здійснив порушення у вигляді неправомірного надання допомоги за перші 5 днів по листках непрацездатності:

- АДМ № 167457 з 26.04.2018 по 07.05.2018 ОСОБА_1 (за рахунок коштів Фонду зайво оплачено 5 календарних дні);

- АДР №246980 з 12.11.2018 по 19.11.2018 ОСОБА_2 (за рахунок коштів Фонду зайво оплачено 4 календарних дні).

ТОВ "Кременецьке молоко" 06.06.2024 надіслало заперечення до Акту документальної перевірки, в яких зазначено, що листок непрацездатності серії АДМ №167457 на ім`я ОСОБА_1 , містить підкреслення "Продовження листка" із зазначенням номера попереднього листка непрацездатності АДР №304392, що свідчить про їх взаємозв`язок між собою та чітко вказує на факт, що листок непрацездатності серії АДМ №167457 є продовження попереднього ЛН №304392. Окрім того, між оформленими листками непрацездатності не пропущено жодного календарного дня, отже, зазначені довідки в сукупності становлять один страховий випадок.

Щодо листка непрацездатності АДР №246980 з 12.11.2018 по 19.11.2018, виданого на особу ОСОБА_2 , то він є продовженням існуючого випадку тимчасової непрацездатності, адже зазначена особа знову звернулась до виходу на роботу в закладах охорони здоров`я щодо продовженням свого лікування. Окрім того, тимчасова непрацездатність ОСОБА_3 . І тривала безперервно від початку визначеного захворювання та між оформленими листками непрацездатності не пропущено жодного календарного дня, тому зазначені відомості в сукупності підтверджують продовження страхового випадку.

Однак, 25.06.2024 Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області у своїй відповіді на заперечення до Акту відхилило всі аргументи ТОВ "Кременецьке молоко". На підставі Акту відповідачем прийнято Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів Фонду від 01 липня 2024 року №17, відповідно до якого, у зв`язку з порушенням частини другої статті 22 Закону України від "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (в редакції, що діяла на час вчинення правопорушень), ТОВ "Кременецьке молоко" має повернути Фонду зайво витрачені суми по листках непрацездатності в розмірі 2825,24 грн та застосовано фінансові санкції у розмірі 1412,97 грн за порушення порядку використання страхових коштів. Загальна сума, яка підлягає перерахуванню Фонду, складає 4238,91 грн.

ТОВ "Кременецьке молоко" не погоджується з рішенням відповідача, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, що і стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 06.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідно до статей 162-164 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

19.08.2024 відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить в задоволенні позову ТОВ "Кременецьке молоко" до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області - відмовити повністю.

Заперечуючи щодо позовних вимог відповідач серед іншого зазначає, що листок непрацездатності серії АДМ №167457 (амбулаторний режим) виданий ОСОБА_1 не є продовженням листка непрацездатності серії АДР №204392 (стаціонарний режим), оскільки в ньому зазначено "Стати до роботи" з 26.04.2018, а не "Продовжує хворіти" і не зазначено номера нового ЛН, чим порушено пункт 3.13 Інструкції №532. Тому по листку непрацездатності АДМ №167457 з 26.04.2018 по 07.05.2018, виданому ОСОБА_1 за рахунок коштів Фону зайво оплачено 5 календарних дні.

Враховуючи вищенаведене, якщо у першому лікарняному написано "Стати до роботи" і не зазначено "Продовжує хворіти" і номер нового ЛН, то це різні страхові випадки, та розрахунковий період і середньоденну заробітну плату потрібно визначати окремо за кожним із них.

В листку непрацездатності серії АДР №307482 (амбулаторний режим, виданому ОСОБА_2 зазначено "Стати до роботи" з 12.11.2018, а не "Продовжує хворіти" і не зазначено номера нового ЛН, чим порушено пункт 3.13 Інструкції №532. Тому по листку непрацездатності АДР №246980 (стаціонарний режим) з 12.11.2018 по 19.11.2018, виданому ОСОБА_2 за рахунок коштів Фонду зайво оплачено 4 календарних дні.

Враховуючи вищенаведене, якщо у першому лікарняному написано "Стати до роботи" і не зазначено "Продовжує хворіти" і є номер нового ЛН, то це різні страхові випадки, та розрахунковий період і середньоденну заробітну плату потрібно визначати окремо за кожним із них.

Крім того, Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області звертає увагу, що у провадженні Кременецького районного суду Тернопільської області перебуває позовна заява ОСОБА_4 , головного бухгалтера ТОВ "Кременецьке молоко", до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення №20 від 10.06.2024 на підставі акта документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України №1900-1103-3/17 від 30.05.2024.

04.09.2024 представником позивача до суду подано відповідь на відзив.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, суд дійшов наступних висновків.

На підставі наказу Головного управління Пенсійного фонду України у Тернопільській області від 23.04.2024 №160, направлення на проведення документальної перевірки від 07.05.2024 №2183/КПР, виданого Головним управлінням Пенсійного фонду України у Тернопільській області, представниками відповідача проведена планова перевірка ТОВ "Кременецьке молоко" з питань дотримання страхувальником порядку використання страхових коштів Фонду за період з 01.04.2017 по 31.03.2024, за результатами якої складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 30.05.2024 року №1900-1103-3/17.

За результатами проведення документальної перевірки встановлено порушення частини другої статті 22 Закону України №1055 (в редакції до 01.01.2023), а саме неправомірне надання допомоги за перші 5 днів по листках непрацездатності:

- АДМ № 167457 з 26.04.2018 по 07.05.2018 ОСОБА_1 (за рахунок коштів Фонду зайво оплачено 5 календарних дні);

- АДР №246980 з 12.11.2018 по 19.11.2018 ОСОБА_2 (за рахунок коштів Фонду зайво оплачено 4 календарних дні).

ТОВ "Кременецьке молоко" 06.06.2024 надіслало заперечення до Акту документальної перевірки, в яких зазначено, що листок непрацездатності серії АДМ №167457 на ім`я ОСОБА_1 , містить підкреслення "Продовження листка" із зазначенням номера попереднього листка непрацездатності АДР №304392, що свідчить про їх взаємозв`язок між собою та чітко вказує на факт, що листок непрацездатності серії АДМ №167457 є продовження попереднього ЛН №304392. Окрім того, між оформленими листками непрацездатності не пропущено жодного календарного дня, отже, зазначені довідки в сукупності становлять один страховий випадок.

Щодо листка непрацездатності АДР №246980 з 12.11.2018 по 19.11.2018, виданого на особу ОСОБА_2 , то він є продовженням існуючого випадку тимчасової непрацездатності, адже зазначена особа знову звернулась до виходу на роботу в закладах охорони здоров`я щодо продовженням свого лікування. Окрім того, тимчасова непрацездатність ОСОБА_3 . І тривала безперервно від початку визначеного захворювання та між оформленими листками непрацездатності не пропущено жодного календарного дня, тому зазначені відомості в сукупності підтверджують продовження страхового випадку.

На підставі Акту відповідачем прийнято Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів Фонду від 01.07.2024 №17, відповідно до якого, у зв`язку з порушенням частини другої статті 22 Закону України від "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (в редакції, що діяла на час вчинення правопорушень), ТОВ "Кременецьке молоко" поверненню до Головного управління Пенсійного фонду України у Тернопільській області підлягає 2825,94 грн зайво виплачених сум по листах та застосовано фінансові санкції у розмірі 1412,97 грн за порушення порядку використання страхових коштів. Загальна сума, яка підлягає перерахуванню Фонду, складає 4238,91 грн.

Вважаючи Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів Фонду від 01.07.2024 №17 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся др суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Рішення відповідача як суб`єкта владних повноважень, що є предметом даного позову, підлягає оцінці судом на відповідність критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 КАС України.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV) відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючим громадянам щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, охорони їхнього життя та здоров`я.

Відповідно до частин першої - другої статті 4 Закону №1105-XIV уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.

Уповноважений орган управління є держателем та адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності як складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно з частиною другою статті 8 Закону №1105-XIV роботодавець, зокрема, зобов`язаний:

- здійснювати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид страхових виплат та надання соціальних послуг згідно з цим Законом (пункт 1);

- вести облік страхових коштів і своєчасно надавати страховику встановлену звітність щодо цих коштів (пункт 2);

- під час перевірки правильності використання страхових коштів та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам уповноваженого органу управління необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки (пункт 3);

- допускати посадових осіб уповноваженого органу управління для здійснення перевірок правильності використання страхових коштів, контролю за веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання за наявності направлення та/або наказу про перевірку та посвідчення осіб (пункт 6);

- повернути уповноваженому органу управління суму здійснених страхових виплат та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків (пункт 9).

За приписами частини третьої статті 8 Закону №1105-XIV достовірність зазначених у документах відомостей перевіряється уповноваженим органом управління. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем страхових коштів з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.

У частині першій статті 15 Закону №1105-XIV законодавець визначив, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу), у разі настання одного з таких страхових випадків:

1) тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, а також тимчасова непрацездатність на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві;

2) догляд за хворою дитиною;

3) догляд за хворим членом сім`ї;

4) догляд за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за цією дитиною;

5) догляд за дитиною віком до 14 років або за дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною;

6) обмежувальні протиепідемічні заходи, встановлені місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування;

7) перебування в самоізоляції, обсервації, тимчасових закладах охорони здоров`я (спеціалізованих шпиталях), закладах охорони здоров`я у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб, а також на локалізацію та ліквідацію їх епідемій та спалахів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України";

8) тимчасове переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу;

9) надання реабілітаційної допомоги з протезування та ортезування у стаціонарних умовах у реабілітаційних закладах, реабілітаційних відділеннях, підрозділах закладів охорони здоров`я.

Відповідно до частини другої статті 15 Закону №1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, виплачується уповноваженим органом управління застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.

Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У разі настання тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, під час перебування у щорічній (основній чи додатковій) відпустці допомога надається у порядку та розмірах, встановлених цим Законом.

Положеннями пункту 1 частини першої статті 22 Закону №1105-XIV визначено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків - тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.

Згідно статті 31 Закону №1105-XIV (в редакції, що діяла на момент спірних правовідносин) підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Порядок оформлення і видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, регулюється Інструкцією про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406 зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17.10.2004 за №1456/10055 (в редакції, що діяла на момент спірних правовідносин), далі - Інструкція №532/274/136-ос/1406, а також Інструкцією про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13.11.2001 №455 (в редакції, що діяла на момент спірних правовідносин), далі - Інструкція №455.

Згідно пункту 1.1, пункту 1.3, пункту 1.8 розділу І Інструкції №455 тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності. Листок непрацездатності видається громадянам України, іноземцям, особам без громадянства, які проживають в Україні і працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, у тому числі в іноземних дипломатичних представництвах та консульських установах. Листок непрацездатності (довідка) видається і закривається в одному лікувально-профілактичному закладі, крім випадків доліковування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів. За наявності показань для подальшого лікування іншим лікувально-профілактичним закладом видається новий листок непрацездатності (довідка) як продовження попереднього.

Відповідно до пункту 2.1 Інструкції №532/274/136-ос/1406 насамперед у листку непрацездатності підкреслюється слово "первинний" або "продовження", у разі продовження ЛН зазначається номер попереднього.

У пункті 2.2 Інструкції №455 передбачено, що в разі втрати працездатності внаслідок захворювання або травми лікуючий лікар в амбулаторно-поліклінічних закладах може видавати листок непрацездатності особисто строком до 5 к. дн. із наступним продовженням його, залежно від тяжкості захворювання, до 15 к. дн.

Так, щодо надання допомоги за перші 5 днів по листках непрацездатності ОСОБА_1 (за рахунок коштів Фонду зайво оплачено 5 календарних днів):

Відповідно до пункту 3.13 Інструкції №532/274/136-ос/1406 у графі "Стати до роботи" вказують словами число і місяць, коли приступити до роботи; посаду, прізвище лікаря, що засвідчується його підписом та печаткою закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності". У разі продовження тимчасової непрацездатності підкреслюється "Продовжує хворіти" та зазначається номер нового ЛН.

Якщо всі рядки в графі "Звільнення від роботи" первинного листка непрацездатності заповнено, а працівник продовжує хворіти, тоді в первинному листку непрацездатності підкреслюють "Продовжує хворіти" та зазначають номер нового листка непрацездатності, який є продовженням первинного.

Тому, якщо на первинному листку непрацездатності зроблено запис "Продовжує хворіти", а на другому листку підкреслено "Продовження листка" і вказано номер попереднього лікарняного та між оформленими лікарняними не пропущено жодного дня, це один страховий випадок.

Листок непрацездатності серії АДМ №167457 (амбулаторний режим) виданий ОСОБА_1 не є продовженням листка непрацездатності серії АДР №204392 (стаціонарний режим), оскільки в ньому зазначено "Стати до роботи" з 26.04.2018, а не "Продовжує хворіти" і не зазначено номера нового ЛН, чим порушено пункт 3.13 Інструкції №532. Тому по листку непрацездатності АДМ №167457 з 26.04.2018 по 07.05.2018, виданому ОСОБА_1 за рахунок коштів Фону зайво оплачено 5 календарних дні.

Враховуючи вищенаведене, якщо у першому лікарняному написано "Стати до роботи" і не зазначено "Продовжує хворіти" і номер нового ЛН, то це різні страхові випадки, та розрахунковий період і середньоденну заробітну плату потрібно визначати окремо за кожним із них.

Щодо надання допомоги за перші 5 днів по листках непрацездатності ОСОБА_2 (за рахунок коштів Фонду зайво оплачено 5 календарних днів):

В листку непрацездатності серії АДР №307482 (амбулаторний режим, виданому ОСОБА_2 зазначено "Стати до роботи" з 12.11.2018, а не "Продовжує хворіти" і не зазначено номера нового ЛН, чим порушено пункт 3.13 Інструкції №532. Тому по листку непрацездатності АДР №246980 (стаціонарний режим) з 12.11.2018 по 19.11.2018, виданому ОСОБА_2 за рахунок коштів Фонду зайво оплачено 4 календарних дні.

Враховуючи вищенаведене, якщо у першому лікарняному написано "Стати до роботи" і не зазначено "Продовжує хворіти" і є номер нового ЛН, то це різні страхові випадки, та розрахунковий період і середньоденну заробітну плату потрібно визначати окремо за кожним із них.

Відповідно до частини третьої статті 30 Закону №1105-XIV (в редакції, що діяла на момент спірних правовідносин) рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації пвдприємства, установи, організації, та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою-підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Правильність заповнення лікарняного листка повинна перевіряти комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства, установи, організації.

Відповідно до пункту 1.1 Розділу І Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженої Постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №13 комісія (уповноважений) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, створюється (обирається) та діє на підприємстві, установі, організації, що використовує найману працю, незалежно від форм власності і господарювання.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування - це фактично посередник між працюючою особою та Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Відповідно до пункту 2.2 Розділу ІІ Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.

Для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності єдиною та необхідною умовою, що підтверджує юридичний факт належності права на її отримання, є належним чином оформлений листок непрацездатності, правильність заповнення якого повинна перевірити комісія із соціального страхування.

Згідно частини другої статті 22 Закону №1105-XIV (в редакції, що діяла на момент спірних правовідносин) оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України.

Враховуючи встановлені судом обставини справи та наведені норми чинного законодавства України, суд приходить до висновку що Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на час виникнення спірних правовідносин діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством.

Згідно з частиною першою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За змістом статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.

При цьому суд вважає за можливе врахувати позицію Європейського суду з прав людини, яку він висловив у справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява №387/03, 20 вересня 2012 року, п.53), відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом", тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими.

Одночасно суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

У зв`язку з тим, що у задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат, понесених позивачем, відповідно до статті 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременецьке молоко" до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено 09 жовтня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременецьке молоко" (місцезнаходження: вул. Дубенська, 111, м. Кременець, Кременецький р-н, Тернопільська обл., 47004, код ЄДРПОУ: 30917423);

відповідач:

- Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (місцезнаходження: майдан Волі, 3,м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 46001, код ЄДРПОУ: 14035769).

Головуючий суддяМартиць О.І.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.10.2024
Оприлюднено14.10.2024
Номер документу122223327
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо нагляду та контролю у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування

Судовий реєстр по справі —500/4854/24

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 09.10.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні